Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co si dnes mohou školáci dovolit?

Důtku či dvojku z chování by učitel neměl žákovi "napařit" jen tak: každé dítě by mělo mít možnost se ke kázeňskému postihu vyjádřit. Praxe ve školách je však jiná. Šestnáctiletý Petr z Kladna už ví, jaké to je dostat dvojku z chování. Při fotbale se začal prát s protihráčem a neposlechl výzvu, aby se šel zchladit do šatny. Místo toho si na učitele otevřel pusu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

XM

zlepsovak
pro deti na zakladce lze doporucit elektrosokovy obojek s dalkovym ovladanim, jenom se hrozim te spotreby el. energie a zvyseneho nebezpeci pozaru ve tridach
0/0
11.3.2003 13:12

Jirka

lalala
Jaksi ti profukuje, není liž pravda? :)
0/0
12.2.2003 17:48

-- ? ---

Serou me ucitele.
 Jsem zak  zakladni skoly (7. trida) a strasne me stve ze si ucitele tolik na zaky dovoluji - prece mam svoje prava ale kdiz jim je pripominam stejne me ignoruji. Oniprece za to dostavaji penize (sice ne moc) tak by nas mohli alespon respektovat.
0/0
11.2.2003 22:33

zuzana

Re: Serou me ucitele.
kdopak byste chtěl tohle x 30 mít ve třídě?
0/0
12.2.2003 8:31

Jirka

Re: Re: Serou me ucitele.
Především bych si nepřál mít tebe, neb by jsi soustavně porušovala práva svých spolužáků, zřejmě i donášela profesorům, popř. jim vlepila facku sama :)
0/0
12.2.2003 17:47

.

Jako matka dvou "dospělých" "dětí" bych byla velmi ráda,aby děti byly se svými právy seznámeny opravdu podrobně. Současně by ale měly být seznámeny i se svými povinnostmi. "Učím se pro sebe,do toho ti nic není" to je klasický výrok nejen toho mého puberťáka. madla
0/0
11.2.2003 18:24

Jiří Novák, Praha

Od slov k činům...
Právě narozené dítě bychom měli kvalifikovat jako "tabula rasa". Od tohoto momentu už zažínáne ovlivňovat jeho vývoj, počínaje rodiči, ve škole, společenským soužitím a okamžitým začleněnín do systému. Tyto prvky se rovnoměrně podepíší na lidské osobnosti. Tak jako ve škole, i doma, v práci, mezi přáteli, existuje autoritářský a hierarchický aspekt striktně a systematicky řídící celou společnost. Jednotlive prvky se ve vzájemné transparentnosti propojují a slučují. V odlišnostech a střetech se záměrně vyhledávají chyby. Tuto jednoduchou formulku bych bez obtíží vyhledal téměř kdekoli. A škola? Propletenec kantorských vztahů versus "dětská" naivita a nezkušenost. Učitelé kontrolují a korigují své mladé studenty. Doposud je vše v pořádku. Avšak v mometně, kdy profesor přikládá své osobě větší důraz a přátelský, nicméně důležitý výklad se mění v mentorství, jeví se jako samozvaná totalitní diktatura. A i dobrý kantor může v hodinách výuky postrádat potřebnou laskavost a trpělivost se studenty. Lépe rázně zakročit a zatlačit do pasivity. S podobnou zkušeností jsme se, nezdráhám říct, setkali téměř všichni. S absurditou, jež opovrhuje lidskou jedinečností, svobodou a právy. A kolik z nás se potom zamyslí a pokusí o změnu?
0/0
11.2.2003 15:34

zuzana

Re: Od slov k činům...
tabula rasa je dávno překonaná teorie, osobnost člověka je do velké míry dána i dědičností. kdyby se učitel, který má ve třídě třicet zpovykaných fracků, měl babrat v lidské jedinečnosti každého z nich, moc by se toho nenaučili. kdo šetří metlu svou, nenávidí syna svého, a správně načasovaná facka je v mnoha případech skvělý výchovný prostředek.
0/0
11.2.2003 18:20

Jirka

Re: Re: Od slov k činům...
Nemluvím o fyzických trestech, které, soudě tvých názorů, považuješ za jedinečný výchovný prostředek. Milá Zuzko, hloubka komentáře k výchozímu článku spočívala ve zcela jiné myšlence. Určitě je z tebe hrdá uvědomělá občanka tohoto státu, nicméně ve škole ti facka prospěla pouze do té míry, jak se spisovně a plynule vyjádřit. Patrná je i vrozená inteligence. Postrádá však hlubší zamyšlení, způsobené zavržením oné svobodomyslnosti. Doporučují zrekapitulovat si předcházejících pár let, možná se podivíš...
0/0
11.2.2003 21:47

zuzana

Re: Re: Re: Od slov k činům...
pozor! zamyslel jste se tak hluboce, až jste narazil na hlušinu
0/0
12.2.2003 8:34

II tsohg

-
Problém českého školství je hlavně v tom, že neučí samostatnosti. Prostě se nabifluj to a to a nazdar. Jak ovce...
0/0
11.2.2003 13:49

barbudo

Re: -
Asi máme odlišné zkušenosti. Moje dítě chodí do školy, kde se nabiflovat ani jinak naučit nemůže zhola nic. Učebnice jsou komiksové sešity bez výkladu a jakékoli struktury. Zápisy výkladu do sešitů děti nikdo neučil a řekl bych, že výklad ani za zápis nestojí. Pokud je potom dítě nemocné, je dost problém cokoli doučit, protože nezjistíte co že se asi tak přibližně mohli učit.
0/0
11.3.2003 15:29

Martan

Problém je ve špatné komunikaci mezi dětmi i učiteli...
V dnešní době každý kritizuje  jen děti. Měla by se hledat i jiná řešení, než je jen trestat.  při porušení kázně souhlasím  s tím, že by se  jim měla dát šance obhájit své jednání. Tím samozřejmě nechci říci, že si děti mohou dovolovat vše. Problém nevidím jen v dětech, ale i v školní autoritě, která někdy není na místě. Měl by se více klást důraz na rozhovory s dětmi o jejich problémech. Děti se mají naučit více věřit dospělým, kteří nesmějí jejich důvěry zneužívat. Potom je to všechno k ničemu.
V současné době řeším problém, kam umístit své dítě na základní školu, a věřte mi, že není jednoduché vybrat pro své dítě tu správnou školu.
0/0
11.2.2003 11:06

zuzana

řezat tu havěť!
0/0
11.2.2003 10:42

dew

opravte si ty scripty, at se da reagovat...
Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch: 'clng'
/uscripts/dpages/diskuze.asp , line 164
tohle dostanu, pokud klepnu na "reagovat" a myslim, ze pro programatora by to melo byt docela srozumitelne...
0/0
11.2.2003 10:00

karel

to Halfa
Ano je to překlep, děti mají být s y. Jako je obvyklé reagujete na něco jiného než bylo předmětem příspěvku. Učitelé to nemají jednoduché a jejich ohodnocení je naprosto směšné a divím se že to vůbec ještě někdo dělá. Ano, rodiče jsou základ. Ale předchozí příspěvky na mě působí tak, že když na nás byli přísní a někdy i zlí, tak ať si to ty naše děti také tak vyžerou. Já jen znovu podotýkám, že chování dětí je jen odrazem chování celé společnosti, rodičů ale také i učitelů. To je celé.
0/0
11.2.2003 9:46

Věra

Re: to Halfa
Naprosto souhlasím. Žena, která vychovává své děti zastrašováním a psychickými tresty (sama pedagožka), musela být vychovávána stejně (opět matkou pedagožkou), jinak to ani není možné, nic jiného totiž neviděla. A bude to dělat ať už je učitelkou, nebo uklizečkou, jiný vzor nezná. A NAVÍC 50-ti letý komunistický teror - a jsme u toho.... Tam se nesměl vůbec nikdo hájit, rozhodlo se a basta... a běda, pokud někdo měl jiný názor... následoval tvrdý trest - a nejlépe více trestů....
0/0
11.2.2003 13:45

HaHa

To Karel
Deti si stezovali????? Tady asi bylo ve skole taky neco zanedbano.Mozna Vasi ucitele dostavali ve skole stejne porce jako jejich zaci a pak si pro samy hlad pletli i a y. Nebo hlady zapomneli na shodu podmetu s prisudkem. A mozna ze ten zmatek hlavach deti nedelaji ucitele - pro rodice je dnes ucitel jen spatne placeny blbec, na ktereho si kdykoli (a s uspechem) muze stezovat. Manzelka nedavno (nastesti jen kratkou dobu) ucila tak vim o cem mluvim.
0/0
11.2.2003 9:25

Juice

Re: To Karel
Problém není v dětech, ale v dospělých a spíše v rodičích. Rodiče dětí bezproblémových se o studium svých dětí zajímají, chodí pravidelně na tř. schůzky, chodí se příležitostně ptát do školy a td. Naprostý opak je v postoji rodičů problematičtějších dětí. Ti se o vztah dítě-škola zajímají pouze v momentu, když jejich dítě přinese domu pozvánku pro rodiče, aby se do školy dostavili, neboť : Dítě něco provedlo (např.). Tito rodiče potom přijdou do školy seřvat učitele i ředitele. Jejich problém tkví v tom, že nejsou ochotni věnovat vlastním dětem čas, který tyto děti potřebují. Aktivnější zájem přichází až v momentu, kdy si jejich dítě podává přihlášku na střední školu a milí rodičové zjistí, že jaksi s horším prospěchem mají malou šanci, že. A renomé učitelů ? Stát a ministerstvo školství se úspěšně stará o to, aby toto renomé bylo co nejmenší. Příklad : V minulém týdnu se ředitelé ZŠ v Moravskoslezském kraji dověděli, že budou muset všem učitelům snížit osobní ohodnocení o cca 500,- Kč na osobu ! Ovšem národ je informován, že učitelé dostasli přidáno a jak Buzková za učitele bojuje ! Hnus ! PS.: Nejsem a nikdy jsem nebyl učitelem a nikdy bych jím v této společnosti být nechtěl ! Jsem rodič a o studium svých dětí se zajímám. Mé děti také nikdy žádné problémy ve škole neměly. Zdravím všechny soudné rodiče.
0/0
11.2.2003 13:47

dejmal

Skolstvi
Podle statistik maji nejlepsi vysledky zaci a studenti z Jizni Koree a Japonska (rozsahem a schopnosti je uzivat), ale to co provadeji se zaky a studenty ucitele by se z naseho hlediska kvalifikovalo jako sikana. Tak kudy?
0/0
11.2.2003 9:04

DES

Fyzické tresty ....
Je mi něco okolo třiceti. Na prvním stupni jsme měli učitele, který nás rovnou za nějaký přestupek fyzicky trestal. Třeba když jsme hráli fotbal s houbou, tak každýmu vysolil pohlavek, že se nám pak točila hlava. (když vidím film Obecnou školu, vždy si s úsměvem vzpomenu na své školní roky) Bylo to z našeho pohledu dítěte naprosto spravedlivé, protože stejně by nám nejspíš měřili i naši rodiče. Nikdo z nás si nedovolil doma žalovat, protože by jsme to nejspíš schytali znova od rodičů .. Dodneška jsem rád, že jsme měli takové "tvrdé" učitele, protože znás nyní nejsou grázlové a řek bych že i s naší morálkou je to mnohem lepší ... Na druhou stranu, výchovávat by měli především rodiče a je smutné, že to musejí suplovat učitelé, respektive učitelky ....
0/0
11.2.2003 9:01

.

Re: Fyzické tresty ....
Jsem o něco (o hodně) starší, a podobného třídního na devítiletce jsem měla taky. Se stejným výsledkem. Nikdo z nás by si ve snu nedovolil něco doma říct. A dnes: Nejmilejší kantor a nejvíc nás naučil. I o samostatnosti i o slušnosti. Bohužel už jenom vzpomínáme. madla
0/0
11.2.2003 18:28

Rado

Mame to zapotrebi?
Kazdemu se nekdy stalo, ze se neudrzi. Rozezrany fracek, ktery ma prava deti v malicku a tezce je zneuziva, si o facku rekne, aniz bysme nad tim uvazovali. I to se stava a kupodivu obcas zabere. Jenze pak se najde nejaka krava z Organizace pro potlacovani rozumu, nebo hyper-inteligentni Mudr. Pudr. z pedagogicke fakulty, ktery ucil maximalne to, jak se ma ucit a rozplyva se kdyz muze byt v TV a vsecko je naopak. Otevrene se zastavam ucitelu, jen pockejte az ti fracci vyrostou...
0/0
11.2.2003 8:59

karel

jak to je?
Sám mám dvě děti (19 a16 let) a vím co se děje na školách, ale... Proč např.žáci se musí zouvat a učitelé ne? Proč mají lepší porce v jídelnách, od první třídy si děti stěžovali, že učitelé vždy dostanou libové a děti tlusté maso, co jsem jim na to měl říci? Jak to mám tomu dítěti vysvětlit, tady u takových maličkostí to vše začíná. Od první třídy tímto pokrytectvím se dělá v dětských hlavách zmatek. Umím pochopit kluka, který poslouchá od učitelů o morálce, spravedlnosti a pořádku, že velice těžce nese nespravedlnost, které se ten učitel dopustil při zápase (nakonec vidí i patřičné vzory chování u profesionálních sportoců). Ono chování mladé generace je zrcadlem našeho chování.
0/0
11.2.2003 8:37

zuzana

quod licet Iovi, non licet bovi
naučte své děti 1) nekoukat jiným do talíře a nezávidět 2) všude existují nadřízení a podřízení, děti a dospělí, atd. a co je dovoleno Jovovi, není dovoleno volovi. bude se jim to v životě velice hodit.
0/0
11.2.2003 14:32

Patron

jasne
jakápak diskuze, tak bud budeme diskutovat o znamkach z chovani, nebo se ucit. Ze zkusenosti vim, ze znamka z chovani neni za jediny konkretni prestupek proti skolnimu radu, ale dostanou ji ti co maji konflikty pravidelne. Vetsinou ji predchazi tridni popr. reditelska dutka. Preji kazdemu studentovi alespon jeden mesic v zivote ucit nekde na skole, uvidime jaky pak bude lidumil.
0/0
11.2.2003 8:34

Jan Malý

Z Mf Dnes je mi smutno
už několikátý článek o školství nemá s odborným pohledem nic společného, je to ubohost. Dnešní problém školství nejsou práva dítěte, ale metody a formy výuky. Přejít od frontální výuky alespoň částečně k tomu, co v praxi použijí.
0/0
11.2.2003 8:17

Killy

Každý si tu trochu plácnul...
...tak já taky: J.A.Komenský je naštěstí dlouho na věčnosti, jinak by mu bylo na blití z velké části našich učitelů, žáků a jejich rodičů (a z některých příspěvků zde). Dobří učitelé, slušnější žáci a jejich slušnější rodiče prominou.
0/0
11.2.2003 7:31

ro16ck

Deklarace prav ditete???
..  a co takhle ucitele? Dnes jsou skoly "snuskou" agresivity a strachu. Agresivity deti ( a to predevsim tech z "lepsich" rodin) a strachu ucitelu( ztoho co jim zase ti "rodicovsti milacci" provedou). Myslim,ze by se do skol mela vratit ucta k ucitelemum a ze strany rodicu pochopeni pro "kazenske" trestani svych "ratolesti". Pomalu to v Cechach vypada jak v "Dzungli pred tabuli". (Kdo to cetl - pochopi)
0/0
11.2.2003 7:07

majka

Re: Deklarace prav ditete???
chyba je i v tom, že mnoho dobrých učitelů ze školství z finančních důvodů odchází.
Před vánocemi jsem dceru objednala na půl desátou k lékaři. Nechtělo se jí zůstat doma, tak šla na první hodinu do školy (tělocvik) pak šla za třídní, aby ji pustila k lékaři, že maminka jí nedala omluvenku. Já jsem učila v jiném městě a měla jsem vypnutý v té chvíli mobil. Třídní ji pustit nechtěla, ona nevěděla, co má dělat, tak nakonec odešla. Asi za hodinu se vrátila s omluvenkou od lékaře. Třídní ji vynadala a řekla, že jí dá třídní důtku. Když jsem se vše odpoledne dozvěděla, řekla jsem, že zajdu do školy a p. učitelce vše vysvětlím. To byla středa. Ve čtvrtek jsem nemohla, protože jsem se nedostala z práce, v pátek jsem si vzala volnu, ale už jsem pak nikde nechodila, protože v půl deváté ráno přinesl pošťák doporučený dopis s třídní důzkou podepsaný i ředitelkou (kamarádka uvedené učitelky). Pochopila jsem, že je lepší některé lidi nedráždit a snažit se přežít, dceru jsem za to netrestala, protože jinak má vyznamenání.
0/0
11.2.2003 18:57

Luděk

jeste neco..
ten parlament je dobra vec,ale musi se brat vazne...U nas na stredni byl,ale mel jepici zivot..studenti si z toho delali jen prdel a sam reditel jeste pred vznikem rekl,ze se zadnym parlamentem ridit nebude...Co vic rici...
0/0
11.2.2003 7:02

Luděk

Masaryka ...
...vyhodli ze skoly kvuli tomu,ze se "politicky" neshodl se svym profesorem...Dnes ma pred tou skolou sochu...No zivot to jsou paradoxy...Ale co jsem tim chtel rici? Otevrit si hubu na sveho ucitele /"nadrizeneho"/ jen pro takovou blbost jako je nejaky fotbal...nevim nevim..Ja ve svych mladsich letech ,kdybych toto udelal,tak letim!!a to je mi jen 20 - jeste studuju...Je pravda,ze si ho ucitele meli pozvat at jim rekne svuj pohled na vec..Ale...ze o nas nekdy rozhoduji lide za zady a v daleko dulezitejsich vecech...to vam lidi nevadi??
Clovek musi umet prijmout trest,svesit ocas mezi nohy a poslechnout...jak to rikal inspektor Trachta ? I spatny rozkazj je rozlaz !! I spatne piskani ve fotbale je piskani...s tim se musi chlapec smirit..Zivot je daleko vic nespravedlivy..toto spatne piskani ho muze jen posilit!
0/0
11.2.2003 6:58

karel

skola v usa
Kdyz teda porovnavame skolu v USA a v CR. Ja si taky myslim, ze vsechno ma svoje por a proti. Ja sem taky zazil skolu v USA. Za celou dobu co sem tam byl, tak sem se nemusel ucit jedinou vec "jako basnicku". Misto toho sme vsechno pouzili v praxi a musim rict, ze si to clovek zapomatuje lepe nez jen pri blbim biflovani. Na druhou stranu si ale myslim, ze v nejakejch oblastech je nase vyuka lepsi. Treba matematika, nebo zemepis.
0/0
11.2.2003 4:54

matco

nedovolit...
Jo, taky jsem mel tu moznost poznat skolu v usa, taky tady ziju, ale to je nepodstante. Zakladni a stredoskolske vzdelani jsem mel v CR, ostatni skoly tady va statech. Jsou skoly tady, ktere, jak pise Daniela, jsou opravdu takove jako pise, ale ty chudsi ctvrte a tam kde je vic cernych a spanelaku, tak to je o necem jinem. A o tom to je. Vsechno muze byt takove jako v tech cernych skolach. Ten kdo chodi do lepsi skoly, tak jsou to lidi z lepsich vrstev. Proste rodice zaplati. Jenze jak me tady nekdo napsal, ze to beru jen z filmu, neni to pravda. Mel jsem moznost ty skoly poznat, a blizi se to pomalu tem filmum. Samozrejme, film, je to vzdy trochu vic, ale to je jen moje zkusenost. ten kdo byl v usa a mel moznost neco poznat, verim. ale mel to stesti, ze poznal tu lepsi stranu.
0/0
11.2.2003 1:51

sneer

kdyz ja nevim...
...diskutovat o problemech asi nemusim ve skole - spis potrebuju vedet, co je dulezity a co podruzny, co ma nadeji se prosadit a co je zastaraly a proc, kde se dela nejcasteji chyba a s jakejma dusledkama: tohle se z ucebnic tezko naucis a z diskusi s vrstevnikama taky ne - jenze to mluvim o technice a tam na nazoru nezalezi, tu musis proste znat
0/0
11.2.2003 1:03

Občan

CZ školství
Z našeho školství je mi na zvracení zrovna tak jako z toho přispěvatele co soudí US školství podle filmů. Je vůbec normální??  
0/0
11.2.2003 0:48

Wikan

filmy?
Posuzovat nejakou zemi podle toho jak ji popisuji filmy? No tak to je dobrej for :-) To teda znamena ze clovek v USA nemuze vyjit na ulici aby se kolem nej strilelo, pristavali mimozemstani a kdo vi co jeste. Vzdyt tohle vsechno se prece v jejich filmech stava ne?
0/0
11.2.2003 0:30

daniela

mame skvele skolstvi?? pro matco
mela jsem moznost poznat skolstvi v usa i v cesku. nemuzu rict, ze by to nase bylo o tolik lepsi. pribehy ze skol v usa v americkych filmech jsou pomerne dost daleko od skutecnosti. takze cerpat znalosti o skolstvi z filmu je dost od veci. Skolstvi tady i tam ma svoje vyhody a nevyhody. Me napriklad v usa vyhovovala vetsi volnost v nazorech pri vyucovani, ucitele po studentech nevyzaduji jen presne opakovani dat, ale podporuji, aby si studenti vytvorili svuj nazor. Take prubeh vyucovani je trochu jiny. Vyhovovalo mi, ze se vice diskutovalo o problemech. V ceske skole student jenom sedi a od rana do odpoledne posloucha, a ucitele ani nezajima, co si vlastne student mysli.
0/0
11.2.2003 0:20

matco

nedovolit..
Zlate Ceske skolstvi!! Nedovolte nejake Americke prava a vsechno ze zapadu. Mame skvele skolstvi, tak ho nezkazme. Amerika neni nas vzor. Tam to vypada ve skolach velice hrozne a skolaci si dovoluji snad vsechno. Je to katastrofa. At je skolstvi jake je. A ti, kteri to chteji zmenit, at se podivaji na nejaky film ze skoly usa. Pak snad zmeni nazor....
0/0
11.2.2003 0:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.