Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Betlémské světlo dorazilo do Brna

Betlémské světlo, které od soboty hoří například v budově Českého rozhlasu na pražských Vinohradech, dorazilo v neděli také do Brna. Biskup Vojtěch Cikrle ho převzal v katedrále sv. Petra a Pavla na Petrově od skautů a junáků jako jeden z novodobých vánočních symbolů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

prochocholouska

váno`cni choleda
líťko-fá s Klátof-ska: ..... Chocholoušku, co děláte? Chocholoušku, co děláte, míval jste rozum, už nemáte, vždyť měl jste rozum, už nemáte. Za to žížal jeden může, za to žížal jeden může, on dělá všechno, bych vylít z kůže, on by mne moc rád dostal z kůže. Neudělám mu tu radost. Neudělám mu tu radost, vylítl rozum, a to je dost, ulít mi rozum, a to je dost. Nedělejte si z toho nic, nedělejte si z toho nic, bez rozumu je jich tu víc, jo, bez rozumu je jich tu víc. ...nedělám, nedělám, hlavně že svý peří mám !
0/0
23.12.2002 2:02

Antivseho

Asi jeste dlouho
bude valek kvuli ruznym nabozenstvim, byt vsechna maji jednoho panbicka. Byt se v posledni dobe panbicek prevtelil do ropy. Jenom na okraj poznamka pro redaktora iDnes - svetlo z Betlema nebylo dovezeno z Izraele, nybrz z Palestiny.
0/0
22.12.2002 14:24

sele

Re: Asi jeste dlouho
ani roznit se na nem neda,vohynek prtavej nejakej...
0/0
22.12.2002 17:01

Jan Herna

Re: Asi jeste dlouho
   Nechápu proč spojujete Betlémské světlo s válkami.Ty děti,které se toho aktivně účastní jsou skauti.A skauti ti nechtějí válku.Ani křesťanství nehlásá válku.Betlémské světlo mimo jiné symbolizuje přátelství všech lidí dobré vůle,tak jak to mají skauti na celém světě ve svém slibu.A tak jak skauti dokáží rozvést Betlémské světlo do celého světa,měli bychom my dospělí jim pomoci.Když od nich to světlo přejímáme vnést do svých srdcí myšlenku na mír.A s malými skauty se podělit o společný úkol:každý,co může:skauti rozvezou Betlémské světlo a my dospělí rozvezeme stejným způsobem myšlenku na mír na celém světě.To je úkol nás dospělých daný nám našimi dětmi,na který ony nestačí.To musíme my dospělí,zvláště my,kteří jsme jejich skautští vůdci a rodiče.A naše děti nám za to již několik let vozí Betlémské světlo.K němu,když nás nechají, abychom od něj zapálili další světlo,nám dávají své dětské srdce,srdce,které nechce znát,co je válka,chce,abychom si s ním hráli,měli je rádi a slyšeli to,co ony slyší,co je Betlémské světlo pro ně,děti a co děti chtějí,aby bylo pro nás dospělé.Mohu říci,že,když jsem předloni od nich zapaloval svůj svícen,abych Betlémské světlo přenesl dál, třásly se mi ruce,zda budu hoden je přenést se stejnou vírou s jakou je skauti dovezly z Betléma. 
0/0
22.12.2002 23:48

Antivseho

Re: Re: Asi jeste dlouho
Tak, Jane Herno, diskutujme. Ja jsem betlemske svetlo s valkami nespojil. Rekl jsem jenom, ze bylo dosti valek kvuli nabozenstvi. Domnivate se, ze nebylo? Ja, stejne jako skauti valku nechci. Domnivate se, ze pro nase nazory k valce nemuze dojit? (ropa a Irak?). Krestanstvi valku nehlasi, v tom souhlas. Dneska. A co byly krizacke vypravy a valky? Zajedte se do svate zeme podivat, kolik je tam krizackych pevnosti. Pravda, skauti maji dnes jiny ideal. Ale byla by chyba nas dospelych, nerici jim pravdu o minulosti. Presel jste (doufam, ze ne zamerne) moji poznamku o tom, ze Betlem nelezi na uzemi Izraele, nybrz na uzemi Palestiny. Nazev mesta je Beit-le-chem, v prekladu "dum chleba". Tedy, mesto pro vsechny lidi dobre vule. Tedy pro vsechny, bez rozdilu viry. Muzete mi vysvetlit, proc napr. prezident svrchovaneho statu Palestina ma vstup do Betlema na vanocni msi zakazano? Nezda se vam, ze ty valky z minulosti davne, nedavne i soucasne stale pokracuji? Nezda se vam spojitost Betlema a betlemskeho svetla s valkami zretelnejsi? Nezda se vam, ze by mlady clovek, skaut, mel vedet pravdu CELOU? Pokud ne, tak se loucim s pozdravem "dominus vobiscum et spiritu tuo"
0/0
23.12.2002 1:55

GhorX

Re:
Problém vidím v tom, že Vy byste si přál, aby lidé znali jen tu Vaši pravdu. Zdá se, že máte i nějaké vědomosti, tak byste mohl vědět, že na inkriminovaném území až do roku 1948 celkem bez problémů žilo několik národů pod správou Británie a že se prakticky nijak nedá určit, kdo byl na území dřív; rozhodně to ale nebyli dnešní Palestinci. Většina těch původních po vyhlášení státu Izrael utekla za hranice v očekávání rychlé vojenské likvidace Izraele. Nechci rozpoutávat flamewar na téma kdo za co může, vnímám hodně viny na obou stranách, ale rozhodně nesouhlasím s odmítáním nároku Židů na jejich území. Jinak lze s Vašimi názory souhlasit, on už termín "lidé dobré vůle" je takový zvláštní, protože jeho význam každá komunita chápe odlišně.
0/0
19.12.2003 13:38

LK

21 stoleti
Zijeme v 21 stoleti a porad dokola musime poslouchat nesmysly o panbickovi.Podivejte se jen okolo sebe,kolik je valek a kolik jich bylo,jen a jen kvuli nesmyslnemu nabozenstvi.Jak dlouho jeste?
0/0
22.12.2002 11:55

Jan Herna

Re: 21 stoleti
   V žádném případě to nepovažujte za vnucování názoru,který jako nevěřícíc slyšet nechcete.Ale naši předkové,kteří byli skoro všichni věřící dovedli oddělit, co je vůle Boží a co dělají lidé.Kdybyste si přečetl Bibli,dočetl byste se,že člověk při stvoření dostal svobodnou vůli.Svobodná vůle znamená rozhodvání se pro dobro nebo pro zlo.To,že člověk se rohodl pro zlo a někdy to odůvodňuje i svojí vírou,je čistě věc lidí.Stejně jako je věc lidí,že v Boha,který je jen jeden věříme mnoha způsoby.Některé dříve,některé i dnes jsou ochotny vraždit ty co věří jinak,jinak Bohu říkají.Ono někdy to,co je zakázáno Bohem,připadá člověku velice příjemným.Od té doby,co lidé věří v Boha (tedy od počátku Židovství) se setkávají s lidmi,kteří věří v jiného boha,nebo v něj věří jinak.A celou tu dobu hledají cestu,aby všichni věřili v toho jejich boha.A vždycky snáze nacházející cestu,že ty druhé by bylo nejlepší vyhubit.A přitom,snad mimo satanismus všechny církve zabíjení zakazují.Jenže v některých náboženstvích se to obchází tím,že zabít nevěřícho je dovoleno a snad i záslužné před bohem.Židovství a křesťanství to však má jasně taxativně dáno:"Nezabiješ!".Nelíbí se mi vaše snaha převrátit úmysl těch,co Betlémské světlo přivážejí do celého světa.
   Především,světlo je zapáleno v kapli,která je zřízena v místě narození Pána Ježíše Krista malým chlapcem.Již několik let je to člen mezinárodního dětského hnutí - Skaut.Skauti rovněž světlo vezou do celého světa.I do naší republiky.Protože sdělovací prostředky otiskly pouze zprávu o dovezení Betlémského světla pracovníky rozhlasu,zcela zapadl morální smysl celé věci.Skauti vezou světlo do naší republiky dvěma směry:Brněnským a Pražským.Do Prahy z technických důvodů je přivezeno později než světlo, které vezou pracovníci rozhlasu.Skauti jej do večera dovezou na Moravu, uloží do své klubovny a ráno pokračují do celé republiky.Proto přivážejí Betlémské světlo do Prahy později,domnívám se že 23.prosince večer.Na nádražích si od tohoto světla zástupci místních skautů a ti co převážejí světlo  dál zapalují svoje lampy a nesou ho do svých kluboven.do chrámů svých církví.Je to velice dobře organizovaná akce.A to,že od samého začátku,od Betléma mají hlavní roli skauti,organizace vychovávající na celém světě děti k mravnosti v celém životě,bratrství všech skautů na celém světě a přátelství se všemi lidmi dobré vůle,přesahuje asi dnešní chápání lidí,kteří skautingem neprošli.Ten chlapec,který světlo zapaluje je skaut.Nevím jestli je to tak i letos,ale býval to rakouský skaut.A ani vaše pohrdlivé výroky na tom,jaký je smysl této akce nic nezmění.Smyslem přinešení Betlémského světla je přinést světlo,které pro nás zapálil Ježíš Kristus do našich kluboven, chrámů i domovů.Světlo,které všechny křesťany spojuje,světlo víry.Vánoce totiž nejsou úklid,dárky a přejídání.Vánoce jsou především v mravní rovině. Ty dárky k tomu sice patří,ale hlavně dětem.Těmi svým malým dětem říkáme to,co by jinak ve svém věku těžko chápaly:že Kristus a tedy křesťanství,tedy víra v Krista znamená lásku k bližnímu.A prot přes ty dárky říkáme svým dětem:mám tě rád (a).Ne proto,že se to sluší,ale proto,že své děti jsme dostali darem.Ne jako majetek,ale na to,abychom se o ně starali,co nejlépe je vychovávali a tím je učili lásce k bližnímu.Dokud je dítě malé jsou bližními jeho rodiče,o něco později sourozenci.A když dítě dospěje do školy je schopné zařadit mezi své bližní i spolužáky,kamarády.Ale k tomu ho rodiče musí vychovat.I k tomu patří Betlémské světlo a Vánoce.Mimochodem křesťanství poprve v historii zavedlo rovnost lidí.A tak v historii počátků křesťanství je událost,kdy císař políbil ruku otrokovi.Ovšem ten otrok byl křesťanským biskupem.Později křesťanství vyvinulo tlak na zrušení otroctví,jako instituce nedůstojné člověka.  A ještě na závěr:"Když Židé chtěli křesťanství zlikvidovat,řekl moudrý rabín:"Je-li to (tedy křesťanství) od Boha,bude existovat,i když mi tomu budeme bránit.Není-li,zanikne časem.A já bych byl nerad,abych se protivil vůli Boží!" Od té doby uplynulo více jak dvacet století.A křesťanství tady je stále.A bude tu i ve dvacátém prvním století,i když se vám to asi nelíbí.   
0/0
22.12.2002 23:32

LK

Re: Re: 21 stoleti
Nerad opet vstupuji do debaty.Pravdepodobne je naprosto zbytecne,diskutovat s nabozenskymi fanatiky.Vy pisete,ze jednim z desatera,je NEZABIJES,to snad nemyslite vazne.Podivejte se jen na vrazdeni v Africe,Sev.Irsku,Palestine a Israeli.A mimochodem,trosku zapatrejte v historii a to ne prilis davne.Znasilnovani devcat knezimi,terorisovani sirotku radovymi sestrami,to vse patri k nabozenstvi?Kde existuje jakykoliv dukaz o existenci Boha?
Na jedne strane zverejnujete "zazraky",ktere Pan Buh udelal,na druhe strane umiraji tisice nevinych deti na ruzne choroby.A co takhle pocasi,to by snad mel uvlivnovat Vas Pan Buh.Obrovska sucha,nebo zaplavy,kde umiraji opet tisice nevinnych lidi.Cele to Vase nabozenstvi a at je jakekoliv,je naprosty nesmysl.Dnes uz vime,jak vesmir a zeme vznikly,letame uz i mimo slunecni soustavu a Vy se stale drzite toho idiotismu.Nikomu nic nevnucuji,pisi jen svuj nazor,ale meli by jste Vy vsichni verici,zacit trosku premyslet a neplytvat zbytecne penezi a energii,pro s odpustenim - blbost.Podivejte se trosku do historie,premyslejte o ni a mozna,pokud Vam to rozum dovoli,pochopite. Dekuji za pozornost.
PS.To co se Vam hodi(zazraky a pod.),dela Pan Buh,co ne,samozrejme lide.Jenze at je to tak,nebo jinak,on by snad mel vse dirigovat a pokud ne,je potom k nicemu.
0/0
24.12.2002 2:14

Zaša

Nekonečná diskuze
Dobrý den pánové, se zaujetím jsem si přečetl Vaši diskuzi. Jak jistě uznáte je to diskuze mezi dvěma naprosto odlišnými a nesmiřitelnými stranami a určitě víte, že mezi nimi neexistuje žádná možnost alespoň mírného kompromisu.
Můj názor jakožto věřícího člověka a jěště k tomu skauta  je tedy jasný.
A samozřejmě také trošku "přihřeji polívčičku" zmiňujete, že víme jak vznikl vesmír a země.
Sám ale dobře víte, že jakákoli teorie je v tomtu směru NAPROSTO nedokonalá. Ať už svým časovým harmonogramem či například souhrou náhod, které jsou, pro nás se současnými poznatky vědy, jedoduše neskutečné ! ! ! Jen teorie "Velkého třesku" je ve své prvotní podstatě holý nesmysl. jak byste mi jistě ale podtkl, souhlasím, že i víra má své trhliny.
 
 
 
0/0
19.12.2003 12:58

GhorX

Re:
Víra jako životní postoj má jeden historicky dokázaný nedostatek - je argumentačně nevyvratitelná. Ať už je to víra v Boha, Alláha, nadřazenost rasy, sociální vrstvy nebo třídy, je víra jednoznačně nejčastějším důvodem utrpení "nevěřících". Proto raději připustím svoji nevědomost, než abych slepě věřil.
0/0
19.12.2003 13:42

Zaša

Můj život
Já na otázky týkající se mé víry často odpovídám pro mě sice nepřesnou, nicméně pro nevěřícího lehce pochopitelnou opovědí:
Víra jako taková podporuje etický a morální vývoj člověka tzn. že pokud člověk věří v Boha snaží se svůj celý život prožít tak, aby se na něj ostatní lidé mohli spolehnout, bylo na něj spolehnutí a prostě "žil dobře" A pokud po smrti nic není? No tak co? Prožil jsem svůj život dobře, tak co? Nemám se přece za co stydět!!!
 
0/0
22.12.2003 8:30

GhorX

Re:
Ale nepovídejte. A jak si vysvětlujete neuvěřitelné krutosti ve jménu Vaší víry ? Války, genocidy, vlny upalování... Není to tak dávno, co házeli katolíci (dospělí, "vzdělaní") v GB po dětech jiné víry kamení ! A co dalšího opravdová víra ve všemocné superbytosti přináší ? Pasivitu. Ovladatelnost. Nevzdělanost. Krutost. Vysvětlím : Dobrý věřící primárně o objektu své víry nepochybuje a časem v něm schopnost pochybovat zakrní - jenže pochyby jsou pro rozvoj intelektu nesmírně důležité. "Odevzdejte se Bohu !", hlásají kněží a dobří křesťané jim bezmezně věří. Jako ovce, neschopné přemýšlet, dělají to, co vymysleli jiní lidé... "Největším důkazem tvé viny je samo obvinění, neb Bůh by jej ve své dobrotě nepřipustil, kdybys byla nevinná, ženo !" - a soudci nepochybují, další žena na hranici... Víte, že v Americe, tuším v Mexiku, byla upálena "čarodějnice" ještě v roce 1930 ? Na příkaz místního "otce"... Hezky se posaďte a přemýšlejte - příklady toho, jak vypadá věřící společnost, najdete na mnoha místech Země. Na internetu jsou seznamy teroristických organizací. Všechny tyto organizace jsou tvořeny hluboce věřícími lidmi, často mají víru i názvu. Říkáte, že víra podporuje etický a morální vývoj člověka - já bych řekl, že i když se budeme bavit jen o křesťanství, vypadala ta "podpora" v různých dobách dost mizerně. I dnes vypadá mizerně.
0/0
22.12.2003 11:42

Zaša

Re:
Nechci se zaplést do debaty, která jak už jsem jednou řekl je nekonečná, ale - ano, máte pravdu ve jménu víry byli v dějinách spáchany opravdu strašné zločiny a proč tomu tak bylo a buhužel stále je na to Vám opravdu nedokáži odpověděť! Nevím, já to prostě nevím! Nedokážu si sebe představit, jak házím kameny po dětech. Toto je věc, která je velmi odjakživa velmi silným argumentem ateistů. Ano, vím, že ve středověku se ve své podstatě všechny války vedly "za Boha" . Jediné co Vám mohu říct, že války vedou lidé - a kněží jsou také jenom lidé - proto jsou případy kdy kněží znásilňují apod. Vím že Vám to jako protiargument stačit nebude, ale je to prostě tak ! ! ! Svět nikdy nebude dokonalý, nikdy to nebude ráj na zemi...
0/0
22.12.2003 14:23

GhorX

Re:
Kdyby byli všichni lidé moudří a zodpovědní, byl by komunismus nejlepší způsob řízení společnosti. Lidé takoví ale nejsou, proto je komunismus již ve své podstatě špatný. Stejně tak náboženství; za výše uvedené podmínky by víra v Boha byla skutečně zárukou kvalitního života. A stejně jako u komunismu, lidé mnohem častěji víru zneužívají, než se díky ní zlepšují a proto je i víra špatná. Víra, respektive to, co vytváří (monarchistický systém) - stejně jako komunismus - totiž nemá zpětnou vazbu od v hierarchii nejníže postavených; nelze říct "Toto nefunguje, takže to změníme", nebo "Tento arcibiskup je zlý člověk, odvoláme ho". Spoléhat se dobrotu doživotních hodnostářů, jak nás učí historie, je vždy špatné.
0/0
22.12.2003 17:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.