Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britové se kvůli Iráku ohánějí Delfínem

Irák se zajímá o vojenské letadlo L-29 Delfín, vyráběné v bývalém Československu. Bagdád se snaží tento výcvikový letoun přeměnit v dálkově ovládaný nosič chemických či biologických zbraní, tvrdí britská vláda. Kabinet Tonyho Blaira zveřejnil obsáhlý dokument s důkazy o iráckých programech na výrobu zbraní hromadného ničení. Obsahuje také zmínku o stroji Delfín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

IQ140

STARI POHADKARI Z TAJNYCH SLUZEB!!
Uz nevedeli co si maji vymyslet aby zduvodnili nezduvodnitelne, tak se jim hodilo i letadelko soucasneho spojence. Motorova rogala by asi verejnost moc neprijala, dokonce ani v UK, ci USA
0/0
25.9.2002 15:01

Milos

Pro Vaska: Nejsem presvedcen, ze za prvni republiky nase letadla patrila k svetove spice. Muzes uvest jake modely mas na mysli a s cim je porovnavas ? Vim ze Avia prodala nejaka dopravni letadla Rumunsku, ale nakonec s tim byly dost problemy (letadla byla nespolehliva). O vojenkych letadlech z te doby jsem nikdy nic mimoradneho neslysel, spis naopak. V hodnoceni vojenske situace vzhledem k Nemecku jsme v te dobe meli srovnatelnou a nebo lepsi pozemni techniku, ale po letecke strance jsme zaostavali. Nemci meli lepsi letadla a hlavne vice.
0/0
24.9.2002 17:03

Milos

Re:
Pro Vaska: Cekal jsem, ze se ozves s nejakyma dalsima informacema ohledne tech letadel (a vybornych konstrukteru) z prvni republiky, jak jsi zminoval dole v teto diskuzi. (viz: "Zadnej strach" ve 14: 39).
 Ale zda se, ze uz se reakce na muj prispevek nedockam. 
0/0
25.9.2002 3:10

Krut'as

Re: Re:
Milosi potom prece prodali par eroplanu Zidum po valce, ale ani ti s tim radeji nelitali! Nejlepsi co tam vlastne meli a maj jsou dvoumistny Rogala a este i ty okopirovali od Amiku!!!  Neni to sice od nej, ale je to aspon nejaka informace.
0/0
25.9.2002 4:33

Milos

Re: Re: Re:
Diky :-)
0/0
26.9.2002 20:11

barbudo

Re: Re: Re:
Výborná letadla se dělala i po válce, jsou k vidění i v Austrálii. Neboť se mne problematika letectví emocionálně dotýká a neboť nerozeznáte letadlo od necek, nebudu to dále komentovat. (Obrázkové písmo nepoužívám, v Čechách umíme skoro všichni písmenka.)
0/0
26.9.2002 21:57

Krut'as

Re: Re: Re: Re:
Barbudo male vysvetleni pro tebe. Ver mi, ze mozna vim o letadlech vic nez ty. 40 let delam modelarinu a 20 let litam na gliders ( doma tomu rikate neobrazkově větroně, se znalosti pismenek v Cechach, si nejsem tak jisty) Mas pravdu i v Australii jsem videl ceska letadla, bohudik jenom v muzeu, jako odstrasujici exemplare "widow makers" (vyrobcu vdov) Vis tu lasku k eroplanum mam po svem stryci Anglickem letci, ktereho bolsevici oddelali v Jachymove. Takze zase musim ac nerad, pouzit to obrazkove pismo, abys tomu rozumel
0/0
27.9.2002 7:26

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re:
Tiše Vám závidím australské plachtařské podmínky. Nechci se přít o znalosti oboru. Kvůli letadlům jsem chodil mnoho let do školy a na závěr cosi přísahal na "svaté ozubené kolečko". Pokud jste modelář, postavte si Z50L a budete mít maketu nejhezčího akrobatického letadla všech dob. Mimochodem, opravdu by mne zajímalo, který typ považujete za "widow maker".
0/0
27.9.2002 9:29

Krut'as

Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Mel jsem jak Zlina tak Extru 300, ale ten Zlin na ni opravdu nestacil a take uz nelita, ani ten muj a ani ten vas. Aspon nikde kde o neco jde. Jinak to nebylo az tak spatny ero, ten muj mam na mysli!
0/0
27.9.2002 13:08

Chorche

Zejtra napíšou článek
Zejtra napíšou článek vo tom, že vyfotili ze satelitu, že íráčani maj výcvikový středisko pro vopice makak, kerý budou ty delfíny pilotovat, jelikož automatický řízení selhalo. Pokuď de vo práškování, bylo chybně uvedeno, že na delfínech sou rosprašovače. Samozřejmě sou tam jen ty nádrže, kerý se budou schazovat celý američanům na palice. Náplní těch nádrží je silně toksická látka - a sice Salámovi chcanky.  Jo a abych nezapoměl, opice makak sou nakažený virem HIV a vycvičený tak, aby s těma delfínama přistáli na amíckejch letadlovejch lodích a nakazili všechny teplý námořníky  Americká delta force proto brzo provede výsadek, ve kterým použije místo obvyklejch zbraní banány na vodlákání vopic makak a jejich následnej transport do někerý banánový republiky...
0/0
24.9.2002 16:46

hovnival

Re: Zejtra napíšou článek
no v tom pripade muzeme brzy ocekavat zasilku opic makak v Cesku
0/0
24.9.2002 17:12

Honzik

Re: Zejtra napíšou článek
Jsi ty Chorche ze CB radia s Pres. Jackonem
0/0
24.9.2002 17:24

Chorche

Re: Re: Zejtra napíšou článek
No CBčko mám sice v autě ale já to asi nebudu ...
0/0
24.9.2002 17:45

Honzik

Re: Re: Re: Zejtra napíšou článek
nevadi mas podobny humor tak to ma byt
zdravim
0/0
24.9.2002 18:32

DavidUSA

Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
Cesko ma opravdu dobrou reputaci v celem teroristickem svete.Vzdyt u Vas se da sehnat vsecko a Semtex se da koupit i na dalnicnim odpocivadle. Tady se nejedna o to jestli Delfin je sracka, nebo letadlo,tady se jedna o princip.O to, ze Saddam udela vsecko pro to, aby nicil svoje lidi a ohrozoval Arabsky svet okolo sebe.Poruseni rovnovahy na Arabskem poloostrove by znamenalo fiasko s ropou pro cely svet ( I ten Vas socialisticky).Jste porad jeste banda polokomunistu. Aneb: Dokud nechcipaji nase deti,je nam vsecko pro prdel.
0/0
24.9.2002 16:09

HORST

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
Největší teroristé na světě od doby svého vzniku jsou jen a jen USA, fandit takové zemi je samozřejmě chlapské, vždy bojují za správné ideály a těch pár milionů mrtvých, kteří byli tak či onak zcela jistě nepřáteli demokracie, (made in USA) to je normální daň za prosazování demokracie. Jsou také největšími zloději na světě a to by se mělo Čechům líbit, za svých oblíbených soudruhů se také naučili krást, lhát a podvádět, proto si myslím, že by se měli ve svém Velkém Bratrovi přímo vzhlížet.   Horst     
0/0
24.9.2002 16:24

flopy@email.cz

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
24.9.2002 16:26

taky občan

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
..že by ty Boeingy nebo co to naráželo a padalo, byli českých aerolinek? A ta umělý hnojiva tze Spolany?  S tím Semtínem OK, ale ještě jsem neslyšel o českém výsostném území na Floridě? (fuj, tohle je pod mojí úroveň, ale říkal si o to, ne?)
0/0
24.9.2002 17:19

CUBA

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
To je nějagá provokace? Nevšim jsem si např., že by Američanum nějak vadilo, že ve Vietnamu zařvalo víc než milion lidí. Dodnes však je pro ně národní trauma, že a)nevyhrali a b)že tam zemřelo několik desítek tisíc USAřů. To dost vypovídá o tom, jakou cenu mají pro USA životy lidí z jiných zemí. Proč pak má mně zarmucovat vraždění Američanů ve WTC víc než vraždění kdekoliv jinde, např. v Afgánistánu? Sadám je určitě hrozba a mělo by se s ním něco udělat, ale USA si nemůžou napadnout kohokoliv jen proto, že ho označí za hrozbu. Při vojenském řešení zahynou mraky civilistů a mj. to bude facka všem Arabům. Pokud totiž americký voják někdy někam vstoupil, tak jen po totálním rozstřílení nepřátelského území. BTW, s mnoha diktátory USA vycházejí velmi dobře, tady jde spíš o to, kdo poslouchá a kdo ne. CUBA
0/0
24.9.2002 17:26

hub

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
Napiš rovnou, že USA jde v Iráku především o ropu a tedy o prachy. A pokud seš tak principiální, tak by jsi mohl vysvětlit, proč USA vycvičili ve světě tolik teroristů, kteří se nakonec obrátí stejně proti nim. Už i Váš omylem zvolený kormidelník se ptá, proč USA tolik lidí nenávidí. Není to snad tím, že si demokracii vysvětlují po svém - ta správná demokracie je jen ta americká, že? Proč USA nepřistoupí na Kjótský protokol o snížení emisí, když jsou nejvyšší znečišťovatelé? Proč USA nepodepíší ICC - nechtějí, aby byli jejich vojáci trestáni za zvěrstva, kterých by se mohli dopustit (oprávněná obava - stačí si jen vzpomenout na Vietnam)? USA vydávají na zbrojení stovky miliard a jen zlomek z této částky by zabránil tomu, aby denně ve světě neumíralo 25 000 dětí hlady. Jen tak dál, vývozci demokracie z USA. Jednou na to doplatíte.
0/0
25.9.2002 9:00

Oskar

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
Děkujeme Ti Velký bratře, že jsi nám otevřel oči. Žijeme tady jen samí komunisti a opice. Jen bych se Tě chtěl zeptat, jak se uklidní situace nastolením proamerického režimu v Iraku? A co bude po válce? Jsem zvědav na to uklidnění. Smell you later Oskar
0/0
25.9.2002 14:29

Josef Novák

Re: Vidim ze v Hospode se o tom uz bavilo
Pane Davide z USA. Najednou máte strach z porušení rovnováhy.Musím konstatovat, že přičiněním USA došlo před 12 roky k zániku bipolárního světa a tím i k narušením rovnováhy. Takže Davide trhni si nohou.
0/0
27.9.2002 12:15

Setam

Že by "silvestrovké" vydání..?
Propaganda a v tomto případě doslova "masírování" světové veřejnosti je bez hranic, jak se zdá. Nebo to snad bylo psáno do zábavného vydání??? Těmito "perlami" nutně musí ztrácet na významu i korektní argumenty.
0/0
24.9.2002 15:45

Krut'as

Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Ja to trosku poopravil pro Vaska! Na zemi to bylo opravdu perfektni cvicny delo, skoro Ferari, ale jenom ve vzduchu to stalo za pendrek! Na co ale potrebuju letadlo aby taky litalo. Staci kdyz to bude jezdit jako F1 jenom ty kridla budou jaksi zavazet
 
Vsechno je pod kontrolou. Iraq sice ma par Ceskejch Delfinu, ale ja v tom nevidim zadnej problem. Jako eroplan se tomu rikalo kolbezka a jako takova to moc nelitalo, od kdy taky litaj Delfini, ti prece plavou, ze jo. Tak proc s toho nenechat Sadama udelat rizeny strely? Dalsi chyba, ridit se to taky neda, ale po zemi to jezdi jako "Slak". Dva kilaky s pevnym startem skoro hned, potom teprve dostavali piloti strach, jestli se to odlepi od zeme a taky jestli se jim podari s tim "Czech Smejd" zazrakem taky vratit a pristat! Takze ted z toho nadela Sadam nerizeny strely, napumpuje do toho Sarin, nebo neco lepsiho a potom se bude modlit, aby to nahodou nepriletelo zpet a nepokropilo ho to jeho sameho, jak shora uvedeno ridit se to neda. Tak zadny strach, ze by to nahodou pouzili. Preci nejsou sebevrazi. Ti jsou jenom v Palestine a ty on jenom podporuje, ale sam se nepujde prece vyhodit do luftu na nejkej blbej Zidovsej autobus! Takze zadnej strach, vsechno je jen Americka a Britska Propaganda, kterou pripravil uz Goebels, jeste kdyz slouzil za Hitlera v hrdinne Evrope vedene nejhrdinejsima Francouzama a Cechy!!!
0/0
24.9.2002 15:21

barbudo

Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Když byla řeč o boji proti blbosti. Která cvičná letadla z doby L-29 byla lepší?
0/0
24.9.2002 15:50

Krut'as

Re: Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
No prece dvoumistny Rogala! Ty aspon litaly Na co vlastne vyrabelo Cesko "zavodnicky" s kridlama a este bez brzd "F" jednicky maj kridla nahore a dole, ne po stranach, jako ty kolobezky Delfini. To vam furt jeste nedoslo
0/0
25.9.2002 4:00

barbudo

Re: Re: Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Když už byla zmínka o rogalech - v době Delfinů nebylo rogal. Mimochodem Delfin má brzdy podvozkových kol i brzdící štíty.
0/0
25.9.2002 7:04

Krut'as

Re: Re: Re: Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
No jo ale nema kotvu a ta je na mori dulezita! Barbudo ty to prosim te furt nechapes?
0/0
25.9.2002 7:20

taky občan

Re: Re: Re: Re: Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Vaše Excelence, nebuďte jako moje žena. Ta taky, co nechce, nevidí a neslyší....
0/0
25.9.2002 9:12

Jan

Re: Re: Re: Re: Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Pruďasi, jak ty to děláš, tobě se už tady říká Vaše Excellence?!
0/0
25.9.2002 9:26

taky občan

Re: Kluci ted uz vopravdu zadnej strach!!!
Vaše Excelence, nevzpomínejte na to, jak jste pomáhal v Biafře montovat na ně ty kulomety, rozčílí Vás to. A dejte na svůj národ, termofor už je v posteli  připravený....
0/0
24.9.2002 16:25

Libor

Odkud pochází podklady ?
Podle faktické úrovně článku bych to tipoval na "oblíbeného" manipulátora a exhibicionistu Rosse Hedvicka. Laik s otevřenou "hubou" civí, co se to zase stane za světovou pohromu, odborník se nemůže udržet smíchy. Článek podobné úrovně bych očekával v Blesku a nebo obdobných periodikách, ne na iDNES.
0/0
24.9.2002 15:08

hub

Delfíni?
Tohle zavání kachnou nebo zoufalou snahou Blaira ospravedlnit útok na Irák. Nevím, jak z fotografie mohli poznat, že se jedná o speciální nádrže na chemické látky a ne třeba o přídavné nádrže na palivo, které L-29 Delfín měly. Nevím, proč by Saddám předělával proudová letadla, když má k dispozici daleko vhodnější nosiče - rakety. Propaganda - to je věc, člověk se nestačí divit, co dokáží novináři (a specielně čeští) vyprodukovat za nesmysly. Nechme se překvapit, co dalšího si novináři vymyslí.
0/0
24.9.2002 14:52

hub

Delfíni?
0/0
24.9.2002 14:46

Honza

Neviděli tam v tom hangáru náhodou naše Čmeláky?
Bůhví, co to po tom zásahu hangáru viděli. Beztak to byla práškovací letadla.
0/0
24.9.2002 14:26

Jimmi

Čmelák...!!???
Tentokrát se zřejmě nespletli novináři ale určitě světové špionážní služby. Původně v originále se jednalo o práškovací československý letoun Čmelák, což kdosi přeložil na proudový československý letoun Delfín (taky zvíře, ne?)
Celkově je to naprostá hovadina. L29 byla ve své době velmi kvalitní cvičná letadla, nevýhodou byly pouze pohonné jednotky které měly tuším asi poloviční životnost do generálky než srovnatelné západní. Ale na to že to bylo vyvíjeno vlastními silami za socialismu a ještě jenom v tomto jednom typu... stejně klobouk dolů. Jenže bez servisu už to dneska v tom Iráku nemůže lítat, tomu nevěřím... a udělat z toho bezpilotní....?
0/0
24.9.2002 14:24

Vašek

Opravdu kvalitní novináři!!!
Opět se potvrdila kvalita našich novinářů. Kdepak asi přišli na to, že L-39 vyráběl Motorlet a že jehonástupnickou organizací je Aero Vodochody. Motorlet už se sice jmenuje Walter (jako za první republiky), ale Aero Vodochody je pořád Aero Vodochody a v i pod touto hlavičkou bylo výrobcem L-39 Delfína. Motorlet jim pouze dodával pohonnou jednotku motor M-701.  A to je přece jen trochu něco jiného něž kompletní letadlo!
0/0
24.9.2002 14:05

happy

Re: Opravdu kvalitní novináři!!!
L29 delfin, ne L39.. to by pak musel byt albatros..... ale to je jenom takova prkot. vice mne na tom clanku pobavila v tomto kontextu zcela zbytecna informace o otackach motoru. kdyby treba napsali maximalni rychlost, nebo rozmery, ... :o)
0/0
24.9.2002 14:23

Marek Dvořáček (iDNES.cz)

Re: Opravdu kvalitní novináři!!!
Máte samozřejmě pravdu. Omlouvám se za chybu. Již je to opraveno.
0/0
24.9.2002 14:36

Petr

A kde je ta zpráva?
Jen možná trochu odtažitý detail. Právě jsem četl obdobnou zprávu na flashnews, tedy inetovém listu Práva. Právo nepatří na rozdíl od Vašeho listu k mým nejoblíbenějším, nicméně v tomto případě mu musím vysmeknout poklonu, protože jako u jediného z našich listů jsem na jeho stránce našel přímý hypertextový odkaz na na zprávu Britské vlády o Iráckých ZHN v originále. Myslím, že to je přesně to, co od novin chci, shrnutí, případně komentář, potom ale i přístup k nepřežvýkanému zdroji informací, který podle svých časových možností využiju nebo ne, internet je pro to základna naprosto ideální.
0/0
24.9.2002 14:03

Krut'as

Zadnej strach!!!
Jako eroplan se tomu rikalo kolobezka a jako takova to moc nelitalo. Tak proc z toho neudelat aspon rizene strely? Dalsi problem, ridit se to taky neda! Tak jaky strach! Saddam do toho napumpuje Sarin nebo neco lepsiho a potom uz bude jen doufat, ze to neprileti nazpet a nepokropi ho to jeho sametneho. Vzdyt se jedna o kvalitni Czech smejd, tak opravdu zadne obavy,ze by to treba pouzili, se shora uvedenych duvodu!!! So there is no problem, see
0/0
24.9.2002 13:56

taky občan

Re: Zadnej strach!!!
Vaše Excelence, je vidět, že sám vidíte, že se tedy nemáte čeho bát, a bude tady o Vás dobře postaráno....
0/0
24.9.2002 14:34

Vašek

Re: Zadnej strach!!!
Vůbec nesouhlasím s tím označením Czech šmejd! Ve své době vzniku (už je to víc jak 40 let) to bylo jedno z nejlepších cvičných proudových letadel na světě. V té době jsme v tomhle směru ještě příliš nezaostávali za špičkou světových výrobců letadel. Ještě byli v produktivním věku konstruktéři z první republiky, kteří to uměli. A jistě nepopřeš, že za první republiky česká letadla  patřila ke světové špičce.  Zaostávání začalo až pár let po vzniku L-39 a to ne kvůli tomu, že by to konstruktéři už neuměli a pak teprve se začalo zapomínat. No a to, že to moc rychle nelítalo, bylo dáno tím, že to bylo určeno jako cvičné letadlo pro počáteční výcvik pilotů proudových letadel. Začínajícího řidiče auta také neposadíš rovnou do závodního speciálu! 
0/0
24.9.2002 14:39

Vašek

Re: Re: Zadnej strach!!!
Sorry, samozřejmě L-29 - opět překlep.
0/0
24.9.2002 14:42

nadporučík Lukáš

Jsme v tom namočeni
Český Delfín rozvrátil mír na Středním Východě
0/0
24.9.2002 13:54

Zlý kukuč

L29
V tom případě klobouk dolů před iráckými techniky. Adaptace L29 na bezpilotni stroj je docela slušny inženýrský vykon, asi Saddamovi neslouží žádní blbci. Znamená to kompletně digitalizovat avioniku a sestavit algoritmy pro řízení letounu - prakticky tedy předrátovat celé letadlo (nutná i výměna všsch čidel) a vyvinout řídící jednotku s vlastním SW sladěným s drakem. Docela by LZ Kunovice mohli koupit licenci, starých L29 schopných přestavby je jako maku...:-) Jenom jestli to náhodou není kachna - nedovedu si dost dobře představit kvalitní aerosol vyrobený za letu L29 - pádová rychlost je tuším kolem 160 km/h u letounu bez zátěž, tedy se zátěží aspoň 200km/h s vysunutými klapkami. Otázkou též zůstává kde je umístěno zařízení na tvorbu aerosolu pod trupem, pod křídly ? Ani jedno místo není vhodné, povede ke kondenzaci a snížení účinnosti látky - pokud vyřešili i tohle pak bych se skutečně zajímal - neví někdo, kde najít podrobnosti?
0/0
24.9.2002 13:52

Vážný

Re: L29
Jen mi neni jasne, proc by se Irak snazil, aby letoun byl bezpilotni.... (Urcite ma dostatek muzu pripravenych k obeti pro prezidenta...)
0/0
24.9.2002 13:57

barbudo

Re: Re: L29
Možná podléháte obecnému matení pojmů a dojmů. Saddám a islámští fanatici vůbec nejsou totéž.
0/0
24.9.2002 14:01

night

Re: L29
Britské ministerstvo obrany předpokládalo, že na letecké základně Tallil Iráčané pracovali na přestavbě letounu L29 na bezpilotní verzi schopnou nést na značnou vzdálenost chemické a biologické zbraně. Proto na zmíněnou základnu udeřilo v noci 18.prosince 1998 v rámci operace Desert Fox britské TORNADO a dosáhlo přímého zásahu hangáru. Informaci o přestavbě L29 přinesl také americký AW&ST a další periodika.
0/0
24.9.2002 14:15

barbudo

Re: L29
Třeba to ani nebude takový problém. Co když "automatika" bude řídit pouze vzlet, stoupání na letovou hladinu s tolerancí 200m, otočit na stanovený kurs, držet kurs v toleranci cca 10 stupňu, po předepsaném čase zapnout rozprašovač, po dalším předepsaném čase zapnout autodestrukci případně strmý sestup. Tohle není žádný problém a nemusíte nic digitalizovat a nepotřebujete na to ani počítač. Koloběžka létá sama, stačí nehrabat do řízení příliš rychle. Jenom možná bude chtít postrčit na startu, aby nevyjela z dráhy. (Mimochodem, viděl jste automatiku, která řídila V1 či V2 ? Byl to jednoduchý mechanický kolovrátek.)
0/0
24.9.2002 14:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.