Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Státní železnice vs. zdravý rozum

Zásadní problém Českých drah tkví v tom, že tento podnik je vlastněn státem. Na světě prakticky neexistuje státní podnik, který by dosahoval stejné efektivity jako totožný podnik v soukromých rukách.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

jirkaz

3. 2. 2004 17:48
Komu chybí zdravý rozum?
S vaším názorem na železnici nemohu souhlasit. Měřit firmy podle ziskovosti je sice dobrá věc, ale některé z nich mají také význam služby veřejnosti a výše zisků nemůže být jediným kriteriem. Jak funguje v dopravě tržní hospodářství se můžete přesvědčit právě u autobusů. Zkuste se někam o víkendu dostat autobusem. Pokud necestujete zrovna z Prahy do Brna nebo jiného dostatečně velkého města, pravděpodobně budete mít smůlu. A chtít, aby vám na autobus, který jede z místa A do místa B ještě navazoval jiný, který jede z místa B do místa C, je už opravdu odvaha. Železnice má výhodu v tom, že je to ucelená síť, a i když to někdy trvá trochu déle, většinou se dostanete i z jednoho zapadákova do druhého zapadákova na opačném konci státu. Obávám se, že pokud by se provedla privatizace podle vašich ekonomických kriterií, několik firem si rozdělilo těch pár ziskových tratí a zbytek prodali do šrotu, opět byste se dál než z Prahy do Brna nedostal. A lidi, kteří dosud na venkově zůstali, by se houfně stěhovali do měst, protože žít v místě bez funkční veřejné dopravy se prostě nedá. Máte pravdu, že železnice je ve špatném stavu. Podepsalo se na ní jak čtyřicet let komunismu, kdy se do ní neinvestavalo, tak neschopnost firmy efektivně nakládat se svým majetkem i železniční odbory, které brání jakýmkoliv změnám. Řešení je ale v její modernizaci, ne v tom ji zrušit a nahradit dálnicema. Mimochodem, zkuste si ekonomická kritéria použít na silniční dopravu: to nejdůležitější, silniční síť je až na pár dálnic zcela zdarma, sponzorována státem. Co třeba zavést sem ekonomická kritéria: zprivatizovat všechny silnice a zavést mýtné, případně ještě platit za průjezd obydlenými místy, kde je kvůli hustotě dopravy nemožné žít? Myslíte si, že je to nesmysl? Podle vaší teotrie čistě tržního hospodářství by to určitě bylo oprávněné.
0 0
možnosti

juton

22. 1. 2004 19:13
Privatizace
není samospasitelná, o tom vědí své v Anglii, kde stát převzal znovu jednu soukroumou trať opět pod svá křídla. Bohužel až poté, co při nehodě zahynulo několik lidí a ukázalo se, že firma hleděla na svou kapsu až tak, že naprosto ignorovala jakékoliv investice do oprav a údržby zabezpečovacího zařízení. A co se týče obslužnosti, můžu potvrdit,  že ty nevydělávající tratě mají v regionech svou opodstatněnost. Když jsem byl na chalupě v Jeseníkách, přes noc napadlo hafo sněhu. Technické služby se do těch kopců dostaly až před polednem, takže autobusy také. Jediným spojením pro lidi jedoucí do práce byl vlak. A tato situace se opakuje pravidelně. V regionu s vysokou nezaměstnaností je  dost důležité dostat se na pracoviště, nemyslíte?
0 0
možnosti

karoten

22. 1. 2004 14:49
Klapky na očích
Petr Fiala má zázračně fungující svět. Stačí jenom beze zbytku aplikovat ekonomii a bude všude eden. Tak hloupá krajka si zasluhuje trošku pocuchat. Existují i jiné funkce výrobních prostředků než tvorba zisku. A to i v případě že je majitel nevnímá. Naštěstí stát jako majitel si uvědomuje více dimenzí roztroušené sklerózy zvané dráha. Majitel je to veskrze špatnej, to je pravda, jako správce a kultivátor je vážně k ničemu. Jako nedbalej archivář se mi jeví už obstojně. Železnice vznikala v dobách kdy silniční doprava byla na úrovni osídlování ameriky. Funkce železnice je nenahraditelná a strategická - tehdy zcela, dnes částečně. Kromě toho že se po ní dají vozit tisíce tun materiálu se zlomkovým nákladem oproti silnici, tvoří hmatatelný propojení civilizační, kam vede dráha-nekončí svět. Mít nebo nemít v místě železnici se právě nejvíc dotýká venkova, koleje jsou jistota, psychologická opora a jedna z kotev že se lidi přece jenom neseberou a neutečou do města. Vedou tam totiž ty koleje....Silnice tuhle funkci neplní. To že je železnice krajinotvorná, estetická, ekologická a třeba i romantická, to pochopitelně businessmana nevzrušuje. Má hodnotu historicko kulturní, umělecko technickou, patří k fundamentu země. Stát je bídnej správce, ale tenhle depozitář si musí nechat a nepouštět do něj než prověřený znalce, byznys až na druhým místě, pane prezidente.
0 0
možnosti

barbudo

22. 1. 2004 9:18
Autor chybí v Davosu.
Chytrej Váša chrchlá doma do peřin, nebude tam žádná prča.
0 0
možnosti

karoten

22. 1. 2004 14:19
Re: To byl jenom 1 z dublérů Velkého Ekonoma
0 0
možnosti

Shumway

22. 1. 2004 7:56
chyba
článek napsal člověk , který vlakem nejezdí a ani ho k ničemu nepotřebuje. státní dráhy jsou bolševický moloch, který reorganizaci nutně potřebuje, ale nevěřím tomu, že by nějaký soukromý subjekt dokázal udržet dopravní obslužnost na takové úrovni, jako to zajišťuje státní podnik. žiju na vesnici na vysočině a vidím na vlastní oči, jaký vliv má stoletá Tišnovka na kraj , kterým prochází.  obce , které jsou od ní vzdáleny jsou zejména o víkendu prakticky nedostupné, v sobotu autobusy téměř nejezdí . dráha funguje bezvadně a pořád, dostanou se sem turisté, lyžaři prostě to tady žije. byla by ohromná chyba počítat všechno na má dáti-dal, nemůžeme žít všichni v Praze, i když by to ekonomicky vyšlo nejlíp, přece
0 0
možnosti

turista-

21. 1. 2004 22:30
Jednostranný článek - pokračování
sových dopravců dostává dotace na oskm v přibližně stejné vyší jako ČD. Mají dotovanou dopravní cestu (odpuštěné silniční daně). Některým kraje a obce přispívají na vozidla. ČD si berou na totéž komerční úvěry (např. na nové soupravy ř. 680)
0 0
možnosti

turista-

21. 1. 2004 22:25
Jednostranný článek
Autor stvořil článek očividně bez znalosti širších ekonomických souvislostí a znalosti financování dopravních cest a dopravců. Z jeho článku je pravdivý jen jeden fakt - ČD fungují neefektivně. Je to mimo jiné silou odborů, podporovaných vládou. Ostatní však pravda není.
Každému, kdo by takový stav kritizoval se od politiků dostává lekce z pseudoekonomie o tom, že tržní hospodářství je sice fajn, ale z nevysvětlitelných důvodů prý nefunguje vždy.
Autorovi bych doporučil prustudovat si v kterékoliv učebnici ekonomie něco o předpokladech efektivního fungování volného trhu.
Kdyby lidé viděli opravdovou cenu, kterou za železniční přepravu musí zaplatit (cena  tiketu + transfer z daní jednotlivce), zákazníků by zřejmě ještě ubylo.
Tatáž úvaha u silniční dopravy by vedla k ještě horšímu výsledku. Autor neví ?
Hájit současný rozsah železnic tím, že jejich provoz, byť velmi ztrátový, je ve společenském zájmu, je naprostá absurdita.
Proč ? Ví autor něco o tzv. externích nákladech ?
To ovšem nemění nic na tom, že podnik vykazuje dlouhodobě ohromné roční ztráty, které by si soukromník nikdy nemohl dovolit.
Po oddělení ČD od SŽDC vykázaly ČD ztrátu 1 mld. korun. To je "ohromná" ztráta ?
V opačném případě se jedná a peněžní přerozdělování od těch, co nejezdí vlaky nebo jezdí jen málo, směrem k těm, co jezdí často. Jakým právem žádá stát jednu skupinu obyvatel, aby druhé skupině ze svých peněz dotovala levnější cestování vlakem?
Totéž by se dalo říct o silnicích a silniční dopravě. Jen ty sumy jsou v poměru k přepravnímu výkonu vyšší. Myslíte, že cena dálniční známky 800 či 900 korun, včetně silniční daně z PHM vztažené na kilometr není dotovaná ? Proč tomu tak je, když na našem území mohou úspěšně podnikat soukromí autobusoví a (v malém měřítku) železniční dopravci, je záhadou. Záhadou to je jen pro vás. Většina autobu
0 0
možnosti

Daňový soumar

22. 1. 2004 14:12
Re:
Autor apeloval především na zdravý rozum, který se vám zřejmě nedostává. Můžete mi blíže vysvětlit kdo, proč a z čeho dotuje silniční dopravu? Je obecně známo, že ze všech daní, které se z automobilové dopravy vydojí, se do fondu dopravy vrací cca 20%. Z tohoto fondu se kromě silnic financuje i rozvoj a údržba železničních tratí. Zbytek mizí nenávratně ve státní žumpě. A pokud je pro vás 1 miliarda pakatel, mohl byste mi věnovat mizivé 1% z této drobné částky?
0 0
možnosti

k

21. 1. 2004 20:03
Všechny tyto kecy ...
vedly k totální likvidaci mnoha set podniků včetně staletých tradičních výrob!
Dostaly se do spárů spekulantů,cizáků,tunelářů,defraudantů a šmejdů!
0 0
možnosti

polarniliska

22. 1. 2004 9:10
Re:
Uznávám, že u železnice, respektive dopravy je to trochu jinak, protože jsou zkrátka místa, kam se lidé nějak dostat musejí, i když doprava tam nikdy zisková nebude, ale na běžné podniky tato pravidla platí beze zbytku. Podnik, který není efektivní a nevydělává, tak zanikne, to je přeci logické a je úplně jedno, jakou měl tradici. V době vzniku určitě byly tyto firmy ziskové a úspěšné, jinak by ta jejich tradice ani nemohla vzniknout, jenomže každý ví, jak tyto podniky vypadaly po 40 leté éře komunismu a že jich spousta, pokud nesehnali invesora, nebyla kvůli zastaralým technologiím apod. konkurenceschopná a zanikla je naprosto běžné. (Nemluvím samozřejmě o firmách, které byli rozkradené, to je jiná věc a jak vidět na Parmalatu nebo Enronu, děje se to všude)
0 0
možnosti

Semik 1979

21. 1. 2004 18:17
Jojo
True true
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...