Diskuze

Odborníci: Známky jsou nespravedlivé

Žáci a studenti dnes do škol jen nakouknou, aby si vyzvedli pololetní vysvědčení. Odborníci však upozorňují, že vysvědčení toho o skutečných znalostech dítěte nemusí mnoho vypovídat. Shodují se na tom psychologové i mnozí učitelé a ředitelé škol.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

gesslish

31. 1. 2003 13:05
3x obhajoba známek
1) Nezapoměňte na to, že známka je pro dítě tou hlavní motivací...v dnešní době, kdy se 90% dětí těší na to , až odpoledne zapaří na kompu nebo budou civět do bedny je těžký ho namotivovat jen obsahem předmětu...(i když to samozřejmě jde;o)
2) slovní hodnocení je zavádějící, známka hovoří průkazněji a mnohem víc toho o práci dítěte za celé pololetí napoví. Navíc mohou srovnávat sebe s kamarády a navzájem se motivovat ke zlepšení. Slovní komentář se posrovnává těžko
3) dobrý učitel zvládne objektivně zhodnotit i známkou.Špatnému učiteli nepomůže ani možnost slovního hodnocení!
0 0
možnosti

kom-ex

30. 1. 2003 22:41
Marie Terezie
Obávám se, že naše školství zůstalo v době Marie Terezie - tím známkováním určitě. Myšlením mnoha pedagodů také. Škola nevychovává žáky k samostatnému myšlení; i jedničkáři mnohdy věci nerozumí, jen odříkali naučení znění. Přemýšlet, odvozovat souvislosti - to je v drtivé míře neznámé.
0 0
možnosti

richard

30. 1. 2003 18:14
náhoda
To nejhorší je, že známky mají vliv na přijetí na střední  nebo vysokou školu. Přičemž jsou při srovnání různých škol naprosto neporovnatelné, na soukromých bývají obyčejně lepší, někteří učitelé jsou přísnější (nebo hnusnější a zakomplexovanější) než jiní. Na přijetí tak má vliv náhoda, totiž např. hezká dívka má učitele nebo  učitelku
0 0
možnosti

)

30. 1. 2003 15:13
cesky studenti na VS vi ovno co je hodnota vzdelani
protoze studuji za NASE PRACHY, Tj. PRACHY DANOVYCH POPLATNIKU, a nemusi platit skolne, proto si dovoli flakat se a uroven skolstvi je chaba, dej pepovi trotlovi na VS platit skolne a uvidis jak se zacne ohanet, bude sedet doma na pr-eli a makat, fakt bude muset, protoze bude chtit zurocit ty roky studia a najit si praci, aby pak splatil skolne, to se v cesku ale asi dit nebude protoze je to komouska spolecnost ktera vedome pestuje 25% elitu tech co ukonci VS oproti zbytku, teda pokud neodejdes do ciziny a nevystudujes za skolne skoly,ok? je to blba zeme s blbym a tupym systemem ve skolstvi, zdravotnictvi, politice, pravu a 50 dalsich odvetvi. So good look svejks on your way to f-in' EU! Budete muset zacit makat!
0 0
možnosti

Mimochod

30. 1. 2003 15:55
Re: cesky studenti na VS vi ovno co je hodnota vzdelani
Tipuju, ze jses tezce udrenej chudak. Jinak nechapu...
0 0
možnosti

bvjfbvdfbiteui

30. 1. 2003 14:51
znamka z chovani je idiocie z dob komunismu a monarchie
chovani studentu by melo byt veci mezi ucitel-student, pripadne skola versus rodice dotycneho studenta, a ne nejake znamkovani, jez je subjektivni, moze byt nespravedlive a stejne nic neresi, cesko je stale v zajeti silenosti tohoto typu, protoze je rigidni, pomale a vladnou zde stare komouske generace, ktere jsou line se zmenit (az na to jejich kradeni a krivactvi, to jim jde perfektne po 1989, ze jo?) natoz se zamyslet na blbostmi ktere stale ponechavaji ve skolstvi, zdravotnictvi apod. Dokud tyhle zprznene generace nezmizi, zrejme se kraviny typu znamka z chovani nepodari zrusit!
0 0
možnosti

Jindrich

30. 1. 2003 11:34
Slovni hodnoceni prece existuje vsude i vedle znamek !
Nemuzu si pomoct, ale zda se mi, ze vsichni zapominaji na jednu zasadni vec. Totiz na to, ze studenti se svymi uciteli komunikuji i jinak nez jenom pomoci znamek! Slovni hodnoceni dostava student pokazde, kdyz dostava znamku. Ucitel mu prece rika, co udelal spatne atd. Rodice se svymi detmi prece take mluvi. Ptaji se jich proc maji petku, co nevedeli atd. Stejne tak rodice se prece mohou ucitelu zeptat na sve dite. A urcite nejenom na tridnich schuzkach. Pokud se ovsem o sve dite nezajimaji, tak tomu nepomuze ani zadne slovni hodnoceni.
Navic podle meho nazoru jen tezko budeme srovnavat deti podle jejich slovniho hodnoceni.
Souhlasim take s nazorem, ze i pomoci znamek se da konecna pololetni znamka sestavit velmi citlive. Je mozne vzit v uvahu i dalsi veci nejen konkretni znamky ze zkouseni. Tech by take melo byt vice, treba deset. Nevim, ale myslim, ze neni mnoho ucitelu, kteri vyslednou znamku prideli pouze podle prumeru.
Do teto diskuse navrhuji take jiny zpusob hodnoceni. Misto prumeru by se mohl pouzivat median. Jeho vyhodou je, ze nebere v uvahu extremy. (Podobne to delal jeden muj byvaly ucitel, ktery vzdy vyskrtnul jednu nejlepsi a jednu nejhorsi znamku a pak teprve pocital prumer)
0 0
možnosti

mickey@mouse.com

30. 1. 2003 10:58
To je ale hovadina!
A v diskuzi tady se opakuje stejná pověra.
Tak tedy: známka na vysvědčení není průměr známek za celý rok!!!!!
Každá známka je hodnocení, jak na tom žák je se znalostmi. Známka za písemku hodnotí znalosti v písemce. Známka za pololetí hodnotí znalosti a práci žáka za celé pololetí. Jako průměr ji nepočítá snad žádný kantor (jedině úplný blb).
Od slovního hodnocení se to liší tím, že je to stručnější a srozumitelnější. A také tím, že se nedozvíte, co děláte za chyby.
Slovní hodnocení bohužel není vůbec srovnatelné. Takže když jdete na další školu (střední, vysokou) nebo když jinde chcete doložit svou kvalitu, máte smůlu. Slovní hodnocení pro ně nemůže znamenat vůbec nic.
Slovní hodnocení je sdělení školy žákovi (případně rodičům). Známka naproti tomu je sdělení školy veřejnosti.
Nejlepší by bylo známkovat dál. Ale k vysvědčení dávat ještě slovní vyjádření. Dobří učitelé to tak stejně dělají, jen to nepíšou na papír.
0 0
možnosti

short

30. 1. 2003 12:42
Re: To je ale hovadina!
V zásadě souhlasím. Z vlastní zkušenosti (jsem několikanásobný rodič) ale vím, že těch učitelů "blbů" je ve školách plno. Nelámou si hlavu s vývojem žáka během školního roku, vždyť přece stačí vypočítat průměr, ne? A do něj nasolí třeba i pětky z opakovacích testů ze začátku září, kdy se žák ještě nestačí ve škole ani rozkoukat.
0 0
možnosti

Dan

30. 1. 2003 9:49
Každý rok před vysvědčením se žvatlá o tomtéž
...a má to nějaké výsledky ?? Jasně, známkovat je jednoduché - a většina líných učitelů a pohodlných rodičů chce známky také, protože my jsme v tom vyrostli a přežili to (nikdo už raději neříká jak se to na nás podepsalo).  Neumíš - pětka, pak se nadrtíš nazpaměť několik dat, která ti ale jinak nedávají žádný smysl - jednička, ale stejně jseš  trojkař. A tak dál. Slovní hodnocení - pokud je tedy psáno učitelem, který trochu myslí a jde mu o to žáky někam dovést,  postihuje dítě jako osobu, které nějaký předmět jde a něco jde méně,  a ne jako stroj s dobrou či horší pamětí, kterou bohužel známky odrážejí.
0 0
možnosti

adf

30. 1. 2003 10:49
Re: Každý rok před vysvědčením se žvatlá o tomtéž
Je to takovej evergreen, který se objevuje 2x ročně. Ještě, že se vysvědčení nedává čtvrtletně.
0 0
možnosti

eno

30. 1. 2003 9:27
Co to je ?
Jedno dítě do 9. druhé chodí do prvního ročníku SŠ. Obě se učí 4 hodiny a poslední 5. bude tzv. třídnická, na konci které jim budou rozdaná vysvědčení. Mimochodem slovní hodnocení. Tento měsíc jste pracoval pouze 15 dnů, a tak se vám váš tabulkový plat náležitě krátí. PříplaTEK ZA VEDENÍ VÁM PRO TENTO MĚSÍC NENÁLEŽÍ, PROTOŽE JEDEN Z VAŠICH podřízených byl vyhozen a druhý byl nemocen. Prémie obdržíte, jakmile doprtacujete termínovaný úkol. Pokud se dostavíte dne 10. t.m. do svého peněžního ústavu, můžete disponovat se svou výplatou, ovšem pouze v rámci, jaký si ústav stanoví a který náš podnik nemůže ovlivnit. Současně vás upozorňujeme, že k návštěvě ústavu vás neopravňuje propustka určená k lékaři, ale pouze dovolená, pokud ovšem máte na ní právo a pan náměstek ji schválí. Jinak jsme s vaším výkonem velmi spokojeni a podotýkáme, že vaší iniciativě nebudeme klást mantinely v podobě pracovní doby. Myslím si, že i děti ve většině případů jsou raději, když jim vyučující vykreslí známku. Podle mých dětí tomu tak bylo, nakonec jsem je musel přeložit na školu s klasickým hodnocením, protože jsem vůbec netušil, jestli se děti něco naučily. Bohužel, ve školství, které si zakládá na encyklopedických znalostech, které vyžaduje přijímací zkoušky na SŠ a VŠ, je to v podstatě nezbytnost.
0 0
možnosti

Tomáš

30. 1. 2003 8:57
Slovní hodnocení také není samospasitelné. O tom, co žák kdy uměl a neuměl se tam stejně nikdo nedoví, to za prvé a za druhé - v našich školách se učí hromada blbostí, takže pokud někdo dostane 4 třeba z geografie zemí bývalého SSSR, nesvědčí to o jeho znalostech, protože po týdnu toho ví úplně stejně, jako ten, kdo měl jedničku. Svědčí to o tom, že není schopen udělat to, co se po něm chce. Že není schopen či ochoten zatnout zuby a naučit se i to, co ho nebaví. Do jisté míry je to chyba systému, bylo by samozřejmě lepší, kdyby se nikdo nemusel učit věci, které ho nebaví, na druhou stranu, život není jen to, co člověka baví, v každém oboru jsou věci více a méně záživné a člověk musí zvládnout i ty nezáživné. Příklad se známkami a průměrem uvedený v záhlaví článku je přitažený za vlasy, takhle striktně hodnotí asi málokdo a neměl bych o něm moc přívětivé mínění. Stejně tak je zavádějící argument o rozdílných nárocích, které školy mají na své žáky. To samozřejmě bude existovat i nadále a ze slovního hodnocení se to také nepozná. To by to hodnocení muselo být mnohasetstránkovým elaborátem, ze kterého by se dalo zjistit, co a do jaké hloubky žáci probírali a který by měl také nabídnout srovnání s ostatními školami. Další věc, která tak trochu mluví ve prospěch klasického známkování je podstata školy. Škola má žáka pomoci připravit na život v reálném světě. A v reálném světě se slovní hodnocení (ve školním slova smyslu) moc neujalo. Úplně nejčastěji je člověk hodnocen dvoustupňově - VYHOVĚL / NEVYHOVĚL (ať už se jedná o hledání zaměstnání, o navazování osobních vztahů, ....). Jemnější hodnotící škála se pak občas objeví ve formě prémií či příplatků k výplatě, které se někde aspoň teoreticky snaží o spravedlivé ohodnocení něčí práce. Ale ani prémie většinou nikomu neříká, za co ji vlastně dostává, čím si ji zasloužil. Osobně bych byl pro, aby se tak do třetí třídy hodnotilo i klasicky i slovně. Když rodičům sdělíte, že jejich prvňáček je excelentní v počtech, ale má potíže se čtením delších vět a vyhledává konflikty se spolužáky, mohou to rodiče vzít vážně a s dítětem víc číst a promluvit si s ním ve věci rvaček. Když ale rodičům napíšete, že jejich čtrnáctiletá dcera kašle na přírodopis, zeměpis, dějepis, matematiku, fyziku a chemii a že hází očka po spolužácích a při pokusu o domluvu se ladně zavlní v bocích, tak si budou myslet cosi o objevu Ameriky a přemýšlet budou maximálně o tom, ke ten učitel bere čas na nošení dříví do lesa.
0 0
možnosti