Diskuze

Za jídlo by se mělo připlácet

"Myslím, že jsem silná osobnost," říká ministryně zdravotnictví v rozhovoru, v němž se nevyhnula ani odpovědi na to, proč vydědila svého syna-narkomana.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Politický trouba

22. 4. 2003 21:33
Ad zdravotnictví
Naším zdravotnictvím zmítá hned několik paradoxů:
Paradox 1: peněz ve zdravotnictví je dost (cca 150 mld Kč ročně), ale peněz na konkrétní projekty léčebně-preventivní péče se nedostává.
Paradox 2: lékařů je prý nadbytek ale na důležitý léčebný zákrok se čeká měsíce až léta.
Paradox 3: lékaři zaměstnanci bývají špatně ohodnoceni, ale spravedlivé odměny se zřejmě nikdy nedočkají.
Paradox 4: Nemocnic je všude plno a měly by se rušit. Obložnost nemocničních lůžek však varíruje okolo 95%.
Paradox 5. Ačkoli je v našem zdravotnictví nedostatek financí, máme nejširší síť ambulantních specialistů. Máme absolutně největší procento financí vyplacených za léky (cca 25% všech prostředků).
V našem zdravotnictví je s odpuštěním bordel. Na tomto stavu se však rukou společnou a nerozdílnou podílejí všechny strany do zdravotnictví vstupující.
Pravděpodobně největší měrou se na nepořádcích ve zdravotnictví podílejí sami pacienti. Český národ je národem hypochondrů a simulantů. Nejlépe o tom svědčí údaje o nemocnosti a nemocenských dávkách vyplácených   každý rok ve srovnání se zahraničím. V některých lokalitách (především kraj Zlínský) si z neoprávněně čerpané nemocenské udělalo mnoho našich spoluobčanů docela dobrý byznys. V létě sezónní práce a v zimě, když jsou bez práce vše řeší neschopenka a v klidu můžeme pálit slivovici. Můžeme samozřejmě namítnout, že tu neschopenku musí pacientovi někdo napsat, ale ono se vždy najde nějaká dobrá duše, která o pacientovi nic neví a když to na ni dostatečně nahraje (anamnéza je 70% diagnózy) pak není po několikeré návštěvě praktického lékaře žádný problém neschopnost získat a neuspěji-li u jednoho, pomůže mi druhý. Však i řada obvoďáků prý využívá situace a z každého papíru prý vybírá desátek (neověřená informace ale zřejmě pravdivá). Máme absolutně největší procento pacientů ošetřovaných pohotovostní službou. Lidi chodí kvůli každému prdu v podstatě kdy je napadne, s banálním infektem jde o odbornému specialistovi cca 30% pacientů a ještě remcají, že se jich v čekárně sejde najednou 30 a musejí tak hodinku nebo více čekat (mezi nimi bohužel i ti, kteří odborné vyšetření potřebují). Zatímco na město Paříž mající 8 milionů obyvatel zvládne pohotovost jeden otorinolaryngolog, v Praze slouží hned několik týmů lékařů a situaci málem nezvládají. Prostě a jednoduše, český občan není nijak motivován aby nenadužíval a nezneužíval zdravotní péči, čehož valná část pacientů zneužívá ať už kvůli   hypochondrickým sklonům, nebo kvůli zištným důvodům (ulít se z práce, pracovní neschopnost řešící nezaměstnanost).   Být však vážně nemocným pacientem, to je v Česku poměrně veliký průšvih. Poznáte to tak, že si vás jednotlivá zdravotnická zařízení přehazují jako horký brambor, protože péče o takové pacienty je enormně drahá a žádnému zařízení se nevyplatí. Být onkologickým pacientem notabene v konečném stadiu onemocnění, tak to je se vážně připravte na očistec, ještě předtím než umřete. Zařízení s lůžky následné péče je bohužel nedostatek a ty které jsou, jsou často domy hrůzy, kam bych nikoho z rodiny neuložil. Příbuzných, který by na smrt nemocnému pacientovi posloužil v posledních chvílích jeho života, je opravdu poskrovnu. Jasně to prokazuje obraz z domovů důchodců a LDN kdy největší množství návštěv je vždy jen tehdy, když dostanou babičky a dědečkové důchod. Co ale s nemocným dědečkem, o kterého se nemá kdo starat, když bydlíte v paneláku 2+1 s čtyřčlennou rodinou a finančně se sotva držíte nad vodou, když oba manželé pracujete? Bez viny nejsou ani samotní zdravotníci.   Především jde o nevhodnou skladbu a často nedostatečnou kvalifikaci některých zdravotníků. Zatímco síť ambulancí praktických lékařů je mnohem slabší než v obdobně velkých zemích na západ od nás, síť ambulantních specialistů utěšeně roste. Na vině je především větší či menší odborná insuficience praktických lékařů, kteří své umění ponížili často jen na přeposílání pacientů na odborná vyšetření, vypisování receptů a poukazů na lázeňskou péči. Praktických lékařů, kteří zvládají základ všech oborů, provádějí malé chirurgické zákroky, umějí intubovat, znají základy ultrazvukové diagnostiky, umějí provést základní ORL a gynekologické vyšetření, zvládnou kardiopulmonální resuscitaci, provedou koniotomii u dusícího se člověka umějí zvládnout překotný porod a další a další věci, které se mohou vyskytnout v rámci LSPP je opravdu velmi málo. To pak se kvůli banalitě jede z některé vesnice na odbornou pohotovost i 100 kilometrů, aby se provedl banální sekundový zákrok. Ambulantní specialisté představují asi největší kámen úrazu, co se týče spotřeby financí. Jde o skupinu lidí, kteří mají ze současného zdravotnictví asi největší profit. Často se setkáváme s „vyzobáváním třešniček na dortu“ (aneb co mi nese, to léčím, co smrdí průšvihem nebo mě stojí moc peněz, pošlu na vyšší pracoviště). Rovněž i zde se setkáváme s velmi nerovnoměrnou strukturou erudice. Některý odborník je skutečně na slovo vzatý, jiný umí jen to, co by měl umět z jeho oboru praktický lékař. Nemocniční zařízení jsou také velmi rozdílná. Zatímco některé zařízení zvládne celé spektrum péče poskytované v daném oboru, jiné pracoviště dělá „bazál“.
0 0
možnosti

Politický trouba

22. 4. 2003 21:34
Continued: Ad zdravotnictví
Zatímco na některém okresním pracovišti se operuje jako na klinice, slouží převážně druhoatestovaní lékaři, jinde slouží chudák po promoci, na kterého se všechno valí, sám a bez pomoci. Málokdo pak ví, komu se dostane do ruky, když mu skutečně bude něco vážného. Ředitele nemocnice personální status jeho oddělení pramálo zajímá. Tomu jde hlavně o ekonomické ukazatele špitálu (a to v tom lepším případě, v tom horším se snaží špitál vytunelovat). ČLK jako garant kvality většinou selhává, nejsou totiž mechanismy, jakým by dosáhla zlepšení kvality péče v jednotlivých případech a to už vůbec nemluvím o lokálních kamarádšoftech a bočných partikulárních ekonomických zájmech. Totéž lze říct o odborných společnostech.
Třetí skupinou je skupina financující, tedy stát a pojišťovny. Ty mají absolutní moc a jsou zcela nekontrolovatelné a nad zákon co se týče hospodaření a využití vybraných peněz na účel, ke kterému byly vybrány. Mramorové paláce jsou jen jedním z faktů, které to potvrzují. Zdravotní daň eufemisticky nazvaná „zdravotním pojištěním“ se zcela nekontrolovaně přelévá z jedné kapsy do druhé, farmaceutické firmy se předhánějí s vyplácením provizí, aby zrovna jejich lék byl plně hrazen, ke svým zájmům neváhají využít hromadné sdělovací prostředky a farmaceuty, kteří v televizi kážou bláboly (viz poslední perlička tuším na Nově o hrazených lécích a doplatcích). Když se revizní lékař rozhodne nemít vás rád a ekonomicky vás zruinovat, nepomůže vám ani svěcená (možná tak mafie s pistolí u hlavy). Naproti tomu lze obdobně velkému zařízení s podobnou skladbou pacientů vyplácet i 1.5 mil. měsíčně (cca 30ti násobek provozních nákladů onoho zařízení!!!), aniž to v pojišťovně kohokoliv zarazí. Špitály dostávají přesně jen tolik, aby přežily, pojišťovna je spolu s neschopným a nemotivovaným managmentem hlavní příčinou podhodnocení zdravotníků – zaměstnanců (což jsou vzhledem k absolutní moci pojišťovny vlastně všichni). To vede k demotivaci zdravotníků, jejich exodu do soukromého sektoru (především léta 1993-94, z čehož se některé špitály personálně dodnes nevzpamatovaly), kde není jejich erudice naplno využita, k jejich odbornému zakrňování. Místa jsou naplňována absolventy bez erudice a zkušeností, takže na některých odděleních je třeba jen jeden lékař, který dokáže aspoň nějak operovat. Tento fenomén však otevřením pracovního trhu v EU skončí, pak už nebudou ani ti absolventi a navíc odejdou i špičkoví odborníci, především do Německa, kde se uprázdnilo 50% postů ve východoněmeckýcch nemocnicích. To, se stalo po sjednocení Německa, lze po vstupu do EU i když v menší míře očekávat i u nás a slovenští doktoři nás nezachrání (což si každý, kdo umí trojčlenku, dokáže hravě spočítat). Pakliže na to stát včas nezareaguje, bude opravdu zle, protože náprava takového stavu zabere více než 10 let (tolik totiž trvá vychovat kvalifikovanou generaci zdravotníků, ale kdo je bude vychovávat?).
Dost však blbé nálady. Naše zdravotnictví patří i přes výše uvedené nedostatky k jednomu z nejlépe fungujících v bývalém postkomunistickém bloku. Pokles úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění zaznamenaný v ČR (související zejména s intervenční kardiologií) je unikátní na celém světě. Existují zde špičková pracoviště jejichž úroveň lze srovnávat s úrovní předních evropských pracovišť. Zdravotníci, kteří nebudou líní a budou dobří odborníci, se spravedlivé odměny jistě dočkají (ať už tady nebo v cizině).
Placení jídla však bohužel je tak trochu plácnutím do vody. Špitály to ekonomicky nevytrhne (i když každá koruna dobrá). Sociálně slabí, kteří se snaží si pobytem v nemocnici vylepšit svoji finanční situaci a kde by se toto opatření uplatnilo jako motivační prostředek odejít domů, budou ze systému vyňati a nebudou platit nic. Ostatní budou zas jenom naštvaní. Řešením by bylo posílit vztah pojišťovny a pojištěnce. Pojišťovna by měla pojištěnce motivovat ke zdraví prospěšnému chování, platby by se měly mírně individualizovat v závislosti na konzumaci zdravotní péče (bonusy, malusy, individuální účet a individuální pojistné). Měl by se zřídit fond drahé medicíny (tady souhlasím s ministrní zdravotnictví) částečně dotovaný státem, aby na bonusy a malusy nedoplatili lidé skutečně vážně nemocní. Měla by se zavést platba za odbornou, státem negarantovanou pohotovost, tj. jiná než LSPP). Mělo by se stanovit, co je standard a nadstandard ve zdravotnictví. Cenu zdravotnického výkonu by mělo stanovovat samotné zdravotnické zařízení na základě standardů vydaných MZ a dohadovat by se měla pojišťovna s pacientem na základě stavu jeho individuálního účtu. Nadstandard by si pacient více či méně doplatil. Měla by se odstranit šedá ekonomika ze zdravotnictví, především „kupování“ si pořadí v pořadníku neakutního operačního výkonu by se mělo legalizovat (tak, jak je tomu třeba ve Velké Británii) a peníze by měly jít kromě odměny zdravotníka (který může pacienta operovat třeba o svém volnu) i do pokladny zdravotnického zařízení. Současných 2.30min. za režijní náklady operačního sálu jsou skutečně ekonomickým výsměchem. Systém kde pojišťovna vládne smluvnímu zařízení nemůže efektivně fungovat.
K těmto změnám však kterákoliv vláda sotva najde odvahu.

Petr

23. 4. 2003 9:56
Re: Continued: Ad zdravotnictví
Svatá pravda ...
0 0
možnosti