Nečekat na nic
Divím se, že u té řidičky nezafungoval pud sebezáchovy... přeci je lepší jakkoliv někam uhnout, než čelní srážka s jiným vozem, kdy se rychlosti sčítají. Jistě, někdy člověk nestačí ani zareagovat, je-li to příliš na poslední chvíli. Asi i ta nevinná oběť neměla nejmenší šanci... Ale někdy máte alespoň pár desetin vteřiny k dobru. A trhnout volantem lze daleko rychleji, než přendat nohu z plynu na brzdu, šlápnout a čekat, až brzdy zaberou (a většinou na nějaké účinné snížení rychlosti stejně není dost času). Bohužel lidi se tohoto bojí, radši dupnou na brzdu a drží až do konce. Mnozí ještě pustí volant, začnou ječet a zakrývají si hlavu. Když brzdit, tak jen do okmžiku, kdy je možno po uvolnění brzdy strhnout řízení kamkoliv bokem. Pokud funguje ABS a adheze kol k vozovce to umožní, dá se brzdit i při uhýbacím manévru. Moderní vozidla zejména na suché vozovce snesou opravdu hodně odvážné manévry. Je ale nutné, aby si to řidič někde v klidu nacvičil. A hlavně aby tu možnost vůbec měl!! Správně by ho to měli učit v autoškole, ale to bychom nesměli být v ČR. Ideální jsou opuštěné letištní plochy či jiné vhodné prostory, kterých ale bohužel není mnoho. Tím spíše by měl mít každý možnost se to alespoň v základu naučit v autoškole. Problém je ovšem v tom, že automobil při podobných legráckách velmi trpí a mnohdy hrozí i převržení vozidla. Tím spíše by na podobný nácvik měli dohlížet odborníci. Sám jsem si s každým vozem, který jsem měl, dojel vyzkoušet jeho manévrovací schopnosti v mezních situacích na vyřazené letiště a leckdy se člověk docela podivil, jak se které auto chová.
Bohužel podél našich silnic je to samý strom a mostek a řidiči se podvědomě bojí strhnout řízení do pole. Ale zatímco čelní srážka končí tragédií téměř pokaždé, v druhém případě máte šanci, že trefíte volný prostor a skončíte někde na poli. A i když se vozidlo převrátí, jste-li uvázáni, máte rozhodně větší šanci prežít, než při čelní srážce s dvoutunovou obludou.
A nevím, jakým právem tu předem soudíte chování řidiče Chrysleru. Vždyť to auto se vyrábí už kolik let a sehnat ojetinu za rozumnou cenu není žádný problém. Klidně to může být slušný člověk, který si teď ponese tuto tragédii celý život sebou. Nikdo z Vás neví, z jakého důvodu vozidlo do protisměru vjelo. Mohla to být nepozornost, nedbalost, ale možná i technická závada vozu. Tohle je věcí policie a soudu a nikoliv podobných diskusí, kde si každý bez následků posílá druhého bezmála na šibenici.
Na druhou stranu nikdo nemůže popřít, co se na našich cestách děje a že nejvíce to mají na háku právě ti, co "na to mají". Ale pokud vidím, v článku stálo pouze to, že Chrysler vjel do protisměru. Nic víc, nic míň. O tom, z jaké "kasty" byl řidič, tu není ani slovo. Tak prosím nedělejte předem soudy, když ani pořádně nevíte, co se tam stalo.