Re: Hurá pod mosty
Vzhledem k rozsáhlosti příspěvku jenom v bodech:
- průměrný čistý příjem na jednu osobu v ČR je necelých 8 tis. Kč měsíčně(do toho spadají i důchodci a děti atd.) Při hájené 1/3 nákladů na bydlení to vychází na asi 2600 Kč což jako nájem za byt není skutečně nic moc - pokud ovšem budeme vycházet z toho, že každý jeden člověk má nárok na jeden byt. Lidé však většinou nebydlí sami takže v rámci průmeru - rodina s jedním dítětem jsme na 7800 Kč (při průměrném čistém příjmu cca 22-23 tis. Kč) Někdo může namítat, že průměr je zavádějícící, ovšem někdo má příjem nižší - má však o to zpravidla zase vyšší sociální dávky. Myslím, že za 7.800 Kč měsíčně se na většině míst naší republiky nechá docela slušně bydlet... (Zase při vědomí toho, že kde jsou obecně nízké příjmy ani výše nájmů nedosahuje závratných výšin a naopak Např. Praha bude vykazovat vyšší příjmy i nájmy - holt průměr... :-)
- v současném stvau skutečně nelze jednostranně zvyšovat nájemné, pokud ovšem vezmeme v úvahu obecnou podmínku stanovenou v zákoně o cenách - tj. že ani jedna ze smluvních stran nesmí dosahovat z titulu sjednané ceny neoprávněných výhod - můžeme přes reletivní neplatnost (§ 40a obč. zákoníku) požadovat sjednání fair ceny... A pokud se nájemník nechce dohodnout, měl by cenu určit soud - se zohledněním všech adekvátních nákladů a přiměřeného zisku.
- výše uvedený zákon o cenách také brání pronajímateli, aby požadoval nepodložené zvyšování nájmu. Proto hysterie, která ohledně nájemného propukla vyplývá jednak z naprosté neznalosti mechanismů v našem právním státě, jednak z prospěchářství různých křečků a jiné podobné "legie spravedlivých"
- Je pravda, že v současné době je řada nebytových prostor volných - je to dáno tím, že o ně není zájem - alespoň za ceny, které by pokryly náklady spojené s provozem - daň rozvoje super a hypermarketů a zániku značného počtu drobných provozoven... Také už v současné době nikdo nemění byty na kanceláře - když si spočítá náklady na "odstupné" "staronájemníkům", náklady na změnu a klesající poptávku i ceny v důsledku výstavby nových moderních budov... Takze většina majitelů postupně ztrácí možnost křížového financování... Tj. hradit náklady za dům jenom z příjmů z nebytových prostor...
- Pokud bude každý vědět, jaká je výše nájmu, tak težko bude platit víc...
- Pokud se jedná o "příspěvky" od státu, tak zde máme pro (někoho bohužel) ústavní ochranu vlastnictví. Pokud má být vlastnické právo omezováno, tak pouze za náhradu. Pokud by stát dále trval na současném stavu, tak by to zřejmě nakonec musel být on, kdo ponese náklady vyplývající z regulace... Takže by to nakonec stejně platili všichni... Pokud se jedná o města a obce, tak tam to takto funguje vlastně již nyní - díky navázání na státní rozpočet se vůbec nesleduje, kolik činí skutečné náklady na opravy jejich bytového fondu ve vztahu k vybíranému nájemnému - co chybí, tak se z jejich rozpočtu stejně dorovná... (A to pomíjím různé dotace na opravy, které také prospívají jen některým...) Tuto možnost soukromí vlastníci domů bohužel nemají...
Tak nakonec mých několik bodů vydalo poměrně dlouhý elaborát, za což se všem, kteří to dočetli až sem předem omlouvám...