Diskuze

Metro hazardovalo se životy

Je středa dopoledne. Praha je zatopena, stanice metra jsou pro cestující uzavřeny, ale v podzemí jsou stále lidé. Mají jasný rozkaz: stanice neprodyšně uzavřít tlakovými uzávěry. Jenže několikatunová vrata jdou uzavřít pouze zevnitř. Pracovníci Dopravního podniku se dobrovolně uvězňují v pražském podzemí. Čekají na poslední vlak, který je později odváží jedinou stále volnou cestou - směr Smíchov. Krátce poté opuštěné temné stanice zaplavuje voda.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jirka

28. 8. 2002 16:31
Nemáme metro...
Teď už nám mimopražští nebudou závidět naši socku. Jezdíme hezky busem, tramvají a nebo na kole. Auto je v Praze zbytečný kus plechu...
0 0
možnosti

SHACHISTA

27. 8. 2002 18:38
Pesky
Promin, ale ackoli bydlim v Praze a pracuji take v Praze, mam to do prace pres 30 kilometru. Verim tomu, ze u vas ta naves jde prejit, ale ja si s 12hodinovou pracovni dobou nemuzu dovolit 5 hodin cestu. Opravdu bych metro opet uvital v plne forme, nebo alespon s prujezdnymi ponicenymi stanicemi. S pozdravem:(
0 0
možnosti

Dan

27. 8. 2002 15:28
Jezděte na kolech
Doufám, že se prvně pomůže lidem, kteří po povodních nemají nic, hlavně na venkově. Ale jak znám náš pragocentrizmus tak v prvé řadě bude zase Praha a potom za několik let všechno ostatní. Metro může zůstat klidně zavřeno několik měsíců. Pražáci můžou chodit pěšky nebo konečně jezdit na kole a né být pořád leniví a vozit si prdel.
0 0
možnosti

Černítko

27. 8. 2002 16:05
Re: Jezděte na kolech
kolik km to máš ty do práce?
0 0
možnosti

jano

27. 8. 2002 15:20
vlastne to dopadlo este celkom dobre,
nikto tam neostal a skody su len materialne, sice obrovske, ale po case sa to da do poriadku. Casom niekto dostane trochu po papuli, ale opravene metro bude urcite lepsie, ako to predtym a papalasi si budu davat vecsi pozor. To u nas (v Bratislave), pri tych debiloch, co tu mame, by sa metro (ak by sme ho mali) zatopilo, aj keby bolo na kopci.  
0 0
možnosti

Joao

27. 8. 2002 14:45
Lidé čtěte
konečně nějáké zprávy od člověka co o tom něco ví: http://www.blisty.cz/txt.php?id=11409&iid=1116" target="_blank" rel="nofollow">http://www.blisty.cz/txt.php?id=11409&iid=1116
0 0
možnosti

Vláďa

27. 8. 2002 13:35
Metro a voda
Je to sice pravda, ale jedna věc je jistá.Kdyby dodrželi harmonogram uzavírání, tak jsme již dnes mohli jezdit v klidu v metru a nemusel by být tak velký dopravní kolaps.Dál bych zavřít toho kdo se na to vykašlal.
0 0
možnosti

gryyn

27. 8. 2002 14:04
Re: Metro a voda
Musim Ti oponovat - i kdyby to zavreli vcas, urcite bychom dnes nejezdili v pohode v metru. Jednak by nejaky cas zabralo odcerpani vody z vestibulu a jejich nasledne sanovani a opetovne zprovozneni. Nektere stanice by byly patrne i tak dlouhodobe uzavreny, nehlede na to, ze jedna nebo dve stanice by se mozna vlivem toho omilaneho "selhani tlakoveho uzaveru" skutecne zatopily a trasy by byly docasne preruseny. Nicmene stale by se jednalo o horizont mesicu, a nikoli let, a predpokladam, ze castky na rekonstrukci by byly MAX desetinove oproti tomu co nas ceka. Nevim do jake miry je Vltavska poskozena ani nevim jak se to bude v praxi resit, ale predpokladam, ze nejlevnejsi reseni bude cely tubus odkryt, zakotvit a spojit. Jestli je to realne. Jinak by se asi musel v podstate cely zdemolovat a postavit (vybetonovat) znovu. To je horizont let, nikoli mesicu. A hlavne je to jen okrajovy problem, jinde je to s velkou pravdepodobnosti jeste horsi. Nejsem odbornik, pouze technik. Jsou to me soukrome nazory.
0 0
možnosti

gryyn

27. 8. 2002 13:15
Je v tom zmatek /pripomina mi to Titanik/
Tak predne: dle schematickeho obrazku "ochrannych prostredku stanice metra" je videt, ze prostor stanice lze oddelit od vstupu (eskalatory) uzaverem ("stanicnim") a od tunelu na obou stranach take uzavery ("tratovymi"). Dale se lze docist, ze soupata a uzavery jsou i na vetracich sachtach, kabelovych sachtach a na nouzovych schodistich. (Pravda - otazkou je kde vsude, nicmene bych pocital, ze zejmena v centru by toto vybaveni melo byt kompletni). Mam dojem, ze pri zatopeni povrchu by se spravne mela voda dostat jen do vstupnich vestibulu a pripadne na eskalatory. Zde je stanicni uzaver. Prekona-li voda tento uaver, dojde k zatopeni prostoru stanice. OK. Stanice je uzavrena a do tunelu by se nemelo nic dostat. Prekona-li voda nektere z dalsich dveri (uzaveru), dojde k prostupu tunely danym smerem. To uz mame dva prekonane uzavery. Uzavery ktere jsou spravne dimenzovane a maji to bez problemu vydrzet. Prisli jsme o jednu stanici a dejme tomu o dva tunely v jednom smeru. Zbytek je neporusen a v suchu. Tedy paklize je opravdu zavrene vse co zavrit jde. Nepocitam s tim, ze by vetsina tlakovych uzaveru nevydrzela tlak. Spis jich velka cast nebyla pouzita, protoze nekdo nahore mel pocit, ze metro je prece "nepotopitelne" a chtel to svetu ukazat. Chtel "demonstrovat", ze ackoli je centrum pod vodou, jeho metro dale slouzi, nezavisle na nejakych zatopovych smernicich (1500 kubiku = zavrit metro: pcha, kudy by se tam mohla ta voda dostat, kdyz zavru stanice...). A najednou koukam, ze se tam ta mrcha voda preci jen odnekud objevuje. A neubyva, naopak, tak rychle rychle ! Jak to ze uz neni vse davno zavreno ? Jak ze se to ma podle smernic zavirat ? Ale ono zavirat neco kdyz uz je tam moc vody a nejde elektrika asi moc nejde. Krom toho kdyn uz nam tece do bot, tak se tezko mysli s chladnou hlavou. Proste nekdo dost krute podcenil nebezpecnost vody. Verim tomu, ze z dostupnych prostredku na ochranu prostor metra se jich stacilo pouzit mene nez polovinu. Ale navenek se musi jednat o "selhani zarizeni" ci o "nekvalitu stavby". U nepotopitelneho Titaniku taky byli az prilis v pohode, a pak uz bylo pozde. Ale tam to stalo zivoty. Nas to bude stat kazdeho tisice. Nejen Prazany.
0 0
možnosti

Kominík

27. 8. 2002 13:30
Re: Je v tom zmatek /pripomina mi to Titanik/
Velice rozumne a srozumitelne napsano....Tak jak se zde diskuze vyviji,napadla me jedna zajimava vec(takova soukroma spekulace),co kdyz to nekdo zanedbal umyslne?Cetl jsem nekde,je to asi rok,o tom,ze metro komlexne jako stavba je v celkem kritickem stavu a je nutne mnoho opravit a inovovat.No jo,ale kde na to vzit?Za normalnich okolnosti proste mesto tolik penez neziska,ale povodne by to preci mohli ospravedlnit,co?!A potom nekdo nedavno po povodnich take zajimave spekuloval,kdyz naznacil,ze firma Metrostav potrebuje poradnou novou zakazku(jsem zvedavy na vyberove rizeni,pokud jiz nema monopol,co se tyce metra).Tak jak tak,ci jinak.Vidim v tom opravdu zase,ze me nekdo chce zdimat nebo mozna i okrast..
0 0
možnosti

rýpal

27. 8. 2002 12:49
Zajímavé... Tohle nám ve zprávách neřeknou....
Přesně ve 22.00 v noci z úterý 13. na středu 14. srpna 2002 dostala pohotovostní posila obsluhy ochranného systému pražského metra příkaz sebrat se a jít domů. Poslal je pryč příkaz povodňového štábu. V době, kdy se na město valilo více jak 5000 kubických metrů vody každou vteřinu, zbyli na stanici Palmovka ze sedmi členů ochrany tři lidé a na stanici Florenc nebyl kromě dozorčích nikdo. Otázkou zůstává kdo příkaz vydal. Zatím to vypadá buď na primátora Igora Němce nebo ředitele Dopravního podniku Milana Houfka. Lidem v promočených montérkách pak ve smradlavou vodou zatápěných tunelech šlo doslova o kejhák, když napravovali jejich hru na krizový protipovodňový štáb. A z dramatu potupná porážka. Podle dostupných informací začala během středy voda přes povrchové protipovodňové stěny pronikat nejprve do stanice Invalidovna. Když začala po schodech téct dolů, obsluha nečekala a vysunula tzv. atomový uzávěr pod eskalátory. Povídá se, že příslušný dispečer okamžitě obvinil příslušné pracovníky z anarchie, z překročení pravomocí a přikázal jim uzávěr znovu otevřít. Naštěstí neposlechli a poslali ho do háje. Stejná tragikomedie se odehrávala na stanicích Křižíkova a Palmovka. Tu zradil proud špinavé vody od supermarketu Delvita. Čas běžel a dispečeři stále odmítali aktivovat a zatáhnout traťové i staniční předěly. Jako první byl pak spuštěn předěl mezi Palmovkou a Invalidovnou. Ale do té už vnikala voda kabelovými průchodkami zpod eskalátorů a kolem atomových vrat stříkaly vodorovné proudy vody.Křižíkova dopadla stejně. To všechno přes maximální výkon automatických čerpadel řízených plováky.Stále ještě nebyl zavřen traťový předěl mezi Křižíkovou a Florencí na sedmnáctém kilometru, která je položená nejhlouběji. Dispečink byl neoblomný a stále nesouhlasil: "Nebudeme ho zavírat, musí jezdit vlaky."Když konečně ochrana metra vydala jeho elektromotorům impuls k zavírání, nebyly už pod proudem. Elektrické vedení i s motory vyřadil zkrat. Voda, která tunelem od stanice Křižíkova přitékala, totiž cestou hravě překonala tři čerpadla i s jímkami.Ruční zavírání trvá nejméně hodinu a půl. Na hřídel se nasadí klika a točí a točí a točí do vystřídání. Kliku však neměli. Museli použít velkou nasazovací ráčnu, takže zvedali pár kilo železa navíc. Další zdržení. Později na Palmovce v kolejišti vytryskl gejzír. Voda stříkala z otvoru, kterým měla odtékat. Podnikoví hasiči na vývěr naházeli pytle s pískem. Právě když odešli pro další, ozvala se rána. Stěnu za gejzírem vyrazila voda i s protipožárními dveřmi, které podle očitých svědků přesekly kolej. Stěna byla tenká, stavěná.takzvaně na půl cihly. Z otvoru začal vytékat stabilní rovný proud vody. Hasiči si zapálili cigarety a rýpali do kolegy "hele ty už si vlastně mrtvej". Mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová v televizním šotu prohlásila dveře za protitlakové. Ovšem, kdo někdy skutečně takové dveře viděl, už si je nesplete s protipožárními, byť hodně tlustými dveřmi. Za stěnou byl totiž prostor pro kabely, opět někde uvnitř selhaly těsnicí kabelové průchodky. Palmovka byla na odpis. Postupem času voda dostala stanici Českomoravskou a Vysočanskou, kde se hladina zastavila na více než šesti metrech směrem ke stanici Kolbenova. Podle plánku výškového profilu trasy B, který máme k dispozici, leží Palmovka na 22. kilometru trasy a výše než to, co je zatopeno dále za ní, až ke kilometru 23,213. Tedy k Vysočanské. O spouštění tunelových předělů v této lokalitě nemáme žádné zprávy. "Béčko" měří mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Vysočanská přesně deset kilometrů. Na obou koncích tunelu se hladiny srovnaly do přibližně stejné výšky. To vypadá spíše jako spojené nádoby známé z hodin fyziky na základní škole, než na chráněný protiatomový kryt. Mezi Náměstím Republiky a Karlovým náměstím se nepovedlo zavřít další předěly.Podle bývalých pracovníku závodu Metro není uvěřitelné, že by jich tolik selhalo z čistě technických důvodů.
0 0
možnosti

Joao

27. 8. 2002 13:01
Re: Zajímavé... Tohle nám ve zprávách neřeknou....
Odkud bereš ty informace? Děláš v metru?
0 0
možnosti

Jan

27. 8. 2002 11:55
Spekulace nemají cenu.
Po bitvě je každý chytrý a všichni zpětně ví co se mělo udělat. Rozhodování ve stresu je podstatně složitější. Všude čtu, že se metro mělo zavřít o den dříve. Nemusí to být tak chytré, jak to vypadá. Vznikl by podobný dopravní chaos jako je v Praze nyní. V těchto zácpách a zmatku by se třeba nepodařilo evakuovat všechny lidi. Navíc pokud byly protitlakové uzávěry uzavřeny a nevydržely, viníkem by byl projektant nebo výrobce. Hrozné je, že se spoléhalo na úkryt pro desítky tisíc lidí a on nevydržel ani prostý tlak vody, bez jakékoliv tlakové vlny a tepelného namáhání. Přece není možné kryt pro takovou spoustu lidí nijak neodzkoušet a při první vážnější situaci zjistit, že je to největší hromadný hrob na světě.
0 0
možnosti

pražák

27. 8. 2002 12:07
Re: Spekulace nemají cenu.
Podle mého názoru by měla důkaz o kontrolní činnosti v metru předložit dozorčí rada jako nejvyšší kontrolní orgán DP-Metro,odštěpný závod Praha 4,Sliačska 1 a v této radě dva členové Magistrátu Praha, Ing. Jiří Paroubek a Mgr. Rudolf Blažek.Dovíme se pravdu jak kontrolní činnot dozorčí rady v metru funguje? Nebo staré známe heslo:zatloukat,zatloukat,zatloukat.....
0 0
možnosti

Termíny

Finance

Vláda

Témata

Válka na Ukrajině

Olympijské hry

Nepřehlédněte