Zamýšlel se někdo nad příčinami tohoto stavu?
Vlastní článek Školy vracejí děti do školky je reakcí na inspekční zprávu, která pouze zjistila stav. Paní redaktorka však formuluje podivné spletence myšlenek a fakt, které pak vykonstruuje do podivných závěrů, z nichž mám pocit takový, že bych dítě do 1. třídy asi vůbec nemohl poslat.
Proč si dítě neumí umýt ruce? Proč neumí užívat zařízení WC? (jsou případy, že dítě neznajíc bidet, čůrá vedle, "bojí" se mísy, kálí vedle na zem). Je to proto,že nechodilo vůbec do mateřské školy a rodina je na takové sociální úrovni, že to prostě nezná. Závěr? Povinné přípravky - alespoň půl roku před nástupem do ZŠ.
Proč nestačí ve třídě? Nikdo si s ním doma příliš nepovídal, nedal mu příležitost výtvarného nebo hudebního projevu. Dopředu v něm pěstuje nechuť ke škole.
Co s tím má učitelka v 1.třídě dělat? Má zde dalších 20 -25 žáků, kteří jsou na školu svým způsobem připraveni.
Článek paní redaktorky naznačuje totální rovnostářství pro nepřipravené a povinnost těch připravených tolerovat či přizpůsobovat se lajdáckosti a nezodpovědnosti nekulturních "rodičů".
Jiná otázka je oblast poruch učení. To už nesouvisí se sociálními návyky a zde jsou učitelé (nebo měli by být) připraveni s takovým dítětem pracovat.
Jsem přesvědčen, že Česká školní inspekce zjistila zajímavé věci. Nelze však míchat dobré se špatným dohromady a vytvářet nepravdivé závěry.