Diskuze

Svatba v kostele, nebo na radnici? Je to jedno

Partnerské páry, které chtějí uzavřít manželství, nemusí přemýšlet, zda musí sňatek odbýt v kostele, nebo na obecním úřadě. Rovnocennost církevního a civilního sňatku u nás sice platí už od začátku devadesátých let, vláda však chtěla v novém občanském zákoníku praxi změnit. "Nakonec to ale neudělá," řekl včera ministr kultury Pavel Dostál.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

karkulizna

5. 7. 2002 18:02
O cem se to tu hadate?
      Text clanku mluvi o svatbe. Ne o nabozenstvi, ani o vyuce nabozenstvi, ani o uceni cirkve, neni tam nic o vire ani o biskupech.. PROBERTE SE  nez se zacnete o necem hadat, nechcete si to nejdriv precist? V clanku se mluvi o svatbach - o legalnim potrvzeni souziti muze a zeny. Takze se, prosim Vas, prestante hadat na tema cirkev.
      Zarazilo mne spis neco jineho: "odbyt svatbu v kostele nebo na radnici" To, ze se svatba odbyva. Na to, ze manzelstvi znamena zodpovednost je to trochu silne - spis slabe slovo. Ale to je asi o necem jinem, nez Vase diskuze....
0 0
možnosti

Neomi

4. 7. 2002 16:16
Hlas komunismu?
Mnoho lidí, kteří proti komunismu bojovali a nenáviděli ho, si nepotrpí ani na církev (zejména katolickou) a to z prostého důvodu...Stejně jako komunistické ideologie se i ideologie církevní snaží zasahovat do života člověka v jeho nejvlastnějších a nejosobnějších věcech. Chce kontrolovat způsob soužití lidí, rozhodovat o tom, kdy mají počít dítě, monitorovat lidský život... Otázkou je, jak si takové právo osobuje...
Pro mě osobně je navíc nepřijatelná svým sexismem a dobrovloně bych na takovou organizaci logicky nepřispěla ani korunou.
0 0
možnosti

radegast

5. 7. 2002 9:50
Re: Hlas komunismu?
Neomi, v čem tě dnes církev omezuje? To bych opravdu rád věděl. U nás můžeš v pohodě i na potrat.
0 0
možnosti

Joker

4. 7. 2002 12:41
Nechápu lidi...
Jak vidno, lidi se nemění. Komunisti ublížili církvi a tak nyní všichni, kdo proti církvi něco mají jsou s nimi automaticky spojováni.(Ateista=komunista). Což mě značně uráží. Jsem absolutní ateista a nemám rád pánbíčkáře úplně stejně jako komunisty nebo sekty. Podle mě je to jedna a ta samá verbež (stádo, vedené pár mocnými). Není jediný důvod věřit v boha nebo něco podobného, žádná vyšší moc neexistuje. Existuje jen to, co si člověk svou pílí, odvahou, inteligencí a průbojností na tomto světě vybojuje. Nebuďte naivní!
0 0
možnosti

Gegen

4. 7. 2002 14:30
Re: Nechápu lidi...
Jo, jo, mas pravdu. Je to tak .... bohuzel.
0 0
možnosti

petr

4. 7. 2002 10:37
vážně Vás milí ateisté nechápu
Prosím Vás, nechte všichni už toho osočování církevních představitelů. Viděli jste vůbec někdy nějakého kromě papeže v televizi? Víte, co dělají a jak žijí? Znáte vůbec aspoň jejich jména? To osočování slyším kolem sebe pořád. Jsem křesťan a příslušník "zločinecké organizace" katol. církve. Sice se mi nelíbí, jak část finančních prostředků putuje na zbytečnosti ovšem ne na požitky, ale závidět kvůli tomu celý majetek, který církev nyní má a mohla by mít po restituci je opravdu směšné! A hlavně z těchto financí mají prospěch všichni, snad i ten nejzavilejší odpůrce církve! A to nejen z peněz turistů, ale počínaje církevním školstvím, přes nemocnice a domovy důchodců které spolufinancuje! A buďte tak laskavi a diskutujte, ale neurážejte! To je směšnější ještě víc a ukazuje to na vaši ubohost.
0 0
možnosti

honza

4. 7. 2002 17:42
Re: vážně Vás milí ateisté nechápu
Vazeny Petre, jsem ateista a tvrdim, ze je to tak dobre. Na druhou stranu tvrdim, ze kdo veri tak at veri. To je jeho vec. Rozhodne ale nesouhlasim s tim, ze by se mel cirkvi (jedno jake) vracet nejaky majetek. Proc? Nezapominejme, ze kdyby nebylo lidi, kteri byly cirkvi (opet je to jedno kterou) udrzovani v nevedomosti, nikdy by se takoveho majetku nedopracovala. V CR se uz leta snazime o predani majetku SSM a KSC, protoze ho podle vetsiny naseho naroda nabyly nepoctive. A tady bych udelal paralelu k cirkvim. Souhlasim s nazorem s jineho prispevku, ze by stat mel poskytovat ucelove prispevky na opravu a udrzbu dotycnych objektu.
A jeste otazku, jaky prospech mame my ateiste z cirkevni skol? Osobne bych svoje ditka nedal (a take jsem to neudelal) do cirkevni skoly. To je to same, jako bych je dal skoly patrici politicke strane.
0 0
možnosti

Milhaus

4. 7. 2002 9:59
Kdy konečně bude odluka církve od státu? Kdo za to pujde semnou demonstrovat?
Uz nechci ze svych dani platit cirkev, nikdy nic dobreho pro me neudelala. Uz i seneca rikal: "At mlci ti kdo rikaji, ze konaji dobro, at mluvi ti, komu je dobro cineno". Ja chci ODLUKU
0 0
možnosti

nikdynevolič ODS

4. 7. 2002 11:16
Re: Kdy konečně bude odluka církve od státu? Kdo za to pujde semnou demonstrovat?
To je přece jednoduché - až stát církvím vrátí jejich majetek.
0 0
možnosti

radegast

4. 7. 2002 9:55
asignace
Ateisté by místo rozčilování se nad špatnostmi církve měli podporovat odluku církve od státu. Cestou k ní jsou mimo restitucí například daňové asignace. Myslím, že bychom se ještě divili, kolik lidí by přispělo raději na církevní charitu než na špidlovský socialistický bordel. Jinak mám dojem, že si tady dost lidí neuvědomuje, že na tradicích a myšlenkách křesťanství je postavena celá západní civilizace a kultura, ve které nyní žijí. Snažit se popřít tuto kontinuitu a vliv je hloupost. Čertíci, kteří tady vyskakují, že vše spojené s církví a křesťanstvím bylo vždy špatné a je 1000 let zaostalé, jsou opravdu legrační, neboť si neuvědomují svoje kořeny. Zní to, jako by černoch z USA přesvědčeně tvrdil, že vše co pochází z Afriky je shit.
0 0
možnosti

bolin

4. 7. 2002 11:15
Re: asignace
ZAdne restituce...na konkretni projekty - skolstvi, pece o potrebne, oprava a udrzba pamatek atd. by mel stat dat ucelove dotace (takove, jake dava necirkevnim subjektum). A vse presne kontrolovat. Nic vic. At si pozitky dochovnich plati sami verici (bohuzel asi zemrou hlady, ale to me netrapi...). Kazdopadne by se cirkvy nemel dat zadny ucelovy majetek, tak by vzrostla i jejich politicka moc a to by byla cesta do pekel - viz. ten gauner Graubner ( o Vlkovi ani nehovorim....) Stejne ten majetek nakradli behem jejich kolaborace s habsburskymi okupanty...jenom Josef II. byl kabrnak-:))
0 0
možnosti

Jan Herna

4. 7. 2002 9:22
Svatba v kostele,nebo na radnici?Není to jedno!
   Podle současné úpravy musí být svatba v kostele přihlášena na příslušném úřadě.Církev,která sňatek provede,musí mít povolení od státu zprostředkované právě přes příslušný úřad.To proto,aby nemohlo dojít k sňatku osob,které mají platný sńatek a nejsou rozvedeni.Pro věřící osoby je církví uznávaný pouze sňatek uzavřený v kostele.Chtějí-li se rozvést osoby,které uzavřely sňatek v kostele,probíhá rozvod stejným  způsobem jako u těch,kteří uzavřeli občanský sňatek.Rozdíl je jenom v tom,že podle církevního práva,osoba rozvedená je na tom stejně jako u rozluky od stolu a lože,což znalo i dřívější státní právo.Z hlediska církevního práva i po rozvodu manželství uzavřené v kostele trvá.Je to jak říká kněz při sňatku v kostele:"Co Bůh spojil,člověk nerozděluj! 
 
0 0
možnosti

radegast

4. 7. 2002 10:01
Re: Svatba v kostele,nebo na radnici?Není to jedno!
Některé nekatolické církve nepoužívají při svatebním obřadu výrok "Co Bůh spojil,člověk nerozděluj!" Dávají tím najevo, že neuzavírají cestu k rozvodu, i když ho samozřejmě rozhodně nedoporučují.
0 0
možnosti

f_r_o_g

4. 7. 2002 9:04
Svatba v kostele
Možná to sem tak úplně nepatří, ale nevíte náhodou někdo, zda pokud jsem uzavřel svatbu v kostele, musím v případě rozvodu žádat církev, případně přímo Vatikán, o zrušení tohoto manželství. Je pravda, že v tomto případě normální občanský rozvodový soud neruší manželství v plném rozsahu?
0 0
možnosti

Markéta

4. 7. 2002 10:14
Re: Svatba v kostele
Předem upozorňuji, že nejsem odborník na toto téma, nejsem věřící a neznám ani příslušné právní normy, takže se můžu mýlit.  Z doslechu ale mám tyto informace: je-li uzavřen církevní sňatek, pak při rozvodu je manželství zrušeno v plném rozsahu. Tedy se všemi důsledky, které z rozvodu vyplývají. To znamená, že z právního pohledu nic nebrání možnosti uzavřít svazek nový. Z hlediska církve je však toto manželství stále platné. Čili jiný svazek byste v kostele uzavřít nemohl. Církev nezná institur rozvodu, lze pouze zneplatnit manželství a to od počátku jeho trvání. Musí však k tomu existovat závažné důvody, které musí být církví uzány - např. duševní porucha jednoho z manželů. K tomuto "církevnímu rozvodu" musí dát souhlas obě osoby. Problém nastává ve chvíli, kdy pro jednoho z manželů je dokument potvrzující zneplatnění svazku důležitý a pro druhého nikoli. Bez tohoto souhlasu obou manželů lze zneplatnění manželství sice dosáhnout také, ale vše záleží na individuální situaci a na spolupráci s příslušným duchovním, který např. manžele dlouho zná a ví o celé problematice.
0 0
možnosti

Petr

4. 7. 2002 7:58
Libore , ses hovado .
Zkus se vykecat z toho ze se krestani nechovali jako totalni gauneri a totalitari,pokud toto nevidis tak ji normalni vymytej mozek a papez na tebe muze bejt hrdej.Cirkev zije 1000 let zpatky , veskery technicky a myslenkovy pokroky jsou ji cizi a dopadnou jako ZEUS a spol , po 500 letech o nich budou psat pohadky a vsichni se budou smat a kroutit hlavou , navic cirkev POTREBUJE ty prach pro blahobyt svejch predstavitelu , nejlepsi by bylo , kdyby jim stat nedal ani korunu a zili by jenom z poplatku svejch zaregistrovanejch clenu .................jo a volil jsem koalici :-)) 
0 0
možnosti

nikdynevolič ODS

4. 7. 2002 8:11
Re: Libore , ses hovado .
Tak to všichni tvoji bývalí příbuzní a předkové byli gauneři. A uvědom si, že věřících je v tomto státě minimálně 36%. A v Evropě, do které chceme vstoupit je věřících asi 70 - 80%. Ty jsi vlastně příslišník MENŠINY.
0 0
možnosti

Head

4. 7. 2002 6:54
Nemám rád panbíčkáře!
Celé dějiny vraždili, lhali a hamounili. A stále jim někdo věří!? PROČ  Lidé, kteří stále věří na pohádky a při tom vraždějí a kradou Vlastní majetek, který zabrali po lidech, které zavraždili (upálili) A ještě chtějí další! A nakonec nám budou vládnout. To jsme to dopracovali! Všem, kdo je volili, by měli taky zkonfiskovat majetek, aby poznali, jaké to je! Upalování jim nepřeju, nebudu jako oni
0 0
možnosti

Libor

4. 7. 2002 7:23
Re: Nemám rád panbíčkáře!
 Člověče, o čem to mluvíš? Vždyť naši předkové byli hrdí na to, že jsou křesťané. Nebo myslíš, že to byli samí hlupáci, zloději a vrazi? Ty jsi snad musel volit KSČ, když tak dokonale ovládla Tvé myšlení a znalosti historie. Tož si dej pozor aby Ti také nezkonfiskovala majetek.
0 0
možnosti