Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Sto tisíc podpisů proti rodinnému lékaři

Novinkou v českém zdravotnictví se má stát rodinný lékař, který by se mohl starat o děti i dospělé. Pediatři, kteří dnes mají na děti monopol, bijí na poplach. Varují, žezměna přinese nižší kvalitu péče. Mají však strach i z toho, že jim konkurence ubere pacienty.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

australena

14. 2. 2003 3:19
pediatrovi 8.02.
S tim prof. Kubatem jste me privedl na vzpominky na mladi. Kdyz me nasi jeste vozivali do poradny, byla tam dr. Kubatova. Stejna rodina.
Jinak ale naprosty souhlas s vasimi slovy. Tady v Australii mame system lekaru rodinnych a bezi to velmi dobre. Pediatry jsme nenalozili do lihu ani neposlali na vymenek (btw. moje pritelkyne je pediatricka), proste pracuji jako  specialiste, kterymi skutecne jsou. A verte mi, vede se jim dobre.
Pro deti od narozeni do zacatku skolni dochazky mame detske poradny(zdarma) v kazdem malem predmesti, ta velka jich maji nekolik. Jsou vedeny zvlast kvalifikovanymi detskymi sestrami; dnesni zdravotni sestry maji vysokoskolske vzdelani bakalarske, dalsi specializace ziskavaji studiem na urovni magisterskeho diplomu.
 Ockovani je zdarma a provadi se na kazde poradne v urceny den, kdy tam prijede obvodni pediatr. Jakmile detska sestra pri pravidelne prohlidce najde neco, co vyzaduje lekarskou konzultaci, doporuci dite k lekari vseobecnemu/ rodinnemu, ktery zahaji lecbu sam nebo do ni podle potreby zapoji lekare specialistu. To nemusi byt jen pediatr, ale treba lekar ocni, ENT specialista atd.
Ty nase detske poradny v praxi znamenaji, ze zdrave male deti netravi zbytecne cas v cekarne s nemocnymi, kdyz se jedna jen o pravidelnou prohlidku.
Studenti vseobecneho lekarstvi, tedy stejne jako vsichni cerstve promovani lekari, nejdrive projdou povinnou nemocnicni praxi (obvykle 2  roky) nez zacnou studovat svou specializaci. V pripade vseobecneho lekarstvi to znamena dalsi prum. 4 roky studia, celkem tedy pribl. 6 let po promoci jeden nastoupi jako plne kvalifikovany vseobecny/rodinny lekar ve sve praxi nebo stredisku.
V ramci studia jsou take volitelne doplnkove obory podle lekarova zajmu a potrebe jeho praxe. Strediska rodinnych lekaru v novych, vzdalenejsich predmestich budou mit vic pacientu pozadujicich napr. rodinneho lekare s doplnkovou pediatrii nez gerontologii.
 Vsichni vseobecni lekari nemaji jako doplnkovou specializaci pediatrii nebo gynekologii, nekteri maji muzske lekarstvi, gerontologii, "alternativni" medicinu(naturopathii, akupunkturuatd). Takze pacienti maji na vyber, ktereho rodinneho lekare chteji. Napisi pri pristi prilezitosti jak to v takovem stredisku rodinnych lekaru vypada; chodime do jednoho od roku 1982.
Zaverem:tady se v prvni rade jedna o individualni potreby kazdeho pacienta. Lidi tady nejsou pro lekare, ale lekar pro lidi.  Kazdy pacient ma svobodnou volbu lekare, vcetne specialisty! Kdyz me muj rodinny lekar chce poslat ke specialistovi, vysvetli mi kdo kde v okoli je, kam by doporucoval a posle me k tomu, ktereho si vyberu. Kdyz se mi lekar z nejakeho duvodu nelibi, jdu jinam.
Vubec ze vseho nejdulezitejsi je, aby pacient nebyl nucen jit k jedinemu lekari jako za socialistickeho zdravotnictvi, ale aby si mohl vybrat podle sve potreby a potreby sve rodiny.
0 0
možnosti

zuzana

10. 2. 2003 19:16
gx, jste mimo mísu
za prvé se nehovoří o zrušení pediatrie, ale o tom, že by to měla být odbornost jako gynekologie, kardiologie... a jak pediatr správně připomněl, též geriatrie, které nám je čím dál tím víc zapotřebí. za druhé, přirovnávat všeobecné lékaře k dědečkům všeumělům není právě vhodné, protože technologie se vyvíjí, kdežto lidské tělo, pokud vím, se za posledních pár miliónů let moc nezměnilo. loučím se s pozdravem všechna moc úřadům!
0 0
možnosti

gx

10. 2. 2003 16:48
Nejsem pediatr, jsem lekar
, Pracuji jako kardiolog a uprimne receno, myslim si, ze smahem ruky zrusit pediatry je dalsi urednicka krec. Kazdy kdo k medicine pricichnul byt i sebemene vi, ze detsky vek ma radu tak mimoradnych specifik ktere nelze opomijet. Od rekneme 20 let kdy je vyvoj ukoncen je lidske telo v relativne stabilizovanem stavu. Ale prvnich 10-20 let se situace meni kazdym mesicem, kazdym tydnem - je to zalezitost natolik specificka, ze si navrhovanou zmenu nedokazu predstavit. A navic - nemluvime o tom, ze napriklad kardiologove budeou delat i detskou kardiologii. Mluvime tady o tom, ze prakticky lekar ktery ma na starosti uz dnes odpovedne posoudit vsechny mozne priznaky od neurologickych, gynekologickych, ortopedickych, plicnich, kardilogickych ... by mel mit na starosti vsechny mozne neurologicke, gynekologicke, kardiologicke, plicni, ortopedicke ... a jine priznaky - u odpselych i u deti! Uz dnesni situace dosahuje takove miry odborneho zaberu, ze mi nezbyva nez hluboce smeknout pred vsemi praktickymi lekari - ale rozsirit jejich odpovednost z dospelych na pubescenty, predskolni deti a kojence - to si opravdu nedokazu predstavit. Z jineho hlediska - znamena to, ze by mela byt zrusena pediatricka fakulta a odborna specializace "pediatr"? Velmi dobre si pamatuju argumentaci strsich lekaru asi pred 10 lety - "jat to ze nestihate udelat vizitu u 20 pacientu! to ja ve vasem veku mel na starosti 80 pacientu ..." Ano - ale v situaci, kdy se EKG natacelo 1x tydne, z vysetrovacich metod bylo k dispozici RTG hrudniku. Ale v dnesni dobe, kdy i takovy obor jako kardiologie zacina byt pro jednotlivce prilis obsahly, v dobe kdy za poslednich 20 let prisli takove metody jako CT, magneticka rezonance, cela rada novych uzce specifickych biochemickych markeru, nemluve o nastupujicich metodikach z oblasti genetiky ... Predstava kvalitniho univerzalniho lekare je stejne naivni jako predstava "univerzalniho vedce" typu Leonarda da Vinci, ktery byl malirem, architektem, filosofem ... Domnivam se, ze navrat k predstave "univerzalniho vsevedouciho lekare" je pokusem o navrat k univerzalnimu vsevedoucimu remeslnikovi, ktery by mi mel umet opravit auto, vymalovat byt, vymenit harddisk v pocitaci a ve volnem case by mi treba jeste zalatal ponozky ... Muj dedecek toho umel hodne, ale to jeste nebyli pocitace a (sikulka) sroubovakem opravil radio cele vesnici ... Once upon a time ... :-)
0 0
možnosti

pilk

13. 2. 2003 16:39
Re: Nejsem pediatr, jsem lekar
Pediatrická fakulta už 10 let neexistuje ... a obor pediatrie nikdo rušit nechce. Ale jinak souhlas.
0 0
možnosti

10. 2. 2003 11:18
Rozhodněme si sami a ne paní Součková
Jako naprostý laik se mohu vyjádřit jen dle selského rozumu. Tedy  nechme na pacientech jakého lékaře navštíví (u dětí to nechme na rodičích) a u lékařů nechme každého rozhodnout si, na co mají znalosti a na co ne. Paní Součková dle mého názoru pouze směřuje zpět ke zdravotním obvodům a závodním lékařům bez možnosti výběru. Dobře si pamatuju jak za bolševika jsem musel jet přes hodinu přes celou Prahu s angínou k lékaři, přitom jiného důvěryhodného lékaře jsem měl 5 minut pěšky.
0 0
možnosti

.

10. 2. 2003 17:03
Re: Rozhodněme si sami a ne paní Součková
Tys jel přes celou Prahu, já se zánětem ledvin přes půl republiky, protože neschopenku mi mohl vystavit jen závodní lékař, vzdálený 380 km od mého bydliště. madla
0 0
možnosti

Zuzana Vezzaro

9. 2. 2003 16:50
Zkusenosti ze zahranicì
Delsì cas ziji v zahranicì v Itàlii. Zde rodinì lèkari s ùspechem fungujì jiz dlouho. Pozor! Musìme rozlisovat pèci o dospelè a malè deti. Novorozenè deti a deti do 14 let jsou nutne lècenì lèkari pediatri. Jako rodice povinne deti musìme lècit u lèkare pediatra spe- cializovanèho. Jen po dovrsenì 10 let rodinny lekar mùze prevzìt pèci a kùru dìtete. Tak funguje bez pro- blèmù systèm lèkarù bez vzàjemnè konkurence a verte cekacì doby u lèkarù rodinnych jsou i zde znacnè.
0 0
možnosti

zuzana

9. 2. 2003 16:22
zdravotnictví je služba
jako každá jiná. klient, který za ni platí (ať už ve formě pojistného nebo ve formě daní), má právo si vybrat takového poskytovatele, jaký mu vyhovuje. rodinný lékař a odborný pediatr se navzájem nevylučují, každý má své výhody a je vhodný pro určité situace. a světe div se, klienti obvykle jsou dostatečně inteligentní, aby usoudili, kdy jít k tomu či onomu. spíše by se obě strany měly soustředit na zlepšení poskytované péče - například možnost objednat se na určitou hodinu by dozajista přinesla veliké zlepšení s minimálními náklady. přikazovat někomu, ke kterému lékaři jít - to už snad máme za sebou, ne?
0 0
možnosti

klk

9. 2. 2003 18:11
Re: zdravotnictví je služba
... aneb, jak se na zdravotnictví dívá sekretářka z marketingového oddělení ... 
0 0
možnosti

Potenciální Pacient

9. 2. 2003 3:19
Děkuji pediatrovi za slova útěchy
Trochu jste napravil mé mínění o současné české medicíně. Dopracovala se k neskutečným iracionalitám. Většina lékařů považuje pacienta za obtížný hmyz. Pacient pro ně není člověk, je to pouhý materiál, výrobní předmět. Pouhý prostředek nelukrativní obživy - a ještě od něj může něco chytit! Lékař na základní úrovni by měl především chodit po pacientech a nedřepět v ordinaci a milostivě čekat, až se k němu někdo dobelhá. To bude ale ještě trvat hodně let, než medicína bude opravdu čelem k masám.
0 0
možnosti

doktor

9. 2. 2003 13:56
Re: Děkuji pediatrovi za slova útěchy
Nemyslite to vazne? Preji vam zazit jeden tyden ve vytizene ordinaci. Zpet k masam, co to je? Proboha.
0 0
možnosti

pediatr

8. 2. 2003 19:54
rodinné lékařství
Jako pediatr s dvacetiletou praxi a 2.atestacemi mohu jedině odsoudit chování svých kolegů,kteří vyžadují podpisy pod tuto nesmyslnou petici.Musíme si uvědomit,že tento nynější systém byl přivezen od soudruha Stalina z Moskvy v r.1953 prof.Houštkem,prof.Kubátem a prof.Švejcarem viz předmluva v učebnici pediatrie z 50.let.Již po r.1989 prof.Šamánek kandidátům na zkoušku z II.atestace doporučil,aby vznikl rodinný lékař(GP) a odborný lékař pediatr.Je to zcela logické,v západní Evropě je běžné na základě mé práce v zahraničí,že každá normální rodiny má v paměti telefonu číslo domácí lékaře,zubaře a gynekologa.Bohužel naše poválečná výchova na lékařských fakultách zdeformovala myšlení lékařů,řada  z nich se cítí nadřazena druhým(viz nostalgické vzpomínky na okr. či krajské pediatry,kteří určovali osud každého lékaře v republice).Lékaři si dosud neuvědomili,co je to svobodné povolání,nevymohli si možnost přímé platby svých honorářů,zdravotní pracovníci neprovedou vyšetření pokud to není napsáno na správných formulářích.V civilizované zemi stačí hlavičkový papír na předpis receptů či vyšetření a každý se zodpovídá za svou práci.Titul MUDr. je doktor mediciny a každý lékař po základní praxi v nemocnici by měl zvládnout práci rodinného lékaře a jako předpoklad přežití,což když ve 40 letech už nebude moci pracovat jako neurochirurg a pod.Kolik lékařů v Evropě,kteří pracovali ve výzkumu na předních specializovaných pracovištích,se stalo rodinnými lékaři,neboť tak našli svém místo.Paní kolegyně z Brna se nemusí bát,není sama,já jenom té matce to antibiotikum předepíši,protože jako lékař jsem svobodný člověk a žádný revizní kolega mne nebude omezovat či říkat ,co mám dělat.Již můj přednosta pediatrie v dobách komunismu léčil svého přítele,i když mu bylo 55 let.Bohužel my čeští lékaři jsme příliš poslušní,sbíráme body či certifikáty,neboť jeden o druhém pochybujeme,zda máme to správné vzdělání.V zahraničí toto neexistuje,protože  skutečnost absolvování lékařského studia je dostatečným kriteriem a uznáním schopností,neboť oba jsme dobří,protože jsme přeskočili stejně vysokou laťku.Ať budou kolegové psát petice,není jim to nic platné,neboť děti se nerodí a zůstanou čekárny prázdné a banky jim oznámí,že jsou v debetu.Je to pouze po padesáti letech šance pro mladé lékaře ,aby vrátili českou medicinu tam kam patří a jak jim budou jejich dětští pacienti stárnou spolu s jejich maminkami tak i tu geriatrii se naučí a nebo obrátí na dobrého specialistu.Je škoda,že 2.lékařská fakulta propásla svou příležitost a bývalý děkan doc.Bojar nic z toho nezrealizoval.Jeho kolegové z 3.LF(bývalé hygienické fakulty).alespoň udělali z této fakulty normální.Za soudruha Houštka byla nahrazena státní zkouška z interny zkouškou z marxismu,je s podivem jak tento buržoasní profesor velmi vzdělaný zdeformoval demokratické myšlení českých lékařů a ani po 13 letech nejsme schopni se dívat na věci normálně.
 
 
 
 
0 0
možnosti

Jasmína

14. 2. 2003 0:56
Re: rodinné lékařství
Díky za Váš příspěvek, pane doktore. Už jsem si myslela, že v Čechách není normální doktor..............Pediatři, co shání podpisy pod petici, si sami dávají nálepku neschopnosti. Jak můžou léčit děti, aniž by znali všechny v souvislosti? Znát situaci v rodině- to je základ k úspěšné léčbě- a ne pouze souvislosti medicínské.
 
0 0
možnosti

VitaK.

8. 2. 2003 18:50
Svoboda vyberu..
 Kdyz si to platim, tak bych si, hrome, mel moznost vybrat doktora ,ne?!!  S normalnimy detskymi problemy jdu k rodinnemu, a ten, kdyz je to neco vaznejsiho, me doporuci k detskymu specialistovi. To pracovalo fajnove pro me dve deti, ale ja neziju v kocourkove, tim to asi bude.
0 0
možnosti

petrucha

8. 2. 2003 4:45
znám jednoho pediatra v Brně
možná spíš pedofila....... ? přistěhoval se sem ze Slovenska a na včechno tady nadává - ale nehne se odtud ....
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!