Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učitelé se bojí o dějepis

Školy čeká příští rok revoluce. Pokud poslanci schválí školský zákon, budou o tom, co a kdy se bude učit, rozhodovat ředitelé. Dějepisáři se toho bojí a sepisují petice. Reformě říkají "Bílá hora". Celé národní obrození se musí směstnat do dvou vyučovacích hodin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pinguinone

neni to jedno
deti chodi do skoly,aby rodicove mohli v klidu chodit do prace,ucebni latka je jenom brainjogging,jedno co se semele.Na konci  stoji stejne genovy produkt....
0/0
15.10.2003 12:38

franta mottl

narodni obrozeni a podobne voloviny
skutecne do vyuky dnes nepatri, a kdyz, tak skutecne v tom rozsahu max. 2 hodin. Co je zapotrebi, je detem obsahle vysvetlit (pocitam tak 20 vyucovacich hodin) takove pojmy jako kuponova privatizace, kult narcisni osobnosti, pojem zlateho padaku a zejmena probrat dobu temna za doby panovani Klause velikeho. Aby se deti poucily a jiz nikdy nedopustily, aby se neco podobneho v nasi zemi mohlo opakovat.
0/0
15.10.2003 12:01

MMarjanka

Zvláštní myšlenka...
Buzková chce zavést jednotné maturity bez ohledu na to co je na té které škole důležité (např. u zdravotní sestry je mi dokonale jedno jestli ovládá rovnice o třech neznámých) a jedním dechem chce vytvořit rozdíly na školách základních - kde naopak by měla být jednota - aby žáci a budoucí studenti měli skutečně možnost si vybrat další školu... Vím jaké měl syn problémy při přijímačkách z fyziky (přijímající profesor podle výsledků přesně identifikoval 6 žáků konkrétního vyučujícího ZŠ). Ona snad vážně vymýšlí jen aby jí pořád nevyčítali, že umí pouze stříhat pásky při otvírání škol... ale kam ten národ takto dospěje....
0/0
15.10.2003 11:40

karoten

Sqělá myšlenka
Ó to je dobře, nejnenáviděnější biflovací, logiku zcela postrádající předměte - upozaď se konečně. Koho mrzí že neovládá královský dynastie včetně správnýho vročení, nechť se touto zájmovou činností zabývá - do Pokladu sv.Anežky se mu vědomosti budou hodit. A není vůbec pravda že znalost dějin chrání před jejich znovuprožíváním, dost možná je to i naopak.
0/0
15.10.2003 10:16

PetrHK

Re:
Já se zase třeba chci dozvědět co se dělo v dějinách a vůbec mě nezajímaj takový kraviny jako je fyzika nebo chemie. A když už dnes mnoho mladejch neví kdy skončila 2.světová válka, tak po tomhle zákoně už skutečně za pár let nebude nikdo vědět, kdo byl Adolf Hitler.
0/0
15.10.2003 12:15

alena.alena

Re:
no, já si letopočty taky nepamatuju - a vůbec čísla...přesto je dobrý mít přehled co se tak kdy přibližnbě dělo, kdo, nebo co to způsobilo a jak si lze z toho vzít ponaučení. Člověk se poučí, jak to, či ono, co už tu dříve bylo, může - nebo nemusí skončit. Alespoň dějiny svý vlastní země by měl člověk alespoň zhruba znát. Nakonešc, taky jsme se učili odmocňovat a goneiometrický funkce - a nikdo to nikdy neodsuzoval - a do dneška mě osobně není jasný k čemu to je dobrý a nikdy jsem to (mimo školu) nepoužila.Ale nemyslím si, že  by matematika byla jen zájmovou činností, kterou by se matematici měli zabývat jen ve svém volném čase. Děti by měly dostat základy ode všeho...aby si pak následně mohly vybrat. Nemohou si vybáírat z něčeho o čem nemají tušení.
0/0
15.10.2003 12:28

karoten

Re:
To všechno platí, já souhlas. jenom je dobrý znát míru, a to jak v matice tak v dějepise. Ono strašně záleží KDO učí, jestli je schopnej posoudit svý působení na děti. Já chodil kvůli dějáku za školu....:o)
0/0
16.10.2003 10:58

houba_

v jakem rozsahu se bude ucit dejepis
ci jiny premdet  mi je v zasde jedno. Co mi ale jedno neni je to, ze se totoponecha na libovuli reditelu skol.
Nyni se MS snazi o statni maturitni zkousky, aby byla jednotna kriteria pro udileni maturitnuch vysvedceni. Proc tedy zaroven rusi jednotna kriteria pro kvalitu vyuky na ZS?? Znamena to, ze zak jedne skoly nebude umet pocitat, ale bude skvely sportovec, protoze reditel je sportak a venoval vice hodin telcvikari nez matikari a zak z jine skoly bude skvely v matice, ale nebude vdet, kde lezi Slovensko, protoze reditel nepovazuje zemepis za dulezity???
A jak potom budou vypadat prijimci zkousky na stredni skol? Budou specificke podle toho, ze ktere skoly ten ktery zak prichazi?
0/0
15.10.2003 10:12

zlý fořt Emil

Dějepis na škole
Já si dobře pamatuju na dějepis na základní a střední škole ... Vždy se na začátku půl roku probírala otrokářská společnost, dva roky středověk, hodinu se kecalo o Zlaté bule sicilské, 6 (!) vyučovacích hodin bylo věnováno jenom politickým uskupením angažujícím se ve Velké francouzské revoluci (velice, opravdu velice nezáživný popis) ... a skončilo to tak, že celou 2. světovou válku + její příčiny a následky jsme probrali v jedné (!) vyučovací hodině a dál jsme se nikdy nedostali ... Informace použitelné pro člověka žijícího v současnosti a snažícího se pochopit svět kolem sebe nám byly vždy zatajeny, ale zase jsme uměli etrusky, konkordát wormský a jakobíny, jako když bičem mrská ...  
0/0
15.10.2003 10:10

Delirium Tremens

"Vědecký socialismus je ten nejdůležitější předmět, který se zde učíte !"
Hřímala "svého času" na nás "vyučující" (slovo profesorka mi nějak nejde přes klávesnici) tohoto předmětu ve spravedlivém hněvu reagujíce tak na náš nijak neskrývaný nezájem o jediné povinné přednášky na VUT strojním.
To už se neudrželi ani ti nejopatrnější a rozchechtala se celá přednášková síň. Dotyčná nato v obličejí vyměnila několik barev, přidala pár výhružek, přičemž některé byly i konkrétní.
Tato vzpomínka se mi oživila při čtení reakcí na článek. Problém bude hlavně v tom, že téměř každý vyučující vidí jako nejdůležitější ten "svůj" předmět a to hlavně proto, že případná redukce je přímým útokem na jeho existenční prostředky.
Každý je všemí desíti pro jakoukoliv reformu, která se ovšem nesmí týkat jeho samotného nebo jeho blízkých.
0/0
15.10.2003 9:32

Alleycat

Historie...
Historie je zaznam (vesmes zfalsovany) o udalostech (vesmes bezvyznamnych), ktere pachali kralove (vesmes padousi) a vojaci (vesmes hlupaci). PS.: Jan Hus je kacir a upaleni si plne zaslouzil.
0/0
15.10.2003 9:17

alena.alena

Re:
tak to teda ne...jenom za ty nabodeníčka si zasloužil žít...představ si, že bys k "y a i" a k "mě a mně" musel ještě psát spřežkama.No to už by bylo lehčí čínský písmo.
0/0
15.10.2003 9:20

Alleycat

Re:
To si myslime ted, kdyz nic jineho nez nabodenicka nezname. Vono konec koncu slysel jsem, ze decka germanu mivaji problem, jak se cte "sch". Nicmene jsem clovek pracujici v informatice a tam jsou nabodenicka poradny problem. No a kdo je pricinou? Jan Hus!
0/0
15.10.2003 13:15

Hrabalinka

Nejde o předmět, ale o obsah
Podle mého nejde vůbec o to, zda se nějaké předměty sloučí, ale co se v nich děcka během školní docházky naučí. Moje vlastní zkušenosti, i zkušenosti syna středoškoláka jsou shodné: ve školách se příliš podrobně berou "staré" dějiny, a lhostejno zda naše nebo světové, a na to, aby se žáci dověděli něco z dějin novodobých, zejména z období po 2. světové válce, nezbývá čas. Přitom mnohdy jsou pro pochopení vývoje společnosti důležitější, než starý Řím nebo středověk v Čechách.  Pokud se stanoví reálně, co všechno má obsáhnout základní škola, co střední, je úplně jedno,  jestli se sloučí dohromady dějepis, občanka a zeměpis. Ostatně, ony ty předměty spolu opravdu souvisí.  
0/0
15.10.2003 9:10

RadaKa

Dějepisu je málo!
Myslím si, že dějepis je skutečně podstatným předmětem. V letech minulých ho bylo málo a nyní by mělo být ještě méně? Pravda, za mého dětství se obšírně probíraly události let komunistických a nezbyl čas na tu "pravou" historii našeho národa. Proto možná dodnes stydlivě klopím zraky, neboť nevím od kdy do kdy vládl který český král (a léty se toho z hlavy  vypaří čím dál více). Nicméně znalost histore je nezbytnou součástí duchovní výbavy každého člověka a dějepisu by se mělo přidat.
0/0
15.10.2003 8:37

_m-

Re:
Mohu se zeptat, kdy to bylo? Za dětství mých dětí (o mém nemluvě) se probíraly dějiny Čínské, Kartágo, Řím, středověk, manufaktury a končilo se kolem roku 1939 (za mě 1918). Snad něco malinko o Ruské revoluci, ale jinak z novodobých dějin světa nic. Až můj mladší syn došel až ke druhé světové válce. Letopočty jsem nenáviděla a nenávidím, ale jak šli králové po sobě a co se za jejich vlády dělo, to si pamatuju do dneška. Možná proto, že za mého mládí bylo na školách běžné to nenáviděné biflování. Madla
0/0
15.10.2003 9:51

RadaKa

Re:
Když já jsem ta genetace, kterou zasihla Sametová revoluce ve školních lavicích.  Tenkrát nám rvali do hlav ten komunismus pořádně...fuj!!!
0/0
15.10.2003 12:19

_m-

Re:
Tak to máš blbý, to budeš muset dohonit sama, a to jde těžko, to vím z vlastní zkušenosti. I když to taky záleželo na vyučujícím. Můj syn dělal tenkrát přijímačky na SŠ a pan učitel dějepisu při té příležitosti cítil potřebu zrovna mně vysvětlit jak on "vysvětluje dětem, co si mají myslet. A to byste paní koukala, jaký mám výsledky, do písemek mi VŠICHNI píšou, že Gottwald byl vrah." Na tu školu kluk nešel, ne kvůli Gottwaldovi, ale kvůli tomu, že necítím potřebu vysvětlovat svým dětem, co si mají myslet. Později jsem se dozvěděla, že tento, podle svých slov skrytý husita, byl v minulém režimu novinář a jeden z největších Havlobijců. Ale to jen tak, na okraj. :-) Madla
0/0
15.10.2003 12:36

RadaKa

Re:
Ano bylo to v letech 1982-1994
0/0
15.10.2003 12:27

Si0

To je dobře
Opruzení bylo z hlediska evropských dějin okrajovou záležitostí, ty dvě hodiny jsou tak akorát. A na Bílé hoře vyhrála ta správná strana a 27 německých (sic!) pánů bylo popraveno spravedlivě. Bez těchto událostí by žádní čeští jezuité nezakládali žádné české školy a my bychom už dávno byli všichni Němci (ne Rakušané!) a nebylo by co křísit. Zahoďte mýty našich učebnic dějepisu a podívejte se na skutečné české dějiny hlouběji.
0/0
15.10.2003 8:23

Josef7

Nesmysl!!!
Každý soudný ředitel využije naopak možnosti posílit dějepis na úkor občanské nauky!!! Tak to udělám já. Vždyť oba předměty se prolínají. Navíc, kolik škol má aprobovaného občankáře??? Prostě se jen pár dějepisářů rozhodlo dělat vlny, ale pozadí to nemá. Jsou daleko větší problémy v našem školství!!!
0/0
15.10.2003 6:29

Pater Havlasa

cim min tim lip
dejepis o cesku by se nemel vubec ucit. dyt je to trapas a smutnej taky.  meli by zakum nechat precist havlasuv "ceskou historii zradcovstvi" jak je na ebigbang.com pod literalnima dilama a je.
co vic?  obrozeni na dve hodiny, to se budou pekne nudit protoze obrozeni ceska jeste nezacalo. cesko je rozkradeny a prodany NATU, Washingtonu a germanum EU. 
vsechno ostatni je pruser a komedie jako ten otresnej teatr sametovy revoluce.
co lidice?  ty tam nechali? doufam, ze tam nechali ty germansky zverstva nebo to prepsali aby se mlady generace ve 4 risi EU cejtili jako doma?
naivnici cesky!  plazite se u hrobu palacha a o adamci rikate nesmysle protoze jste hlupaci rozvaleny a nicemu nerozumite a zijete zabednenej zivot hlupaku a evropskyho plepsu kerej jenom facha na germana a nikdy nicim nebude.  vsecko je tam tragedie tam u vas. i coury. ty nejvic. to jsou samy slapky a chtej votvirat hnaty za dolary a je to trapny a nikdo nezna prahu zkrz nic jinyho nezli levny slapky, drogy a kriminalitu.
pekne jste to dojeli. a ted tady kecate protoze dejepis bude kratkej. diky bohu! co byste tam vy naivnici chteli ucit?  jak vas habsburg skosil?  jak vas hitler klestil?  jak vas americani bombardovali?  to tam nedate co? jak byla revoluce naraficena aby komousove si mohli pekne nakrast?  co tam proboha v tom dejepise mate, ze to trva dve hodiny?  ja vam to nakreslim:
0/0
15.10.2003 2:13

to teda ziram

Re:
to, co jsi chtel nakreslit se ti nepovedlo,
nic si z toho nedelej, me ikonka na P..U taky chybi
0/0
15.10.2003 7:21

Shinquin

Re:
Docela by mě zajímalo, co jsi zač. Takhle zakomplexovanýho člověka, který napíše takhle dlouhý blábol a ještě to myslí vážně, jsem dlouho neviděl.
Nevím, proč máš tu utkvělou představu, že dějepis jsou jen české dějiny, z 9 let, co jsem měl dějepis se o českých dějinách mluvilo tak z 15%. Navíc spojovat dějepis, coury, které Ti zřejmě ani nechtěli dát, NATO a nevím co ještě, to chce fantazii.
Každopádně je to taky názor, i když naprosto zcestný.
0/0
15.10.2003 8:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.