Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Posádka Columbie měla šanci na záchranu

Americká vesmírná agentura NASA poprvé připustila, že přece jen existovala určitá možnost, i když malá, jak zachránit posádku havarovaného raketoplánu Columbia. Podle inženýrů NASA totiž mohla Columbie zůstat na oběžné dráze v nouzovém režimu až 30 dnů, které by stačily na zorganizování záchranné mise, napsal deník The Washington Post.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Břetislav Janík

POMOZTE VYDAT ZNÁMKU NA PAMĚŤ HAVÁRIE A PETRA GINZE
V havarovaném raketoplánu byla i kresba od 14letého pražského chlapce Petra Ginze "Pohled z Měsíce na planetu Zemi", kterou u měl u sebe první izraelský astronaut. Přesně v den havárie raketoplánu by se dožil 75 let, kdyby nebyl v Osvětimi v 16 letech zavražděn. Více: http://www.japhila.cz/petice.htm Děkujeme za podporu
0/0
26.8.2003 22:03

citat

citat-kopie
Kopie-Citat
George, 26.05.2003 10:46)
Do poslední chvíl nikdo nevěděl, že není něco v pořádku, takže takovéhle články jsou jen pustým tlacháním... Lidé, kteří dnes zahynou (myslím ti, kteří v tom budou nevinně) na silnicích při dopravních nehodách mají také šanci na záchranu: vůbec nesedat do auta a nechodit kolem silnic. Tolik k tomuhle článku, ještě ne zcela přesně přeloženému z originálu....
0/0
26.5.2003 21:05

alpo

Re: citat-kopie
To není pravda, že by to nevěděli předem. Kdyby dávali pozor na všechno (a tady samozřejmě uznávám, že to je nadlidský úkol, ale zase je tam od toho celé řídící středisko), tak by si všimli problému už při startu. Zpětným zkoumáním přízených záběrů a dat na to přišli, takže je jen nešťastná náhoda, že si toho nikdo nevšiml (nebo spíše to neřekl dostatečně nahlas na dostatečně správném místě) už před přistáváním. Sám jsem nějak nepochopil, co by bylo tak strašně riskantního na tom, kdyby posádka přestoupila do Atlantis?
0/0
27.5.2003 9:33

marte

Re: Re: citat-kopie
Strč si ruku do vakua a pochopíš
0/0
29.5.2003 8:31

Pilat

pro okurku-multivitamina
podle tveho "vymazaneho" prispevku byl Ramon jen pilot !!! To co jsem vycetl z oficialniho zdroje je jen polovina toho co tam udajne provadel, mrkvicko!
Physiology Flight Experiments Team (MPFE) experiments, which included the Effects of Microgravity on Microbial Physiology and Spaceflight Effects on Fungal Growth, Metabolism and Sensitivity to Anti-fungal Drugs; the Physiology and Biochemistry Team (PhAB4) suite of experiments, which included Calcium Kinetics, Latent Virus Shedding, Protein Turnover and Renal Stone Risk; and Space
0/0
26.5.2003 20:34

otaznik

Re: pro okurku-multivitamina
To mas z Guardianu?
Dalsi prevlecek, co Pilate?
Pi-d-lat co se tak rad stavi jako prostacek se cas od casu prozradi.
Tamhle zajem o umeni v USA, tuhle veda.
Klub Kretienu Kanada zase zapracoval.
Ono te to nudi si tu porad hrat na jednoduchyho, ze jo?
0/0
27.5.2003 9:44

mates

ach jo
ted se to keca, kdyz jeste 10 minut pred sesmazenim nevedeli, ze se neco nepekneho deje....
0/0
26.5.2003 15:28

richard

na záchranu
by měla posádka šanci, kdyby US Kongres celá desetiletí od konce úspěšného programu Apollo nedržel nominální rozpočet NASA na stejné dnes již katastrofálně nízké a nedostatečné úrovni. Za smrt amerických a izraelského astronauta nese výlučnou odpovědnost US Kongres.
0/0
26.5.2003 11:13

George

Do poslední chvíl nikdo nevěděl, že není něco v pořádku
Do poslední chvíl nikdo nevěděl, že není něco v pořádku, takže takovéhle články jsou jen pustým tlacháním... Lidé, kteří dnes zahynou (myslím ti, kteří v tom budou nevinně) na silnicích při dopravních nehodách mají také šanci na záchranu: vůbec nesedat do auta a nechodit kolem silnic. Tolik k tomuhle článku, ještě ne zcela přesně přeloženému z originálu....
0/0
26.5.2003 10:46

xxxxxxxxxxxxxx

Věda
Všechny nejtajnější vojenské výzkumy se vždy dělaly na odlehlých místech. Například ve vesmíru v poušti, nebo třeba v ANtarktidě. Nevěřím, že tam je tolik vědců jen kvůli pozorování tučňáků. Kdo ví co tam vyrábějí za zbraně.
0/0
26.5.2003 8:06

Pilat

Panove !???
jestli jste vazne s medicinou skoncili u bacilu tak jste trosku zaspali ne, nehrabeme se uz tak nejak v DNA a tam se deji veci!!! Jestli pak vite ze dva z deseti nemate vlastniho tatu??? Neni to vymozenost jen "spodiny" fuckuje se ve vsech classach :-)))) Nebyla vlastne nejaka biozbran pouzita uz za Mojzise na Egypske prvorozene? Pri trose fantazie.....? he he he
0/0
26.5.2003 4:05

otaznik

Re: Panove !???
Uh-uh! objevil Pilat ze mozna sam nema vlastniho tatu?
Co z toho plyne?
Ze by clenove Klubu Kretienu Kanada byli parchanti?
Hruza. Kam ten svet jde?
0/0
26.5.2003 4:31

Pilat

Re: Re: Panove !???
mas to blbe my jsme,CCC- Chretien Club of Canada, vzhledem k tvemu limitovanemu IQ se to jeste da pochopit.
0/0
26.5.2003 20:51

multivitamin

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
26.5.2003 3:29

Pilat

Re: pidlavymu
nejak jses nam rozsoupl vitaminku, na tve vulgarismy hodim bobek, jinak cti noviny a nebo poslouchej CNN :-)) dovis se pak zajimavy veci...kusy Columbie byly roztrousene po vice nez ctyrech statech ....pokud u tebe Joshua National Park (nejsem si jisty ze vis kde to je), kde dopadl jeden kus Columbie,  neni poust tak scela urcite pro tebe piskoviste bude urodna zahradka. Na biozbrani, ktera by pracovala jen na urcite etnicke grupe, se pracuje, podle tve reakce asi vis kde:-)) pokud by to u tebe nebyl vrcghol rasismu pak uz nevim co by to mohlo byt ?! Ano strasi me vyzkumy na obezne draze o kterych nic nevime, strasi me nove virove chorby, ktere se bezne nevyskytovaly a jsou zde a nejvice me strasi lidi jako ty :-)) Jinak se mej krasne a neobtezuj se z odpovedi tebe uz mam precteneho davno :o))
0/0
26.5.2003 3:57

Radek

pena
Jenom pro zajimavost, na strankach NASA lze stahnout video z pokusu, kde je vystrelena cast izolacni peny proti zaruvzdornym destickam, ktere chrani raketoplan. Na videu je videt, ze se nerozbila ani jedna. Co se stalo doopravdy pri startu nevi nikdo, ale myslim si, ze tam zadna dira nebyla.
0/0
26.5.2003 2:02

Aštar Šeran

pomoc
Sorry děcka, zapoměl sem je vzít k sobě na lodě, snad příště. Joa, pozdravujte Ivo Bendu !
0/0
25.5.2003 4:40

Pilat

zahchran se kdo muzes!!
 Kdyby byli v ri*i ryby.... me uz ted celkem moc nezajima jak se dalo prdejit katastrofe, me spise zajima co tam nahore na orbitu vyvijeji za svinstvo pro biologickou valku. Do dnesniho dne nikdo nezverejnil co tam ten sraelsky vyskumnik s amikama pytlikoval. Jen mala zpravicka v novinach, ze bakterie ktere kultivovali na obezne draze prezili katastrofu a rozmnozili se v miste dopadu na pousti nekoliksetkrat. Pak se tu se*eme s takovymi propady jako je Nilsky virus, SARS, silene kravy !!!! Nekde jsem take zaregistroval zpravicku, ze se smazi vyvinout biozbran na urcity etnicky orgin, neni uz toto vrchol rasismu? "Demokrati !"
0/0
25.5.2003 3:11

Honzík

Re: zahchran se kdo muzes!!
O Americanech a koneckoncu o nikom si nedelam zadne iluze, ale tohle jje uz trochu moc. Biozbran proti urcitemu etniku? To je blbost, ne? To aby se za chvili bali treba vegetariani, pac nezerou Ty jejich hambace :-))) Pilate, Pilate. Ta fantazie :-))
0/0
25.5.2003 13:02

Ele Drpod

Re: zahchran se kdo muzes!!
, Jsi naockovan "hovadinou", vydavanou rasisty za teorii, ze existuje nejaky specificky rozdil v genech te ci one rasy. Mohu te ujistit, ze modre/hnede oci (bila/cerna plet) jsou sice zafixovany jako geneticka informace, ale neni mozne pestovat "bakterie", ktere napadnou jen hnede oci a modre ne.
0/0
25.5.2003 15:43

otaznik

Re: zahchran se kdo muzes!!
Co dela mentalne zablokovany clen Klubu Kretienu Kanada kdyz se v nedeli nudi?
Misto aby sel na ryby sedi u pocitace, dela rudou propagandu a sprada spiklenecke teorie.
Ceka kolik najivku na to naleti.
0/0
25.5.2003 16:25

Zabor

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
25.5.2003 16:50

Ele Drpod

Re: Re: zahchran se kdo muzes!!
Kde maji tu biozbran? Koupim! Hned! Platim hotove.
0/0
26.5.2003 12:49

zalozak

Aha - Idnes zase nema clanky.......
.....protoze jinak tezko pochopit jak tyhle zpravu muze kdo uverejnit. Pan redaktor jiz v minulosti prokazal jak spickovym odbornikem je v oblasti letani a raketoplanu a trend zda se pokracuje.  Jinak - kdyby neslo on nic - tohle je uplne spickovy priklad jak novinar DESINFORMUJE davy.
Zprava NASA neni o tom ze posadka mohla byt zachranena, ale o tom JAK by bylo mozne (snad) posadku zachranit kdyby se problem podarilo identifikovat vcas.  Protoze posadka dle sveho vedomi (a vedomi ridiciho centra) nepristavala s vaznou poruchou nebyl duvod neco opravovat a v okamziku poruchy uz toho casu moc nezbyvalo.   Mozna ze mohli byt zachraneni .... pokud by se vedelo co se stane a oni se nepokouseli pristat. Jenze se to nevedelo pane novinari... a tak s tim bohuzel pristavali.
 
0/0
25.5.2003 0:47

zv

Re: Aha - Idnes zase nema clanky.......
Posadku zachranit by bylo mozne,kdyby se problem podarilo identifikovat vcas. Presne jak pisete. Vnejsi kontrola pred startem je predepsana a dela se vzdy jestli ze se jedna o zodpovedneho kapitana. (U kazdeho letadla) To same se bude muset delat pred pristanim. Jiste se tato procedura v budoucnosti zavede.
0/0
25.5.2003 8:13

Remek

Já bych je zachránil.
Já bych je zachránil sám,ale říďa NASA mi neřekl že tam nahoře maj nějakej problém...von to prej sám nevěděl...teda nějak si myslim že to nevěděl nikdo,takže je vlastně ani nikdo zachraňovat nechtěl...takže ten článek je o ničem...
0/0
24.5.2003 23:38

jaja

Nechapu, ze tady o tom vubec diskutujete
Naklady na vyslani dalsiho raketoplanu by byli 500 miliionu dolaru a verte mi, za sedm zivotu tyto penize nestoji. A NASA si to umi dobre spocitat. Tady v USA rozhoduji penize o vsem.
0/0
24.5.2003 23:04

Mirek

Re: Nechapu, ze tady o tom vubec diskutujete
Jajo: 1) celkove prinosy vcetne dobreho jmena NASA by jiste byly vetsi nez 500 M$ 2) u lidskych zivotu se velmi tezce srovnava s nejakou penezni hodnotou 3) ses magor
0/0
25.5.2003 13:05

Ele Drpod

Re: Re: Nechapu, ze tady o tom vubec diskutujete
, 1) mas pravdu 2) mas pravdu 3) pravdu ma jaja
0/0
25.5.2003 15:35

peto

Re: Nechapu, ze tady o tom vubec diskutujete
Blbost.. nikde na svete nema lidsky zivot takovou cenu nez v USA. Todle jsou jen typicke zvasty zakomplexovanych evropanu, ktery v USA nejsou uspesny a zavidi. NASA s tym nema nic spolecnyho.
0/0
25.5.2003 15:12

Bubrak

Re: Nechapu, ze tady o tom vubec diskutujete
Jenze by to bylo vyzkouseni noveho planu, noveho 'emergency' postupu. Myslim, ze by to i udelali, kdyby to vedeli.
0/0
25.5.2003 16:06

Krakokos CDN

Kurva tady to je samej
leteckej inzenyr a neumi si to vymenit ani pichly kolo na skodovce.....
0/0
24.5.2003 21:39

Pája

Re: Kurva tady to je samej
Krakonoš to konečně vystihl :-)))) Takže se zase vraťte všichni zpět k TV NOVA a dodělejte si konečně ten IQ TEST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0/0
24.5.2003 22:24

Krakokos CDN

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
25.5.2003 0:33

Tomas

Re: Re: Re: Kurva tady to je samej
Hele, Dede Vsevede Krakonosi ze severu, ktery jsi tak moudry protoze v Kanadsku se asi ta moudrost dycha, rekni mi, obycejnemu cloveku, jak se pozna Zid na obrazovce?
0/0
25.5.2003 18:21

Krakokos CDN

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
25.5.2003 23:27

aa

Re: Re: Re: Kurva tady to je samej
Pozor! Krakonos snedl maso ze silene kravy a tadka se mu porad zda o zidech. Mozna proto ze jeho dedecek byl dozorcem v Dachau!
0/0
25.5.2003 22:56

Krakokos CDN

Re: Re: Re: Re: Kurva tady to je samej
Ty kryso ja zeru i veprovy na rozdil vod tebe....se taky nauc psat , ti zidobolsevisi te asi moc nenaucili , Co ??
0/0
25.5.2003 23:30

aa

Re: Re: Re: Re: Re: Kurva tady to je samej
Krakonosi ses spodinou tech nejspodnejsich vrstev. Nikdo to nemusi dokazovat, staci si procist tve slova. Pokud neprestanes s tema drogama co ti pusobi delirium tremens tak zemres brzo!
0/0
26.5.2003 7:50

Pavel Koten

Šance byla minimální a předpokládala několik "kdyby"...
Četl jsem originální vyjádření šéfa vyšetřovací komise, který uvádí, že záchranná výprava byla "proveditelná, ale nepravděpodobná". Její šance na úspěch byly minimální, což je uvedeno přímo i v článku na IDnes. Čemuž ovšem neodpovídá nadpis. Ten je dost zavádějící. Předně by se muselo s jistotou vědět, že v křídle je díra. Kromě toho, když kus izolace poškodil Columbii, kde bylo zaručeno, že by se totéž nestalo ani při startu záchranného Atlantisu. A konečně, připravit raketoplán ke startu není záležitost několika dnů. V originální zprávě komise je uvedeno, že i za splnění několika "kdyby" (např. dobré počasí, žádné technické problémy před startem atd.), byla by rezerva jen 3 nebo 4 dny než by Columbii došly zásoby látky sloužící k odstraňování CO2 ze vzduchu. A k variantě opravy samotnou posádkou - opět originální zpráva uvádí, že navržený postup je teoreticky proveditelný, ovšem nikdo neví, jak dlouho by taková "záplata" vydržela, možná minutu, možná dvě... A to vše za předpokladu - znovu opakuji - že by se vědělo o tom, že tam ta díra je. Což nebyl ten případ.
0/0
24.5.2003 21:33

justice

Re: Šance byla minimální a předpokládala několik
jak bylo napsano nize, uzivate pane pouze "fakta" uverejnena v mediich ... kde je psano, ze se o problemu nevedelo? Opet musim souhlasit v tom, ze 500 mil dolaru na vyslani dalsiho raketoplanu je moc, jelikoz by uz byl risk jen to, zda-li stejny problem co mela Columbia by nenastal u dalsiho raketoplanu ... ono jsou fakta a fakta, ac na pohled tech slov se v nicem nelisi, v jadru tomu muze byt prave naopak ...
0/0
25.5.2003 2:02

hamin

Po bitvě je každej generál
Po bitvě je každej generál, teď sou všichni chytrý. Ale o poškození destiček na křídle se vědělo až těsně před vstupem do atmosféry a to už bylo pozdě... Kdyby se pokusili přeručkovat a zahynuli by, tak by zase všichni psali: Měli to risknout a zkusit přistát...
0/0
24.5.2003 21:15

doktorLupen

vedelo se?
Ono se vedelo o tom, ze raketoplan je poskozeny?! Proc jsem o tom slysel az z tohohle clanku? prijde mi to, jako velmi drsna spekulace :(
0/0
24.5.2003 20:05

Ředitel NASA

Re: vedelo se?
Jéžiš promiňte, já příště zazvoním u Vašich dveří a všechno Vám dopodrobna vylíčím, protože nemám nic jiného na práci...
0/0
24.5.2003 21:01

ctenar

spekulace
clanek neni presny.  Nikdo o poskozeni kridla nevedel.  NASA neriskovala zivoty posadky.  Clanek je silne spekulativni. 
0/0
24.5.2003 19:46

Zulu

Re: spekulace
Co by jsi chtel od IHeute, platku vlastnenyho protiamerickyma nackama. kazda munice byt sebespinavejsi je pro tenhle povl dobra
0/0
24.5.2003 19:58

Ele Drpod

Re: Re: spekulace
, iDNES je sice sice platek CESKEHO povlu, ale tu zpravu o mozne zachrane te posadky maji z "Florida Today". A namahej se jak chces, tyto noviny JSOU v paratech poctivych, pravdomluvnych Americanu! :-)))
0/0
24.5.2003 20:24

Zulu

Re: Re: Re: spekulace
Ja jsem nepsal o tom odkud maji informaci. ja jsem reagoval na predchozi prispevek, ktery ma pravdu v tom, ze o techto moznostech ao poskozeni raketoplanu Colombia se az do nehody poradne nevedelo
0/0
24.5.2003 20:55

Ele Drpod

Re: Re: Re: Re: spekulace
, No, a "Florida Today" pise, ze o tom vedeli pri startu (videl jsem sam podrobne zabery), a proto bylo mozne je zachranit, ale NASA "zachrani" v hollywoodskych filmech dvakrat do roka CELY SVET pred vetrelci z "jineho sveta", jenom sedm astronautu ne...
0/0
24.5.2003 21:16

Zulu

Re: Re: Re: Re: Re: spekulace
Ale ty zabery jsi mohl videt az nekolik dni po havarii. A ackoli to NASA vedela, tak sami priznali, ze po startu nemeli nejmensi potuchu o poskozeni jednoho z kridel. Nebylo ani jak to zjistit
0/0
24.5.2003 21:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.