Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na Elbrusu zmrzli čtyři čeští horolezci

Čtyři mladí čeští horolezci zahynuli při výstupu na Elbrus, nejvyšší horu Kavkazu. Jejich těla objevili ruští záchranáři nedaleko od vrcholu ve výšce 5400 metrů nad mořem při pátrání po pohřešovaném Polákovi. Podle ruských úřadů je obtížné přesně stanovit, jak se tragédie odehrála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

michal

tragedie
Prave jsem se z elbrusu vratil a az ted si plne uvedomil, ze neco podobneho se klidne mohlo prihodit tem desitkam nebo stovkam mladych ceskych kluku a holek, co se tyto prazdniny na elbrus vydali, vcetne nas... Navic soude podle informaci primo z mista a nebo z tisku, rozhodne nepatrili mezi ty mene vybavene a zkusene, ba naopak... Je to tragedie, uprimnou soustrast vsem jejich kamaradum a pribuznym.
0/0
10.8.2003 23:38

Marcela

Uprimnou soustrast
Skoda zivotu mladych a statecnych lidi, uprimnou soustrast vsem pribuznym a blizkym...
0/0
8.8.2003 22:15

Lída

Smutek
Duchu, Lájo , Leno a Mišo mám vás ve svém srdci a vždy mít budu. Budete mi chybět. Věřím, že se jednou tam nahoře setkáme......Upřímnou soustrast rodinám a všem blízkým.Lída M.
0/0
6.8.2003 21:19

Braňo

Poučme sa z tragédie 3
Ďalším rizikovým faktorom je nedostatočná aklimatizácia. Som osobne presvedčený, že len malé % z vystupujúcich z našeho regiónu má dostačujúce znalosti o spôsobe a priebehu aklimatizácie. Zdravý a primerane trénovaný organizmus potrebuje cca 6-7 dní na adaptáciu organizmu na výšku, ktorej bol vystavený (je to veľ m i zjednodušené a aj značne individuálne). Nedostatočne aklimatizovaný vystupujúci sa vystavuje riziku eufórie z výšky, náhlej silnej únave, skratovému rozhodovaniu , mikrospánku a iným zdravotným problémom.
Niektorým z uvedených rizikových faktorov, resp . ich kombináciou môže vzniknúť reťazová rekcia, často končiaca tragicky.
Stálo by za to zrekonštruovať okolnosti tejto tragédie a následne sa z nej poučiť. Je na to potrebná odvaha a ochota, aby prehovorili tí, ktorí niečo vedia o pohybe nebohých v okolí a na samotnom Elbruse.
Kde a ako sa aklimatizovali, kedy odišli na Elbrus, odkiaľ začali nástup na Elbrus, ktorú trasu výstupu chceli použiť, vraj poslali SMS z vrcholu (o ktorej hodine?), atď.....?
Mám neoverenú informáciu z HS v doline Adyl-Su (zúčastnili sa na transporte mŕtvych z  Elbrusu 22.7.), že v stane neboli spacáky.
Branislav Bárta
Tichá 30
811 02 Bratislava
mailto:branislav.barta@acterna.com
0/0
6.8.2003 19:28

P.

Re:
Přečti si příspěvek na str. 4  - Janek Bednarík
0/0
7.8.2003 11:32

Braňo

Poučme z tragédie 2
Ďalším rizikovým faktorom je dodržanie rokmi odskúšaného časového harmonogramu výstupu. Často sa nastupuje na výstup neskoro, čo podstatne zvyšuje riziko vzhľadom na zmenu počasia, ktoré je čím ďalej nestabilnejšie. Zvyčajne sa nastupuje medzi 1,00 hod. až 6,00hod. ráno. Nástup po 5,00 hod. je už aj tak považovaný za neskorý. Ak sa nepodarí vystúpiť na vrchol do 12,00hod, vystupujúci by sa mal otočiť späť. Ak nie sú dodržané tieto rámcové právidlá časového harmonogramu, je “zadeláno na prúšvih”. Počas tohoročného výstupu na Elbrus sme z Prijutu 11 vyrážali o 2,00 hod ráno a na vrchole som bol o 9,10 hod. Počas výstupu bolo –16C a ešte fúkal mierny JZ vietor. Po rozjasnení svietilo slnko. Pri zostupe cca vo výške 4 800 m sme o cca 12,00 hod vstúpili do nízkej oblačnosti s viditeľnosťou 70-80m.
Výstup sa nám podaril a môžem hovoriť o ideálnych podmienkach pri výstupe.
Ďalším rizikovým faktorom je pohyb za zhoršenej viditeľnosti v dôsledku zmeny počasia, ktoré sa zhoršuje pravidelne najmä v popoludňajších hodinách na Elbruse. Málokto z vystupujúcich má skúsenosti s pohybom na ľadovci a obzvlášť za zhoršenej viditeľnosti. Diskusia na tému neexistujúcich máp, použitia buzoly, či kompasu spolu s výškomerom , či toľko uznávaným resp. zaznávaným GPS je irelevantná. Pravda je niekde inde. Veľká väčšina VHT a horolezcov nevie uvedené pomôcky využívať ( šliapol som teraz na mínu!)!!!!! Ak sa nachádzajú v jemne členitom teréne (Elbrus takým je) a v hmle, je opäť “zadeláno na prúšvih”. Napr. podrobnú mapu Elbrusu aj s polohami ľadovcových trhlín v mierke
1:50 000 dostať kúpiť v kníhkupectve Geokart – F & B v Brne za 299,-CZK. Nie je to všeliek, ale pomôže to.
Ďalším rizikovým faktorom je nedostatočná aklimatizácia. Som osobne presvedčený, že len malé % z vyst
0/0
6.8.2003 19:22

Braňo

Poučme sa z tragédie.
Bol som na Kaukaze od 15.7. do 28.7.2003, t.j. tesne po tragédii. Vyslovujem týmto sústrasť všetkým pozostalým.
Myslím si, že Elbrus je veľmi podceňovanou horou najmä v našom regióne. Často sa degraduje na choďák vo veľkej výške. Situácia sa však dosť podstatne zmenila za ostatných 5-6 rokov a dnes výstup na Elbrus nie je možné porovnávať s výstupom na Elbrus s pred 6 a viac rokmi. Môžem to porovnávať na základe osobných skúseností z roku 1987 a z roku 2003.
Už aj Kaukaz zasiahli globálne zmeny počasia a doby, kedy počas dvoch týždňov pobytu spŕchlo len raz, a to len symbolicky, sú už dávno preč. Počas tohoročného pobytu nám pršalo, resp. snežilo okrem troch dní, každý deň.
Kedysi jediný východiskový bod klasického výstupu na Elbrus – Prijut 11 (cca 4020 m) vy horel pred pár rokmi a dnes jeho nedokončené náhrady (malý Prijut 11 a ďalšia búda) nestačia kapacitne, čo núti mnohých stanovať v okolí oboch chát (vo vyhorených základoch starého Prijutu 11), ako aj pozdĺž skalných pásov vrátane Pastuchových skál (cca 4500 m). Je to možno aj otázka ekonomická. Ubytovanie na chatách stojí cca 200,-CZK za osobu a noc. V noci bežne býva –15C i menej a často fúka nepríjemne silný vietor. Nástup zo stanu preto nemusí byť vždy zrovna najpohodlnejší a vyžaduje viac energie. M y sme na dobré počasie čakali celé dva dni na Prijute 11.
Ďalším rizikovým faktorom je dodržanie rokmi odskúšaného časového harmonogramu výstupu. Často sa nastupuje na výstup neskoro, čo podstatne zvyšuje riziko vzhľadom na zmenu počasia, ktoré je čím ďalej nestabilnejšie. Zvyčajne sa nastupuje medzi 1,00 hod. až 6,00hod. ráno. Nástup po 5,00 hod. je už aj tak považovaný za neskorý. Ak sa nepodarí vystúpiť na vrchol do 12,00hod, vystupujúci by sa mal otočiť späť. Ak nie sú dodržané tieto rámcové právidlá časového harmonogramu, je “zadeláno na prúšvih”.
0/0
6.8.2003 19:15

Bubo

Je to hrozné
0/0
6.8.2003 17:08

káťa

Sbohem Duchu a Lajo,myslím na vás a věřím,že se určitě jednou zase sejdeme....
0/0
4.8.2003 11:15

Katka

dovětek
Podle některých deníků byli nezkušení a nebyli dostatečně připraveni, což si myslím, že  není pravda - naopak. Některým zůstává tajemstvím stan... ze zpráv, které jsou k dispozici, kde píšou o zranění jednoho z členů a o batohu, který byl někde v trhlině, se domnívám, že jednak kvůli kamarádovi zůstali bivakovat, kvůli batohu, ve kterém měl všechny doklady a zejména kvůli počasí... Hluboce se před nimi skláním...
0/0
1.8.2003 11:46

halas t.

je mi to lito
co dodat, smrt ctyr mladych lidi je tragedie
0/0
31.7.2003 15:45

Polesný

0/0
31.7.2003 15:29

Katka

rozloučení
Stále tomu nemohu uvěřit ... Leu či Vevču jsem znala 3roky ze školy z Kroměříže a Ducha z jejího vyprávění. Byla úžasná, pohodová - většinou si s ničím nedělala hlavu. V červnu jsme se viděli na srazu naposledy... nebýt ji, žádné srazy by nebyli. Když jsem se loučila s ní a Duchem, kterého jsem poprvé viděla, smály jsme se a domluvily se, že v srpnu se sejdem v Pyrenejí... Bohužel život nám připraví jinou cestu... Stejně věřím, že až se budu dívat z vrcholku dolů, uvidím někde v dálce rozvernou Laju, Ducha a jejího špiona Šuškina, kteří se zastavili na nebeském škopku, aby mohli pokračovat na své pouti...Upřímnou soustrast. 
0/0
30.7.2003 15:47

renča.b.Tišnov

skvělej tanečník
DUCHU- na nejakej ten taneček si  snad spolu  někdy a někde ještě skočíme! Sbohem Lájo a vaši kamaradi.Budete mi chybet! Vzpomínám na Kozlov,na svařak party a další AKCE! S B O H E M !!!
0/0
29.7.2003 22:12

Radim Buček

Podpora pro rodinu
Znal jsem jenom Martina ze základky a ačkoliv je to už pár let pořád si ho pamatuju jako z mnoha důvodů vyjímečnýho člověka. Rád bych jen vyjádřil Janě a rodině soustrast a podporu. Takovýto věci by se opravdu neměly stávat.
0/0
29.7.2003 21:36

Ales

rozlouceni
Dnes jsem se vratil z Dolomitu, nemohu tomu uverit, je mi to tak strasne lito... Michale, tesil jsem se na nase domluvene setkani a povidani u fotografii, budete mi s Lenkou chybet... spoluzak a kamarad Ales
0/0
28.7.2003 18:49

spolužačka

všem
Upřimnou soustrast rodičům a přátelům. Lenko a Michale, budete mi moc chybět. Myslím na vás.
0/0
28.7.2003 18:44

Meduna

Ducha a Laju jsem znala. Byli to moc fajn lidi. Vzpomínám, co všechno jsme spolu zažili na horách, na chatách....Je mně to moc líto.
0/0
28.7.2003 15:21

Jáca

Smekam pred vami
I presto, ze me kamaradi odarzovali od nekterych prispevku, nedokazala jsem odolat, a musim rict, ze co se tyce lidske blbosti opravdu jste me nezklamali. A co dodat - je zvlazstni, ale ani jeden z nich mi nijak neublizil, nevehnal slzu do oci, mozna to je tim, ze je mi vas vsech uprimne lito, dela se mi z vas zle... jak snadne nekoho odsoudit, aniz bych ho znal, cokoliv vedel ... Diky vsem kamosum(kam) a spoluzakum(ckam) vam , kteri jste znali tyto uzasny lidicky
Duchu, Lajo, Leno a Michale - smekam pred vama...  jak vy mne budete chybet - diky vam za vsechno
segra a kamoska
 
0/0
28.7.2003 12:36

Alana Seydel

Re: pro sestru
Mila Jaco, citim s tebou. Muj bratr Maugli zahynul pred 20 lety na Kavkaze pri sestupu z Scheldy - nasli ho az za rok a ten rok byl pro nas hrozny. Je to sice uz dvacet let, ale neztratil se mi - citim ho casto u sebe. A nekdy se mi po nem jeste hrozne styska. Ale to je v poradku. Da se s tim zit. Kdyz jsem tu ztratu prijala, muj svet se rozsiril i o tu oblast, kde on ted je. A ver tomu, nic nekonci. Meni se jen forma a laska pretrvava. Preji ti dobre pratele, kteri tvuj smutek s tebou sdili - a duveru v to, co prijde. Myslim na tebe, i kdyz te neznam. Lenka-Alana
0/0
30.7.2003 11:11

radim

Upřímnou soustrast všem pozůstalým.
Moc jsem na ty čtyři myslel,tento týden. Je mi to moc líto. Modlil jsem se i za ně. A Pán je k vám milostiv...
0/0
27.7.2003 20:02

Cupik

nekdy priste.
Chtel bych vyjadrit Uprimnou soustrast rodicum a vsem kteri je znali.
0/0
27.7.2003 3:42

Lucie

ještě rozloučení...
Je mi tak strašně líto Leo a Leňo,že už ke mě nepřijdete na pokec a na topinky...no jsem sama v Segedu a čekám....
0/0
26.7.2003 17:54

Michaela

rodičům...
Michala jsem znala, strávila jsem s ním 4 krásný roky na gymplu.  S Lenkou byli jako jedna duše. Nemůžu tomu uvěřit.Oba byli jediněční...byli a vždycky budou, v našich srdcích.
Upřímnou soustrast rodičům Michala, Lenky, ale i rodičům jejich dvou kamarádů .
0/0
25.7.2003 19:08

Kamila

Upřímnou soustrast
Upřímnou soustrast rodině Martina a Leony, Lenky i Michala.
0/0
25.7.2003 17:29

verka

Dozvedela jsem se to pred chvili a porad tomu nedokazu uverit. Duch byl muj spoluzak, perfektni kluk se kterym byla vzdycky sranda. Nikdy nezapomenem na vyuky v terenu, na spolecne akce. Kdo ted bude vyhravat za nas rocnik brnenskeho draka na hristi kdyz tu neni Duch a Laja.Duchu zdar
0/0
25.7.2003 15:14

Lucie

Lája,Leňa,Duch a Michal
Leona byla pro mě nejbližší kamarádka,i když už mám rodinu a ona měla své zájmy a přátele.Strašně mi chybí.I ti ostatní.Děkuju všem,kdo na ně myslí,jsem ráda,že si nestýskám sama.L.
0/0
25.7.2003 15:13

monika

Re: xxx
Luci,napiš mi,prosím,na e-mail monaf@centrum.cz
Monika F. z Tišnova
0/0
25.7.2003 23:07

Markéta

....i když jsme se poslední dobou moc často nevídali,nikdy nezapomenu na prázdniny u vás na chatě, na naši plavbu na prasklém clunu a chytani ryb na hřebík, tvuj skvelý rybízový táč , který mimochodem dodneška neumim!..Leo..ahoj
0/0
25.7.2003 12:23

0/0
25.7.2003 9:07

Naďa,Jana

Je nám to líto
Leo a Duchu SBOHEM
0/0
25.7.2003 7:49

Radim Štourač

Sbohem...
Ducha jsem znal od dětství a určitě mi dají za pravdu všichni, kdo ho znali, že to byl nad míru férový a správný kluk. Dost jsme toho krásného a dobrodružného společně s dalšími známými zažili, a tak bych chtěl jen říct, čest jeho památce, Láji a zahynulých kamarádů. A prosím ostatní, kteří nemají k tématu nic rozumného, vyvarujte se hloupých komentářů, nevíte o kom mluvíte... Sbohem Duchu, Lájo, kamarádi... Váš Radim
0/0
25.7.2003 0:54

Veronika

Všem necitlivcům
Michala jsem znala a měla jsem ho ráda. Jeho přítelkyni Lenku jen od vidění. Byli fajn a o to jde. Že umřeli lidi, ke kterým měla spousta z nás blízký vztah. Jestli něco podcenili, nebo udělali špatně myslím nemá právo nikdo hodnotit. Nikdo tam s nimi nebyl. Takže nepomlouvejte, nediskutujte a vzdejte jim památku.
Podobně jako to udělal Šána a ostatní jim blízcí.   
0/0
24.7.2003 19:48

Moravak

Mnohem víc lidí se zabije na schodech
než při výstupu na pětitisícovku jako je Elbrus . . .
Prostě smůla.
Ročně se např utopí 200 000 lidí.
To je taky neuvěřitelné číslo.
0/0
24.7.2003 17:58

tomas

blabla
Je mi lito zmarenych mladych  zivotu. Hory si jednou za cas vyzadaji svou obet, samozrejme ze vetsinou mezi nezkusenymi, ale umi predvest i takove peklo, ze jakekoliv zkusenosti nestaci... Pred dvema lety jsem vylezl na Elbrus v poradnym paraku v naprostym bezvetri a s oblohou bez mracku. Skutecne se to dalo prirovnat k vyletu na Snezku. Na hlavni vystupove trase nejsou zadne trhliny v ledovci, neni kam spadnout, nikam se nemusi lozit,  je to jen pochod bilou plani. To vsechno ale muze naprosto zmenit nepriznive pocasi.  Jen  by me zajimalo, pokud to nekdo vite: 1/jestli se ta tragedie  stala na hlavni trase nebo mimo, 2/jaktoze meli stan  (standartni vystup je nalehko),3/ a kolik dni vlastne byli nahore.
0/0
24.7.2003 16:30

Robert

Riziko v horách
Mám pár "kopců" za sebou a zásadně nesouhlasím s tvrzením, že Elbrus je vyšší Sněžka. Žádný kopec nad 3000 m není choďák! Mnoho zkušených horolezců skončilo na podstatně nižších a lehčích terénech. Úder blesku nebo rychlá změna počasí muže zabít každého, i toho nejlepšího. Pak už je téměř jedno, zda máte vybavení a zkušenosti na nejlepší úrovni. Sice vám to zvýší šanci na přežití, ale i tak je to loterie. Pokud na vrchol nevyrazili s bouřkou v zádech, neměli "dekáč, áčko a sandále" a jejich dosud nejvyšší vrchol nebyl Ještěd (lanovkou), pak asi nic nezanedbali a je to náhoda, která může potkat každého! Také jsem byl mimo jiné na Elbrusu, Mt. Blancu, Mt. Hhitney, Mt. Rainieru - všechno "chodáky" a nemusel jsem se vrátit. Někdy bouřka, jindy lavina nebo letící kámen. Čest jejich památce ...
0/0
24.7.2003 16:29

FADEC

.
Děcka, myslím teď na to, co jsme spolu všechno vyváděli, vzpomínáte na to taky? I když se mi derou slzy do očí, musím se smát. Nezapomenu na vás.
0/0
24.7.2003 15:27

Adorn

.
Znal jsem vás bohužel jen od vidění ale přesto mě budete strašně chybět. Třeba se tam nahoře potkáme a budeme mít možnost to napravit
0/0
24.7.2003 14:19

Jana

Nechápu jak může někdo napsat tak hnusný věci. Vždyť jste ty lidi ani neznali. Duchu, Lájo mějte se tam nahoře jako v ráji. Vzpomínám na Vás.
0/0
24.7.2003 13:32

halas

ahoj a uz nikdy
Cau Duchu a Lajo a reknete to aj tem dvoum co tam s vama zustali az to tady dodelam tak to tam navrchu zapijem. Myslim na vas a u rodicu se otocim.
0/0
24.7.2003 10:54

Alex

Soustrast
Jak X lidí již psalo, taky běžně nepřispívám.Ale raději by měli nepřispívat někteří zakomplexovaní nebo všehomíra znalí hulváti.Souhlas s Jarmilou(přísp:půlka národa), tak se nebudu opakovat.Nikoho jsem neznal, ale není mi to úplně lhostejné.Upřímnou soustrast rodičům i přátelům. PS:mimo jiné každý den nesmyslně riskuji,když dobrovolně sedám do vozidla a jedu do práce.
0/0
24.7.2003 9:55

sam

Berňák
Daň civilizace.
0/0
24.7.2003 6:32

Táta

Poděkování
Přečetl jsem si Vaše názory. Je vidět, že někteří asi nemají co dělat a využívají anonymity tohoto zařízení a vypustí, co jim  slina přinese a je mě smutno z tolika nenávisti. O to víc děkuji za projevenou účast Viole, Šánovi, kterého znám, a dalším. Člověk může udělat chybu, která může být někdy bohužel fatální, ale kdo má právo takto soudit. Výpravy se nezúčastnili žádní začátečníci. Martin, Lája, Lenka a Míša byli skvělí lidié. Ať je jim tam nahoře spolu dobře. Táta Michala.
0/0
23.7.2003 22:53

Janek Bednarik, Brno

Re: Rodičům
...od středy 02.07. do 10.07. jsem byl jedním z mála lidí, kteří přecházeli západní Kavkaz z Dombaje na Elbrus. Mezi těmito lidmi byli shodou okolností i kluci a holky, kteří později na Elbrusu zahynuli. Naše cesty se rozdělily až v sedle Chotu-tau, odkud šla naše skupina na lanovku a dolů, dva dny před předpokládanou tragédií.... chtěl bych uvést pár věcí na pravou míru. Ti čtyři byli večer před výstupem k Elbrusu ve vynikající kondici (do tmy jsme hráli u pohraničníků volejbal). Byli výborně aklimatizovaní (běhěm osmi dní zdolali čtyři sedla ve výšce více než 3000m n. m.), měli vynikající vybavení, dostatek jídla a navíc bylo zřejmé, že mají opravdu dobré zkušenosti. Měli vyřízeny náležitě všechny doklady. Propustku do pohraniční zóny i registraci pobytu, jinak by je ani pohraničníci nikam nepustili. Byli dokonce zaregistrovaní na horské službě v Dombaji, kde podrobně zapsali plánovanou trasu i časový harmonogram a byli také domluveni, že  za deset dní pošlou telegram z vesnice Elbrus, že v pořádku dorazili...Nešlo o lidi, kteří by něco podcenili! Podle zpráv, které jsem měl za poslední dva dny k dispozici o jejich pozdějším nálezu, jsem přesvědčen, že došlo k nehodě. Myslím si, že čtveřice mladých lidí postupovala v pohodě lehkým terém k vrcholu, kde je pravděpodobně náhlý a prudký zvrat počasí donutil k neplánovanému bivaku. Podle nevhodné polohy a toho, že si všichni vlezli do jednoho stanu, i když doposud používali stany dva, neměli patrně příliš na výběr. Silná bouře pak patrně vytvořila prostředí, ze kterého nebylo úniku a ve kterém se nedalo ani přežít. Zažil jsem na horách mnoho silných bouří stejně jako ti čtyři a troufám si tvrdit, že peklo, které se rozběsnilo,  byla past, ze které nebylo úniku, jinak by to určitě udělali. Vím to. Zkušeností měli dost, vynikající vybavení, se kterým uměli zacházet, podrobné mapy, kompasy, zkrátka vše potřebné. Těžko by někdo konal jinak. Proto ať už to byl blesk, ur
0/0
24.7.2003 2:44

Janek Bednarik, Brno

Re: dovětek...
uragán nebo cokoli jiného, byla to nehoda. To jsou hory a jejich objektivní nebezpečí. K tragédii někdy dojde, aniž by kdokoli udělal chybu. Taky se říká osud... .......Je mi to moc líto, upřímnou soustrast...
0/0
24.7.2003 3:13

jiřina

Re:
Přijměte mou upřímnou účast a hluboký obdiv. Jsem  si jista, že po přečtění takových diskusních příspěvků bych nebyla schopna  slova. Přeji Vám mnoho sil. Jiřina   
0/0
24.7.2003 10:36

Re: Teta 29.7.2003
Určitě se tam nahoře jednou spolu zase sejdeme. Život je hodně nespravedlivý." Martínku" a kamarádi, nezapomenu.
0/0
29.7.2003 12:26

Arthas

Jak se zdá,značná část lidí co píšou do této diskuze jsou.idioti,kteří volno tráví tak,že si koupí zájezd k moři,kde sebou na čtrnáct dnů plácnou do písku.Při této činnosti umřít nemůžete vidte blbečko.vé,to je ale strašná škoda.Vašich životů by nebyla žádná škoda.
0/0
23.7.2003 22:10

Jirka

Upřímná soustrast pozůstalím
i všem jejich známým.
0/0
23.7.2003 21:05

Armagedon

Češi
jsou největší svině na světe. Doufám, že úbytek už tak žalostného počtu obyvatel bude stále pokračovat. Bude to velká služba pro celou Zem. 
0/0
23.7.2003 21:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.