Re:
Obecně to rozhodně neplatí. Na trati Praha-České Budějovice jezdí spousta nákladních vlaků a to hlavně v noci, trať je až pár úseku jednokolejná a přes den jezdí osobních vlaků hodně, takže nákladních se tolik neprocpe. Takže obsluha trati musí být i v noci. Pokladní mají obvykle v noci volno a lístky se prodávají ve vlaku, jeďte se o víkendu třeba svézt nočním vlakem z Hradce Králové do Pardubic, nádraží v HK je téměř zavřené, dostanete se jen na perön, lístek Vám prodá průvodčí.
Souprava vlaku přechází na první ranní rychlík zpět do Prahy, takže by se stejně musela dostat do Budějovic. Když už jede, proč by neměla vozit lidi, že. V tomhle případě by byl autobus navíc a celkové náklady vyšší. A ten ranní vlak se rozhodně autobusem nahradit nedá, leda několika.
V hromadné dopravě nelze nahlážet na výnostnost/ztrátovost jednotlivých konkrétních spojů, ale je vždy třeba vidět síťový efekt. Kromě oběhů se jedná např. i o cestující z těchto nočních vlaků. Většina se jich totiž počítá 2x, pokud by jim nejel tento noční vlak, museli by jinak (nejspíš autem, bus nejede) nebo vůbec a nemohli by použít vlak pro cestu zpět např. vlakem, který jede ve špičce. Kromě toho to můžou být přestupující z dálkových vlaků (po 23 hodině se do Prahy sjíždí poslední denní vlaky ze všech směrů). Pokud by tento vlak nebyl, mohli by ubýt cestující např. bv relaci Ostrava-České Budějoivce, Slovensko-ČB atd., kteří utrží rozhodně větší částku než za úsek Praha-ČB.