Děti :o)
Moje vlastní zkušenost je taková: Studuju padagogickou fakultu a přímý kontakt s dnešními ZŠ dětmi mám na několika kroužcích. Moje zkušenosti jsou však diametrálně odlišné od zážitků, coby vychovatele na škole v přírodě. Je totiž rozdíl být se stálou skupinou
20 dětí 1-2 hodiny denně a nebo
18-24 h denně (i se spánkem).
Fyzický kontakt (jakýkoliv) učitele s žákem(yní) je zkrátka něco, co se učiteli nevyplatí. A jeden z našich starších učitelů, který nám předává své zkušenosti nás (před. muže ) varoval před dívkami, které přijdou jakoby na dotaz do kabinetu a pak vyjdou a vykládají, cože tam s nimi pan učitel prováděl. Takže dneska se vyplatí kabinet nahrávat kamerou a mít ještě tři svědky.
Nemyslím si, že je to školou, ta je "bohužel" většinou stále stejná, ale je to typem dětí, které se prostě změnili a řada starších kantorů se zkrátka předělat nedá. Jeden můj kamarád říká, že děti jsou teď víc "svobodné", víc jakoby "cikánské"(z hlediska kulturního) a snaží se být jako rodiče, jež jsou tlačení k co největšímu (materiálnímu) úspěchu vydobít, co nejvíce pro sebe (za co nejmenší cenu). A tak je to se vším.
Je jedno tvrdé, leč logicky účinné - nahradit postupně učitele stroji(lidé jsou nevyhovující). (Už se o to pokoušíme víc než století) A pak budou děti lepší (možná)...
Co Vy na to?
Děti? Novináři? Učitelé?