Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Musíme uplácet, tvrdí polovina lidí

Osmnáctitisícový úplatek se dává za přijetí na vysokou školu. Přes deset tisíc stojí urychlení lékařského zákroku. A šest tisíc se dává úředníkům za rychlé vydání stavebního povolení. Takové částky v průměru uváděli lidé, kteří v exkluzivním průzkumu agentury SC&C pro MF DNES odpovídali na otázku, zda byli nuceni předat úplatek.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Dr No

15. 9. 2003 15:30
Kdo za to může?
Korupční prostředí na úřadech je (možná i záměrně) vytvářeno většinou nesmyslnými předpisy, které dělají z občanů prosebníky, čekající pokorně ve frontě na razítko od všemocného státního úředníka, proti jehož libovůli není v mnoha případech žádná reálná možnost odvolání. Kromě toho, že by se mohl zredukovat počet těchto razítek a potvrzení by většina těchto věcí šla snadno vyřídit na počkání. Když dnes, kasždý úředník sedí za počítačem, koupeným z našich daní, tak by ho mohl také používat - veškeré myslitelné informace, které potřebuje pro své důležité rozhodování,může mít k dispozici za pár vteřin. Ty několikatýdenní lhůty slouží jenom k tomu, aby se na občana, který nechce tak dlouho čekat, vyvíjel nátlak na nabídnutí úplatku.
Příkladně často vzpomínaný katastrální úřad - nevěřím tomu, že by zápis do katastru nemovitostí zabral se vším všudy příslušnému úředníkovi víc než několik minut  (a pokud ano, je to jen vina naprosto pitomé organizace práce). Pokud je příčinou dlouhých čekacích lhůt nahromadění práce, dalo by se to určitě jednorázově dohnat zvýšeným úsilím a pak už by se mohly tyto úkony vyřizovat na počkání - čož by bylo mimochodem také mnohem bezpečnější z hlediska možných podvodů a omylů, které sebou nesmyslně dlouhá lhůta na vyřízení a absence přímého kontaktu se zainteresovanými osobami nutně vytváří. Že se nesnaží tuto záležitost (která spoustě lidí blokuje jejich investice a celkově brzdí řadu podnikatelských aktivit) nesnaží nikdo na kompetentních místech řešit, považuji za důkaz o záměrném vytváření korupčního prostředí.
0 0
možnosti

Filosof-Rudolf

15. 9. 2003 15:41
Re:
Kdo za to může ? Je to prosté. Mohou za to jen a jen lidé:
a) člověk je tvor nedokonalý - a tudíž není schopen dodržovat nějaké morální zásady a nevyužít možnosti
b) člověk je tvor pyšný, ignorující pravidla a zákony prostředí, do kterého byl vzniknut. Pořád něco vymýšlí ve jménu pokroku .... A jedním takovým výmyslem jsou peníze a umělý systém s nimi spojený. No a teď se diví ....
0 0
možnosti

Hnidopich

15. 9. 2003 12:27
Zkorumpovanost politiků
Co je drobné úplatkářství v běžném životě proti "korupci ve velkém" v politické sféře?
0 0
možnosti

Dobrdan

15. 9. 2003 12:33
Re:
S tím souhlasím. Jenže takovou korupci těžko odstraníte. Nějakou kávu, flaštičku vína apod. u ubohého ouřady nebo doktůrka ještě odhalíte, ale to, s jakou cestovkou jezdí na dovolenou ten či onen politik (nedej bože ještě v nějaké funkci) a zda vůbec byla tato cesta řádně politikem uhrazena již jen tak nezjistíte. Korupce v těchto sférách jde vždy formou protislužby (postavení domu, dovolená, koupě automobilu, opravy domu atd. atdy.) a tu dokážete jen stěží.
Jedinou cestou by bylo zavedení majetkových přiznání (fuj brrrrr...) pro politiky nebo vlivné státní funkcionáře. Pak by bylo možné z daňového přiznání, majetkového přiznání a příjmů zjistit zda daný politik nevlastní něco na co neměl.
0 0
možnosti

Filosof-Rudolf

15. 9. 2003 11:46
Příčina
Pokud budeme zkoumat pravou příčinu korupce opravdu důsledně, nejspíš dojdeme k závěru, že touto pravou příčinou jsou peníze.
Pokud tedy chceme odstranit korupci naprosto vážně a opravdově, nezbývá než odstranit peníze. Každé jiné řešení je jen "léčení" důsledku a nikoliv příčiny.
0 0
možnosti

priessnitz

15. 9. 2003 12:20
Re:
No když pominu to slovíčkaření, tak máte v podstatě pravdu. Úplatek dá především ten, kdo na to má a pro koho není zase takový problém "solit" a když se něčí žádost urychlí, tak samozřejmě někdo jiný musí počkat. Tím pádem je korupce takřka neřešitelná, protože lidé, co na to "mají" tady budou vždycky.
0 0
možnosti

Dobrdan

15. 9. 2003 11:44
Úplatky
Pracoval jsem jednu dobu na úřadě. Nikdy bych si sám od sebe neřekl o úplatek a ani mě nenapadá při jaké činnosti by to mohlo něčemu pomoci. Na vše jsou lhůty a pokud je vy jako úředník prošvihnete, tak je průser.
Pokud se jedná o stavební povolení, úlatek je taky dost na hraně. Každé řízení tedy i stavební má řadu účastníků a každý účastník má ze zákona možnost se k řízení vyjádřit, odvolat se, podat rozklad apod., pokud tedy úředník po úplatku některou lhůtu zkrátí, krátí tím na právech jiného účastníka řízení. Pokud naopak lhůty překračuje porušuje tím správní řád.
Jeden můj známý na úřadě pracuje stále na technickohospodářském úseku a nakupuje spotřebák a další blbosti bežné spotřeby. Rozhodují  při tom aktuální ceny, samozřejmě by mohl nějakou firmu preferovat, příležitosti k tomu má, ale nestojí mu to ("prý") za ty řeči potažmo za průšvih. Ostatně aféry s odhalenými úplatky plní stránky novin dnes a denně. Co se mu ale často stává (stávalo se to občas i mě), že firmy sami chodí a tu dají propisku, tu kalendář nebo hrníček atd. atd.
Účel těchto na první pohled nevinných dárků je jasný... Otázkou je zda toto prostředí vytváří úředníci, doktoři nebo naopak samotné firmy, klienti a pacienti.
Já jsem byl na řadě zákroků v nemocnici, vyřizoval jsem možné a nemožné a nikdy si nikdo o úplatek neřekl. Naopak já sám jsem občas donesl kávu, bonboniéru apod.
 
0 0
možnosti

Southernik

15. 9. 2003 11:17
Nemyslím, že by to bylo tak zlé
ˇˇRíká se, že v míře korupce jsme jedni z nejhorších na světě, ale já osobně si to nemyslím. Dle mého názoru jsme zhruba v evropském průměru. Všimněte si, že nikdo neřekne, že korupci provozoval. Dokonce ani na anonymním chatu. Všichni však o ní vědí a považují ji za problém číslo jedna. Je to asi z části jen stud a mnozí z těch, kteří tvrdí, že jen viděli, tak sami někoho zkorumpovali, nebo se nechali zaplatit. Je však také možné, že se v ˇˇCR honíme za duchy. ˇˇZe zkrátka všichni tvrdí, že veliká korupce je, protože to všichni tvrdí. Já osobně jsem nikdy nikoho neuplatil a ani jsem nebyl uplacen. Stejně tak jsem nezaznamenal ani v okolí, že by někde nějaká korupce byla. Možná jsem měl zatím jen štěstí a ještě to přijde, nicméně si nemyslím, že by to bylo s naší morálkou tak špatné. ˇˇCestní úředníci, a já věřím, že jich je většina, se mohou cítit oprávněně uraženi. To, co se šeptá a "ví" nepovažuji za hodnověrnou informaci.
0 0
možnosti

Dobrdan

15. 9. 2003 11:54
Re:
Souhlasím. Zejména v poslední době po tolika aférách bych se úředník (pokud bych jím nadále byl) úplatek bál vzít. A vůbec....proč mi nikdo za celou mou 10-ti letou kariéru na úřadě nikdo nedal ani kávu :-))
0 0
možnosti

Loner

15. 9. 2003 10:21
Dokud clovek nepodnika
nebo nestavi nebo nema zavazny zdravotni problem na ktery je nutna komplikovana operace, s uplatky se setka maximalne u toho policajta. Jenze az kdyz chcete neco delat nebo jste na tom zdravotne zle, to je teprve toco. Me se to nastesti nestalo, ale v kazdym pripada, pokud by na mne nekdo vydiral uplatek za zdravotni vykon mimo poradnik, rovnou ho udam. Mozna si reknete ze jsem svi*ne, ale kdyby lidi neuplaceli, nebyli by tu ani zkorumpovani. Kazdej by mel zacit u sebe.
0 0
možnosti

ALKIN

15. 9. 2003 11:21
Re:
Každý si stěžuje, že je korupce, ale přitom se nezdráhá ten úplatek sám dát. Já sám úplatky nedávám, lépe řečeno jsem zatím okolnostmi  nebyl nucen, respektive nic po nikom nechci. Pouze jednou jsem se setkal s malým náznakem u policisty, když jsem "způsobil" drobnou nehodu a vyslechl jsem si přednášku:  Pokud nebudu souhlasit, že to je má vina (přesvědčen jsem opravdu nebyl), tak to pujde do správního řízení, kde je pokuta až 15000,- pokud přiznám vinu, bude pokuta udělena na místě, a to až do výše 5000,- ; kalkulačka v hlavě zapracovala a už jsem byl o své vině přesvědčen. Pak pokračoval ve vysvětlování, jak se toto rozpětí (domluva až 5000,- ) využívá. Protože jsem patřičně nezareagoval (přiznám se, že vše mi došlo až později, naštěstí, protože pak bych se asi nezdržel komentáře), tak mi sdělil (to už bylo stroze), jelikož nedošlo ke zranění, že to bude v dolní polovině max. sazby, a bylo. Výsledek 3000,- (chabou matematiku jsem  mu omluvil). Na druhou stranu znám lidi, kteří se netají tím, že občas někoho "podmáznou". A z mého pohledu, se mi zdá, že se jim v tom životě všechno daří.
0 0
možnosti

pylorus

15. 9. 2003 9:41
Korupce na uradech
Korupce na uradech by se dala resit hned nekolika zpusoby.
1) Zadne anonymni male kancliky, kde dotycneho urednika nejprve hodinu hledate a kde vas pak ve sve zastrcene nore klidne o uplatek pozada. Pekne velke, prosklene haly, kde urednika ani nenapadne serfovat po erotickych strankach za statni penize, natoz pak brat uplatek.
2) Druhym opatrenim by mohly byt (podotykam na uradech ne v nemocnicich) odstupnovane vykony. Potrebujes zapis do katastru, registrovat s.r.o. do dvou dnu? Zaplat treba petinasobek normalni ceny. Staci ti na to 14 dnu zaplatis uz jenom dvojnasobek. Spokojis se s mesicem cekani? - Zaplatis nejmene. (Ted me nekamenujte, ze jsem ty cekaci doby zkratil ).
Podobne to funguje treba s registaci firem v Nemecku - kdyz jsem registroval firmu, tak to sice trvalo jen dva  dny, ale stalo to asi 500€. 
Nevim proc by melo byt vsechno pro vsechny stejne. Chces neco rychle? OK zaplat si a mas to...  Urednik by mohl mit dokonce i nejaky (o cisle se muzeme bavit) podil z kazdeho ukonu. Naopak za nedodrzeni stanovene doby by mu naskakovalo penale...
Ciao Pylorus
0 0
možnosti

aifel

15. 9. 2003 10:22
Re: Vcelku souhlas
1) Veškeré úřední úkony - tři různé lhůty na vyřízení, tři různé poplatky. Není to ideální řešení, ale určitě lepší než současný stav. Úředník podle práce dostane buď "provizi" nabo pokutu. Jasně stanovit "chceš tohle povolení - předlož listiny A, B, C a D". Možnost sledovat stav vyřizování na internetu.  
2) Lékaři - problém, změny v pořadnících jsou i objektivní. Spíš bych uvítal lepší hospodaření s penězi ze zdravotního pojištění (zdravotnictví a dráhy jsou podle mne dvě typické "černé díry")
3) Policie - problém, to že nebudu platit pokutu v hotovosti na místě mi těžko zabrání nabídnout hotovost "výběrčímu"
0 0
možnosti

Jeremi

15. 9. 2003 9:22
Opravdu??
Tenhle cely clanek mi prijde tak, ze bez uplatku si dneska ani neskrtnete!!!
Mozna mam jenom stesti, ale ani na uradech ani v nemocnici jsem zadny uplatek nedal a vse se vyrizovalo v mezich zakonu.
V nemocnici jsem se dostal do rukou odborniku (ani jsem nevedel jak - asi jsem si se svou chorobou nevymyslel). Na urade zase po mne chteli jen to co potrebovali mit podle zakonu. Takze si myslim, ze uplatky se davaji pouze na miste, kde chce nekdo nadstandard (tj. ze vetsinou prehani) nebo chce neco tak, aby to vypadalo jinak, nez to opravdu vypada. Mozna by bylo dobry, aby si lide, kteri chodi na urady zjistili, co po nich budou opravdu potrebovat a pak se nemusi starat o nejake uplatky.
0 0
možnosti

bosch

15. 9. 2003 9:49
Re:
Je to tak, až  na některé konkrétní činnosti a konkrétní instituce. Jinak ale POLICIE - úplatek se dává, aby nebyla uložena pokuta za nějaký přestupek. ÚŘAD - úplatek se dává, aby úředník přivřel oči nad nějakým nedostatkem. Jinak si úředník sám o sobě nevymýšlí, jaké doklady potřebuje. Musí se řídit zákony, takovými, jaké jsou a to, že nejsou nic moc víme. ZDRAVOTNICTVí - základ je zajištěn, ale pokud chci něco navíc - "předběhnout frontu", musím si pololegálně připlatit, pokud chci lepší lék, péči, zdravotnickou pomůcku, musím si připlatit, což ale není úplatek. Že šoupnu pár tisíc doktorovi a budu si myslet, že se o mě bude starat líp je nesmysl, který si neseme z dob komunismu, kdy se dávalo, ale spíš se jednalo o vnitřní pocit, že jsem udělal něco navíc pro své zdraví. Říká se, že ryba smrdí od hlavy a já vidím větší problémy v uplácení na vyšší hospodářsko politické úrovni, kdy politika umožní něco ekonomice a tím se jí zaváže a je vydíratelná.
0 0
možnosti

kestrik

15. 9. 2003 9:06
To je teda GOOOL !
To zas nekdo objevil Ameriku, ze ?! Vetsina lidi krici, jak jim korupce vadi, ale pak jednim dechem dodava, ze ji vlastne svym jednanim podporili, nebo podporuji. Pamatujte si, KDE NENI NABIDKA NENI POPTAVKA !!! Tohle jste si vypestovali sami. Chcete byt NEJ, urvat co NEJVETSI kus PRO SEBE. Na tom neni nic spatneho, pokud to chcete za kazdou cenu a odmitate byt poctivi. Neni to nic jineho, nez zkazena moralka. Bohuzel na VASE jednani doplacim i ja !!! A to se mi nelibi ! (A pak se divte ruznym teroristum a pod. - Jaky je vlastne rozdil mezi malym LUMPEM, ktery je skryt pod plastikem tzv. MODERNI DOBY a CIVILIZACE a mezi vetsim LUMPEM, ktery se alespon OTEVRENE STAVI KE SVEMU NAZORU ??!) Stydte se. Skutecne, mam-li pouzit slova literarniho hrdiny: "Radsi budu zit mezi divou zveri v dzungli, nez mezi vami - 'civilizovanymi lidmi'. Od kojota,sakala a jinych se lze nadit stejnych veci a oni jsou aspon cestnym nepritelem".
0 0
možnosti

kestrik

15. 9. 2003 9:09
Chytat za slovicko...
Doufam, ze prehlednete kojota a sakala v dzungli, stejne tak i to stou poctivosti. Veta mela byt inverzni, ale nejak mi to nedocvaklo.....
0 0
možnosti

priessnitz

15. 9. 2003 9:04
Nejen při urychlení vyřízení požadavků...
ale i při vyřizování jakýchkoliv výpisů, žádostí o zápis apod. si řada úředníků o úplatek vyloženě říká. V rámci práce často jednám s úřady a kolikrát mám připraveny naprosto bezchybné podklady a stejně se najdou tací, kteří mi pokaždé najdou nějakou tu "mouchu". Zkrátka mají tu moc - vy potřebujete je, ne oni Vás. Pak zbývají dvě možnosti - dělat ze sebe totálního blbce a neustále něco dokládat (je to taková hra - kdo to dýl vydrží), nebo něco šoupnout.
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Z léta opět do mrazů. V příštím týdnu bude i sněžit, varují meteorologové

11. dubna 2024  16:11

Léto se ještě zdaleka neblíží. Upozorňují na to meteorologové a dodávají, že podle všech modelů do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Exšéfovi brněnské kriminálky soud zpřísnil trest, k pokutě přibyla podmínka

19. dubna 2024  13:59

Soud v Brně dnes uložil bývalému vedoucímu brněnské kriminální služby Vladimíru Machalovi roční...

Nepodřizujte se migračnímu paktu, vyzval Fialovu vládu šéf poslanců SPD

19. dubna 2024  5:40,  aktualizováno  13:59

Tři a půl hodiny čtvrteční debaty o migračním paktu opozici nestačilo. „Je to největší ohrožení...

Krach jednání o důchodové reformě. ANO odmítá přijít, Jurečka ji pošle vládě

19. dubna 2024  12:33,  aktualizováno  13:52

Na další jednání na Hradě o důchodové reformě s prezidentem Petrem Pavlem a s ministrem práce a...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...