Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři

Od nového roku lze telefonovat na tísňovou linku 112 ze všech telefonů - z mobilních i z pevných. Lékaři záchranných služeb však nesouhlasí s tím, aby se v Česku prosazovalo číslo 112 jako hlavní a jediná linka tísňového volání. Po dvouletém testovacím období jednotného evropského čísla totiž nemají s linkou dobré zkušenosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jen názor

Je to boj
Rozmýšlel jsem se, jestli přihodím něco do diskuze, protože již bylo asi všechno řečeno. Je pravda, že projekt 112 není ještě dotažený do úplného konce, ale ve svém principu je to podle mého názoru velmi kvalitní řešení. Nikdo nemluví o zrušení tísňových linek (150, 155, 158) a zavést jen linku 112 - to je holý nesmysl. Avšak přínos pro cizince a další lidi, kteří si nepamatují stávající čísla tísňových linek je opravdu veliký. Rozumím ZZS, že chce mluvit s oznamovatelem přímo. Nikdo jiný si nenabere událost týkající se zranění člověka tak jako ZZS. Ale at mi nikdo netvrdí, že se to tak neděje. Jakmile operátor na lince 112 zjistí, že výjezd se netýká HZS, IHNED přepojí hovor na ZZS a případně díky konferenci může následně reagovat. Diskuze, kterou jsem si zde přečetl je jen boj mezi oprátory ZZS a linky 112. Nikdo nechce být ten špatný, ale ruku na srdce... nabírání hovorů na ZZS je - no jak to napsat, poněkud nevlídné. Myslím tím, že trochu slušnosti k lidem by neškodilo. To ani nemluvím o předání události na další složky IZS. Všechno je to o lidech, ne o špatném systému, kterým 112 určitě není. Možná by neškodilo více informovanosti veřejnosti a hlavně počkat s kritikou, dokud nebude celý projekt dokončen - ne jen u HZS ale i u ostatních složek IZS, ale to už je zase otázka financí. Mějte se fajn a hlavně, NECHTE TĚCH BOJŮ, to nemáme zapotřebí. Tomáš
0/0
13.5.2003 17:25

Roman

PRAVDA O 112
Rád bych udělal ve věci poněkud jasno. Námitka ZZS o údajném zdržování hovorů ze 112 je nesmysl.Operátor 112 má možnost okamžitě hovor na dispečink ZZS přepojit do konference bez jakéhokoliv zdržení a zárověň splnit svoji povinnost odposlechem vyplnit protokol o události(pokud ho pošle později než záchranka vyjede,tak je to přece jedno-sicher je sicher).Nechápu jaktože toto není zjevně známo. Dále byl tady příklad požáru paneláku,kdy může být stejný požár řešen 20 operátory 112 na různých místech republiky současně.Technologie opět bez problému řeší,přeliv z jiného kraje je odeslán do příslušného kraje zpět,kde je zdvojení zabráněno(IQ operátora?),přičemž absence základních údajů(co,kde) v protokolu 112 je zabráněno vlastním programem,pokud zapomene operátor u ulice č.p.,tak to je pak věc jiná(IQ). U cizinců je její role samozřejmě nezastupitelná,nároky na konferenci se ZZS nebo PČR odpovídají státní jazykové zkoušce + znalost min. první pomoci a procedur PČR v AJ+NJ.Znám spoustu inteligentních lidí,co neznají čísla tísňového volání,prostě protože je nikdy nepotřebovali a ve stresu by marně vzpomínali(šok),a proto záleží na veřejné prezentaci 112 v médiích. Podoba prezentace 112: nepochopitelná kritika ze strany ZZS téměř ve všech médiích,linka 112 sice funguje,ale přece zkušebně,technologie se zavádí,školení operátorů je dlouhodobé.Rozumné řešení by byla přece komunikace v rámci IZS,kde by byly tyto problémy přes HZS(který 112 buduje) bez problému odstraněny.
0/0
10.3.2003 17:53

Ccc

Takže?
Jak to tu tak pročítám, vyplývají z toho asi tyhle závěry: 1)Nějak jsem nikde v článku nenašel, že mají být stávající čísla zrušena. Pokud je mi známo, i samotný současný systém linky 112 je ve zkušebním provozu, po jeho ukončení bude provedeno vyhodnocení a rozhodne se, jak dál. Hlasy (zejména ze ZZS) ovšem znějí ve smyslu, jakoby měla být stávající tísňová čísla zrušena. Pokud je to oficiální informace, je to na pováženou a bylo by potřeba jmenovat zdroj. Pokud to jsou jen dohady, bylo by třeba rovněž toto výslovně uvádět. Náhodný čtenář podle průběhu a zápalu některých diskutujících nutně získá dojem, že ke zrušení dojde nejdéle zítra... 2) Přímé volání na stávající tísňová čísla je samozřejmě pro domorodce nejrychlejší, zejména volá-li z pevné linky nebo z mobilu v dosahu spádového (většinou krajského) dispečinku. V jiném případě sice musí být tak jako tak přepojen, pokud je ale 112ka vybavena (zřejmě) nutnou hláškou v několika jazycich, stále je rychlejší přepojení přes krajský dispečink té které tísňové služby. 3) Z toho vyplývá jasně a nezpochybnitelně: pokud vám to váš telefonní terminál a momentální stav vaší paměti dovolí, volejte radši přímá tísňová čísla, tak jako tak to bude s nejvetší pravděpodobností (zatím) nejrychlejši. Kdo je zmatkař, může si udělat nálepku s nouzovými čísly (proč to už dávno někdo nedistribuuje, dal bych to Telecomu příkazem :-)) a přilepit ji doma na aparát či zezadu na mobil. 4) Linku 112 nerušit, obzvláště když už stála tolik peněz... je důležitá jednak pro cizince, jednak proto, že to je, díky standardům GSM, jediné číslo, na které se dá v určitých situacích z mobilu zavolat. A jelikož dnes penetrace mobilních telefonů v ČR přesáhla 80 procent obyvatelstva, bude k takovým situacím docházet. Bohužel to sebou nese i odvrácenou stránku věci - zdivočelí, zejména novopečení majitelé mobilů si toto číslo pletou s infolinkou operátora... zde mají stále velké rezervy v osvětě mobilní operátoři, ovšem ti se po hříchu starají jen o to, jak z nás sedřít kůži. 5)Někde v diskusi zaznělo cosi ve smyslu, že se GŘ HZS snaží prosazovat přes mediální kampaň volání přes linku 112 a tím mate obyvatelstvo. Nemohu toto přesně posoudit, možná se snaží jen dostat linku 112 do povědomí obyvatelstva. Nebo se tím vychvalováním snaží zdůvodnit vysoké náklady na vybudování linky (a že asi ještě porostou...). Otázkou je, do jaké míry je tato kampaň štastná a zda opravdu nedochází k matení obyvatel. Samozřejmě, pro lidi je snazší si pamatovat jedno číslo místo minimalně čtyř. Ale je potřeba zároveň s "A" říci lidem i "B". Zde se možná odpovědná místa bojí, že by někdo mohl říci "tolik peněz jen pro to, aby se dovolali nějací cizáci?" Nakonec, už tento stupidní argument zazněl i v této diskusi. Ovšem je nutno nezapomínat, že linku budou muset v některých případech použít i domorodci a hlavně: oni i ti cizáci ze svých daní zaplatili u nich doma vybudování obdobného systému, aby si třeba nějaký Čech mohl v nouzi zavolat, když nebude zrovna znát místní nouzová čísla a mohl se domluvit jiným jazykem, než je ten úřední v dané zemi. 6) Zvenku celá tahle záležitost činí dojem, že ZZS je proti fungování linky 112.Předpokládám, že ale ZZS spíše vadí to, _jak_ je linka 112 předkládána veřejnosti. Navíc počáteční zkušenosti asi nebudou zrovna valné. Pokud bych mohl něco doporučit, snažte se to zdánlivě negativní vyznění postoje co nejvíce změnit na "Ano, 112 je pro určité situace důležitá, ale pokud to jde, volejte přímo, protože... atd.", tak jako v této diskusi. Věcných argumentů zde snesl pan doktor O.F. více než dost. Hasiči by se zase neměli tvářit, že jde o všespasitelný projekt a v kampani zdůranit, že se jedná pouze o _doplňkovou_ možnost přivolání pomoci, v určitých situacích nepostradatelnou. 7) Kupodivu na rozdíl od jiných diskusí se zde téměř nevyskytují různé vulgární výlevy polodivokých individují, snad kromě toho jedince, který sám sebe tak trefně charakterizoval svým aliasem... snad by si mohl uvědomit, že tykání spojené s agresivitou do podobných diskusí opravdu nepatří.Tváří se, že je ze ZZS, to se tak chová i v práci k pacientům? Naproti tomu oceňuji "angažovanost" již výše zmiňovaného MUDr. O.F. (alias o., předpokládám, že to bude on) a jeho snahu odpovídat věcnými a podloženými argumenty. A ve vší slušnosti, i když některé příspěvky, na než reagoval, byly opravdu "o nervovou soustavu" :-).
0/0
23.1.2003 0:27

MaP

Kravina
Je To Karavina. Je pár "okresů" kde 112 zvoní na záchrance a není to o nic lepší. Dokud nebudou pravidla fungování záchranek daná zákonem jako u hasičů, tak v tom bude totální chaos a všechno bude po libovůli lékařů což není vždycky O.K. Doktoři jsou primadony a řídit se jejich úsudkem je v profesním měřítku možná dobře , ale jinak špatně,špatně,špatně... .
0/0
21.1.2003 16:27

o.

Re: Kravina
Je par okresu kde 112 zvoni na zachrance??? Ktere to jsou, prosim pekne???
A navic problem neni v tom KDE to zvoni, ale jestli volat PRIMO nebo PRES 112.
0/0
21.1.2003 21:44

Zachranar

Ale no tak
Ze se tady tluce reditel prazske zachranky do prsou jak rychle vyjizdeji. Ja ne vas pane doktore cekal i 5 min.nez jste se racil dostavit do vozu RLP.Je to tedy opravdu jen o pristupu jednotlivcu!!!
0/0
21.1.2003 7:33

Jiří Mašek

112 jen pro cizince, pro naše občany standardní tísňová čísla
Operační středisko s tísňovým číslem 112 jen pro cizince stačí jedno pro celou republiku - technicky to lze do jednoho střediska sesměrovat a odtud cizojazyčné hovory vyřídit a zajistit pomoc složek IZS v příslušném regionu. Pro našince nic neměnit protože přes 112 jde o zdržení a někdy i zkreslení informací, které zejména u tísňových volání se zdravotní problematikou bezprostředně ohrožují život postižených / samozřejmě jen u cca 2% volajících ale při průměru 6 tisíc zásahů záchranky v 1 okrese je to nebezpečná hra o zdraví i o život/. Ekonomika je jasná - jeden dispečink se 112 jen pro cizince místo deseti - je desetinový náklad při pořízení a náklady na další provoz paralelně s ostatními dispečinky IZS nechci ani domýšlet...Závěr 112 jen pro cizince mají na to právo, našinec má však právo na službu cizincům nedoplatit svým zdravím. Jinak každodenní profesionální spolupráci s hasiči vysoce hodnotím a jejich práce si vážím a vím, že většina z nich nad nápadem se 112 pro všechny kroutí hlavou. dr.Jiří Mašek/ 14 let práce na záchr.službě/
0/0
19.1.2003 21:18

red

112
Pokud si myslíte že lékař vyjíždí hned jak se operátor dozví adresu tak se silně pletete.Sloužil jsem s nimi na hasičské stanici a 20 minut výjezd byl normální průměr. Takže 112ka o už tak moc nezpozdí. A pokud se na všech našich tísňových linkách (které se nnebudou rušit jak si někteří z Vás myslí) nedomluví cizinec pak má číslo 112 smysl. Všichni nadáváte na hasiče ale ti dostali 112 nařízeno vybudovat a teď jim všichni (hlavně pražská záchranka) nadává. Oni dělají co mohou ale lidé musí získat zkušenosti provozem.
0/0
19.1.2003 20:26

o.

Re: 112
1) Výjezd lékaře 20 minut: kdepak jste sloužil? V Praze je průměr od přijetí hovoru na místio u doko¨torů asi 7,5 minuty. To někjak nejde dohromady.
--
2) "Nadávání hasičům" - nikdo nenadává těm nešťastníkům, které do toho GŘ hodilo a nechává je v tom plavat. Ale - ať chcete nebo nechcete, HASIČI 3.1. "slavnostně" spustili 112, ačkoliv hotové není v konečné podobě hotové ANI JEDNO operační středisko 112 (v aspoň trochu funkční podobě je tuším jedno nebo dvě) !!!Nefungují ony slavné "výdobytky" jako lokalizace volání, nefungují datové přenosy (ani k hasičům!), nemají lidi (omlouvám se, že budu indiskrétní, ale není to tak dávno, co k nám na záchranku 112ka přepojovala hovor s prosbou, zda bysme jim nepřeložili, co ANGLICKY HOVOŘÍCÍ cizinec chce atd.) TO PADÁ NA HRB HASIČŮ! 112ka není přiopravená! To nejsou věci "na doladění" !!!
0/0
19.1.2003 21:03

MaP

Re: Re: 112
0/0
21.1.2003 16:57

MaP

Re: Re: 112
Kde jste přišel na jeden až dva fungující dispečinky. Funguje to maximálně v Ostravě a to ne díky nějaké státní koncepci nebo 11ce 112, ale protože to funguje koncepčně jako komplex emergentních služeb. Jinak bída a bída a bída a to díky Českému telecomu.
0/0
21.1.2003 17:03

red

Re: Re: 112
Pokud Vás to zajíma tak to bylo na HS v Krči na počátku devadesátých let. 
0/0
21.1.2003 20:53

Olina

Re: 112
Nejste nahodou ten doktor, co dostal hned padaka?
0/0
20.1.2003 7:52

Strom

Pouze nazor II...
Jsem zpet....:-)...Nuze,nechci se poustet do jednotlivych pripadu,viz to popaleni.Takovych bychom jiste nasli spousty,ale taky bychom nasli i kladne pribehy lidi,ale o tech se moc nemluvi.Jen k tomu dodam a to nejsem lekar,ze se asi pri 70% popaleni tela nic moc delat neda.Asi jen pichnout injekci ,aby pacient netrpel a opravdu cekat na vrtulnik (treba 40 minut),aby ho dopravil na SPECIALIZOVANE oddeleni,treba stovky mil daleko!Nemam pravdu? Krom toho si musite uvedomit,ze tady se za vse plati.Taky ze nekteri lide by se nenechali osetrit nekde v Kotehulkach,ale i za cenu cekani na vrtulnik 40 minut,chteji aby je dopravili do Mestske(kvalitnejsi,jeho(pacientovo)) nemocnice (treba v Praze-pokud to tak jde napsat)..Chapes?! To s tim vybavenim mas asi pravdu.Uz jsem v CR nebyl 5 let a jaksi mi nedochazi,ze co je normalni tady neni ve svete.Nicmene pral bych nasim "cajtum" a ostatnim zachranarum,tu nejlepsi techniku. A nakonec k tvemu prispevku:BOLSEVIK...ano s tim plne souhlasim.Komunisti nas zruinovali,ale ted je rada na nas,abychom spolecne tu nasi zemi pozvedli a nasim detem udelali lepsi misto na zemi.Aby oni nemohli rikat:"to ti lidi ,co prisli po roce 1989 to byla verbez,misto aby CR vzkvetalo,tak ji vykradli a zpustosili!". --------------------------------------------------------- Pro O:stale si myslim,ze jedno cislo je jednodussi.Vzdy jsem pro stmeleni nez pro rozdeleni.To bychom pak jeste mohli mit dalsi cisla,ktera by byla podle lidi.Zensky lekar,pediatr a pro muze.A pak dalsi cisla pro ruzna oddeleni.Mate neco ze srdcem volejte xxx ,avsak mate-li zlomenou nohu nevolejte xxx,ale xyx.Usetrite minutu!?!Co myslite,to by bylo jeste jednodussi,ze?Ne, asi ne.To by bylo cisel. Myslim si,ze je opravdu lepsi jedno cislo.Tam do centraly dat vyskolene lidi z oboru psychiatrie,lekare,hasice a policisty a spolehnout se na ne,aby posoudili a to okamzite o jaky pripad se jedna,co jim poskozeny popisuje a koho do terenu poslat. Nechci prirovnavat CR k USA,ale prece CR neni tak velka zeme.Takove pracoviste by mohlo byt pouze jedno v republice.Staci jen chtit.Nevim kolik je u nas vrtulniku,ale myslim ,ze 10 aktivnich by jich bohate stacilo.Na celou CR!...atd,atd.Ja nejsem odbornik,jako vy.Ja jsem laik.Vidim to svyma ocima.BYl jsem v Anglii,byl jsem v Nemecku.....vsude to funguje.Proc ne u nas.My musime mit vse extra.Stranit se od vsech. Kdyz jsem byl v Bruselu,Belgie,potreboval jsem pomoc a takove jednotne cislo mi opravdu chybelo.A to jeste kdyby se nekdo tam se mnou domluvil cesky,to by bylo prima! Na zaver chci rict,ze si nechte cisel kolik chcete,ale udelejte i to jedno 112,pro nas,co to chceme,i pro ty cizince,kteri k nam jezdi. Skoda ,ze si nemuzeme udelat statistiku za 10 a pak za 20 let.Kolik lidi vola 112 a kolik 156...to by me urcite zajimalo. Budu se tesit na dalsi argumenty..:-)
0/0
19.1.2003 17:56

o.

Re: Pouze nazor II...
1) ad: jedna centrala s odborniky: to je krasna opredstava, ale jak konkretne technicky zajistite, aby vsichni ti odbornici poslouchali ten jeen hovor? Pocitejte tak 3000 hovoru na milion lidi a den. Stejne tam budete mit nekho, kdo to vezme, zepta se o co jde a pak to prepoji na toho odbornika. Varianta primeho cisla = primy telefon na odbornika.
--
2) ad: jedno pracoviste v republice: ano, je to jiste mozne. Ale predstavte si jeho rozmery. Vyreste komunikaci z tohoto centra se sanitou nekde v Kotehulkach. Vyreste problem babicky, ktera vola, ze je v Dolni Lhote U Dubu. Kdo z nich bude vedet, kde se v Kotehulkach na druhe strane republiky rika "U Dubu"? Vyreste zalohovani, az vam tam zacne horet. Sezente dost kvalifikovanych lidi v jedne lokalite, vyreste problem jak 50 ioperatoru soucasne informovat o tom, ze nekam uz jedeme (k nehode vola 20 lidi - jak zjistite, ze je to jedna, nebo nahodou vic nehod v jedne lokalite?)... atd. atd. Neni to moc dobry napad... Jenom pro Vasi zajimavost: za optimalni velikost z hlediska provou a ekonomiky se povazuje 1 centrum pro pul az milion lidi.
Jenom pro zajimavost: prave v USA jsem videl nejmensi dispecing na svete: pr vesnici s 5000 obyvateli. Naramne si to pochvalovali a mimo mesta je to tam bezne...
-----
Ad Anglie, Nemcko: v anglii operator 999 ma jediny dotaz: kam chcete spojit? V Nemecku v nekterych spolkovych zemich zajistuji zachranku hasici a 112 tedy vaede k nim (odtud ostatne taky vznikla), policie ma jine cislo. V jinych spolkovych zemich ma kazda slozka svoje cislo...atd. atd. Neverte tomu co vam kdo napovida: prakticky ve VSECH evropskych zemich existuji prima narodni cisla (a samzrejme 112 jako doplnek).
Ad: astatistika: statistiku udelat muzem, a dokonce muzeme udelat i statistku "jednotlivych hovoru" - vterinu za vterinoui vystopovat, kde se informace toulaji. Dokonce jsme neco takoveho uz delali. Nemyslete si prosim, ze placam do vetru, fakt se timhle probleme zabyvam uz nekolik roku a docela vim o cem mluvim :-)
 
0/0
19.1.2003 21:17

jirous

Re: Re: Pouze nazor II...
ad 2) - dnes bezne: pozice a status sanitky + pozice volajiciho (pevna linka, nekdy i mobil - od r.2005 v EU u vsech volani z mobilu) na dig. mape (GIS) - vyresen problem navigace.......pozar v centru (serverovna): moznost pouziti tzv "vakuakove" technologie, kdy se odsaje vsechen vzduch a ohen se uhasi (napr. v Bostonu)......v pripade volani mnoha lidi o jedne udalosti jsou mozna dve reseni - reverse911(v USA) nebo presmerovani hovoru v urcite definovane oblasti na sousedni centrum
0/0
19.1.2003 22:54

Olina

Re: Re: Re: Pouze nazor II...
A proc jste to nepouzili pri pozaru ustredny Telecomu na Korunni na podzim 2002?
0/0
20.1.2003 7:55

o.

Re: Re: Re: Pouze nazor II...
Vite, strom zivota je kosaty. to, co vypada krasne z hlediska technka uz v praxi tak uplne nefunguje. Problem lokalizace: z pevne linky (v zasade) neni problem, ale nicmene mylete na marginalni stavy: ustredny podniku, volani nekoho kdo neni na miste ("mamince je spatne" - ale maminka je v Brane a ja vlam z Chebu). Tyto hovory tvori radove jednotky procent - jenze kdyz mate 1000 hovoru denne tak je to DENNE 10 omylu/1%.
Lokace z mobilu: mereni podle TA = diference po cca  550 metrech. V terenu problem. Ve meste k tomu "problem velke hustoty bunek": prave v situaci, kdy vola 20 lidi soucasne, mate problem, protoze nejblizsi bunka pobere 8 hovoru na GSM kanal a dalsi volajici mohou skoncit na "nejake dalsi" treba pul kilometru vzdalene bunce +-500 metru a zase nevite nic. Potrebujete technologii, ktere funguje se solehlivsti radovne pod promilemi, jinak jste drive nebo pozdeji v pru...
Chtelo by to do mobilu GPS... jenze ve meste (o budovach nemluve) = GPS problem...
Ad: Jedno velke centrum: cim vetsi, tim vetsi technicko organizacni problemy (viz vyse) a navic pri necem "vetsim" v danem uzemi spolehlive ason na nekolik minut tohle centrum zahltite (uz citovany pozar opanelaku na sidlisti v Praze: bude vam volat nejmin 100 lidi, a pokud budete mit jedno centrum, zcela spolehlive ho na 5-10 minut zahltite - nejen pro hasice, ale i pro policajty a zachranku. Kdyz budete hovory nekam "prelivat", zahltite behem chvilet cele cesko a prazsti hasici dostanou 20 ruznych hlaseni o horicich panelacich (a to si piste ze ta hlaseni budou ruzna: 100 lidi tu udalost vylici kazdy jinak a kazdy trochu jinde - mozna s trochou nadsazky, ale ne moc velkou).
Ad odstavani vzduchu a tak: to je krasne, ze vam neshori servrovna, ale fungovat taky nebude. Pocitejte dal: praskla voda... zadymeni objektu... bombing...prekopnuty kabel...chciply hub... nejaka "jina nepredvidatelna zavada"....
Fakt to neni takova sranda.
0/0
20.1.2003 8:11

o.

Re: Pouze nazor II...
Jeste pidipoznamka k napadu s mnoha cisly (pro kardiologii, pro zlomene nohy atd.) - to je prece takova docela mala demagogie, zeano :-). Nejde prece o konkretni odbornost, jde o to, dovolat se primo tam, kde mohou vyslat pomoc. Na 112 (ani na 911) nemohou, na 155 ano (mluvime o velkych centrech, ne o vesnicich, ktere maji vlastni disecing, tam je to fakt jedno).
Ale abychom si rozumeli:
1) Nikomu nevnucuji narodni cisla - proboha VOLEJTE na 112, pokud chcete, jen byste mel vedet co to obnasi. Znova pripominam: 1 minuta = -10% sance. Je to pro vas malo, nebo moc? Zvazte to sam.
2) Pokud ale chce nekdo propagovat 112, tak by lidem mel rict, ze JE to POHODLNEJSI, ale taky JE TO zdrzeni.
 
 
 
0/0
20.1.2003 7:39

Strom

Pouze nazor.....
Tak si to tady pomalu ctu a nestacim se divit.Mam pocit,ze snad u nas nejsou lide pro EU,ze nejsou pro nove,mozna ne hned,ale z hlediska budoucnosti,lepsi veci,napr,jako je jedno tel.cislo pro tisnova volani. Nevim jak zacit,vse se mi toci v hlave,jak bych reagoval na vase sem napsane prispevky.Zacnu asi tim,ze bych vas chtel videt,kdyby jste cely zivot meli jedno tel cislo a najednou by vam ho chteli rozdelit na 6 cisel (150-158).To by tady bylo humbuku,ze?Kdo si to ma pamatovat,ze jedno cislo bylo lepsi,...atd.Nemam pravdu? Dale:Cetl jsem tady,ze v Praze jezdi hasici 12km?Hm to je opravdu daleko,ale snad na Prahu.Zkuste se zeptat nekoho z jiznich cech.Asi se budete divit,kolik hasicskych sboru a jak daleko jsou od nich. Pisete tu o USA.Ja ve statech ziju.Funguje tu jedno cislo 911.A to z mnoha duvodu.Prvni je asi,ze si nekteri lide v tisni,opravdu nemohou vzpomenout na jina cisla.Treba sve vlastni,domu.Nekdy ani nevi sve jmeno,svuj zdravotni stav.Jen si pamatuji 911.Dale.Dispecer okamzite uvedomi nejblizsi hlidku.Tady policiste neustale hlidkuji v autech.Maji pocitace a pres ne a radio dostanou nejpresnejsi informace.Dalo by se rict,ze 99%,co dostane dispecer od poskozeneho. Dale:vzdy pokud je to z pevne linky ,ma dispecer k dispozici tel.cislo a adresu,z ktereho je tisnove volani uskutecneno.I v pripadech vytoceni nouzoveho cisla a vzapetnemu polozeni sluchatka.Hl.v techto pripadech policie vyjizdi ,co nejdrive.A bez jakychkoli info o situaci. Co se tyce dopravnich nehod a pozaru.Pokud se tak stane,jedou vsichni tri.Myslim tim jak policiste,ale i hasici i zachranka.Je to standartni postup.U nehod a pozaru jsou hasici pomocni ve vyprosovani a likvidaci pozaru ci oleju na cestach,policiste ridi dopravu a zjistuji situaci a nakonec lekari se staraji o zranene z aut nebo pri pozarech.Tak to alespon funguje tady. Ale dost o USA.Ted tu jiste bude dost,kteri mi to vyvrati a budou do me startovat,at si ve statech zustanu a ne*eru se do CR,ze?...Predem vam rikam,ze jen opakuji,co tady uz je a co funguje. Pisete tady jednotlive pripady,ktere se staly.Musite si uvedomit,ze vzdy budou chyby.Ale budou i dobre pripady a tech pokud bude 98% a 2% bude spatnych,tak mame uspech.Nemyslite? A nakonec o cizincich.Rikate ze knam nikdo nejezdi a vy nejezdite k nim!Pokud to cislo bude a vy budete v zahranici,urcite vas potesi,ze si na to cislo vzpomenete,ze se svami nekdo domluvi(angl.,nemecky,ale mozna v budoucnu,pres centralu i cesky)i kdyz budete tisice kilometru od sve rodne zeme.Co myslite,neni to lepsi,nez aby mela kazda clenska zeme EU 6 ruznych cisel tisnoveho volani,kazda je mela jina.To byste opravdu chteli? Tak jsem se tu vykecal.Mam toho jeste plno,ale ted uz vas nebudu zatezovat.Pro ty co dosli az sem.Dekuji a tesim se na vaznou,ale "slusnou" diskuzi!
0/0
18.1.2003 16:06

Hloupy Honza

Re: Pouze nazor.....
Tak chtel jsi diskuzi, mas ji mit. Hele chytraku, a vis jakou maji ty tvoji zachranari casovou dostupnost? Divam se tady na televizi na Reality TV na autenticke zasahy zachranaru (vsech slozek-policie, hasici i zachranka) v USA a musim rici, ze teda nic moc. A to to hodnotim jako profik. Maji sice nacvicene postupy, ale vubec nemysli a logicky neuvazuji. Naposledy jsem koukal, jak zachranuji popaleneho chlapa na 70% a to 2.stupen. Vse jim strasne trvalo dlouho, postup mimo standardy, nebyl tam doktor, na vse se ptali pres vysilacky, cekali 40min na vrtulnik, proste tady by nas za takovy postup zavreli. To byl jen jeden priklad. A takovych vidim na tech zasazich z USA pokazde nekolik. Ani si neuvedomuji chyby a jeste se s tim chlubi. A ted k dalsim tvym nazorum. 12km je oproti Jiznim Cecham malo? Ale zapominas, ze tam nejsou krom staveni a rodinnych domu zadne panelaky jako v Praze s 12-17 patry. Ze tam je jen par silnic bez svetelnych krizovatek a prehlednych na kilometry. Tady v Praze je to sama krizovatka, totalni dopravni kolaps temer cely den, uzke silnice (nejsme Amerika!), kde neprojede malem ani jedno hasicske auto, neukazneni ridici, neprehledne krizovatky atd. Tady neni tolik policajtu, protoze na to proste nemame penize, jako USA. Nemaj takove vybaveni, jsou radi, kdyz muzou na pripad jet autem a ne pesky nebo hromadnou dopravou, kterou u Vas jezdi jen povl. O pocitaci v jejich autech muzeme jen snit. Vyjedz zbytecne je taky totalni blbost. Tim jsi jen dokazal, ze v USA dispecinky nefunguji dobre a mate dost penez na vyhazovani. A taky asi mate dost penez na to, aby uzemi bylo pokryto nadbytkem posadek a stanovist. To si holt tady nemuzeme my dovolit. Bolsevik nas pekne zrujnoval a dlouho potrva nez se z toho vyhrabem, jestli vubec. No snad jsem ti to strucne vysvetlil. Prijed se podivat a pak machruj.
0/0
18.1.2003 21:11

o.

Re: Pouze nazor.....
Jenom strucne: vec, ktera se jevi jednoducha zvenku (vytocim 911) muze byt potom docela slozita dal (co s tim volanim). Duvodu je moc a nektere jsou zminene dal. Pokud rikate, ze to ve Statech funguje, neni to argument, pokud nesrovnate ty dva systemy mezi sebou. Vezmete skutecne jedno volani a analyzujete vterinu po vterine co se v kterou z nich deje. Tady to prece taky funguje, ale funguje to taky treba v africke busi, kde musite pro doktora 3 dny pesky. Vsude to nejak funguje, jde o to SROVNANI. Omlouvam se, ale pokud nevite presne co se deje PAK, tak to muzete posoudit jenom z te stranky uzivatelskeho pohodli. To, ze ve Statech je 911 (a treba v Anglii 999) neni argument proti narodnim cislum.
Takze: JEDNO CISLO ma tu vyhodu, ze se dobre pamatuje a "o nic dalsiho se nestarate". Je tu "user-friendly". Musite ale hovor
1) rozdelit na policii x hasice x zachranku x zbytek
2) predat informaci prislusne slozce
3) poslat vykonnou posadku
Pokud mate PRIMA CISLA: NEVYHODA: musite si je pamatovat a cizinci je neznaji. VYHODA: odpada krok1) a 2)   - to udela volajici sam. Vysledek = VZDY casova uspora. Nekdy mala, nekdy velka.
Jenom opakuji - uz jsem to psal niz - ze 1 minuty zrtraceneho casu u zastavy obehu treba u kardiaka = -10% sance na preziti. Jen v Praze je za rok tech zastav tak 600, dojezd v prumeru do 8 minut. Kdyz to o minutu natahnete, "statisticky zabijete" asi 80 lidi za rok. Kdyz to natahnete o pul minuty (a tolik trva "plechova huba" na 112 aspon tady v Praze, takze to zpozdeni bude VZDYCKY VIC), i tak je to asi 40 lidi za rok ZBYTECNE MRTVYCH! To je statistika a ta se nenecha oblbnout.
Jasne - da se to dohnat - vic sanit a do nich vic personalu... ale nesezenem tolik doktoru... takze paramedici (nemame je) ... a Emergency departmenty (taky je nemame)... a jsme presne v USA. A bude to taky stat tolik co v USA... Pro zajimavost - zase statistika: zkraceni prumerneho dojezdu o 1 minutu pri zachovani ostatnich okolnosti vyzaduje zvetseni poctu sanit asi na dvojnasobek... To je taky takova statisticka empirie...
A toto je prvni desetina problemu, ktere se k jednomu ci k druhemu zpusobu vazou - to  vam rikam jako clovek ktery se v tomhle mota pres 10 let, byl se na to divat leckde ve svete (vcetne USA) a poslednich pet let ma na hrbu nejvetsi zachrankovy dispecing v cesku (denne skoro 1000 tisnovych a 500 dalsich volani a neco mezi 200 - 400 "rychlych akci" a dalsich 200-300 prevozu).
Takze pokud si myslite ze je to jednoduchy problem, tak neni...
Zaver: JEDNO UNIVERZALNI CISLO ROZHODNE ANO pro ty, co nevedi, ale pro ty, co vedi tak ROZNODNE NECHME NARODNI PRIMA CISLA. Zdravim  o.
0/0
18.1.2003 22:19

jirous

Re: Re: Pouze nazor.....
"o" tady nize napsal, ze pracuje v oboru cca 13 let. Pokud v oboru pracuje 13 let,, tak by mel vedet, ze soucasna reseni operacni strediska potrebuji na krok 1) a 2) milisekundy, a jeho argument o uspore casu je naprosto irelevantni.
0/0
19.1.2003 14:02

o.

Re: Re: Re: Pouze nazor.....
No, Mistre, pokud mate reseni, ktere behem milisekundy analyzuje obsah hovoru a identifikuje ze patri Policii, Hasicum nebo zachrance a behem dalsi milisekundy ten hovor preklopi do patricneho centra - KLOBOUK DOLU, VZDAVAM SE a nabizim Vam svoje misto s tim, ze Vam budu do konce zivota zavazovat tkanicky. Dokonce jsem takovy grand, ze moje nabidka plati i kdyz nepujde o milisekundy, ale o sekundy.  Pokud ale jenom plkate a nevite o cem, tak prosim plkejte o necem jinem nez o tom, kde jde o zivoty.
0/0
19.1.2003 21:28

jirous

Re: Re: Re: Re: Pouze nazor.....
No, zaprve, mistrem me nazyvet nemusite, a o zavazovani tkanicek tu taky nikdo nestoji. K tomu, abyste byl schopen dosahnout milisekund (i vami akceptovatelnych sekund) je potreba zkombinovat GIS, expertni systemy, a komunikaci. Pokud mate zajem o popis daneho reseni, kde to takto bylo alespon castecne zrealizovano, a vest vecnou diskusi, muzeme takto ucinit pres email - pokud mate zajem.  
0/0
19.1.2003 23:04

o.

Re: Re: Re: Re: Re: Pouze nazor.....
Vecna diskuze vzdy vitana. mail os@zzshmp.cz
0/0
20.1.2003 7:44

MiK

POMOC! hlavne abych ja nemusel...
Jak tak ctu, tak zjistuji, ze vetsina vypravi o tom, jak zavolat pomoc a kdyz se pet minut nic nedeje volat znova... A coz se takhle zvednout a zacit neco delat?
Nedavny pruzkum ukazal, ze vetsina obyvatel neni schopna poskytnout prvni pomoc, pricemz i mala pomoc na zacatku muze znamenat vice, nez profesionalni pomoc po 15minutach (coz je v nekterych mistech obvykly dojezdovy cas). Ale ono je pohodlnejsi mackat knofliky a nadavat ze se nic nedeje.
Coz kdyby se cast te miliady venovane tisnovemu volani obetovali na vzdelavani verejnosti jak zachazet z hasicim pristrojem, co to je ten trojity manevr a jak zajistit ono dostatecne dychani...... bude-li kazdy alespon trosku schopen neco delat, dostaneme se do stavu, ze pomoc stoji "za rohem" a muze se stat, ze se tim zvysi i nase sance na preziti nehody.
0/0
18.1.2003 14:02

o.

Co je opravdu dulezite
Ke vsem tem diskuzim jeste doplnuji jednu velmi dulezitou vec: naprsto KLICOVY vyznam u nejakutnejsich zdravotnich stavu ma poskytnuti PRVNI POMOCI: u nehod a otrav (fetaci apod.) zajisteni dostatecneho DYCHANI (trojity manevr, stabilizovana poloha) , u kardiaku se zastavou obehu je klicova MASAZ SRDCE. Bez toho bohuzel statisticky postizeny NEMA SANCI PREZIT, pokud zachranka nahodou "nestoji za rohem".
0/0
18.1.2003 11:22

Jan Zlámal

Jednotné číslo je správné, ale...
Bydlím v Bohnicích naproti bloku, kde na Silevestra vyhořel celý vchod. Den na to hořelo na balkóně domu, který stojí hned vedle, viděl jsem to z okna. Tak jsem jako uvědomělý občan zavolal na linku 112, protože si ve vypjatých situacích opravdu nevzpomenu, které ze tří čísel je to správné. Minutu a půl jsem čekal než to někdo zvedne a pak si mě dvakrát přepojovali na Prahu a pak až na Prahu 8. Jelikož do Bohnic jezdí hasiči až z Holešovic (blíž žádní nejsou), trvalo jim to asi čtvrt hodiny. Na hasičská auta do toho kopce a na tu dálku (cca 7 km) je to docela slušný výkon, ale když si představím, jak se může oheň rozhořet za čtvrt hodiny, raději nemyslet. Mezitím už na balkón pod hořícím balkónem někdo vylezl a okukoval situaci. Později se ukázalo, že to byla Městská policie. Natáhli z chodby domu hadici od hydrantu a uhasili požár. Cca 10 minut potom přijeli ti hasiči z Holešovic. S velkým randálem objeli celý blok místo toho, aby jeli rovnou od křižovatky k požáru (zdržení asi další minutu a půl). A to jsem jim hlásil ulici i číslo domu, kde hoří. Tak nevím...
0/0
18.1.2003 2:10

o.

Re: Jednotné číslo je správné, ale...
To je presne priklad te situace, o ktere jsem psal kdesi dole v tehle diskuzi: hori panelak: prvnich pet minut obsadi tisnovou linku tech 100 lidi co vidi jak to zacalo, dalsich pet minut tam vola tech samych sto lidi "delejte, kde jste!!!" Kdyz se vam presne v tehle dobe zastavi hercna, mate, damy a panove, smulu, proste se nedovolate, nebo se dovolate buhvi kdy.
Jenom pro zajimavost - zkuste si zavolat na 112 ku - aspon v Praze tam jeste minuly tyden byla pulminutova hlaska ve trech jazycich ze je to tisnova linka a az pak to vubec zacne zvonit! V pripade primeho volani na zachranku uz za tu dobu (v optimalnim pripade samoztejme) skutecny vyjizdi sanitka na misto...
NA druhou stranu je p
0/0
18.1.2003 11:18

Hloupy Honza

Re: Jednotné číslo je správné, ale...
No prave. Za tu srandu co stoji cela ta saskarna se 112 se muze postavit napr. jedna hasicska stanice na severni casti Prahy (Prosek, Dablice, Bohnice), ktera bude az se postavi most pres Vltavu do Suchdola, mit i dalsi moznost vyuziti. A kazdy rok, co ta sranda bude stat, se muze postavit dalsi. K cemu nam je v Praze 112, kdyz hasici nemaji pokryti celeho mesta stanicemi a musi jezdit na pozar panelaku v Bohnicich 12km?! A jak pises, tak s tema tunama nakladu to neni zadny med. Apropo, na ten pozar v Bohnicich jeli i hasici az z Krce!!! Tj. 20km!!!
0/0
18.1.2003 13:22

jirous

Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři .....
.....protoze ten projekt tech operacnich stredisek je zreme podelanej. Dnesni centra tisnovych volani (ne v CR) funguji tak, ze hovor operatora s volajicim posloucha zdravotnik, hasic, a policista, podle potreby mohou kdykoliv vstoupit do hovoru a hovorit s volajicim. Taktez je mozne, aby takovyto priposlech byl ucinen z mobilniho telefonu, tzn. volajici, operator (z duvodu informacni podpory - napr. navigace) a lekar na ceste (rady ohledne prvni pomoci + navigace) mohou spolu bezproblemu komunikovat. To vse se deje bez jakehokoliv prodleni. To ze toto v CR neni mozne je problem nekompetentnich lidi pracujicich na projektu center tisnovych volani.
0/0
18.1.2003 0:05

o.

Re: Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři .....
Nechci kazit nejake iluze, ale tak, ze jeden hovor od zacatku poslouchaji 4 lidi, to nefunguje opravdu, ale opravdu vubec nikde na svete. Nejsou totiz ti lidi. Dokonce neni dost lidi ani na to, aby posluchal aspon jeden. Vemte si, co od tech lidi chceme: jazykove znlosti, vyborna znalost problematiky policie, zachranky, haseicstva, komunalni problemetiky (i taky byvaji casto "krize" - sousedova zumpa strasne smrdi - delej s tim neco!), psychidkou odolnost a schopnost pracovat pod tlakem, snaset kyble nadavek a sprostch vylevu... a pritom je to vlastne "pesak" v hierarchii statich sluzeb, nikoho nevede, o nicem "zvlast dulezitem" nerozhoduje... takze jeho plat je nola nula prd... KDE CHCETE TY LIDI BRATY a JAK JE CHCETE UDRZET???
Je to jako s komunizmusem: kdyby opravdu fungoval tak jak je to naplanovane, bylo by to krasne. Ale kazi to ten pitomy lidsky faktor...
0/0
18.1.2003 11:12

jirous

Re: Re: Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři .....
ja nechci kazit zase vas iluze, ale ja jsem na nekolika takovych centralach v Evrope a USA byl a vim co rikam. Samozrejme nemusi poslouchat vsichni ctyri, to zalezi na situaci. Dnesni technologie umoznuje, ze ti ctyri to nemusi byt ani jini operatori, ale treba velitel nejblizsi has. stanice, policejni vuz, a stanoviste zachr. sluzby vzhledem k k mistu volani (nezalezi jestli se vola z mobilu nebo pevne linky). Duvod tohoto je zrychleni vyjezdu a nasazeni nejvhodnejsich prostredku. Je dost divny, ze ceske reseni funguje podle clanku spis opacne
0/0
18.1.2003 12:28

o.

Re: Re: Re: Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři .....
No klobouk dolu... pokud mluvime o velkych regionalnich centrech, nevidel jsem zadne, kde by systematicky komunikoval call-taker primo s posadkou (policajtem, hasicem, zachranarem...). Fakt nevidel. delam v tomhle oboru vice ci mene - ach jo - uz 13 let.
0/0
18.1.2003 14:19

jirous

Re: Re: Re: Re: Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři .....
Tak napr. Svedsko - SOS Alarm (krajska call-centra) v kraji Sodermanland takto umoznuje poslouchat tisnova volani pro hasice - napr. u hasicu v Nykopingu je to velitel smeny. V USA v Coloradu to zase takto mely udelane mezi operacnima strediskama ruznych policii co tam maji. atd
 
0/0
19.1.2003 13:00

Vrána

Co tu resite?
112 nas zdrzuje, tvrdi lekari... a kdosi tu psal o USA. Co jsem mel moznost videt, tak to funguje priblizne stejne - i tam jsou bud velka tisnova centra (asi jako u nas v Ostrave) ci je linka 911 ukoncena u nektere z tisnovych slozek a ta pak presmeruje pripadny hovor jinam (pricemz, pokud je to policie, tak muze zustat na poslechu a samostatne reagovat na probihajici hovor tim, ze vysle hlidku na (napriklad) ohlasovane misto pozaru ci urazu). Je asi pochopitelne, ze soucasny stav linky 112 u nas neni jeste idealni - snad v te Ostrave, kde funguje spolecne centrum tisnoveho volani IZS, uz to maji za tu dobu aspon trochu vychytane, tak proc se aspon nevyuzily tamni zkusenosti? Ovsem preci jen Ostrava a Praha je, co se velikosti a poctu obyvatel tyce, znacny rozdil. Ale opravdu by to byl takovy problem? Predavani hovoru - za soucasneho stavu asi jedine rozumne reseni. Musi k tomu ale byt dobra vule a spolehlive propojeni jednotlivych dispecinku. Idealni stav by byl, kdyby 112 propojovala bez jakychkoliv prutahu a zjistovani podrobnosti (jeste jsem to letos nepouzil, tak nevim). Drive tomu tak pri prepojovani na nouzovych cislech nekdy bylo, nekdy nebylo, podle toho, kam se clovek dovolal a jak se k tomu ktery dispecer na kraji postavil. Napriklad HZS v Budejicich me odmitlo prepojit a prevzalo volani, jenze pak mi stejne zpet na mobil volali mistni hasici kvuli upresneni. U ZZS to bylo jak kdy. Kupodivu PCR prepojovala vzdy (aspon me). Takze pokud by se hovory prepojovaly promptne, tak by tam stacil jazykove perfektne vyskoleny personal s potrebnou znalosti psychologie a zkusenostmi v jednani s lidmi, nachazejicimi se v krizove situaci, aby z nich dostal, co vlastne potrebuji. Nebo to tak aspon zatim pusobi... A kde jste vzali to, ze se stavajici cisla maji rusit? Co jsem vsude cetl, tak se psalo, ze zustavaji dal v platnosti, tak jako tomu je i mnohde jinde, kde 112 funguje. A maji hovor z mobilu prepojovat krajske dispecinky jednotlivych slozek nebo i 112? Jiste je dost vysoke procento tisnovych hovoru z mobilu, kde zatim musi dojit k prepojeni z kraju na okres. Vyjde to nastejno - akorat je to dalsi cislo, ktere se da pouzit. To je dulezite jednak pro cizince, kteri ho znaji a jednak i pro domorodce, kteri volaji z mobilu v situaci, kdy nemohou pouzit stavajici tisnova cisla. Pokud by 112 prepojovala okamzite, bude zdrzeni minimalni a nebude co resit. A opravdu me fasinuji nazory jedincu, kteri tu machruji, ze kdo si nedokaze zapamatovat tri tisnova cisla, je totalni idiot. Jiste, za normalnich okolnosti je to brnkacka. Ale pokud mate moznost sledovat Reality TV, doporucuji shlednout par dilu serialu Linka 911. Autenticke zaznamy telefonnich hovoru jsou vice, nez vymluvne. Napriklad vystresovana, hystericka matka, ktera prave nasla polomrtve dite nekde v dome ci na zahrade a vola na 911, neni schopna souvisle vety a kolikrat ani slova, natoz pak nejakeho logickeho uvazovani.Jen bezmocne kvili a narika a dispecer(ka) ma co delat, aby vubec poznala, o co se jedna. Na mnoha mistech ale maji v pocitacich system, ktery rozezna telefonni cislo, k nemu priradi adresu a dispecerka aspon vi, odkud volani prislo a pokud treba dojde k preruseni hovoru ci neni srozumitelny, minimalne na misto jede policejni hlidka. V podobnych pripadech paniky ma jednotne cislo, od narozeni vtloukane obyvatelstvu do hlavy, sve opodstatneni.Navic si nejsem jist, jestli to tam nekde na telefonu nemaji napsane. Protoze na tu 911 si vetsinou vzpomenou vsichni, ovsem dal uz to byva leckdy horror. A u nas to jiste nebude jine... A tak me napada, ze by nas milovany Telecom mohl do domacnosti distribuovat samolepky s tisnovymi cisly (i kdyz jsou ve Zlatych strankach, ale kdo si na to vzpomene). A musel by to udelat na vlastni naklady. Ale oni by si jiste vymysleli, ze nalepku musi odborne nalepit jejich pracovnik za 200 Kc, jinak bude zvysen pausal za pouzivani telefonni stanice ci tak neco... :-(((
0/0
18.1.2003 0:03

Hloupy Honza

Re: Co tu resite?
A kdyz jsi tak chytrej a zcestovalej, tak jakto, ze nevis, kolik % volani na tisnovou linku je z mobilu? Tak ja ti to povim. Je to v Praze nyni 52%! A ted zustava otazka, ktera ta polovina obyvatel co vola, ma vetsi prednost se dovolat te spravne a vcasne pomoci? Zadna. Obe maji mit stejne podminky. Takze volat tam nebo onam. Jak zde bylo jiz uvedeno: obcane CR at volaji stavajici narodni tisnova cisla, tj. na jednotlive slozky a cizinci, kdyz jsou tak negramotni, at si volaj 112. Holt se jim ta pomoc trochu opozdi... Ale nikde zde jeste nebylo uvedeno, ze kazdy cizinec, kdyz nekam jede, tak si ty cilsa zjisti, aby byl v pohode. Jinak mu to daj v propagacnich materialech cestovky, ma to na hranicich a taky v hotelich, kde bydli... Apropo muze cizinec ze sveho mobilu volat 112 a dovola se na nasi 112? Nikoliv! Tak co tady melete zastanci 112. Vite nekdo vubec, kolik volani cizincu na tisnove linky je v CR? Minimum, asi 10 za rok!!! A to ti operatori vsech tisnovych linek zvladnou. A jeste neco: Proc mame my obcane tohoto statu trpet na ukor nejakejch cizincu? Ze sem prijede nejakej cizinec a nevi kam volat v tisni, tak my budeme predelavat nas mnohalety zabehly system? Velky KULOVY!!!
0/0
18.1.2003 13:34

Hasič

Ano, ale...
Jsem člověk s mnohaletou praxí u hasičů a před nedávnem  jsem se setkal při exkurzi na jedné "venkovské pobočce" s otřesným případem, který jen ukazuje, jak nemá smysl dělat ještě složitějším systém tísňového volání (tedy nastálo jako prioritní zřídit linku 112). V městečku hořel zájezdní autobus. Cestující zavolali z mobilu na linku 150. Zprávu převzalo oblastní centrum tísňového volání, to jí předalo místně příslušnému krajskému středisku, to dále okresnímu útvaru PO a ten vyslal na místo jednotku z onoho městečka. Hasiči dorazili na místo zásahu - 500 metrů - za minutu a půl od příkazu k výjezdu, přesto autobus dohoříval, protože od prvního zavolání uběhlo hodně přes deset minut. A dle následného rozboru se nikde nic nezpozdilo, pouze to operační střediska předávala "dále", dle svých kompetencí. Do tohoto máme zařadit ještě jeden stupeň...?
0/0
17.1.2003 21:41

xy.

Vedle jak ta jedle aneb 112 a Cesky Telecom
Dobry den... toto je pozoruhodna diskuze, jejiz jedina vada je, ze se netyka meritu veci:
Davam k uvaze trosku odlisnou logiku:
1) cesky telecom je ze zakona povinen zdarma provozovat vsechny tisnove inky, tj. v soucasnosti 5 linek: 112, 150, 155, 156, 158. Zdama se ma na mysli nejen z hlediska volajicho, ale i komplet inrastruktura, hardware, software, prenosova kapacita atd. = dost penez x 5 a neustale zmeny: okresy, kraje atd.
2) je to podnik jako kazdy jiny a tudiz jeho ukolem je vydelavat prachy. s tim se provozovani zdarma moc neslucuje.
3) Kudy ven? No jiste: pokud musite udelat zadarmo vsechno az k zuasuvce, holt vam nekdo musi zaplatit ten zbytek "od zasuvky ke sluchatku" = statni zakazka na outsoucing kompletni technologie pro 112 vcetne prenosovych tras k ostatnim slozkam IZS
4) Co by bylo vubec nejlepsi? Spravne:  zrusit ostatni ctyri tisnova cislala a tim defacto ziskat monopol na tu cast "od zasuvky" = 5 x mensi naklady a 5 x vic penez!!!
5) Uz ted priznavaji hasici naklady zhruba 100 milionu rocne. Uz ted je to DOST DOBRA statni zakazka pro Telecom. Predstavte si, ze se zrusi 150 - 158. Bude potreba vetsi kapacita, vice pocitacu, vice programu, vice... a bude to (treba) 500 milionu a zcela odpadnou naklady na ty zrusene linky. A navic - "state, koukej zaplatit, nechces prece, aby ti prestalo fungovat jedine tisnove cislo".. ze...?
Co vy nato, damy a panove???
 
 
   
0/0
17.1.2003 20:31

Hloupy Honza

Re: Vedle jak ta jedle aneb 112 a Cesky Telecom
Pane kolego, jak tak na to tady koukam, tak uz toho mate taky plny zuby a musel jste to napsat na plno. Snad si toho tady nekdo vsimne a ti hasici otevrou oci a pochopi o co tady jde a nebudou se jen tupe zastavat svych chlebodarcu...!
0/0
18.1.2003 13:41

Rad

zkusil jsem to
už dvakrát jsem potřeboval policii v roce 2002 a pokaždé to fungovalo perfektně, operátor mě přepojil přímo na nejbližší policejní stanici, ať si to doktoři zařídí stejně a je to(asi jsou blbější než policajti). je ovšem fakt, že ti policajti ty zloděje stejně nechytli.takže podle mě 112 fungovalo skvěle už loni na rozdíl od policajtů a s doktory mám bohužel stejné zkušenosti.
0/0
17.1.2003 20:05

zuzana

hm, to je zajímavé,
že tady jsou s tím problémy. dávám za pravdu argumentům, že vybavit si a rozlišit tři různá čísla v krizové situaci může být problém. když se v USA nebo v Kanadě zavolá 199, zeptá se operátor, o jaký druh krize se jedná, a přepojí na příslušnou linku mnohem rychleji, než by si rozrušený volající vzpomněl. a tam už hovoříte s odborníkem. funguje to bezvadně už moc let - proč by to nešlo tady?
0/0
17.1.2003 19:53

o.

Re: hm, to je zajímavé,
BINGO! Presne tohle ti doktori od 112 chteji: rychle zjistit o co jde a prepojit na nejblizsi zachranku. Jenze... zdaleka ne vzdycky to tak funguje... Nikdo netvrdi, ze to nemuze tekhe fungovat, ale proc propboha rusit MOZNOST volat primo? Proc davat PREDNOST komplikovanejsi ceste??
0/0
17.1.2003 20:21

Hloupy Honza

Re: hm, to je zajímavé,
Mila damo nebo slecno, a prave toto chceme my zachranari ze ZZS. Aby to nikdo za nas neresil a prepojil to hned k nam a my to vyresili... Ale tady to je se 112 uplne jinak. Chteji to vse resit sami a vyhodnocene jen predat cilove slozce hasici na 112 a to jeste v datove podobe. Neco jako okno Windows, kde bude jen text. Proto se bourime a nechceme 112 v takove podobe. Kapisto?!
0/0
18.1.2003 13:51

Mlhon

jedno cislo je spravne
me jenom neni jasne proc to funguje v USA?!
Kdyz zavolam emergency vdycky me skoro videsi jak rychle tu frajeri jsou.
0/0
17.1.2003 18:09

Mlhon

Re: jedno cislo je spravne
pardon "vy-"
0/0
17.1.2003 18:16

o.

Re: jedno cislo je spravne
Jasne ze to NEJAK funguje. Kde ale proboha bereme tu jistotu, ze to funguje lip nez u nas??? Je tam proste o jeden krok navic (prenos z call-centra do mista rizeni konkretnich vyjezdovach skupin) = VZDYCKY zdrzeni. Kdyz to umite perfektne, tak male, kdyz to flikujete jak se da, tak velke. Ale VZDYCKY. Druhy problem = odbornost. Operator call-centra nabere podle protokolu zakladni data. Ale nechtejte po nem aby vam radil co vzit na teplotu, aby rozlisil, je¨stli poslat lekare nebo ne, aby odlisil indikace pro "rychlou" a pro pohotovost prakltickeho lekare... Prijede k vam paramedik a odveze do spioitalu a hotovo. Jsme si opravdu jisti, ze nas system je horsi???
0/0
17.1.2003 19:26

Hloupy Honza

Re: jedno cislo je spravne
Kazdy tady porad keca, jak to maka v USA nebo jinde za morem (Kanada atd.), ale jiste vsichni dobre zname ty storry z americkejch filmu, jak nekdo vola v tisni o pomoc a tam jsou strasne dlouhe prostoje... nekolik operatorek se pta co chcete a ten volajici porad dokola opakuje koho a co chce. Nakonec je mrtvej a pak prijizdi policie, FBI, coroner a hapy end. To je skvelej system USA!!! Dlouhe s slozite volani o pomoc! Tak to si to tam za morem pekne nechte. Vite, jak se vsichni cizinci u nas pekne divi, jake mame dojezdove casy? Treba takovi Anglani co maj jedno tisnove cislo primo cumeli!!! Nasich prumernych necelych 8minut je mozna svetovy unikat!!! Stejne tak i Videnaci koukali s uznanim!
0/0
18.1.2003 14:11

Hloupy Honza

112-operatori versus vedeni
Tak mi tak napada, ze ten kabrnak, kterej by znal problematiku vsech slozek IZS, tj. mel zdravotnicke vzdelani a praxi, musel tedy pracovat v nemocnici na intenzivni peci nebo jezdit na zachrance nekolik let, pak nejakou dobu hasit a take honit zlocince, ridit dopravu, a hlavne podrobne znat lokalitu (kraj, mesto), kde jsou vsechny zakladny hasicu, zachranky a policie vc. mestske policie, a k tomu mnoho dalsich odbornych veci, tak ten by byl vlastne chytrejsi nez kterykoliv reditel jedne slozky IZS, ale krome ZZS, protoze tam je doktor. Nebyl by on nahodou chytrejsi nez ministr vnitra a general hasicstva? Pak by to mohl delat misto nej! To by se tedy mel zamyslet, aby ho nenahradil nekdo z operatoru 112!
0/0
17.1.2003 18:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.