Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nemusíte se těšit, ale proč se hned bát

V tomto komentáři musím být osobní. Patřím k lidem, kteří se na půlnoc z pátku na sobotu těší jako dítě na vánoční dárky. Magická noc, kdy se na Petrových kamenech prohánějí čarodějnice, keltský Beltine, který končí vládu zimy nad střední Evropou, dostávají smysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xxxxxx

EU :(
EU povazuju za byrokratický konglomerát, který se dříve či později samovolně rozpadne. Stačilo, když tam bylo 15 zemí. Až přibude dalších deset, vetšina několikanásobně chudších, tak to bude teprve legrace.  
0/0
30.4.2004 14:58

pinguinone

KOMAREK:(
jako vzdy..
0/0
30.4.2004 13:20

iuos

hmm
co je to "národní hrdost"? mě je jedno, jestli se místo, kde žiju jmenuje česká republika, československo, evropská unie nebo svět - důležitý je přeci, jestli mám co do huby, jestli mi není zima, jestli na mne neprší, jestli jsou ulice bezpečný, jestli jsou lidi slušný.....  co je to "suverenita státu"?  může mi to někdo vysvětlit? (a bez urážek?)
 
0/0
30.4.2004 12:12

petrmate

Re:
Je lidská hrdost a národní identita..
Co je národní hrdost nevim.
Lidská hrdost nám například nemá dovolit za každou cenu (aktuálně) podlejzat USA nebo se cpát do EU a dělat tam pátý kolo u vozu (přečti si některé další příspěvky).
Národní identita jsou zvyklosti, kultura, apod. 
Ty seš asi světoobčan - ale mně se ta uniformovanost EU hezká nezdá... 
0/0
30.4.2004 12:22

iuos

hmm
s tím podlejzáním souhlasím  s EU částečně  mne jen strašně zaráží ten strach o ztrátu "češství" nebo tak něčeho. zdá se mi to takový divný - být hrdý na místo, kde jsem se narodil - když jsem se de facto mohl narodit kdekoli jinde (a tam pak být hrdý na něco jinýho)  
uvidíme, co nám přinese vítr za budoucnost (jestli přinese mraky nebo naopak ty mraky co tu zacláněj odnese)
0/0
30.4.2004 12:34

petrmate

Re:
Časem je pravděpodobně možná částečná ztráta národní identity. Např. už nebudem nejlepší v pití piva, nebo budeme mít všude uklizeno jako v Německu, apod. Ale pravděpodobně nám zůstane jako úřední jazyk čeština, ikdyž ta se rozhodně nestane jazykem EU .  
Ale máš pravdu - neni se čeho bát... jestli to je dobře nebo špatně se dozvíme časem a každej na to bude mít jinej názor... A mimo to - kam jinam patříme, nežli do Evropy? Mně jen vadí to patý kolo u vozu... ale to už se opakuju..
0/0
30.4.2004 12:58

michal-pitucha

Michal
Suverenitu chápu jako rozhodování státu o záležitostech a svých věcech nezávisle. Zde není vyloučena možnost spolupracovat s jinými státy. Je zde jistě důležitá i slušnost mezi lidmi. Ale vlastenectví a pocit národní identity chápu jako hodnotu. To, že máš co jíst a jestli ti není zima je potřeba. Ale přece musíš mít i hodnoty, aby se člověk necítil tolik prázný. Není to o tom? Michal
0/0
30.4.2004 14:00

honza_cz

Já se těším na dnešní půlnoc taky..
..jsem totiž unavenej a aspoň se konečně vyspím.. možná, že ne.. že půjdu někam zapařit, ale že bych musel kvůli vstupu do EU pět ódy třeba nad domovem v Alpách.. hmm.. nevím.. Jestli se něco znatelně změní už zítra, tak to možná půjdu zapít v sobotu.. jen nevím jestli budu pít z radosti nebo na žal..
0/0
30.4.2004 11:02

michal-pitucha

Těším se na dnešní půlnoc
Naprosto souhlasím s tímto článkem. I když z dnešní půlnoci a integrace do EU vzniká spousta otázek a nevyjasněné budoucnosti, přesněji směru kam jít. Vzniká tu obrovský prostor pro Česko. Národ si i dále udrží svou vlastní identitu a navíc získá na prosperitě, rozvoji a seberealizaci. Jen je třeba dokázat, že i my historicky máme na to být součástí Evropy. Vždy jsme byli kulturně více vázáni na západní Evropu. Se sovětskou kulturou nás snad svazuje období bývalého režimu. Dnes o půlnoci se vrátíme zpět do civilozované Evropy - tam, kam jsme vždycky patřili a tuto kulturu civilizované Evropy sami vytvářeli. Ještě v listopadu 1989 to byl více než sen, ke kterému dojdeme snad za padesát let. A teď tu stojíme - stojíme před prahem Evropy. Vidím zde i tu nedůvěru s jakou na nás "patnáctka" zemí EU dnes nahlíží, ale tohle chce vše čas. Tohle nelze za jednu noc vyřešit. I ti "skalní" nedůvěřivci uvidí, že EU integrace je ta nejlepší cesta ke zvyšování životní úrovně a stabilitě v moderní Evropě. TĚSÍM SE NA PŮLNOC!  To, na čem stavěli naši předkové i já budu cítit - jsem Evropan - byl jsem Evropan a nyní mohu i Evropskou cestu ovlivnit! Přitom všem si zachováme svou českou tvář a dědictví sv. Václava, Karla IV. , T.G.Masaryka a Švejka dále poneseme
0/0
30.4.2004 10:12

petrmate

Re:
Hmm, pokud si matně vzpomínám na dějiny, tak jsme: --- vytlačili germány,
--- pak jsme byli knížectví, kterému po dlouhé době západ přiznal suverenitu (království),
--- pak jsme se stali součástí Svaté říše římské Národa Německého, kde jsme zažili asi dvěstě let slávy (lucemburk Karel IV., husité, Jiří z P.)
--- potom jsme byli součástí Rakouska-Uherska.. (ale ne Rakouska-Uherska-Česka - to rozhodně ne)
--- Potom jsme měli 21 let suverenitu mezi dvěmi světovými válkami (když pominu, že naše Sudety vlastně nebyli ani naše) 
--- potom sme patřili opět Německu (tentokrát Třetí říši) 
Asi tolik k našemu vztahu k západní evropě.... ....a chvíli potom sme se stali součástí Varšavské smlouvy (ale měli jsme aspoň samostatnej stát ČSSR).
Takže pod tímhle si představuješ, že jsme vždycky byli vázání na západní Evpropu? Ano, byli .. skoro jako je otrok vázenej ke svému pánu, skoro. Hmmm... v našich dějinách jsme moc SUVERENITY nezažili a nejinak tomu bude i teď se vstupem do EU... Tak co to plkáš za hovadiny?
0/0
30.4.2004 10:31

Isbjoerna

Re:
Vase dejiny ukazuji predevsim touhu male zeme nekam patrit. Je zajimave, jak se vase dejiny interpretuji - podle aktuelniho stavu. Vzdy a znovu se (skoro pravidelne) stridaji touzebna volani po slovanskem prislusenstvi (B. Smetana v 70. letech 19. stoleti; E. Benes 1943 takrka krecovite prilepil Cechy na Sovjetsky Svaz) s prislusnosti k Zapadu (1968, 1989...).
Mozna, ze prave tato skakavost z tabora do tabora v sobe skryva pricinu, ze spousta z vas nevi, kam patri, a postrada svou vlastni identitu.
0/0
30.4.2004 11:06

honza_cz

Re:
Co tim chtel vlastne basnik rict???
0/0
30.4.2004 11:14

petrmate

Re:
Vcelku souhlasim.. Proč, ale říkáš "Vaše dějiny"?
0/0
30.4.2004 11:30

Isbjoerna

Re:
Mam psat "to, co se vyklada jako vase dejiny"?
 
Historicke prameny jsou vzdy v nebezpeci byt manipulovany, prekrouceny, zkrasleny... Pokud jsou zachovany alespon nektere originalni dokumenty, daji se nektere udalosti i priblizne rekonstruovat, ale jist si nemuze byt zadny historik .
0/0
30.4.2004 11:49

petrmate

Re:
Cizinka? Studentka v cizí zemi? Žena čecha? apod.?
0/0
30.4.2004 11:57

Isbjoerna

Re:
Rodila a dosud trvajici Nemka, svobodna , pra-davno vystudovana, jedno prave dospele dite, zamestnana, cislo bot 39, v pevnych rukach (v pevnem partnerskem vztahu) .
0/0
30.4.2004 12:40

petrmate

Re:
Ehmm... to asi nemá v takový diskuzi nikdo rád když ho o českým národním povědomí poučuje cizinka..a ještě k tomu Němka  
Nemam rád Němce (jsou moc uřvaný a vlivem okolností způsobili dvě světové války a skoro vybili židy..), ale uznávam, že Němci můžou bejt na svou historii docela hrdí... to se musí nechat
0/0
30.4.2004 12:54

Isbjoerna

Re:
Nejsem ani urvana, nezpusobila jsem zadnou valku, nebila/nevybila zadneho cloveka. Ale nejsem ani hrda na sve nemectvi (neni to ma zasluha), proste jsem se tak narodila a ziji s tim spokojene jiz pres 40 let. Mé nemectvi mi ale nevadi, nehlasim se k zadnym "velkym bratrum". Mam svou vlastni existenci, svou vlastni identitu a znalost asi 5ti jazyku mi umoznuje nahlednout do zakulisi i jinych narodu a srovnat jejich markantni rysy.
 
Narody maji svou historii, svou kulturu. Pohlednu-li treba na Luxemburg, Svycarsko, Rakousko, Svedsko, Litauen a jine mensi narody, vidim, ze drzi svou hlavu vzhuru, jdou svou vlastni cestou a nefnukaji nad svym nestestim, ktere "zavinili jini".
Nepouciji, jen se ptam, proc tomu tak neni i v CR?
0/0
30.4.2004 13:17

petrmate

Re:
Já jsem napůl Čech ... a ptám se stejně jako Ty..
Nechápu to, řekl bych, že máme nějaký vrozený podlejzací pud.. opravdu nevím. Myslím, že v tomhle částečně spočívá naše národní identita  Možná je to pud sebezáchovy... ale každopádně je to bída... a naše dějiny mluví jasnou řečí..
0/0
30.4.2004 13:36

Isbjoerna

Re:
Ze je na case najit svou vlastni identitu.
0/0
30.4.2004 11:40

petrmate

Re:
To je moc honosnej pojem.. Stačí najít svou hrdost.. nic víc...
0/0
30.4.2004 11:55

honza_cz

Re:
..Češi jsou Slovanský národ, který je svým umístěním blízko západní Evropě... nebo snad chceš, abych tvrdil, že když patřím ke Slovanům mám být někde na východě a o západní Evropu se nezajímat  (zvlášť když mám Německo za kopcem)..
0/0
30.4.2004 11:58

petrmate

Re:
Ach jo, Honzík zase ztratil kontext
0/0
30.4.2004 12:02

honza_cz

Re:
0/0
30.4.2004 12:06

Pongo

Re:
Hloupost, Češi svou identitu mají a navíc mají to, co jiným národům chybí. Pracovitost, šikovnost a důmysl. Spíš proto jsme vždy byli součástí někoho a povětšinou také na něj pracovali. Za dob Rakouska-Uherska byli České země nejprůmyslovější a nejvýdělečnější součástí R-U.
Nezaměňuj národní obrozenectví s touhou patřit někam. Tehdy šlo vůbec o přežití českého jazyka - většina Prahy mluvila německy, a o sebeurčení.
Beneš se začal orientovat na SSSR poté, co ho západní spojenci nechali na holičkách a obětovali ČSR Hitlerovi. A že v roce 68 a 89 se náš stát začal orientovat víc na Západ je po zkušenosti s bolševismem celkem pochopitelné.
0/0
30.4.2004 11:26

Isbjoerna

Re:
Pises: "Češi ... mají to, co jiným národům chybí. Pracovitost, šikovnost a důmysl."
 
 
Vidim spise, ze ceska zeme ma jednoho nabubreleho hlupaka, ktery ztratil vztah k realite.
0/0
30.4.2004 11:36

Pongo

Re:
Ano, to vše Češi mají. Pokud to nejsi schopna ze svého velkoněmeckého pohledu pochopit, prominu ti to.
Češi pracují snad nejvíc v celé Evropě. Zlaté ručičky se také prozatím neztratily a na to, jak jsou Češi malý národ, dali světu nemálo vynálezů a zlepšení.
 
Ztrátou reality patrně trpíš ty. Nežiješ tady a přesto o nás vynášíš soudy. Doporučoval bych ti změnu nicku z Isbjoerny na Didu Inepovou.
0/0
30.4.2004 12:07

petrmate

Re:
Ani já nechápu proč tvrdíš, že mi to máme a ostatní ne.. Jak jsi k tomu došel?
0/0
30.4.2004 12:16

Pongo

Oprava
vypadlo mi písmenko: změnit nick na Didu Ineptovou
0/0
30.4.2004 12:09

michal-pitucha

Michalova reakce na dějiny a úhel pohledu
Jestli to bereš z této stránky... tak to mi je upřímně líto. Vázání jsme byli převážně na západ. Ale podle toho, co píšeš, tak asi nechápeš něco jako je slovo: kultura. Jelikož jsem psal, že jsme kulturně byli vázáni převážně na západ... hodnoty, myšlení, architektura a náboženství... už jen z této analýzy zjistíš jaké historické orientace národ byl. A těch tvých "dvěstě let slávy" bych nepovažoval za pomíjivé. V té době vznikly opravdu hodnoty naší národní identity. Jsi velmi agresivní. Je tady více různých pohledů. Já tvůj akceptuji, ale nezapomeň, že dějiny si může vyložit každý po svém
0/0
30.4.2004 13:52

petrmate

Re:
Nelituj mě, já žiju spokojenej život a nejsem ani moc agresivní.... Máš ale pravdu - nevšiml jsem si toho "kulturně" a přiznávám, že kulturně jsme skutečně víc svázaní se západem.
Přesto si přečti nestranné příspěvky němky s přezdívkou Isbjoerna. Věř mi, že ostatní cizinci, potažmo národy, na nás pravděpodobně hledí podobně jako ona... včetně mě.
0/0
30.4.2004 14:03

pinguinone

Re:
..nestrane ?Pokud si dobre pamatuji jeji matka byla Ceska....
0/0
30.4.2004 15:19

Pongo

Komárku,
Komárku, tys EUnuch.....
0/0
30.4.2004 9:44

petrmate

Práce
Tam kde nemůžu získat práci (uzavření trhu práce v EU pro nové členy) se necítím jako doma a na Alpy si můžu zajet už 15let. Pan Komárek má zřejmě trochu vyměklej mozek.
0/0
30.4.2004 7:58

jirovecl

uvidíme
je třeba si uvědomit, že pro unii hlasovalo 42% oprávněných voličů - zbytek byl buď proti, anebo tradičně alibisticky čeká, co bude a pak budou pro nebo proti. je škoda, že se tradičně zůčastní tak závažných věcí jen část lidí. Vždyť jde o všechny a i o budoucnost našich dětí.
0/0
30.4.2004 7:34

AnalProbe

Re:
doplnim, ze proti vstupu do EU hlasovalo pouhych 12.2 % opravnenych volicu
0/0
30.4.2004 10:39

Lubosh

Oslava
Po kazde poradne oslave nasleduje vystrizliveni a kocovina.
Ja si myslim ze jsme se vstupem do EU meli jeste par let pockat az budeme ekonomicky silnejsi (tedy pokud nekdy budeme diky nasi vlade)
Ano Alpy budou od zitrka i nasim domovem, ale je nutno si uvedomit ze tam na nas budou nahlizet jako na obcany druhe kategorie.
0/0
30.4.2004 6:24

Isabelle

Re:
Lubosku, nadechni se a neboj se, nikde nebudes obcanem #2 kdyz se budes chovat cestne..
0/0
30.4.2004 6:27

Pongo

Re:
Hmm, řekl bych, že se mýlíš. Pořád se na nás bude v EU pohlížet jako na nevítané chudé příbuzné. Proč vlastně vzniklo v Německu 7-mi leté pracovní opatření, když nejprve všichni halasně vykřikovali, jak jsme vítáni? Proč některé (skoro všechny) firmy nesmí po dobu 7-mi let nabízet třeba právě v Německu své služby? Že by kvůli lacinějším cenám a snaze ochránit svůj trh? EU je známá svou ochranářskou politikou zemědělců, které dotuje. Proč tedy zrovna ČR dostane jen 1/4 toho co Francouz nebo Němec? Pokud jsou si všichni rovni, tak proč pro přistupující země je stanovena kvóta toho, co ještě smí vyrobit a vyprodukovat? Třeba vinařství. Víš o tom, že po 1.5. nesmí vzniknout v ČR ani 1m2 vinic navíc proti 30.4.? A takových příkladů by se dala najít spousta. Budeme členy 2., ne-li 3. kategorie už jen tím, že bude veliký tlak na to, aby se ceny srovnaly s EU průměrem, ale platy aby zůstaly na stejné výši (v roce 2003 průměrně 520€, v Německu v roce 2000 2750€). Zrovna tak kontroly na hranicích zůstanou minimálně ještě 3-4 roky, ne-li déle. Připravovaná EU ústava změní rozložení sil v Evropě ještě víc, kdy o osudu všech 25-ti členských států budou de facto rozhodovat jen Německo s Francií. Navíc má být EU ústava nadřazena národním ústavám a tady už jde o diktát někoho, kdo třeba nad Prahou jen prolétal při cestě nad dovolenou. A takovou Evropu snad ani nechci. Žiju v Česku, mluvím česky, volím Čechy a nechci, aby o mém státě rozhodoval někdo jiný než Češi. Let, kdy za nás rozhodoval SSSR a RVHP jsem si užil dost, a tak si dokážu vážit svobody. EU však je obdobou RVHP...
Chování s tím nemá vůbec nic společného. Já kam příjdu chovám se vždy slušně a čestně, ale nikomu to nezabrání v tom, aby se na mě díval skrz prsty nebo mne považoval za méněcenného. Slavit může jen blb. Vstup někam není důvod k oslavě.
0/0
30.4.2004 8:42

petrmate

Re:
Asi nám chybí zadek SSSR, kterej bysme mohli lízat a USA je moc daleko... Tak vstoupíme do EU a budeme tam dělat pátý kolo u vozu...
0/0
30.4.2004 9:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.