Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Francie zakázala muslimkám šátky

Francouzský parlament schválil kontroverzní zákon, který zakazuje nosit náboženské symboly ve veřejných školách. Opatření pobouřilo hlavně muslimy. Dívky nyní nebudou smět nosit šátky, jeden ze symbolů islámu. Ze škol mají zmizet i křesťanské kříže a židovské čepičky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

UglyTroll

Co je na tom špatného?
Náboženství patří do církevních škol, ve státní škole nemá co dělat. Taky by se mi nelíbilo, kdyby mé děti učila muslimka a působila negativně na mé potomky. A co si budem povídat menšiny jsou terčem dětí a že děti dokážou být hodně kruté, takže se tímto opatřením setřou ty nejpatrnější rozdíly. A ti kteří se nechtějí vzdát nošení náb. symbolů nechť navštěvují soukromé školy, nebo školy církevní. Uznávám, že zvolený postup frantíků není nejšikovnější, protože kdyby zavedli školní uniformy, tak by byla tahle diskuse bezpředmětná. Šátky by nebyly součástí uniformy, jarmulky a kříže taky ne. Tím pádem by mohli všichni tak akorát držet ústa a valit do krámu koupit uniformu.....
0/0
16.2.2004 15:42

pinguinone

Re:
0/0
16.2.2004 15:56

barbudo

Re:
A Vy znáte jiný příklad toho, že stát nutí někoho, aby se veřejně necudně odhaloval?
0/0
16.2.2004 16:27

Nadsamec

Re:
Copak Francie nutí někoho se necudně odhalovat? A to že to tak připadá arabkám je jejich problém. Jiný kraj, jiný mrav zní pravdivé rčení. Když pojedu kamkoliv mimo Evropu setkam se tam s obyčeji a nařízeníma, který mi budou připadat nesmyslný, ale to je jejich kultura a já to musím respektovat. No a součástí francouzský kultury je sekulární školství, kde by se nemělo dávat okatě najevo své náboženství. (Jenom nevim, jestli zákaz je to nejlepší) 
0/0
16.2.2004 17:39

barbudo

Re:
Dobře tak přesněji. Ještě někde jinde na světě, nějaký jiný stát nutí někoho odhalovat se tak, že to odhalovanému přijde jako necudné? Nutí snad některá země rovníkové Afriky bílé učitelky chodit pouze v sukénce z listí?
0/0
16.2.2004 17:43

miciangora

Re:
ale ony se neodhalují na veřejnosti..pouze ve škole, uvnitž budovy..doma také nechodí zahalené...ne, všichni víme oč tady jde.Jde o odstranění byť jen náznaku náboženského fanatismu ze škol (jakéhokoli)..nic, co má co dělat s jakýmkoli druhem náboženského radikalismu, nemá ve veřejné škole co dělat.To by skutečně za pár měsíců, nebo let mohlo skončit tím, že muslimští radikálové budou moci kdykoli zmlátit jakoukoli nemuslimskou ženu, která podle nich bude vypadat necudně.Tyhle věci začínají hrozně nevinně...dovolává-li se někdo mé tolerance, musí ji napřed ukázat on sám. A to muslimové nedělají. A dělat to zjevně nebudou.Fakt je, že to Francouzi mohli obejít nařízením uniforem..ale nemyslím, že by to pomohlo. Kdyby to nebyly šátky, bylo by to něco jiného..účelem je vyvolat rozbroje......na to, jestli se někdo cítí cudně, nebo necudně, tihle fanatici zvysoka kašlou.To, co chtějí je vyvolání konfliktu....a získání moci.
0/0
17.2.2004 11:03

pinguinone

Re:
a staci na to satek.. ?Pro muslima,je vsechno mimo domov,verejnost..
0/0
17.2.2004 13:26

miciangora

Re:
no nevím...viděla jsem ženu herce Vyskočila (Anife), kterak předváděla břišní tance jen velmi spoře oděná - a to v televizi.A ona je muslimka, nikdy s tím netajila, naopak je na to hrdá.Jediná cesta pro tyhle dívky, jak vybřednout z bídy,závislosti a podřízenosti je vzdělání.To jediné ze může osvobodit a ukázat jim cestu ven.Muslimští muži tohle zatraceně dobře chápou a tak se těm holkám snaží namluvit, že na tom kusu hadru přes hlavu závisí jak jejich život vezdejší, tak i posmrtný.Holky jsou mladý, nezkušený. a ochotný věřit čemukoli.Žijí většinou v prostředí ghet, kde je vysoká kriminalita a ony hledají něco jako pevný bod. Tím je pro ně víra - ale šátek to není. Člověk přece může věřit v cokoli, nezávisle na tom, co má zrovna na sobě.Muslimští muži se celkem právem domnívají, že jakmile ženy získají vzdělání, začnou být samostatné  a soběstačné - a tím pádem méně poslušné a ovladatelné.
0/0
17.2.2004 13:37

pinguinone

Re:
a prave proto jim "zakazu" skolu...
0/0
17.2.2004 13:44

miciangora

Re:
přesně..jenže oni jim školu zakázat nemohou..ale "nemravnost "ano, že? A jestliže budou všechny ostatní dívky v té škole bez šátků...budou, podle jejich názoru "nemravné"  a tím pádem lze opět školu zákázat.Je to prašť jako uhoď.....oni jim prostě tu školu upřít chtějí..když ne kvůli šátkům tak kvůli něčemu jinému. Kdo chce psa bít, hůl si najde.Takže jestliže je jednou zákonem dáno, že škola je vzdělávací zařízení, kam ŽÁDNÉ náboženské ideje nemají přístup..budou se prostě muset přizpůsobit. Je to zákon v zemi, kde chtějí žít a považovat ji za svou vlast.
0/0
17.2.2004 13:56

pinguinone

Re:
zakony,jsou lidmi vytvoreny.To znamena,ze maji take chyby.Tento zakon je diskriminacni a proto je nutne ho zmenit.Bezny evropsky muslim posilal deti do verejne skoly,divky v satku,ted ma duvod je tam neposlat.Musime nabidnout neco lepsiho,nez ma koran,jinak je nase prevalcovani jen otazkou casu.
0/0
17.2.2004 16:34

Nadsamec

Drzost
Drzost těch arabů mě opravdu fascinuje. Když je na ně Francie tak zlá, tak můžou odjet zpátky za moře. Nikdo by jim v tom nebránil, jenže to by zase přišli o sociální dávky, ze kterých ve Francii žijou. Na druhou stranu se sluší říct, že si za ty hordy arabů můžou francouzi tak trochu sami. Ještě do alžírský války se snažili araby kolonizovat a na rozdíl od Velký Británie vydávali Alžírsko za součást Francie a Alžířani podle nich byli francouzi. Arabové si pak logicky řekli, že když jsme francouzi tak proč bysme se nejeli kouknout na kontinent. Ještě za alžírský války jich tam pár set tisíc přijelo a pak už se jenom množili a množili.
0/0
16.2.2004 15:19

pinguinone

Re:
predstav si,ze nekteri predci techto drzych Arabu bojovali za Francii v Alziru,a kdyz padnul museli odtamtud uteci.Dnesni "Arabi" se ve Francii narodili,mluvi francouzsky a jako Francouzi se citi..
0/0
16.2.2004 15:25

Nadsamec

Re:
S prvni vetou souhlasim, ale ta druha neni zcela spravna. Sam sem nekolik let zil ve Francii a to jeste na jihu - v Marseille, kde je arabu asi nejvic. A muzu ti rict, ze ne vsichni se citi jako francouzi. Priklad: mistrovstvi sveta ve fotbale, finale Brazilie-Francie. Prochazel jsem arabskou ctvrti (jenom po okraji, dovnitr bych si netroufnul) a vetsina arabu tam pred finale byla navliknutejch v brazilskejch dresech, mavali brazilskejma vlajkam a skandovali hesla ve smyslu: za*rana Francie a podobne. Nechci ale rict, ze to je jenom jejich problem ze se nedokazali ztotoznit s Francii - francouzi jim to moc neulehcili (nechces se asimilovat - tahni na sidliste, resp. ghetta).
0/0
16.2.2004 16:41

pinguinone

Re:
mame na mysli,kazdy jinou generaci pristehovalcu..,ne kazdy Arab se citi Francouzem,to mas pravdu.A zacleneni do spolecnosti ( asimilace mi zni blbe :)) ulehcuje skola,tedy pokud se do ni chodi..
0/0
16.2.2004 16:52

Nadsamec

Re:
S tou skolou je to fakt. Na jednu stranu se zakazem nabozenskych symbolu souhlasim jenze to taky muze nabrat dost spatny smer: zacnou vznikat islamsky skoly kam zacnou chodit vsechny ty muslimky co chtej nosit satky. Takovy skoly by pak mohly bejt semenistem radikalniho tzn. vuci Francii nesnasenlivymu fundamentalismu. Takze vlastne nevim co je lepsi...
0/0
16.2.2004 17:29

pinguinone

Re:
.
0/0
17.2.2004 8:08

rewell

víte ono je
to dost zvláštní - když Salman Rushdie znectil Allaha - tak se mohli alahovci podělat a ještě teď z toho dělaj vědu a nabízej statisíce za jeho likvidaci. Celej západ Rushdieho bránil a aláhovci a komouši včetně nás ho chtěli zlikvidovat.
Teď je zvláštní situace, když u nás někdo vydá vtipnou knihu o Ježíšovi, poslanci Jirkovi Karasovi se to velmi nelíbí a už hodlá vydavatele pranýřovat.
Francie si nasrala do své země mraky arabáků, negroidů a dalších přistěhovalců a teď najednou zjišťuje, jaké s nimi má problémy. Stejně tak k tomu dojde v GB a blízké době i v Germánsku. Hlavně že z druhé strany nás kritizujou za cigoše a pak je tam nechtěj pouštět.
Co k tomu více? jen toto: platí  bližší košile nežli kabát, ať jsem Anglán, Skot, Frantík, Němec nebo Ital či Čech.Já k tomu říkám jedno, že jakékoli trochu fanatičtější náboženství v té či oné podobě je škodlivé. A to ať je to zapřísáhlý křesťan či muslim či budhista atd.
A to že Frantíci jim to zakázali, to je správný krok. Na světské úrovni to nemá co dělat (ale ani křesťanství).   
0/0
16.2.2004 14:53

Doktor Zvěd

V šedesátimilionové Francii jich žije pět milionů.
Ano, ano. To je pravdiva veta! Co je v ni ale nejdulezitejsi? Ze zijou ve FRANCII!!! Jestli jim vadi, ze nemuzou nosit satek, tak at se vodstehujou zpatky do zemi, odkud prisli. Tam jim satky nezakazou. Zato z jinejch veci se tam asi p*serou!!!
0/0
16.2.2004 13:16

miciangora

to s těmi jeptiškami nesedí
tady jde o nošení šátků do školy..jeptišky už školu dávno ukončily..a o zákazu nošení šátků mimo území školy tu nebyla řeč. Mimochodem pro žákyně katolických škol, či ústavů vedených církvemi žádné nošení šátků, nebo podobných úborů neplatí. Pokud žákyně nenosí uniformu (záleží na zvycích té které země) - pak nosí normální občanské oblečení...bez náboženských atributů.
0/0
16.2.2004 11:31

pinguinone

priklad :
radova sestra studujici na verejne skole...
0/0
16.2.2004 14:00

miciangora

Re:
tak o tomhle něco vím...mám kamarádku, jejíž dcera byla řádovou sestrou, ale nakonec z řádu vystoupila. Pokud chodila na základní a dále na katolickou střední školu, nosdila normální oblečení, Pak vstoupila do řádu a dodělávala si zdravotní školu..kam chodila v občanském oděvu a na praxi v uniformě pro sestry-žákyně. Teprve až po maturitě, kdy začala pracovat v nemocnici vedené jeptiškami, nosila oděv předepsaný jeptiškám. Ale pokud někam šla mimo budovu, mohla nosit i občanský oděv.
0/0
16.2.2004 14:08

pinguinone

Re:
v ktere zemi ?
0/0
16.2.2004 14:10

miciangora

Re:
v Českérepublice..konkrétně v Praze..Dívčí Katolická škola je v Karlíně (alespoň byla), Zdravotní škola je v Ruské a ta slečna pracovala na Františku.
0/0
16.2.2004 14:12

pinguinone

Re:
jenze clanek je o Francii , ne kazdy rad je tak liberalni.Vysledek zakazu,bude,ze  muslimske divky prestanou chodit do skoly,nebo do verejne skoly.
0/0
16.2.2004 14:15

miciangora

Re:
no mají na výběr...buď normální škola bez šátku..nebo žádná s šátkem....protože ortodoxní muslimové jim moc vzdělání nepopřejí.....takže nechápu kde je problém. Chci -li něčeho dosáhnout - třeba vzdělání - musím pro to něco udělat....sundat šátek při vchodu do školy je to nejmenší.Nikdo je nenutí, aby změnily víru.
0/0
16.2.2004 14:22

pinguinone

Re:
,nebo privatni muslimska.V kazdem pripade se vzdavam i toho maleho vlivu jaky jsem jeste na tuto komunitu mel ( jako verejny cinitel ).Pro Cecha je obtizne pochopitelne,ale ony se opravdu citi bez satku obnazene.Skoro jako treba Ty "nahore bez".Chodila by si tak ve skole ?  
0/0
16.2.2004 14:29

miciangora

Re:
kdyby tak chodili naprosto všichni a bylo by to nařízení a já bych tam být chtěla.....musela bych..a zvykla bych si...není to to nejhorší, co by se mi mohlo stát.
0/0
16.2.2004 14:32

pinguinone

Re:
Ja bych do takove skoly,dceru neposlal.A udelal bych vsechno pro to,aby se nesmyslny zakon predelal.Zazil jsem ve skole pronasledovani kvuli dlouhym vlasum a u divek kvuli minisuknim,co se zmenilo ?
0/0
16.2.2004 14:36

miciangora

Re:
já taky, a tudíž jsem minisukně do školy prostě nenosila..kdekoli jinde jsem je nosit mohla, což jsem také dělala. Neměla jsem s tím problémy.
0/0
16.2.2004 14:41

pinguinone

Re:
ne kazdy je submisivni vuci rezimu...
0/0
16.2.2004 15:26

barbudo

Re:
Rozdíl je ovšem v tom, že Vás nutil režim zahalit, co považoval za necudné. Je nutí odhalit to, co ony považují za necudné.
0/0
16.2.2004 15:39

q8tik

mensiny?
dobry den, v danem pripade nejde o mensiny ale o velky problem, kteremu zacina celit jak francie tak i okolni staty s muslimskymi pristehovalci , kteri ackoli imigranti do ciste krestanskych zemi nejsou ochotni se podvolit zakonum a obycejum danych zemi ale naopak chteji po hostovske zemi aby jim zarucila vsechny prava , kterych se jim nedostava v jejich muslimskych zemich.specialne v zemich blizkeho vychodu- krestani jsou utlacovani v minimalnim projevu sveho nabozenstvi-a musi!!!se podvolit zakonum dane zeme,tak nevim proc by se v historicky krestanskem svete muslimove nemohli podvolit zakonum danych zemi??
0/0
16.2.2004 8:15

barbudo

Re:
A oni utiskovaní křesťané se musejí na veřejnosti obnažovat nebo konat jiné neslušnosti?
0/0
16.2.2004 9:30

miciangora

Re:
no, ne zrovna svlékat, nýbrž oblékat....děvče s výstřihem, obnaženými rameny a minisukni si tam opravdu říká o problémy, stejně jako samotná žena (byť velmi oblečená) na ulici, o nějakých křížích a podobně nemluvě.Takže i ony se musí přizpůsobit podmínkám v daných zemích.Nechápu, kde je pak problém, che-li se totéž po muslimech.Nakonec, nevyhovují-li jim podmínky té, které země...vždycky se mohou vrátit domů, že?
0/0
16.2.2004 9:36

pinguinone

Re:
to je kam ?
0/0
16.2.2004 9:42

barbudo

Re:
Do Muslimie ...
0/0
16.2.2004 9:59

pinguinone

Re:
to budeme muset nejakou zalozit,kde by se Ti to libilo :)
 
0/0
16.2.2004 10:01

UglyTroll

to je jedno.....
Každý občan musí respektovat zákony své země. Pokud se mu to nelíbí nebo se cítí utlačován může tuto zemi opustit...... Pokud se cítí utlačováni, tak ať si zažádají o politický azyl.... Jsem zvědavej kdo jim ho přizná...... Podle mě NIKDO!!!!! A ani nezakázali jen šátky a jarmulky, ale věškeré okázalé náboženské symboly.  
0/0
16.2.2004 14:03

pinguinone

Re:
otazka je ,jestli je ten zakon dobry...Ze to tak nemusi vzdy byt,nam ukazali hosi v  rajchu...
0/0
16.2.2004 14:31

barbudo

Re:
Rozdíl je ovšem v tom, že ti odporní muslimové obnažené ženštiny nutí, aby se chovaly slušně. To už tak bývá, že se většina snaží vnutit menšině své pojetí slušnosti a morálky. Když se onehdá jakýsi cizokrajný párek rozhodl obcovat na václavském Václaváku, vzbudil aktivitu policejních orgánů. U některých skupin eskymáků je běžné, že za dlouhé polární noci, tatík vleze na dcerku. Pokud by tak učinil u nás, byl by umravněn dokonce odnětím svobody. Pokud by se u nás rozhodla studentka z rovníkové Afriky chodit do školy toliko v sukénce, asi by vyvolala reakci. Pokud by tak učinila třeba v Bavorsku, byla by reakce jistě rychlejší a razantnější. Svlékání šátků je něco úplně jiného. To nemá se slušností nic společného. Mimochodem, zkuste chtít po našich řádových sestrách, aby ve styku se státem odkládaly své "šátky". Mimochodem, původ jejich "šátků" je stejný jako těch muslimských.
0/0
16.2.2004 9:55

Milkman_Dan

Re:
To je dobra otazka, odpoved je ponekud komplikovanejsi. Podstatou vseho je, ze obyvatele zemi stredniho/blizkeho vychodu jaksi automaticky predpokladaji, ze o jejich zemich vsichni vedi, ze jsou to de facto, diktatury rizene klerem a na problemy s dodrzovanim prav obcanu ve svych, nekdy byvalych, zemich nechteji hovorit. Vetsinou se odvolaji na to, ze oni tam maji takove zakony a ty dodrzuji. Skutecne, v techto zemich se nikdo nebouri, protoze zakony jim to nejen neumoznuji, ale kdo by se odvazil napadnout islam jako dominantni nabozenstvi, se zlou by poridil. Kdyz potom prijedou sem, chteji aby dle nasich platnych zakonu ostatni lide respektovali jejich zvyky a tradice a kdyz se toto setka s odporem, dozaduji se napravy, demonstruji, nazyvaji sami sebe obetmi rasismu atd... Tedy delaji to, co by doma delat ani nemohli. To je bohuzel Achillova pata demokracie. Vsem by se melo merit stejne a nekdy to je problem. Muslimove to samozrejme dobre vedi a vyuzivaji volnosti a tolerance evropskych zakonu. To mate jako na fotbale. Predstavte si, ze 2 tymy hraji bez rozhodciho. Jeden tym, disciplinovany, vedeny poctivym kapitanem automaticky hraje dle pravidel. Ten druhy tym na pravidla kasle a fauluje jak muze. Kdo si myslite ze vyhraje? A pak se stane neslychana vec. Hrac druheho tymu, ktery neustale zamerne fauluje a povazuje to za samozrejme, je srazen k zemi hracem prvniho tymu. To okamzite vyvola nepratelskou reakci celeho druheho tymu, ktery vlastni chyby neregistruje ale chyby druhych okamzite vraci. Prvni tym se pak slovne brani a vycita druhemu tymu jeho chyby, ale tem je to jedno. Vysledek? Prvni tym, ten ktery hral podle pravidel, nejenze prohral, ale jeste je oznacen za vecne nespokojeneho, jelikoz si stale na neco stezuji.....
0/0
16.2.2004 11:14

miciangora

Re:
tím domů..myslím zem původu - která je muslimského založení a kde im nikdo nebude bránit v tom, aby chodly do školy v šátku, burce, čádoru...pokud vůbec do nějaké školy budou smět chodit.
0/0
16.2.2004 11:33

barbudo

Re:
A co když je jejich zemí původu Francie. I jejich rodičů a prarodičů. A co když jejich rodiče i prarodiče neměli s Islámem zhola nic? Mimochodem, Vy opravdu znáte jinou zemi, kde by lidé na veřejnosti museli odhalovat, co oděvem chtějí skrýt?
0/0
16.2.2004 11:47

miciangora

Re:
pak tedy nechápu, o co jim jde? Jestliže se považují za francouze a nejsou muslimky..k čemu jim pak je šátek??Navíc, lidi, ktzeří žijí po několik generací ve Francii asi nebudou ten problém.
0/0
16.2.2004 13:23

barbudo

Re:
Cassius Marcellus Clay se stal muslimem na základě své svobodné volby a od té do by je zván Muhammad Ali. To může udělat jen někdo?  
0/0
16.2.2004 13:31

miciangora

Re:
to je sice pravda..ale ani jeho dcera ani žádná z jeho manželek nechodila v burce ani jinak zahalená...jeho dcera dokonce boxuje....člověk smí věřit čemu chce, ale nesmí s tím obtěžovat ostatní - mám na mysli to, že musí respektovat své okolí a místní zvyklosti.Víra je stav mysli, stav duše, přesvědčení...a není závislá na tom, zda máte kolem obličeje kus hadru nebo ne. A jesliže žiješ v zemi, která má  určité zákony, tak je prostě musíš respektovat..není jiné cesty. Pokud ti zákony té dotyčné země nevyhovují, jsi svobodný člověk, můžeš kdykoli odejít jinam, kde ti situace bude vyhovovat.Ale v žádném případě nesmíš nutit ty, kteří tě do své země přijali a poskytli ti azyl , popř. lepší životní úroveň, aby se přizpůsobili oni tobě.
0/0
16.2.2004 13:40

barbudo

Re:
Samosebou. Jenom zdůrazňuji, že pro někoho je odhalování věcí neslušnou. Opravdu neznám jiný případ, kde by stát někoho nutil odhalovat se na veřejnosti.
0/0
16.2.2004 13:53

pinguinone

Re:
otazka zda jeho dcery jsou muslimkami.. ja jsem pro skolni uniformy :)
0/0
16.2.2004 13:55

miciangora

Re:
nejde o veřejnost..jde o školu, na ulici mohou chodit zahalené v tom jim nikdo nebrání.
0/0
16.2.2004 13:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.