Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Amadeus je geniální kulturní lež

Po letech tajného doufání, že se film Miloše Formana Amadeus konečně vytrácí z našich i světových kin, jsem s velkými obavy pozoroval příchod "nového" Amadea, což je víceméně prodej starého produktu po kosmetických úpravách, protože bylo producentovi Saulovi Zaentzovi líto vyhodit pár záběrů, které do letošního roku ležely v archívu. Mohly tam klidně zůstat, protože jsou stejně nedůvěryhodné jako většina filmu. I když se Miloš Forman nechal inspirovat divadelní hrou Petera Shaffera, vznikl hlavně zásluhou inscenáristy .... a scenáristy Zdenka Mahlera film, který jakoby rekonstruoval, co se odehrálo ve Vídni v poslední třetině 18. století - a to konec konců i díky občas neskutečné podobě některých herců (Jeffrey Jones jako Joseph II.) se svými originály. Divadelní hra tu historickou realitu sugerovat nechtěla, ani nemohla, jak potvrdí Peter Shaffer v rozhovoru pro Reflex: "Když sedíme v divadle, dobrovolně a záměrně zapomeneme, že to, co vidíme, není realita."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

marie

marie
0/0
28.11.2002 11:41

marie

marie
marie
0/0
28.11.2002 11:39

marie

Re: marie
marie?
0/0
28.11.2002 11:40

marie

marie
0/0
28.11.2002 11:39

Ivan

Zn. Nepochopeno
Není to nic výjimečného, že historik nesouhlasí s výkladem minulosti, zvláštěpak v uměleckém provedení. Dělo se to, děje se to a bude dít. Zpochybnit se dá téměř každé umělecké dílo. Leč faktografická přesnost není samo o sobě podstatou umění. K tomu slouží věda. Třebaže má pan Kroper pravdu v několika detailech, zjevně nepochopil smysl tohoto díla. Fakt, že především mladší generace v posledních desetiletích "objevila" Mozarta i Salieriho (jsem jedním z živých a žijících příkladů), je zásluhou tvůrců divadelní hry a potažmo filmu Amadeus. Nejsem si vědom toho, že by se z prací pana Kropera staly světové bestsellery. Nebuďte suchar, pane Kropere. Amadeus zůstane geniálním uměleckým dílem, i kdybyste se třeba posral... S úctou, Ivan Remias
0/0
2.10.2002 11:44

HeyHall

Pouze nazor ...
 Hmm, taky by se nam asi nelibilo, kdyby se nam nekdo navazel do nasich "narodnich model" a za tu se myslim Mozart pro treba takove rakusany da prohlasit. Film je to nadherny, skveli herci, kamera ..., ale v tom uvodu by mohlo byt uvedeno, ze je to jen fikce ...
0/0
1.10.2002 18:01

JPB

Příliš mnoho emocí
Zcela s autorem článku souhlasím; díky mé matce se mi dostalo jistého hudebního vzdělání a když jsem tento skvěle natočený film ve svých, tuším, 15 letech viděl poprvé, ohromil mne skvělou sybiosou kamery a zvuku (potažmo hudby). Ovšem zároveň jsem nechápal, proč si autor scénáře až tolik vymýšlel a vařil z vody nebo z toho, co se mu hodilo do rendlíku. Mozart je téma natolik známé a profláknuté, že si to Miloš Forman, jako režisér řady výtečných filmů, mohl odpustit. V Americe možná opravdu nikoho nezajímá jakto bylo ve skutečnosti, možná že to drtivou většinu lidí nezajímá ani ve střední Evropě, to už je na každém, ovšem oblbovat veřejnost není snad nutné... Jako člen mladé generce žasnu nad tím, jak pravda v místních končinách znamená málo, a to i přesto, že za pravdu tady lidé umírali... Jako národ zapomínáme až moc rychle. A když někdo vysloví svůj názor, který je navíc historicky a fakticky doložitelný, a někomu se to nelíbí, má právo dotyčného urážet? Já myslím, že ne....
0/0
29.9.2002 20:10

Láďa

Zase jeden rozumbrada
Příčí se mi to, ale byl jsem Vámi vyprovokován; pane Andreasi Kröpere, jste VŮL.
0/0
29.9.2002 10:47

racek

Re: Zase jeden rozumbrada
Ládínku, doporučuji ti navštívit psychiatra. Zatím se drž v teple a maminky za ruku. Pravda by ti mohla ublížit, synku. Tak se měj, volku a kopyta v teple.
0/0
4.10.2002 14:33

Tomik

Proc patrat po pravde ?
Proc hledat v Amadeovi nejake historicke souvislosti, to se muzu podivat na dokumentarni film nebo si precist knihu. Je to skvely a naprosto vyjimecny film. Navic pro spoustu hlavne mladsich divaku (jako jsem ja) je to primo vybidnuti k zajmu o Mozartovu (i Salieriho) hudbu. Amadeus by se mel, podle meho nazoru, poustet v hodinach Hudebni vychovy na zakladnich skolach. Hledat ve filmu nejake historicke detaily zda to ci ono je pravda nebo ne mi pripada zbytecne. Koneckoncu kazdy si muze historii vykladat trochu podle sveho a u filmaru je to docela i napln prace. A proc by nemohl uvest znovu film po tolika letech o dvacet minut delsi? Vzdyt je to dnes u jinych (a mnohem horsich filmu) docela bezne a navic to potesi vsechny kterym se Amadeus libi. At zije Milos Forman a vsichni co se na jeho vzniku podileli !!!
0/0
27.9.2002 15:19

Jihočeský taťka

Tak
nám zase jeden übermensch z EU dal na frak.  Konečně i Forman je pouze odpad z východu, podomek, který si nezaslouží obdiv ani slávu, ať dělá co dělá. Protože squělí a slavní mohou být přece jen Rakušané a eventuelně Němci a spol. My z východu jsme úplní debilové a sloužíme jen jako personál a odpadiště "Velkých evropanů". Tak pro tenhle arogantní a nadřazený přístup jistých lidí na jih a západ od našich hranic budu v referendu hlasovat proti vstupu do EU. Nechci tam totiž jít vchodem pro sloužící.
0/0
27.9.2002 12:51

marie

Vubec me nezajima jestli pribeh je pravda nebo lez,ale vnimam ho jako skvely herecky koncert.
0/0
27.9.2002 12:33

marie

0/0
27.9.2002 12:27

marie

Re:
0/0
28.11.2002 11:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.