Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Budeme protestovat, hrozí vysoké školy

Přestože se Špidlova vláda zaštiťuje prioritou školství, situaci škol nemá pod kontrolou. Na podzim stávkovaly základky, nyní demonstrací hrozí vysoké školy. Musíme stupňovat tlak na politiky, jinak s financováním fakult nic neudělají, zní hlasy z mimořádného sjezdu Vysokoškolského odborového svazu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

himeji

Samozrejme ze skolne
Na univezitach by melo byt bez trapne socialni diskuze skolne. Je zrejme, ze nase skolstvi silne postrada finance a nase ekonomika neni dostatecne silna, aby mohla tohle vsechno ufinancovat.
Duvody pro zavedeni skolneho krome nedostatku financi v statnim rozpoctu:
 
1) Lide s VS dosahuji daleko vyssich platu a pozic nez lide bez VS - tudiz mohou i daleko lepe splatit pujcku a navic je nemoralni aby bylo studium techto jedincu placeno i z dani lidi, kteri VS nemaji (a tudiz maji i mensi platy a horsi mista)
 
2) Vysokoskolsti ucitele jsou diky nedostatku financi ve skolstvi platove diskriminovani, a rozdil mezi jejich soucasnou mzdou a "trzni" mzdou daruji studentum, coz je take nemoralni.
 
3) Hodnotu za hodnotu. Vzdelani je nejlepsi investice jakou clovek muze udelat. Skolne vyjadri hodnotu vzdelani a studenti si ho zacnou vice vazit. Odpadnou flakaci a zkvalitni se vyuka a studijni prostredky.
 
Pozn.: se zavedenim skolneho by stat mel zajistit dostupnost pujcek na studium nez ho bude moci nahradit soukromy sektor.
  Pro lidi, kteri by chteli napadnou mou osobu misto toho aby se zamysleli nad predlozenym argumentem podotknu, ze ano, vystudoval jsem VS a zadarmo, nicmene bych byl ochoten za VS platit skolne, petici proti skolnemu jsem odmitl podepsat. A argumenty, ze je treba o tom nechat rozhodnout studenty je jako udelat kozla zahradnikem.
0/0
4.11.2003 19:59

Andrewik

Školství=chudoba ???
Situace v našem školství je naprosto neúnosná, pokud člověk vystuduje VŠ a získá několik titulů a na té škole zůstane jako vyučující, je normální aby bral 16 000 hrubého ??? Vždyť je to vizitka českého národa a měli by to být nejschopnější lidé u nás. Dnes bohužel platí, že učitel je stejně vážený, jako uklízečka a pokud se na tom něco nezmění, tak tady za chvíli budou učit jenom důchodci a lidi bez dostatečného vzdělání...
0/0
4.11.2003 18:14

Jan Hus

Neschopní stávkují
A je to zase tady, naši učitelé, kteří nás mají připravit na to, jak léčit lidi, jak stavět a projektovat, jak vést podniky, jak organizovat lidi, jak být ziskový...., tohle všechno nás naučí, ale sami to prakticky nedokážou. Příklad: z vlastní zkušenosti vím, že při obchodním jednání s Karlovou Univerzitou nejeví tato instituce sebemenší zájem fungovat tržně, využívat svých současných aktivit a prostorů k tvorbě zisku. Takové škole bych s prominutím nasr...
0/0
4.11.2003 16:04

macho77

Re: nejsem si jist..
..jestli skola ma tvorit zisk zpusobem ktery jsi naznacil ve svem prispevku. Preci jen jsou to nekomercni instituce a jejich prijmy by mely byt tvoreny zejmena z rozpoctu - samozrejme na zaklade definovanych kriterii, ktere jsou  platne pro vsechny.
0/0
4.11.2003 17:05

pakous

Re: berte jako for
Jenom jestli univerzita nema predepsane v nejakem radu, ze sve prostory nesmi komercne vyuzivat. Jiste by bylo vyhodnejsi pronajimat nejake ty budovy, nez tam delat prednasky. Studentum zadam kontrolovanou cetbu a na konci semestru zkousim v nejake restauracce. A kdo chce projit, musi mi zaplatit utratu. To by bylo TRZNI chovani.
0/0
4.11.2003 19:13

Janovan

ŠKOLNÉ
Doufám, že taky budou studenti stávkovat:
1) Za zavedení školného. Samo s celkovým systém podpory pro chudé...
2) Dále pro degeregulaci nájemného tak, aby bylo možné snadněji zavést systém, kdy nárok na kolej budou mít maximálně prváci a to bez rozdílu.
3) Za to, aby ve vedení všech škol byli zastoupeni schopní manažeři.
4) Za to, aby na konci každého semestru u každého předmětu byla studenty poskytována zpětná vazba přednášejícímu i nadřízenýmu...
0/0
4.11.2003 14:32

Martucha

Tak kdy to bude?
SOUHLASIM SE VSEMI BODY, KDY BUDE KONECNE ZAVEDENO SKOLNE PRO STUDENTY VS???
0/0
4.11.2003 14:37

Marusja @ Dusja

Re: Vendula
hmmm... ale a např. KDE mají studenti shánět "schopné manážéry"? Zpětná vazba AŽ na konci semestru - není to pozdě
0/0
4.11.2003 14:40

iDoktor

Re:
Kraviny
1) Vsichni, co chteji zavadet skolne vystudovali zadarmo, vyjimkou jsou totalni nymandi, kteri museli nekoho podplatit, aby ziskali diplom...
2)Narok na kolej pro prvaky bez rozdilu???? Co je to za hovadinu? To jako, kdyz Prazak bude studovat v praze, tak dostane kolej? Nesmysl...daleko lepsi bude, kdyz skola bude pro stanoveni pridelu koleji brat jako smerodatne trvale bydliste dejme tomu rok dva pred nastupem na skolu. Zabrani to tak alespon z casti aby koleje dostali lidi, kteri to maji dom co by kamenem dohodil a nemaji na kolejich vubec co delat.
3)Jaky si to skola udela, takovy to ma...napr i u nas existuji skoly, ktere si svou vedeckou cinnosti dokazou vydelat spoustu penez, bez dotaci to ale samozrejme nejde. A nebojim se, ze na menazerskych pozicich alespon tech kvalitnejsich skol sedi blbci.
4)Zpetna vazba existuje v podobe studentskych rad a unii..tam je take mozno si stezovat
0/0
4.11.2003 15:14

pandorka

Re:
Ano,souhlasim s tebou.
0/0
4.11.2003 15:41

Janovan

Re:
1) viz a) niže u kolegy
2) Je veliký rozdíl mezi tím žít na koleji a doma. Nechápu proč by měl mít prážák, librečák, atd. větší problémy s bydlením, než ostatní. Proč asi bydlí pražáci v Pha na kolejích? No, protože to je pro ně tři krát levnější, proto že nechápou proč neměli mít nárok na "studentský" život na kolejích, když ho jiný mají...
3) Je skvélý, když vědec hodně vydělá. Paráda. Je rovněž dobré, když s těmi penězmi bude nakládáno efektivně. Troufám si říci, že výběrový řízení na dodávku PC (za jinak stejných okolností) PC bude lépe realizováno v týmu ekonom-informatik, než detstký lékář-informatik  
4)Rady, unie, dobrá věc, pokud mají mandát s ohledem na počet voličů a pravomoci.  Systém kdy každý kantor dostane v každém předmětě rozpracovanou ne/strukturovanou zpětnou vazbu nenahradí. Přestavíš-li si stovky-tisíce studentů, desítky-stovky předmětů a víš-li něco o statistice  uhadneš sám proč.
0/0
4.11.2003 16:07

Mirdalek

Re: Aha - tak ted si mi to vysvetlil
Bod jedna je tedy vlastne podle Tebe na veky (zadarmo nic neni - dokonce ani ve sladkem komunismu - vystudovali z penez, ktere jejich rodice zaplatili na danich - ver tomu, ze spousta penez, ktera mela jit ze statniho rozpoctu na skolstvi skoncila na uctech ruznych soudruhu a ty si za to jezdili uzivat do vyspelich socialistickych statu.....) Dneska je to podobne - podstatnej rozdil je ten, ze ted stat v prumeru zdani obcana 50-60 procenty,  za komancu si vzal skorem vsechno. Ono je rozdil, jestli se ve velkym rozkrada 50% prostredku a nebo 90% prostredku - to je taky hlavni duvod proc skoncili vsechny komunisticky staty, tam kde skoncili.  Kdyz stat prispeje jenom tolik kolik musi(tem co na to nemaj), tak to rozhodne vyjde levnejc pro nas obcany, nez kdyz stat zaplati vsechno - problem je v "poctivych, neuplatnich,..." urednikach - cim vic penez prerozdeli, tim vic se jich ztrati.
Dale mi zaujal Tvuj crvrty bod - O Trabantu taky muzes rict ze to je auto a mas asi pravdu.  Neznam moc studentu, kteri si kdy na neco stezovali...., mozna jde i o to, kdyz by si studenti neco prispivali, tak by se samotni ucitele snazili pracovat kvalitneji (napr. dekan   by asi zadnemu uciteli nepodekoval za to, kdyz by diky jeho neschopnosti odeslo a prestalo platit skolne nekolik studentu) - vsichni ucitele rozhodne nejsou stejni, ale potkal jsem par takovych, kteri nic nenaucili a ani naucit nechteli.
0/0
4.11.2003 18:46

micnad

Re:
a) Nejsi studovaný = nemáš do toho co mluvit, neboť musíš zákonitě plodit nesmysly z nevědomosti.
b) Jsi studovaný = vystudoval jsi za dosavadních podmínek a teď bys je chtěl pro ostatní měnit? Nech to laskavě na těch, kterých se to týká!
0/0
4.11.2003 15:18

iDoktor

Re:
Tak
0/0
4.11.2003 15:22

Janovan

Re:
a) VŠ není zárukou osvícenosti v každém směru a naopak
b) Rodiče vyrůstali a ne/studovali v totalitě, díky Bohu nám se podmínky změnily
 
0/0
4.11.2003 15:33

micnad

Re:
Ja jsem nevystudoval za totality, ale kdybych studovat teprve mel, tak bych skolne platit nechtel. S bodem a) v podstatě souhlasím, nicméně já jsem netvrdil to, co píšeš. Pouze jsem říkal, že pokud nejsi student (minulý nebo budoucí), tak do toho nemáš co kecat.
0/0
4.11.2003 15:52

Janovan

Re:
Mám, protože platím daně a z těch daní jsou školy dotovaný.
0/0
4.11.2003 16:09

micnad

Re:
Já taky nejsem věřící a platím z daní církve. A kecám jim do toho, jak maj odříkávat otčenáš?
0/0
4.11.2003 16:15

veetuhs

Re:
Ale takhle muze kecat aspon do neceho
0/0
4.11.2003 16:31

Janovan

Re:
 Ano, nárokuji si v tomto případě určovat jak hodně jim dám, nebo nedám. Já je vydělávám. Nenárokuju si určovat jim jak mají školu řídit, tam jim můžu poradit. Jedno je jisté, pokud to budou dělat špatně, zákonitě, opět za jinak stejných kolností, jim budou peníze na provoz chybět. Kde je vezmou, když studenti nedají? Z dotací. Myslíš, že by mělo být solidární platit to či ono, projev to a najdi podporu. To je demokracije.
0/0
4.11.2003 16:37

micnad

Re:
Ale prosím tě, Vždyť ty neumíš ani psát správně česky a chceš nařizovat školám, jak mají učit? K smíchu. Přečti si to po sobě laskavě.
0/0
4.11.2003 16:55

husband

Re:
Nemyslím si, že by zrovna vysoké školy byly tím největším "žroutem" daní daňových poplatníků. Já taky vydělávám a myslím si, že peněz na školství je sakra málo. Já např. nechci podporovat státní podniky jakou jsou České dráhy, nechci platit renty bývalým horníkům atd., ale chci dávat peníze z daní na školství, vědu a výzkum, chci větší příspěvky pro matky na mateřské dovolené a  pro mladé rodiny vůbec atd. atd.... Jenže to by v této zemi nesmělo být 50% idiotů, kteří pořád dokola volí ty stejné kretény do Parlamantu!!!!
0/0
4.11.2003 17:27

Janovan

Re:
Bezvadný,  s tím, že nechceš dávat peníze ČD,...souhlasím taky, viz slevy pro rodinný příslušníky... Reaguju na aktuální příspěvek. Kvalitu školství podporovat chci, ale jiným způsobem.
0/0
4.11.2003 17:40

jiiita

Re:
No,tak to je teda pěkná blbost.Takovýhle názory svědčí o absolutní imbecilitě autora.Já jsem začala studovat VŠ letos,náklady jsou nepředstavitelný,kolej jsem nedostala i když dojíždím 75 km,protože je maj Slováci,kterých je u nás aspoň 50 procent.Platit si ještě školný,tak můžu zamávat pápá.Neříkám o sobě,že jsem geniální,ale uvolnit místo někomu proto,že on má bohatý rodiče kdežto já ne je největší hnusárna,jakou by kdo po mě mohl chtít.A to,že platíš daně Tě neopravňuje to po nás chtít,protože ač já jsem student,tak tvrdě makám,abych se uživila,pořád chodím po brigádách a aspoň nějaký-sice malinký,ale jsou tam-daně platím taky.Pokud se zavede školný na VŠ tak si naše republika zajistí sice dostatečný přísun vysokoškoláků,ovšem abolutně mizivé procento bude těch,kteří něco umí,že?Černej trh je všude a tenhle poroste jak houby po dešti.Zkuste taky někdy lidičky přemejšlet o tom,že ne všechno je černobílý.
0/0
4.11.2003 16:42

Janovan

Re:
Je mi líto, že dojíždíš...Kdyby kupříkladu platilo to co píšu, jako prvák budeš mít přednostní právo na kolej.  Problém se SL studentama je důsledkem dvoustranné mezivládní dohody, některé školy (např. VŠE) ho na nátlak studentů k jejich prospěchu řeší. Psal jsem taky o systému pro ty, co by to opravdu nezvládaly.  Ten může vypadat např. jako státem garantovaná půjčka s několikaletým odkladem a splácením jen v případě, že dosáheš určité ekonomické úrovně... Právě školné mimo jiného (vlastní motivace, jiné stimulátory)  zajistí více těch, co si budou studia vážit a budou chtít za své peníze kvalitu...Máš pravdu, že ne všechny věci jsou černobilé. Avšak s argumentací, že je někdo...a věci jsou relativní na VŠ na nevystačíš. Snad.
0/0
4.11.2003 17:30

Infinity

Re:
V podstatě se všemi body souhlasím. Jen pár poznámek.
Zavedení školného je podle mě do budoucna nevyhnutelné,nicméně pořád bude dost lidí , kteří budou proti tomu. Rozumná výše školného by měla být základním pilířem reformy VŠ( ...dále přesun kompetencí AV na Vysoké školy ).
Koleje. Nejlepší by asi bylo kdyby všichni studenti dostali příspěvěk a sami se rozhodli jestli ho použijí na úhradu bzdlení na kolejích nebo v podnájmu.
0/0
4.11.2003 16:37

Janovan

Re:
Na některých universitách v Kanadě to funguje tak, že na "kolejích" se platí tolik, aby to pokrylo jejich provoz. Nejsou tedy dotované a vypadají opravdu dobře. Cena podnájmu se vlivem trhu (přítomnost studentů stálý obyvatelé velmi využívají) na hlavu a metr dosti s cenou kolejí srovnala. Není tedy o moc dražší žít s pár lidmi v bytě, než na kolejích, spíše naopak. Příspěvek na bydlení je v podstatě negativně zahrnutý ve výši školného. Přesto k vůli onomu sociálnímu významu (studentský život) poptávka po kolejích převyšuje jejich nabídku. Nárok mají prváci, aby se ve městě neztratili. 
0/0
4.11.2003 16:56

pan_otaznicek

ja do zadne stavky nejdu
at si to panove nahore vyridi mezi sebou a netahaji do toho studenty.
0/0
4.11.2003 13:39

Ppepíno

vysoké školy
souhlasím s uvedenou stávkou vysokoškolských odborářů za předpokladu, když dokážou vysvětlit, z čeho bude profinancována chyba při přijímacích zkouškách na právnické fakultě, kdy bylo přijato třista studentů navíc.
0/0
4.11.2003 12:50

Otto16

Re:
Jedna fakulta na jedne VS udelala chybu a kvuli tomu maji byt postizeny vsechny skoly? Takto ad absurdum neuplatnoval princip kolektivni viny ani komunisticky rezim. Tech tri sta studentu navic si ke vsemu Karlovka vyresi sama a netvrdi, ze kvuli tomu ma nejake vyrazne financni problemy. Take nesmime zapominat, ze naklady na vyuku 300 studentu jsou naprosto zanedbatelne v celkovem hospodareni takovehoto ustavu.
0/0
4.11.2003 13:45

Marusja @ Dusja

Re: Vendula
Já bych těm třem stovkám lidí prostě rozdala VŠ diplomy a bylo by to vyřešeno ke spokjenosti všech! Jedná se stejně jenom o práva a ta jsou u nás tak zprofanovaná (a navíc se mění tak rychle a chaoticky), že to je úplně jedno, jestli ten dotyčný to opravdu studoval... Vždyť to nakonec bude stejně jenom český poloprávník...
0/0
4.11.2003 14:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.