Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učitel píše o učitelských platech

Pokusme se přistupovat k problému učitelské stávky věcně a v souvislostech: Polistopadové vlády označují bez výhrad ve svých předvolebních prohlášeních školství za svou prioritu. Poslední vláda slibuje učitelům 130 procent z průměrného výdělku v zemi. Nic z toho se nenaplňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sound

/
Kdyby platy i školství bylo tak výhodný rezort,jak někteří tvrdí,tak by se asi nestávalo,že do škol nenastupují mladí absolventi pedagogických fakult a že je zde přetrvávající větší podíl žen než mužů.Nejprve je nutno u nás významně přehodnotit školský systém, následně zajistit dobré finanční pokrytí (nejen platy) a pak na úrovni škol zpřísnit kritéria na posty učitelů a jejich práci.
0/0
13.8.2003 12:47

Vaclav Hanus

Re: Hrubozrna demagogie
Ono je to totiz tak, ze ve relativne uzavrenem (polo) statnim sektoru skolstvi je vekova diskriminace inverzi jako ve sfere komercni. Tak jsou protezovani mladi, rekl bych az dumpingove na ukor starsich. Proste majitele firem a vyssi management s prehnanou duverou sazi, ze pouze cerstvi absolventi je vytahnou z (mnohdy) potaceni se. Ve skolstvi je to naopak. Stari pantatove si z penez, (kterych je dle meho soudu v rezortu relativne dost) nadeluji velice slusne pridely, ale cudne s e o tom mlci. Pri ty mlade, prpadne pro uchazece nechavaji jen "slupky", ktere zbydou. Je to vse dano tzv. automatickym postupovym tabulkovym systemem. Sluzebne starsi "skolsti" kolegove totiz vetsnou delaji na ruznych funkcionarskych pozicich. A tam hned naskakuji zajimave prebendy.
0/0
13.8.2003 13:18

sound

Re:
Souhlasím.Jen u firem je to myslím trochu jinak.Firma chce mladého a s praxí-což se dost dobře neslučuje:-)
0/0
13.8.2003 13:48

:-(

Re:
, je zajimave (a typicky ceske!), ze "kritéria na posty učitelů a jejich práci" stoji u tebe na POSLEDNIM miste... kvalita pracovniku stoji u evropskeho zamestnavatele na PRVNIM miste, kdyz kvalita odpovida jeho predstavam, necha se sebou mluvit i o penezich - vyhandlovat pak plat o 20-30% vyssi, nez bylo nabidnuto, je dost caste...
0/0
13.8.2003 13:18

sound

Re:
Je typicky....maďarské,že někteří lidé neumějí číst ani myslet.Nejprve je nutné vypracovat nějakou reformu,pak je nutné celý projekt profinancovat a následně (až máte reformu i peníze) se můžete zaměřit na úrovni škol na učitele resp. její prosazování.Nebo si snad myslíte,že lze nejprve např. lokálně zvednout úvazky a radikálně pozměnit skladbu vyučovacích hodin.Nevíte,že existují inspektoráty a o ministerstvu ani nemluvě? Jak dlouho si myslíte,že by asi taková škola existovala? Proto je nutná nejprve ta reforma!!!! A pokud kvalitním učitelům nezaplatíte,tak ve školství prostě nebudou!!!! Jsem rád,že jste si popsala a zamoralizovala,ale odvoláváte-li se na Evropu a na úspěšnou firmu,chce to nejprve i trochu myslet. Jak by se vašemu nadřízenému líbilo,kdyby jste mu tam začala vnášet nové prvky v řízení bez jeho souhlasu?!!!!
0/0
13.8.2003 13:40

:-(

Re: muj nadrizeny mi rekne: mas volnou ruku, rekni, co potrebujes, ale vyres problem
, u nas se to dela jinak: firma ma problem, formuluje ho, najde cloveka, ktery ma schopnosti tento problem resit, nabidne mu "projekt" a plat, clovek (budouci vedouci projektu) predlozi koncept na reseni problemu, pokeca se o podrobnestech (i platovych) a clovek (vedouci projektu) problem vyresi... kdyby firma cekala na nejake (statni) reformy, davno by uz zkrachovala... to je duvod, proc nase firma prosperuje, mne plati 220% zemskeho hdp/hlavu + podily... to je take duvod, proc nase zeme ma 5x vyssi hdp/hlavu nez CR... protoze my myslime jinak nez Cesi...
0/0
13.8.2003 14:27

sound

Re:
Fajn,něco podobného jsem čekal.Nejspíš si vůbec neuvědomujete,že toto nelze aplikovat všude,porovnáváte firmu se školstvím.Udělám něco podobného.Myslíte si,že např.v průmyslovém podniku někdo příjde a řekně máme problém,počkáme,kdo se nám přihlásí a problém nám vyřeší? To by mě docela pobavilo.Lidé,kteří jsou problémy schopni řešit na kvalifikované úrovni nerostou na stromech.Podnik si je řadu let vychovává a musí myslet i na jejich nástupce.Jak si myslíte,že by tito mladí nástupci v takové firmě přežili?Ano existují rádoby firmy,které si drží jen elitu a pracovníky přetahují.Ale to nic neřeší toho člověka musí někdo "vychovat" a proč by měla být firma,která to dělá,za to ještě bita?Nejspíš ani na své úrovni netušíte,že trvá min.10let než se mladý člověk po škole promění v dobrého odborníka-nemá prostě zkušenosti(v těch mu ani sebelepší škola nepomůže,protože je to záležitost dlouhodobá). Začínám tušit čím se vaše firma zabývá:finanční operace a management. No nesmíte se na mě zlobit,ale takovéto "firmičky" příliš neuznávám.Pokud neposkytují alespoň služby,spíše na ekonomice a státu parazitují.Zmínila jste HDP,ale prostou finanční spekulací se HDP nezvýší.Ale to je jedno.Podstatné je,že tato diskuze je o školství a učitelích a ne o firmách.Pokud chceme ve školství něco měnit,je nutné změnit systém už jen proto,že stávájící přílišné odlišnosti a změny neumožňuje.Dále jsem psal o financích-nikde na světě ani kuře zadarmo nehrabe.Zbytek bych už jen opakoval. Toto vše bylo to podstatné z 1.článku o čem jsem psal a co jste zpochybňovala. Na závěr drobnou radu,chcete-li skutečně obstát,měla by jste přestat vysedávat na netu v diskuzích,aby vám v té vaší firmě neujel vlak.Nebo není vaše prac.morálka a firma zase tak moc silná?
0/0
14.8.2003 8:13

:-(

Re: jina vychova, jiny mrav
, 1) psal jsem " firma najde cloveka, ktery ma schopnosti tento problem resit" - nikoli "pockáme,kdo se nám prihlásí a problém nám vyreší"... 2) jsem vedecky pracovnik ve vyzkumu (univers. + postgrad. vzdelani, dva akad. tituly, pres 10 let vyzkumne praxe, vedouci projektu... 2) nase firma (ve svem druhu nejvetsi v Evrope) vyrabi neco, co "ma kazdy clovek v Evrope/USA/Asii denne na stole" (zadne "financní operace a management"), suroviny rostou na poli (nase firma ma pole po cele Evrope - hlavne Francie, Nemecko)... 3) ma kvalifikace je nejen vysoka, ale i velmi specificka, jsem zaroven odbornym poradcem firmy pro urcite problemy, tato firma je muj treti zamestnavatel, z toho je patrne, ze tady firmy sve odborniky "nevychovavaji" (tento vyraz znam jen z komunisticke literatury a od lidi s komunistickou vychovou - neurazejte se, vim, ze za to nemuzete)... nase firma ma recherchni oddeleni, lide z tohoto oddeleni (akademici) hledaji v odborne literuture, na vedeckych kongresech a pod. odborniky, kteri maji uspech na tom a tom "poli", a firma zkusi tohoto odbornika ziskat pro sebe - primo (nabidne mu prac. smlouvu, jako treba mne) a nebo neprimo (financuje pouze ten "svuj" projekt, vedec pracuje na projektu "te" firmy, ale praci provadi ve sve firme/vedeckem ustavu a pod.)... 4) "vychovavat" vedecke pracovniky si nemuze zadna firma dovolit, jsou to "mrtve" investice, tito vychovani pracovnici by stali mnoho penez, a proto se jich firma nemuze tak lehko zbavit, oni ale sedi "v teplicku" a flakaji se, protoze "se jim nic nemuze stat"... myslim si, ze to je hlavni brzda ceske ekonomiky... tvrda konkurence je sice nemilosrdna, ale je to jedina cesta... kdo zije na ukor statu (danoveho poplatnika), nebude hnat ekonomiku dopredu... 5) "pracovni moralka" je prezitek komunisticke vychovy - meho zamestnavatele zajima jen jedno: drzet projekt v absolutni tajnosti a USPESNY VYSLEDEK. Nic vic.
0/0
14.8.2003 9:19

sound

Re:
ad 1)Myslel jsem,že jste pochopila,že to ode mne byla ironie,škoda. Znovu opakuji, ti lidé nerostou na stromech a někde se vzít musí.Odborníkem se nikdo nerodí. Vždy je nějaké místo,kde začíná, pokud nevěříte na zázraky. Žádný učený z nebe nespadl. ad 2) postgraduál a dva tituly mám také. Má mateřská firma mne všemožně podporovala a své ovečky se snaží si držet. ad 2 2) psal jsem o jiném druhu podniku,pokud mi nevěříte,můžete se jít zeptat třeba do Renaultu,jak to tam chodí. ad 3) Ale patrně nepopřete,že i vy jste někde začínala a někdo vám musel dát první šanci,přičemž dopředu neměl zaručeno,že budete přínosem.Takže ať chcete nebo ne vás "vychoval".Nejlépe se člověk učí na konkrétních úkolech,které musí vyřešit,ale někdo mu je musí poskytnout. ad 4) Ano, tady bych souhlasil,vědecké pracovníky si skutečně žádná firma dovolit vychovat nemůže,já jsem také psal o absolventech vys.škol. ad 5) prac.morálka není žádný přežitek.Řada "západních" firem je dle vašich měřítek komunističtější než jakákoliv jiná fabrika v bývalé ČSSR-nejlepší pracovník týdne, měsíce,roku; grafy prosperity, atd.....Vy na sobě nepracujete,když máte v práci "volno",vy se dále nevzděláváte? Opakuji se,ale ujede vám vlak.
0/0
14.8.2003 10:12

sound

omluva
Měl jsem pocit,že jsem vás v nějaké diskuzi registroval jako ženu,proto také ten ženský rod. Jste-li muž omluvám se.
0/0
14.8.2003 10:20

sound

Dodatek
Náš produkt má každý den na stole kdokoliv v Evropě.....Je mi to povědomé a někde jsem tuto (v dobrém) frázi slyšel. Budu se snažit rozpomenout.....
0/0
14.8.2003 10:22

:-(

Re: pratelske slovo
, koukej, nejsem tvuj nepritel, mam svuj zivot a sve zkusenosti... jsem cizinec, cesky cist a psat me naucil deda (cesky mluvit neumim), mam ten jazyk rad, mam rad ceske knihy a ceskou kulturu (hlavne hudbu Dvoraka) a je mi lito, ze prave ceske vzdelani je dnes tak mizerne, protoze muj deda byl (pred valkou) vynikajici (svycarsky) ucitel na ceskem gymnasiu... dobre vzdelani je v nasi rodine tradici, neni-li statni skola dobra, "utrhla si cela rodina od pusy", aby se zaplatila soukroma... ver mi, je to jedina cesta... cekas-li na reformy shora, ujede celemu narodu vlak...
0/0
15.8.2003 9:54

sound

Re:
Osobně na nic nečekám,ale naše školství používá stále stejné postupy snad už od Marie Terezie, aproto tu reformu potřebuje.Školství jako jiné rezorty má na starosti ministerstvo a těžko lze něco měnit bez jejich souhlasu (tedy od nich musí přijít reforma).
0/0
15.8.2003 12:16

Bago

Odměňování
Hodinový honorář učitelů je silně nadprůměrný!
Zkuste si to někdo propočítat, vždyť učitelé mají výrazně nadstandardni hodinové mzdy
0/0
13.8.2003 11:15

barbudo

Re:
Jaxem už psal - pracuje-li učitel pouze před katedrou, potom soudce pouze v soudní síni, úředník pouze v "úředních hodinách" a prezident pouze při čtení novoročního projevu a kladení věnců?
0/0
13.8.2003 11:20

Vaclav Hanus

Re: ale ale pane Bermudo
Ja jen (opatrne) ..jestli se tady nepokousite zase o demagogii. Rozdil je asi v tom (alespon ja si to myslim), ze ten soudce a ten urednik musi byt na pracovisti celych 8 a pul hodiny denne, i kdyz zrovna nejsou v soudni sini. A nejsme si jist zda je to tak i s uciteli. Ja jsem mel dojem podle toho co slychavam, ze nikoli, ze oni se ve sborovne akorat obleknou a jdou domu. Ale jak pisi, slychavam. Tak me poucte, jak je to.
0/0
13.8.2003 12:07

sound

Re:
Soudce nemusí pracovat 8 a půl hodiny denně.
0/0
13.8.2003 12:22

Bago

Re:
A má prachů jak šlupek a soudní případy se vlečou a vlečou...
Z toho vyplývá, že kvalita odvedené práce není přímo úměrná vyplacené odměně.
0/0
13.8.2003 12:34

Vaclav Hanus

Re:
Ten soudce rozhodne nebyl idealni ilustrativni priklad. Ja jsem ho ale nevybral. To vybral bermudo a podle me schvalne, aby vic zamlzil situaci. To dosvedcuje i nasledujici priklad, ktery pouzil - prezidenta. DUVOD: kvalifikace soudce rozhodne nelze srovnavat s kvalifikaci ucitelky 1.-4. Takze, kdyz uz jsme u toho, tak misto soudce se bavme o koncipientech, a prisedicich a cojavim jak se jmenuji vsichni ti co agendu soudu udrzuji v chodu.
0/0
13.8.2003 13:11

sound

Re:
On ho zmínil v jiné souvislosti než, jak jste to udělal vy,ale to je jedno,nejsem jeho advokát. Soudce je velice dobrý příklad. Musí nejprve spis prostudovat a pak jde teprve soudit. Učitel by se měl na hodinu důkladně připravit a pak jít učit (problém je,že velice často má své letité pomůcky a zaběhlá schemata-spíše poplatné Marii Terezii a nepřipravuje se vůbec na nic). Rozdíl tak je "jen" v tom,že soudci žádné úvazky nemají.Kdyby kdysi rezort školství vedl J.Kalvoda,možná,že by situace byla zcela jiná a učitelé by měli královské platy, zatímco soudci.....Pořád se ale přehlíží jedna podstatná skutečnost,jak u soudců tak i učitelů. Měla by za nimi zústávat kvalitní práce.Každá profesní skupina se zajímá pouze o platy, ale co za ně předvádí, ji už nezajímá.A tak je to u nás skoro se vším.
0/0
13.8.2003 13:26

Vaclav Hanus

Re:
V tom pripade, ja ale opacim, kdyz si myslite, ze soudce byl dobry pripad, ze : myslite si snad, ze bezny zamestnanec v komercni sfere, VS, odpracuje svych 8 hodin a jde domu na zahradku? Omyl. To by dost rychle skoncil. CO ja vim, v ramci onech 8 hodin rozhodne nema prostor pro to, aby drzel tempo s vyvojem v oboru. A jeste dodatecny priklad. Kdyz se chcete drzet soudce jako srovnavaci ukazky, tak muzeme proti nemu postavit tak reditele skloy, nebo zkolniho inspektora. A ti samosrejme take nemusi sedet 8 a pul hodiny v kanclu. Ani to od nich neocekavame. Takze vratme se sirokym obloukem k jadru tematu. Vsichni radovi pracovnici soudu , byt i VS musi sedet ve svych kanclich min. 8 a pul, ucitele nikoli.
0/0
13.8.2003 13:42

sound

Re:
To co jsem napsal a na co se mne ptáte si,ale nijak neodporuje. Já jsem srovnával soudce a učitele a u toho bych zústal.Možná jsem nedostatečně zmínil,že u soudců by měla,jak se zéjména v poslední době ukazuje, existovat nějaká účinná kontrola jejich práce,protože ono privilegium volnosti by jim mělo zústat. Spíš je však nutno se ptát,jestli lidé,kteří jsou svou povahou lajdáci, mají být soudci. A u učitelů je to obdobné.Pokud by skutečně odučili své úvazky a pak se věnovali přípravě výuky,opravování prací,...pak by, jak tady někdo vzpomínal, nemohli chodit v 11hod. domů. A ani to by mi nevadilo,kdyby se doma té přípravě věnovali.
0/0
13.8.2003 13:58

barbudo

Re:
Jsou i úředníci, jejichž prací je obcházení jiných úřadů, jednání s kdekým i mimo vlastní kancelář. Nepracují tedy pouze na své židli. Když jsem měl doma učitelku, nechodila domů dřív než já a tahala tašky sešitů. Možná se časem podaří dosáhnout stavu, že učitelka bude odcházet od katedry rovnou domů a žáci si úkoly bydou opravovat navzájem. Možná tento stav už nastal. Je to ale naše zásluha či vina. Ale nic z toho nesouvisí s cenou práce. Ta je na trhu stanovována nabídkou a poptávkou. Má-li někdo zájem za daných podmínek svou práci prodávat, nechť tak svobodně činí. Nemá-li, nechť tak svobodně nečiní. U benzinky taky mohu prohlásit, že se mi benzín za 25 zdá drahý a že se mi 18 zdá cena přiměřená kvalitě. Asi ale nanatankuji, že?
0/0
13.8.2003 12:25

Bago

Re:
Souhlasím s Hanusem, ale řekni, barbudo, co tak objevného dělá učitel po hodině? O přestávce přeci vyštrachá přípravy na další hodinu ze šuplíku, kde je má od loňska, písemky si opravují žáci při hodině navzájem (ó jak výchovné!) a přemýšlí, co bude dělat o svém volnu :
Podzimní prázdniny - 27.10. a 29.10. 2003 Vánoční prázdniny - 22.12. 2003 - 2.1. 2004 (vyučování začne 5.1. 2004) Pololetní - 30.1. 2004 Jarní prázdniny - 16.2. - 22.2. 2004 Velikonoční prázdniny - 8.4. a 9.4. 2004
 
Že? A proč opatrně? Říká se tomu úvazek, a bývá v vyjadřován v odučených hodinách.
Hlavní prázdniny - 1.7. - 31.8. 2004
0/0
13.8.2003 12:28

barbudo

Re:
Možná, že destrukce základních funkcí státu dospěla až tak daleko. Nevylučuji to. Jenom si matně vzpomínám na svou ZDŠ. V hodinách chemie jsme dělali všechny pokusy z učebnice a mnoho navíc, takže si třeba všichni žáci vlastníma rukama vyvolali fotografii. V hodinách fyziky jsme na stolech měli zásuvky s 12V rozvodem, stavebnice jednoduchých obvodů, elektromotorů, měřicích přístrojů. Z hodin přírodopisu jsme znali osobně všechny prvoky i spoustu další havěti, práce s mikroskopem byla běžná. V hodinách hudební výchovy se provozoval sborový zpěv, část žactva byla ve sboru a o víkendech jezdila po republice. To vše v pohraničním městečku za časů totalitního temna, kdy se na nás nad katedrou mračil Novotný či Svoboda. Myslíte si, že to stačili v "úvazkových" hodinách? Není Vám podivné, že dnes, kdy se "vláda věcí tvých, ó lide .." je to o tolik řádů horší?
0/0
13.8.2003 12:48

DAJ

Re:
Kruci tak cim to je, kdyz maji tak super hodinove mzdy, ze je nemozne dostat  do skolstvi mlade lidi, co maji spickove jazykove znalosti, roky stravene na zahranicnich univerzitach, atd?????? Rekl bych ze ty platy jsou porad silne podprumerne a pokud to tak bude pokracovat tak mam obavu, aby vubec jeste nekdy v budoucnu nejaka kvalitni vyuka existovala u nas. Osobne bych do skolstvi take nesel, kdo se ma za tech par supu otravovat s tema deckama, jejich chovani je rok od roku horsi, spousta z nich je tak tupych, ze ani neni mozne je neco naucit. A pokud ucitelum chybi motivace v alespon slusnych mzdach , tak ser ani nedivim, ze na to nekdy kaslou nebo to vzdaji.
0/0
13.8.2003 16:41

:-(

dobrou praci odmenim rad kolaci...
, o ucitelskych platech se pise hodne, ale je to spis sireni desinformaci... ziji v Evrope a na ucitele a skoly platim hodne penez - na statni i privatni, ale za ty penize dostanu pro dite kvalitni vyuku - moje dcera bude pristi leto maturovat: mluvi plynule tremi jazyky, dva z nich ovlada v kvalite "materskeho jazyka" (slovo i pismo), dalsi dva-tri jazyky ovlada na urovni "domluveni se", main focus jsou prirodni vedy, hraje kvalitne dva hudebni instrumenty, po maturite dostane zpusobilost studovat na kterekoli universite v EU/USA/Australie... patri to tu k "lepsimu standardu", ale neni to nic zas tak vyjimecneho... hodinovy honorar pro ucitele kolisa i o 300%!, ale VZDY koreluje s kvalitou vyuky... ucitel(ka) tady vede vyuku podle schopnosti zaka, dusledne pripravuje kazdou hodinu podle zakova tempa... standardni platy ucitelu, jejich plosne zvysovani - to jsou brzdy ceskeho vzdelani... pro tak malou zemi, jakou je CR, by opravdu nebyl problem skolstvi privatisovat, ale to by pak cesti ucitele museli PRACOVAT, a to se jim nechce, a proto se budou nadale flakat a fnukat, ze maji malo penez...
0/0
13.8.2003 10:31

Vaclav Hanus

bez poctive statistiky nebude poctiveho konsenzu
To uz se neda vydrzet! Cast prispevatelu tady tvrdi, ze kantor(ka) vydelava 13 hrubeho , cast tvrdi, ze 16 tisic cisteho. Je to tvrzeni proti tvrzeni a s takovou nikdy k zadnemu racionalnimu zaveru nedospejeme. Musi sakra nekdo verejnosti predlozit oficialni statistiku prijmu ne jednotlivych typech skolnich instituci dle struktury jejich zamestnancu. A to prijmy skutecne, se vsim vsudy, pohyblivymi slozkami, 15tymi platy, odmenami, granty, stazemi v zahranici (ano, i naturalni pozitky) Paklize takova tabulka nebude pridani 9 miliard ucitelum provazet, CSSD nebudu v nejblizsich volbach volit urcite.
0/0
13.8.2003 9:37

Bago

Re:
V přepočtu na 1 hodinu  
0/0
13.8.2003 11:17

mickey@mouse.com

A jsme zpátky u školného!
Jediné skutečné řešení je zavedení školného. Ať se to důchodcům a pamětníkům socialismu nelíbí...
Pokud by totiž měla škola příjmy podle toho, jak velký je zájem o studium na té škole, hned by prudce vzrostl tlak na kvalitu - pedagogů i vybavení škol. A také by ohodnocení učitele skutečně odpovídalo tomu, jaké výsledky mají studenti, které učí. Každý ředitel by si přece rád udržel kvalitního kantora.
A dostupnost studia pro sociálně slabší? Všude ve světě to odjakživa velmi dobře řeší stipendia. Dobrý žák je totiž pro školu dobrá reklama! A různých nadací, sponzorů a grantů pro tento účel by se určitě našlo dost.
0/0
13.8.2003 8:58

zajic

Re: Ono to zase neni tak jednoduche
Jednak je znakem kulturniho statu ze poskytuje urcite zakladni vzdelani po kazdeho. (I v USA jsou public school i kdyz mnohdy diskutabilni kvality) Navic pokud skolne ma skutecne financnovat cinost skol tak dosahuje znacnych vysek (zejmena pokud neni danove odepisovatelne) a asi nikdo nechce udelat ze 1 a  2 stupne skol exkluzivni klub pro deti "bohatych" rodicu.
 Nicmene jiste dotace - napriklad prime placeni z dani odecitatelne polozky do skoly svych deti by asi pomohlo zvysit tlak na kvalitu vyuky stejne jako by to vytvorilo i duvod vetsiho zajmu ze strany rodicu.
Tak jako tak- zase jsme u toho ... problem je koncepcni pristup a ne pouhe zvysovani platu. A opet je zde otazka kolik z tech protestujicich ucitelu ve skutecnosti by o potrebne reformy stalo.
0/0
13.8.2003 9:48

Vaclav Hanus

Re: omyl zajici
To se prave pletes. Protoze, paklize pises: ...a asi nikdo nechce udelat ze 1 a 2 stupne skol exkluzivni klub pro deti "bohatych" rodicu... tak si pis, ze ti co volaji po brzkem zavedeni skolneho a komercializaci skolniho systemu jsou bohati rodicove. Slibuji si od toho samozrejem zvyseni sveho "naskoku" (sveho a svych deti) a take zabetonovani statu quo (aby jejich dite uz dite sousedovo nikdy nemohlo dohnat..)
0/0
13.8.2003 10:00

:-(

Re:
, nevim, jestli tva obava neni trochu prehnana... mam-li dost penez, zaplatim svemu diteti privatni (mimoskolni) vyuku, cimz dam diteti moznost dosahnout NESROVNATELNE vyssiho vzdelani, nez dosahnou deti ve statnich skolach, pokud dite neni "tupe", takze bude mit naskok na cely zivot... v jistem smyslu tomu je uz dnes, kdy jedna dcera treba stoji kratce pred maturitou (a ma k tomu za sebou jednorocni pobyt a vyuku v USA nebo ve Svedsku) a sousedova dcera ma ZS, umi jen cesky (a ani to ne bezchybne) a uci se kadernici...
0/0
13.8.2003 10:42

mickey@mouse.com

Re:
Tohle je skutečná hrubá lež!!!
I kdyby studium na obyčejném gymnáziu stálo milion ročně, pro dobrého žáka by se stejně stipendium našlo. Důvod už jsem uváděl: je to dobrá reklama pro školu - důkaz její kvality!
Nikde ve světě školné neznamená exkluzivitu vzdělání pro bohaté.
Právě naopak: díky veřejně financovanému školství se kvalitní vzdělání dostane jen těm bohatým, co mohou poslat dítka na studium do zahraničí!!!  A to je taky důvod, proč poslanci a ministři hlasují proti školnému, ale svoje děti umisťují do soukromých škol.
0/0
13.8.2003 10:47

Michal

Co délka prac. doby ?
Nevím jestli už na to někdo někde upozorňoval, ale já jsem s učitelským sborem udělal tu zkušenost, že před 8. hodinou ráno ve škole nejsou a když se předem domluvíme tak jsou ochotni jednou za týden být ve škole i po 2. hodině odpolední - jinak chodí domů třeba i v 11 když už nemají žádnou výuku !
Celkem mi to přijde jako takový poloviční pracovní úvazek ! Tak proč by měli dostávat byť jen průměrný plat ? ptám se !
Netvrdím že to tak je u všech, ale moje zkušenost je taková.
V skutečnosti, ale souhlasím, že naše děti by měli učit jen ti nejlepší, a takové by bylo třeba dobře zaplatit - ALE ROZHODNĚ NE PLOŠNĚ !!!!
0/0
13.8.2003 8:27

DAJ

Re:
Ty jsi to s tou pracovni dobou take moc nepochopil. CO vim tak moje mati ma  pres tyden zhruba 23-25 hodin vyucovani + hlidani deti o prestavkach, behem obeda + oprava pisemek, priprava latky na dalsi hodiny + schuze a samovzdelavani a rozhodne si nemyslim, ze by pracovni doba ucitelu byla nejak hluboko pod beznym urednickym prumerem je to + - stejne.
0/0
13.8.2003 16:33

sound

stávka!-proč ne?
Myslím,že všechno od počátku bylo tak trochu špatně.Existovali skupiny,které si, a nebojím se použít toho slova, vyřvali vysoké platy. Pod dojmem těchto přišli jiní a také se začali domáhat vyšších platů.Nakonec tu zbyly skupinky,které už se nedomohou pravděpodobně vůbec ničeho (např.učitelé). Nejsou peníze a jak to vypadá,tak ani nebudou. Je v pořádku,že některé profese jsou dobře ohodnoceny a určitě si své peníze plně zaslouží,ale to přeci nelze provádět na úkor jiných.Pokud je na tom státní pokladna tak, jak je, nemůžeme někoho přeci jen tak protěžovat a vesele mu přidávat a na ostatní "kašlat".Navíc pokud dostane peníze jedna profese,těžko lze vysvětlit jiné,že na její zvýšení platu prostě není. Dnes už je pozdě,protože jen tak někomu snižovat platy nelze,ale v počátku měla být vytvořena ucelená představa o platech a stanoven realizovatelný poměr v jednotlivých profesních skupinách např. vůči minimální mzdě,který by bylo možné zachovávat. Jde-li o peníze nikdo nezná bratra a má-li někdo pařičnou moc prostě si je "vezme",jak to teď nedávno předvedli soudci.Učitelé žádné postavení nemají a proto také nic nenadělají. V této souvislosti by skutečně nějaká pořádná stávka nezaškodila.Nikdo si nedovede zřejmě vůbec představit,co by se stalo, kdyby "stávkovala" policie (ale to tak trochu nelze),proto se jí platy bez problémů zvedají. Učitelé se proto musí chopit své šance.Na druhou stranu však říkám,že by se měla připravit důkladná reforma školství a provést v tomto rezortu pořádné zemětřesení,které by trochu pozměnilo ono tereziánské školství,které u nás úspěšně stále přežívá.
0/0
13.8.2003 8:21

zajic

Nepochybna pravda ale stale nejsme u podstaty...
Novinove titulky jsou bombasticke, senzacechtive a casto neadekvatni - v tomto smeru neni zadny spor.
Ucitele (lide hodni tohoto slova) si nepochybne zaslouzi lepsi respekt, plat i postaveni ve spolecnosti ktera si chce rikat kulturni a vzdelana - o tom neni zadny spor take.
 
Podstatou toho co se vetsine kritizujicich nelibi je fakt ze by se tato situace mela resit plosnym pridanim ktere bude vyzadovat dalsi penize z uz tak dost zadluzene statni kasy .  Plosne pridani nebo pouhe zvyseni platovych kategorii asi tezko neco zlepsi.
Autor clanku sam priznava, tak jako to vime vsichni, ze vedle urciteho mnozstvi skutecne aktivnich a o deti se zajimajicich ucitelu je zde velka skupina vice mene pasivnich hlidacu mladeze a take nemala skupina tech kteri tam proste nemaji co delat!
Jiste kdyby se jednalo o pridani dle meritek kde se da predpokladat ze tyto penize se investuji do zlepseni skol a kvality vyuky, ze pridano (i vyrazne) dostatnou ti pedagogove jimz jde o to sve zaky neco naucit pak by pohled na celou zalezitost byl diametralne odlisny.
Ale teto viry se nam jaksi nedostava ... jen vidime jak v bezedne hlubine skolstvi mizi dalsi miliardy.
0/0
13.8.2003 8:03

Ne-učitel s pedagogickým vzděl

Pravopis ředitele ZŠ
Vážený pane řediteli, pokud u Vás na škole v Radotíně učí kantoři, kteří píšou řadové číslovky a procenta jako Vy, tak plat 14 tisíc měsíčně je potom pro státní kasu skutečně luxus. V jedné větě máte hned 2 chybičky: "V důsledku povodní bylo odsunuto "spuštění" 16-titřídní platové stupnice. Učitelské platy stouply v minulém roce o zhruba 10%." Já bych rozhodně psal číslovku "16třídní" a růst platů o "10 %" nebo "10 procent". Rovněž bych byl zdrženlivý při používání slůvka "revoluce", kterým jste označil události listopadu 89. Jak dobře víte, revoluce je zpravidla ozbrojený převrat, kdy teče krev. Ale to už je z jiného soudku... Přeji Vám hezký zbytek prázdnin
0/0
13.8.2003 7:15

DAJ

Re:
Nemyslim si tedy zrovna, ze by kazdy reditel skoly musel stoprocentne ovladat cestinu /kterou neovlada takovych 90 procent cechu,../, u nej by mely byt spise na urovni ekonomicke znalosti a schopnost ridit kolektiv lidi. To by pak se dalo rict ze je hlupak vlastne kazdy, nikdo neni sto pro dobry ve vsem,... spousta politiku je vice mene rada, ze umi psat a cist, i prezidenti nejsou neomylni,.. viz. Bush /zemepisne znalosti/, premieri viz. Blair /vice mene neni schopny ani pustit pocitac/ a presto dokazi zastavat funkci, ktera mnohonasobne prevysuje odpovednost reditele prazske zakladni skoly. Zabyval bych se spise v tomhle problemu skutecnym problemem a ne par chybkama ve sklonovani.
0/0
13.8.2003 7:42

Ne-učitel s pedagogickým vzděl

Ředitel školy jako manažer
Souhlasím, že by ředitel měl být manažer s ekonomickými znalostmi. Nicméně pokud jako oficiální zástupce určité instituce (v tomto případě školské!) píšu něco do novin, tak pokud to nezvládám sám, nechám to přečíst kolegu či opravit manželku. Nikdo nejsme neomylný:-)) Samozřejmě něco jiného je tato diskuse, kde je tolerance k chybám a hrubkám zvýšená. Můžete se na mne zlobit, ale zastávám ten názor, že pokud zastupuji školu, tak rodný jazyk bych měl užívat přiměřeně a bez chyb. I když je fakt, že titulky na TV NOVA jsou plné chyb a národ se rychle "učí". Co se týká Bushe a Blaira - to je jako u všech potentátů pouze otázka politiky a peněz, znalosti jsou druhotné. Nu, nemusíme chodit daleko, máme přece mladičkého právníka bez praxe ministrem financí...
0/0
13.8.2003 17:00

BLA-BLA

Re:
TY SI UPLNE VYPATLANY. TADY SE ROZEBIRA PODSTATA VECI A TU PLANTAS PRAVOPIS!!!....MIMOCHODEM SI MYSLIM ZE REDITELE BY MELI BYT SPISE DOBRI MANAGEROVE A NE BYVALI KANTORI JAK JE ZVYKEM NA ZAKL.SKOLACH...A K TEM PLATUM: U NAS VE FIRME JE PRUMER 25.000,- SEF BERE 75.000 A NIKOMU TO NEVADI.JA JEN ZE MAM POCIT ZE SE KANTORUM ZAVIDI.
0/0
13.8.2003 7:59

Ne-učitel s pedagogickým vzděl

Obsah a forma
Pane kolego, určitě se neznáme, proto Vám budu nadále vykat. Nevím, proč jste invektivní, zřejmě jste nesprávně interpretoval můj příspěvek. Takže to zkusím znovu: Již v antickém Řecku se vyučovalo trivium - gramatika, rétorika a dialektika. V dnešní době obecná škola má děti naučit čtení, psaní, počítání. Učitelé by měli být zdatní, jejich mluva i písemný projev na vysoké úrovni. Protože ředitel na ZŠ má zpravidla určitý počet hodin výuky, není jen "manager", ovlivňuje přímo i on novou generaci. Připadá Vám skutečně nesmyslný požadavek, aby se vyjadřoval před dětmi správně v mateřském jazyce, byť třeba učí fyziku? Pokud si dobře vzpomínám, slovní úlohy v matematice jsou plné řadových číslovek... Podle mého názoru by kantoři měli povznášet upadající úroveň češtiny, stejně jako redaktoři v masmédiích. V internetové diskusi lze chyby přehlížet, protože obsah má přednost před formou. U článků by to však mělo ladit. Nevím jestli má iDnes korektory, mnohdy by jejich práce bylo velmi třeba. Co se týče platů - nikomu nezávidím výdělek, ani Vám ne. Pokud jsou to peníze z legální činnosti a řádně zdaněné, ať má každý klidně 150 tisíc čistého. A ještě poznámka na závěr k Vámi zmiňované "vypatlanosti": O své duševní zdraví nemám strach. Spíš ve Vašem případě by psychologové z barvy písma a použitých verzálek (kapitálek) mohli diagnostikovat s určitou pravděpodobností hraničící s jistotou nějakou odchylku od normy. Přeji všem úspěšný den!
0/0
14.8.2003 8:02

DAJ

Presne tak
Plne souhlasim, je treba zbavit se nekvalifikovanych ucitelu, pozavirat nepotrebne skoly a z usetrenych penez pridat ucitelum. Vypada to hezky, ale bohuzel ma to hacek, vsichni se sice ohaneji setrit, propustit, zavrit skolu, ale jakmile se ma zavrit skola v jejich regionu tak je konec, vsichni pisi petice proti zavreni,... atd. Je to zacarovany kruh a chtelo by to od nekoho velky, tvrdy a odvazny krok. Bohuzel soucasna ministryne Buzkova to urcite nebude, ta na to bohuzel nema. A jestli se nejak rozhou¨pou i na krajskych uraech to take neni jiste, vse smrdi politikou a kazdy se obava aby mu nejaky nepopularni krok nepokazil kariru, ze by nebyl znouv zvolen.
0/0
13.8.2003 7:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.