Diskuze

Učitel píše o učitelských platech

Pokusme se přistupovat k problému učitelské stávky věcně a v souvislostech: Polistopadové vlády označují bez výhrad ve svých předvolebních prohlášeních školství za svou prioritu. Poslední vláda slibuje učitelům 130 procent z průměrného výdělku v zemi. Nic z toho se nenaplňuje.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

sound

13. 8. 2003 12:47
/
Kdyby platy i školství bylo tak výhodný rezort,jak někteří tvrdí,tak by se asi nestávalo,že do škol nenastupují mladí absolventi pedagogických fakult a že je zde přetrvávající větší podíl žen než mužů.Nejprve je nutno u nás významně přehodnotit školský systém, následně zajistit dobré finanční pokrytí (nejen platy) a pak na úrovni škol zpřísnit kritéria na posty učitelů a jejich práci.
0 0
možnosti

Vaclav Hanus

13. 8. 2003 13:18
Re: Hrubozrna demagogie
Ono je to totiz tak, ze ve relativne uzavrenem (polo) statnim sektoru skolstvi je vekova diskriminace inverzi jako ve sfere komercni. Tak jsou protezovani mladi, rekl bych az dumpingove na ukor starsich. Proste majitele firem a vyssi management s prehnanou duverou sazi, ze pouze cerstvi absolventi je vytahnou z (mnohdy) potaceni se. Ve skolstvi je to naopak. Stari pantatove si z penez, (kterych je dle meho soudu v rezortu relativne dost) nadeluji velice slusne pridely, ale cudne s e o tom mlci. Pri ty mlade, prpadne pro uchazece nechavaji jen "slupky", ktere zbydou. Je to vse dano tzv. automatickym postupovym tabulkovym systemem. Sluzebne starsi "skolsti" kolegove totiz vetsnou delaji na ruznych funkcionarskych pozicich. A tam hned naskakuji zajimave prebendy.
0 0
možnosti

Bago

13. 8. 2003 11:15
Odměňování
Hodinový honorář učitelů je silně nadprůměrný!
Zkuste si to někdo propočítat, vždyť učitelé mají výrazně nadstandardni hodinové mzdy
0 0
možnosti

barbudo

13. 8. 2003 11:20
Re:
Jaxem už psal - pracuje-li učitel pouze před katedrou, potom soudce pouze v soudní síni, úředník pouze v "úředních hodinách" a prezident pouze při čtení novoročního projevu a kladení věnců?
0 0
možnosti

:-(

13. 8. 2003 10:31
dobrou praci odmenim rad kolaci...
, o ucitelskych platech se pise hodne, ale je to spis sireni desinformaci... ziji v Evrope a na ucitele a skoly platim hodne penez - na statni i privatni, ale za ty penize dostanu pro dite kvalitni vyuku - moje dcera bude pristi leto maturovat: mluvi plynule tremi jazyky, dva z nich ovlada v kvalite "materskeho jazyka" (slovo i pismo), dalsi dva-tri jazyky ovlada na urovni "domluveni se", main focus jsou prirodni vedy, hraje kvalitne dva hudebni instrumenty, po maturite dostane zpusobilost studovat na kterekoli universite v EU/USA/Australie... patri to tu k "lepsimu standardu", ale neni to nic zas tak vyjimecneho... hodinovy honorar pro ucitele kolisa i o 300%!, ale VZDY koreluje s kvalitou vyuky... ucitel(ka) tady vede vyuku podle schopnosti zaka, dusledne pripravuje kazdou hodinu podle zakova tempa... standardni platy ucitelu, jejich plosne zvysovani - to jsou brzdy ceskeho vzdelani... pro tak malou zemi, jakou je CR, by opravdu nebyl problem skolstvi privatisovat, ale to by pak cesti ucitele museli PRACOVAT, a to se jim nechce, a proto se budou nadale flakat a fnukat, ze maji malo penez...
0 0
možnosti

Vaclav Hanus

13. 8. 2003 9:37
bez poctive statistiky nebude poctiveho konsenzu
To uz se neda vydrzet! Cast prispevatelu tady tvrdi, ze kantor(ka) vydelava 13 hrubeho , cast tvrdi, ze 16 tisic cisteho. Je to tvrzeni proti tvrzeni a s takovou nikdy k zadnemu racionalnimu zaveru nedospejeme. Musi sakra nekdo verejnosti predlozit oficialni statistiku prijmu ne jednotlivych typech skolnich instituci dle struktury jejich zamestnancu. A to prijmy skutecne, se vsim vsudy, pohyblivymi slozkami, 15tymi platy, odmenami, granty, stazemi v zahranici (ano, i naturalni pozitky) Paklize takova tabulka nebude pridani 9 miliard ucitelum provazet, CSSD nebudu v nejblizsich volbach volit urcite.
0 0
možnosti

Bago

13. 8. 2003 11:17
Re:
V přepočtu na 1 hodinu  
0 0
možnosti

mickey@mouse.com

13. 8. 2003 8:58
A jsme zpátky u školného!
Jediné skutečné řešení je zavedení školného. Ať se to důchodcům a pamětníkům socialismu nelíbí...
Pokud by totiž měla škola příjmy podle toho, jak velký je zájem o studium na té škole, hned by prudce vzrostl tlak na kvalitu - pedagogů i vybavení škol. A také by ohodnocení učitele skutečně odpovídalo tomu, jaké výsledky mají studenti, které učí. Každý ředitel by si přece rád udržel kvalitního kantora.
A dostupnost studia pro sociálně slabší? Všude ve světě to odjakživa velmi dobře řeší stipendia. Dobrý žák je totiž pro školu dobrá reklama! A různých nadací, sponzorů a grantů pro tento účel by se určitě našlo dost.
0 0
možnosti

zajic

13. 8. 2003 9:48
Re: Ono to zase neni tak jednoduche
Jednak je znakem kulturniho statu ze poskytuje urcite zakladni vzdelani po kazdeho. (I v USA jsou public school i kdyz mnohdy diskutabilni kvality) Navic pokud skolne ma skutecne financnovat cinost skol tak dosahuje znacnych vysek (zejmena pokud neni danove odepisovatelne) a asi nikdo nechce udelat ze 1 a  2 stupne skol exkluzivni klub pro deti "bohatych" rodicu.
 Nicmene jiste dotace - napriklad prime placeni z dani odecitatelne polozky do skoly svych deti by asi pomohlo zvysit tlak na kvalitu vyuky stejne jako by to vytvorilo i duvod vetsiho zajmu ze strany rodicu.
Tak jako tak- zase jsme u toho ... problem je koncepcni pristup a ne pouhe zvysovani platu. A opet je zde otazka kolik z tech protestujicich ucitelu ve skutecnosti by o potrebne reformy stalo.
0 0
možnosti

Michal

13. 8. 2003 8:27
Co délka prac. doby ?
Nevím jestli už na to někdo někde upozorňoval, ale já jsem s učitelským sborem udělal tu zkušenost, že před 8. hodinou ráno ve škole nejsou a když se předem domluvíme tak jsou ochotni jednou za týden být ve škole i po 2. hodině odpolední - jinak chodí domů třeba i v 11 když už nemají žádnou výuku !
Celkem mi to přijde jako takový poloviční pracovní úvazek ! Tak proč by měli dostávat byť jen průměrný plat ? ptám se !
Netvrdím že to tak je u všech, ale moje zkušenost je taková.
V skutečnosti, ale souhlasím, že naše děti by měli učit jen ti nejlepší, a takové by bylo třeba dobře zaplatit - ALE ROZHODNĚ NE PLOŠNĚ !!!!
0 0
možnosti

DAJ

13. 8. 2003 16:33
Re:
Ty jsi to s tou pracovni dobou take moc nepochopil. CO vim tak moje mati ma  pres tyden zhruba 23-25 hodin vyucovani + hlidani deti o prestavkach, behem obeda + oprava pisemek, priprava latky na dalsi hodiny + schuze a samovzdelavani a rozhodne si nemyslim, ze by pracovni doba ucitelu byla nejak hluboko pod beznym urednickym prumerem je to + - stejne.
0 0
možnosti

sound

13. 8. 2003 8:21
stávka!-proč ne?
Myslím,že všechno od počátku bylo tak trochu špatně.Existovali skupiny,které si, a nebojím se použít toho slova, vyřvali vysoké platy. Pod dojmem těchto přišli jiní a také se začali domáhat vyšších platů.Nakonec tu zbyly skupinky,které už se nedomohou pravděpodobně vůbec ničeho (např.učitelé). Nejsou peníze a jak to vypadá,tak ani nebudou. Je v pořádku,že některé profese jsou dobře ohodnoceny a určitě si své peníze plně zaslouží,ale to přeci nelze provádět na úkor jiných.Pokud je na tom státní pokladna tak, jak je, nemůžeme někoho přeci jen tak protěžovat a vesele mu přidávat a na ostatní "kašlat".Navíc pokud dostane peníze jedna profese,těžko lze vysvětlit jiné,že na její zvýšení platu prostě není. Dnes už je pozdě,protože jen tak někomu snižovat platy nelze,ale v počátku měla být vytvořena ucelená představa o platech a stanoven realizovatelný poměr v jednotlivých profesních skupinách např. vůči minimální mzdě,který by bylo možné zachovávat. Jde-li o peníze nikdo nezná bratra a má-li někdo pařičnou moc prostě si je "vezme",jak to teď nedávno předvedli soudci.Učitelé žádné postavení nemají a proto také nic nenadělají. V této souvislosti by skutečně nějaká pořádná stávka nezaškodila.Nikdo si nedovede zřejmě vůbec představit,co by se stalo, kdyby "stávkovala" policie (ale to tak trochu nelze),proto se jí platy bez problémů zvedají. Učitelé se proto musí chopit své šance.Na druhou stranu však říkám,že by se měla připravit důkladná reforma školství a provést v tomto rezortu pořádné zemětřesení,které by trochu pozměnilo ono tereziánské školství,které u nás úspěšně stále přežívá.
0 0
možnosti

zajic

13. 8. 2003 8:03
Nepochybna pravda ale stale nejsme u podstaty...
Novinove titulky jsou bombasticke, senzacechtive a casto neadekvatni - v tomto smeru neni zadny spor.
Ucitele (lide hodni tohoto slova) si nepochybne zaslouzi lepsi respekt, plat i postaveni ve spolecnosti ktera si chce rikat kulturni a vzdelana - o tom neni zadny spor take.
 
Podstatou toho co se vetsine kritizujicich nelibi je fakt ze by se tato situace mela resit plosnym pridanim ktere bude vyzadovat dalsi penize z uz tak dost zadluzene statni kasy .  Plosne pridani nebo pouhe zvyseni platovych kategorii asi tezko neco zlepsi.
Autor clanku sam priznava, tak jako to vime vsichni, ze vedle urciteho mnozstvi skutecne aktivnich a o deti se zajimajicich ucitelu je zde velka skupina vice mene pasivnich hlidacu mladeze a take nemala skupina tech kteri tam proste nemaji co delat!
Jiste kdyby se jednalo o pridani dle meritek kde se da predpokladat ze tyto penize se investuji do zlepseni skol a kvality vyuky, ze pridano (i vyrazne) dostatnou ti pedagogove jimz jde o to sve zaky neco naucit pak by pohled na celou zalezitost byl diametralne odlisny.
Ale teto viry se nam jaksi nedostava ... jen vidime jak v bezedne hlubine skolstvi mizi dalsi miliardy.
0 0
možnosti

Ne-učitel s pedagogickým vzděl

13. 8. 2003 7:15
Pravopis ředitele ZŠ
Vážený pane řediteli, pokud u Vás na škole v Radotíně učí kantoři, kteří píšou řadové číslovky a procenta jako Vy, tak plat 14 tisíc měsíčně je potom pro státní kasu skutečně luxus. V jedné větě máte hned 2 chybičky: "V důsledku povodní bylo odsunuto "spuštění" 16-titřídní platové stupnice. Učitelské platy stouply v minulém roce o zhruba 10%." Já bych rozhodně psal číslovku "16třídní" a růst platů o "10 %" nebo "10 procent". Rovněž bych byl zdrženlivý při používání slůvka "revoluce", kterým jste označil události listopadu 89. Jak dobře víte, revoluce je zpravidla ozbrojený převrat, kdy teče krev. Ale to už je z jiného soudku... Přeji Vám hezký zbytek prázdnin
0 0
možnosti

DAJ

13. 8. 2003 7:42
Re:
Nemyslim si tedy zrovna, ze by kazdy reditel skoly musel stoprocentne ovladat cestinu /kterou neovlada takovych 90 procent cechu,../, u nej by mely byt spise na urovni ekonomicke znalosti a schopnost ridit kolektiv lidi. To by pak se dalo rict ze je hlupak vlastne kazdy, nikdo neni sto pro dobry ve vsem,... spousta politiku je vice mene rada, ze umi psat a cist, i prezidenti nejsou neomylni,.. viz. Bush /zemepisne znalosti/, premieri viz. Blair /vice mene neni schopny ani pustit pocitac/ a presto dokazi zastavat funkci, ktera mnohonasobne prevysuje odpovednost reditele prazske zakladni skoly. Zabyval bych se spise v tomhle problemu skutecnym problemem a ne par chybkama ve sklonovani.
0 0
možnosti

DAJ

13. 8. 2003 7:10
Presne tak
Plne souhlasim, je treba zbavit se nekvalifikovanych ucitelu, pozavirat nepotrebne skoly a z usetrenych penez pridat ucitelum. Vypada to hezky, ale bohuzel ma to hacek, vsichni se sice ohaneji setrit, propustit, zavrit skolu, ale jakmile se ma zavrit skola v jejich regionu tak je konec, vsichni pisi petice proti zavreni,... atd. Je to zacarovany kruh a chtelo by to od nekoho velky, tvrdy a odvazny krok. Bohuzel soucasna ministryne Buzkova to urcite nebude, ta na to bohuzel nema. A jestli se nejak rozhou¨pou i na krajskych uraech to take neni jiste, vse smrdi politikou a kazdy se obava aby mu nejaky nepopularni krok nepokazil kariru, ze by nebyl znouv zvolen.
0 0
možnosti