Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už se ví, jaké budou maturity

Ministerstvo školství už ví, jak budou vypadat takzvané "státní maturity". Svůj návrh představí i veřejnosti. Nová zkouška, stejná pro všechny střední školy v republice, bude povinně obsahovat češtinu, cizí jazyk a jeden volitelný předmět (na výběr bude matematika, občanská výchova, přírodovědně technický základ a informačně technologický základ).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

GhorX

Tenhle model se mi líbí, jen matematika by měla být povinná. Rozsah matematiky na střední škole je zvládnutelný velmi lehce, s minimálním úsilím. Setkávám se s absolventy, kteří si nedokážou spočítat výplatu, protože nechápou princip procent. Mladší kolegové mi posílají zprávy, kde je víc chyb, než v diktátech školáků ZŠ. A protesty proti občanské výchově ? Že český volič něco takového potřebuje je zcela evidentní, stačí se rozhlédnout mezi zvolenými politiky; zvlašť, bude-li její součástí základ práva. Jak níže poznamenává Juras, je mnoho podvodů založeno na nevědomosti a hlouposti. Jak může někdo naletět na nabídku typu letadlo, když ověřit si, že jde o podvod, zabere průměrně vzdělanému člověku 5 minut ?
0/0
20.2.2003 11:14

Juras

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
20.2.2003 10:29

Juras

Re: příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
Hmm, to by mě zajímalo, co jsem tam vlastně napsal...  Sprostě nemluvím. žeby nějaký překlep?
0/0
25.2.2003 15:20

GhorX

Re: Re: příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
Že by někdo z redaktorů (jistě všeobecně dobře vzdělaných) nasedl pro svou interpretaci "logiky" na nějaké letadlo ? A nebo nějaké možná řídí...
0/0
25.2.2003 16:39

dkfg

Proc se chlubit neznalosti?
Jsem matematik, ale nikdy by me nenapadlo chlubit se tim, ze nevim neco z dejin umeni, neumim pravopis, neznam jazyky. Je pozoruhodne skoro kazdy herec, psycholog nebo sociolog je hrdy na to, ze nic nevi o matematice, a vydava to za dukaz sve vysky a nadrazenosti. Ale mozna to neni az tak divne, nebot plati, ze 80% lidi v kazdem oboru jsou blbci.
Dalsim omylem je, ze matematika je _narozdil_ od filosofie exaktni veda. Neni to pravda, filosofie i matematika jsou _obe_ exaktni vedy, maji mnoho spolecneho.
0/0
20.2.2003 10:06

Juras

Re: Proc se chlubit neznalosti?
Ono není asi potřebné, aby lidi věděli, že jedna a jedna je dvě, ale aby uměli správně nasat, jakým způsobem Mácha líčí utrpení otcovraha. Když ale takovíto sednou na lep jakékoliv pyramidové hře, neuznají že jsou blbci, protože každému i nematematikovi, který si na kalkulačce zkusí zmáčknout 6* a párkrát = musí být jasné, že to nemůže fungovat. Místo toho vynadají tvůrci pyramidy, že je podvodník, že slibuje a ono nic. A odsereme to my všichni rozumní, stát je za to ještě odškodní stejně jako podobně tupé kampeličkáře. Vsadím se, že nejméně 95% obětí finančních podvodů řekne, že "jim matematika nikdy nešla". Pitomci...
0/0
20.2.2003 10:24

asd

Ten volitelny predmet
obcanska vychova, to je odporna unikovka pro blbce. Vubec nezadam povinnou matematiku, ale proc tam neni treba latina nebo nejaky jiny plnohodnotny predmet?
0/0
20.2.2003 9:47

vesnitchak

co mate proti matematice?
na drtive vetsine strednich skol je matematika naprosto trivialni (a to vcetne gymnazii). nechapu, jak nekdo muze mit problem s matematikou na stredni skole, kde se vsechno porad dokola omila a pocitaji se porad dokola tytez priklady (nejkrasnejsi priklad je derivace - derivovat umi i cvicena opice nebo dementni program na 10 radek v prologu, nevidim duvod, proc by se to nemohli naucit i studenti gymnazii). obavam se, ze vetsina (i gymnazialni) matematiky je o mechanicke aplikaci nekolika pravidel, a to podle mne zvladne kazdy. uznavam, ze hodne zalezi na kvalite vyucujiciho, ale zastavam nazor, ze kdyz se neco dobre vysvetli, tak se da pochopit vsechno..
0/0
19.2.2003 20:04

df

Re: co mate proti matematice?
Mate naprostou pravdu. Na gymnasiu v matematice o nic nejde, je to trivialni.
0/0
20.2.2003 9:39

josefnajt

Nemístný a drahý humbuk!
Že maturita na některých školách byla svou úrovní mizerná je asi pravda. Je to ale chyba slavné České školní inspekce! Kvůli tomu se nemusely vyhazovat ty děsné miliony a dělat honosné "trafiky" pro prominentní lidi typu velkokněžna Zeilencová a spol... Ale my na to přeci máme, abychom léta vyhazovali miliony pánu Bohu do oken, že?
0/0
19.2.2003 17:00

Vlastys

V celém svém životě jsem z matematiky potřeboval max. látku z prvních dvou ročníků stř.školy. A to pracuji 23 let jako technik. Že bych v životě potřeboval absolvovat z matematiky maturitu - o tom silně pochybuji. A co ti, kteří se v životě chtějí věnovat humanitním oborůma a museli by se stejně trpně biflovat něco k čemu mají odpor? Na to abych cvičil logiku - k tomu maturitu nepotřebuji. Z českého jazyka má obecný smysl naučit se správně mluvit a psát. Je trapné, když chytrý matematik nebo vědec neumí srozumitelně prezentovat svoji práci v kvalitní a správné češtině. A natož pak politik , žurnalista, nebo i majitel či zástupce té nejmenší firmy. Všechny tyto jmenované velice často slýcháme z médií mluvit řečí, která se spíše hodí do debaty s pivními přáteli. Takže povinný předmět asi opravdu jen s cizího jazyka a zbytek volitelné dle vlastního zaměření a uvážení. A hrozně by mě vadilo, kdyby nějaký ouřada diktoval mojim dětem z čeho mají maturovat a prožívat zbytečná trauma a stresy.
0/0
19.2.2003 14:32

Juras

Re:
Proč se geniální exaktní mozek musí biflovat nějakou zaprděnou češtinu a povinně i cizí jazyk, když k tomu má odpor? Znalosti z matematiky jsou všestranněji použitelné než předměty, které zůstaly jako povinné.
Nevěřím tomu, že používáte pouze látku z prvních dvou ročníků středníní školy. Možná to děláte nevědomky (bezděčně).
Nevím, co obnáší současná výuka matematiky.  Já bych se přimlouval za důraz na logiku. A možná místo nějakého volitelného předmětu by bylo lepší prokázat schopnost logické argumentace. A o to by mělo jít při výuce matematiky především. A samozřejmě povinná maturita ze schopnosti myslet, ne z našrocených dějin literatury. To si každý uvažující člověk může kdykoliv vyhledat v katalogu.
0/0
20.2.2003 9:23

Mahdi

Re: Re:
Třeba proto, že všechny vědecké články dnes vycházejí v angličtině.
0/0
25.2.2003 15:15

Juras

Re: Re: Re:
A proč by nějakého maturanta, který si neumí spočítat jedna a jedna, měly zajímat nějaké vědecké články? Mimochodem - nemáte pravdu. Všechny vědecké články nejsou překládány do angličtiny. Existují i takové vědecké články, které nestojí za to překládat a zůstanou tak navždy napsané pouze v autorově mateřštině.
0/0
25.2.2003 15:23

asd

Re:
Pracujete jako technik, ale co to je technik? Asi pracujete spis jako udrzbar, kdyz nepotrebujete nic z matematiky. Je pravda, ze vetsina lidi skoro nic z matematiky nebude potrebovat, ale obcas ma smysl se ucit neco i jen tak bez prime nutnosti, bez okamziteho pouziti. Lidi by se meli naucit aspon logicky myslet. Je strasne, kolik lidi si mysli, ze kdyz z A plyne B, tak je to to same, jako kdyz z B plyne A.
0/0
20.2.2003 9:45

Pavlína

.
Maturovala jsem loni a nemyslím si, že by byla maturita zkouškou dospělosti. Ba právě naopak, je to fraška a instituce, které nepomůže jen přidat pár povinných předmětů a udělat bubu na maturanty. Stejně to všechno odskáčou studenti. Ministerstvem určená látka, kterou budou muset zvládnout pro úspěčné složení maturity se bude muset vyučovat a zkoušet. Jenže kdo ji bude vyučovat a zkoušet, když stávající pedagogické sbory jsou neschopné a většinou jsou o jednu kapitolu před studenty? Je to blbost. Ať omladí pedagog sbory, protože ti důchodci na to nemají
0/0
19.2.2003 10:54

Q of Continuum

Re: .
To oni jim to připraví dobře placení lidé a důchodci budou jen opravovat a), b), c), nebo d)  :-))))) Ale jinak souhlas, bohužel jsou často dost neznalí i čerství absolventi...
0/0
19.2.2003 11:13

Cynyc

Re: .
Takovy zaver povazuji za nemistnou generalizaci. Vetsina pedagogu, se kterymi jsem se behem procesu meho vzdelavani setkal, byla odborne na zcela postacujici urovni. Ne vzdy to ovsem byli dobri ucitele, coz je bohuzel schopnost, ktere se podle meho nazoru nelze naucit. Jinak omlazeni ucitelskeho sboru povazuji za nerealne, nynejsi podminky ucitelskeho povolani jednoznacne odrazuji vsechny mlade lidi s vyjimkou tech, kteri jsou neschopni a jinak by se neuzivili, a nekolika malo nadsencu. Dovedete si predstavit, jak par mladych ucitelu zaklada rodinu? Vzdyt by umreli hlady.
0/0
19.2.2003 12:32

Q of Continuum

Re: Re: .
To může být právě iluze. Neschopní pedagogové - často ti mladí - maskují své neznalosti za předstírání odbornosti spojené s pedagogickou neschopností. Docela to funguje a studenti nabydou dojmu odborníka zahleděného do svého oboru.
0/0
19.2.2003 13:31

LaHab

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
19.2.2003 10:42

Lipi

Re: Povinne predmety
Presne!!!
0/0
19.2.2003 11:34

Neo

Re: Re: Povinne predmety
Eh..Jaký předmět pak zbejvá?
0/0
19.2.2003 14:33

qwertyuiop

Re: Re: Re: Povinne predmety
LATINA
0/0
20.2.2003 9:50

Zbyněk

Proč český jazyk?
Neznám jediný důvod proč by součástí maturitní zkoušky měla být povinná zkouška z češtiny. Je to disciplína, kterou studenti zvládají více než kteroukoli jinou. Ostatně ani povinná maturita nic nezmůže stěmi, kteří pro jazy nemají cit. Přesvědčuji se o tom denně při četbě studentských prací na vysoké škole. Literární náplň češtiny může být nějaké zkoušky z obecné kultury. Ta oprhovaná matematika je pro rozvoj mladých lidí opravdu lepší než čeština.
0/0
19.2.2003 10:13

vana

Re: Proč český jazyk?
podle pravopisu pouzivaneho v diskuzsich na Y-Dnes a v ni samotne, bych se primlouval, aby se na strednich skolach dale rozsirila vyuka CJ, a aby se z ni skladaly testy povine kazde dva roky jakoyto soucast hodnoceni zamestnance! Prectete si nektere prispevky a zaplakejte jako ja...
0/0
19.2.2003 10:19

Neo

Re: Re: Proč český jazyk?
 :o) stačí si přečíst ten tvuj..
0/0
19.2.2003 14:35

Juras

Re: Re: Proč český jazyk?
Já byc stejný pryncip zavedl pro logyku - mne je jedno, esly čtu nesmisly pravopysně nebo s chibamy
0/0
20.2.2003 9:32

Franta

zakopanej pes je jinde
Přestože jinak pracuji v IT, kromě toho studuji práva. Na svou střední školu ani maturitu nevzpomínám nijak s láskou a to kvůli tomu, že:
  1. ač proti matematice nic nemám, tak ji mám z gymnázia dost zhnusenou - tak jak nám byla podávána, rozhodně neobohatila mé logické myšlení
  2. ač docela rád čtu, tak se mi literatura zhnusila hned v prváku na gymplu, protože kdo si ještě pamatuje osnovy, tak ví, že se začíná naposto nesmyslně od nejstarší literatury, která rozhodně moc záživný není (možná s výjimkou starověku)
Dva naznačené příklady ukazují, že myšlenka všeobecného vzdělání je určitě dobrá, ale bez změny osnov (a potažmo příjimaček na VŠ) to zůstává pouze utopickým snem.
0/0
19.2.2003 9:58

Pater Havlasa

maturita v cesku...............................
ministerstvo skolstvi dnes prozradilo, ze zakladni predpoklad k maturite je zaprve znalost komu a jak zalizt do zadku.
kazdej student se musi naprosto bezchybne orientovat ve slozitem svete politickych vlivu a za kazdych okolnosti musi najit ten spravnej zadek do kteryho vlizt chce-li uspet pri maturitnich zkouskach.
hloubka a rychlost se taky bude bodovat dale prozradilo ministerstvo skolstvi.
patolizani zustava samozrejme jeden ze zakladnich predmetu.  oproti tomu cestina, jak rekl ministr skolstvi, se ucit a zkouset uz nebude protoze je to umirajici jazyk s kterym nechtej uz mluvit ani cesi.
  
 
0/0
19.2.2003 9:34

Bara

Re: maturita v cesku...............................
Není až tak úplně vhodné a přesvědčivé kydat o něčem, o čem očividně víte pouze z doslechu. Maturitu bych proto, být Vámi, raději ani nekomentovala.
0/0
19.2.2003 10:37

Jirka2

Matematika
Prosel jsem si klasickou zmenou vztahu k matematice. Na gymplu jsem se ji dostatecne nevenoval (nevenoval jsem se ji vubec) a na VS me potkala hned dvousemestralni technicka matika. Rikal jsem si, ze kdyz projdu tim, projdu celou VS. Stalo se. Ted si myslim, ze matematika je potrebna, ale kdyby me to nekdo rekl na stredni, tak bych si myslel svoje.
Na druhou stranu, lide, kteri se chystaji studovat humanitni obory maji k matematice pravdopodne "neprekonatelny" odpor.
0/0
19.2.2003 8:36

Lipi

Re: Matematika
Tak, tak. Stejne jako lide chystajici se studovat technicky obor maji neprekonatelny odpor k biflovani nejruznejsich udaju o autorech a jejich dilech. A to dokonci i kdyz jinak radi ctou.
0/0
19.2.2003 8:43

Zdeněk J.

Re: Matematika
Maturita z matematiky by měla být rozhodně povinná na gymnáziích. I student filozifie, práv či umění musí být schopen logického uvažování, a to jej naučí právě matematika. Navíc prakticky každý člověk, tím spíše absolvent VŠ, musí umět pracovat s výpočetní technikou. Na odborných školách je to něco jiného, tam je třeba posuzovat školu od školy.
0/0
19.2.2003 9:45

zoe

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
19.2.2003 12:22

peytl

Re: Re: Re: Matematika
ale pokud mu nejde čeština tak je vše v pohodě a klidně ho do toho nutit mužeme že?!
0/0
19.2.2003 13:46

Zbyněk

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
19.2.2003 13:51

Juras

Re: Matematika
Právě. Už njste viděl třeba psychologa, který byl schopen dát dohromady alespoň jeden odstavec neobsahující nějaký logický rozpor? Studium matematiky vede k rozvíjení racionální složky osobnosti. Nejsem nějaký zaslepený skeptik von Sysifos, který racionalitu považuje za všespásný princip, myslím ale, že by chybět neměla. Schopnost uvažovat logicky by se s iracionálními složkami poznání (pozorování, intuice, paranormální zážitky) měly doplňovat. Protože i takto získané poznatky je vhodné vyhodnotit s rozumem.
A v neposlední řadě jako komunikační nástroj je výroková logika nenahraditelná, chceme-li se vyhnout nejednoznačnostem. (podívejte se např. na nejednoznačnost a logickou nekonzistentnost zákonů, které dělali blbci hloupě se pyšnící "mně matematika nikdy nešla").
I humanitně zaměření lidé musí umět uvažovat. Požaduji povinnou maturitu z logiky!
0/0
20.2.2003 9:40

jmeno

Re: Matematika
Skutecne rozumni filosofove se nechlubi odporem k matematice, naopak povazuji matematiku za soucast filosofie nebo obracene. Ja jsem matematik, a nikdy jsem nemel odpor k literature, umeni, filosofii nebo jazykum.
0/0
20.2.2003 9:56

Ares952

Cestina
češtinu bude potřebovat každej,ale matematiku - to je to co napsal Neo. Cestina nam mozna na neco bude, ale na co nam je beznemu smrtelnikovi literatura? Na nic! Nejlepsi je matematika, ja z ni maturitu mam a musim rict, ze mi to na vysoky dost pomohlo!
0/0
19.2.2003 8:21

Pospa

Re: Cestina
Presne tak...literatura je uplne k nicemu...nevim proc musim vedet, co kterej pisalek nacmaral. To ze se nekdo nudi a pise nejaky kraviny a ja to pak musim umet, me pekne stve. A jelikoz programuju, tak matika se mi dost hodi...i kdyz chapu, ze spuste lidem proste nejde. Povinne bych ji nedaval.
0/0
19.2.2003 8:36

0/0
19.2.2003 8:19

karel

je to tam, kde to vždycky bylo
když jste nastupupovala, říkám si, konečně v tom školství zavál svěží vítr. Ted´´ si říkám, je to Pit´ha v sukních.....a asi nejsem sám..
0/0
19.2.2003 8:18

SILVI

MATEMATIKA
NESOUHLASIM S JIRKOU, PROC MIT U MATURITY MATEMATIKU, JAKO HLAVNI PREDMET. PRI PREDSTAVE, ZE UZIJU V ZIVOTE LOGARITMUS, FAKTORIAL, DERIVACI.........A  JA NEVIM CO VSECHNO. PO PRAVDE BYLA JSEM RADA, KDYZ MI VE 4 ROCNIKU MATEMATIKA SKONCILA A V PATEM JSEM JI MELA JEN OKRAJOVE.
0/0
19.2.2003 7:57

Ares952

Re: MATEMATIKA
Mozna, ze logaritmus, derivace a faktorialy a integraly v beznem zivote nevyuzijete pokud nejste technik. Ja jsem technik a na druhou stranu si nedokazu predstavit, jak bych vyuzil treba literaturu, nebo cestinu, protoze pravopis me maturita uz nenauci (a to ne proto, ze uz mam po maturite)
0/0
19.2.2003 8:23

Juras

Re: MATEMATIKA
Souhlasím s Jirkou. Přimlouvám se za důraz na oblasti, které v životě zoufale chybí. Především logika. Souhlasím se Silvi, že by součástí zkoušky neměla být znalost tabulky přirozených logaritmů ani schopnost odvodit kombinační číslo. Student by měl projevit nějakou kvalifikaci pro vyšší studium - a k tomu nepochybně patří schopnost logicky myslet. Pokud to někdo neakceptuje a myslí, že logiku nepotřebuje, souhlasím. I bez toho, se dá žít, jak se o tom denně mohu přesvědčit na internetu i v reálném světě, nechť však tito lidé nemají maturitu a nemají tak ambice vetřít se do vědy, v níž tak rádi dělají paseku.
0/0
20.2.2003 9:47

Jirka

Maturita bez matematiky není maturitou.
Matematika a čeština byly vždy základní nosné pilíře vzdělání. Pokud někdo nemá maturitu z matematiky, nepovažuji ho vůbec za středoškoláka.
Naopak zírám nad tou občanskou naukou. Vždyť je tam "učí" samé plky - a z toho chtějí maturovat?
0/0
19.2.2003 7:24

ukran

Re: Maturita bez matematiky není maturitou.
naprosto souhlasím.
Maturita povinná -Matematika a angličtina.
Čeština již není potřeba,ta se dělala u přijímaček..
0/0
19.2.2003 7:27

Neo

Re: Re: Maturita bez matematiky není maturitou.
Naprosto nesouhlasím.K čemu bude matematika studentovi,který chce jít např.na filozofii?češtinu bude potřebovat každej,ale matematiku?Pod "občanskou naukou" se asi skrývají základy společenských věd,a ty jsou přece volitelné,tak když je považuju za zbytečnej předmět,nevyberu si je,ne?
0/0
19.2.2003 7:42

Renata

Re: Re: Re: Maturita bez matematiky není maturitou.
jo jo, a pak se budete divit, ze si filozof vysokoskolak ani nespocita kolik zaplati na urocich z pujcky a bude se moc moc vymlouvat, ze on chudacek tomu nerozumi a ze za nim prisli nejaci hodni pani a rekli, ze je to pro nej vyhodne, tak jim uveril. A zase bude stat nalivat penize do ruznych takovych zalozen, protoze spousta prechytrelych se nechala natahnout na kdovi co, aniz by si propocitali rizika. Znam spoustu lidi, kteri vubec neumi pocitat s procenty, prestoze je to jedna z nejpotrebnejsich veci v zivote, kteremu vladnou penize. A ze cestinu bude potrebovat kazdy? Jo, je dobre vedet, ze existoval nejaky Macha atd., ale k cemu mi je , ze vim ze nekdo pracoval jako redaktor v casopisech Cas, Hlas, Vlasta, Kvety atd. atd. atd.
0/0
19.2.2003 7:59

NEZ

Re: Re: Re: Re: Maturita bez matematiky není maturitou.
Určitě není nutná maturita z matematiky. Pokud
někdo bude studovat přírodní vědy, pak je to pro daného studenta zbytečně velká zátěž.
Např. FTVS určitě nepožaduje maturitu s matematiky, ale naopak vyžaduje maturitu s biologie.
0/0
19.2.2003 8:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.