Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Padesátka škol zkouší experiment: učí jinak

Na čtyřiapadesáti základních školách začali zkoušet revoluční věc. Učitelé neučí podle osnov, ale podle vlastního programu. Například hodina zeměpisu tu nemá zažitou podobu, kdy učitel nejprve vyzkouší děti z Mexika a pak jen oznámí: "Probereme novou látku. Pište si: Spojené státy, poloha, dvojtečka." Místo biflování osnovami předepsaných znalostí děti samostatně hledají v mapách, třídí si poznatky, učí se pod vedením učitele vystihnout podstatné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tomas

Ceske skolstvi
Priznam se ze nevim az do jake miry chce tento experiment "uvolnit" osnovy, ale musism priznat ze cesky system skostvi zdaleka neni az tak spatny. Sam jsem na nej hodne nadaval, ale s postupem casu a hlavne diky porovnani s cizinou uz jsem ziskal trosku jiny pohled na vec. Pracuji ve skolstvi v Australii a mel jsem moznost i studovat s jinymi cizinci - mohu proto trosku porovnavat. Ano - ve skolach se maji asi "lepe" tady - vicemene i zakladni skola je brana vice "campusovym" stylem, kdy studenti maji velkou volnost ve vyberu modulu, je vetsi duraz na creativni predmety (vytvarna vychova, hudebni vychova, sport,...). Take jsou skoly mnohem lepe vybavene (v kazde tride 4-6PC pripojene do LAN ktera je pripojena na Internet 1,5 ci 2 Mbit linkou, specialni hudebni mistnosti s uzasnym vybavenim - nastroje od pikol, pres housle, kytary, bubny, klavesy az treba po harfu, laboratore, ...) Ale... Prece jen mozna prave tou az moc velkou volnosti je zpusobeno to ze student odsud by mozna dopadl hure nez stejne stary z Cech. Navic - a to se priznam, ze nechapu proc - oni neumeji az tak dobre improvizovat (coz je jeste mnohem markantnejsi u asijskych narodu). Tudiz dostanou pak priklad a bez kalkulacky ho nevypocitaji. Univerzity jsou pak jiz o necem jinem, ale skolstvi v CR na tom rozhodne neni tak spatne (co se vysledku tyce; co se financovani a vybaveni tyce tak je to bohuzel horsi, nemluve o projektu INDOS)
 
 
 
0/0
26.10.2002 2:29

australena

Re: Ceske skolstvi
Zajimave poznatky, tady ale hodne zalezi ve kterem state zijete. Skolstvi v Australii patri pod statni vlady a tudiz kazdy stat jede podle jineho systemu. Trvalo dost dlouho nez se to podarilo zpracovat natolik, aby se maturitni vysledky mohly srovnavat mezi jednotlivymi staty. To je nesmirne dulezite pro studenty, kteri maturuji v jednom state, ale chteji na universitu v jinem state a potrebuji prokazat, ze maji pozadovanou uroven potrebnou k prijeti do toho ktereho kursu. Ale ani to neni perfektni, napriklad Queensland se do systemu ENTER (Equivalent National Terciary Entrance Requirements) dosud nepodarilo zaradit. Tomu se neni mozne divit; obcane Qld jsou znami tim, ze chteji vsechno po svem a hlavne jinak, nez zbytek Australie.
Nas mladsi syn maturoval ve Victorii vloni, neter v Qld letos a ty jejich zkousky se vubec nedaji srovnat. Navic Qld a NT maji stredni skolu o rok kratsi, nez ostatni staty.
Ovsem v CR, diky ustnim zkouskam, neni mozne presne porovnavat maturitni vysledky z jedne skoly na druhou. Proto kandidati na vysokoskolska studia musi u vas krome maturity prochazet jeste prijimacimi zkouskami na jednotlivych univerzitach.
0/0
4.11.2002 2:49

zab

Změna
Úroveň českého školství není zase tak špatná ve srovnání s cizinou, jak se o něm mluví. Učitel je ale dnes mnohdy brán jako nepřítel, člověk, který je napůl cvok, labilní svoření, po kterém ale paradoxně chceme, aby suploval výchovu v rodině. Změna tohoto stavu je dle mě základem k tomu,aby se ve školství změnilo něco k lepšímu. Společenské postavení učitelů je dnes na nízké úrovni.Rodiče se zastávají dětí a ty toho náležitě využívají.Kdo někdy neslyšel od svého dítěte, že si na něj kantor(ka) zasedl? A kolik rodičů tomu věří? To povolání je nevděčné a špatně placené, bez náležité prestiže. Proto je tak málo kvalifikovaných mladých učitelů a bohužel odchodem těch starších bude situace ještě horší. Pak můžeme osnovy zrušit úplně a budeme si děti učit doma,ale sami.Nadáváme na pedagogy, ale to, co umíme, máme z větší části právě od nich. Jsem pro změnu stylu učení, ale s jasnými vzdělávacími cíly,aby bylo možno plynule přejít na střední školy. Slepé kopírování amerického školství není nejšťastnější. To bychom tu mohli mít z té bezbřehé svobody jednotlivce taky "Džungli před tabulí".
0/0
24.10.2002 14:43

Mima

pozor!
JA osobne si myslim,ze anglicke skoly su na tom ovela lepsie ako tie nase(mozna ze ceske su na lepsej urovni)Pracuujem v Anglii ako nanny a uz niekolko rokov a viem,ze deti na zakladnej maju ovela viac moznosti.Skola zaican o 9hod. a konci o 3.3o.System ucenia je ovela priatelskejsi,decka sedia v skupinkach a domace ulohy maje fo forme projektov(ktore to robia ovela viac zaujimavejsim pre decka)A takisto su tam hodiny dramy,tancu,sportu
 a hlavne hudobna vychova je na velkej urovni.Ved uz len ako 8 rocny maju svoj vlastny orchester v ktorommoze byt uplne kazdy.Na konci kazdeho roku maju svoj program ktory je vzdy fantasticky.Minuly rok to bol musikal Joseph and jeho ...Tie decka boli uzasne....Jednoducho do skoly chodia rady.
Druha vec je ,ze tie lepsie skolu su drahsie(public) a rodicia platie niekolko tisic libier kazdorocne za vzdelanie svojich deti.Ale zase to je na dlhu temu pretoze anglicania maju uplne ine zvyky(ako posielanie deti do boarding skol  vo 12 rokov si myslim ,ze nie to najlepsie)A taksito neuznavam len cisto dievcenske a cisto chlapcenske skoly.....A co sa tyka vedemosti anglicanov.Stretla som aj tych blbych,ale aj tych inteligentnych.Jednoducho ty hlupy a inteligenti su v kazdej zemi bez rozdielu na urovni skol.Ale jedno je iste.Ucitelky nemaju pravo na ziakov kricat a fackat ich,popripade psychicky deptat alebo zosmiesnovat pred celou triedou a podobne.Tym vsetkym som si ja presla ako 8rocna.Je pravda ze pred 15nastimi rokmi to bolo trosku ine a vdaka tomu komustickemu systemu som to nemala lahke.A toho nehovorim nic o mojej triednej ucitelke pani D.Porubcovej(ktora bola nervovo labilna) vdaka ktorej som mala nocne mory a panicke zachvaty.Ale to uz je ina kapitola.....
 
0/0
24.10.2002 12:10

admiral_Atvar

Re: pozor!
to je krasne mit skolu, kde maji furt hudebku, sport a divadlo atd. jenze co z tech deti bude ? zadne elementarni zaklady prirodnich a technickych ved ! jak je pak na prumyslovkach neco nauci ? souhlasim s tim, ze ucitelky jsou mnohdy trhle. ja mel stesti nastesti na dobre, az na prumyslovce byli nekteri profove sastli. na zakladni skole jsme meli na pozemky sileneho polpotistu-micurinovce, diky kteremu jsme se naucili nenavidet zemedelstvi. naopak s delenim na chlapecke a divci skoly souhlasim. nebo aspon na vetsinu predmetu.
0/0
24.10.2002 12:23

madla

Re: pozor!
No vidíš. Já jsem byla výborná matematikářka a absolutní kopyto (což jsem dodnes) a díky učitelce tělocviku a jejím poznámkám "..ty chceš jít na střední školu? Uvědomuješ si že tam jsou 4 hodiny tělocviku týdně? To si myslíš, že tam vydržíš? chachacha..", jsem měla noční můry já a zoufale jsem nechtěla studovat. Ono to totiž není ani tak v osnovách, jako v přístupu učitelů k žákům, zvlášť k těm, kteří se zrovna "nevyvedli". Jako matka dislektika, který po propadnutí na dvou středních školách a maturitě na učňáku studuje třetím rokem vysokou s vynikajícím prospěchem bych o tom mohla vydat odbornou příručku.
0/0
24.10.2002 16:55

Pavel

Změny ve školství
  Školství musí projít celkovou změnou, tato dílčí nic nezmění!!
0/0
24.10.2002 12:07

Mifak

Změnit ředitele kteří jsou zde více než 20 let a zvolit mladé lidi
0/0
24.10.2002 11:57

Alik

pár poznámek:
Těžko můžete předpokládat, že bude možné "zachovat úroveň encyklopedických znalostí + naučit žáky logicky myslet" jak se tu často ozývá. Den má a bude mít pořád jen 24 hodin a nechceme-li, aby žáci zkolabovali musíme se smířít s faktem, že obojí prostě nestihnou - je to obchod "něco za něco". Pokud věnujeme učební dobu diskusi o problému, už prostě nezbyde tolik času na ty Nelsony, Cromwelly a Mexika. Uvědomte si, že např. naše (pra)babičky se za první republiky neučily nic o teorii relativity nebo genetice, zeměpis byl díky koloniálnímu systému o dost jednodušší a historie 20tého století ještě skoro neexistovala. Informací je prostě pořád víc, a do lidských hlav se to všechno narvat nedá. Druhá připomínka: KDO TO TY DĚTI NAUČÍ? Pochopitelně můžeme nadávat na špatné učitele, výtvory totalitního školství, ale všichni takoví nejsou. Bohužel - ti co umí samostatně myslet, už vymysleli, že za pár tisíc měsíčne nemá smysl nechat si **át na hlavu od dětí, rodičů, ředitelů a všech samozvaných odborníků na školství a odešli do soukromých firem, kde je jejich schopnost logického úsudku patřičně zaplacena. Na školách pak zůstávají ti, kteří by se jinde neuplatnili, nebo nenapravitelní nadšenci. JAK MŮŽE ALE U DĚTÍ A STUDENTŮ BUDIT RESPEKT UČITEL, KTERÝ JIM VYKLÁDÁ O VÝZNAMU VDĚLÁVÁNÍ A TRŽNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ A PŘITOM MUSÍ CHODIT V HADRECH A MÍT DVA VEDLEJŠÁKY ABY PŘEŽIL??
0/0
24.10.2002 11:05

Karel

Kdo chtel
Kdo z kantoru chce, tak uz takhle uci leta. Zaklad je pouze v tom, aby se jasne reklo: Zak pate tridy ma umet a byt schopen ....... Osobne jsem ucil 6 let a nemel jsem s tim problemy. Rodicum jsem rekl, ze nebudeme ucit podle ucebnice, protoze ta urcena na procvicovani. Latku s priklady a postupy dostanou na ucebnich materialech. Co vim, tak podobny postup podporuji jiz od 91 kantori na pajdaku. Takze nase panstvo vymyslelo zase velblouda De Lux s dvema hrby. A posvetilo ho.
0/0
24.10.2002 9:47

admiral_Atvar

logicke mysleni
technicke typy, co maji logicke mysleni jej neztrati ani v biflovacim systemu. prohloubi a upevni si je v matematice, fyzice a chemii. analyticke vedeni vyuky nelze, nez uvitat. zemepis ucit pomoci prehravani cestomanie a nasledne diskuse. omezit az zrusit humanitni predmety-jsou nepotrebne, zbytecne a skudcovske. na zakladni skolu umistit zaklady strojirenske technologie, konstrukce stroju a staveb a samozrejme vice IT. jen tak vychovame odborniky v technickych oborech, ktere cesko potrebuje. rozlicni filosofove, sociologove a ekonomove budou moci delat jedine pomocne prace v prumyslu a dobyvani surovin !
0/0
24.10.2002 9:43

Jirka

Re: logicke mysleni
Ach jo, je videt, ze ty jsi klasickym pripadem logickeho mysleni technickeho mozku. Je mi Te lito....................
0/0
24.10.2002 10:28

admiral_Atvar

Re: Re: logicke mysleni
bez si precist "kritiku rozumu" nebo jiny ubohy filosofsko-myslitelsky blabol a pak si bez pripravit multikulturni proslov o kapitalismu a rasismu na demonstrace proti nato.
0/0
24.10.2002 12:24

Jirka

Re: Re: Re: logicke mysleni
Takze Te tvoje logicke mysleni privedlo k tomu co jsi napsal? Mel by jsi si chlapce uvedomit, ze jedno bez druheho nemuze existovat. A jestli bude existovat jedno na ukor druheho, tak tim padem bude druhe o urcite veci ochuzene. Nevim, komu mam podekovat, ale jsem rad, ze neexistujou jen takove logicke mozky jako Ty, protoze to by potom napriklad vcely sbiraly med do prepravek o presne danych rozmerech a odnasely je misto do ulu na vahu, kde by byla celkova nasbirana vaha zapsana a uzita ke statistickym ucelum. Kdyz jdes na zachod neklepes na dvere? Myslim, ze mas to Tvoje logicke mysleni trochu pokrivene. Takze se borecku hezky rychle vzpamatuj a zacni premyslet SVYM VLASTNIM MOZKEM a zkus zapomenout na ten Tvuj puvodni, ktery Ti upravilo to Tvoje vychvalovane technicke vzdelani. A jestli jsi takovy machr, ze by jsi chtel pokracovat v diskusi tak napis svuj e-mail. Jirka
0/0
24.10.2002 18:47

admiral_Atvar

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
25.10.2002 9:56

Qaurdok

Re: příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
Admiral asi nevydrzel s nervy, rad bych vedel, co napsal. Ach ta cenzura
0/0
3.11.2002 18:25

admiral_Atvar

Re: Re: příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
nic sprosteho, sam se divim ze mi to smazali. v kostce o tom, jak technokracie bude triumfovat a filosofove upet v uhelnych a uranovych dolech.
0/0
4.11.2002 10:14

ROFL

Re: Re: logicke mysleni
Me je te taky lito. Mas tu kecy jak ti/studentum vnucujou podle tebe zbytecny humanitni predmety, ale sam vnucujes spoustu pro vetsinu zaku mnohem zbytecnejsich predmetu...
0/0
24.10.2002 13:11

Alik

Re: logicke mysleni
To bylo doufám míněno jako fórek...
0/0
24.10.2002 10:42

Mirek Matějů

Už aby nějaká reforma přišla!
Jsem rád, že tady taky někdo myslí na to, že ve školách sedí spousta dětí, a učí se něco, co později stejně zapomenou. Vím to z vlastní zkušenosti, protože moje matka prakticky nic z toho, co se ve škole učíme, už neví. A učitelé přitom tvrdí, že to je "životně důležité".
Nebylo by lepší, kdyby se tedy žáci připravovali na budoucí povolání lépe, než biflováním letopočtů, jmen, rozloh a počtů obyvatel
0/0
24.10.2002 9:38

CC

Re: Už aby nějaká reforma přišla!
Ano, reforma je nezbytná. Ovšem, pokud budeme reformovat s tím, že vzdělání má sloužit jen a jen přípravě na budoucí povolání, tak skončíme úplně jinde, než u reformovaného školství. Lineární koncept škola - povolání přece v dnešní době nemá téměř žádný význam.
0/0
24.10.2002 11:00

Kocicak

Kazdy jsme jiny
a myslim, ze take kazdy potrebuje trochu jiny pristup. Posledni rok na vysoke v tomto ohledu povazuji za zajimavou zkusenost. Na kolejich jsem bydlel s clovekem, ktery byl pravnik a dejepisec. Ten se ucil tak, ze proste lezel v knizkach a bifloval. Narozdil ode mne na to mel bunky. Ja jsem sedel u pocitace, tvoril programky a hledal mezi ucivem matematiku, abych mohl veci logicky odvodit. Ale oba dva jsme mirili k jednomu cili: vystudovat. BTW: neda mi to, abych si nerypnul. Muj bratr pod vlivem vychovy me matky sice zna kdejake hlavni mesto, ale kdyz mu v praci napadala do oka omitka, tak nevedel, ze to ma rict svemu nadrizenemu.
0/0
24.10.2002 9:36

Naštěstí se to brzy změní
http://www.zaskolou.cz má být spuštěno již za 42 dní...
0/0
24.10.2002 9:07

Jirka

Je to také o přístupu studentů
Mám dojem, že problém je třeba také hledat v samotných studentech. Stále více mi připadá, že oni sami berou školu (vzdělání) jako nutné zlo. Není nic neobvyklého, když se Vám podaří běhěm 20 minutové jízdy v tramvaji vyslechnout rozhovor skupinek studentů o tom jak na všechno kašlou, jak celou písemku opsali, na nic se neučili a něco si vymyslí a ten blbec učitel jim to určitě sežere a už vůbec je nenechá propadnout. Jejich vidinou je pak snadný život na podpoře a nebo se nechat živit od rodičů. Na tom bohužel nezmění nic ani učitel, který náhodou zvládá sčítat a odčítat čísla do 100 bez kalkulačky (na prvním stupni je jich skutečně minimum), ba ani reforma školství. Osobně se domnívám, že dokud studenti sami nepocítí zájem o vzdělání, tak jakákoliv snaha o změnu je zbytečná.
Co se týče problématiky biflování, tak musím přiznat, že většinu věcí si skutečně nepamatuju. Nemám však z toho žádný mindrák. Vlastní zkušenost mi totiž ukazuje, že když nějakou již dříve probranou (a zapomenutou) problematiku potřebuji oživit, je tento proces vellice rychlý. Do daného problému pak dokonce proniknu daleko hloub, než kdykoliv předtím. Horší je to už se samostatným uvažováním a tvorbou názorů. Jenže to je taky třeba určitým způsobem trénovat. Nemůžu očekávat znalost např. fyziky od někoho, kdo celkem úspěšně opsal všechny domácí úkoly od svého kolegy, aniž by vůbec tušil o co tam jde. Zkrátka a dobře když člověk jeví zájem, tak je i současný systém schopen z něho vychovat evropsky vzdělaného člověka.
 
0/0
24.10.2002 8:49

Tomáš

jaký je školství v Anglii
Jestli chceme dosáhnout úrovně školství jako mají např. Angličani, tak se máme na co těšit. žil jsem několik let v Londýně a z jejich vědomostí je mi je mi ještě teď špatně. Pokud vám středoškolsky vzdělanej člověk řekne, že neví kdo je Nelson nebo jaký je hlavní město Německa či že třetí odmocninu nebrali a absolutní hodnota z mínus jedna neexistuje, tak si bereme příklad z opravdu velice dobrého školství.
0/0
24.10.2002 8:29

Ales

Re: jaký je školství v Anglii
Na treti odmocninu mam kalkulacku. Ty to pocitas na papire? Respekt, ovsem v pracovnim zivote je to bezcenne umeni. Vzhledem k mym alespon povrchnim znalostem cestiny jsem dostal v Londyne vedeni teamu, ve kteren se nalezaji i tri "nasi" krajane, vsichni vzdelani a prijemni lide. Nepochybuji, ze by Tve otazky dokazali zodpovedet, jiste i diky vzdelavani se v Cechach. V projektu bohuzel jaksi nedokazi sve schopnost samostatne uplatnit, vodim je prakticky za ruku. "O TOM TO JE!", abych pouzil oblibeny novodoby vyraz, hezke rano!
0/0
24.10.2002 8:52

Toomas

Pravda bude někde uprostřed
Vysoká úroveň encyklopedických znalostí nemusí být nutně špatná. Škola by však měla nabídnout i něco více - poskytnout mládeži možnost znalosti uplatnit, ať už v diskuzích či analytických cvičeních tak, aby se naučili nabyté znalosti používat. Neboť je to právě schopnost samostatného myšlení, týmové spolupráce a poučení se z vlastních chyb, co absolventům českých škol často chybí.
0/0
24.10.2002 8:17

fidel

Rozsah znalostí z dějepisu
Měl jsem učitele angličtiny,vysokoškoláka Angličana.Bavili jsme se o historii.Přišla řeč na krále Karla I.,kterého nechal popravit Cronwel v polovině 17.století.Povídám "víš váš král Karel I. co mu nechal Cronwel useknout hlavu".On odpověděl:" opravdu,když to říkáš ty."To prosím se prosím jedná o v anglických dějinách o událost tak zásadní,jako je v českých např.Bílá Hora.Jestli tedy to maj být ta úroveň znalostí,kterou chceme dosáhnout, to tedy nevím.
0/0
24.10.2002 7:56

Eiram

Re: Rozsah znalostí z dějepisu
No myslim, ze je u nas dost lidi, kteri vedi ze nejaka Bila Hora byla, ale kdy a proc uz daaaavno ne. Jo a ten pan se jmenoval Cromwell, to jsem vedela, ale ze ma nejaky vztah ke Karlu I, uz ne. Takze nechapu na jake ceske znalosti jste tu porad tak hrdi.
0/0
24.10.2002 8:28

Jirina Kokesova

Hodne zalezi na ucitelich
Prosla jsem ceskymi skolami a jelikoz jsem byla takzvany "sprt", tak mne to biflovani celkem vyhovovalo a mela jsem docela dobre znamky. Bohuzel, vetsinu toho, co jsem se nasprtala ke zkouskam, jsem velice brzy zapomnela. Americka skola pro mne byla opravdovym kulturnim sokem. Se sprtanim jsem uspela tak maximalne na 40%. Najednou jsem byla nucena si utvorit vlasni nazor na vec, ale nemela jsem nejmensi tuseni, co si mam vlastne myslet, nikdo mne to nerekl a nasprtat to neslo. S uzasem jsem zirala na spoluzaky, kazdy mel jiny nazor, nikdo se tomu nesmal, lide si vzajemne respektovali a sve nazory obhajovali nikoliv slovy "Ty jses blbec!", ale docela logicky a rozumne. Ja jsem si nebyla schopna myslet vubec nic, maximalne tak to "Ty jses blbec." Co jsem si prinesla z ceskych skol? V podstate nic. Nasprtane vedomosti jsem uz davno zapomnela, a samostatnemu mysleni, logickemu uvazovani a respektovani odlisnych nazoru mne nikdo nenaucil. Takze si myslim, ze tento experiment je prvnim krokem na ceste ke kvalitnejsimu vzdelani. Je s tim ale spojena spousta problemu, hlavne s vyberem kvalifikovanych ucitelu. Ty ucitele take nikdo neucil, jak samostatne myslet, a uz vubec ne, jak k tomu vychovavat deti! Dalsim problemem bude, jak konkretne vybirat alternativni vyuku, aby se deti prece jenom neco naucily a vsechno se to nezvrhlo na nejaky cirkus, kde si deti delaji, co chteji. To se bohuzel deje v mnoha americkych skolach, ale neni to tak vsude, jak se vseobecne soudi. Rodiny s detmi si misto bydliste nevybiraji podle toho, kde se da koupit laciny barak, ale predevsim podle urovne skol, ktera rozhodne neni vsude stejna. Jestli se tento experiment prosadi ve vsech ceskych skolach, bude to tak i v Cesku. Uroven skol nebude vsude stejna, a hodne bude zalezet na kvalite ucitelu. Takze by se melo honem zacit s jejich pripravou!
0/0
24.10.2002 6:59

zajic

Re: Hodne zalezi na ucitelich
Ze zalezi na ucitelich, v tom mate plnou pravdu. Ja jsem o tom zminil ve svem prispevku, kde jsem mluvil o kvalitnim skolstvi za prvni republiky. Je je nezazil osobne, ale podle vypraveni rodicu a hlavne podle kvalitnich "produktu" toho systemu - vynikajicich odborniku v celem nasem hospodarstvi, kteri koncili svoji karieru za komunismu. Ti lide meli nejen znalosti ktere vyzaduji zapamatovani, ale i schopnost samostatneho mysle a respek vuci nazoru druhych. Ten pristup "Ty jsi ale vul" to vysledek komunistickeho skolstvi. Nyni jde ale o "hlavu 22" kde vezmete ucitele, kteri vyskoli nove ucitele, kteri by ovladali produktivni process "alternativniho uceni". Ono to vyzaduje opravdovy zajem o pedagogiku - drive byla prevaha ucitelu muzu, kteri pedagogy chteli byt a bylo to jejich zivotni poslani vice nez jenom zamestnani.(Nema samozrejme nic proti zenam ucitelkam, ale dnes jich je vetsina a to je nevyvazene. Navic kluci - zaci maji spise respekt z ucitele). A dulezita je take otazka umernych platu - vynikajici odbornik potrebuje umerne vysoky plat, jinak se nakonec muze povolani uplne vzdat a odejit do jine branze.
0/0
24.10.2002 7:38

Věra

Re: Hodne zalezi na ucitelich
Máš velice správný názor. Ano ve školách nikdy nikdo nikoho neučil, aby měl vlastní názor. Za komunistů se vlastní názor ani nesměl projevit. Pokud ho někdo měl a snažil se jej říci, byl za to stíhán. To ty zřejmě nevíš, protože jsi příliš mladá. Ale já to vím a moc dobře. Komunistická totalita udělala za 50 let z našich lidí - OVCE, jdoucí na porážku, kteří souhlasí se vším a světe div se, oni jsou rádi, když jim někdo "nalajnuje", co mají dělat. Vždyť vlastně tak nemusí ani myslet. Ale víš, co bude největší problém? Sehnat "nové učitele". Protože ti staří se rekrutují právě z totalitního režimu a ti nic jiného neumějí, jen nařizovat, přikazovat - rekrutují se z lidí, kteří šli na učitele převážně proto, že mají hodně volna, prázdniny jsou každou chvíli a potom mají sklon "velet". Kde jinde takovýto sklon můžeš uplatnit. ALE UŽ ABY TO BYLO PODLE USA!!! Potom bude odbourána tzv. "profesionální deformace", kdy paní učitelka činí malinkého žáčka i ze svého manžela, který je buď šéfem velkého oddělení nebo samotným profesorem a "staví ho doma do pozoru". Takové učitelky ve školství skončí a mám ten dojem "že skončí všude", protože nikdo nebude jejich mentorování "tolerovat"...
0/0
24.10.2002 9:19

jasik

Re: Re: Hodne zalezi na ucitelich
Tak Vy chcete, aby to bylo podle USA. Hmmm a co budete říkat v okamžiku, kdy nějaký méně úspěšný žák či student přinese do školy zbaň a kromě pár učitelů zabije i pár spolužáků. To je také jeden z důsledků té "volnosti", kterou ve školství v USA mají.
 
 
0/0
24.10.2002 14:18

anti stwora

"Těžko na cvičišti, lehko na bojišti," říkal Kutuzov. To tolik diskutované biflování má i dobrou stránku: cvičí to mozek. Opak znamená nechat ho zakrňovat. Ostatně těch zakrněných mozků mají dnes na Západě tolik, že by jimi mohli dláždit. Pane Stwora, ten slavny vyrok nebyl pro- nesen generalem Kutuzovem, ale jeste slav- nejsim generalem asi o 30 let pred nim, generalem SUVOROVEM. Radeji nechte uz ty "tupce a ignoranty zapadniho sveta" na pokoji a delejte neco se svym mozkem.
0/0
24.10.2002 5:58

vasek

Re:
Velice s vami souhlasim, ten pan Stwora pise do ruznych novin. Vzdy je to bez nejake logiky ale plne nenavisti, zloby na cely svet na vsechny lidi. Ta Kanada musi mit velikou radost s takovych emigrantu.
0/0
24.10.2002 7:48

Milos

neco v clanku chybi
V clanku nebylo vysvetleno, jestli ubrani kvantity uciva bude nahrazeno kvalitou uciva, metod a ucitelu.
0/0
24.10.2002 5:25

Věra

Re: neco v clanku chybi
Naivko! Kde bys najednou vzal "kvalitní učitele?" Tedy lépe řečeno - na základních a středních školách učitelky? Podle mne jsou učitelky jedna jako druhá, zralá na psychiatrické léčení. Výjimku tvořily učitelky staré, moudré, které se chovaly k žákům "jako mámy". A ne tyto neurotičky, které si ve škole kompenzují "svůj velitelský a diktátorský" syndrom.
0/0
24.10.2002 9:23

jasik

Re: Re: neco v clanku chybi
A jaký sysndrom a kde si kompenzujete Vy milá dámo?
0/0
24.10.2002 14:12

zajic

Pozor na "Nase Velky Bratr - naz vzor"
Bohuzel od r. 1938 prodelalo nase v te dobe vynikaji skolstvi obrovskou radu desivych premetu a kotrmelcu. Nejdrive nemci pak rusove s nasim "Velkym vzorem" az do r. 1989. Vezmete si jako priklad vychovu mladych lidi v Batovych zavodech, ktera slucovala vyborne praktickou praci a uceni se teoretickych znalosti. Plne souhlasim ze nas system je prilis "dogmaticky" s prevahou biflovani. Napriklad nikde nas ve skolach neucili jak se efektivne ucit. Pritom na zapade existuje rada kurzu, zbyvajicih se jak systematikou uceni se, tak i cvicenim pameti, takze si lze zapamatovat velkou radu informaci - ne jen ve skole, ale i vztahujicich k vasi praci v zamestnani. A dale jsou oblasti ve vzdelavani kde je biflovani nutne - napriklad ucit se jazyky, medicinu a podobne. Jine obory naopat potrebuji rozvijeni analytickeho zpusobu mysleni, vyuzivani tvurci fantazie - to jsou technickte obory, ekonomicke a dalsi. Pozor ovsem na byrokrtaty, kteri o novych smerech rozhoduji. Jsou to lide, kteri Sovetsky Svaz nahradili Zapadem a snazi se nyni kopirovat zapadni styly. To je zasadni chyba - nase skolstvi vyrostlo z hlubokych korenu uz od Komenskeho. Byly to generace ucitelu plne profesionalnich a nadsenych, kteri behem 19 a pocatku 20 stoleti vybudovali vynikajici vzdelavaci system, ktery odpovidal potrebam a podstate nasich lidi, kteri jsou ne jen prirozene znacne inteligentni ale maji i prirozeny a zivy zajem o vzdelavani a poznavani okolniho sveta.
0/0
24.10.2002 4:58

Milos

komu prospiva biflovani
Mezinárodní testy ukázaly, že naši žáci mají dobré znalosti. Západní děti jich sice mají méně, ale jsou úspěšnější. Umějí spolupracovat, tvořit, hodnotit. Náš systém učí jen papouškovat, co učitel předloží.
 
Skola ma pripravovat pro zivot. Bezmyslenkovite papouskovani bere detem uz od malicka incentivu samostatne myslet. Zakrnuji v oblastech samostatneho usudku, pouzivani logiky k tvoreni zaveru. Byrokracie skolniho systemu z nich dela material k snadnemu myslenkovemu ovladani v budoucnosti. To presne vyhovuje rezimum, ktere si chteji zachovat system ideologickeho ovladani obcanu statem. Neni divu, ze zeme, ktera za poslednich 400 let prodelala rakouskou, nemeckou a ruskou nadvladui, dosud obhajuje biflovaci skolsky system.
V jinych zemich se deti ve skolach uz od zacatku uci spolupracovat na projektech, resit problemy samostatne i v mensich tymech, hodnotit vysledky, hledat optimalni reseni. Tohle vse bude pro ne v zivote mnohem dulezitejsi nez odpapouskovat, ze hlavni mesto Haiti je Port-au-Prince.
0/0
24.10.2002 4:47

Berta

Re: komu prospiva biflovani
Milos ma stoprocentni pravdu. Nikdo nerika ze deti z ceskych skol odchazeji nevzdelani, ale neco jim chybi, jako to samostatne mysleni a respekt k lidem s jinym nazorem,tolerovani ostatnich.
0/0
24.10.2002 17:17

Petr

Je to trochu slozitejsi
Vladimire,
to vsechno neni jen cerno-bile. Ceskym skolstvi jsem prosel, par let stravil v Kanade a obcas zajdu i na zvedavce takze si myslim, ze vim co mate na mysli.
Nicmene prestoze souhlasim, ze ve statech je skolstvi hrozny, v Kanade celkem jde (podle mezinarodnich studii porovnavajicich grade 8 a grade 12), tak je potreba si uvedomit, ze i ceske skolstvi obsahovalo hodne formalnich a zbytecnych veci. Ja osobne jsem nejvice profitoval z rozsirene vyuky Ma/Fy ktera sla nad ramec normalni stredni skoly a nejvetsi zasluhu prisuzuju cloveku co to ucil a ne nejakym teoretikum na ministerstvu. Funguje to i naopak, mizernej ucitel udela i z promernych osnov velkej nesmysl a je smutnou skutecnosti, ze v oblastech kde neni zadna kontrola kvality a zpetna vazba na odmenu ucitelu se uchyti i rada podprumernych ...
Osobne bych doporucil celostatne definivany minimum (rekneme navrzeny na 75% casu) a poskytnout skolam moznost jit za ramec prumeru. Pokud se chce skola specializovat na urcity obor, rozhodne bych ji to dopral.   
Preji pekny den
Petr 
 
 
0/0
24.10.2002 3:23

zdevel

Re: Je to trochu slozitejsi
Souhlasím s Petrem. Tady je podstatou problému jaké budou požadavky státu na vzdělanostní úroveň obyvatelstva a do jaké míry ponechá stát kompetenci škole, aby byl prostor pro tzv. problémové vyučování - zjednodušeně: tady je problém, jak ho budete řešit. To znamená logicky myslet! Tento způsob výuky má několik úskalí, z nichž nejzávažnější spočívá v ochotě či neochotě učitele učit tímto způsobem. Nicméně nelze separovat ze školského systému např. základní školy, bez provázanosti na střední školy a pak návazně na vyšší odborné školy a vysoké školy. To je exministrem Zemanem "diskutovaný" systém státních maturit a hlavně jejich obsah a forma. Zakořeněný systém výuky v naší republice se snažily řešit svými metodami soukromé a církevní školy - bohužel se obávám, že je státní moloch donutil vrátit se zpět, protože je to jednodušší. Jedním z východisek by skutečně bylo zpracování standardů učiva, ve kterých by stát deklaroval minimální požadavek na vzdělanost občana (např. 2/3 učiva včetně obsahu) a o zbytku by rozhodlo vedení školy - o tom jsem přesvědčen už několik let. Toto je však v současné době podmíněno schválením učebních dokumentů ministerstvem školství a ochotou učitelů učit jinak. Dalším problémem je snaha státní správy "pacifikovat" školy - viz např. návrh nového školského zákona vzpomínaného exministra. Sám jsem byl účastníkem diskuse při schvalování učebních osnov, v níž obhajoval státní úředník zavedení fyziky a chemie do výuky obchodních akademií tím, že je nezbytně nutné, aby si jejich absolventi dokázali vypočítat příkon domácích spotřebičů!!! Od tohoto názoru nebyl ochoten ustoupit ani poté co mu bylo sděleno, že každý spotřebič má tyto údaje na štítku. Dalším způsobem jak donutit školu je ekonomický tlak, dalším může být odvolání ředitele ... Tím chci jen naznačit, že školství je obrovský problém, jehož vyřešení není až tak složité, ale je třeba chtít - a již v roce 1989 byla vyřčena věta, že neznáme kapry, kteří by si vypustili svůj rybník.
0/0
24.10.2002 6:45

Vladimír Stwora

Naprosto nešťastné rozhodnutí
Tak už je to tady. Redukce množství látky. Snaha po "samostatném" myšlení. Jen nepřetěžovat mozek "nesmysly", které dítě nikdy nebude potřebovat, že?
Zapomíná se, mozek, jako každý orgán, se rozvíjí jen když je používán. A někdy i bolestně. "Těžko na cvičišti, lehko na bojišti," říkal Kutuzov. To tolik diskutované biflování má i dobrou stránku: cvičí to mozek. Opak znamená nechat ho zakrňovat. Ostatně těch zakrněných mozků mají dnes na Západě tolik, že by jimi mohli dláždit.
Jak dlouho budeme kopírovat každý výkal jen proto, že ma visačku Made in Západ? Čemu se chceme přizpůsobovat? Chceme produkovat stejné tupce a ignoranty, jaké produkuje dnešní západní svět?
0/0
24.10.2002 0:57

Honza

Re: Naprosto nešťastné rozhodnutí
Kdyby jsi se pohyboval jenom par mesicu na "Zapade " tak by jsi poznal ten veliky rozdil mezi chovanim a urovni lidi.Je kazdemu jasne ze technicka uroven vseho je tu lepsi. To se musela mladez nekde naucit. Svobodomyslnost, chut k poznavani - to neni cviciste. A co se mi tady nejvice libi od lidi je mnohem vetsi tolerance a vzajemny respekt a to se taky musis nekde naucit.
0/0
24.10.2002 3:47

Věra

Re: Re: Naprosto nešťastné rozhodnutí
Myslím si, že máš naprostou pravdu. Na Západě se ponechává totiž člověku "svoboda" a to ve velké míře nebo naprosto ve všem. Pokud se zjistí nadání pro určitý obor, je schopen se člověk tomuto oboru věnovat s velkým nasazením. A odtud pramení úspěch. Kdežto přetěžování tím, co člověka vůbec nebaví mu znechutí i to, co ho baví. A začíná to už od malička v rodině. Jestliže je dítě vychováváno pouze samými příkazy, nařízeními, co z něho může vyrůst? Psychopatická osobnost, která má strach nakonec i ze samotných lidí... Natož něco dokázat!!Toto nařizování a přinucování k poslušnosti pokračuje ve školce, ve škole, v učilišti nakonec i na Vysoké škole. Vyrostla jsem za totality, ale u nás v rodině, byť to byli prostí lidé se vychovávalo - příkladem. Ničím jiným. Rodiče neměli žádné vyšší vzdělání. Ale vychovali nás tak, že jsme si mohli učinit vlastní názor. A nic na tom žádná komunistická totalita nezměnila. I když se samozřejmě snažila a byla jsem velice diskriminována. Dnes už vím proč. Nejvíce nebezpečný komunistům je totiž samostatně logicky myslící člověk. Vděčím rodičům za všechno. A děkuji jim tímto.
0/0
24.10.2002 9:32

Irena

Re: Naprosto nešťastné rozhodnutí
Vladimire Stworo, prosla jsem ceskym skolstvym a byla jsem velmi dobrou studentkou, nicmene to jakou rozlohu ma Mexiko a ve kterem state se pestuje nejvice psenice, jsem opravdu k nicemu zatim nepotrebovala. Vetsinu takovychto fakt jsem take samozrejme zapomela. V soucasne dobe ziju v USA a vim jak se zdejsi deti uci a jak malo vedi, nicmene i to malo umeji velmi dobre prezentovat a kdyz neco nevedi tak urcite vedi kde takovou informaci najdou. Pokud by se nasemu skolstvi podarilo zkombinovat  znalosti se schopnosti jejich doplnovani a prezentovani ,pak by to bylo uzasne. Doufam, ze se to podari a moje deti budou mit sanci na kvalitni vzdelani ve sve zemi.
0/0
24.10.2002 3:55

Gillan

Re: Re: Naprosto nešťastné rozhodnutí
Nemohu nez souhlasit. A to prosim doslova, jelikoz take ziji v U.S.A. a me deti zde samozrejme navstevuji skoly. Muj postreh je prakticky totozny. Preji mnoho zdaru.
0/0
24.10.2002 5:04

Honza

Re: Naprosto nešťastné rozhodnutí
Naprosto souhlasim! Znalosti stredoskolskych studentu v USA ci Britanii jsou naprosto smesne. V soucasne dobe ceske skoly produkuji studenty nesrovnatelne vzdelanejsi. System vyuky u nas neni optimalni, ale ubranim kvantity uciva se urcite nezlepsi.
0/0
24.10.2002 5:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.