Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Studenti se bouří: nechtějí dávky na ruku

Je to nelogické. Vysokoškoláci chystají protesty kvůli tomu, co si sami prosadili. Už od příštího roku ministerstvo školství přestane platit koleje a sumu rozdělí spravedlivě mezi studenty. Tak, jak si to sami před časem vymysleli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tomáš Hradecký

Bez národnostních vášní
Prosím trochu méně otevřených útoků proti jiným národnostem. Já si naopak cením toho, že na naší fakultě studují nadaní slovenští studenti.
Přesto souhlasím s tím, aby kolejné bylo dražší - dnes už totiž docházelo k diskriminaci českých studentů při získávání koleje - kolej získal student ze Slovenska, pouze proto, že bydlel dál, než student dejme tomu z Plzně nebo z Liberce. Nový systém znamená rovnější podmínky.
0/0
27.2.2004 17:28

GenEtt

Slovaci ven !
Predevsim se musi zatocit se Slovakama, kteri se tu rozpinaji jak kobylky!!! Az jich tu bude dejme tomu stejne jako Cechu na Slovensku (i kdyz by to melo byt spis jeste o polovinu min, vzhledem k poctu obyvatel), hned se bude ceskym vysokym skolam lepe dychat. V tom to vezi a doufam, ze si to vlada zacina uvedomovat! Za tohle s radosti vyjdu do ulic demonstrovat, za nejake prime platby ne.
0/0
27.2.2004 13:47

Tomík7.7

Koleje
Je lepší dávat peníze přímo těm, kterým jsou určeny, než je "cedit" skrz dodnes ne zcela průhledné univerzitní rozpočty, a to jak příspěvky na jídlo, tak příspěvky na bydlení. Univerzita je schopna si pomocí např.  1/10 lůžek vydělat určitou část na provoz druhé části a zvýšení cen alespoň zajistí důstojnější podmínky pro bydlení. V současné době jsou koleje místy na úrovni vězeňských cel. Je pravda, že univerzity musí jednat ekonomicky a současný systém, kdy je stanovena každému pevná částka, bez ohledu na spotřebu doplňkových služeb - teplo, elektřina, voda - je jednoduše nespravedlivá. Mnohé zvýšené náklady plynou jen z toho, že tam, kde to lze, není univerzita schopna namontovat elektroměry, vodoměry a měřiče vydaného tepla. Kolej má být především služba a ne celoplošná charita pro všechny. A ti sociálně slabší si vždycky mohou přinejmenším přivydělat, nebo požádat stát o různé sociální podpory. Dotované koleje jsou pozůstatkem socialistického vysokého školství a diskriminačním opatřením vůči těm, kdo koleje z kapacitních důvodů nedostanou.
0/0
27.2.2004 11:32

Tomáš Hradecký

Ano, provokuju
Ano, provokuju. Ale:
Za kolej platím 1300 měsíčně. Můj kamarád z Mostu kolej nedostal, pronajímá si ve dvou garsonku za 7000 měsíčně, to je 3500 na jednoho. To je podle vás spravedlivé?
I když bude kolejné 3000 měsíčně, po odečtení příspěvku 670  měsíčně je to 2330 měsíčně, stále budu chtít bydlet na koleji - hlavně budu mít naději, že ji dostanu a nebudu se muset poptávat po podnájmech.
Víte vůbec, že toto plánované opatření se dělá především kvůli studentům ze Slovenska? Aby se částečně narovnal současný stav, kdy student z Bratislavy kolej dostane a student z Českých Budějovic ne.
Po zvýšení cen klesne poptávka po kolejích a kolej budou moci dostat oba.
0/0
26.2.2004 18:39

Pilat

Re: he he he
neboj behem kratke doby das za jeden rok na skole 100 000 kc aby jse srovnal se zapadni normou.... pujdes do dluhu a pokud se ti podari vystudovat s pul milionovym dluhem budes borec, ktery prijde na to, ze polovina vysokoskolaku bude pracovat nekde na pase vedle vyuceneho "pacholka.... he he he  Good Luck
0/0
26.2.2004 22:36

pakous

no kdyz
jsem studoval magisterske, tak bych za kolej ty dva litry klidne dal. Dojizdet kazdy den je o dost drazsi a prezivat nekde na cerno taky nebylo nic moc. Nejkouzelnejsi pak bylo prespavani v mestske doprave. Tenhle system se mi docela zamlouva.
0/0
26.2.2004 18:20

Tomáš Hradecký

Dnešní kolejné je směšně nízké
Jsem student, bydlím na kolejích, jsem ochoten platit vyšší kolejné.
Má někdo něco proti?
0/0
26.2.2004 13:21

Leviticus

Re:
provokatere, ne kazdej ma penez jak TY
0/0
26.2.2004 14:52

matahari

Re:
Bydlím na koleji. Úzká nudle 2x 6 m = 12 m2, za což platím měsíčně 900 Kč. Z týhle komory, kde ani nedáte dvě postele vedle sebe, protože byste už neměli kudy chodit, vybere KaM od nás obou měsíčně 1800 Kč + poplatky za elektriku, pračku apod. 1800/měs. za 12 m2 dělá 150 Kč/m2/něsíc. To už je docela slušné komerční nájemné. Při téhle ceně by vás 35m garsonka vyšla na 5 250 Kč, což už je na spodní hranici tržního nájemného v Praze.
Jenže! Tu garsonku byste měli v 1. kategorii, zatímco na koleji (v mém případě) máte záchod na chodbě, koupelnu na chodbě, topení, který začnou v listopadu opravovat... Prostě něco, co odpovídá kategorii 3.-4. A na to už jsou současné ceny vysoké až moc.
Samozřejmě je nutno platit také energie, vodu apod., ale základní problé je, že na kolejích musíte živit také spoustu úředníků, ale zároveň nemáte vliv na efektivní využití těchto prostředků. Takže co se stane příští leden? Dostanete 670 Kč příspěvek, ale cena koleje se zdraží na cca 2000 Kč/os./měs., protože pro úředníky to bude vítaná příležitost, jak si zase polepšit. Při této "komerční" ceně bude rázem 1 m2 v mém pokoji stát 333 Kč!!! Při "garsonkovém" koeficientu by to vycházelo na cca 11 700 Kč/gars. To už je moc i na Prahu...
A výsledek? Za ty 2000 měsíčně se studenti budou raději tísnit v pokoji, který bude v m2/os. dvakrát větší. Uvolní se sice místa na kolejích, ale ty nebudou plně obsazeny, takže se začnou zvyšovat provozní náklady, zdražovat kolejné, uvolňovat místa na koleji, zdražovat provozní náklady... V závěru se koleje pro české studenty zruší, zůstane pár míst pro zahraniční studenty, úředníci přejdou na jiná teplá místečka a studentům, protože už nebudou koleje, stát vezme příspěvek na bydlení...
Myslíte si, že je to příliš velká nadsázka? Ba ne... Bohužel.
0/0
26.2.2004 16:05

husband

Re:
VŠ jsem vystudoval v roce 1999, naštěstí jsem nemusel nikam dojíždět a využívat koleje. Někteří moji kolegové si pronajali byt 3+1, bydlelo jich tam tuším 7 a platili cca 1500,-/měsíčně včetně energií a služeb. Sice dražší než kolej, ale rozhodně pohodlnější.
0/0
26.2.2004 16:17

matahari

Re:
Ano, o tom pravě mluvím. Už dneska si můžete pronajmout za ucházející (nikoliv ovšem optimální!) cenu byt. Pokud ovšem seženete těch dalších 6-7 lidí. A pro ty, kteří těch 1500 - 2000 Kč platit prostě nemůžou, by měly koleje zůstat sociální ubytováním (protože spolubyt za 1000 prostě neseženete). Ale pak by se také mělo jasně říct, za jakých podmínek se bude bydlet, ne že to bude na základě úplatků jako teď (osobně znám člověka, který takto bydlí, není to žádná "jedna paní povídala..."). To je pak prohnilý systém. A když si na něj stěžujete, nebydlíte. Jak prosté, milý Watsone...
0/0
26.2.2004 16:22

MasMar12

jestli vám tohle přijde normální tak teda nevim
bydlím na kolejích a platím 2200,- za to že můžu obývat jednu místnost.. jinou možnost ovšem nemám kolejí je málo a jsou v hrozném stavu, bydlet za výhodných podmínek v podnájmu za 4000 s plesnivim dědou děkuju nechci.. a sama si pronajmou garsonku za 7000,- bez poplatku fakt nemůžu, bydlet 4 v garsonce taky nechceme tak nevim co dělat... výběr je super :-/, po zvýšení kolejí by to znamelo že bych měla platit zhruba 3000,-, když si to spočítáme dostávám od rodičů 3500,- - 2200 koleje = 1300,- na jídlo a tak dále, snažim se stududovat ale bez práce to nejde :-( a jak vidim bude hůř
0/0
26.2.2004 12:37

f99

platit je normální
vzdělání je možná nejcennější věc, kterou člověk v mládí získá. je úplně normální za takovou věc platit, vzdělání bude potom kvalitnější a člověk si ho bude víc vážit... ve světě je to úplně normální...
0/0
26.2.2004 12:06

sfist

Re:
Vzdělání je určitě cenná věc, takže kdyby se jednalo o placení školného, asi by diskuze byla jiná. Ale tady jde o místo na bydlení. Školu mám v podstatě celý týden, možnosti na brigádu je minimální. Navíc musím začít dělat na diplomce, takže času je čím dál míň. To mám vykrást banku nebo bydlet pod mostem? Nebo můžeme začít stanovat u školy.. Má někdo ještě nějaký nápad?
0/0
26.2.2004 14:53

Raptorek

Re:
Ve svete je taky normalni, ze pro hotoveho vysokoskolaka neni problem si z dost solidniho platu splatit treba pujcku, kterou si na studium vzal. Dokud tohle u nas nefunguje, prijde mi nefer zvysovat naklady na studia, at uz skolne, tak naklady na bydleni. Ja pri skole pracuji a to, co si vydelam mi akorat staci na pokryti osobnich potreb (telefon, net, kina, sem tam pivko, sport...). Nebyt zlatych rodicu, kteri mi plati zbytek, asi bych uz ted 5. rokem misto skoly hazel lopatou.
0/0
26.2.2004 16:09

Michalll

To ke studentskému životu patří,
brzy budou platit všechno, rádi vyjednou na víkend na vesnici, kde jim po celodenní tvrdé práci starosta připlatí na jejich dluhy.
Jinak budou vesnice poloviční smetiště a studenti zfetovaní vandráci. Ona totiž fyzická práce v kolektivu produkuje velmi příjemné látky docela přirozeně. Makat se dá i v noci, tělo a duch jen posílí.
Michal, Libčeves, t. 603771186
0/0
26.2.2004 10:59

jairo

Tak kolik to presne stat stoji?
Kde se da presne zjistit, kolik na studenta prispiva stat? Ja jsem v Olomouci, na lek. fakulte a tedy by mne zajimalo kolik to tedy stat stoji. A taky na koleji - ja mam 1-luzkovy pokoj, za 1500KC/mesic, kolik tam na mne stat priplaci?
0/0
26.2.2004 10:53

xxpiskle

Re:
platíš 45% z ceny stát platí těch zbylích 55%. Teda tak jsem to slyšela.
0/0
26.2.2004 11:27

S.T

Re:
Za studium lékařských oborů stát škole platí 2800 * koeficient oboru, kteý v tomto případě může být mezi 2 a 3 (tedy 5600-8400 podle zaměření)
0/0
26.2.2004 11:53

Micheall

Polovicni spravedlnost
Mam pocit, ze spousta diskutujicich ani poradne nechape, o cem tady jde rec.
Samozrejme, ze tzv. "socialni stipendium", ktere by dostali vsichni studenti, by bylo absolutne spravedlive. Tento navrh mel hlavu a patu, pokud by bylo v systemu dost penez. Jenze dotace od MSMT stagnuji ci dokonce klesaji, pocet studentu na ceskych VS roste (a tomu ani moc neprida exodus Slovaku po zavedeni skolneho v pristim roce na Slovensku), takze vedouci filistini zjistili, ze kdyby toto stipendium dostali opravdu vsichni studenti, vyslo by na kazdeho smesne malo penez. Takze vymysleli pravidlo, ze na tyto penize ma narok pouze student, jehoz skola se nachazi v jinem okrese.  Z jedne nespravdlnosti udelali jinou nespravelnost. Nekde dojde i k paradoxum, clovek studujici VS v Liberci, ktery bydli v sousednim Jablonci nad Nisou a ktery do sve skoly cestuje MHD, prispevek nedostane, kdezto clovek bydlici treba i desitky kilometru od Liberce, ale stale v ramci okresu, utre nos.
Da se tedy rict, ze v soucasne dobe tento navrh vubec nic neresi , nepomuze ani ozdraveni rozdelovani koleji (studenti si budou nadale prehlasovat trvale bydliste, aby prispevek dostali), ani nepomuze studentum, kteri budou muset za ubytovani platit vice.
0/0
26.2.2004 10:16

ibrahimus

odpůrci jsou k smíchu
Je to podobné, jako v případě diskuse o regulovaném nájemném. existují argumenty pro a proti. argumenty proti zvýhodňují pouze určitou část, argumenty pro jsou platné pro všechny. V tomto případě je současný systém výhodný pro studenty techniky tak, jako je regulované nájemné výhodné pro majitele dekretu.
Teprve zrušením těchno socialistických vymožeností, které paradoxně zakládají a podporují nerovnost mezi lidmi, se posuneme dál ke spravedlivému uspořádání vztahů.
0/0
26.2.2004 9:44

S.T

Re:
Mimochodem, existují obory, na kterých se studuje (ty mají většinou dost místa na kolejích, protože mají málo studentů) a existují obory, které jsou (ty mají málo místa na kolejích, protože mají hodně studentů, kteří se stejně nemohou v oboru uplatnit)...
 
0/0
26.2.2004 10:00

_lu

...
tak az budou studentici stavkovat, tak at to vezmou pres studentske agentury zprostredkujici praci, ktere dnes zeji prazdnotou nebot se nikomu nechce pracovat...
0/0
26.2.2004 9:05

S.T

Re:
A nezejí prázdnotou spíš proto, že nenabízejí žádnou práci, na níž by pro studenta náklady nebyly vyšší než mzda?
Jo viděl jsem už hodně nabídek typu: Budete hodinu jezdit vlastním autem po Praze a něco rozvážet a za hodinu práce dostanete 50kč (benzín si hradíte sám)... : )
0/0
26.2.2004 9:10

BjBe

Re:
za 38 Kc na hodinu, nocni smeny ... opravdu ne dekuji
0/0
26.2.2004 12:12

S.T

Re:
Když každý den po škole budete pracovat 8 hodin a o víkendu budete pracovat 12 hodin, tak vám po odečtení školného, kolejného a dopravného do supermarketu zbyde patnáct stovek na jídlo a učebnice...  To je docela slušné...
0/0
26.2.2004 12:42

J.J.J.

placení školného
Ono by stačilo, aby studenti ,kteří nedokončí studium na VŠ, uhradily náklady v plné výši, které stát do jejich pokusu o studium  "investoval". Z vlastní zkušenosti vím, že je spousta studentů, kteří studia využívají jen pro to, aby získali levné bydlení na kolejích a jiné výhody, zvláště v Praze.
0/0
26.2.2004 8:52

S.T

Cena studia
Studium v naší zemi je velice levná záležitost. Zavedení částečných plateb školného způsobilo, že mnozí studenti museli na konci 90 let přerušit studium a čekat, až si vydělají na zbytek studia. Kolik takový zbytek tudia stojí?
Školné za běžné inženýrské studium informatiky stojí 225000,- Kč, za lékařský doktorát 372000,- Kč. K tomu je třeba připočítat aktuální kolejné okolo 1000 Kč měsíčně + náklady na živobytí studenta 2500 Kč(životní minimum). Dohromady to potom dělá pro studenta informatiky 400000,- za celé studium a pro budoucího lékaře 580000,- Kč za celé studium. Do těchto částek není započtena cena pomůcek, kteé si musí student zakoupit a poplatky za povinné placené kurzy, které jsou obšas součástí studia.
Při současné výši nástupních platů v uvedených případech bude informatik na své studium vydělávat dva a půl roku (za tu dobu zapltí na daních dalších 115000) a lékař tři a půl roku (na daních zaplatí dalších 170000).
 
 
0/0
26.2.2004 8:46

had_ ve_ vysoke_ zelene_ trave

Re:
585000 to není špatné. to by si studenti mohli platiti sami. vzít si nějakou studentskou půjčku atd. a třeba by sem konečně přestali jezdit studovat slováci. pro srovnání na slovensku studuje cca 800 čechů. v čechách cca 7000 slováků. za naše peníze.
0/0
26.2.2004 9:12

Marťásek

Re:
Špatné to je. Protože např. já jako student informatiky, než splatím po škole takové školné, tak to, co mě škola naučila, už bude dávno zastaralé! Tedy vydělám na školu, ale pak mi to už bude naprd. A v ostatních oborech to je podobně.
0/0
26.2.2004 9:41

S.T

Re:
Jen by mne zajímalo, kdo Vám tu půjčku dá.
Při současné výši platů Vysokoškoláků(lékařů) po nástupu banka přistoupí na maximální měsíční splátku 3000 Kč - to je 16 let (lékař to bude splácet nejméně do svých 40 narozenin). Nehledě k tomu, že mladý lékař musí někde bydlet (další půjčka a potřebuje nějaké základní vybavení domácnosti) - nakonec mu z platu zůstane pouze životní minimum (to asi bude lepší nestudovat, nedělat lékaře a buď jít kopat výkopy, nebo zůstat na podpoře.)...
Mimochodem, za tu dobu, kdy bude splácet ten úvěr, tak přinese na daních ze mzdy(souhrně) 5x tolik.
0/0
26.2.2004 9:44

Isbjoerna

Re:
Nejsem zdejsi, ale rozumim tomu dobre, ze v CR se studium na (kazdé) vysoke skole plati? Neco jako poplatek za kazdy semestr? Nebo se jedna jen o nejake "luxusni" skoly pro "bohate"?
0/0
26.2.2004 9:46

S.T

Re:
Jedná se o poplatek za školné, které musí platit každý, kdo nedokončí studium kupříkladu z finančních důvodů. Stejný poplatek platí cizinci a pokud by se zavedlo školné pro všechny studenty, měli by jej platit také. Je to standartní školné.
0/0
26.2.2004 9:50

Isbjoerna

Re:
Moc tomu nerozumim . Zjednodusim otazku, jestli jsem to pochopila spravne.
Moje dcera ted v lete odmaturuje a v rijnu jde na vysokou (rekneme informatiku). Penize nema, ale ja ji dam na zivobyti (na jidlo, na saty, na byt, na knihy).
  1. Po 5ti letech ukonci studium nejakym "statnim" diplomem "software-developer". V tomto pripade nemusi platit nic?
  2. Po 3,5 letech já umru, ona nema na zivobyti, polozi studium a jde pracovat jako sekretarka. Kolik musi v tomto pripade platit?
0/0
26.2.2004 10:06

S.T

Re:
Skusím to jinak.
1. Po 5ti letech ukonci studium nejakym "statnim" diplomem "software-developer". V tomto pripade nemusi platit nic.
2. Po 3,5 letech já umru, ona nema na zivobyti, polozi studium a jde pracovat jako sekretarka. Prozatím neplatí nic.
3. Po 2 letech já umru, ona nema na zivobyti, polozi studium a jde pracovat jako sekretarka. Prozatím neplatí nic. Po dalších 3 letech získá nějaké zabezbečení díky své práci sekretářky. Rozhodne se pokračovat ve studiu. První rok nebude platit nic, za každý další rok zaplatí 4500 x 10 Kč. (bohužel bude muset opakovat celou délku studia, protože přerušila na víc než 2 roky). Po 5ti letech ukonci studium nejakym "statnim" diplomem "software-developer". Před tím ovšem musela zaplatit školné 180000 Kč.
0/0
26.2.2004 10:15

S.T

Re:
Samozřejmě že si bude mimoto muset platit ještě jídlo, šaty, knihy a bydlení - na to jí ale nikdo žádnou půjčku neposkytne.
0/0
26.2.2004 10:16

Isbjoerna

Re: Dekuji.
A ja, ted tomu zacinam rozumet. Studium prvni primou cestou je zadarmo. Ale kdyz si "uprostred" pracovniho procesu usmysli, ze si preci jen (za)(do)studuje, musi platit - vlastne to studium nepotrebuje "tak nutne", kdyz uz predtim nasla praci.  
Dost nesikovne, protoze prave mladi lide jeste presne nevedi, co chteji, nebo do toho skoci neocekavane miminko ... Predevsim ale se neda rychle reagovat na situaci pracovniho trhu .
0/0
26.2.2004 10:49

S.T

Re:
S tím miminkem to většinou nemusí být tak zlé - pokud jsou na ně peníze. Musí se však hodně snažit a mít štěstí - musí se vátit do školy nejpozději do dvou let.
0/0
26.2.2004 11:58

Isbjoerna

Re:
nejpozději do dvou let
 
právê, a do skolky berou deti od tri let
0/0
26.2.2004 12:04

S.T

Re:
Od dvou let může být s dítětem doma manžel (většinou by to mohl zvládnout), a když to ta dívka stihne a nebude muset platit školné, tak není nutné, aby chodil manžel do práce ...
0/0
26.2.2004 12:45

mahdi

Penizky
Vas panove a damy, kteri si stezujete na studenty a kolik penez dostavaji, odkazuji na stranky http://pikomat.mff.cuni.cz/honza/menzy a poznate, proc nema UK dostatek koleji. (Mimojine maji menzu, ktera vari 1000 jidel denne, jedno za 100 korun.)
0/0
26.2.2004 8:44

mahdi

Re:
Takovy slendrian totiz hned tk nenajdete.
0/0
26.2.2004 8:47

Budulinek20

No jo ...
No jo, to jsou cely vysokoskolaci, hrajou si na spasitele a hlavy studovany a pirotm jsou to prevazne intelektualni nafoukanci neschopni normalniho zivota zijici jen ve sve nobl komunite ... nerikam, ze jsou takovy vysichni, ale jen maloktery vysokoskolak je opravdu "normalni" a na nic si nehraje ... staci jet prazskou mhd a nechtene naslouchat jejich inteligentnim rohovorum ...
0/0
26.2.2004 8:24

BabkaChnapka

Re:
Ondyno jsem byla nucena naslouchat nechtěně v autobuse inteligentním rozhovorům učňovské mládeže...netvrdím, že jsou takoví všichni, nicméně z toho dovozuji, že jen málokterý učeń je opravdu "normální"....
0/0
26.2.2004 9:24

Leviticus

je to horsi nez lepsi
Tech 6000 rocne je priblizna castka, spis to bude min. Cili, jakozto student ted za kolejne platim cca 1200,- mesicne, Pokud se zavede to plosne vyplaceni tak od statu dostanu 500 a za kolejne zaplatim 2000, cili 300 jdou z myho. A to na me rodice nepobiraji soc. davky. Jelikoz se to zapocitava do prijmu, tak lide co pobiraji soc davky o ne prijdou a jeste se jim zdrazi bydleni, pohoda ne?
0/0
26.2.2004 8:21

himeji

Re:
no, a co, jsi socka, ktera se neumi sama o sebe postarat? ze potrebujes, aby se na tebe spoluobcane skladali?
0/0
26.2.2004 8:25

hbf

Re:
Popravdě řečeno nevidím důvod, aby zrovna studenti byli ti, na nichž se zahojí náš regulovaný trh s bydlením. Ať soudruzi ze všech našich polistopadových vlád zruší regulaci nájemného (regulovaný nájem je nižší, než bydlení na koleji). Tady je finanční bolístka řádově vyšší, než u kolejného. Pak nechť přijdou na řadu studenti. Prosté snížení příspěvku na ubytování nic neřeší.
Aby se spoluobčané skládali - spoluobčané se skládají na kde co. Investice do vzělání je investicí nejen z pohledu jedince, ale i z pohledu státu (tedy spoluobčanů), protože národ bez inteligence dopadne jako Romové.
0/0
26.2.2004 8:35

himeji

Re:
a kdo je ten stat? miliony lidi co nemaji VS, ale z celeho srdce radi plati dane aby nekdo jiny stravil 5 prima let na skole? Samozrejme, ze je dulezite, abychom tu meli inteligentni a vzdelane lidi, ale zajem jednotlivce nesmeji byt podrizena zajmu skupiny - jinak jsme zase u komunismu a fasismu. Inteligentni clovek prirozene chce vzdelani a klidne si i zaplati skolne - tak jako napr. v USA, kde by se nedalo rici, ze by byli jako romove.
0/0
26.2.2004 8:44

BabkaChnapka

Re:
Nepochopila jsem, kdo je jednotlivec a kdo skupina....
0/0
26.2.2004 9:09

hbf

Re:
Ale ale, gramotnost v USA je všehovšudy mizerná, s výjimkou několika exkluzivních univerzit je jejich školství mizerné, mimo jiné proto, že se tam do školy dostane každý debža, kterému to někdo zaplatí, bez ohledu na to, jestli má šanci v té škole být co platný.
Asi jste mě nepochopil - nenamítám nic proti změně systému školství, souhlasím se školným i s platbou za ubytování, ale jsem proti tomu, aby se to řešilo plácnutím do vody, bez jakýchkoliv dalších vazeb a bez hlubšího smyslu. Tato "reforma" zajistí jen to, že stát zaplatí stejně jako dřív, ale více lidem, pročež pozitivní přínos to bude mít pro ty, kteří bydlí doma a do sousedního okresu dojíždějí, zatímco ti, kteří by peníze opravdu využili k tomu, na co jsou určeny, si výrazně pohorší. Podle mého je zapotřebí provést tyto kroky:
Deregulovat nájemné a narovnat trh bydlení v ČR
Zpoplatnit ubytování na koleji tak, aby bylo soběstačné (nemuselo být dotováno). Nejlépe tak, že by škola klasicky pronajímala byty na koleji, na dobu určitou, samozřejmě.
Stát musí určit jasnou koncepci, vědět co chce, a pole toho nastavit systém plateb za vlastní studium, ruku v ruce s úpravou sociálního systému tak, aby ze vzdělání nebyli vyloučeni lidé, kteří pocházejí z nemajetných rodin. Zavést výrazně motivační stipendijní systém, sankce za zneužívání školy kvůli razítku (nejen za neprospěch, to se může stát, ale za nechození na cvičení, tam se hned pozná, o co komu jde). A tak dále a tak dále.
0/0
26.2.2004 9:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.