Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko je správný název, shodlo se slyšení

Senátoři, jazykovědci a další odborníci diskutovali v Senátu o Česku. Tentokrát jim však ani tak nešlo o naši vlast, ale spíše o její jednoslovné pojmenování. Slovo Česko totiž stále mezi lidmi vyvolává rozporuplné reakce. Podle odborníků je ale správné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kereme

Chyba
V roce 1990 byl přijat název Československá republika v Česku a Česko-slovenská na Slovensku,
tohle je nepřesná chyba. Takhle se stát nikdy nejmenoval. RW, Praha
0/0
12.5.2004 21:17

pinguinone

Re:
..jo neni nad presne chyby....
0/0
13.5.2004 13:12

Kereme

ČESKO!
Jsem rád, že tento název proniká do sportu, když je Rusko, Německo, Švédsko, Finsko, proč nemůže být Česko, když se to užívá už od 18. století, i když v jiném kontextu? Jsme stale moc oficiální, neumím si představit, že bych dál někomu říkal, že pocházím z České republiky. To naši diplomaté v sacích a kravatách nechápou. Oficiální název Finska je také Finská republika, ale to je jen v dokumentech, běžně se ve státnických projevech říká FINSKO - tak ať se to naši diplomaté také naučí. Beru to tak, že Česko je celé Česko, Čechy jsou jen české země, Morava země moravské a Slezsko slezské. Takže když řeknu, že pocházím z Čech, je to totéž, jako že pocházím z Durynska. Rene Weber, Praha
0/0
12.5.2004 21:15

miksv

Re:
Já si zase nedovedu představit že bych někomu říkal, že pocházím z Česka ...  s tím Finskem to je zajímavej příklad - dá se to zobecnit například i na Severní Irsko, Velkou Británii, Severní nebo Jižní Koreu, Saudskou Arábii, atd... ? ( Severoirsko, Velkobritánsko, Severokorejsko, Jihokorejsko, Saudskoarabsko ... ? ) Nějak mi pořád uniká, proč by Česká republika nutně musela mít jednoslovný název ?
0/0
13.5.2004 2:41

rudidlo

Re:
Nebo amerikospojenostáty, novozélandsko apod.
0/0
13.5.2004 13:36

wkaktus

Re:
Velká Británie je název na stejné úrovni jako Česko. Ekvivalentem názvu Česká republika je Spojené království Velké Británie a Severního Irska atd.
0/0
13.5.2004 15:10

miksv

Re:
Ano, to je pravda. Ale mě šlo o to, že "tvůrci" názvu Česko (nebo někteří jeho "uvaděči do praxe") jako důvod uváděli, že Česká republika musí mít i jednoslovný název pro pojmenování naší vlasti - na uvedených příkladech je vidět že nemusí a obyvatelé (nebo státní představitelé) zemí jako např. Saudská arábie nebo Nový Zéland neřeší "problém" jednoslovného pojmenování  své země a vymýšlením kostrbatých výrazů jako již zmíněné Saudskoarabsko (nebo třeba Saudsko), Novozéladsko, Velkobritánsko, Jihokorejsko, Severoirsko apod (coby ekvivalent Česku, které mi připadá stejně blbé jako např. to Severoirsko ,Velkobritánsko nebo Saúdsko).  
0/0
14.5.2004 2:38

Mirco1

Re:
Saudská Arábie vůbec není dobrej příklad pro srovnání státu. My jsme se také nikdy nejmenovali Přemyslovské Čechy.
 
Btw jak se tu někdo ohání Dominikánskou republikou, že nemá jednoslovný název - tak v jejich řeči (španělština) má. Je to prostě Dominica.  Ovsem u nas by "byl jsem na/v Dominice" proste vyvolalo ponekud jinou predstavu, nez by mluvcí zamyslel.
0/0
13.5.2004 19:01

FFidel

Re:
Mýlíš se --- Země Koruny české nejsou jen Čechy :-) ...... naopak ..... do Zemí Koruny české patří právě "všechno "  ... česko je prostě patvar a hnus fialovej
0/0
13.5.2004 7:09

brasule2

Fuj Česko
Morava a Slezko není žádný Česko ! ! ! ! ! Na Název Česko si jen zvykli Pepíci....
0/0
12.5.2004 18:42

pinguinone

..jo neni nad
..samomluvu
0/0
12.5.2004 17:16

Nedobik

Jsme ekonomičtí tygři!!! Hurá!!!
Právě teď hlásili ve zprávách na stanici Plzeň :
ČESKO SE ZAŘADILO MEZI EKONOMICKÉ TYGRY
 
 
             
0/0
12.5.2004 17:03

Nedobik

Re:
Nejde mi to do hlavy, když dál hlásí, že nějaký ROM v Rokycanech zase neplatil daně ani soc.pojištění atd.
 
0/0
12.5.2004 17:05

Velkoknize Slovanski

Re:
Aspoň něco, já Vám to v Česku přeju . . .
Uvidíme co Morava, nehlásili taky něco na stanici Plzeň o Moravě   
0/0
12.5.2004 17:06

Nedobik

Re:
Já jsem v Praze a představ si, že mám internet, to ti je taková zvláštní věc, ani ti to nejni rádyjo, ale můžeš si tam pustit třeba Holomóc! K tomu si můžeš přikusovat syreček, ale já zapíjím Urquellem! Velký knížáku, musíš však mít zvukovku a nesedět v kavárně v Humpolci!
0/0
12.5.2004 17:17

nebel

Re:
tam uz sedi Hlinik :)
0/0
13.5.2004 13:19

Blueshooter

Česko je OK ale jak v cizině?
Copak o to jaksi budeme říkat my češtinou, ať už Česko nebo Česká republika, ale spíš je důležité jak nám budou říkat angličtí, francouzští, španělští a další přátelé ze světa, takže než řešit český název by měli jazykovědci vymyslet cizí názvy, aby si nás třeba angličani, tey spíš američani nepletli s Čečenskem.
0/0
12.5.2004 16:43

Velkoknize Slovanski

Re:
Česko není O.K. , to je nářečí . . . lidová mluva . . .
Českomoravsko
Českomoravská republika
to je politicky přijatelný oficiální název
0/0
12.5.2004 16:48

Bimbac_007

Re:
Kdyz Moravaci budou prosazovat tenhle nazev, bude to mit jeden nedostatek - dopadne to stejne jako se Slovakama v Ceskoslovensku - Ceskoslovensky narod svet v podstate neprijal, vsichni jsme byli v ocich cizincu Cesi, coz prirozene u Slovaku vedlo k nespokojenosti - a to same by takhle vzniklo u Moravaku. Je to uz dlouho, co se obyvatele Cech, Moravy a te male casti Slezska rozhodli pro spolecny cesky spisovny jazyk a spolecne vystupovani pod ceskou narodnosti a to bylo dobre. Nikomu to nebrani, aby byl i nadale hrdy na to, ze je Chod, Prazak ci Hanak nebo i vubec ze je z Moravy, ale tenhle celek trhat by byl nesmysle - oznaceni Ceskomoravsko, Ceskomoravaci by k tomu dalo zaklad. Rozumejsi by to bylo to sve spolecenstvi vztahovat na geograficke uzemi a spolecnou rec: Zijem v ceskych zemich, takze v Cechozemsku, jsme Cesi, kdyz nekdo chce, tak Cechozemci, pokud by bylo treba odlisit Cechy odkudkoliv z nasi republiky a Cechy z Cech. Zkratit by se to dalo na Cešsko, jen to ale pro lenost toho svaloveho organu v puse neprznit na Cesko.
Podivejte se na Svycary - Ti maji dokonce 4 naprosto odlisne jazyky, nehlede k mnozstvi dialektu svycarske nemciny a retoromanstiny a presto jsou hrdi na to, ze jsou spolecne Svycari a klape jim to takhle uz dlouha staleti; jmeno si zvolili podle male lokality uvnitr sve zeme, jejiz obyvatele - ne sami - stali pred vic nez 800 lety u zrodu naroda.
0/0
12.5.2004 17:10

Velkoknize Slovanski

Re:
Myslim, ze mate zbytečný obavy, že by se kvůli názvu něco trhalo . . . ale přirovnávat Chodsko k Moravě je hrubá chyba, pak nevíte o čem je řeč, a musíte dohnat něco z historie . . .
0/0
12.5.2004 17:48

Bimbac_007

Re:
Nepochopils dobre moje prirovnani - nejde ani o historii, ani o politicky, zemepisny ci jiny takovy vyznam, jen o to,odkud kdo pochazi a to muze byt Brdan z Brd, Evropan z Evropy, pozemstan z nasi zemeplacky :)
0/0
13.5.2004 3:46

Templ

Re: Máš pravdu
jen tak na okraj....při naší porodnosti aby náhodou se z Česko-moravsko-slezska nestal jednodušší Cigánov...
0/0
12.5.2004 18:59

wkaktus

Re:
... nrbo Českochodskomoravskovalašskohanáckoslezskáprajzská republika, ne ???
0/0
13.5.2004 15:12

annien

Re:
to sou teda pitomý názvy, fuj, di s tím někam  
0/0
13.5.2004 15:25

Bimbac_007

Re:
Jak si budeme rikat sami, je dulezite. Taky by ses sotva nekomu rad predstavil, "ja jsem blbec";). V zahranici jsem zatim nasel jedinou zhuverilost a to je nemecke Tschechei, zaplat pambu i od toho se cim dal tim vic upousti. To, ze si nas Amici budou plest, s tmi se neda nic delat, neni jim v tomhle pomoci. Od pradavna si pletou Svedsko a Svycarsko a jiste i jine narody, pro mnohe co neni v Severni Americe, muze byt treba na Mesici, je jim to jedno. Internetem koluje mj. zaber z TV oberzovky ze zprav CNN, kde je na mape Evropy Cechozemsko nadepsano Switzerland :P))))
0/0
12.5.2004 16:54

Kereme

Re:
Ty názvy jsou již dávno vymyšlené.
0/0
12.5.2004 21:09

nebel

Moravsti "bratri"
to jste se zas predvedli :((
0/0
12.5.2004 16:22

Nedobik

Re:
snad MORAVŠTÍ BRABCI, NE?  
0/0
12.5.2004 16:41

Velkoknize Slovanski

Jsem hrdý na naše předky - moravské stavy
že bojovali do posledního muže na Bílé hoře roku 1620, když šlo o osud našeho slovanského národa českého a moravského, a neutekli zbaběle jako čeští stavové
možná, že by bylo lepší, kdyby tam tenkrát byli ti cikáni
kdo ví
0/0
12.5.2004 16:17

deVries

Re:
moji kamaradi nechcipali drzkou v zemi aby nakej moravak misto ceske stavy pindal neco o moravskejch stavech - uz abyste se odtrhli
0/0
12.5.2004 16:20

ODSakEda

Re:
Plac plac "MY" a "VY"... Predcchvili mi davate zapravdu a zde jiz sam znovu placate a reagujete emotivne a nacionalisticky na stejne nacionalisticky a demagogicky vyplod...
0/0
12.5.2004 16:26

Velkoknize Slovanski

Re:
Já bych se odtrh klidně . . .  
K čemu je mi například metro až do Kladna
To fakt nepotřebuji . . .
0/0
12.5.2004 16:26

nebel

opacko pro nacicka
Kdyz uz se tady mluvi o zemedelstvi, zajima vubec nekoho, ze preziva jenom diky dotacim, protoze na sebe nevydela - tedy Praha de facto zivi Moravu?
0/0
12.5.2004 16:27

Velkoknize Slovanski

Re:
Praha by měla některé úřady přestěhovat na Moravu.
Nevidím jediný důvod proč by všechno mělo být v Praze a jinde aby byla obrovská nezaměstnanost kvůli blbým rozhodnutím právě pražských úředníků . . .
Nevidím jediný důvod k tomu . . .
0/0
12.5.2004 16:31

nebel

Re:
Tak si do Prahy protlacte zastupitelstvo nebo se angazujte osobne.
 
Takovehle breceni svedci jenom o jednom - mate zrejme ve zvyku svalovat vinu za vsechny svoje problemy na "nekoho" (= v tomhle smylu na Prazaky). Pocitam, ze nejste male dite, tak se taky starejte - to musime vsichni, at jsme kde jsme.
0/0
12.5.2004 16:36

ODSakEda

Re:
Poopravim vas!: Drobni soukromi zemedelci se dokonce distancovali od demonstrace "zemedelcu"-byvalych soudruhu vedoucich statnich statku-dnes po privatizaci, kterou navic sami pomlouvaji dodnes... -majitelu!, od natahovani rukou po rovnych dotacich z EU! Po demonstraci se rozesli do obchodnich domu jako Kotva-napsala iDNES jako usklebek, aby bylo jasno o jake lidi slo!!!... Soukromnici - podobne jako TV NOVA, na sebe vydelavaji a plati jeste dane a naproti tomu jsou i pres dotace byvale statni podniky, podobne jako Ct1 ve ztrate!... 
  Apropo- na Morave neni prumysl a doly???!
0/0
12.5.2004 16:37

nebel

znova opacko :))
Ja jsem si tehle problem docela nastudoval - to, co se vypestuje u nas, nam muzou dodat jine zeme o mnoho levneji, jedinym duvodem, proc se tady zemedelstvi udrzuje, je neco jako pece o krajinu, zachovani jejiho zemedelskeho razu - s cimz ja souhlasim. Tohle je obecne i politika Unie, jine staty to tak maji taky. Ale neni vubec pravdou, ze my bysme bez "moravskych" produktu neprezili, jak nam tady porad zaryti Moravaci predhazuji.
 
Prumysl doly - OK, ale co si budeme rikat, nejvic se doluje stejne v Praze ... (na cizincich)
0/0
12.5.2004 16:41

rohovka

Re:
Na Moravě je spousta dolů a průmyslu.Ročně nás stojí několik miliard. 
0/0
12.5.2004 16:47

brasule2

Re: podivej se na mapu....
Podivej se na mapu kde na Moravě jsou doly??? Doly jsou snad Ve slezku... Máme nejlepší metro v zemi aby tobě a tvým podobným bylo teplo... Kolik stálo miliard vaše slavné metro, neumíte se ani dohodnou jakou barvu má výkaly... Morava a Selezko není zádné Česko!!!!
0/0
12.5.2004 18:49

Nedobik

Re: AŽ BUDEŠ MAKAT NA KLADNĚ V ŽELEZÁRNÁCH
a budeš u mě v Praze ve vile bydlet v podnájmu, tak se ti metro bude hodit!
0/0
12.5.2004 16:43

Velkoknize Slovanski

Re:
Nekecej, že tam máte na kladně železárny . . .
Tak leda namalovaný na zdech od sprejerů . . .
Všechno jste zruinovali, barbaři . . .
0/0
12.5.2004 16:50

Nedobik

Re:
Jo, jo, když se dostala dělnická třída k moci, co naděláš, ale přijď obnovovat!
0/0
12.5.2004 16:58

Velkoknize Slovanski

Re:
Proč mě lákáš zrovna do toho Kladna
Kladno si zmínil Ty, tak se starej
0/0
12.5.2004 17:04

Nedobik

Re: Dyk si psal, k čemu ti je metro do Kladna!
Tak jsem ti nabídl využití, práce není nikdy dost! I velkej Knížák za to musí někdy vzít! (Za pérro)
0/0
12.5.2004 17:20

Velkoknize Slovanski

Re:
Však metro do Kladna chceš Ty, Ty se na něho těšíš ! !
Mě je na nic a navíc ani nežeru u klávesnice a PC syrečky ! ! !
Nedobiku, Ty musíš bejt hrozný čuně . . .
Zajdi si příště radši na oběd . . .
Třeba já měl dneska kuřecí stehýnka na smetaně
0/0
12.5.2004 17:44

Velkoknize Slovanski

Nikdo nemá racionální protiargument . . .
Jediný správný politický název pro území Čech, Moravy a Slezka je Českomoravsko a Českomoravská republika.  
Takový název bych chtěl mít v budoucí euroobčance.
Pokud by tam mělo být Česko
tak to už klidně ať je tam třeba Cajzlovské Kráterství
to je pak jedno . . .
0/0
12.5.2004 16:07

Bimbac_007

Re:
Jsem rodily Cech z Prahy a kdyz se nase narody hadaly o pomlcku, kdyby se to cele tenkrat nazvalo Velkomoravskou republikou, ci federaci, a hlavni mesto prestehovalo treba do Olomouce, nemel bych vubec nic proti tomu. Dnes je ale tohle uz pryc.
0/0
12.5.2004 16:35

Velkoknize Slovanski

Re:
To mě to zase jedno nebylo. Chtěl jsem ať se to nadále jmenuje Československo bez pomlčky a ani rozdělení státu jsme nepodporoval.
Tož stalo se . . .
Tak nyní navrhuji politicky přijatelný název
Českomoravská republika
Českomoravsko
 
Souhlasíte s tím názvem
0/0
12.5.2004 16:44

Aggata

Re:
Ne, byli bychom pro smích. Ale jistě je zajímavé, jaký asi máte komplex z toho, že jste z Moravy. Jiní lidé jsou na to hrdí a proto to nemusejí nikomu cpát, prostě každý je od někud a basta.
0/0
13.5.2004 13:11

ODSakEda

Mnohe zde je jen NACIONALISMUS!...
 
Prosim Vas lidicky!  Lide se deli na: z Ceska, z Moravy, z Rakouska ci Dolnorakouska a ne na Cehy, Moravany ci Rakusany!!! Vnimejte to prosim jako GEOGRAFICKE URCENI MISTA, kde kdo zije ci odkud je a nikoliv jako NACIONALNI urceni rasy!!!!!... Stejne zije spousta lidi v Cesku ci Rakousku-zde predevsim(!) spousta lidu od jinud! Nikdo jiz neni zcela jiste schopen rici kdo je, ale jen odkud je! Vykaslete se na pocity a asociace a radeji pracujte obchodujte a bavte se se vsemi DOBRYMI lidmi!
  Dekuji za pochopeni! Jinak budou i v Evrope stale valky, zacinajici napr. ve sportu na stadionech, i zde jsou kolikrat mrtvi mezi fanousky, nejprve po slovni potycce ze vyhrali "CIZI"... nad "NASIMI" a to sooo ONI a MY a hrrr na NE!... Mimochodem ty valky v Evrope a blizkem okoli jsou i dnes!!!!!! A zacinaji, stejne jako v Jugosce prave takovymi slovnimi potyckami jako zde!!!!!!!!!!! (ONI Srby a MY Chorvati a co ti Albanci a pod...)
Eda z JM
0/0
12.5.2004 16:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.