Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dostat se na školu je pořád snazší

Uchazeče o studium na státních středních školách dnes čekají přijímací zkoušky. Děti svedou bitvu zejména o místa na gymnáziích, kde poptávka stále výrazně převyšuje nabídku. Zájem o střední odborné školy, a zejména učiliště je výrazně nižší, takže mnohde od přijímacích zkoušek letos upustili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bobr

Blbu mame ze je muzeme vyzet do zahranici po tunach.
V clanku se hodne piso o to mo co dete "chteji". Spise by meli vychaze z toho k  cemu se opravdu hodi. Chybi to spektrum ruznych strednich skol. Vyber je stale stejny jako za komousu: gymnasium, nebo odborna skola. Pritom kazdy mlady clovek ktery je ochotem makat  a neco uzitiecneho se naucit by mel mit sanci. Pokud se nedostane na gymnasium ale ma opravdove schopnosti a zejem, mel by mit monznost studovat na alternativni skole, treba typu TAFE nebo jine.  Melo by existovat vice skol zamerenych na prakticke uplatneni v ruznych oborech. Tedy rosrizeni skolstvi, misto vyberu maleho procenta z uchazecu. Kazdy nadany clovek ktery nemuze vyuzit sve schopnoti je ztratou nejen pro nej ale i pro cely stat. Jsme zemicka, ktera si nemuze dovolit ztracet vzdelane lidi.
0/0
15.4.2003 0:13

Kama

Mám pocit, že v rámci této podivné debaty všichni zapomínáte na jeden asi nejpodstatnější důvod proč podle Vás všichni ti "omezení" rodiče cpou děti na ta "neperspektivní" gymnázia. Věděl někdo z Vás ve 14 či 15 čím chce doopravdy být. Já myslím, že je naopak super studovat co nejdéle všeobecnou školu a rozhodovat se o tom co člověk chce doopravdy dělat až na prahu dospělosti.A z gymnázia jde myslím ůspěšně studovat jakákoliv škola od technik až po ty "špatné" humanitní.
0/0
14.4.2003 12:47

Emperor

Re:
Pravdou je, že ani mnozí studenti VŠ ani nevědí, co by chtěli dělat. Prostě podle hesla: dostal jsem se, tak tu studuju...
0/0
14.4.2003 13:04

PazdeR

Ukaratuka!
Ten kdo jde dnes na gymply a potom na vysoke skoly humanitniho charakteru si sam nadela problemy,protoze takovych absolventu jsou dnes mraky.Najit si praci jako pravnik,ekonom atd. ma dnes clovek jen pokud je OPRAVDU dobry.Na kazde takove misto se tlaci hory lidi.Jenze trodice maji porad zafixovane,ze ekonom,nebo pravnik vydela plno penez a tak tam decka poslou.Podivejte se,kolik dneska nabizi takovym sklarum,soustruznikum... Takovych lidi je tak malo,ze napr. umelecky sklar si vydela i 30 klacku mesicne! A je jich u nas tak malo,ze musi najimat delniky z Rumunska a odjinud z vychodu. Nebo se podivejte,kolik si vydela takovy technik,co opravuje napr mobily. Pokud dela na vlastni noze a umi, tak si s prehledem vydela pres 20 taliru a ani nemrkne. Nebo programator.Ja studuju IT technologie na vysce a jsou tu u nas na nastence inzeraty firem, ktere prahnou i po studentech z tohoto oboru. Takovy je nedostatek. A kolik si takovy programator vydela,nemusim snad zduraznovat.
Nechci rict,ze si pravnik nebo soudce nevydela.Vydela si kralovsky,ale musi se prosadit a to je dnes dost tezke,kdyz je jich tolik.
Takze rodice,prestante blbnout a dejte decka klidne na technicke obory.Ty maji budoucnost a hlad po takovych odbornicich jeste poroste.
0/0
14.4.2003 11:37

tk

Re: Ukaratuka!
Velký zajem o IT? Opravdu máš rok 2003???????????
0/0
14.4.2003 12:19

Hanka

Re: Re: Ukaratuka!
Minulý týden jsme měli jednoho programátora u nás na brigádě. Hrabal nám zahradu. Byl ze Slovenska, absolvent VŠ elektro a Už druhá měsíc shání v Praze práci. Tak nevím....
0/0
14.4.2003 14:22

Harden

Re: Re: Re: Ukaratuka!
Tak je neschopnej. Nebo programuje v necem hodne jednoduchym, protoze kvalitni programatori nemaj problem sehnat opravdu dobre placenou praci.
0/0
18.4.2003 0:16

Emperor

Re: Ukaratuka!
Víš, ale lidé ani tolik netouží po penězích, jako po nicnedělání....
0/0
14.4.2003 12:23

kladivko

Re: Re: Ukaratuka!
lide sou lini, pohodlni a radi si praci ulehcuji a diky tomu de pokrok ku predu... inac bysme furt lezli po stromech.. ku predu leva;-)
0/0
14.4.2003 12:30

pavel

Re: Re: Ukaratuka!
Jsi Ishahn nebo Trym?
0/0
14.4.2003 12:42

Emperor

Re: Re: Re: Ukaratuka!
?????
0/0
14.4.2003 12:59

Zipak

Re: Ukaratuka!
Myslim, ze poradne nectes inzeraty. Koho nejvice shaneji vsechny mozne firmy? Manazery, financni reditele, lidi do marketingu. A dobre jim za to zaplati. Tak mi nerikej, ze nikdo nechce ekonomy. Proc by se lidi hrnuli na techniku, kdyz je 10x tezsi nez ekonomka 100x tezsi nez nejake humanitni nesmysly, kdyz ti pak daji nastupak 8000 hrubeho (to jsem si nevynyslel).
0/0
14.4.2003 12:30

Re: Ukaratuka!
A co je špatně na tom, že se v oboru prosadí jen ti OPRAVDU dobří? To totiž dělá obor kvalitním. Obor, jenž mohou dělat podprůměrní je obor špatný.
0/0
14.4.2003 13:20

Milan

v podstatě máš pravdu,
akorát bych neztotožňoval informační technologie s technikou jako takovou. Oborů techniky je víc. Ale jinak s tebou jako student technické VŠ v podstatě souhlasím. Chodil jsem do jednoho takzvaně dobrého pražského gymplu protože to chtěla matka. Téměř všichni spolužáci byli humanitně zaměření, když jsem dal najevo o co se zajímám dívali se na mě jako na cvoka. Když jsem se rozhodl maturovat z fyziky a matiky, mysleli že jsem se zbláznil. Matika a fyzika na VŠ jsou tak těžké že dají zabrat i gymnazistovi a to pořádně. rozdíly mezi gymplákem a průmkařem na VŠ se setřou během prvního semestru a průmyslovákům zůstane výhoda ve znalostech rýsování, předpisů apod.
Domnívat se však že rodiče přestanou cpát děti na gymnázia je bohužel naivní. Mezi generací našich rodičů pořád převládá naprosto nesmyslná představa že "střední odborná škola = banda blbců házejících lopatou". Možná to tak bylo někdy v padesátých letech nebo v době normalizace, ale je třeba si uvědomit že čas jde dál.
Argument že ve čtrnácti těžko někdo ví co chce dělat sice stojí za zamyšlení, ale také si je třeba uvědomit že dítě se bude chtít jednou osamostatnit a pokud jako absolvent gymnázia zjistí že nestačí na vysokou školu, je to průšvih protože gymnázium není kvalifikace pro nic.
Hezký den, Milan
0/0
14.4.2003 14:18

xyz

Re: Ukaratuka!
A kam mam tedy jit studovat? Nemyslim si, ze humanitni obory nemaji budoucnost. Dnes prece nezalezi, co clovek vystuduje, ale daleko vic zalezi na tom jestli dokaze prorazit. Proste byt ve spravny cas na spravnym miste. Znam spoustu lidi z VSE, kteri nemohou sehnat praci. Takze fakt nevim.
0/0
14.4.2003 14:31

Venca12

Re: Re: Ukaratuka!
jo prorazit, ale nikde tě nevezmou když nic neumíš (tím mám na mysli vystuduješ třeba nějakej peďák se zaměřením na tělocvik a budeš chctít jít pracovat do elektra, tak se ti vysmějou do xichtu a pošlou tě pomáha cigošům do výkupu !!!)
0/0
14.4.2003 15:15

admiral_Atvar

tristni upadek prumyslu !
rozsahle spiknuti anticivilizacnich sil majicich jako bibli tolkienovy protiindustrialni blaboly odhaleno ! deti nejsou vedeny k praci, k tvorbe, k premysleni. odmala jsou infikovany humanitnimi nesmysly a jako idol je jim predhazovan bud podnikatel-yuppie(=zlocinec) nebo gymnazista-filosof nebo sociolog, koordinator nejakeho obskurniho vladniho projektu na pricleneni k EU nebo neceho podobneho. proto jdou na gymnasia a ne na prumyslovky. vedi, ze z prumyslovek se musi na technickou skolu a neco uzitecneho pak delat. po gymplech jdou na filosoficke nesmysly a jsou spolecnosti k nicemu, jen parasituji a rozvraceji ! tomu napomaha i mimoskolni cinnost. zatimco my jsme sli na exkurse do tovaren, kasaren a podobne, dnes maji same diskuse proti rasismu a xenofobii, pro toleranci a o drogach. vse je spatne !
0/0
14.4.2003 10:27

Renata

ekonomicke skoly
to by me zajimalo kolik potrebujeme nezamestnatelnych absolventu ekonomickych a podnikatelskych skol. My jsme meli na prumyslovce kurz ucetnictvi a podnikani obecne ve 3.rocniku (misto obcanske nauky) a myslim, ze to uplne stacilo, aby clovek ziskal zhruba nahled jak to asi funguje. Drtit se to 4roky, kdyz se to kazdy rok meni mi prijde absolutne nesmyslne. Okamzite po maturite nemate krome znalosti cestiny, prumernych znalosti jazyku a podprumernych znalosti matematiky temer nic (mozna umite psat vsemi deseti, pripadne ovladate tesnopis). Bohuzel na vine je i diskriminace negymnazistu pri prijimani na vysokou. Proc byli absolventi gymnazii s jednickou z matiky prijimani automaticky a my z prumyslovky s rozsirenou vyukou matematiky (8hodin tydne - probirali jsme i diferencialni rovnice a algebru) jsme je museli delat? Nicmene, pak uz se vsechny rozdily setrely. Snad jen v oblasti biologie a chemie mam mnohem vetsi mezery nez mi gymnazijni spoluzaci.
0/0
14.4.2003 9:44

Jabas

Je to pravda
No každý přeci může byt úspěšný manager nebo managerka,ne? A hlavně taky adeptem na podporu v nezaměstnanosti. Tam totiž ta novodobá inteligence, co se štítí práce, zákonitě spěje. Ale přece nebudou dělat rukama(:o)? Je lepší studovat školu bez perspektivy a tou gymnázium rozhodně je! Dnes zaměstnavatelé chtějí technické absolventy.Ale pro spoustu rodičů je důležitější ukojit své nenaplněné ambice. Oni se za komančů na školu nedostali a tak holt udělají všechno pro "blaho" svých dětí!!! Chtělo by se to před výběrem školy,stavit na pracáku a zjistit kolik absolventu gymnázii je tam registrováno.Možná by to pak bylo trochu jinak!!!
0/0
14.4.2003 9:05

Technik

Re: Je to pravda
Ja si myslim, ze gympl a prumyslovka se nedaji srovnat. Za dva mesice skoncim se studiem na technicke VS a abych rekl pravdu, tak prumyslovaku se mnou moc promovat nebude, protoze prumyslovky za nic nestoji. Co je prumyslovakum dobry, ze umej delat v laborce rysovat atd., kdyz je potom vyhodej z matiky, fyziky nebo chemie? Na studium Vs je proste skola vubec nepripravi.
0/0
14.4.2003 12:39

Re: Re: Je to pravda
Nevím jak teď, ale když jsem já jako průmyslovák šel na VŠ (stavební fakulta) tak s tou matikou a fyzikou jsme na tom byli stejně jak absolventi gymnázií. U zkoušek z ěchto předmětů vypadávaly průmyslováci i gympláci tak na stejno. V odborných předmětech však byl rozdíl obrovský - ve prospěch průmyslováků. Je to ale už 15 let, tak nevím jak teď.
0/0
14.4.2003 13:14

Milan

Souhlasím.
Milý Já, je to pravda pořád!
Jsem taktéž student technické VŠ a mohu říci že rozdíly ve znalostech matiky a fyziky mezi absolventy gymnázií a průmyslovek se během prvního roku srovnají.  Já jako absolvent jednoho takzvaně dobrého pražského gymnázia jsem měl na technice problémy s matikou i fyzikou stejně jako průmyslováci, protože v těchto předmětech nejde ani tak o kvanta znalostí jako spíše o schopnost uvažovat. Průmyslovák sice třeba v prvním semestru neví co je to logaritmická funkce ale není problém mu nakreslit graf exponenciely a vysvětlit mu že inverzní k tomu je logaritmus atd. Když se hlásí na VŠ tak tohle pochopí. To co se dělá na gymplu z matiky 4 roky, to se dělá na VŠ tři měsíce.
 A tak jsou ve výsledku ve výhodě průmyslováci kteří sice nemají tak široký rozhled, ale byla do nich "vtlučena" alespoň částečná představivost a zkušenost v grafickém projevu, na kterém je řada předmětů po celou zbývající dobu studia postavena. Tyto schopnosti gymnazistům narychlo "vysvětlit" nelze.
Celý problém je v tom že našemu školství pořád vládne iracionální systém představ založených na tom, že kvalita vzdělání je založená pouze na množství informací, a schopnosti vytvářet souvislosti se pořád podceňují.
 
0/0
14.4.2003 14:00

moula

Re: Souhlasím.
Vim, ze je to prkotina, ale prece. Prumyslovak, ktery nevi co je to logaritmicka funkce musel na prumce hodne silne spat. Rekl bych, ze mocninne funkce a jim podobne se berou v docela hlubokych dobach prvnich ci druhych rocniku. Ja jsem koncil na strednim odbornem ucilisti limitami.
0/0
14.4.2003 19:47

Slity

Re: Re: Souhlasím.
No hele, asi to bude jak kde, škola zaměřená na ekonomiku a IT na který druhým rokem studuji má matiku sice drsnou. ale poprvý slyšim tyhle názvy rovnic atd.
0/0
14.4.2003 20:56

Lausovsky

Poptavka X nabidka....
Co je to za balbost, ze urady premysleji o zruseni nekterych strednich skol ci ucilist! Hlavne po tych, po kterych neni poptavka.... Urcite se najde (mozna hodne) oboru, kterych neni potreba. Ale na druhou stranu urcite jsou obory, po kterych sice poptavka u zaku neni, ale jsou potreba! Takze urady by nemely tyto obory rusit, ale nejak zaky motivovat...
Proste ruseni je jen nejjednodussi reseni, ale ne vzdy nejlepsi!
0/0
14.4.2003 8:47

Věra

Re: Poptavka X nabidka....
Myslím si, že neexistuje obor, který by nebyl potřeba. Jsou potřeba všechny obory, a to, že se neprovozují je ekonomická otázka. Např. "opravna obuvi" nebo "brašnářství". Mají tak horentní sumy za opravy, že tam málokdo chodí a vzniká začarovaný kruh. Dotaz - proč? No jednoduše - by se jinak neuživil....
0/0
14.4.2003 10:07

Re: Re: Poptavka X nabidka....
Ježkovi zraky. Věro, čtu dnes již snad tvůj 5-tý příspěvek, a je mi líto, že se nezkusíš zamyslet nad tím co píšeš. Proč jsou horentní sumy za opravy? Ne proto, že je málo lidí kteří by to dělali, ale proto, že každá oprava je prakticky opravou na koleně, bez možnosti automatizace a strojní výroby. To ji dělá drahou. Stroj je totiž levnější než lidská síla, jenže u oprav ho moc nevyužiješ. Proto také je velmi často levnější koupit věc novou než starou opravit, bohužel z ekologického hlediska to moc dobře není.
0/0
14.4.2003 13:18

Tiberius

gymnázia
Chtělo by to nějak podpořit zájem o střední odborné školy a techniku obecně- přeci jenom absolvent technické vysoké školy má dle mého názoru vyšší přínos pro společnost než např. fylozof (i když i ten se občas hodí)
0/0
14.4.2003 8:16

zab

Re: gymnázia
Když už si říkáte Tiberius, alespoň si zjistěte, jak se píše filozof.Mudrlante.
0/0
14.4.2003 9:38

Petr

Re: Re: gymnázia
Ale jinak souhlas, přínos filozofických kecálků je pro společnost nulový ... občas se dá říci, že dokonce záporný ...
0/0
14.4.2003 10:03

Zipak

Re: Re: gymnázia
Fylozof se podle novych pravidel pise se z. Chytraku
 
0/0
14.4.2003 12:15

Harden

Re: Re: Re: gymnázia
to je mozny, ale urcite s mekkym i.
0/0
18.4.2003 0:20

Tiberius

Re: Re: gymnázia
-děkuji za opravu- uznávám, že to by se stávat nemělo (ale kdo je bez chyb)
-mimochodem nestojím o zveřejnění v mladé frontě, tak neuvádím své jméno
0/0
17.4.2003 22:31

karber

Děti hlavně nechtějí makat.
A jejich rodiče je v tom podporují.
0/0
14.4.2003 6:22

Cukino

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
14.4.2003 7:29

Džejár

Re: Re: Děti hlavně nechtějí makat.
Hmmm, jak inteligentní a všeobsažná reakce,ale jako středoškolský učitel si myslím, že vím, o čem mluvím, když řeknu, že to, co dnes studuje, by za starých časů mělo problémy na učilišti, a když už se nám po všelijakých peripetiích podaří někoho vyhodit, je vzápětí přijat někam jinam. Z lidí, kteří u nás budou za pár dní maturovat se 96% hlásí na vysoké nebo vyšší odborné školy a zdaleka na to nemají, zkrátka je to tak, makat se jim nechce.
0/0
14.4.2003 8:37

Věra

Re: Re: Re: Děti hlavně nechtějí makat.
Džejáre, když já přišla do jednoho města, tak na vysoké škole studovali "cizinci" - Lybijci, Syřani, atd. A jejich úroveň byla horší než-li našich žáků na středních školách. Navíc - jazyková bariéra... co ti mám povídat. A to studovali vysokou.... a dostali diplom inženýra.... Na jaké úrovni tedy tam jsou - to je otázka....
0/0
14.4.2003 10:10

Džejár

Re: Re: Re: Re: Děti hlavně nechtějí makat.
Úroveň vzdělání v jednotlivých zemích je taky otázka, ještě na konci základky jsem měl možnost pobývat nějaký čas ve Švýcarsku, kde jsem docházel na výuku do jejich střední školy a musím říct, že i tak jsem v předmětech typu matematika a fyzika byl daleko před nimi, proto taky nechápu, proč se mluví o nízké úrovni našeho školství. Samozřejmě těch peněz a tedy i vybavení tolik nemáme, ale dokážeme i s tím málem naučit víc než oni.
0/0
14.4.2003 12:18

alc

Re: Děti hlavně nechtějí makat.
Jaký máš vzdělání ty imbecile?
0/0
14.4.2003 10:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.