Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spolana sečetla uniklý chlór

Neratovická Spolana sečetla chlór, který během srpnových záplav unikl z jejích skladů. Celkem uniklo téměř 81 tun chemikálie, z toho 79,8 tuny skončilo ve vodě a 760 kilogramů v ovzduší. Čísla zvěřejnil Jan Martínek, mluvčí Unipetrolu, jemuž neratovická chemička patří. Chemikálie do okolí továrny poprvé pronikla 15. srpna odpoledne. Pak začala Spolana uskladněný chlór zpracovávat na neškodný chlornan. Druhý únik zaznamenali obyvatelé v okolí podniku 23. srpna večer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dioxinový kouř

Sapona
Spolana sečetla chlor a zjistila, že
 Chlor + Chlor = dva Chlory = dezinfekce = čistý vzduch.
Díky, Spolano, za všechno, cos udělala pro lidi, žes jim dala práci...
0/0
10.9.2002 11:23

človíček

Kam vítr tam Martínek.
Ještě nedávno pan Martínek tvrdil, že ze Spolany uniklo jen nepatrné množství "Jedů". Dokonce vedení spolany zavrhlo výsledek odborných testů a rozborů, které prováděla profesionální firma. Dnes se nestačím divit, co to ten Martínek zveřejnil. Spolana se stala díky vedení časovanou bombou. Dnes ráno jsem potkal kamaráda z chemické jednotky, která prováděla zásah ve Spolaně. No dozvěděl jsem se dost. To, že Spolana již zajistila úniky "jedů" je sice dobré, ale co to ostatní zařízení, které je v dezolátním stavu. Spolana je zadlužená a na údržbu nejsou peníze. Spolanu bych zastavil a dal vše do řádného stavu dle platných norem. Pak teprve zahájit výrobu. No a pokud na to stát nemá, tak ať tu Spolanu raději zruší. Povodně můžou "nedej Bože" přijít i příští rok. A zase nám budou cpát šrouby do hlavy, pokud to přežijeme.
0/0
10.9.2002 9:37

abc

Normalne se do techto diskuzi nazapojuji, ale to uz fakt nejde. BOBR by se mohl(a) taky nekdy podivat do mapy, nez neco placne - Kam asi plaval Gascon, ze plaval kolem Spolany?? To chtel jako do Krkonos nebo co?? Co se tyce uniku chloru, tak nejde ani tak o to, jak moc je nebo neni skodlivej, ale jak Spolana informuje. Ted rekli 80tun, ale podle zasahujicich hasicu jen pri prvnim uniku uniklo 100tun a podle informaci z krizoveho stabu uniklo behem 3 (nevim proc se najednou pise pouze o dvou) uniku celkem az 400tun.
0/0
10.9.2002 6:42

Dioxin

Re:
Správně, Gaston neplaval kolem Spolany, ale Spolana kolem Gastona!!
0/0
10.9.2002 10:37

Petr

POVODNE.AKTUALNE.CZ
Novy exkluzivní fotky (kazdy den), porad super zpravodajstvi a dokonce i vtipy o povodnich. http://povodne.aktualne.cz/ 
0/0
9.9.2002 21:46

Vitousek

vzycky to odnese obycejnej clovek
Cela banda z vedeni Spolany by se mela zavrit do mistnosti a dat jim trochu nazrat jejich vlastnich jedu.
0/0
9.9.2002 20:22

Jirka

co vsechno uniklo
Co všechno uniklo o povodních i po povodních se dozvíte na stránkách http://www.havarie.arnika.org/ - tam si můžete přečíst i vše o Spolaně Neratovice a o tom, jak se tento podnik vlastně chová k tak závažným věcem jako je únik nebezpečných látek do Labi. V současné době se také zveřejnilo kolik dioxinů naměřili laboratoře za Spolanou. http://www.arnika.org/tz.shtml?x=101090
0/0
9.9.2002 18:11

Mgr Prděný Josef

Paráda Větrný opět zde - už jsem se lekl, že jej spláchla voda.
0/0
9.9.2002 18:00

alena

lži a lži
všichni z vedení Spolany a starostka Neratovic už měli sedět v base, starostka zakázala vydávat plynové masky, aby nebyla panika, vedení zalhalo o poškození záchranářů a o množství uniklého chloru- ten chlorový mrak došel přes Brandýs n/l až do Mstětic a Zelenče, škody na zdraví a porostech nikdo už nevyhodnotí- hygienici jsou na ho,.. jako při Černobylu
0/0
2.9.2002 14:20

BOBR

...
Cloveku pri cteni techto alarmujicich skutecnosti az mrazi. O to horsi je laxnost nekterych jedincu. Nicmene jsem nikde necetl verohodnou informaci o mnozstvi uniklych dioxinu. A zajimave je i to ze jednou jsou alfa-olefiny prirovnavany k malinove stave, a podruhe se jedna o jedovatou latku. Bylo nekde zverejneno na co zemrel uprchly lachtan Gaston :), ktery proplaval kolem Spolany?
0/0
2.9.2002 13:18

Karel

aktivisti ?
Ne že by byla Spolana bez viny, ale oni si Ti "eko"aktivisté ty uniklé chemikálie vymyslí i kdyby žádné neunikly. Je to princip jejich tažení proti chemii vůbec. Otázka je, zda si je nenajala právě konkurence, které je Spolana jistě trnem v oku. Jak už to tak v praktikách aktivistů bývá zvykem.
0/0
1.9.2002 11:03

OKRKLO

klidek de o h.....
nechapu ze se s to ho muzou vsichni posrat, nekolik tisic tun chemikalii... no a co? nejaky sracky splachne voda, neco roznese vitr, neco zustane v pude, ktera zustane par let lezet ladem a imbecilni ekologicky aktivisti budou prudit zas nekde jinde..... vzdyt de vo hov...
0/0
30.8.2002 17:38

Dioxinový mozek

Spolana a jedy
Hmmm, zajímavé názory. Každopádně bych rád napsal, že přehánění o stavu Spolany ještě málo vystihuje skutečnost. Pracoval jsem tam před léty, a jak říkal ten pán v televizi "takový malý Černobyl", tak to tam vypadalo i před povodní...
Každopádně, co tady píše pan kolega chemik, že se jako nic nestalo, když se rozpustil (NH4)2SO4 ve vodě - ano v pohodě, ale v tom množství několika tisíc tun by byla škodlivá pro životní prostředí i kuchyňská sůl, už proto, že je to pro normální polabskou nížinu cizorodá látka. Záleží taky přece na kyselosti půdy atd... jak to bude reagovat (i s dalšími vyplavenými chemikáliemi).
Pamatuju si, že hned vedle skladu síranu amonnýho byla betonová ohrada a za ní nejaký "miniprovoz" ještě z dob Hitlera. Bohužel, ani jako zaměstnanec jsem se stejně nedozvěděl co to bylo. A tak bych mohl pokračovat. Dobrá, ukecali jste mně: Pamatuji na jednoho dělníka, co na noční směně vypustil z nedbalosti do kanálu (tj. do labe) 1000 litrů černého pigmentu na barvení střiže. No, dyk se vlastně nic nestalo, je to dávno, a střiž už stejně nejede.
A dobrá zpráva: Znám pěknou řádku zaměstnanců Spolany, kteří si přejí, aby to konečně zavřeli a zalili betonem.
 
0/0
30.8.2002 17:05

Maja

Re: Spolana a jedy
Taky znám Spolanu, bývaly tam stranou zarezlé sudy v kopřivách kdoví s čím, ženské měly laboratoře nad těmi dioxiny - pak když po letech pohrozily zveřejněním, obratem dostaly nový barák. Hasičská  auta tam ječela každou chvíli. Chloru si tam užil každý, pamětníci měli hodně zážitků, bohužel ani mne neminul, díky nějakému nedbalému provozákovi, který vyplachoval cisterny a v odpadu se smíchala kys. chlorovodíková s louhem a chlor bylo postaráno. Byl to jen mráček, přesto nás na zdravotním středisku skončilo asi dvacet. Taky tam byl takový veliký kulatý zásobník, prý s VCM, potřebným pro výrobu PVC.  Na civilní obraně se říkalo, že to má sílu  jako malá atomovka a  stačilo by to i na Prahu. Jak je to teď, nevím - po jedné z provozních havárii  mne nic už ve Spolaně neudrželo, přes moje VŠ vzdělání a bývalém zápalu pro obor.     
0/0
30.8.2002 22:57

Don Antonio Soprano Sr.

Stejne jako v Cernobylu
At uz voda - hruza byla petisetleta nebo tisicileta, chemicka tovarna neni fabrika na kosile. V kazdem takto rizikovem odvetvi/miste maji byt pripraveny krizove plany pocitajici s tritisiciletou vodou a kroupama velikosti melounu k tomu. Ovsem co bych trestal zalarem natvrdo, je laxni pristup managementu k informovanosti (nejen) okolniho obyvatelstva. Jsou stejni jako v '86 bolsevici v Cernobylu - vse je pod kontrolou a v norme, dobrou noc! Stovky tun agresivnich chemikalii a tezkych kovu v Labi??? Bydlet u Neratovic, pri prvni koprivce bych zazaloval management chemicky o miliardy. - A pak dal 90% na charitu.
0/0
30.8.2002 15:25

Jana

Re: Stejne jako v Cernobylu
Trochu bych tě opravila, nejsou stejní jako bolševici v Černobylu, jsou to stejní bolševici jako před osumdesátým devátým. V\pouštění chl=oru do vzduchu při každé mlze a po nocích. Lidi, který v šeedesátých a sedmdesátých letech chodili po ránu do práce nebo do školy by mohli vyprávět, jak vždycky dorazili slzící a chrchlající a nadýchaní sajrajtů ze Spolany. Nakonec stačí prokázaná úmrtnost pracujících Spolany - pro nás ostatní to ale jedovatý není :-)
0/0
30.8.2002 15:42

Jana

blbý plky na pražáky začnou ve chvíli, kdy se bude Praha evakuovat kvůli úniku chlóru ze Spolany - budou to plky typu když je chlór neškodnej pro nás, proč by škodil pražákům :-D
0/0
30.8.2002 15:24

300802

.. celkem nic, jenom je pátek odpoledne, takže se vesničani snažej zachránít si na silnicích krky, protože pražáci vyjeli ven ...
0/0
30.8.2002 14:50

antivesnican

Waw
Zadny blby plky na prazaky?Co se to deje?
0/0
30.8.2002 14:32

WEOF US

network entity report
>> w a r n i n g >> p e r i f e r i e s w i l l b e o v e r l o a d e d >> c i r c u m f e r e n c e r e p o r t s d a n g e r o f c o n f u s i o n a n d W E O F U S s y s t e m i n s t a b i l i t y >> p l e a s e h u m a n c o n v e r s a t i o n i s r e q u i r e d t o b e r e d u c e d o n t h a t c o h e r e n t w i t h d i s c u s s i n g t o p i c s >> t h a n k y o u >> W E O F U S
0/0
30.8.2002 14:18

.

.
0/0
30.8.2002 13:50

Kdosi

Omluva za hrubku
Ještě jednou k "Něco o odbornících".
Samozřejmě ne v křových ale v křovích.
Omlouvám se za hrubou chybu.
0/0
30.8.2002 13:24

Jonáš

Re: Omluva za hrubku
Ani to není správně...křoví je podstatné jméno pomnožné a proto nemá množné číslo...stejně jako např. uhlí
0/0
30.8.2002 13:29

Kdosi

Re: Re: Omluva za hrubku
Dobrá dobrá, předpokládám, že ČJ je Vaše hoby či povolání. Nebudu Vám fušovat do řemesla.
0/0
30.8.2002 13:31

Mgr. Větrný Josef

Re: Re: Re: Omluva za hrubku
Nikoliv "hoby", ale hobby, prosím. S pozdravem Mgr. Větrný Josef
0/0
30.8.2002 14:21

Mgr Prděný Josef

Re: Re: Re: Re: Omluva za hrubku
Paráda Větrný opět zde - už jsem se lekl, že jej spláchla voda.
0/0
9.9.2002 18:00

Inkvizitor

Re: Re: Re: Re: Omluva za hrubku
Jak jste zvládli záplavy ? My už se snad příští týden vrátíme do původních prostor. Jsem rád, že jste se vrátil, snad už ten vtipálek dá pokoj.
0/0
10.9.2002 9:40

jaran

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
30.8.2002 15:01

Kdosi

Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Z Článku : (uvedl pan Miroslav Šuta, expert ekologického hnutí na dioxiny) //Do řeky také podle Spolany uniklo například 2 380 tun síranu amonného. "To je neuvěřitelné množství," komentuje Šuta. "Síran amonný se přidává do průmyslového hnojiva. Nebezpečné jsou především dusičnany, které v takovém množství dokážou kontaminovat půdu a zničit úrodu."//
Můj komentář k těmto laickým výkřikům : Pan Šuta asi nerozpoznává rozdíl mezi "amonný" a "dusičnany", je to totiž něco úplně jiného, pouze obě tyto sloučeniny obsahují dusík. Pane Šuta, dále : dusičnany (o kterých jste začal nevím proč vykřikovat vy) půdu nekontaminují, protože se na zeminu nesorbují a odejdou s prvním deštěm, mohou být ve vyšších koncentracích přítomné ve vodách, zvlášť podzemních, ale v půdě, promiňte, ne."Zničení úrody způsobené dusičnany" je také nesmyslné tvrzení (nebudu se o tom rozepisovat).
Tyto "odborné" informace experta ekologického hmutí jsou asi na úrovni "Dusičnany čekávají za temných nocí v křových, aby kolemjdoucí přepadávaly a otravovaly zvlášť zákeřně".
Neobhajuji Spolanu, ale tyto experti ekologických hnutí jsou často dezinformátoři a vyvolávači paniky bez erudovaných znalostí problematiky. Lidé, berte je s rezervou!!!Novináři pochopitelně na závažně znějící informace letí... Je to Kocourkov.Kdo jsem?VŠ, chemik-technolog, obor technologie ochrany prostředí.
 
0/0
30.8.2002 13:21

Jonáš

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
VŠ chemiku-technologe, divím se, že jsi se vůbec dostal na vysokou školu, protože s tvojí češtinou by jsi neprošel ani u maturity !!!! Slovo křoví nemá množné číslo, natož aby tam bylo "y" !!!!
0/0
30.8.2002 13:26

Kdosi

Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Vážený pane, svou chybu jsem uznal a ihned napravil,přečtěte si můj druhý příspěvek o 4 minuty po tom prvním. Udělalo Vám to aspoň dobře?
0/0
30.8.2002 13:29

Jonáš

Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Chyubu jste neopravil, viz moje vysvětlení výše...
0/0
30.8.2002 13:32

Kdosi

Re: Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Vaše námitky uznávám, ale už mne prosím "nebijte" a napište mi něco o obsahu.Věříte jim?
0/0
30.8.2002 13:35

Jonáš

Re: Re: Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Taky těm "ekologickejm" aktivistům nevěřím...ale ani těm "odborníkům" ze Spolany.....
0/0
30.8.2002 13:39

kacenkin

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
10.9.2002 10:05

Jarda

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Tak co by člověk nechtěl od experta který tvrdí že rtuť plave. Starý provoz elektrolýzy ze které měla tato rtuť uniknout už se nepoužíva cca 30 let, co by ta rtuť ještě dělala na povrchu aby ji jak pan Šuta tvrdí spláchla ta povodeň mimo to je to od koryta Labe minimálně 200m nevím zda je rtuť tak dobrý plavec :-)
0/0
30.8.2002 13:32

Pepa

Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
No, náhodou, thle jsem se byl koupat a něco lesklého tam kolem mne kraulovalo...
0/0
30.8.2002 13:37

Lacas

Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Nebyl to lachtan ??
0/0
30.8.2002 14:12

Mgr. Větrný Josef

Re: Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Byl to značně rtuťovitý lachtan ! S pozdravem Mgr. Větrný Josef
0/0
30.8.2002 14:22

Miroslav Šuta

Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Nikdy jsem netvrdil, ze rtut plave. Podle zjisteni Ceske inspekce zivotniho prostredi se jiste mnozstvi rtuti nepochybne rozpustilo ve vode a dalsi rtut byla pri poklesu hladiny odplavena v sedimentech. Jinak i mne prekvapilo jak obrovsky je i po 30 letech kontaminovana povrhova vrstva zeminy. Nebo se domnivate, ze 37 g rtuti na kg zeminy je malo? http://www.greenpeace.cz/release/02/020718.htm
0/0
30.8.2002 16:54

OKRKLO

Re: Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
to by me docela zajimalo kde nachazi takovato zemina tak bohata na tento cenny kov???????
0/0
30.8.2002 18:10

Frantisek Josef I

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Plne souhlasim. Pan Suta by mel neco vedet o chemii a potom davat informace stejne chemicky vzdelanym pisalkum. Nedovedu si dost dobre predstavit jak by Spolana vsechno zabezpecila tak, aby ani petisetleta voda nic neodnesla. V budoucnu by se asi mela prestehovat na horu Rip. 
0/0
30.8.2002 13:59

Frantisek Josef I

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Plne souhlasim. Pan Suta by mel neco vedet o chemii a potom davat informace stejne chemicky vzdelanym pisalkum. Nedovedu si dost dobre predstavit jak by Spolana vsechno zabezpecila tak, aby ani petisetleta voda nic neodnesla. V budoucnu by se asi mela prestehovat na horu Rip. 
0/0
30.8.2002 13:59

Jan von Hans

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
0/0
30.8.2002 14:42

Miroslav Šuta

Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Vazeny "kdosi", bohuzel v rychlosti v vzniku clanku doslo patrne k tomu, ze nekolik mych vyjadreni bylo smichano v jedno postradajic smysl. Jakmile jsme chybu zjistil, pozadal jsem redakci o opravu., k niz doslo. Jen tak mimochodem jsem z analyticke chemie a chemicke vyroby maturoval a absolvoval jsem 4 semestry postgradualni studia toxikologie.  ... a co se tyka vlivu dusikatych hnojiv na kvalitu potravin, rad Vam poskytnu patricne podkaldy. S pozdravem MUDr. Miroslav Suta
0/0
30.8.2002 15:08

Kdosi

Re: Re: Něco o odbornících a expertech ekologických hnutí
Dobrá - tedy "vina" za tento pa-článek, resp. pochybné informace je na redaktorovi/redakci. To mne nepřekvapuje a věřím Vám to. Je to přesně důvod, proč já bych s novinářem takhle vůbec nemluvil. Raději napíšu článek do časopisu a stojím si za přesným obsahem. K dusičnanům - znehodnocení potravin dusičnany nepopírám, zvlášť pro kojence,že?Ale v článku nepadlo o potravinách pokud vím ani slovo. Řeč byla o úrodě a kontaminaci půd. A s tím opravdu nemohu souhlasit. Ten článek je prostě výkřik katastroficko-nepravdivých pseudoodborných informací. Nerozporuji to, že problematice rozumíte, ale asi není dobré takto poskytovat informace někomu, kdo je zamíchá, přefiltruje a udělá z toho takovouhle jedovatou  pohádku.
PS: Pro pobavení. Asi před 5 lety vyšel v MF článek s fotkou člověka, někde na Mostecku, jak jde v mlžném oparu a zakrývá se pusu šátkem. Komentář byl: "Obyvatel Mostu si alespoň šátkém chrání dýchací ústrojí před vzduchem plným škodlivého dusíku".(tak nějak). Pro širokou veřejnost: Dusíku je v ovzduší přirozeně "jen" 79,3 %.!!!!
0/0
30.8.2002 15:28

mm

duchovni pricina zaplav - viz www.vesmirni-lide.cz
duchovni pricina zaplav - viz www.vesmirni-lide.cz - telepaticke sdeleni s nazvem Ocista nekonci a pokracuje
0/0
30.8.2002 13:20

Dogman (pejskař)

Proč se mlčí o psech ?
Vůbec se nepíše tom, jaké dopady měly ty jedy na psy. Ostatně,není projevem cynismu i to, že dosud nebyl zveřejněn ani hrubý odhad, kolik psů a pejsků zahynulo při povodních ?!
0/0
30.8.2002 12:36

Re: Proč se mlčí o psech ?
... ale zase se snížil počet dětí napadených vzteklým nehlídaným psem. Taky pozitivní, ne ?
0/0
30.8.2002 12:52

Re: Proč se mlčí o psech ?
...a taky kočiček. Kdyby plavala nějaká blonďatá kočička kolem mě, určitě bych si ji vylovil a vzal domů. Akorát nevím, jestli by mi manželka dovolila si ji ponechat :o(
0/0
30.8.2002 12:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.