Někteří pisatelé
si vše představují jako Hurvínek válku. Totéž se v daleko větší míře však dá říct o novinářích, kteří aniž by si ověřili základní věci, vytvářejí ihned aféry, jen aby měli sólokapra na titulní stránku.
1) V pražské dopravě se za rok stane zhruba 2100 nehod tramvají. Obyčejným zprůměrováním (o víkendech je nehodovost nižší) se dostaneme k číslu 7, takže z tohoto pohledu nebyl onen uváděný den žádnou výjimkou.
2) Naprostá většina nehod s účastí tramvaje je zaviněna řidiči automobilové dopravy a jejich nesprávným způsobem jízdy. Řidiči tramvají zaviní za rok zhruba 150 nehod.
3) Řidič tramvaje nemusí mít řidičák "B", ale jeho zkoušky (v Praze) jsou však zakončeny státní zkouškou, při které musí prokázat znalost dopravních předpisů a limit u testů má tvrdší než automobilista. Součástí státnice je ještě asi 5 dalších zkoušek.
4) Tramvaje jsou vybaveny tachografy ("černé skříňky"), které zaznamenávají činnost řidiče - z údajů lze vyčíst rychlost, použití brzd, blinkrů, zvonku, světelné houkačky a další užitečné údaje. Vyhodnocení může svědčit jak v prospěch, tak neprospěch řidiče tramvaje.
5) Tramvaj má daleko delší brzdnou vzdálenost než auto, a proto je nutné používat zvonek. Pravda je, že někteří řidiči jsou agresivnější, ale jsou to výjimky. Pokud pojede tramvaj rychlostí 50km/h, pak její brzdná vzdálenost na suchu a rovině je okolo 60-70 metrů. Brzdnou vzdálenost pochopitelně negativně ovlivňují povětrnostní podmínky a obsazenost vlaku.
6) Každý řidič tramvaje zabrání denně zhruba 15-20 nehodám. Sami si spočítejte, kolika nehodám zabrání, je-li průměr nehod na jednoho řidiče 2 za rok.
7) Řízení tramvaje není jen šlapání dvou pedálů a mačkání zvonku. Na každé křižovatce se na řidiče hrne velké množství informací. Postavení výhybek, semafory a čočky, celková dopravní situace, průjezdní profil atd. K tomu by ještě měl řidič tramvaje sledovat, zda náhodou není v koleji předmět a zda je v pořádku vrchní vedení (troleje). Navíc ještě musí sledovat vnitropodnikové značky, o kterých naprostá většina lidí nemá ani potuchy (to jsou ty cedulky visící u trolejí) - jsou to třeba rychlosti, míjení určitých typů tramvají...
8) Není pravda, že by řidiči tramvají schválně bourali. je to pro ně další papírování (o každé nehodě musí být pečlivě vyplněné formuláře), záznam v podnikové kartě (řidič může být potrestán i za větší množství nezaviněných nehod) a další stressová situace. V případě, že se prokáže vina řidiči tramvaje, dostane pokutu od Policie, další od zaměstnavatele a musí uhradit vzniklou škodu Dopravnímu podniku (většinou to je 30%, protože jsou řidiči pojištěni). Dále mu hrozí třeba i propuštění ze zaměstnání.
9) Mylně je rozšířen názor, že tramvajáci mají po nehodě volno. Je-li nehoda v průběhu jeho směny uzavřena, vrátí se zpět do provozu. Pokud bude po nehodě otřesen, dispečer mu na místě zadrží řidičskou vložku, bez které nesmí řídit. Vznikne-li takto překážka ve výkonu zaměstnání z viny řidiče, má neplacené volno, nebo musí použít dovolenou. Vznikne-li překážka ze strany zaměstnavatele, dostane náhradní práci ve vozovně. V každém případě však nemá placené volno.
10) Řízení tramvaje je velmi náročné zaměstnání. Nepravidelné směny, neustále ve stressu, zodpovědnost za 200 cestujících, sešněrování někdy až absurdními vnitropodnikovými předpisy... Každý uchazeč o tuto práci prochází náročnými psychotesty, u kterých z deseti projdou tři. Někteří autoři, kteří přispěli do tohoto fóra by se rozhodně mezi ty tři nedostali.
11) I ty slavné sanitky, které nikdy nepoznaly pacienta a vezoucí prádlo do čistírny přece nebudou stát v koloně a zkrátí si cestu přes koleje (denně k vidění v Ječné, Na Moráni, na Andělu, na I.P.Pavlova, náměstí Míru... Pak se zastaví na semaforech, čekají na semafor, aniž by si osádka uvědomila, že tramvaj nepoužívá semafor, ale čočky.
Pokud si myslíte, že je vše tak jednoduché, zkuste si to. Ono bohatě bude stačit, stoupnete-li si za kabinu řidiče a budete sledovat provoz před ním. Kolik řidičů aut najede jedním kolem na koleje a blokuje tak MHD, jen kvůli tomu, aby ho nedejbože ta tramvaj, která na další křižovatce jede jiným směrem, nepředjela. Auto odbočující vlevo najede v klidu na koleje bez toho, aniž by se řidič podíval do zrcátka. Chodci vybíhající na I.P.Pavlova z metra bez rozhlédnutí vlétnou před přijíždějící tramvaj, atd., atd.
Vždy se mi líbí, jak spousta lidí bez jakýchkoli znalostí se fundovaně vyjadřuje k problematice řízení tramvaje a jen malá část z té spousty by přitom zvládla toto ve špičce i 60-ti tunové monstrum uřídit.