Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kanál by znamenal pro Kroměříž dramatické změny

Pokud opravdu dojde na výstavbu kanálu Labe - Odra - Dunaj, bude to pro Kroměříž znamenat dramatické změny. Řeka Morava, jež by měla být součástí plavebního kanálu, totiž půlí město na dvě části. Ve hře jsou proto dvě varianty. Ani jedna z nich však není ideální a obě by přinesly městu vážné problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Milan Komínek

Z diskuze na stránkách Mladé fronty Dnes - Východní Morava
Epilog boje o kanál do Dunaje: K.O. v prvním kole Když byla před měsícem na těchto stránkách zahájena další z periodických diskusí o znovuoživení chiméry kanálu Dunaj-Odra-Labe, vypadalo to, že se čtenáři mohou těšit na vyrovnaný duel. Síly obou táborů byly jako vždy rovnocenné. Zlín - Na straně jedné ryzí amatéři: ekologové, památkáři, Děti Země, hrstka starostů postižených měst se svými obyvateli a reálně uvažující odborníci. Proti nim nastoupily šiky profesionálů - všemocní úředníci s množstvím podrobných, po desetiletí zdokonalovaných plánů, zezadu krytých zkušenými a tvrdými lobisty a Sdružením D-O-L, které mělo navíc k dispozici novou, dosud tajnou zbraň nejtěžšího kalibru. Všichni teď už víme, že boj byl zcela zbytečný, že jsme celou dobu dělali vesele účet bez hostinského. Staronová německá vládní koalice jako první z priorit svého programu okamžitě zastavila výstavbu labské vodní cesty. A to nejen pouze v reakci na následky ničivých povodní. Jedná se o jedno z mnoha ekologických a dopravních opatření. Nemalé prostředky, již vyčleněné na její stavbu, budou použity k budování hrází, suchých poldrů a dalších opatření, jež odvedou záplavové vlny mimo obydlené území. Ať se komu líbí, či ne, Německo má v Evropě srovnatelné politické i ekonomické postavení, jako USA ve světě. Těžko se najde někdo, kdo by chtěl jeho vládu obvinit z krátkozrakosti, či ekonomického diletantství. Určitě si dávno, na rozdíl od našich "odborníků", dobře spočítali, že pokračovat ve stavbě je nerentabilní. U nás měly být již v polovině roku 1995 předloženy široké veřejnosti podrobné marketingové studie zájmu zákazníků. Z jejich nezveřejnění můžeme usoudit, jak asi dopadly... O tom, s jakou netrpělivostí čekají podnikatelé v našem kraji i starostové na lodní dopravu, jsme měli možnost se přesvědčit před týdnem. Kdo by si však myslel, že je již z cela vyhráno a těšil se, že hyperaktivní projektanti načrtnou ze setrvačnosti ještě několik podrobných studií a budou se konečně věnovat užitečné práci, je na omylu. Zastánci kanálu sice zpočátku poněkud zkrotnou, ale ne nadlouho. Asi jako Hydra, když přijde o jednu hlavu a vzápětí jí narostou dvě nové, ještě větší. Prvním jejich nezvratným argumentem bude, že v Německu se může klidně za 4 roky změnit vláda a když jsme mohli čekat tak dlouho, ještě vydržíme a navíc si něco přišetříme. To je jistě pravda, ale motor Evropy se začíná poněkud přehřívat a ekonomická i dopravní integrace bývalých zemí NDR ještě pár bilionů Eur spolkne. Na nadcházejícím summitu NATO v Praze bude taky muset všem zúčastněným prezident Johannes Rau zdůvodnit, proč tak bohatá země vydává na zbrojení dvakrát menší podíl než my, kteří nepatříme zrovna k jeho tahounům a sáhnout hlouběji do měšce. Je tedy nejvyšší čas vrátit se zpět na pevnou zem, do reálu našeho kraje. Co je pro milovníky výletů do Hamburku, či Vídně zlé, nám může přinést někdy užitek. A nejen obyvatelům Kroměříže. Trasa kanálu z územních plánů hned tak rychle nezmizí, ale zbytek jejích zastánců už bude tahat za podstatně kratší konec. U všech podobných staveb se dle vládního materiálu EIA posuzuje jejich vliv na životní prostředí a jsou povoleny jen v případě kompenzace tohoto negativního vlivu. Např. v Kroměříži díky dálnici vznikne za Podzámeckou zahradou park o rozloze 15 ha s třemi rybníky. Bude-li teď načrtnuta (už spíše symbolicky) již jednou schválená východní obchvatová varianta, mohou na tom paradoxně obyvatelé města velmi vydělat. Nikdo nemůže předvídat, co se v daleké budoucnosti stane. Už teď mohou nevytížení projektanti započíst práci na rozsáhlé studii co největšího areálu v Přírodním parku Záhlinické rybníky. Ten by sloužil k rekreaci, provozování vodních sportů, turistiky a rybaření. Jak vyplývá ze zadání územního plánu, přesně takový areál - dobře vybavený a u vody, městu již mnoho let velmi citelně chybí. Všechno zlé může být nakonec k něčemu dobré. Jde jen o to, aby každý věděl, na co má nárok. A stále bude platit: "něco za něco". MILAN KOMÍNEK, předseda sboru zástupců KPÚ Kroměříž, MFD 5. 11. 2002
0/0
5.11.2002 12:42

Jenda

Jak je dobré u mluvení myslet
Je zbytečné se pouštět do dalekosáhlých polemik, ale neodpustím si jeden komentář.
Cituji z článku :" Např. v Kroměříži díky dálnici vznikne za Podzámeckou zahradou park o rozloze 15 ha s třemi rybníky. ... mohou na tom paradoxně obyvatelé města velmi vydělat". Konec citátu.
Nemyslíte, že by bylo lepší stavět jenom ten park s rybníky bez dálnice ?  A mohl by třeba být mnohem delší než širší, a rybník měl mělké pobřežními zóny plné vegetace a života, a  park kolem břehů by byl  protkaný cyklostezkami.  Myslíte že by na tom místní lidé vydělali míň i kdyby tudy občas, místo stovky řvoucích kamiónů na dálnici za rohem, potichu proplula loď.
Opravdu  A v jakém světě to vlastně žijete
 
0/0
22.6.2003 0:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.