Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soukromé televize musí mluvit spisovně

Redaktoři celoplošných komerčních stanic budou nejspíš muset mluvit spisovně. Ukládá jim to zákon o rozhlasovém a televizním vysílání, který schválila sněmovna. Poslanci ovšem nezařadili do textu zákonu žádné sankce, které by trestaly jeho porušení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

GhorX

.
Příjmení téhle poslanecké fekálie spíš, než politický názor, charakterizuje její schopnosti. Samozřejmě, že bezzubý zákon nikdo nemusí respektovat (a nebude, pořady pro teenagery nemohou být komentovány spisovnou češtinou a jsou i další důvody). Levá poslankyně má asi pocit, že obyvatelům ČR další zákon nanic nemůže ublížit. A nemluvím jen o tom, že i kdyby obsahoval sankce, bez právní kodifikace spisovné češtiny by se žádný soud neměl o co opřít, ani o tom, že takový zákon je z principu naprosto přebytečný - rád bych upozornil také na to, že drobné porušování zákonů v ČR je příliš časté i bez projevů interakce trávicího traktu a mozku autorky předlohy.
0/0
30.3.2004 15:47

ScipioAfricanus

No uplne by stacilo
kdyby hlasatele pochopili rozdil mezi pridavnym jmenem "necely(a,e)" a prislovcem "temer". Prohlasit napriklad, ze nekdo ukradl (zproneveril, vytuneloval) necelych 5 milionu , to je opravdu ulet a muzete ho slyset kazdy vecer nekolikrat.
0/0
30.3.2004 14:39

obcanek

musí ???
0/0
30.3.2004 14:22

Fluffy

Re: Musi ! ! !
0/0
30.3.2004 14:25

terezaxxx

Bravo
Teď ještě zbývá přepsat celou českou  literaturu do spisovné češtiny, to aby soudružka poslankyně Levá tolik netrpěla, když si bude chtít náhodou něco přečíst,  zvláště u některých autorů by to bylo zajímavé, že soudružko poslankyně..?
0/0
30.3.2004 13:46

popon

Vadný komouši
Úchylná posrankyně navrhla úchylnej zákon, ale ještě hroznější je kolik lidí i přes tyto excesy ty podělaný komouše podporuje.
0/0
30.3.2004 12:31

metafrik

:)
   "výstražný typ zákona" by mel byt prijat  v souvislosti s levou poslankyni a jeji praseci partaji.. uz aby to bylo.
0/0
30.3.2004 12:22

Milan44

spisovně
někdy mi připadá že kdo mluví spisovně mluví jak postiženej.....
0/0
30.3.2004 10:40

Nedobik

SMRT KOMUNISTŮM!
0/0
29.3.2004 1:55

pasik00

Zrušte ČT
Aby v ČT nemuseli mluvit Dostálovo kamarádíčci spisovně si asi zase vydupal on.
0/0
28.3.2004 15:06

herulinka

Každý
moderátor by si měl uvědomit, co by ho mohlo čekat, kdyby mluvil nespisovně a měl mluvit spisovně. V určitých případech pořadů je to samo o sobě jasné - lidi by si řekli, že je to nějaký blb, který neumí česky. Na druhou stranu ale určitě existuje spousta pořadů, kde to tak trochu přispívá k přiblížení se lidem, a není proto žádoucí spisovnou mluvu striktně dodržovat. Jak je to v praxi, by si měl uvědomit každý, kdo v médiích dělá, a pokud to neodhadne, tak si může nechat poradit. Ufff...
0/0
27.3.2004 15:40

Milan44

IDIOTI
nevím co chtějí před 100lety se taky mluvilo jinak ?? to si myslej že ustrnem ve vývoji !!! no asi jo !!! jsou to přece soudruzi zasra..  ty už nám předvedly co je to 40letá strnulost která n¨ás dovedla k dnešní  zaostalosti za světem!!! vIVAT SOUDRUZI JE TOHO HODNĚ CO REGULOVAT JEN TAK DÁL A JÁ JDU DO PRDELE Z TÝHLE PODĚLANÝ REPUBLIKY KDE VLÁDNOU iDIOTI!!!!
0/0
26.3.2004 21:21

jafis

Re:
Mně to nevadí, co mi vadí jsou právě výrazy jako - MYSLEJ, použitý zrovna ve Tvém komentáři. Nevím, proč bych měl poslouchat v rádiích a televizi ve všech pořadech VOKNO, HLEDĚJ, MYSLEJ, ZELENEJ, KRÁSNÝ ZTRÁTY. Budeš se divit, ale ne všichni TAKHLE MLUVĚJ.
0/0
27.3.2004 12:14

lagos

Re:
Je to přesně tak jak říkáš.A třeba kdyby přišel někdo třeba na Novu od nás ze Slovácka  a mluvil tam nářečím, tak si o něm budou myslet...co je to za křupana, který ani neumí pořádně česky..........ale co si bude myslet on o nich...já tady u nás nechci poslouchat nějakÝ ty pražskÝ řeči, chci aby mluvili spisovně.
0/0
30.3.2004 10:24

metafrik

Re:
ad. "použitý výrazy", správně je přece "použité výrazy" 
0/0
30.3.2004 12:24

Cedrice

regulace = omezování
Nemám nic proti spisovné češtině, ale nechápu, proč se musí za každou cenu něco regulovat. Náš jazyk se v čase vyvíjí, a to i díky původně hovorovým a nespisovným výrazům. To co bylo nespisovné před 10 lety, už třeba dneska v pravidlech českého pravopisu najdeme. Zákony tohoto typu nepřímo brání vývoji jazyka. A taky nevím, proč bych měl mluvit tak, jak mi ukládá nějaká učebnice, vždycky budu mluvit tak, jak uznám za vhodné já sám. Co budou chtít poslanci regulovat příště ?
0/0
26.3.2004 13:43

herulinka

Re:
Na jedné straně máš pravdu, ale na straně druhé, nemůžou přece donutit všechny bez výjimky, aby i doma a všude jinde mluvili spisovně. Dneska na televizi koukají děti víc a víc, takže by možná neuškodilo jim dát pár příkladů, jak mluvit, aby ta televize měla taky trochu výchovnou funkci. A když se jinak bude mluvit doma tak, jako doposud (jakože bude, protože to už by byl docela teror, tohle zakázat), tak nové výrazy budou vznikat neustále a dostanou se i do médií, tudíž dále ke znalcům a možná i do pravidel. Takže toho bych se tak nebála :-)
0/0
27.3.2004 15:45

boyxxx78

Je to v pořádku...
... že se do zákona dostane alespoň "nabádání" ke spisovné češtině. Samozřejmě že tam, kam se to hodí, tedy do zpravodajství atp. Čeština totiž za posledních pár let pěkně degradovala díky tomu, jaký se z nás stává kulturní národ. Hovorová čeština je v pořádku v rozhovorech v běžném životě. V zákoně nejsou žádné sankce, takže je to vlastně jen taková výzva :o) Já bych se nad tím nepohoršoval. Měli bychom si jazyk pěstovat a udržovat, protože to je jedna z mála věcí, která nás odlišuje od jiných národů. Anebo se všichni naučme perfektně anglicky a zapomeňmě na náš pěkný český jazyk... Bylo by vám (nám) líp?
0/0
26.3.2004 8:42

xmrcha

Re:
Bráno do důsledků: "Čeština totiž za posledních pár let pěkně degradovala díky tomu,(...)" - v tomto významu je slovo "pár" hovorové, správně je "několika". Taktéž slovo "díky" není v daném kontextu vhodné (správně je "kvůli"). Jinak: jsem sice zastánce spisovné češtiny, ale nic by se nemělo přehánět...
0/0
26.3.2004 9:34

xmrcha

Re:
sorry, má tam být "několik"... :)
0/0
26.3.2004 9:37

pater__Havlasa

ha to je psinec tam
, co je to za kravinu??????? a mate zakon pane. a co takhle zakon ze musite mluvit cesky nejdriv. bejt v cesku tak se pose%$%#ru. i vy zoufalci.
0/0
26.3.2004 8:20

fakka

Re:
vole,co to melesh?
0/0
26.3.2004 21:18

rudidlo

Nejhorší
je, že ten zákon nebude platit pro všechny, ale jen pro někoho. To zase levá cosi vymyslela, protože jí vadí, že se soukromá média nenechaly dobrovolně znárodnit.
btw: Co kdyby poslanci vymysleli zákon, podle kterého by se omezoval nárůst státních úředníků?
0/0
26.3.2004 8:19

J-ana

Re:
Media se NENECHALA  ...kdyz nemluvi spisovne uz ani v televizi, jak pak to ma pochytit "prumerny obcan" ? Vzdyt ten zadnou jinou moznost nema, knizky totiz uz dneska snad nikdo necte . Bohuzel.
0/0
27.3.2004 19:29

rudidlo

Re:
Naučí ho to ve škole.
0/0
29.3.2004 8:27

obcanek

Re:
správně česky se ta media nenechala znárodnit.Jednotné číslo to medium,množné číslo ta media.Je to střední rod. Tolik jen na okraj. Ale možná by poslanci udělali lépe,kdyby přijali zákon o čistotě jazyka vztahující se na ně samotné.Jejich čeština je tak hrozná,že I Antonín Novotný proti nim mluvil jako Dobrovský nebo Jungmann.
 
0/0
30.3.2004 14:21

rudidlo

Re:
Sqělý. Zatímco se hádáme nad zákony o p****inách, tak nám ekonomika utíká do p****e....
0/0
30.3.2004 14:34

rudidlo

Re:
Tak sorry - média nenechala. Já to však píšu jako příspěvek a nedostávám za to zaplaceno. To je trochu rozdíl. Inteligent pochopil, co jsem chtěl svým příspěvkem říci, k**tén rýpe....
0/0
30.3.2004 14:32

voltum

spysovná čestyna
Tak to se nam zase ty našy posranci předvely !!! Je vydet, ze majý lejno co na pracy a vymišlejý údy !!!! Záša z Teplic
0/0
25.3.2004 21:10

Milan44

omezování svobody
co se divíte necháme si omezovat svobodu projevu , jsme nuceni platit něco co neodebíráme(ČT)...... tak nám serou vesele na hlavu až tu bude policejní stát v čele se špidlistou.  Tak na protest už nebudu mluvit spisovně.
0/0
25.3.2004 19:47

godhaj

Re:
Omyl, když policejní stát, tak jedině s Grossem !!
0/0
26.3.2004 0:35

krutog

dejte mi ten text!
přítelové, přítulkyně, jsem málo vzdělán a občansky neaktivní, ale tohle mě zajímá. a tak vás prosím o pomoc: dá se takový návrh zákona /nebo ještě líp – zákone v tej podobě, v níž už byl PS schválen/ sehnat, přečíst, stahnout. rád bych paní poslankyni napsl sprostý dopis, ale rád bych při tom hovořil k věci. díkulec za pomoc
 
0/0
25.3.2004 12:50

krutog

kravka
nařizovat kultůru je nejjsitější způsob, jak ji zničit!
je to bolševickej přístup.
levá poslankyně levá je úplně levá. a kravá.
 
0/0
25.3.2004 12:35

fakka

Re:
jop:D
0/0
26.3.2004 21:21

Kleki Petra

Zase jenom proklamace.
Co to asi tak může mít za efekt? Je to na stejné úrovni, jako uzákoněná věta "Edward Beneš se zasloužil o stát.". To je zákon jako kýbl bublin. Jestliže někdo řekne, že to byl starý naivka, taky porušil zákon?
0/0
25.3.2004 11:09

byrokratkiller

fasismus zase o krok bliz
kdyz tady vidim kolik magoru se zastava tohoto nejnovejsiho produktu byrokraticke arogance...
0/0
24.3.2004 13:42

Kereme

Re:
Takže celá Francie je podle Vás fašounská, celé Švýcarsko, hm hm, nějak se Vám ten bezbřehý dogmatický liberalismus rozjíždí a stává se čím dál tím nepřehlednější. Zákony na nic a za žádnou cenu. Zkuste si přečíst nějaké konzervativní myslitele, přijdete na zajímavé věci.
0/0
24.3.2004 23:00

zlej

Re:
Francie je fašounská, to je bez debaty. Až ti zákon zakáže prdět tak se nediv .....
0/0
25.3.2004 7:39

fakka

Re:
Noo, tag hraly sme dobre,noo alesouper hraal utocneji hru a dal vic gooluu,nooo tagze......... noo,vjerim ze priste budeme na zapas lip pri........:))) Ano, rozhovory s fotbalisty bych také zrušil.
0/0
26.3.2004 21:28

pajkyn

dotaz
To budou muset i pri rozhovorech pouzivat spisovnou cestinu i fotbaliste?-predevsim prazsti-. Uz takhle chlapci maji problemy neco ze sebe vysoukat. To aby pak nebyly zruseny nejveselejsi porady,
0/0
24.3.2004 13:19

Kleki Petra

Re:
Proč do toho motáš Pražáky? Těm zase zní směšně vyjádření všemožných ogarů, chacharů, votroků... Daleko spíš bych zakázal fotbalistům mluvit do médií vůbec. To je skutečné utrpení, ovšem mnohdy související spíš s intelektuální stránkou věci.
0/0
25.3.2004 11:06

john_book

xxx
Je opravdu směšné, kdo (a hlavně jak) se tady vyjadřuje k  zákonu týkajícímu se užívání spisovné češtiny ve veřejnoprávních médiích. Většina (tak dobře, polovina) příspěvků je s pravopisnými chybami. To samo o sobě potvrzuje, jak špatně na tom čeština v současné době. A argumenty odvolávající se na svobodu apod. jsou opravdu směšně. To je to samé, jako když se bude někdo rozčilovat, že na silnici se jezdí vpravo a že je to omezování osobní svobody, protože on si myslí, že se má jezdit vlevo. Jsou zkrátka některé věci, které jdou jaksi nad lidské svobody a to, co tady někteří hlásají (přesvědčeni o tom, jací jsou demokraté) je anarchie a ne demokracie. Nevadí mi například hovorová řeč ve filmech či v divadle (pokud je v kontextu s dějem či postavami), nicméně dalších příležitostí, kdy by mohla být při oficiální (veřejné) příležitosti hovorová čeština použita, již asi moc není. Jsem občas z titulu své funkce číst množství technických textů a občas jsem zdrcen z toho, co je možné vložit na papír a považovat to za češtinu. To samé lze říci o tištěných médiích. Ano, část z toho mohou být překlepy, ale převážná většina jsou hrubé nedostatky ve znalostech českého pravopisu a mluvnice. Takže na závěr: ano, je třeba se věnovat českému jazyku a je jen škoda, že se to musí řešit zákonem, když lidé sami nejsou soudní.
0/0
24.3.2004 12:39

jars94

Re:
Souhlasím s Vámi. Je to kolikrát hrůza číst oficiální dokumenty. A to nemám na mysli je češtinu úřednickou!
 Hovorová čeština patří jen do pořadů zábavných! Ale i v rádiu mně vadí, když šestkrát za dopolene slyším písničku s textem Mém tě réd, chtěl bys s tebou spét.
Proč ale zrovna zákon?  Obávám se, že příští návrh zákona bude vypadat takto: František Palacký a poslankyně Levá se zasloužili o češtinu.
Nestačí takového hlasatele nebo moderátora který se nenaučil česky nepustit k mikrofonu? Potřebuje se vedení TV schovávat za zákon, aby takové rozhodnutí učinilo? Poslance nechápu.
0/0
24.3.2004 13:07

Pipóč

Re:
Taky souhlas. proto to ta bolsevicka nana delala. Zapise se do dejin vedle Souckove, ktera chtela balit koblihy. Jen vic takovych chytrych hlav...
0/0
24.3.2004 14:14

krutog

hovorová
hovorová čseština je – spisovná. a doporučuje se používat v oficielnim mluvenym stylu, pokavád nechcete bejt extrahóch.
0/0
25.3.2004 12:32

Jack.Nicholson

Re:
Pane, musím konstatovat, že jste to napsal trefně.
0/0
25.3.2004 8:20

madry

konečně
rozumný zákon, který má smysl, jelikož český jazyk dostává v mediích na frak.
Pražák by řekl:
konečně rozumnej zákon,kerej má smysl,páč českéj jazyk dostává v médiích na frak.
No  to je čeština jak pojďme sbírat borůvky.
0/0
24.3.2004 11:44

meister-ede

Re:
zkuste si nekdy pustit nemeckou televizi a poslouchat kolik tam se vyskytuje dialektu a nic takoveho tam nemaji (aspon jsem o nicem takovem nikdy necetl)myslim si ze tento zakon je uplna blbost. Zase se u nas chtel jen nekdo na sebe upozornit!!!
0/0
25.3.2004 11:01

miciangora

to by znamenalo,
že TV nebude ze zákona moci vysílat "perly" našich představitelů.....některé projevy skutečně stojí za to....
0/0
24.3.2004 8:20

krutog

Re:
neznamenalo, hovoří se tam o redaktorech v pořadech zpravdoajských a publicistických, nebuďte vtipnej za každoucenu, moulo.
0/0
25.3.2004 12:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.