Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Horolezci na Kamčatce se dočkali záchrany

Ruské ministerstvo pro mimořádné situace ukončilo operaci na záchranu českých turistů na Kamčatce. Jeden horolezec pod kráterem sopky Ključevskaja zahynul. Jeho devatenáct kolegů záchranáři v pořádku dopravili do města Ključ. Záchranné práce a vzlet vrtulníku dlouho komplikovala mlha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr

Neuvěřitelná arogance
Tak jsem přečetl celou diskuzi, která se týká této nešťastné události a nestačím se divit. Vůbec mi není jasné, s jakou bohorovností někteří přispivatelé přistupují k diskuzi. V podstatě souhlasím s většinou zasvěcených komentářů (vybavení, obtížnost terénu, průvodci, pojištění apod.). Všem odsuzujícím kritikům pobytu lidí na horách a v přírodě vzkazuji, aby se zamysleli nad svou životní filozofií a celkovým přístupem k životu. Nemůžete přece odsoudit někoho za to, že relaxuje v přírodě. Naopak se podívejte na sebe, kde žijete. Městské aglomerace zahalené smogem, uprostřed vystresovaných, spěchajících lidí. Neustále uprostřed konzumu a k tomu si ani nevšimnete, že tím zabijíte sebe i ostatní. Neuvěřitelná lidská sebedestrukce. Tahle je Váš recept na štěstí? Copak tohle je zodpovědné k Vašim dětem i ostatním? Zapomeňte jednou na peníze a stante se zase lidmi. Jednou z takových cest je i pobyt v přírodě. Copak by se lidstvo někam dostalo, nebýt objevování neznámého? Upřímnou soustrast všem pozůstalým. Možná Vám pomůže to, že Váš blízký zřejmě skonal uprostřed svého vrcholného životního zážitku, o který by se s Vámi, nebýt nešťastné náhody, jistě podělil. Vím, co hory člověku přinášejí, sám jsem aktivní vysokohorský turista. Přeji všem hezkou dovolenou, ať již ji strávíte jakkoliv.
0/0
8.8.2003 15:05

hele patere!!

Re:
jak si vykydal ten hnuj ze chlivu v Hlupici u Ploskovic? , ty blbe si porad hrajes na zahranicniho? Dyk ses tak k smichu zase brzo neco napis at se muzeme zachechtat!!
0/0
8.8.2003 5:21

Dalibor

Re:
Já jsem asi jedinej čech co.. ??? no Tvá gramatika o tom vypráví.. jestli je Tvé CD taky tak "dobré" jak tady ty kecy tak se nedivím že se tak prodává... to víš mezi inteligentama musí být nějaký šašek aby to bylo vyrovnané.. proto se asi tak prodává.. docela rád bych ho slyšel.. "internacionalisto" :-)) :-))
0/0
8.8.2003 10:56

Beholder

Souhlas
Na kamcatce jsem sice nikdy nebyl, ale je jiste, ze na kamen letici v mlze je mistni pruvodce zcela zbytecny.
0/0
8.8.2003 1:19

Igi

Klučevská
Musím souhlasit s těmi, kteří někdy na Klučevské byli, stejně jako já. Samotný výstup je technicky nenáročný, spíše fyzicky pro suť. Horský vůdce je naprosto k ničemu, protože kameny padají po celém svahu. Sami jsme při sestupu z vrcholu byli ohrožováni a k výšce cca 3800 metrů. Před pár lety jeden kamen dokonce zavalil celý stan,který byl postavený příliš vysoko, mrtvolu našli až později další turisti. Výstup na Klučevskou je čistě turistická záležitost a nemá s horolezectvím (jak je obecně chápáno) nic společného. A velikost uvolněných kamenů může být řádově až metry. Nad námi vybuchla nedaleko Klučevské sopka, nechybělo málo a měli jsme taky pomníčky na druhé straně zeměkoule.
0/0
7.8.2003 16:36

asdf

Re:
s tim co pises o kljuce naprosto souhlasim. byl jsem na ni minulej rok.  /// Ale co se tyce tvych stranek - ze vy jste byli prvni vyprava na kljuce haha tomu se musim smat. a to samy je s prodejem CD. nechces mi prodat taky svoji babicku ?
0/0
8.8.2003 11:23

Míra

zbytečnost
Nějak jsem se zbytečně rozepsal. Zjednoduším to: HONZO A PODOBNÍ, VY JSTE DOBRÝ TROUBOVÉ!!!
Já osobně jsem zažil nejhorší situace kdy šlo o život v Česku, při obyčejných neočekávaných náhodách nebo náhlých změnách počasí. Zajímalo by mě, co byste mým pozůstalým inteligentního poradili.
0/0
7.8.2003 14:02

Petr

Re:
Faktor objektivniho nebezpeci je v horach vetsi. Lze ho omezit, ale ne vyloucit. A skutecne nezalezi na tom, zda je to v cizine nebo u nas. Zazil jsem problemy v  i Krkonosich.
0/0
7.8.2003 14:36

Míra

po válce každý generál
Líbí se mi kritici, kteří umí poradit všem o všem.
Když před lety umřel při "expedici" po slovenské Fatře (doufám, že jsem si vzpomněl na správné pohoří) na vyčerpání jeden český turista (běžkař) za přítomnosti (nepřítomnosti, protože se na něj vyprdli)) pana Stráského, nikdo nepřišel na to, že si odmítli vzít domorodého horského vůdce.
Zkuste se zamyslet nad počtem lidí, kteří si užijí a přežijí, v poměru nad těmi, co mají smůlu.
Byl jsem účastníkem "expedice" na běžkách v Krušných horách, která "bojovala" o zdraví jednoho, kterej podcenil. že ani v českých podmínkách jsme dosud neporučili větru ani dešti.
Přežil, jenom omrznul pinďour.
Takže "generálové", chtělo by to víc soudnosti a pochopení.
0/0
7.8.2003 13:38

Míra

Re:
P.S. Pro úplnost uvádím, že nešťastník byl vegetarián, "kterej byl hrozně namakanej, ale moc nevydržel". Zjednodušil jsem vyjádření tehdejších citací v novinách.
Dnešní chytrolíni by tehdy zřejmě odsoudili všechny vegetariány, kteří se vydají nad 500 m nad mořem.
0/0
7.8.2003 13:43

Míra

Re:
Omlouvám se za nejednoznačnost. Nešťastník vegetarián se účastnil túry na Fatře se Stráským.
Omrzlina v Krušných byla způsobena mrazem a lehkým závodním oděvem v minus 18°C po setmění.
0/0
7.8.2003 13:48

Yaroukh

Re:
ja se spokojim s tim, ze odsoudim vsechny vegetariany, and I mean it :o)
0/0
8.8.2003 14:49

Tomáš Marný

Čeští profíci
Hlavně že ušetřil 2000 za helmu, pitomec.
0/0
7.8.2003 12:24

¨.

Re:
Tvé nadávky mu už nepomůžou.
0/0
7.8.2003 12:46

Olda

Re:
???? Tome, víš o čem diskutuješ?
0/0
7.8.2003 12:49

Zdena

Re:
O vy vsichni chytracci, jak vy tak vsechno vite??? Vy ste tam snad byli s nima???
Uprimnou soustrast cele rodine, chce to opravdu hodne sili!!!! Drzte se!!!
 
0/0
7.8.2003 12:52

Re:
A jakpak jsi ty chytráku přišel na to, že přilbu neměl?
0/0
7.8.2003 12:54

Míra

Re:
Ty asi počítáš vždycky se vším. Nikdy jsi neměl hlad, žízeň, modřinu, výron. Nikdy jsi nebyl nemocnej. Nikdy ti nic nedošlo (materiálně), a hlavně ti nedošlo, že všichni lidi nejsou stejní. Určitě jsi něčí poradce.
0/0
7.8.2003 14:13

Olda

Komentáře
Jakmile se stane tragedie na horách, je dotyčný označován za horolezce, jakýkoliv terén je horolezecký. Horolezecká technika výstupu je zaměňována s technikou turistickou a naopak. Vždycky po poškození zdraví (i s následkem smrti) je nějaké kdyby - a to i tehdy, když se toto stane špičkovému horolezci. Ostatně největší počet úrazů se stane v místech, kde "nic nehrozí". Horský vůdce na procházce se svou láskou odskočí pro protěž na památku... při přesunu zásob...
        Dotyčný měl prostě strašnou smůlu. Kritikům jeho výbavy bych doporučil, aby při pohybu městem si nasadili přilbu - devastované komíny, omítka, římsy aj.. Mohlo by se potom psát o vaší nezodpovědnosti. Upřímnou soustrast pozůstalým.
0/0
7.8.2003 11:42

Tomáš Frank

Re:
Díky, Oldo, za tento příspěvek. Pod ten bych se mohl podepsat.
Jedná se o velikou lidskou tragédii a skutečně mě při čtení řady příspěvků mrazilo nad intolerancí a bezohledností lidí v anonymním virtuálním světě těchto diskusí.
0/0
7.8.2003 16:03

kamcatcan

k situaci on line
k tragedii:   1:   pruvodce:_ je absolutne zbytecnej, nestesti se stane uplne stejne jako bez nej. zvlast letici sutr. je to jen tahani penez z turistu od rusaku. v tomhle jsou rusaci pekny svine    2:    ta sopka NENI složitej vystup, sam jsem tam byl minulej rok. my jsme zabalili vystup ve stejny vysce jako oni - kvuli pocasi. je to proste smula. fakt jenom a nic nez smula     3:    kdokoliv kdo je obvinuje z cehokoliv nema pravdu, faktem ale je, ze ve vysce, KDE se jim to stalo - znam to tam - je to uz pomerne dost strmy, z hlediska bezbecnosti NEEXISTUJE postup za SPATNE viditelnosti, mlhy nebo deště.     4:   o tom co rikal nas konzul, ze je pripravena spadova nemocnice v Kljuce: ZAPOMENTE !!! nam umiral na Kamcatce minuly rok jeden rus v nasem stanu a zachranna vyprava byl VYSMECH: trvalo jim 7 hodin nez cokoliv podnikli a sebou vzali jenom nositka z 2 sv. valky, mleko, housky a vodku !!! :) kdyz prijeli, umrel jim pred nasima ocima na nositkach - nalili do nej vodku, coz se pri podchlazeni NESMI. a nemocnice jsem videl na vlastni oci -  a to i v hlavnim meste Petropavlovsku Kamcatskem - ubohe ponure mistnosti bez zakladniho vybaveni. a v kljuce 800 km na sever nemam nejmensi iluze. Kdyz jsem slysel, ze se mu stalo neco vazneho, bylo mi jasny ze neprezije...
0/0
7.8.2003 11:28

Petr

Re:
Konecne zasveceny komentar.
0/0
7.8.2003 14:26

Dalibor

Hory ojoj hory
Víte lidi čtu tady ty příspěvky a zdají se mi (až na některé) velice zajímavé.. já osobně horolezcem nejsem a asi nebudu.. ne že bych neměl dostatečnou kondici nebo strach.. to ne, ale prostě mi chybí ta vůle. Opravdu. Osobně tyto lidičky velice obdivuji. Tam na Kamčatce je mezi těma horolezci a můj dlouholetý kamarád.. nevím o něm nic jen to že není ten co tomu podlehl.. je mu o něco víc.. přesněji 53.. řekněte.. šlibyste v takovém věku tam?? Já asi ne, ale jelikož ho znám dlouhá léta a vím že má kondici víc než nadprůměrnou tak ho obdivuji. A Ty řeči tady o průvodcích.. nevím. počkám si až dorazí a uirčitě mi řekne názor o hodně pravdivější než všechna tady ty slova a média dohromady. Vím že zbytečně neriskuje takže proč si nevzali průvodce má jistě taky svůj důvod a nemyslím si že by to bylo "šetrřílkovstvím" vždyť kdyby byli šetřílci.. stali by se horolezci?? při těch cenách výbavy, letenek a poplatků za výstup?? určitě ne.. to je můj názor.. počkám si na něj ale už teď vím že nevzít si průvodce nebyla chyba..
0/0
7.8.2003 11:02

Dady

Re:
Milý Dalibore, zrovna v tuto dobu tam na Kamčatce mám taky tátu. Taky mám neověřené zprávy, že není mezi těmi nešťastnými. Věřit tomu budu až v okamžiku, kdy ho uvidím doma.
Že si nevzali průvodce mělo určitě nějaký důvod, ale satelitní telefony měli, takže si myslím, že přípravu nepodcenili.
A co se tam doopravdy stalo vědí jen ti zúčastnění. Vždyť každé noviny píší něco jiného.
Každopádně nezbývá než tichá vzpomínka na onoho horolezce, který měl hroznou smůlu.
0/0
7.8.2003 11:33

JA

RUSKO
Do Ruska, tam ja bych se bal......
0/0
7.8.2003 9:36

Pycckuu

Re: Tak boj se i na Vaclavaku!
Tak a nejed k nam, radsi posad se v dusne hospode nekde na okraji lesa, poslouchej uzasny cesky bluegrass (coz u vas nazyvaji KANTRI, ale v Americe to nazyvaji Bluegrass a poslouchaji to jenom stare dedicky a babicky), jez knedlik (z ktereho ti nafoukne bricho jako licni torba u krecka) a pij svoje levne pivo.
Hlavne to delej nekde mimo Vaclavskeho namesti.
Tam nejdou hospody, protoze ono patri Rusum, Srbum a Arabum (Cecencum taky). Cesi tam jdou jenom vecer a pracuji pro nemecke turisty spolu z Bulharkama.
 
0/0
7.8.2003 9:54

Lucie

Re:
:-)
0/0
7.8.2003 10:12

Honza

extrémy
Horolezectví je krásný, ale extrémně nebezpečný sport. Podle zpráv, které byly zveřejněny, smrtelně zraněný horolezec hrubě porušil svoji bezpečnost.  Když polezu po aktivní sopce, ze které navíc létají kameny, nebudu si sundavat helmu. Takhle ohrozil sebe - bohužel, ale i ostatní členy expedice, kteří ho následně museli zachraňovat a celý záchraný tým nasazoval své životy, aby v nebezpečném počasí zachraňoval jednoho lajdáka. Zjistí-li  se, že porušil bezpečnostní opatření ( helma ), nebude zcela určitě pojišťovna platit plnění a potůstalí se poserou z financování návratu ostatků zpět do ČR. Extrémní sporty stojí extrémní prostředky, nabízejí extrémní zážitky, vyžadují extrémní úsilí a bohužel přináší i extrémní průsery.
0/0
7.8.2003 0:40

Ten, kdo o tom neco vi...

Toto je ale blb
Co je extremniho na vysokohorske turistice? Mozna tak blbci, kteri o tom nic nevi... nemaji tuseni jak to vypada na Kamchatce, a sopku videli jenom na obrazku...
0/0
7.8.2003 1:08

Honza

Re:
Další pan chytrej, asi usnul na novinách...  Pokud vím, psalo se, že tam létaly kameny a ne pečený holuby do huby...
0/0
7.8.2003 1:14

Ten, kdo o tom neco vi...

Nocnimu ptakovi
Jo ty blbe, ale ja tam uz nekolikrat byl...
0/0
7.8.2003 1:23

Honza

Re:
To jsem už poznal. Nejdřív Ti namrz mozek a pak jsi dostal šutrem do hlavy. Bohužel..... měl jsi přilbu
0/0
7.8.2003 1:32

Ten, kdo o tom neco vi...

Opytnyj alpinist Honza
To je zajimave, ze takovy blb vi, co je to prilba... vot kakoj to opytnyj alpinist! :-)
0/0
7.8.2003 7:25

Martin Košťák

smutná událost
Tak si pročítám vaše příspěvky a místy mne trochu mrazí. Copak už není žádná úcta k člověku, který chce něko dokázat, sobě, jiným, vypraví za svým snem a už se nevrátí? Je mi upřímně líto toho, co se stalo, snad už proto, že jsem Kamčatku dvakrát navštívil a jako spoluautor knihy Málo známá Kamčatka možná i přispěl k rozhodnutí mnoha lidí se tam vydat. Možná, že člověk, který zemřel byl jedním z nich. Ale ať už byly jeho pohnutky jakékoliv, plně chápu touhu po poznání neznámého a objevování nového - nejčastěji, v extrémních situacích, sebe samého. Ključevská má tedy svoji první českou oběť. Kolik jich mají Tatry? Alpy? Chorvatsko? Nevím, svůj osud si nevybíráme. Ani doma, na ulici, v horách.
 
0/0
6.8.2003 22:48

Pepa Horáček

Re:
Ahoj Martine, nejdřív poděkování za super knížku. Byl jsem na Kamčatce dvakrát a po jejím přečtení se tam určitě ještě vrátím. Co se týká této diskuze, ti, co tam někdy byli, tak těm je to asi jasné. Většina z nás chce vidět něco, na co v životě nazapomene a je ochotna i kvůli tomu riskovat. Míru rizika si musí určit každý sám, ale kdo jezdí po horách ví, že jsou věci, které se prostě ovlivnit nedají. Horský vůdce, který s náma šel na Avačinskou sopku měl tepláky, tenisky, havajskou košili, bundu Marlboro, v puse cigaro a v hlave kocovinu.... Naštěstí se po hodině pochodu vrátil, jinak nevím, co bysme s ním dělali. S pojistkou je to jasný, buď ji mám a jsem v pohodě, v opačném případě platím všechno já, příp. rodina, ze svého. Zajímalo by mě, jestli ti diskutující, co se strachují aby se to neplatilo "z jejich daní" stejně vehementně vymahájí své pohledávky od politiků za zkrachovalé kampeličky a prohranou arbitráž TV NOVA. Medializace problému je daň za to, že už tam prostě nejezdí jen malé skupinky cestovatelů, ale hromadné zájezdy CK, což je škoda, ale asi se s tím nedá nic dělat. Teď lze jedině očekávat další zpřísnění už tak šílených byrokratických opatření. To je vše, toho chlapa je mi líto, ale chápu ho, proč tam lezl. PS: Martine, pokud tě můžu poprosit, ozvi se mi na pepa.horacek@email.cz
0/0
7.8.2003 7:34

Michal

Re: dobrej příspěvek
dobrej příspěvek Košťáku, souhlasím
0/0
7.8.2003 9:09

Olda

Re:
Podstata úspěchu - být včas na správném místě. Ale to důležité, co každý horolezec potřebuje je štěstí. Za nedostatek štěstí nemůže žádná kniha.
0/0
7.8.2003 12:04

aisalina@seznam.cz

Kamcatka
Pro vsechny, kteri nic o tech horolezcich nevi.. muzu napsat, ze maji slezenou kdejakou horu v Alpach.. a to myslim i ty Italske, francouzske, slovinske... Takze to nebyli zadni zacatecnici: A ze si nevzali prilbu? Takovy poradny sutr ti urazi hlavu a uz mas prilbu nebo ne. A jit s pruvodcem, uz vidim ja jde pred nima a chyta sutry!!! Vim, sli nekam, kde to neznali, ale chteli to tam poznat... touzili po tom.. ten kdo vi ,co je to touzit tak vi o cem mluvim.. Dali spostu penez a odvahy.. a sli do neznameho. Bohutzel, jeden v tom neznamu zustal a nikdo ho uz jeho 2 malym detem nevrati!!!!
0/0
6.8.2003 22:18

Honza

Re: zodpovědnost ?
Já mít 2 malý děti, tak nebudu courat po světě po skalách, ale snažil bych se být s rodinou. Takováto cesta rozhodně není víkendová záležitost. No a tím spíš, že  to byl zkušený horolezec, musel vědět, co ho v takových končinách může čekat.
0/0
7.8.2003 2:31

Jan M.

Re: Honza
Všechny tvoje řeči v této diskusi jsou o něčem, co jsi nikdy nezažil (děti, extrém, etc.). Tudiž mají téměř nulovou výpovědní hodnotu. Jan M.
0/0
7.8.2003 8:06

Olda

Re:
Honzo, nepiš prosím o něčem, čemu nerozumíš. Podstatná je smůla. Každý den někdo zemře - bez asistence mediálních prostředků. Extrémní prostředí pouze zvyšuje "prodejnost" zpráv. Úraz se Ti může stát i při procházce s dětmi. U nás se stala větší tragedie - dědeček (sportovec s vysokou trénovaností) zemřel při jízdě na kole před očima svého vnuka...
0/0
7.8.2003 11:56

Honza

Re: zodpovědnost ?
Tím spíš, že mám 2 malé děti, tak nebudu lézt někde po horách v nějaký prdeli. Kdyby mu na těch dětech tak záleželo, snažil by se být s nimi co nejvíc a zbytečně by neriskoval, že budou vyrůstat bez táty. Někomu by se to mohlo jevit i jako sobectví, protože táta jel radši do hor ( a nebyloto jen na víkend ), než by byl radši s rodinou.
0/0
7.8.2003 2:23

aisalina@seznam.cz

Re: Sobeckost?
Myslim, ze ne... Chtel si jenom splnit sny.. a nejel tam s tim, ze tam zemre... Takze podle tebe Honzo, proste byl sobec... protoze jel na hory, ktere mel rad? Nee,Byl to jeho konicek.. tak jako je fotbal, hokej pri kterych mimochodem taky muzes zemrit.. takze Kolik sportovcu zemrelo primo na zavodisti.. Hodne..Takze lezeni na horach ( v tomto) pripade na sopku..je mene nebezpecne nez si sedat  za volant... VIS!!!!!
 
0/0
7.8.2003 20:13

Michal

ani korunu !
Existuje přímá úměra mezi riskem a náhodou. Když jdeš po Praze tak tě může srazit auto, nebo ti padne na šišku květináč a zabije tě. V těchto případech máš nárok na záchrannou akci, která je placena ze společných peněz, ale dobrovolné lezení po velehorách je riskování a jako takové musí být hodnoceno když se něco stane. Já osobně bych nedal ani korunu na nějakou záchrannou akci a taky bych nečekal, že by moje maléry za mě platili ostatní. Češi se holt všude naserou a potom jich pár zdechne. No a co?
0/0
6.8.2003 16:25

CZ

Re:
Co máš co chodit po Praze - odstěhuj se na samotu, tam je bezpečněji.
Navrhuju zřídit speciální komisi, která zjistí, zda zranění vzniklo při nutné činnosti. Z anenutné se považuje zejména: nakupování v obchodě, který není nejbližší trvalému bydlišti, návštěva míst, která nejsou na trase domov-zaměstnání, veškerý pohyb ve dnech pracovního klidu, zvelebování domova svépomocí ...
0/0
6.8.2003 16:46

Honza

Re:
Taky pokud lezes po horach, tak na to mas odpovidajici pojisteni, jinak si v pripade urazu cvakas vsechno sam, pripadne pozustali ...
A ze se cesi vsude naserou... a kdo ne?
Myslis ze Americani, Anglicani, Nemci, atd. nemaj ruzne nehody pri ruznych sportovnich ci turistickych aktivitach v zahranici? 
0/0
6.8.2003 18:08

ratinho

Re:
ty seš ale magor
0/0
6.8.2003 21:31

Tomáš Frank

Re: Ani korunu!
Správně, ani korunu! Ale to tady netřeba připomínat. Vždy si náklady na záchrannou v horách operaci hradí oběť nehody. Je tomu tak všude a bylo tomu tak vždy. Případnou repatriaci apod. rovněž hradí oběť, popř. pozůstalí. A pokud oběť nemá (neměla) pojistku, pak jsou tyto náklady zpětně vymáhány, obvykle soudně. V řadě zemí tak tomu ale být nemusí, je třeba mít v rezervně peníze na záchrannou operaci (např. v Nepálu vojenský, tedy jediný dostupný, vrtulník nevzletí, není-li složena záloha ve výši 100%) hrazenou na místě. A pak už jen závisí na konkrétní pojistce, bude-li oběti, či pozůstalým tento náklad uhrazen.
Hluboce nesouhlasím s názorem, že chodit po horách (v tomto případě se totiž jedná o chození a nikoli lezení) , tedy horská či vysokohorská turistika, jsou dobrovolným riskováním větším, než při jakékoliv jiné rekreační činnosti. Naopak, vážných úrazů a nebezpečí při rozumném provozování této činnosti je nepoměrně méně, než při běžných činnostech našich turistů v Chorvatsku (ostatně, při stovkách Čechů, mířících každoročně na Kamčatku, probíhá v médiích první informace o podobné tíživé situaci – je to jistě zajímavější informace, než to že by někdo zase skočil z útesu a přerazil si páteř, je jí věnovaná větší pozornost, stejně, jako všem dalším, tzv. horským úrazům. Ty jsou totiž spíše výjimečné, proto čtenářsky atraktivněší).
Jistým rozdílem ale je výše nákladů na záchranné operace. Ty jsou v horském či velehorském terénu mimořádně obtížné a tudíž i nákladné. Proto také pojišťovny tyto sporty (vysokohorskou turistiku - VHT, horolezectví, canyňonig, speleoalpinismus atd.) pojišťují jinak (a za vyšší sazby), než běžné připojištění na cestách do zahraničí. U všech cest do zahraničí vede ve statistice úrazovosti doprava. S tou je počítáno v každé základní pojistné částce. V případě VHT ovšem při kalkulaci pojišťovny musí hrát roli případné zvýšené náklady.
0/0
7.8.2003 12:00

Tomáš Frank

Re: Ani korunu - pokračování
I když se na horách stane úrazů méně, než při koupání v moři, je pomoc postiženým nákladnější, často mnohonásobně.
Jak jsem zde již uváděl v diskusi o pojištění, málokterá naše pojišťovna si umí tyto náklady dobře spočítat, chybějí jim k tomu dlouholeté zkušenosti se záchrannými pracemi v horách atd. Proto se značná část našich horských turistů i horolezců pojišťuje u zahraničních pojišťoven, většinou v alpských zemích, kde tento druh pojistek bývá sjednáván naprosto běžně, pojišťovny dobře znají svá rizika a protože si dokáží spočítat pravděpodobnost plnění, náklady a zisk, nabízejí tyto pojistky za celkem příznivých podmínek pro pojištěnce, ale hlavně, nemají tendenci hledat v případě nutnosti plnění nějaké výluky.
Musím tedy nesouhlasit s autorem příspěvku který uvedl, že by “…osobně bych nedal ani korunu na nějakou záchrannou akci a taky bych nečekal, že by moje maléry za mě platili ostatní”. To totiž také nikdo nečeká. Každý (snad s výjimkou poděsů co bez jakýchkoli zkušeností míří pravidelně v rámci své dovči nejen na dýzu, k moři ale, když už jsou za hranicemi, tak taky na alpský ledovec), kdo se VHT věnuje, zná riziko nákladné záchrany a proto se proti tomuto nebezpečí pojistí. A lidé, kteří si dokázali organizovat výlet na Kamčatku jistě nepatří k nezkušeným. To je totiž něco jiného, než zajít do cestovky na rohu a vybrat si zájezd z katalogu.
A musím přiznat, že mě mrzí hrubý odsudek autora původního přispěvku: " Češi se holt všude naserou a potom jich pár zdechne. No a co?"
Ano, Češi často tráví svoji dovolnou aktivně, třeba vysokouhorskou turistikou. Často i v oblastech, které jsou známé svoji nedotčenou přírodou a krásou, které však jsou odlehlejší a záchranná služba zde pochopitelně není na každém rohu aby turisty z potíží tahala. Proto se také v drtivé většině chovají takoví turisté mnohem zodpovědněji, než turisté u moře. A mno
0/0
7.8.2003 12:07

Pepa

Re:
Máš pravdu, ...ale vysvětlovat to tady těm vesměs zabedněncům je házení dříví do lesa!
0/0
7.8.2003 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.