Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učitelé fyziky a němčiny propadli

Nejméně záživně se na základních a středních školách vyučují fyzika a němčina. K takovému závěru dospěli inspektoři, kteří zkoumali způsob výuky ve dvou a půl tisících českých škol. Proč tomu tak je? Na to má odpovědět příští průzkum České školní inspekce. Některé důvody však jsou nasnadě už dnes: fyzika je obtížná, látky je příliš a málokterý kantor ji dokáže dětem podat srozumitelně a zábavně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mlhon

Teda v zahranici ziju uz dost let,
anglicky mluvim denne ale ze bych mel tolik sebevedomi a ucil anglicky deti (vcetne svych vlastnich) to teda ne. A od ucitelek AJ na zakladnich a strednich skolach jsem slysel i veci typu "Peter have a book". Ale jak se v clanku vicemene pise - kdo neumi uci.
0/0
8.1.2003 17:47

Martin

Chybí popularizace vědy
Myslím, že chybí popularizace vědy, a to jak pro děti ve škole, tak i pro dospělé "ne-vědce". Zatímco vědci je úplně jasné, proč svému oboru věnuje spoustu času, probděných nocí a vůbec celé své životní energie -- prostě proto, že poznávání něčeho nového je nádherné dorodružství, srovnatelné s třeba s výpravou na Měsíc nebo s objevením Ameriky -- kdežto ne-vědci to tak úplně  zřejmé není. Když jsem byl já ve školních letech, hrdiny knížek, které jsem četl, byli lidé, kteří znali nebo uměli něco, co většina ostatních ne (zálesáci, cestovatelé, vědci, kosmonauti,...) a spíš svými znalostmi než brutální silou dosáhli úspěchu. Prostě, "vědění je síla" jak má dosud ve svém logu universita, kde jsem vystudoval. Dnes mají děti, místo Old Shatterhanda nebo Kapitána Nema, akorát pokémony. Tak proč se divíme? Po roce 1989 ovlivnili veřejné mínění literáti a dramatici, a způsobili tak ve společnosti všeobecný odklon od přírodních věd. Zkázu dokončili různí držitelé čestnch doktorátů a profesur -- ekonomové, pro něž je věda zajímavá až od chvíle, kdy přináší finanční zisk. Jenže,  bohužel, to základní výzkum neumí, nemůžete ho naplánovat, nemůžete si předem určit, co chcete objevit (dokonce ani komunisté se o to nepokoušeli). Vlastně můžete, jen ty výsledky se asi nedostaví. Přitom česká a slovenská věda, hlavně v teoretických oborech (matematika, teoretická fyzika), které nepotřebují mnoho peněz, je jednou z mála oblastí, v níž jsme za světem nezaostali. Takže, měřeno náklady na pomyslnou "jednotku úspěchu", je věda tím nejefektivnějším aktivem co máme, a zcela určitě předstihne i národní sporty jako jsou hokej a fotbal. Jen se o tom jaksi málo ví...  RNDr. Martin Kovár, Ph.D., Brno
0/0
8.1.2003 16:02

D.Brux

Obory.
Jo a jeste k tem au-pair. Nemyslim si, v opaku k autorove clanku, ze praxe au-pair z nekoho udela lepsiho pedagoga v hodinach anglictiny. Jestli je vyuka anglictiny v Cesku kvalitnejsi jenom pro to, ze vyucujici jsou byvale sluzky v anglickych domacnostech, pak je to stejna bida, jako s tou nemcinou. 
0/0
6.1.2003 15:57

D.Brux

Obory
je prinejmensim skoda, fyziku a filosofii stavet do jakychsi protipolu, vzdyt jeden z nejvetsich fyziku vsech dob A. Einstein, predstavoval zivotni dukaz o tom, ze oba tyto obory spolu  hranici.....Nize uvedeni kolegove Pilk a Atvar maji proste svou pravdu v tom, ze vyuka leckterych predmetu v ceskym skolstvi je na mizerny urovni.Lidem z tech hodin zbydou v hlave jedine vzpominky na stres a buzeraci, nic se nenaucej.... Na mosteckym gymplu na mizerny urovni, aspon za me, byla bohuzel vyuka exaktnich ved, zvlaste pak fyzika. Je dal smutny, ze se podcenuje vyznam nemciny, protoze v nasem stredo-vychodoevropskym prostoru jsou a hlavne budou odbornici ve vsech odvetvich s nemcinou vitani....Kdyz se dal vsichni budou palicate, z jakechjsi xenofobnich duvodu, ucit jenom anglicky, muze se paradoxne brzy stat, ze pri eventualnich nove prichozich investicich do Ceska a okoli bude davana prednost Polakum, Estoncum, Litevcum a Madarum, proste narodum, ktery budou schopny  mluvit lip nemecky....Vim o cem mluvim, hovorim plynne jak anglicky tak nemecky, ovsem zivi me hlavne nemcina.   
0/0
6.1.2003 15:52

pilk

Obory
No jo, spousta bláznů chce studovat psychologii, sociologii, žurnalistiku, filozofii a další takové paobory k ničemu a my se potom divíme, proč je fyzika tak neoblíbená. Z vlastní zkušenosti - profesorka fyziky na gymplu naprosto super - sice přísná, nic neodpustila, ale vyžadovala logické myšlení, žádné biflování (k nelibosti našich filozofů a všech dalších jazykosociopsychožurnalozpytců). Když přišlo před maturitou na lámání chleba, tak dala pokoj všem, kteří nechtěli mít s fyzikou cokoliv společného a raději doučovala maturanty z fyziky a ty, kteří potřebovali fyziku na přijímačky na VŠ. Na druhé straně největší fanatik byl "profesor" filozofie, který strávil každou hodinu minimálně 15 minut vysvětlováním, proč potřebuje každý, ale opravdu naprosto každý inženýr, doktor a programátor vědět, co kdy a kde prohlásil ten který stoik, vyjmenovat všech šetnáct pohledů na vztah člověka a Boha dle nějakého "myslitele" 19. století a podobné ptákoviny. Tohle vytrvale zkoušel až do matury, s velkou oblibou se zaměřoval na studenty směřující k exaktním vědám a dával jim doslova sežrat svou jakousi "mentální nadřazenost". Svou oblíbenou hláškou "Na fyzice, chemii a medicíně svět nestojí, ale filozofie je základem světa a královnou věd." si záhy získal ústavní proslulost největšího blba. Větší biflování než v tomhle odporném předmětu jsem dosud nezažil ...
0/0
6.1.2003 13:22

admiral_Atvar

Re: Obory
kristova noho, to je ale krasny prispevek ! lepe bych ty blabolive tlachaly a kohakopitharty nepopsal ani ja ! ja byl na strojni prumyslovce a tam jsme meli od jim podobnych pokoj. asi se bali, ze by byli zaprazeni v praxi v dilnach :))) bohuzel vysledek "prace" takovychto fanatiku vidime denne v ruznych aktivistech, salonnich anarchistech a podobnych parazitujicich existencich co ani nevedi co chteji.
0/0
6.1.2003 14:00

Posleda

Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
V MFD je uvedený článek doplněn ještě článkem o tom, jak s projektem Heuréka lze výuku fyziky zpestřit. Článek popisuje metodiku pokusu s plynem ze zapalovače v kádince (možnost "přelévat" neviditelný plyn z jedné kádinky do druhé atp.
Pokus byl redaktorům ukázán zřejmě dobře, ale ti pak ale při popisu a komentáři svými neznalostmi velmi dobře ilustrují, že nejenže nedávali při předvádění pozor, ale nepamatují si základy fyziky (a fyzikální chemie) ani ze ZŠ, natož fyziky středoškolské.
1. Pokusem se prý žáci "pokoušejí zjistit, zda jsou plyny kapalné".
"V běžné třídě by se pouze dozvěděli formulku, že plyn kapalný je".
Ve skutečnosti ale nezjišťují existenci kapalného skupenství plynu (na to by stačil jeden pohled do transparentního zapalovače), ale jak z popisu pokusu vyplývá, tak jen to, že se plyny (tj. látky v plynném skupenství) jako kapaliny chovají!
2. "...do kádinky vstříkněte trochu plynu do zapalovače (propan-butan)."
Propan-butan je směs, plněná do "bomb" na vaření. Plyny se míchají kvůli zlepšení užitných vlastností (výhřevnost vs. bod varu - teplotě zkapalnění plynu). Do zapalovačů se plní jen butan (jak také potvrdili hasiči po nedávném výbuchu způsobeném feťáky v Praze-Řepích).
Aby se plyn udržel v kádince (a bylo možné jej "přelévat") je nutné, aby měl výrazně vyšší hustotu než vzduch. To butan splňuje, propan by ale vyprchal.
To, že se butan důsledně drží "při zemi" ukázal i zmiňovaný výbuch. Ten  vyboulil v podlahové výšce plášťové panely domu, přičemž paradoxně ani nevyrazil okna, v těchto panelech  vsazená (foto na idnes je).
Zřejmě by šlo na laboratorních vahách (dvoramenných) porovnat hmotnost balónků naplněných vzduchem a butanem).
Ale kdeže by se takovými "prkotinami" redaktoři zabývali, když je zřejmě ve škole štvalo, proč by měli vědět "jak rychle běhá trubkou elektron".... A jen na okraj: Technické studium jsem ukončil na gymnasiu (a ne s nejlepšími známkami), VŠ mám humanitní. Jinak ale z hodnocení inspekce vyplývá, cže hemie dopadla jen o chloupek lépe než fyzika. U obojího je to totiž stejný problém. Na základní škole nezačnou žáčci - naši potomci v šesté třídě fyziku "praktickou" mechanikou (jednoduché stroje) a chemii "kuchyňskou" chemií, ale ve fyzice biflováním pojmů veličina - jednotka a biflováním vzorečků, v chemii dokonce biflováním stavby atomu -jádro, obal, počty částic, anionty, kationty! Tuto látku jsme měli my (v druhé polovině sedmdesátých let) až na gymnasiu (byť už také v prvním ročníku), generace našich rodičů se s ní setkala až někdy v závěru středoškolského studia, nebo dokonce až na VŠCHT! Nevím, kdo vytváří osnovy a základní metodiky pro ZŠ z technických předmětů, rozhodně to ale není kvalitní metodik! Je ale také samozřejmě otázka, jak jsou připravováni (resp. byli připravováni) na pedagogických fakultách dnešní učitelé ZŠ. Pokud tak, jako byli před 20 lety učitelé cizích jazyků (důraz "vědeckou znalost "jazyka- morfologie, lexikologie, historický vývoj, teorie a dějiny literatury), tak se není čemu divit. Zvláště, když i technické předměty učí převážně ženy. Nic proti nim, ale jsou na to většinou "málo hravé". posleda@post.cz  
0/0
6.1.2003 13:21

admiral_Atvar

Re: Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
pekny rozbor :)) k zaveru - metodik neni hloupy. je to filosof-anarchista dosazeny na sve misto hlavnimi ciniteli multikulturniho spiknuti(jeho ceske hlavy - havel, pithart,halik, kohak) s ukolem rozbit zapadni technickou spolecnost uz v zarodku a vychovat z deti humanitne vzdelane fetaky co budou v dospelosti spolu s pakistanci a kubanci v havu marihuanoveho dymu sedet v troskach prahy a rozebirat nektere z zachovalych filosofickych del.
0/0
6.1.2003 14:06

Petr

Re: Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
Snad jen malou poznámku. Jestli si dobře pamatuji, tak je z fyzikálního pohledu rozdíl mezi tekutinou (patří sem kapaliny a plyny) a kapalinou (pouze kapaliny). Takže tvrzení pánů redaktorů "V běžné třídě by se pouze dozvěděli formulku, že plyn kapalný je" je pěkná blbost - maximálně by to mohlo znít "V běžné třídě by se pouze dozvěděli formulku, že plyn za určitých fyzikálních podmínek kapalný je."
0/0
6.1.2003 14:10

t.k.

Re: Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
Hmm, my na gymplu ZAČÍNALI hybridizací orbitálů a molekulovými orbitály. Fakt pocuc když nemá člověk ponětí o kvantovce, ba ani tzv. vyšší matematice. Na vejšce (elektro!) jsme se k MO dostali jen okrajově ve fyzikální chemii...
0/0
7.1.2003 10:57

BGS

němčina a fyzika
Na základce bylo všechno super. Němčinářka i fyzikář byli fakt lidi na svém místě (ZŠ Pertoldova, Praha 4). Ale na střední (Resslova 5, Praha2) jsem nevěřila vlastním očím, když jsme na fyziku dostali pána, kterej jen chodil před tabulí, něco si brblal (snad nás ani nevnímal), občas nás nechal napsat písemku (taháků jsme mohli mít miliony, ale stejně to nebylo nic platný, protože i opsaná definice byla nakonec blbě). A němčina? To byla další hrůza. Jako třída maturující z němčiny jsme měli za 4 roky 5 profesorek. Ta poslední nás dokonce nutila učit se maturitní otázky nazpaměť! Jedna věta vlastními slovy a už bylo zle. Maturu jsem zvládla jen díky tomu, co jsem si zapamatovala ze základky...
0/0
6.1.2003 12:25

admiral_Atvar

Re: němčina a fyzika
nemohu nez kontrovat svym stylem anglickych referatu. v ramci vyuky anglictiny na prumce jsme dostali vzdy nejaky papir s anglickym textem o necem znamem (opava, vyroba oceli, prumysl v okoli). vetsina tridy se to biflovala anglicky a pote s vice ci mene popr. zadnymi chybami prednesla. ja jsem si zapamatoval neco malo ceskeho o cem to bylo a mluvil jsem z hlavy co me o tematu napadlo uz prelozene anglicky. samozrejme tam par chyb bylo. zajimava byla reakce ucitelu. letiti jazykozpytci a krotitele studentu byli zdeseni a mel jsem co delat s nepropadnutim, tak mladsi vetsinou mou snahu kvitovali s povdekem. na VS jsem ovsem s touto taktikou a uz vyssimi znalostmi a citem pro jazyk dosahl na 1. bohuzel, zapominani je svinstvo :((
0/0
6.1.2003 12:55

barbudo

Učitel národů by se divil, kam jsme to "dotáhli".
Je obrovská škoda, že se v dnešní multimediální době, předměty jako fyzika či chemie vyučují hůř než před třiceti lety. Na úrovni ZŠ na nich přitom není dohromady nic k učení, je to především ohromná zábava.
0/0
6.1.2003 11:13

NosmoKing

No
No druhá věc pracuju v malý základní škole a ta fyzika je v pohodě ale jazyky jsou tady katastrofa jak angličtina tak němčina převážně to učej kantorky který byly 20 let ruštinářky a o tom co je potřeba v jazyce nemaj ani ánunk no ale kdo by se taky divil za ty prachy co dostávaj
0/0
6.1.2003 10:59

Jan Ámos

škola hrou
Zvlášť, když můžu hrabat prachy za akci "Internet do škol". Tak jaký starosti s učivem a kantorama.
0/0
6.1.2003 10:29

NosmoKing

Re: škola hrou
ty jsi ale vůl internet do škol je potřeba
0/0
6.1.2003 10:55

Jan Ámos

Re: Re: škola hrou
Ty jsi nepochopil, že já s internetem a kvalitní technikou souhlasím. Jenže spousta prachů jde do kapes bratranců a strejdů. Do školy, kam chodí moje dcera přišli experti, co to mají na starosti. Zjistili, že ředitelka před pár rokama někde sehnala vyřazený počítače a řekli, že nedostanou nic, protože počítače už mají. Takže nějakej kretén odborně rozhodl o tom, že si moje dítě bude k.... (není to kazit) oči u vyšeptalý obrazovky a u počítače s parametrama z první světový války.
0/0
7.1.2003 9:27

ja

Re: Re: Re: škola hrou
jo jo. presne takhle to je. ktera skola si to kdysi davno sehnala sama, nema na nic narok a kdo pocitace dostal pozdeji od ministerstva, tak tomu se staraji i pravidelne o vymenu za nove a kvalitnejsi ...
0/0
7.1.2003 10:55

admiral_Atvar

smrt gramatice a chvala fyzikari
tak ja mel na zs. LM v Opave p. ucitele Novaka (vpravde neobvykle jmeno :) ) a ten byl vyborny. vse nam vysvetlil logicky a se smyslem. pak jsme dostali blba Halamu (reditel :( ) co neumel vysvetlit nic. nastesti jsem byl jiz naucen pouzivat mozek a odvozovat si sam. ale ted nechci psat o vyuce fyziky (o nadrazenosti inzenyru ruznym filosofum a jinemu odpadu uz tu psali jini) ale o jazycich. je neskutecne otresne, jak v vsech jazycich i ceskych nas nutili se ucit hromadu zbytecnosti - vyjmenovana slova (nejen ceska i/y, ale i anglicka go-went), pady, sklonovani. k nicemu to neni. mel jsem stesti, ze nas znamkovali jen podle diktatu a vysledku a gramatiku nikdy nezkouseli, tu jsem se neucil. jazyk se kazdy nauci pouzivanim, nebo snad nekdo uvazuje a podle vzorcu urcuje kde co napsat ? u nemciny je pry taky takova hruza s necim. navic na co dnes nemcinu, rec nasich vrahu ? nebo nedejboze rustinu s temi jejich mongolskymi paznaky a domecky. at napred prejmou civilizovane pismo ! proto rikam: zrusit gramatiku ve vyuce jazyku - ziskaji tak mnohem vetsi zabavnost pro deti !
0/0
6.1.2003 9:18

Maphish

Re: smrt gramatice a chvala fyzikari
Milý fyziku, jsem rád že jsi se naučil používat mozek s p. uč. Novákem. Je mi Tě ale líto, že nechápeš důvod, proč se lidé učí cizí jazyky. Jestliže ses učil angličtinu jen pro to, aby ses domluvil s anglicky hovořícími lidmi, resp. s počítačem, pak je mi Tě líto dvojnásob. Rád bych ti taky chtěl připomenout, že je velmi hloupé spojovat jazyk s nějakým vražděním.
Kdybys byl dobrým studentem Fy či Ma, rozhodně bys musel nevyhnutelně narazit na řeckou abecedu (úhel se bere v 6. tř. ZŠ) a jetliže jsi byl schopen naučit se tuto, pak ruská azbuka ti nebude dělat problém (některá písmena se píší stejně). Navíc bys nenašel příliš mnoho jazyků tak krásných jako je právě ruština. Prosím Tě, rozšiř si své obzory než něco napíšeš, mohlo by se stát, že budeš vypadat jeko hlupák.
A co ta gramatika? Bez ní se nedomluvíš nikde. (Leda že umíš znakovou řeč).
Petr Machálek, učitel Fy, Ma a tech. předmětů na ZŠ.
0/0
6.1.2003 11:49

admiral_Atvar

Re: Re: smrt gramatice a chvala fyzikari
ano, bohuzel patrim k tem, co se uci anglicky proto, aby v cizine se domluvili, byt stylem "masa bob" a nestydim se za to. turistou nikdo nebude pohrdat proto, ze nema spravnou oxfordskou nobl rec. taky chapu, ze mnozi se uci jazyk pro jeho krasu, propracovanost a aby si mohli cist Shakespeara v originale. proc ne. ale gro je v tom, nenutit beznou masu studentu se ucit zaklady k teto vyssi znalosti, kdyz ji nevyuziji a masivni zaklady rozsahle gramatiky brzy stejne zapomenou. kdo chce, at si tyto predmety nabere jako dobrovolne a jde na jazykovou vysku. zakladni kursy anglictiny by mely byt vedeny zivou a zabavnou formou. vite, kolik mych spoluzaku zapomelo vse ? k recke abecede: ta alfa, beta, gama a delta co se uci na ZS nestoji za rec. na prumce pribudou dalsi, ale stejne sou vetsinou podobne nasim znakum. taky recnicka otazka: jake zasluhy pro svet maji rekove a jake rusaci i s krasnou reci, ha ? ja nejak nevim. doma mne ucili cist a psat jeste pred ZS a zadnou gramatiku k tomu nepotrebovali. venkovane z casu obrozeni taky mluvili cesky a neverim tomu, ze znali nejake pady a casy. gramatika je pro vyslouzile profesory z depresivniho pritmi a knihami zavalenych kancelari jazykovedneho ustavu.
0/0
6.1.2003 12:24

Pavel

Re: Re: Re: smrt gramatice a chvala fyzikari
Hele, Admirále, byl jsem svého času postaven před problém přečíst a pochopit učebnici psanou anglicky, aniž bych anglicky uměl třeba jen to I am, you are, it is. Tak jsem si naštudoval něco málo z anglické GRAMATIKY, tím jsem pochopil strukturu aglické věty, zjistil, která slova jsou důležitá pro její pochopení, jen ta důležitá jsem hledal ve slovníku, a za týden jsem byl shopen bez problémů přečíst a pochopit jednoduchý (odborný) anglický text. A abych to takhle mohl dělat, musel jsem velmi dobře znát ČESKOU gramatiku, jinak bych samozřejmě nechápal o čem ty gramatické poučky jsou. Kdybych to dělal způsobem tebou navrženým, musel bych napřed několik let tu agličtinu "vstřebávat" a pak bych tomu stejně nerozuměl, protože odborný text a mluvená angličtina je něco zcela rozdílného.
0/0
6.1.2003 12:43

zab

Proč?
No to jsou věci. Že by si někdo konečně všimnul, že kvalifikovaní angličtináři či němčináři se státnicí jdou radši za 25 tisíc dělat tlumočníky či asistenty ředitelům, než za 10 tisíc přesvědčovat děti o tom, že se jim cizí jazyk může v životě hodit? A angličtiny se to tolik netýká? Jednoduché vysvětlení. Au pair se v Německu jaksi nenosí. Proto je víc učitelek(!) angličtiny. Jsou to ale ony au pair ovšem v lepším případě s kvalifikací z gymplu.
0/0
6.1.2003 9:07

Petr

Fyzika
Lidé dnes věří astrologům, různým pavědám a šarlatánům.... je to smutný že dostávají tolik prostoru v médiích. A taky je smutný že učitelé nedokážou přitáhnout děti  třeba k oné fyzice. A podle mého názoru je inženýr pro lidstvo důležitější než nějaký advokát a podobně.  A jestli někdo nesouhlasí tak ať nepoužívá auta,TV, počítače, elek. energii.......atd. atd.
0/0
6.1.2003 8:38

Zdeněk J.

Re: Fyzika
Naprostý souhlas (bohužel).
0/0
6.1.2003 8:48

Eddie

Re: Fyzika
Dovolil bych si podotknout, ze je to trosku tezsi. Jak rikate inzenyri a filosofove jsou dve strany jedne mince, ktera se jmenuje clovek (teda pokud nejste pocitac :-) ). Jedno doplnuje druhe a jedno bez druheho je jako se divat na svet jenom jednim okem. Sice uvidite, ale nebude to ono. Prijemny den. Eddie.
0/0
6.1.2003 9:27

C

Re: Re: Fyzika
No ono fyzik a filozof není od sebe příliš daleko (viz vznik fyziky a profily největších fyziků). Inženýři jsou jen trochu málo filozofové a filozofové jen trochu málo inženýři.  Myslím, že vyše myšlenka není s tou původní vůbec v rozporu.
Člověk, který ignoruje fyziku nikdy nebude dobrým "filozofem", stekjně jako člověk, který ignoruje třeba češtinu nebude dobrým inženýrem. Už jen pro omezený rozhled.
Myslím, že na specializaci je dost času na VŠ (resp. možná už v době, kdy si člověk vybírá maturitní předmět).
0/0
6.1.2003 11:39

Pcx

Re: Re: Fyzika
Filozof promluvil  ...
0/0
6.1.2003 11:44

Diego

Re: Fyzika
Konecne nekdo, souhlasim!
0/0
6.1.2003 10:50

Destructor

vzorce ...
ještě by mě zajímalo jak dopadla matematika ... bez zvládnutí matematiky si ve fyzice ani neškrtnete ...
Zažil jsem, že se žáci učili nejen vzorce na zpamět, ale učili se všechny jejich varianty. Tedy ne základní vzorec, z kterého by použitím matematiky dokázali udělat jiný, ale všechny varianty ... !!!
For Mary: Myslím si, že je zbytečné se učit i matematiku, přeci dneska máme kalkulačky a počítače ...
0/0
6.1.2003 8:15

Olda

Re: vzorce ...
Ucitele, kteri zkousi nazpamet napr. vsechny varianty stavovy rovnice jsou pekny drsoni. Takovi by se vazne meli veset za k.... do pruvanu. Ja nastesti na gymplu chytnul rozumnyho cloveka, ktery tomu biflovani moc nedal, naopak byl dokonce schopen dat pisemku na odvozeni nejakeho slozitejsiho vzorce!! Nadruhou stranu jsem slysel o takovych, kteri pri zkouseni vyzaduji vypaleni vzorce zpameti a nejaky, ze by se treba dal za pul minuty lehce odvodit je nezajima :-((( To bych pak fyziku nesnasel ani ja... (ve fyzikalni olympiade jsem pravidelne obsazoval predni pricky na krajskem kole)
0/0
6.1.2003 9:33

Qvik

Re: vzorce ...
To je volovina, bez fyziky si neskrtnes  v matematice, fyzika je zaklad.
A k te kalkulacce, jestli nevis, co je scitani tak ti kalkulacka bude houbec platna.
0/0
6.1.2003 10:03

briza

Re: Re: vzorce ...
Jo s tou kalkulackou mas pravdu. Ovsem bez smyslu pro ironii (precti si puvodni prispevek te Mary) zase nemuzes pochopit nektere prispevky. Tvrzeni, ze bez fyziky si neskrtnes v matamatice zase pripada jako volovina me. Jak se napr. ti chudaci skolaci mohou ucit od prvni tridy matmatiku, kdyz o fyzice nic nevedi? Matematika je mnohem abstraktnejsi veda nez fyzika a pouziti ve fyzice je jen jednou z mnoha jejich aplikaci.
0/0
6.1.2003 10:31

barbudo

Re: Re: Re: vzorce ...
Na základce se především matematika téměř nevyskytuje. Počty nejsou matematika.
0/0
6.1.2003 10:44

briza

Re: Re: Re: Re: vzorce ...
No ja nevim co vas ucili na zakladni skole ale, ja si dodnes myslel, ze aritmetika (pocty) a geometrie a mnoziny jsou sakra podstatna cast matematiky. Vis jak dlouho to trvalo nez se v krestanskem svete objevily (byly prevzaty) pojmy jako nula, zaporna cisla apod.? Tehdy o byl objev v matematice. Dnes jsou to uz asi JENOM pocty.
0/0
6.1.2003 11:09

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: vzorce ...
Moje dítě chodí do sedmé třídy. Sice už někdy od čtvrté třídy se v sešitě objevuje jakési "x", leč i letos v pololetí jsem se od paní součtelky nedozvěděl, k čemu že ono "x" slouží. Všechno zatím řeší nějak "intuitivně". Matematika je exaktní záležitost, ne náhodně vybrané bláboly bez definic, důkazů, hlavy a paty. Matematika je především systém a systém je to, co v "matematice" především schází. Počty praví, že 5 + 5 = 10. Matematika ví, že to platí v desítkové soustavě. Děti se učí nahrazovat kalkulačku a říká se tomu matematika.
0/0
6.1.2003 11:35

briza

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vzorce ...
Tak nevim co je tvuj problem jestli to, ze ti ucitelka tveho ditete neni schopna vysvetlit k cemu slouzi ono x nebo to, ze dokud se neuci systemem definice - veta - dukaz tak to u tebe neni matematika (takze vlastne vetsina stredoskolaku k matematice ani nepricichne). A propos to ze 5+5=10 plati i v jinych soustavach nez v desitkove.
0/0
6.1.2003 13:38

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vzorce ...
Zápis 10 (jednička nula) nemusí vždy znamenat deset. Výsledek operace zapsané 5+5 v osmičkové soustavě jest 12, v soustavě šestnáctkové potom A (programátoři znají). Neznám osnovy dnešních středních škol, ale trochy se děsím, co mne (a především moje děti) ještě čeká. Nazývat "užitou matematiku" - počty - matematikou je odvážné. Nedát dětem k dispozici systém, znamená nedát jim nejdůležitější nástroj. Budou potom odsouzeny k biflování.
0/0
6.1.2003 14:17

briza

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vzorce ...
A jak si ten "system" predstavujes? Podle mne se ma ucit to co jsou ti studenti schopni na danem stupni vstrebat a pouzit. Jeslti pro sve deti "system" typu definice veta dukaz tak mas jedinou nadeji (ale jen nadeji) na gymnaziu. Na jinych strednich skolach se rozhodne dukazy vet nedelaji. Tam jde o to aby temi "pocty" byli schopni resit ulohy jejich oboru. Takze treba na elektro prumyslovce se patrne budou ucit resit obvody s vyuzitim komplexnich cisel aniz by znali celou prislusnou analyzu se vsemi vetami a dukazy. Takze nekdo holt cely zivot vystaci uspesne s "pocty" (i kdyz si bude "odvazne" myslet, ze to je matematika).
0/0
6.1.2003 15:31

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vzorce ...
Obávávám se, že děti jsou schopné zvládnout víc než učitelky. V tom je asi onen základní problém. Nevím, proč se dětem v sedmé třídě tají algebra, proč nemají tušit něco o rovnicích a současně se v přírodopise učí termíny jako prokariotické a eukariotické organizmy a v chemii se učí značky prvků stylem dnes prvních padesát podle abecedy, zítra zbytek. Před nějakými dvaceti lety jsem taky doučoval matematiku(nejen) děti tohoto věku. Už tenkrát některé soudružky učitelky dosáhly toho, že děti při zaslechnutí slova matematika vypínaly mozek a zapínaly generátor náhodných čísel. Ovšem po nějakých deseti hodinách bylo vše OK. Kluk na propadnutí potom bez dalšího pomáhání v pohodě udělal slaboproudou elektroprůmyslovku (dál nevím).
0/0
6.1.2003 16:07

Pavel Zatloukal

:)))))
Fakt se mi moc libil ten, ktery chce studovat zurnalistiku a nevi na co mu bude, kdyz bude vedet jak rychle frci elektron trubkou. Idealni material na budouciho redaktora iDnes, kteri nerozeznaji bojove letadlo od vrtulniku, mysli si, ze lod s vytlakem 300 tun veze naklad 70 000 tun a k clanku o vrazde v Ostrave pridaji jako ilustracni obrazek fotku z pitvy JFK.
 
Hlidejte si ho iDnesaci, tady vam roste The Next Generation >-))
0/0
6.1.2003 7:22

Tonda

Re: :)))))
0/0
6.1.2003 7:26

Mary

Re: :)))))
Milej pane, já jsem se poctivě vše učila, jak fyziku, tak chemii - měla jsem jedničky max. dvojky.  Jsem ze střední školy 5 let a jediný co si pamatuju je archimédův zákon, pár dalších zákonů a z chemie, vzorečky a značky prvků....víc nic. Do teď jsem nic z toho v životě, tak i v práci nepotřebovala a co nepotřebujeme mozek automaticky po několika letech zapomene...matně si vzpomínám na podrobnosti, pamatuju si úplné základy. Bojové letadlo od vrtulníku poznám i bez fyziky... Kdybych si to veškeré učivo přeřetla znovu určitě se mi spousta věcí oživí, ale takhle z "fleku" si vážně víc než na výše uvedené věci nepamatuju...Kdybych byla sama, tak si řeknu, že to bude můj problém, ale před nedánem jsme na tohle téma vedli debatu a shodli jsme se nad tím stejným...
0/0
6.1.2003 7:29

Pavel

Re: Re: :)))))
Víte, vyuka fyziky a matematiky (pokud to učí dobrý učitel) vám dá mnohem víc, než jenom několik vzorečků, totiž schopnost logického uvažování, abstrakce, pochopení že příčina musí předcházet následek (jak často se setkávám s tím, žo toto základní pravidlo lidé nechápou - viz naprostá většina tvrzení ekologistů), uplatnění obecných pouček v praxi. Učitel, který při vyuce fyziky a matematiky vyžaduje jen biflování vzorečků, by měl být rituálně zavražděn u mučícího kůlu.
0/0
6.1.2003 7:47

fyzik

Re: Re: Re: :)))))
Naprosty souhlas
0/0
6.1.2003 9:05

Olda

Re: Re: Re: :)))))
Matika a fyzika, pokud je vyucuje rozumny clovek a student neni uplne blbej (ten pak ale na gymplu nema co delat). Ti, co "chtej jit na zurnalistiku a fakt nevedi, k cemu jim bude vedet jak rychle frci elektron trubkou" maj aspon to "stesti", ze z fyziky, dokonce ani z matiky nemusi maturovat. Ale co my chudaci matfyzaci, kteri, aby na ten matfyz vubec mohli, se nejprve musi nabiflovat tuny basnickych sbirek??!! Muze mi nekdo vysvetlit, proc je ta maturita z literatury (nikoli z cestiny - slohovku jakozto test pravopisu a stylistiky bych jeste zkousnul) povinna?? Nemuze, protoze to si vymyslel nejaky blbecek - humanista, jenz se naopak desil matiky jako cert krize, protoze tam je treba pouzivat mozek! Zaved bych i povinnou maturitu z matiky, at si i takovyhle uzijou a nedostanou ten papir jen za to ze se neco nabiflujou :-)))
0/0
6.1.2003 9:41

LaHab

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
6.1.2003 10:54

Maxa

Re: Re: :)))))
Milá Mary, je vidět, že jsi byla pouze a jen pouze obyčejná šprtka. Pravý ideál učitele - nabiflovat se něco a odpapouškovat - jedno, že tomu nerozumíš. Ani netušíš, kolikrát v životě jsi věci ze školy už použila jen tak mimoděk.
0/0
6.1.2003 8:13

Míra

Re: Re: Re: :)))))
citace"...Ani netušíš, kolikrát v životě jsi věci ze školy už použila jen tak mimoděk."
Přece píše, že nikdy. To znamená ani mimoděk.
0/0
6.1.2003 8:33

Jirka

Re: Re: :)))))
Draha Mary, to je naprosto normalni, ze jsi zapomnela. Z toho si nic nedelej, ja fyziku studoval na VS a taky jsem uz leccos zapomnel, hlavne proto, ze se ted venuju trosku necemu jinemu. Nikdo po nikom nemuze chtit, aby si vsechno naporad pamatoval. Bohuzel vyuka fyziky je na ceskych skolach dost katastrofalni a pak si prave lide jako Ty mysli, ze je k nicemu. Nebyla by, kdyby hlavnim cilem vyuky bylo rozsirovat obzory, rozvijet logicke a kriticke mysleni a ukazovat krasy prirody. (Dokonce si myslim, ze i lidi by na sebe byli hodnejsi, kdyby vic rozumeli fyzice.)
0/0
6.1.2003 13:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.