Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělsko stáhlo vojáky z Leily

Španělsko stáhlo vojáky z ostrova Leila (Perejil), o který vedlo spor s Marokem. V sobotu krátce po desáté hodině SELČ zmizely dvě vlajky, které symbolizovaly španělskou přítomnost na ostrůvku. Na Leile je 17. července vyvěsili španělští vojáci, kteří předtím vyhnali Maročany. Ti na sporné území vstoupili o šest dní dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dr.

Je to fajn ostrov
Já byl před měsícem v Ceutě (cestou do Maroka) a na ten ostrov jsme chtěli plavat, ale španělský cajti nám dali pokutu 40 euro, že prej ne. No tenkrát mě sraly ty prachy, ale teď už jen to, že jsme tam nedoplavali. Jo jinak v Ceutě maj neuvěřitelně levnej chlast a cigára. Litr kvalitní vodky 5 euro a Lucky Strike 1,2 euro a v Maroku hašiš od 15 dirhamů za gram, vřele doporučuju. Naprosto bezpečný a fakt f pohodě
0/0
21.7.2002 20:46

Roman

O ničem?
Přiblblá skála u břehu.A takový pitomý tahanice kolem.Ale fakt je ten,že ten břeh je Marockej,tak co tam maj co dělat španěláci.To je na tom to nejabsurdnější.
0/0
20.7.2002 15:29

Delirium Tremens

Všechno bylo jinak - aneb dopis kamarádovi z vojny
Já a moji kamarádi z vojny jsme si vymysleli bezva dovču. Domluvili jsme se, že těch pár dnů volna nestrávíme doma, ale uděláme si mejdan na ostrově. Bez povinných modliteb k alláhovi, bez povinné výpomoci na hospodářstvích a dílnách našich otců. Jenom ostrov, pláže, spousty jídla, holky a taky (pssst) nějakého toho pití (kdepak to ten abdul asi shání). Dost pitomé ale je, že jsi v mundůru. Znáš to civil v armádě mít nesmíš a na těch pár dní se nevyplatí nic kupovat. Pozitivní na tom je, že na tě víc letí holky. Negativní zase to, že budíš i pozornost nechtěnou. No ale zatím je tu fajn. Sluníčko svítí, voda v moři je teplá, pláže jsou čisté. Představ si, že ten blbec Omar sebou pořád tahá naši státní vlajku. Prý je po dědečkovy z osvobozenecké války a že je to rodinná tradice. Asi je nějak padlej na hlavu, ale dost možná, že jsme na tom všichni stejně - no každý trochu jinak. No už ji vlastně ani nemá. Když jsme byli předevčírem tady na kopci (bezvy výhled), tak ji ožralej vyvěsil ne nějaký stožár se slovy "Tady jsem doma". Pak ji tam ten vůl zapoměl a dodneška je z toho nervozní. Pořád otravuje, že pro ni musíme znovu vylézt. Kašlu mu na ni - no a ostatní taky. Kdo by se v takovém vedru na ten hrb plazil. Tady na pláži je daleko líp. Ti zahraniční turisti už neví co by roupama dělali. Už hodinu tu lítají nějaké vrtulníky a člověk nemá chvilky klidu. A hele blíží se sem nějaká výprava. V maskáčích? Že by si kolegové z vojny? Že by si udělali dovolenou taky tady? No to tu začne být brzo husto. No ale na co ty kvéry? Co to mají za uniformy? Copak je to za vojáka? ...
0/0
19.7.2002 10:38

Petr

Re: Všechno bylo jinak - aneb dopis kamarádovi z vojny
Mate skvelej sloh. Gratuluju!
0/0
19.7.2002 12:58

Koudelka

Re: Všechno bylo jinak - aneb dopis kamarádovi z vojny
No konecne nekdo, kdo se neboji napsat pravdu!!!!!! Nejmenoval se jedne z Vas Josef Ibn Muamar Svejk
0/0
21.7.2002 12:18

Ivo

Ach ty titulky
Madrid nevyslal vojáky do Maroka, ale na svá území. Až pošle Praha vojáky na Chebsko, taky napíšete, že to bylo do Němec? (Chebsko nebylo české do začátku 14. stol.)
0/0
18.7.2002 15:19

Jan

Re: Ach ty titulky
Německo na začátku 14.století neexistovalo, to ví každý Horák.
0/0
22.7.2002 7:50

Milos

Re: Re: Ach ty titulky
Co tech 300 volu posilanych knizetem Vaclavem kazdorocne do Nemec v desatem stoleti?
0/0
22.7.2002 10:23

Drson

Ja to moc nechapu...
Podle informaci, ktere mam (coz bohuzel nemusi vzhledem k urovni ruzncyh informacnich kanalu stacit) existuje v mori mezi Spanelskem a Marokem skala, ktera nikomu nepatri, a 40 let si na ni nikdo nedelal narok. Ted tam najednou vlitne 6 Marocanu, VZTYCEJ VLAJKU (to je snad dostatecny akt zabrani ostrova, nemyslite?), a kdyz je odtamtud Spanele vyzenou a reknou, ze hned po obdrzeni zaruk, ze se to nebude opakovat, z ostrova odejdou, tak se zacnou Marocani bourit, vyhrozovat a mlit o vyhlaseni valky... No, nejak nasim arabskym pratelum roste hrebinek...
0/0
17.7.2002 19:23

Guderian

Re: Ja to moc nechapu...
Pokud si na ni nikdo nečinil nárok, tak samozřejmě není důvod ji jako věc ničí nullium nezabrat, že.
Jistý nárok si činilo Španělsko na základě nepsané dohody s Marokem či snad právního obyčeje, totiž že ostrůvek nebude fakticky okupován. Ale pokud Maroko prohlásí, že se tak stalo z důvodu své ochrany před zločinci, kteří neokupovaného ostrůvky využívají, a jeho činy budou s tímto výkladem korespondovat (bude tam prezence policejních jednotek přiměřená těmto tvrzeným okolnostem), tak by to IMHO mohlo mít slušnou šanci na úspěch před mezinárodním soudem a byli by pak v právu.
A pokud by již dříve Maroko protestovalo proti španělskému výkladu, že na něm nesmí mít vojáky, tak by ani ten právní obyčej nevznikl.
Ale těžko soudit takhle od stolu, v mezinárodním právu je často v právu ten, kdo má víc bombardérů ...
0/0
18.7.2002 13:07

dandy

Re: Ja to moc nechapu...
Ja to docela chápu. Jde o doznívání dob kolonialismu, jako když vyšije. Ani náhodou se nezastávám akce Maročanů, jednoznačně vojensky obsadili tento ostrov. To je ve stavu nynějšího právního stavu a dohod jejich nepochybné porušení. Ale ani se v žádném případě nemohu ztotožnit s akcí Španělů! Já se ale ptám na jednu věc. Jak je možné, když pominu ony dvě enklávy v Maroku, že tento ostrov, který leží dvěstě metrů od pobřeží (samozřejmě marockého, od španělského je to několik desítek kilometrů), nenáleží přirozeně Maroku. Domnívám, že výsostné vody, náležející přímořekému státu, jsou do vzdálenosti 2 km (nebo 1 míle). Tak o co jde? A takových sporných ostrůvků pár metrů od marockého pobřeží je asi pět.
0/0
18.7.2002 13:20

BL

Re: Re: Ja to moc nechapu...
Zřejmě leží u pobřeží španělských afrických osad a idnes to má šmahem za Maroko,viz titulek.Pak jsou teritoriální vody španělské.
0/0
18.7.2002 16:00

Warner

Nejdriv to Marocani okupujou a pak rvou
Provokujou, okupujou tu skalu jako prvni, a pak rvou, ze je Spanele vyhnali. To, ze porusili dohodu jako prvni, je patrne vubec nezajima. Asi se neco sere uvnitr Maroka, ze Marocke vedeni usodilo, ze je treba uprit zajem obyvatel zeme ven. Urcite nebylo tak tezke najit zaminku a vnejsiho nepritele, proti kteremu je treba se spojit. Ta skala bude cosi jako narodni sjednocovatel a zasterka vnitrnich afer. Neco jako Al-Kajda pro USA, Falklandy pro Argentinu nebo Temelin pro Rakousko ...
0/0
17.7.2002 16:36

předseda

Re: Nejdriv to Marocani okupujou a pak rvou
Pěkná konspirační teorie tady zase, Warnere, i když musím přiznat, že toto (až na tu Al-Kajdu versus USA) bych zde nepovažoval za nemožné.
0/0
17.7.2002 21:53

ferda

Re: Re: Nejdriv to Marocani okupujou a pak rvou
O tom ostatním moc nevím, ale bohužel Al-kajda, potažmo blin Ládín jsou pro Ameriku, resp. Bušla darem z nebes. Opravdu se Amerika kolem svého prezidenta velice silně semkla, takovou podporu, jakou má teď Bušl, měl dřív snad jen Kenedy (kteryho sejmuli driv, nez stih udelat nejakej pruser). Já tam byl, když to bouchlo (rozuměj 11.9.2001) a ty Amíky to hodně změnilo (pro nás želbohu k horšímu, resp. přitvrdilo to jejich zahraniční politiku)...
0/0
19.7.2002 17:17

bcd

Dějiny pojmenují jednou tuto
válku jako "Válku o hovno". Každý vystřelený náboj měl větší cenu než celý ostrov.
0/0
17.7.2002 16:35

MZ

Pindá jenom Guderian ....
Guderiane!!! (rozporuplný nick ...)
 
Dobrý, ale nemá to hlavu ani patu ...
 
Španělsko neměří stejným metrem sobě a ostatním (viz. spor o Gibraltar), ale to neznamená, že v tom to případě není v právu. Nic víc nic míň. Nikdo neječel, že Arabové jsou proradní šmejdi. Zaznamenal jsme tu jenom politování chování Maroka.
0/0
17.7.2002 15:44

Guderian

Re: Pindá jenom Guderian ....
Viz níže příspěvek Svině z jeskyně a Martina ...
0/0
17.7.2002 16:08

Guderian

Kdybyste nepindali ...
Kdyby Španělsko poslalo pár vojáků na jakýsi kus skály, který by nepatřil Maroku a to si na něj ani nečinilo žádný nárok, a Maroko by Španěly zatklo, hned byste ječeli, jak jsou ti Arabové proradní šmejdi už od přírody.
Teď je to naopak a taky máte důvod.
0/0
17.7.2002 15:38

MZ

Realita
Začít diskutovat o tom, jestli byla dřív slepice, či vejce nemá smysl a je hloupé.
Hranice v Evropě jsou od konference v Jaltě neměnné a týká se to i Španělska a Maroka.
 
 
0/0
17.7.2002 14:39

BL

Re: Realita
PAK JSI OVŠEM V JINÉ REALITĚ.
0/0
17.7.2002 17:41

Ivo

Marocká provokace
Je smutné, že Maroko, konzervativní arabský režim s celkem normálními vztahy k Evropě, otestovalo v malém znovu (po jedné generaci) cestu argentinských generálů. Kdyby to nebylo vážné, člověk by řekl, jako malí haranti, kteří se při fotbale staví nad pravidla. Mimochodem, jak přišlo Maroko k Západní Sahaře? Když má být řeč o kolonialismu, tak ne jen o tom starém evropském...
0/0
17.7.2002 14:35

MZ

To není černobílý problém
Jasné je, že arabský svět zkouší, co mu projde. To je fakt. Jde o princip a proto je Španělsko v právu. Nelze zapomínat, že Maroko spolu s Tuniskem jsou moderní arabské státy a podle toho bychom s nimi měli také zacházet a dát jim najevo, že se právě od nich čeká civilizovanější chování.
 
Něco jiného je ovšem, pokud Španělsko na jedné straně požaduje návrat Gibraltaru a samo si nárokuje kolonie Ceuta a Melilla a jeden přihlouplý kámen na Marockém pobřeží. To mi připadá ze strany Španělska pokrytecké. Přitom například obyvatelé Gibraltaru se Španělskem nechtějí mít vůbec nic společného....
 
 
0/0
17.7.2002 13:29

PéKáčko

Re: To není černobílý problém
Španělsko je v právu jen díky tomu, že kdysi bylo koloniální mocností. Jenže kolonie byly území povětšinou dobitá násilím a násílím též udržovaná. Moderní stát, jakým Španlsko pravděpodobně chce být, by se mělo celé své koloniální minulosti zříci a s ní i neoprávněně obsazených území. Kdyby tomu tak bylo, tento spor by zde nebyl.
0/0
17.7.2002 13:34

pozn.

Re: Re: To není černobílý problém
Arabové taky neoprávněně dobyli Maroko a zříkat se ho nejspíš nebudou.
0/0
17.7.2002 14:04

Inspektor Clouseau

Pro Pékáčko
Aha, ale kdo vlastně byl na tom kterém území dřív? Podle tvojí logiky by tedy měly veškeré ostrovy Středozemního moře a značná část okolní pevniny, sahající hluboko do vnitrozoemí, připadnout Řecku. A pokud vím, Arabové jinak než násilím území nezískávali.
0/0
17.7.2002 14:06

Ivo

Re: Re: To není černobílý problém
Španělsko by se taky mohlo vzdát maurské Granady (dobyta 1492), ne? Zatímco Maroku patří Západní Sahara asi od nepaměti, co.
0/0
17.7.2002 14:39

elo

Re: Re: To není černobílý problém
s tim plne souhlasim
0/0
19.7.2002 10:30

Inspektor Clouseau

snad to rychle utichne
Každému, kdo má aspoň základní přehled o světě, musí být jasné, že pokud se pokusí zabrat si dnes nějaké území, byť je to "území nikoho", spláče nad výdělkem. Jen omezenec, který si potřebuje zvýšit sebevědomí ze své malosti, učiní zoufalý pokus něco zabrat. Jen doufejme, že spor o kus šutru nebude mít dopad jako Falklandy, protože stačí, aby jeden Arab na jednom konci světa začal řvát, že je mu ubližováno, a na druhém konci světa v jeho jménu začnou bouchat bomby. Bojim bojim
0/0
17.7.2002 12:23

Ja

Re: snad to rychle utichne
Sefinspektore, ty se nemas ceho bat, s nejvetsi pravdepodobnosti se brzy vyhodis do vzduchu sam
0/0
17.7.2002 12:28

Martin

Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
Maroko podpori Liga arabskych statu, Spanelsko zase EU. Je jasne, ze Arabove v poslednich letech zkouseji trpelivost Evropy a Ameriky, kde se da. Pokud se vsechno zase nejak neuklidni, dojde zcela nepochybne k vetsim konfliktum, potom ke zdrazeni ropy (arabske vydirani) a nakonec asi k valce. Bylo by uz nacase, aby si civilizovany svet pojistit bezpecnost tim, ze odkaze Araby do prislusnych mezi. Ropna pole v Zalivu by se mela dostat pod kontrolu EU a USA, aby nas uz nikdy zadny Arab nemohl vydirat. Jejich kultura je fajn, ale o civilizaci nemuze byt reci. At se modli v mesitach, obchoduji na bazarech a zahaluji si zeny (pokud ty s tim souhlasi) podle libosti. Ale at se nam proboha nesnazi vyrovnat!! Bez zreknuti se Islamu a bez zasadnich zmen ve spolecnosti se nemohou pocitat mezi civilizovane narody a porad budou jen v pozici potizistu, ktere je lepsi drzet si poradne daleko od tela.
0/0
17.7.2002 12:13

Zdeněk

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
To myslíš vážně ?
0/0
17.7.2002 12:24

Ja

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
Proc by se meli zrekavat Islamu? Pokud to nahodou nevis, muslimove jsou normalni lide jako Ty - ponechme uroven jejich zivota stranou, jim to vyhovuje - a odsuzuji terorismus. Odsuzujes vsechny francouze za to, ze jeden z nich chtel zavrazdit Chiraka, jako necivilizovane teroristy?
0/0
17.7.2002 12:25

Michal

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
A co kdyby někdo dostal pod kontrolu tvůj počítač, aby si nemohl podobné kraviny psát?
0/0
17.7.2002 12:36

martin

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
Ty jsi stejnej vul jako fasoun Aznar a jemu podobni.
0/0
17.7.2002 14:28

Svine z jeskyne

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
Vcelku souhlas. Arabaove zkouseji co se da ale zapomeli ze dnes uz neni stredovek a nemuzou ovladnou zadne uzemi nasilim. Konecne alespon spanele ukazali tvrdy postoj ktery by mnela zaujmout cela evropa. I kdyz nejsem velky priznivec valceni obavam se ze pokud evropa a USA neprejdou brzo na vodik a arabaci budou pouzivat ropu jako vydiraci prostredek ,tak to nemuze skoncit jinak nez jak jsi to popsal.
0/0
17.7.2002 14:29

CATO

Re: Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
" I kdyz nejsem velky priznivec valceni obavam se ze pokud evropa a USA neprejdou brzo na vodik a arabaci budou pouzivat ropu jako vydiraci prostredek ,tak to nemuze skoncit jinak nez jak jsi to popsal."
Nejlepsi by bylo, kdyby presli rovnou na vodikovou bombu, to by vyresilo vsechno, ze?
0/0
17.7.2002 17:49

elo

Re: Jde o dalsi konflikt Arabove X civilizace
martine, ty ses normalni magor, vis o tom?
0/0
19.7.2002 10:33

feeee

nejde jen o hovna
...ono jde taky o to kterej šéf ma větší přirození, že jo, jako obvykle u těchhle sporů a hlavně když si hrajou na vojáčky, ještě by jim ty flintičky zrezivěly...
0/0
17.7.2002 12:08

PLESNIVEC

HEEE???
 Já myslel, že apríl je v dubnu....
0/0
17.7.2002 11:53

outcast

do boje
Pomineme li důležitost ostrůvku pro pocit národního sebevědomí a svrchovanosti, je třeba vzít na vědomí is skutečnosti ekonomického rázu.  Jak se pro BBC News vyjádřil předseda šp. vlády J. M. Aznar. "Je třeba si uvědomit hodnotu útesu pro národní hospodářství. Ostrůvek je po celá tisíciletí osráván racky a kormorány. Tím vznikl rozsáhlý deposit hodnotného hnojiva, bohatého především na vápník. Ztrátu tohoto potecionálního zdroje cenné suroviny si žádný národ prostě nemůže dovolit!!!" Podobný komentář poté zazněl i z Marocké strany. Do boje!!!
0/0
17.7.2002 11:17

JL

Re: do boje
 gooood!!!
0/0
17.7.2002 12:32

lejtkin

Re: do boje
0/0
19.7.2002 2:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.