Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak neuspět u zkoušek? Učit se nově

"Nechtěla ho prosit, odmlčela se tedy." Které další souvětí vyjadřuje stejný významový vztah mezi větami? A: "Lidé mívají rádi úplněk, a nevědí proč." B: "Orfeus se ohlédl, a přišel tak o poslední šanci zachránit lásku." B je správně. Když to nevíte, nepatříte ani na střední školu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jana L

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
11.3.2003 18:53

reditel

Re: nesouhlas
to by byla mila janicko opravdu hruza,staci se zacist do tvejch radku-a kdyby bylo vice tobe podobnejch lumenu,sborovny by se urcite rychle vylidnily-takovy nervy nema zadnej ucitel.
0/0
11.3.2003 19:00

Honza

Priklad z LOGIKY
Momochodem, citovany priklad na zacatku clanku se mi zda vice nez vhodny pro prijmacky: Neni to totiz priklad z gramatiky, ale z logiky... takze pokud na nej neodpovi spravne, tak by fakt na stredni skole nemel co delat nebo by se meli ucitele (a zaci) vice snazit na zakladce...
0/0
10.3.2003 22:46

Kosta

Extrémy
Jdeme z jednoho extrému do druhého. Kdo měl smůlu na učitele, tak se musel pouze biflovat (je lehčí nechat děti nabiflovat zbytečnosti, než jim vysvětlit podstatu problému). Nyní si budeme vychovávat hlupáky. Každé vzdělání znamená hodně se učit a získané vědomosti si umět spojit. Jak bývá v této zemi zvykem, tak se vrhnem na spojování a pak se zjistí, že absolventi škol nemají co spojovat.
Dle mého názoru se také musí mozek cvičit. Co je komu platné, když má kreativní myšlení, ale nedokáže si zapamatovat fakta, z kterých má vycházet? A jak bude vypadat výuka cizích jazyků? Jsem schopen se domluvit jakž takž třemi jazyky (nepočítám češtinu a slovenštinu ) ale v každém jsem zatím potřeboval slovíčka. A ty se dají jen nabiflovat.
0/0
10.3.2003 22:10

Bobr

Neborit nas skolni systme. Chyba je spise v ucitlich.
Ze zakladni skoly jsem nevysel jako "chodici ecyklopedie". Naopak znalosti me vytvorili zaklad pro dalsi studium a zivot. Zalezelo velice na kvalite ucitelu toho ktereho predmetu. Meli jsme stesti, ze nektere predmety vyucovali ucitele, kteri je nejen perfektne ovladali, ale dokazali je i poutave vyucovat. Napriklad fyziku, jinak zdanlive nezazivny predmet, dokazal ucitel pomoci zajimavych pokusu a otazek ve forme vzajemene souteze zaku (a bez znamkovani) dovest lidi k zajmu a tim i pochopeni principu. Samozrejme ze pak zkousel i na znamky, ale lide opravdu rozumeli tomu o cem mluvi, neslo jen o nadiktovane vzorecky. Takove ucitele portrebujeme. Jinak vyuka na zapade neni dobra. Lide se mozna nauci myslet, ale rychle to zapomenou. Znaji jenom to co potrebuji k vykonu zamestnani a jinak nic.
0/0
10.3.2003 22:02

M

Kraviny
Spousta kantorů učí např. matematiku a fyziku biflováním vzorečků - to je ale naprd. Protože koho to nebaví, tak vzorečky za 2 měsíce zapomene. A koho to baví, ten by je měl pochopit, naučit se je odvodit, rozumět jim. Ne, že todle je vzoreček, dosadím, nabouchám do kalkulačky a hotovo.
Ale to je chyba těch jednotlivých kantorů, ne systému. Bohužel takových kantorů je většina. Pak se dějí takové věci, že kantorka na základce ve fyzice tvrdila, že led nemůže mít méně než 0 stupňu Celsia, že led má vždycky přesně 0, nebo že síla kterou něco zvedám se rovná hmotnost*10 a to vždycky nikoliv jen ve svislém směru a v gr. poli Země. Protože tito kantoři tomu sami nerozumí.
0/0
10.3.2003 21:18

Marika

Holandsko
 Tie informacie o Holandsku su neuplne. V 12 rokoch robia ziaci tzv. CITO-toets, celonarodny test. Znamky z tohto testu su ukazovatelom znalosti ziakov a mierkou pre kazdeho: Ako stojim so so svojim vzdelanim voci ostatnym rovnako starym ziakom? Tymto sa odburaji prijimacie skusky, lebo stredna skola su sama moze urcit, od akeho hodnotenia prijme ziakov. Samozrejme, ze dolezitu rolu zohrava aj rozhovor mediz rodicmi a skolou. Ved ziak mohol byt nahodou indisponovany a test urobit horsie ako normalne.
0/0
10.3.2003 17:46

Traffic

System neni tak spatny
Ja si vubec nemyslim, ze by nas system skolstvi byl az tak spatny. Vedomosti jsou to, co nas oproti ostatnim zvyhodnuje. (viz. uveden priklady ze zahranici) A pokud chteji naucit nase skolaky pracovat s informacemi a umet formulovat vlastni zavery, pak k tomu muzou dat nejakou tu hodinu navic. Vzdyt u nas se skolaci na zakladnich skolach uci daleko mene (mysleno pocet hodin tydne), nez ve vyspelych zemich (mysleno ty zapadni...).
0/0
10.3.2003 16:00

Tip

Nemecka praxe
Jenom malou poznamecku z Nemecka kde ted ziju: Jednou jsem si u pekare koupil nejake pecivo a celkove jsem mel zaplatit 1,50 €. Prodavacka se to snazila natukat do pokladny, ale zrovna jim jaksi nesla a hlasila hardwarovy problem. Podal jsem ji 5 € bankovku. Ta vykulila oci a zasla dozadu za vedoucim, aby mi vydal. Proste to z hlavy neumela dopocist, kolik mi ma vratit. Na to prece ma pokladnu, ne?
Jeste jeden priklad, ktery mi vykladala moje teta, ktera hledala administrativni pracovnici pro svou firmu. Vsem uchazecum zadavala nejaky prakticky priklad typu (firma vyrabi vlajky): Metr latky stoji X, litr barvy stoji Y, vlajka je velka Z, spotreba barvy je W ....., kolik bude stat jedna vlajka. Kolik nemcu si myslite ze to umelo spocitat? Vetsina odpovedi byla typu: to jsme se neucili, to nevim. Nakonec musela prijmout jednu polku, ktera to vypocitala malem z hlavy jenom se na to podivala.
0/0
10.3.2003 15:47

Tonda

přijímačky
Přijímačky na střední školy by měli být z toho co se na tý škole bude učit bez ohledu na to jestli se to učí na základce. Podle toho se aspoň pozná zájem uchazečů o daný obor. Přeci nepolezu ne něco o čem nemám páru a nebaví mě to?
0/0
10.3.2003 14:43

Ivo

Re: přijímačky
Takze kdyz se budete hlasit na gymnazium, tak vas tam muszou vyzkouset z jakehokoliv predmetu? A proc zkouset taky z toho, co se maji teprve na stredni skole naucit? Nejak to z vaseho prispevku nechapu.
0/0
10.3.2003 16:32

*

spatny system skolstvi?
je mi lito, ze tady spoustu lidi zklamu, ale na zakladni skole sem v podstate zadny problemy nemel, nepodstupoval sem zadny sileny pocitani prikladu z belouna nebo nic v tomhle smyslu a na gymnasium jsem se dostal bez problemu a i tam sem vystudoval s vyznamenanim. je to dost o pristupu, pokud nekdo totiz na to kasle, tak se to za par mesicu tezko doucuje... pak nabehnou rodice, coze to nekdo jejich ubohyho synacka/dcerusku nuti srotit. prijimacky na gympl nejsou nijak slozity a jestli je nekdo neudela, tak bude chyba spis v nem nez v systemu - kdyz na to proboha nemam, tak tam nelezu!; osobne si myslim, ze gympl neni vubec tezka skola... nazory typu: ``kdyz nekdo chce studovat, tak by mel'', je pekna volovina, protoze jak rikam, kdyz na to nemam, tak tam nelezu. ted sem na vs a prestoze sem zrovna neprahnul po zemepise nebo dalsich predmetech, sem celkem rad, ze sem je mel a neco o nich vim.
0/0
10.3.2003 14:21

gavin

Co je cílem?
Podle průzkumu na amerických středních školách nedokázalo 30% studentů na mapě najít tichý oceán. Toho chceme dosáhnout?
0/0
10.3.2003 13:38

kruciš

Re: Co je cílem?
gavine-když hladina utichne,tak každej oceán je tichej-na tobě se naše školství taky výrazně podepsalo!
0/0
10.3.2003 13:41

DES

ještě poznámečka ...
Přecetl jsem nějaké příspěvky a spousty lidí se tady odkazuje na to, že naše školy dělají z dětí cvičené opice  a že se musejí biflovat vzorce atd ... Že nemůžou uplatnit svůj názor atd ... No nevím, ale pokud se podívám na učivo, tak skoro nevidím jediné místo kde by se dalo polemizovat, nebo diskutovat. Vždyť drtivá většina látky jsou fakta  ...... a jak chcete polemizovat nad 1+1=2, nebo H2O, atd ...  
0/0
10.3.2003 12:48

DES

No nevím ...
Připádámi to, jako by jsme říkali aby se děti neučily násobilku, protože si to lehce spočítají na kalkulačce ...
Kde je ta hranice kde se to opravdu musejí nabiflovat a kde stačí vědět kde si to najdou ...?
0/0
10.3.2003 12:34

gymnazista

Reforma
Proboha o nejake reforme se tu mluvi co ja zacal chodit na zakladku-1989, no a ted jsem ve ctvrtem rocniku na gymplu a kde nic tu nic. Autor dobre pise ze je treba zmenit nejen system a metodiku zakladnich skol, ale take stredni skoly(i kdyz nesouhlasim s uplnym zrusenim prijimacich zkousek- nejak se ten vyber proste musi udelat) a samozrejme take skoly vysoke. Ja se hlasim na medicinu a nepral bych vam videt ty zkousky- 4100 vzorových otázek- s tim co jenom ke zkouskam umim bych v USA vystudoval bakalarsky obor zdravotnictví na dobre univerzite. To stejne jeden muj kamarad ktery se hlasi na dejiny umeni- musi se naucit atributy vetsiny svatych- coz je mimochodem opet bakalarsky obor na amarickych univerzitach. Takze cela tahle diskuse je vlastne k nicemu dokud si ucitele na vsech urovnich neuvedomi ze STUDENT NENI ENCYKLOPEDIE a ze kazdy by mel slevit z pozadavku ve svem oboru na ukor srozumitelnosti a objasneni daneho predmetu. LIDE BDETE!!!
0/0
10.3.2003 12:26

doktor

Re: Reforma
4100 vzorových otázek je takový slabý odvárek. Jsou to věci, jejichž naprostou většinu nebudeš na medicíně potřebovat, jejich hlavním úkolem je vyselektovat uchazeče. Bakalářský obor na dobré univerzitě v USA by jsi na nich těžko postavil  (to mě docela pobavilo, o medicíně ty otázky totiž skoro nejsou). Problémem je, že testové otázky jsou zveřejněny a dostupné předem, takže reakce uchazečů je naprosto logická - vše našrotit nazpamět, mnohdy bez opravdových elementárních znalostí. Za mých časů jsem dělal přijímačky na jednu medinu, kde byly otázky k dispozici předem - seděli okolo mě lidi s desítkami taháků, s modelovými otázkami pod lavicí a slepice sypající z rukávu na číslo testové otázky písmeno správného řešení. Dostal jsem se, ale nakonec jsem šel na medinu, kde se testy sice psaly taky, ale otázky zveřejněny nebyly ... nebe a dudy. Bohužel, standardem UK se stávají předem vydané modelové otázky - a to postihlo i mou milovanou fakultu. Tím chci jen říct, že takto si objektivní přijímací zkoušky nepředstavuju ... a pokles kvality studentstva je prý znatelný (aneb kdo má víc času a chuti bezmyšlenkovitě se šrotit tisíce otázek zpaměti, tak ten vítězí) .
0/0
10.3.2003 14:22

Chozé

probuďte se
Lidi probuďte se , jsme národ Švejků a obyvateli Kocourkovů. To co jinde ve světě funguje bez problémů a v pohodě mnoho let u nás nebude fungovat nikdy. Snahou ministerstva není fungující systém , ale výkaz jejich nesmyslné "práce" a práci dávám úmyslně do uvozovek , protože to co poslední dobou předvádějí se nedá nazvat ani pitomostmi natož prací. Sáhněte do peneženek a zaplaťte naše geniální úředníky a jejich výkaz práce   
0/0
10.3.2003 11:22

Vladimír

Komunismu je tady stále
To stejné je se vším u nás v EU jde vše a u nás nic. Na vysoké školy ve Francii se dostávájí taky bez příjmacích zkoušek. To stejné v Holandsku atd. Je nutná rteforma celého školství na všech úrovních.
0/0
10.3.2003 10:56

sneer

Re: Komunismu je tady stále
mozna na nektere soukrome vysoke skoly ve francii - a to je u nas taky bez zkousek
0/0
10.3.2003 12:36

Tip

Re: Komunismu je tady stále
A jak bys to chtel teda delat, kdyz se na prava hlasi 20x vice uchazecu, nez je tam mist? To bys chtel opravdu prijmout vsechny? (No ikdyz kdyz nad tim tak premyslim, tak by to asi nebylo zase tak spatne, protoze vsichni by stoprocentne praci nenasli a tim padem by zajem o takove podobne obory opadnul).
0/0
10.3.2003 15:09

puppy

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
10.3.2003 9:48

Howard

Re: z vlastních zážitků
Tak to jsi hodne slaby, kdyz jsi musel rok pocitat Belouna kuvli prijmackam  No a to co potrebujes v praxi je zavisle prave na typu te one praxe. Zkratka kazda znalost se ti muze nekdy hodit a i kdyby ses ucil 90% veci zbytecne, bud rad, ze je umis.
Pracuji v Nemecku a musim rict, ze jsem vdecny ceskemu skolstvi za svuj naskok pred kolegy.
0/0
10.3.2003 19:10

dzefo

Ucit se, ucit se, ucit se
Vestni lidi se pri uceni snazi biflovani obejit pomoci logickych pomucek. A v mnoha pripadech se to zakum taky dari. Problem bych videl spis v tom, ze by se mohli ucit veci, blize k zivotu, aby studenti meli vetsi motivaci. A hlavne dat mnohem vetsi prostor pro diskuzi. Ale ktery kantor by pri 8 hodinach denne po 20 letech mel jeste kreativne myslet.
0/0
10.3.2003 9:33

Nula

Nic se nemá přehánět
0/0
10.3.2003 9:30

Nula

Nic se nemá přehánět
To co je uvedeno v úvodu článku, vůbec není větný rozbor. Člověk vůbec nemusí vědět, co to je přístavek nebo podobné píčoviny, a přesto to dá selským rozumem dohromady. Pokud někomu v osmé třídě není jasný elementární vztah mezi příčinou a následkem (a je jedno, zda to dokáže formalizovat do odborných termínů), skutečně nemá na střední škole co dělat.
0/0
10.3.2003 9:21

Čára

Re: Nic se nemá přehánět
Souhlasím s Vámi. K zodpovězení této otázky stačí pouze logické myšlení. A to by měl snad uchazel o SŠ mít. Ale asi ho nemá autorka článku.
0/0
10.3.2003 14:20

Petr

Patřili jsme mezi nejvzdělanější národy??
Toto tvrzení jsem přečetl níže (myslím kkkkkk), netvrdím, že to tak nemohlo být, ale zajímala by mě, jak k takovému závěru autor příspěvku došel. Podle počtu udělených Nobelových cen, podle realizovaných výzkumných projektů.... nebo jen podle toho co napsaly noviny. Nemohl to být uměle vytvořený mýtus? Nemyslíte, že kdybchom byli tak vzdělaný národ, trpěli bychom takovou politickou reprezentaci. Těžko říct, jedno je jisté, musíme se všichni snažit, aby vzdělání mělo ve společnosti vyšší prioritu. Je to naše jedinečná šance! Co se týče změny systému školství... z navrohovaných změn mám obavy, ne kvůli změnám jako takovým, ale kvůli tomu KDO je navrhuje a JAK je schopen je uplatnit.
0/0
10.3.2003 8:54

A. Nobel

Re: Patřili jsme mezi nejvzdělanější národy??
Nobelova cena uz davno neni zalezitost vedeni, ale penez a politikareni; o nic jinaciho tam uz nejde... (jak jinak si muzete vysvetlit udeleni ceny za mir takovym lidem, jaci je dnes dostavaji...)
0/0
10.3.2003 14:11

Matěj

Větný rozbor...
S tímto "strašákem " osmáků a deváťáků jsem se setkal 4x - jednou jako žák a 3x u svých dětí. Takže byla doba, kdy jsem tomu dokonce (a zcela zbytečmě) rozumněl. Ale jako otec jsem si mohl dovolit zeptat se postupně 3 češtinářek, k čemu to budou mé děti v životě potřebovat kromě přijímaček a 1. ročníku gymplu. Mohu Vás ubezpečit, že žádná z učitelek neznala odpověď.....
0/0
10.3.2003 8:48

Pošuk

Re: Větný rozbor...
kdy jsem tomu dokonce (a zcela zbytečmě) rozumněl ....
Matěji, Matěji, tan češtin být strasná.
0/0
10.3.2003 9:10

Vašek

Re: Re: Větný rozbor...
Jakápak čeština, byl to asi jenom překlep. Jinak mohu jenom konstatovat, že větný rozbor je naprostá kravina k ničemu. Mám dva syny na ZŠ...
0/0
10.3.2003 9:18

VM

Neplačme ani nejásejme
Mám podle mne dost vlastních zkušeností. Prošel jsem totalitním školstvím, kde jsme se učili "nesmyslné filosofické pasáže marxismu" téměř nazpaměť, ale zase naopak jsem měl od základky přes gympl a vysokou skvělé znalosti z matiky, fyziky, chemie apod. Vždy záleželo jen jen na učitelích a profesorech. Dodnes ze všeho čerpám i v praxi. Navrhnout správně tabulku excelu, graf nebo práci nějakého databázového programu vyžaduje, aby jste byl s matikou v pěkném, ale také rutinním vztahu, ale také chápal celkově svět okolo. Syn je letos na ročním pobytu v USA na High school. To co se učí, je jednodušší, zvládá školu i přes jazykovou bariéru (která se samozřejmě již blíží k nule) svěle. Vidím rozdíl v tom, že opravdu po nich vyžadují vlastní zpracování informací, ale chybí rutinní "trenink" exaktních věd - to mnohonásobné počítání mnohočlenů, spousty příkladů na úlohy o pohybu, elktrické obvody atd. Naopak je vedou k vlastní zodpovědnosti za svůj život a své vzdělání tím, že si mohou vybrat předměty a jejich obtížnost. Za to dostanou kredity a na základě kreditů mohou jít tam, kam jim kredity umožňují jít. Tedy platí, že něco máme lepší, něco horší. Chce to asi různé přístupy k tzv. společenským vědám a k exaktním předmětům. V čem ovšem vidím prostor ke zlepšení? Aby učitelé dokázali na základě znalostí pomoci dětem a studentům v oblasti exaktních předmětů vytvářet komlexní pohled na svět a jeho fungování. Jsem překvapen, že učitel matiky, když vysvětluje např. lineární funkce y= kx + b zároveň žákum neřekne, že matematika pouze vytváří univerzální nástroje pro ostatní vědy, že to není samoúčelná hrátka s čísly a písmeny. Že dráha pohybu s=vt+s0 je vlastně také funkcí a to co se o ní naučí v matice, platí ve fyzice. Že vše, co dělá člověk doma, má své zákonitosti, o kterých se teoreticky učí. Děti se usmívají, když jim vysvětluji, jak funguje mikrovlnka, že je to jen pouze tření molekul, které loni brali ve fyzice, a že těmi molekulami otáčejí stejné vlny jako "televizní vlny", že vlastně  velmi rychle otáčejí s těmi "chemickými modely molekul vody", které mají na straně xy v chemii, protože jsou bipolární (jak se tam píše) a že to otáčení se dá popsat tou zdánlivě nesmyslnou funkcí sinus, kterou se právě učí v matice. V tom bych viděl smysl spojení rutinny a rozvíjení vlastního pohledu na svět. Myslí, že máme dobré školství, ale mohlo by být lepší. Oni mají také dobré, ale mohlo by být lepší. Už z diskusí vyplývá, že jsou na to různé pohledy, prostě školství se nedá řídit jako auto. Lze mu jen vytvářet více či méně dostatečný společenský a ekonomický rámec, aby do něj vstupovali pedagogové kvalitní. Ostatní přijde "samo".
0/0
10.3.2003 8:47

Cumi

AD
Pár takových "kreativních" předmětů sem již kdysi měl. Že to bylo oproti ostatním předmětům dost o ničem netřeba rozebírat. Udělat matematiku na VŠ mi to teda určitě nepomohlo a nějak přemýšlím jestli mi to vůbec v něčem pomohlo. Tedy kromě toho že se v těch předmětech vedly dementní řeči o ničem.
0/0
10.3.2003 8:39

Daniela

Re: AD
Nekdo si mysli, ze to jsou dementni reci o nicem, jiny zase povazuje matematiku za predmet na ho.v.no. Proste kazdy je jiny.. pokud mas rad matyku, tak chapu, ze nepotrebujes kreativne premyslet a mit svuj nazor na jine veci. Ale jsou i lide, kteri uprednostnuji jine veci nez matematiku. A je dobre se naucit utvaret vlastni nazor, a to treba i v matematice, nez to jenom tupe opakovat.
0/0
10.3.2003 8:43

luparabianca

Re: Re: AD
danielo, ty budes ekonomka obor marketing, zejo? :))jak sis proboha spojila, ze kto ma rad matyku nepotrebuje kreativne myslet a nema vlastni nazor???? myslim ze nemas ani sajn nac jsou dobre prirodni vedy a potazmo jine okruhy, ktere by si clovek samostatne nikdy nevybral ke studiu. vis nac je to dobre?aby se ti a hlavne mladym lidem roztlacila palice a chytli sirsi obzor, protoze i v zivote je to tak, ze nebudes delat jen to co chces ty. a clovek by mel byt vytrenovanej prispusobit se a zvladat i jine situace nez jake se mu libi. paralela s predmetmi , ketre chces studovat( jen ktere se ti libi) abys pochopila...
0/0
10.3.2003 9:06

Jan

Re: Re: AD
No právě v matice musíš osvědčit dobré logické myšlení, úsudek, kreativitu... Tys asi matice moc nerozuměla, co? Ono to totiž není o učení se vzorečků, víš...
0/0
10.3.2003 9:12

Šárka

Škola hrou ?
Co čekali rodiče, kteří na takovéto školy děti dali ? Dnes, kdy vystudovat i dostat se na gymnázium je tvrdá dřina, nemá dítě, které neumí tvrdě pracovat, šanci. Kdo bude dobrovolně řešit stovky příkladů z matematiky, fyziky, chemie ? Tvrdě se "hrou" učit bilologii či chemiitaké nelze. Není-li někdo zvyklý se učit, tak nemá na gymnáziu, ba ani na průmyslovce šanci. Natož na vysoké škole. Po zrušení zkoušek se tam všichni sice dostanou, ale kolik jich bude schopno školu dokončit ?
0/0
10.3.2003 8:35

Petr

....školství, další věc, kterou jsme nezvládli
Problémů v naší, promiňte mi, "banánové republice" je víc než dost. Školství mezi mě bezesporu patří a mám pocit, že je neprávem odsouváno na druhou koleje před otázkami ryze ekonomickými nebo sociálními. Bylo by velmi dobré  uvědomit si, že naše téměř jediná šance je ve vzdělaných lidech, našich zanlostech a dovednostech. Bohužel vlády minulé ani ta současná, vidí priority uplně jinde, možná záměrně. Domnívám se, že proces přijímacích řízení je špatný. Při přijímacím řízení na střední školu mají žáci pouze 2 možnosti... je to jednak pro děti stresující, nemají možnost výběru ...a druhou školu volí většinou proto aby se ěnkam vůbec dostali. Na vysoké škole musí projít nesmyslným sítem přijímacího řízení, které jde poměrně lehce obejít. Myslím si že by měli mít žáci ZŠ neomezenou možnost počtu přihlášek a stát by se měl snažit, aby na VŠ prostě mohl každý, kdo má zájem. Při studiu se stejně rychle "vytřídí zrno od plev". Nemyslíte, že platíme dostatečně vysoké daně na to, aby bylo vzděláno dostupné všem, kdo chtějí studovat?
0/0
10.3.2003 8:35

Tip

Re: ....školství, další věc, kterou jsme nezvládli
S tim poctem prihlasek plne souhlasim, ale s cim teda nemuzu souhlasit je poznamka, ze by se na VS mel dostat kazdy, kdo ma zajem. VS prece jenom klade dost velke naroky a je potreba "projit" sitem. Pravdou vsak je, ze zpusob, jakym se to provadi neni zrovna idealni - viz reakce nekde tady vyse (nekteri znaji zpameti ze spravna odpoved je c a nevedi nic vic). Ale pustit vsechny lidi na VS by taky mimo jine znamenalo obrovske vydaje od statu. Kolik si myslite ze existuje "studentu", kteri chodi na skolu jenom proto, ze za ne po cely rok stat vsechno plati? Uz i v teto dobe se takovi najdou (znam konkretne), no a po uvolneni by se to urcite zvysilo. Tohle je ale asi na trochu delsi diskusi a trosku jinde nez zde.
0/0
10.3.2003 15:24

df

Všechno je jinak
Představte si, že vás přivezou s otevřenou zlomeninou k lékaři a on namísto vašeho neprodleného ošetření začal hledat informace jak na to. Proč děti z našich "špatných" škol při studiu v zahraničí, zejména ve Spojených státech, excelují? Proč ti naši studenti, kteří prošli americkými školami říkají: proboha jen to u nás neměňte? Neúspěch při studiu není zdaleka v systému školství. Jestliže má někdo s dětmi doma neučí nebo má líné či blbé děti, tak nepomůže ani zrušení školy. Na druhé straně je pravda, že velká část učitelů neumí učit a neumí jednat s dětmi. Ten, kdo chce být kantorem by měl projít psychotesty a něčím na způsob talentových zkoušek, protože být učitelem znamená být především dobrým hercem s železnými nervy (a ne ušlápnutá puťka, která neumí vyjít ani s dospělými).
0/0
10.3.2003 8:21

Hans

Re: Všechno je jinak
Je to přesně tak, jak říkáš...to, co leze z peďáků za magory, to snad nelze ani popsat - neumím si představit, že ti lidé se o sebe dokáží sami postarat, natož aby učili děti...Znám spoustu budoucích kantorů a je to teda hardcore...
0/0
10.3.2003 8:28

Daniela

Re: Všechno je jinak
Hm. Ja jsem prosla ceskym i americkym skolstvim. Myslim, ze mohu tedy trochu porovnavat. Obe dve maji sve spatne i dobre stranky. Ale myslim si, ze nekteri zde maji pravdu, ze ceske skolstvi jenom vyzaduje opakovani a presne citovani ucebnic a ucitelu. Nezbyva moc mista na vlastni rozvoj nazoru. A nesouhlasim s tim, ze ceske deti exceluji v zahranicnich skolach. Ono to je tak trochu tim, ze z ceskych skol vyberou ty nejlepsi a tito studenti pak reprezentuji. Vetsinou tito nejlepsi patri k prumeru v americke skole, coz je ovsem vzhledem k jinemu prostredi celkem uspech. Zapomente konecne na ty nazory, ze ceske skolstvi je nejlepsi . Zeptejte se skutecne tech, kteri meli to stesti a mohli studovat i jinde (nejen v US, ale treba i v Nemecku, Anglii, Svedsku..) uvidite, co vam reknou. A podle toho, co jsem zjistila od ostatnich, to nebude moc pro ceske skolstvi lichotive. (opet musim rict, ze jsou veci, ktere jsou zde v CR lepsi, ale skolstvi to asi nebude). D.
0/0
10.3.2003 8:32

Jiřin

Re: Re: Všechno je jinak
Sice jsem nestudoval nikde v zahraničí, ale mám dost přátel, kteří ano a sdílím stejný názor jako Daniela.
0/0
10.3.2003 9:37

zalozak

Oni to kritizuji, my to zavadime
Po celou dobu sve existence na ceskych skolach jsem slysel o tom jak je to venku (cti na zapade jeto na skolach bezva). Ja se tam ti studenti uci jen to co potrebuji, nebifluji se, jak pak maji fantasticke moznosti v praxi. Prijimaci zkousky jsem delal s potlacovanym vztekem protoze jsem si rikal proc nemuze to byt u i nas jako tam .... v "idealnu".
Par let zivota v tom "idealnu" rychle zpusobilo ze "supiny mi spadly s oci" (parafrazujice slavneho ceskeho herce) a ja si uvedomil jak jsem se ja i ti "informovani" vlastne stali cilem straslive desinformace. Moznost videt schematismus v praxi - coz je presne to co pristup prez "case study" uci je zazitek. Zkouseni prez testy ktere primo podporuje biflovani se nesmyslnych cisel ci jednostranne zamerenych postupu a cvicit se zaskrtavani casto umyslne matoucich odpovede testu .... to byl muj prakticky nastup do toho idealu. Moznost videt absolventy skol kteri sice jsou mozna blize praxi (z hlediska prvnich mesicu v zamestnani) ale netusi nic o principech veci, nemaji elementarni zaklady a obcas nemaji daleko ke cvicenym opickam... to je vysledek toho zazraku tzv. praktickeho skolstvi.
V cechach se rikalo ze skola ma naucit cloveka se ucit a dat mu zaklady. Ja jsem absolutne proto aby skoly take ukazaly kde informace hledat, jak je zpracovavat ale myslim ze slepa konverze do systemu ktery je v zemich odkud pochazi kritizovan je ponekud kratkozrake a mozna ze nas bude stat I tu vyhodu kterou jeste mame…. clovek casto vidi priklady jak cesti studenti venku na skolach maji vynikajici vysledky … proc asi… ze by to bylo proto ze prosli spatnym skolstvim… ???
0/0
10.3.2003 5:19

lemurovnik

Re: Oni to kritizuji, my to zavadime
Na zahranicnich skolach muzes skutecne videt ceske studnty, patrici mezi velice uspesne. Ale to asi neni vysledek vyborneho skolstvi. Je urcite mnozstvi studentu, kteri jsou uspesni, protoze na to maji . Ceske skolstvi proste nuti studenty ucit se nazpamet spoustu veci, ale nedovoluje mit svuj vlastni nazor nebo svuj vlastni nazor rozvijet.............
je to tak trochu jako - nauc se to  a mlc. ale melo by to spis byt - nauc se to a rekni, co si o tom myslis. Bohuzel  v ceskych skolach to tak neni a asi dlouho jeste nebude..
0/0
10.3.2003 5:41

zalozak

Re: Re: Oni to kritizuji, my to zavadime
naprosty souhlas.......s tim ze by se meli studenti ucit rozvijet nazor... ale opravdu si myslim ze tomu tak jinde je ??! Nikdo nerika ze je ceske skolstvi dokonale - ale cesta nutne nemusi byt ( a neni) v kopirovani spatnych modelu.
0/0
10.3.2003 6:21

lemurovnik

Re: Re: Re: Oni to kritizuji, my to zavadime
ano, myslim si, ze tomu tak jinde je. Uznavam, ze je dobre znat vsechny podrobnosti, ale kolik studentu si to pamatuje dejme tomu po pul roce?? ..krome nekolika geniu...nikdo. Je dulezite rozvijet vlastni nazor, a ve skole diskutovat o jednotlivych problemech. Na to bohuzel neni v ceskem skolstvi prostor a ani nalada ze strany ucitelu (profesoru). Cesky student je tedy odkazan na biflovani, na jeho nazory kazdy s.e.re. Alespon to je ma zkusenost... a to jsem hezkych par let pryc ze skoly, ale mam kontakt se skolstvim (upozornuji, ze nejsem a ani nechci byt ucitel)
0/0
10.3.2003 6:27

Hnidopich

Re: Re: Oni to kritizuji, my to zavadime
Jak jste prosím vás přišel na to, že české školství nedovoluje mít svůj vlastní názor a navíc jej rozvíjet? To snad platilo za komunismu, leč nebyla to vina školství, ale politické reality. Nejsem proti reformám, ale jsem proti špatným reformám a ta, jež je zde zmíněna do této kategorie nepochybně patří.
0/0
10.3.2003 7:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.