Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč stávkujeme

Na naší škole nepřišla 1. září do práce většina učitelů. Ačkoliv ani nám učitelům není tato forma protestu zvlášť příjemná, po zvážení všech okolností jsme se rozhodli připojit ke stávce, i když odborový svaz na naší škole nepůsobí. Zkusím vysvětlit proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Katoda

Jsem všeobecně proti stávkám,
nicméně jestli někomu držím palce a jestli je něčí stávka oprávněná, jsou to učitelé. Přístup k nim je typická ukázka komunistického způsobu myšlení těch, kteří nám (z našeho vlastního svobodného rozhodnutí) vládnou. Sype se tam, kde lidé nedělají. Na ty, kteří své zaměstnání považují za víc, než prostředek k obživě, se zcela cynicky kašle. Jen si vzpomeňte, pamětníci!  V době , kdy celý národ nevěděl, co jsou to volné soboty, měli zedníci volnou každou druhou. Když byla volná každá druhá, měli zedníci volné všechny. Proč? Protože pilně pracovali? Ne, právě naopak. Protože nepracovali a byli tehhdejší bolševickou vládou upláceni, v bláhové naději, že snad pracovat začnou. Konec konců, co je soudružce Buzkové po tom, že jde školství do p....., (stejně jako zdravotnictví, důchodový systém, justiční systém je tam už dávnono, atd). Ona se rozhodne (jako matka) dát dítě do francouzské školy a tom, kam ho dám já, jako otec, o tom rozhodne také ona, jako minystryně. Máme jen to, co jsme si sami zvolili. Tentokrát se nemůžeme vymlouvat na žádný Mnichov, na žádnou Jaltu, nebo cokoliv jiného. Na stávce učitelů mne mrzí pouze jedno. Že byla bezzubá. Jednodenní stávce, které se zúčastní šedesát procent učitelů se naše milá bolševická vláda akorát vysměje. Smysl by mělo zastavení práce na týden a všichni. Je použita pouze novinářskými šmoky k nářkům, co ubozí rodičové učiní se svými ubohými dítky. Co s nimi dělali o prázdninách, pro boha? O tom, že se nezletilá dítka flákají po našem sídlišti do pozdních nočních hodin, aniž by to dotyčné rodiče znervozňovalo, o tom se redaktorské myši v této souvislosti samozřejmě nezmíní.
0/0
10.9.2003 10:21

Lada

nazor
Je jasne, ze se kazdy snazi pracovat za nejlepsich moznych podminek. A taky je pravda, ze pokud se clovek neozve, nic neziska. A pokud si ucitele vydupou vyssi platy, jenom dobre. Budu moct jit za zamestnavatelem pro pridani a ohanet se tim, ze uz i ucitel ma vic nez ja ;-) Takze ucitele drzim palce!!!
0/0
3.9.2003 13:34

Šárka Šandová

Dovětek
Pouze dokončím své myšlenky, překročila jsem zřejmě limit :-)) Mé vzdělání a kvalifikovaná práce v oboru mi po 12 letech nezaručily ani průměrný měsíční plat. Můj muž, ač s největší současnou vědeckou hodností do našeho rodinného rozpočtu též mnoho nepřispěje. Donedávna měl dokonce menší plat než já, během mé mateřské dovolené si přivydělával, byli jsme pod hranicí sociálního minima i tak. Ano, jsem-li tak nespokojena s možnostmi ohodnocení, mohu odejít. Ještě to neudělám, práce mě přese všechno baví, své studenty mám ráda. Odezva od nich a jejich rodičů je mi milá - povzbuzuje. Ale pouhým dobrovolníkem být nechci, nemůžu. Mám zároveň povinnosti i k vlastním dětem, jsem především jejich. Chci jim zajistit možnost např. studijního pobytu v zahraničí, nové lyže, kolo ... I proto jsem studovala. Jak dlouho to vydržím, nevím. Nechci se stále doprošovat o to, co mi patří. A že je stát chudý?! V rozvinuté společnosti,jakou je ta naše,je to jeho chyba! Vím, že by bylo potřeba upravit osnovy, změnit způsob výuky atd. Od toho jsou tu metodické komise, ministerstvo, to patří jim. Zatím učím, co musím, a jak nejlépe dovedu.
0/0
3.9.2003 0:02

ada

Re:
"V rozvinuté společnosti,jakou je ta naše,je to jeho chyba!" -TO MYSLiTE OPRAVDU VAZNE?Nezlobte se,ale to je tak trochu argument jako od Jehovistů...Není základem státu tak trochu vzdělání lidí?Nejste náhodou sama jeho součástí?Nedáváte náhodou sama lidem základ do života?Pochybuji,že kvalita výuky je dána barevnými obrázky popř. nějakými barvitými videoklipy a pomůckami.Z mé vlastní zkušenosti:Sposta učitelů nedokáže z učiva "vytáhnout podstatu"pokud dětem připraví výpisky většinou se jedná o opsaný text učebnice s vynechaným číslem kapitoly popř.upraveným nadpisem-a to i vpřípadě,že se jedná o zkušené učitele...
0/0
3.9.2003 9:45

Majka

Re: dovětek
Určitě vaše iluze během praxe vzaly za své, ale to je v každém zaměstnání. Jenže v tom učitelském se začínají nálady učitelů hodně projevovat na dětech, studentech. Souvisí to i s prestiží učitelského povolání a vaší autoritou. A všichni víme, že jedině penězi rozhodně obojí nezvýšíte. Pokud nejste spokojeni, zkuste dělat něco jiného, uvidíte, že platy ve státní sféře pro vysokoškolsky vzdělané lidi jsou všude stejné. (spousta mých bývalých kolegů ze školství po určité době v jiném státním podniku pěkně rychle naklusala zpět do škol). Alespoň u nás je pravidelné přezkušování z cizích jazyků, pokud nezvládnete jazykové zkoušky po 5 letech, snižuje se osobní ohodnocení apod. Píšete, že máte povinnosti ke svým dětem - to máme všichni, ale uvědomte si, že vy jste jim věnovala více času než my všichni ostatní, byla jste s nimi každý rok celé prázdniny (nebo jste mohla být), vánoční svátky, jarní prázdniny, velikonoční apod. To už je dost, co jste jim věnovala navíc. A to, že musíte dělat další práce ve škole - viz úklid, příprava učeben apod. - to si vyřiďte s vaším ředitelem, to je vaše interní záležitost.
0/0
3.9.2003 11:15

tonda12

Re:
Jarní+letní + vánoční + podzimní a mnoho dalších volných dnů + žádné dodatečné učení, kurzy, nic + minimum odpracovaných hodin za den + přestávky po každých 45 min. + slevy na stravu + odpovídající ptalové  ohodnocení A MNOHO A MNOHO DALŠÍCH VÝHOD --- CO VÍC SI MŮŽETE PŘÁT MILÁ SLEČNO ŠADOVÁ
0/0
3.9.2003 21:03

petrkoutsky

Re: Vážená paní,
to o tom životním minimu Vám nevěřím a mám k tomu své důvody.
0/0
10.9.2003 10:28

Majka

učitelé
Pani ucitelko, taky jsem dlouha leta ucila a nyni pracuji ve statni sfere, takze mohu porovnat. Jake prescasy chcete proplacet?? U nas nedostavame zadne prescasy proplacene, ackoliv mame pevnou pracovni dobu od 8,00-16,30 - mimochodem, jaka je u vas??? - a v praci byvame bezne do 18-19 hod. Pokud chceme navstevovat jazykove ci pocitacove kurzy, bohuzel nema vyznam navstevovat pro nas odbor kurzy v pracovni dobe, takze si vsechny kurzy, o ktere mame zajem, platime sami a po vecerech je absolvujeme. Je to u nas dost aktualni, nebot na rozdil od vas se podrobujeme pravidelne jazykovym zkouskam, jinak nemame narok na osobni ohodnoceni. Co delate vy - ucitele? Jakych zkousek se ucastnite vy, abyste si udrzeli osobni ohodnoceni?? Myslite si, ze nam nekdo kupuje odborne knihy ci casopisy k dalsimu studiu? Nechteli byste toho prilis? Platy ve statni sfere jsou stejne, ale 40 dnu dovolene, krome vas, nema nikdo. Ano, vase prace je narocna, ale predpokladam, ze jste ji chteli delat, jinak byste do skolstvi nesli. Zkuste jit pracovat do jineho oboru statni sfery, neco noveho neustale studovat, ucit se ve 40 novy jazyk ci opakovat neustale ty "stare" dva!!
0/0
2.9.2003 14:25

barbudo

Re:
Pokud se Vám to nelíbí, udělejte to jako učitelé - stávkujte.
0/0
2.9.2003 14:28

Šárka Šandová

Re: Poděkování za reakce
Jsem potěšena, že můj text vyvolal vaše reakce, pokusím se na některé otázky odpovědět. Předně: 13. a 14. plat nám učitelům ze zákona náleží, tak jako dalším státním zaměstnancům. Tato jednorázová finanční injekce (vyplácena 2x ročně)není nic jiného než prémie v soukromém sektoru. Ale ony tolik diskutované a veřejností nemilosrdně odsuzované "kantorské prémie" byly výrazně sníženy (nejsou přece peníze!), v plné výši byly vyplaceny pouze jednou. Momentálně kantoři (ne všichni, je třeba mít odpracováno určitý počet dnů)dostávají pouze 13. plat, rozdělený do dvou výplat vždy po uplynutí šesti měsíců, navíc pochopitelně zdaněn a prost dalších odměn stanovených platovým výměrem.Takže ve výsledku jde o jeden "holý" měsíční základ navíc přidaný ke dvěma "holým" platům (za měsíc květen a listopad). Doufám, že se v údajích tolik nepletu, ředitel nejsem. Srovnáme-li s platy poslanců a soudců, handrkujeme se sice o drobné, ale o ze zákona vyplývající drobné! Dále: Co musí (měl by) udělat učitel, aby před svými studenty obstál jako odborník plný entuziasmu, navíc zábavný, přívětivý a dostatečně kreativní, zde vypočítávat nelze, je to záležitost na delší povídání. Na to, aby výsledek mé práce před tabulí nějak vypadal, mi osmihodinová denní pracovní doba zdaleka nestačí. Opravy písemek, seminárních prací atd. se též nevykazují, tudíž neproplácejí. Jak ráda a bez reptání bych se vzdělávala dál, třeba za vlastní peníz (kurzy jazyků mi, paní Majko, též nikdo neplatí), kdybych dostala řádně zaplaceno za to, co nabízím a poskytuji. Pak by mě 13. a 14. platy třeba ani nezajímaly, ať si je stát nechá, ale ať mě stát řádně zaplatí za 12 měsíců v roce! (V 7., 8. měsíci nemám žádné prázdniny, vybírám si dovolenou, která je sice osmitýdenní, ale nemohu si ji prakticky vybrat jindy, ani je-li září tak teplé, zájezdy levné a houby rostou.) Nechtěla jsem ve svém původním článku být příliš osobní, ale mé univerzitní vzdělání (rovněž léta doplňované - což je, milá Lucie, v pořádku) a kva
0/0
2.9.2003 23:17

Majka

Re: poděkování za reakce
S 13. platem rozděleným do dvou měsíců v roce je to stejné v celé státní sféře. Vy si myslíte, že my ostatní nemusíme obstát jako "odborníci plni entuziasmu, přívětiví, kreativní"? U nás se též neproplácejí korektury textů, připomínky k různým jednáním a přípravy na jednání, které si připravujeme též v mimopracovní době. Jednání jsou mnohdy vedena v cizích jazycích, musíme být přívětiví, kreativní po celé 3-4 hodiny jednání. Víme, že v 7. a 8. měsíci nemáte žádné prázdniny, ale že se jedná o 40 dnů řádné dovolené, ale všechny ostatní prázdniny máte volno. A věřte mi, že jsou obory, ve kterých si také nemůžeme vybrat volno v jiných než letních měsících, kdy státní sféra či úřady spí. Proto znovu doporučuji - zkuste se seznámit také s jinými profesemi, než je ta vaše. Získáte srovnání a přestanete být zahleděni jen do vašich problémů. Nepolemizuji s vámi o výšce platů ve státní sféře - je nízká, ale pořád nevidím všechno to, co odvádíte oproti jiným profesím, navíc. (to nemyslím osobně) A říkám to po 13tileté praxi ve školství. Samozřejmě, že vše je v lidech a všude jsou výborní odborníci, průměr a ten zbytek.
0/0
3.9.2003 11:26

Dědek dětkovatej

stávka
Stávka soudruhů proti soudruhům. Divné ???
0/0
1.9.2003 21:40

ada

Za co?
Vysvětlí mi někdo co je to"třináctý a čtrnáctý plat" a za co ho zaměstnanci požadují?
0/0
1.9.2003 18:25

barbudo

Re:
Představte si, že před nějakými patnácti lety brala většina národa peníze 26x ročně.
0/0
1.9.2003 22:29

ada

Re:
 
 To jsi vytáhl odkud inteligente? A neoháněj se "většinou národa" to je dost sporná specifikace...silně pochybuju,že dneska "většina národa"pobírá 13 a 14 plat.Mimichodem,když už se chcete ohánět minulostí-před 60 lety bral říšský protektor kolik si sám určil...
0/0
1.9.2003 22:38

dada

Re: vtip je však v tom, že říšský protektor byl pouze 1 (slovy jeden). Takže to byla úspora.
0/0
2.9.2003 14:42

gabinka

Re:
A kolik je lidí který berou 13 a 14 plat?To,že někdo má vejšku snad neznamená,že musí mít i plat nad průměrem.
0/0
3.9.2003 9:30

barbudo

Re:
Chtělť jsem toliko naznačiti, že důležité jest kolik za rok dostanete, nikoli v kolika částech. V čase, o němž jsem psal, naprostá většina národa dostávala 12 měsíčních platů a "podíly na hospodářském výsledku" nebo jak tomu třináctému platu kde říkali. A těchto třináct platů bylo rozděleno na "zálohu" a "dobírku". Pokud se nepletu, je to 26x ročně. Pokud jde o časy Vámi zmiňované, byly profese, kde se výplata brala každý týden, někde i každý den.
0/0
2.9.2003 14:48

gabinka

Re:
 
 To ale neni argument.
0/0
1.9.2003 22:47

učitel

Re: 13 a 14
Bereme zatím 50% základního platu v prosincové a červnové výplatě navíc - to je ten 13. a 14. plat, takže to porovnejte s plnými 100%-ními  13. a 14. platy soudců (někdy také Mgr.) a politiků ( někdy ani ne Mgr.)
0/0
2.9.2003 15:35

pe pa

Nejoblíbenější výmluva paků, blbů a primitivů mldého rozumu: "Může za to škola a učitelé".
Pokud by všechno záleželo jenom na učitelích a škole, tak by  muselo zákonitě  platit, že všichni žáci v jedné třídě (kteří mají stejné učitele a tudíž i podmínky) by byli ceteris paribus buď  premianti, nebo všichni propadali, nebo by byli všichni například trojkaři.
 
0/0
1.9.2003 16:03

Lucie

naši učitelé...
Paní učitelko, věřím, že patříte mezi ty, kterým opravdu záleží na výsledcích jejich práce - na tom, aby školu opouštěli mladí lidé s kvalitním, v praxi upotřebitelným vzděláním, s obecným rozhledem, postaveném ne na bezduchém memorování pouček a názorů konkrétních učitelů, ale na orientaci, kde informace mohu získat, s kvalitním jazykovým vybavením, s touhou vzdělávat se dál. Máte právo na nesouhlas se svými pracovními podmínkami, finančním ohodnocením. Bohužel, řada vašich kolegů si za svou práci podobné ohodnocení nezaslouží, a s ohledem na práci lidí v ostatních odvětvích by bylo vyplácení Vámi požadovaných odměn dokonce nemorální. Ač věkem mladá, patřím bohužel mezi ty, kteří s politováním musí řící - co jsem potřebovala vědět, jsem se dozvěděla až na univerzitě, základy, které jsem měla dostat, doháním mnohdy ještě teď, v praxi. Namísto vědomostí mi v paměti zůstávají hrůzné vzpomínky na "pedagogický" přístup některých Vašich kolegů a kolegyň. Vzdělání je velice důležité, přesto musím říci - až jednou budu mít děti, české škole je svěřit nehodlám.Protestujte, za sebe, ne za všechny učitele.
0/0
1.9.2003 13:28

pegaska

Re:
Lucie, a jseš si jistá, že ti učitelé, kteří tě nedostatečně připravili, byli doopravdy UČITELÉ? Mám teď na mysli, že to, co učí na ZŠ, nebývají absolventi pedagogických fakult, a často i ti absolventi pedagogických fakult jsou nuceni učit předměty, na které nemají aprobaci! Nediv se pak, že výsledky jsou takové, jaké jsou. A jak dostat aprobované učitele do škol? To je problém motivace - za ty peníze a podmínky, které jsou, tam nepůjdou.
0/0
1.9.2003 13:43

Lucie

Re:
Ty, které jsem měla na mysli, se opravdu honosili titulem Mgr., získaným na různých pedagogických fakultách, předpokládám, že tato kvalifikace opravňuje k oslovení učitel, nebo se pletu? Naopak Ti mladí, zdánlivě nedostatečně kvalifikovaní vyrovnávali svůj "handicap" neuvěřitelným nadšením, radostí a snahou. Narozdíl od tzv. učitelů si ovšem nedávali patent na rozum. Kvalifikace a diplom ještě dobrého, opravdového učitele netvoří. Peněz je nedostatek i mezi zdravotníky a dalšími profesemi. Učitelství není jen o penězích a pokud chybí "povolání", žádné peníze na světě do nezmění.
0/0
1.9.2003 14:09

POLUCIE

Re: Geniální Lucie, svěř si je komu chceš, nejlépe americké škole. Alespoň se naučí střílet.
Že tvé IQ zůstalo hluboce pod průměrem nemůžou tví učitelé v ZŠ, jenom tvá lenost a neschopnost.
0/0
1.9.2003 15:28

ada

Re:
Nemáš ty náhodou křišťálovou kouli?
0/0
1.9.2003 18:29

dada

Re potrefená husa (ada) se ozvala. Taky za svoji rozumovou nedostatečnost viní učitele ZŠ.
Máš nejvyšší čas to hnát k soudnímu dvoru ve Štrasburgu.
0/0
2.9.2003 14:48

Eman

Re:
PoLucinko, ty jses ale PIXLA, ktera tady pinda o necem o cem nema ani tuseni. A jsi uplne stejne BB-LL-BB-AA jako ty americky deti a snazis se to hodit na ucitele :-) S radou nech se vysetrit, pa :-)
0/0
3.9.2003 8:15

Ivana

Jste v právu. Držím vám palce.
Nepřátel, kverulantů, rýpalů, novinářských mudrlantů, zkrátka pivních teoretiků si nevšímejte, na jejich množství nehleďte.
0/0
1.9.2003 13:14

Jirka

Paní učitelko, nemám pocit, že byste v tom měla jasno.
Některé Vaše požadavky může splnit jedině Váš ředitel jakožto statutární orgán zaměstnavatele.
Jiné můžete adresovat výhradně vůči Vašemu kraji, který je zřizovatelem a majitelem Vaší školy.
Pouze nepatrně z nich lze adresovat státu, který do školství naprosto nesprávně a neoprávněně zasahuje a omezuje tak svobodu rodičů dětí i vlastníků škol.
Vaše hlavní stávkové požadavky by měly znít:
1. Požadujeme omezení pravomocí ministerstva školství na stanovení osnov a provádění školní inspekce.
2. Požadujeme zrušení nařízení vlády o platu a odměně za pracovní pohovotost s tím, že platy na mzdy ve školství musí jít z rozpočtu zřizovatele (kraj, obec), nikoli z rozpočtu státního; zřizovatel musí mít úplnou svobodu v řízení a financování vlastních rozpočtových organizací a stát mu do toho nemá co mluvit.
 
0/0
1.9.2003 12:58

Jo Mi

dcery ministryně školství ve francouzské škole = nejlepší vizitka úrovně českého školství
Ani samotná náčelnice českého školství nesvěří své dítě české škole. K tomu opravdu není co říci.
0/0
1.9.2003 12:42

neučitel

Váš protest je legitimní. Nenechte se zviklat hlupáky, kteří budou protiargumentovat čímkoliv
(že se také musí kupovat pomůcky, že "tvrdě a dýl makají", že se v práci můžou přetrhnout a mají menší mzdu než učitelé apod.)
0/0
1.9.2003 12:40

Jirka

Re: Dnes to nebyla žádná stávka.
Opravdová stávka by musela trvat alespoň týden a musela by proběhnout ne na začátku školního roku, ale v jeho průběhu.
Zkuste stávkovat jeden týden v listopadu. Uvidíte, že si prosadíte všechno, co budete chtít.
 
0/0
1.9.2003 13:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.