Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do boje s korupcí se lidem nechce

V České republice ubývá lidí, kteří jsou ochotni policistům oznámit, že byli svědky uplácení. Zjistila to agentura GfK, která postoje ke korupci sleduje nepřetržitě už pět let. Ještě v roce 1998 bylo 22 procent lidí, kteří by se stali svědky uplácení státního zaměstnance, ochotno oznámit korupci policii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Josef

Teď, když máme co jsme chtěli, tak proč se se dívíme?
DOBŘE NÁM TAK.
0/0
24.4.2003 19:19

Patrik

Koncepce místo hesel
První koncepční krok by byla změna zákona v tom smyslu, že je trestné úplatky přijímat, ale nikoli je dávat. Dnes je platící i uplácený spolupachatelem, a proto při vyšetřování budou držet basu. Přitom řada úplatků se nedává za to, aby někdo dostal něco nelegálního, ale spíše za to, aby to na co má nárok a je legální dostal včas. Například zápis do obchodního rejtříku nebo do katastru.
Druhý koncepční krok je stanovit na vyřízení všech úředních úkonů zákonné lhůty, do kdy musí úředník konat.
Třetí koncepční krok, je odebrat úředníkům moc v tom smyslu, že dle vlastního názoru schváli nebo neschválí a namísto toho pro každé rozhodnutí stanovit všem známa pravidla a kritéria.
Čtvrtý krok se týká úplatků dávaných ne za to, že úředník něco udělá, ale za to že něco neudělá. Typická ukázka je stavební řízení, kde úředník může požadovat různé úkony, studie či doklady, ale nemusí. Platí se za to, že je nepožaduje a tedy nezdržuje, což by jinak mohl. Je tedy nutné upravit zákony tak, aby přesně stanovily co úředník musí, s tím, že nic víc nesmí.
Pátý krok se týka všech pokut, které jsou u nás popsány pouze tak, že je stanovená maximální hranice, zatímco jako minimum platí nula. Pokuty by vždy měly být popsány tak, že za popsaný prohřešek se platí předem určená cifra a tím to končí. Dnes se platí za to, že pokuta sice bude, ale malá.
Myslím, že jen těchto několik změn by stačilo na odstranění nejméně dvou třetin korupce. Ten zbytek jednak nejde, protože úředníci jsou jen lidé, a jednak ho lze omezit jen tím, že bude méně pravomocí státu - a tedy úředníků - a tím méně možností něco za úplatek získat, protože platí, že méně státu a méně regulace rovná se méně korupce.
0/0
24.4.2003 16:18

Josef

Re: Koncepce místo hesel
Pane Patriku, domnívám se důvodně, že jste naivní osoba. Náš nový ekonomicko-společenský řád je svou podstatou korupční.Tím chci říci, že každé opatření je předem odsouzeno k nezdaru. Já si jen říkám, že ať se každý stará jen o sobe a na ostatní ať se v............ .
0/0
24.4.2003 19:23

habit

Radikalni lecba...
... ma v takovych pripadech zpravidla kratkodoby ucinek - potlaci se viditelne symptomy, nemoc vsak se po kratkem case vrati, treba v trochu jine, zmutovane. Navic muze mit takova lecba nechtene vedlejsi ucinky.
Agenti-provokateri jsou taky jen lide, stejne jako ti, kdo by je meli ridit a rozhodovat o jejich nasazeni. Vznikne tak velmi ucinna a efektivni zbran na nepohodlne, a je jen otazkou casu, kdy nekoho napadne ji pouzit. Korupce mozna na chvili poklesne, ale spis se presune na jine urovne, a po case se zase vrati i tam, odkud prechodne ustoupila.
Ucelem takove lecby je jen divadylko pro volice - silna slova, ktera rychle vysumi do ztracena, ale poskytnou alibi - podivejte, my jsme se snazili s tim neco udelat.
Jedinou cestu vidim v omezeni jeji zivne pudy - byrokracie. Chce to vyrazne omezit prostor rozhodovani uredniku jen na opravdu nezbytne  oblasti zivota, a taky zredukovat jejich pocet a zvysit kvalitu - byt za cenu, ze naklady na jejich cinnost zustanou stejne. No a samozrejme jasne vymezit jejich pravomoci a odpovednost - soucasny stav, kdy rozhoduji o vsem a nezodpovidaji se za nic je pro korupci tim nejvyzivnejsim humusem.
0/0
24.4.2003 11:08

ODSak Eda

Re: Radikalni lecba...
Zpravidle se presune do organozace na potirani korupce!!! STBaco v mojim pohranicnim mestecku jsou toho i dnes zivym dukazem! Dva vlasni pozemkek ve Znojme, pres nej musite za poplatek ke statnimu Celnimu uradu (!!!...), dalsi 2 jsou majitele tzv. Freeshopu- obchody s danovou vyjimkou- neplati hnet nekolikdani!!! DPH, spotrebni (a ta teda je!, u cigaret, chlastu a benzinu!...) a clo! Dalsi jsou dodnes starostove poharnicnich obci!!! (Ctete ZNOJEMSKO a Znojemsky tyden). A to je vazeni lobby a korupce!
0/0
24.4.2003 12:30

ODSak Eda

Korupce se nejvice ucastni policie a celnici...
Tak komu to chcete oznamovat? Osobne jsem jedno sefa (a nemusin snat rikat za jakou stranu tam pred 2 lety sedel, navic by jste me obvinily, ze jako ODSak jen spinim konkurenci) odboru pro odhalovani korupce z prazskeho ministerstva osobne kontaktoval  na me pozvani v Brne. A? Nic! Cela diskuze se vedla oklolo uklidnivani me, ze to nebude tak horke a rozsahle jak licim a ze jestli neco mam, at tyto dukazy na konkretni lidi predlozim, nejlepe at je pristihnu JA (!) pri cinu a zajistim si k tomu vice svedku a pod... Ja pritom nechtel, ac jsem dukazy a foto mel, zrujnovat jednoho radoveho zkorumpovaneho urednicka policistu, ja chtel, aby odstranili procinu korupce! Popripade at udelaji kontrolu nenapadne sami, jelikoz jde o rozsahly organizovany zlocin vice uredniku!!! On na to, ze to neni v jeho zakonne pravomoci, ze kontroly musi hlasit predem!...
0/0
24.4.2003 10:48

CC

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
24.4.2003 10:44

ODSak Eda

Re: ODS je lobistická skupina kriminálních živlů
??? Takze kdyz se nekteri clenove ODS snazi na neco poukazat a resit to, predevsim jde o komunisticke celniky a policajty, jsou oni kriminalnimi zivly, nebot nepotporili zakon omezijici i poctive obcany a uredniky, namisto odstraneni pricin korupce (cla, danove vyjimky, regulovane ceny a pod. rmace neuplatneho trhu, narozdil od uplatnych uredniku se zrudnymi regulacnimi a dotacnimi pravomocemu...) a CSSD a min. vnitra Gross je svatousek, kdyz v TV tvrdil, ze si nemysli, ze je tak velka korupce, protoze on se s ni nesetkal?
0/0
24.4.2003 12:23

habit

Re: ODS je lobistická skupina kriminálních živlů
Co se tyce predkladanych zakonu, je tahle vlada fakt pilna. Pri tom sazi hlavne na kvalitu Ovsem mnozstvi zakonu neznamena automaticky dokonaly pravni rad - spis nakonec vznikne chaos (spis bordel), ve kterem se normalni clovek ani urednik nedokaze orientovat, zato vselijaci vychcanci, co dokazi obratne proplouvat mezi paragrafy, si najdou more klicek a der, ktere jim zajisti beztrestnost, at udelaji cokoli
0/0
24.4.2003 13:23

habit

Re: Re: ODS je lobistická skupina kriminálních živlů
Sorry, preklep - nesazi na kvalitu, ale na kvantitu.
0/0
24.4.2003 13:35

DV

oznamte korupci v radacch PCR
... a SKPaV PCR vas zacne stihat pro krive obvineni, pomluvu ci poskozovani cizich prav. oni se zazracne vsichni kryji.
A MFD se o konkretni pripady radeji nezajima (pan Kubik), aby se mu nestalo totez. To je lepsi obecne plkat...
0/0
24.4.2003 10:22

DV

oznamte korupci
...a SKPaV PCR Vas zacne stihat pro krive obvineni ci poskozovani cizich prav.
A MFD konkretni pripady radeji nezajimaji (pan Kubik).
0/0
24.4.2003 10:19

Kamila

Pud sebezáchovy
Má ho každý a říká vám, že musíte chránit sebe. To , že zbavím společnost podplatitelné skety není udavačství, ale pomoc ostatním. Oni už nebudou vystaveni ponížení natažené ruky. Proč má brát navíc prachy za svou práci? Sama jsem to zažila na bytovém úřadě nedávno. Fackovat ty šmejdy až na Václavák!!!
Nebo ne Mám lepší nápad
Chce úplatek Dejte mu na fleku pár facek-on vás neudá. Co by řekl Že chtěl úplatek a dostal na hubu
0/0
24.4.2003 10:17

Věra

Re: Pud sebezáchovy
Myslím,že nemáš pravdu a že by byl schopen vláčet tě po soudech a přitom LHÁT, LHÁT, LHÁT, tak jak v tom jsou KOMUNISTÉ MISTRY NAD MISTRY... A KDO BY BYL POTRESTÁN - JEN TY A ZASE TY... ŽIJEŠ V OMYLU, TAKOVÝ JE DNEŠNÍ SVĚT....
0/0
24.4.2003 10:20

jirka

například
jeden ministr pronajme český barák v Moskvě soukromý firmě za pár šupů,
další ministr udělá projekt internetu do škol za pětinásobek hodnoty než by si to školy koupily samy,
další ministr uzavře smlouvu na dálnici 3x dráž než se to dá udělat a ostatní to potom skrečujou a jsou na to ještě pyšní,
myslíte si že ti lidé to dělají zadarmo? nebo z neznalosti?
MUDr. Macek dostane 10 milionů za konzultační služby v ekonomice... atd
současná ministryně školství, přesto že její příjmy za posledních 10 let by měly být úplně jasné - plat poslance, místopředsedy strany, ministra a jiné příjmy ze zákona snad ani nemůže mít, je jedním z nejbohatších politiků u nás
ryba smrdí od hlavy...
 
 
0/0
24.4.2003 9:39

Věra

Re: například
Přesně tak. Kdyby např. nemocnice platily uklizečky ze svého, mohly by jim nabídnout i plat 20 tisíc měsíčně a ještě by ušetřily. Zatím aby měly pokoj - zadají úklid ÚKLIDOVÉ FIRMĚ, která uklizečkám platí 10x méně, ostatní zisk připadá FIRMĚ. ONA TOTIŽ MUSÍ PROSPEROVAT. SLYŠELA JSEM, ŽE FIRMA BERE (ALE TO UŽ PŘED 10TI LETY), za jedinou uklizečku přes 10 tisíc korun měsíčně a uklizečce platí necelých 2tisíce korun... Ale ceny jdou nahoru, dnes to bude pro FIRMU ještě více, zatímco pro uklizečku stále "stejně"...
0/0
24.4.2003 10:11

Adam Horn

Český Matrix
Většina názorů se zde věnuje spíše úplatkům na "lokální" úrovni(dvě stovky poldovi za překročenou rychlost, flaška doktorovi za slepé střevo). Ale celá věc má mnohem hlubší a tragičtější rozsah. Především se zeptejte jaké kroky podnikla vláda, ať už levicová nebo v minulosti tzv. pravicová, v boji proti korupci potažmo jaký má zájem tento obrovský problém řešit? Odpovědi? Žadné - nemá. Byli a jsou součástí této korupční  mašinérie.  Výběrová řízení na obrovské státní zakázky(pokud je dotyční nemohou obejít a rovnou přiklepnout svému favoritovi-jistě v dobré víře, že je ten nejvýhodnější)jsou ve valné většině uplacená. Výsledek jsou obrovské ztráty, které plynou z kapes nás všech, protože, čím více peněz se proinvestuje, tím větší balík dostane dotyčný(dotyční). Že to někdo mohl dodat, postavit o 40% levněji? Koho to zajímá? Státní rozpočet je přece bezedná studna. Situace je o to hrozivější, že ti nahoře již přímo VYMÝŠLEJÍ absolutně zbytečné projekty, jen za účelem opět si něco stáhnout pro sebe. Opravdu si myslíte, že ti ve vládě o tom neví. Odpověď je jednoduchá. Jsou sami součástí toho všeho. Nechtějte po jich proboha, aby odhalovali a  trestali sami sebe. Další věc je otázka justice, jen fanatický (spíše, ale duševně chorý) příznivec  současného režimu, může říci, že u nás funguje. Policie po mnohaměsíčním pátrání dopadne CELOSVĚTOVĚ hledaného obchodníka s drogami, aby ho český soudce propustil druhý den z vazby. I kydači hnoje z Horní Dolní je jasné, že se dotyčný drogový obchodník ztratí, protože by ho čekala dlouhá léta v kriminále. Ale náš český soudce má na věc jiný názor. Čekali by jste, že jeho nadřízený ho shledá po tomto nedůvěryhodným, protože pokud opravdu nepřijal úplatek(čímž to silně zavání,až fouká) je to přehmat, který se stane soudci na západ od nás jen jednou, pak u není soudce. Ale u nás se to přece tak nebere.  A policie může začít znovu. Otázka je jestli se najde někdy někdo, kdo bude mít tu odvahu začít tento chlív čistit. Tak jako to před lety udělali v Itálii. Operace "Čisté ruce, o které jsme si mysleli, že se týká korupce, byla pravděpodobně akce vlády za častější mytí rukou po použití WC v poslanecké sněmovně.  Zatím nevidím ani obrys někoho, kdo by se tím chtěl špinit. Vláda, poslanci, zbyteční a nikým nevolení senátoři, nás stále drží v klidu obrazem normálně fungující státu, kde je vše, jak má být.  A my děláme, že tomu tak je. Co bude dál a v čem budou vyrůstat naše děti a vnoučata je na nás. Ale něco pozitivního pro nás všechny přece jen mám. Pravda nakonec vždycky zvítězí, problém je v tom, že my už u toho nemusíme být.
0/0
24.4.2003 8:42

mirek

Re: Český Matrix
A co takhle kdyby na obmenu sranda zvitezila?
0/0
20.5.2003 1:37

Lucie Krsková

Pracuji na úřadě
a vím, co taková korupce dokáže. Ovšem ne ze své zkušenosti. Myslím, že stejně jako platí, že "Kdo jednou zradí, vždycky zradí", tak platí, že "Kdo jednou vezme, vždycky vezme". Protože jakmile se ten pomyslný rubikon překročí, není cesty zpět  Nemluvě o tom, že je pak člověk vydíratelný, ovlivnitelný atd. Vidím to kolem sebe, jak to s některými zamávalo. Př: Po volbách se na úřad dostal člověk, v civilu pracující jako učitel. Za 4 roky si pořídil chatu, větší byt, garáž, auto.. Všichni to ví, všichni to viděli, ale nebyl nikdo z těch, po kterých chtěl "obálku", kdo by podal trestní oznámení. Většina mu tu obálku dala sama od sebe a to je také trestný čin Nejhorší je, že ti co berou většinou slíbí, že TO zařídí, ale člověk, který úplatek dává už neví, že ON sám nezařídí vůbec nic! Musí to schválit celé vedení! A ON jen čeká.... Schválili to? Fajn! Mám "malou domů". Neschválili? Nedá se nic dělat, snad příště. Jeho zásluha je NULA.
Ale co se týče provokatérů... Nesouhlasím s nimi. Kdo zaručí, že nejsou úplatní? Kdo zaručí, že nebudou zneužitelní? (jejich nadřízený je na někoho nepohodlného pošle a může ho zničit). Moc dobře všichni víme, že je strašně jednoduché někoho nařknout, ale už je moc těžké získat zpět dobrou pověst, když je člověk nevinný. Hlavně by měl každý začít sám od sebe.  Nikdy jsem nikomu nenabízel úplatek, nikdy neproběhla žádná protislužbička..? Potom kdo jsi bez viny, hoď kamenem. Lucka
0/0
24.4.2003 8:31

Kestrik

Narod udavacu ? To snad ne !
Pokud nekdo krade a sidi stat na danich, sidi a okrada i mne. A ja se branim. Mam pravo se branit. Takze zcela urcite bych se branil. Rizene provokaci rikejme preventivni (aktivni) ochrana. Rizena provokace neni vselek. Dale by taky poomohlo, kdyby svedek dostal tzv. "svedecne" (procentualni castku z kradene - napr.). V soucasne dobe je totiz zvyk "nepalit si prsty". Ochrana svedku ? V nasi zemi ? Nasi policii ??! Nedejte se vysmat ! Tak at mam aspon odmenu za riziko ! To by byl druhy bod. A treti bod je financni zainteresovani uredniku ve forme odmen (opet procentualni podil nebo fixni castka) - prikladem je takovy policista. On muze dat pokutovy blocek za 2000Kc,ale taky muze za polovinu mlcet. Proc ne. Ticka cisteho se vzdy hodi. Riziko ? Minimalni. Co by se namahal a hadal s ridicem, kdyz z te pokuty nema ani petnik,ze ? Rikate tomuhle udavacstvi ??!
0/0
24.4.2003 8:10

Hell

ouřadové
Nejelegantnějším zahájením řešení problému korupce by bylo zkrátit zákonné lhůty na úřadech, zjednodušit řízení (množství předkládaných nesmyslů) a tvrdě postihovat nedodržení lhůt. Podplácení za rychlé vyřízení je, podle mne, nejčastější.
0/0
24.4.2003 7:53

Marty

Re: ouřadové
Chtel jsem napsat neco podobneho, ale predesel jsi me. Jenom bych dodal : Jasne lhuty, jasne podminky, verejne pristupne informace, maximalne pruhledne, jasna osobni odpovednost, zadne vyjimky. Jenze to chce spoustu prace, presvedcovani a hlavne premyslet kdyz se delaji zakony. To vsechno trva dlouho a neni to vydet. 
0/0
24.4.2003 8:14

Věra

Re: Re: ouřadové
Snížit počty úředníků. Kontrolovat jejich činnost. V tom to vězí. Nekompromisně postihovat - lenochy a "prodlužovače lhůt"....
0/0
24.4.2003 10:15

Pavel

Cistemu vse ciste!
Biblicke rceni, ktere je platne pro krestany po tisicileti! Talmud a kabala ma pochopitelne modifikaci odpovidajici mentalite nasledniku tohoto "uceni".... Korupce je jenom rys postkomunistickeho rezimu se vsim vsudy! nelze proste vyloucit jenom jeden nesvar! Likvidovat korupci lze pouze za predpokadu, ze bude zlikvidovan primarni faktor a tim je zlocinecka KSCM!
0/0
24.4.2003 6:26

Jan ,Praha

Re: Cistemu vse ciste!
Váš příspěvek je jen výrazem nepochopení situace. KSČ již není u moci 14 let. Vládnou jen odborníci( tak to sliboval pan Havel).Když by došlo k zákazu KSČ,na co by to mělo vliv? Jak by se to odrazilo v práci úředníků? Jak dlouho podle Vás bude trvat období postkomunismu,nebo lépe, jak dlouho se lidé, kteří současné situaci nerozumí nebo nechtějí rozumět budou tímto pojmem zaštíťovat?
0/0
24.4.2003 9:15

Věra

Re: Re: Cistemu vse ciste!
Nezaštitují se tímto pojmem. Zřejmě sis nevšiml, že všude ve vedoucích funkcích zůstali - ONI KOMUNISTÉ. ONI BY TĚ VŠAK PŘESVĚDČOVALI, ŽE UŽ NEJSOU KOMUNISTÉ, ALE - JSOU A VELICE RÁDI!!! A TO OD VLÁDY AŽ DOLŮ... VIDÍM TO VŠUDE KOLEM SEBE. NIC SE JIM NESTALO, BEROU STÁLE VÍCE PENĚZ, SEDÍ STÁLE A SVÝCH FUNKCÍCH. VYMĚNIT JE - TO SE MĚLO HNED PO "SAMETOVÉ REVOLUCI". A TO MĚL UDĚLAT HAVEL - COBY PRESIDENT, VYDÁNÍM DEKRETU - NAŘÍZENÍ, ROZKAZU. MĚL PŘECE PRÁVO VETA. PROČ TO NEUDĚLAL? ZEPTEJ SE HO.... ODPOVÍ-LI TI...
0/0
24.4.2003 10:18

Špidla

Nesmysl
To nemyslíte vážně, bojovat s korupcí ?! Z čeho bychom žili ??? Podpis: Špidla
0/0
24.4.2003 6:16

Krakonos CDN

Zacnete vod zhora
Tam se krade a uplaci nejvic a pak neco kecejte , je dost mozny ze nekdo nekoho uda ze vzteku ale to vam moc nepomuze s temi vydaji za soudy atd , vo de me vy zlodejsky darmoslapi neuvidite ani centa nebo halir a vo co me vokradete tak si to vemu to je fakt nak zpatky, sem se uz naucil pred zviratama jako ste vy branit  to uz dozene kazdyho jako pud sebezachovy a navic vy ste ti exemplari co to ty lidi uci . tak si ted chcete vypestovat donasece a zadara , ste horsi nez komosi kteri za to donasectvy aspon tem ksindlum co to dali platili  !!!!!!!
0/0
24.4.2003 3:38

Aga

Re: Zacnete vod zhora
Teda Krakonoši, Vy jste všude, ale jinak souhlas, žádné úplatky, uvědomte si jen to, že prvotní jsou dávající, já mezi ně nepatřím, jen to tak cítím
0/0
24.4.2003 5:25

Vlk

jsem zase prvni
tak to ne..do boje s korupci se me nechce. Mam to uz ve zvyku
0/0
24.4.2003 2:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.