Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záchranáři našli černé skříňky

Až do tmy pátraly v úterý stovky záchranářů po troskách a obětech srážky dvou letadel nad jižním Německem. Mezi částmi vraků rozesetými v okolí města Überlingen objevily černé skříňky boeingu i stroje Tu-154 letícího z Moskvy. Ten se krátce před půlnocí střetl s nákladním Boeingem 757 kurýrní služby DHL mířícím do Bruselu. Tragédii nepřežilo všech 69 lidí, většinou dětí, na palubě dopravního letadla a dva piloti boeingu. Podle řízení letového provozu letěl tupolev vysoko a pilot reagoval na pokyny pozdě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tomáš Gottschalk

Viz KarelS
Karel S (2. 7. 12.54 napsal asi nejzasvěcenější příspěvek. Přimlouvám se za jeho otištění v mfd s vysvětlujícím komentářem. V této fázi vyšetřování asi k němu není co dodat. 
0/0
3.7.2002 14:48

0/0
3.7.2002 14:19

bohouš

Neunáhlujte se
a počkejte na výsledek vyšetřování. Zjistí se přesně, co bylo příčinou této katastrofy. Ze záznamů z černých skříněk obou letadel i ze záznamů, které jsou automaticky prováděny ve středisku řízení letového provozu.
0/0
3.7.2002 10:37

Aleš z Brna

Jděte do hajzlu! Skoro všichni! Včera to byli Rusáci (Ukrajinci), dnes Švýcaři popř.Němci. Kdo přijde na řadu zítra, chytráci? Amíci nebo Usáma? Nebo můj pes? Mám strach až se "černé skříňky" vyhodnotí a moji Besinku odstřelí!
0/0
3.7.2002 10:11

Aleš z Brna

Re:
Sorry, psal jsem ve spěchu. Myslel jsem tím, že včera jste svalovali vinu na Rusáky v tom,že neumějí anglicky, dnes na Švýcary a Němce, že pochybyli nebo zaspali při řízení letového provozu a zítra odsoudíte moji Besinku, protože si vzala na noc do pelíšku moji botu.
0/0
3.7.2002 10:22

Šťoura

LIDSKÝ FAKTOR
Jsou nehody ( a nejen letecké ), za které může technická závada nebo např. počasí. Toto poslední letecké neštěstí je však zcela evidentně způsobeno selháním lidského faktoru. Otázkou je, na čí straně. Nejvíc mě děsí to, že se to stalo v Evropě, která má letištní vybavení na velmi dobré úrovni a u letadel, které byly v dobrém technickém stavu. Já sám létám jen velice zřídka a létat se bojím. Ale pokud letím, tak jsem rád že nevím ( na rozdíl od leteckých dispečerů ), co se ve vzduchu děje. Asi bychom byli nepříjemně překvapení, kolik nebezpečných situací, o kterých běžný cestující nemá potuchy, denně v leteckém provozu vznikne.
0/0
3.7.2002 9:58

rejpal

Re: LIDSKÝ FAKTOR
Sedět za řízením letadla se může někomu zdát sranda - klídek, pohoda. Ale jen do té doby, než přijde malér a to je asi otázka výjimečnosti pilotů - umět řešti krizové situace. Být na řízení letového provozu bych nechtěl ani náhodou. Když si představím, že třeba v Miláně přistává KAŽDOU minutu 1 letadlo (a jedno odlétá) tak ti co to musí ukočírovat musí po 8 (?) hodinách vypadat jak pořádně vyždímanej citron. Člověk může selhat (z jakýchkoli důvodů) i za normální situace. V krizové situaci se pravděpodobnost určitě nesnižuje. Jde o to ČÍ to byla chyba. BTW jak je to s tou fotkou ústřice :-)
0/0
3.7.2002 10:29

Radek Jež

Doufám, že se Němci omluví
Doufám, že se Němci oficiálně omluví Rusku, za oběti způsobené jejich nedokonalým řízením leteckého provozu.
0/0
3.7.2002 9:17

Šťoural

Re: Doufám, že se Němci omluví
Drobet nechapu, co s tim maji mit Nemci spolecneho, kdyz obe letadla spadala pod svycarske rizeni provozu......
0/0
3.7.2002 10:36

Jiří Havelka

90vteřin
Pokud skutečně řízení letového provozu odklánělo až 90 vteřin před kolizí pouze jedno letadlo z kolizního kurzu pak je na vině toto řízení letového provozu, protože porušilo všechny běžné postupy. Za 90 vteřin kdy musíte potvrdit přijetí změnit režim kabiny,... toho moc nestíháte pokud řizení letového prosotoru nepoužije formulaci jste na kolizním kurzu ihned změňte směr. A pokud jim pouze udali novou letovou hladinu tak to rozhodně není u dopravního letadla příkaz k přílišnému spěchu. Odklání se v takovém prostoru přednostně nákladní letadlo a to jak směrově tak výškově. Rozhodně měli vyhodnotit kolizní kurz již dříve když letadlo přijímaly do prostoru a měli činit opatření vztahující se ke směru a rychlosti letů včas. Bohužel se ale s dispečery nic dít nebude protože oni jsou nedotknutelní. K té angličtině pokud anglicky mluvili rusové na straně jedné a švýcaři na strané druhé sázel bych spíš na chybnou výslovnost švýcarů.
0/0
3.7.2002 7:19

50

Re: 90vteřin
... a teď z nich vylezlo, že ne 90, ale dokonce 50 sekund. A pokud to skutečně nebyl příkaz k okamžitému zásahu typu "Descend immediately!", tak je to tak, jak říkáte.
0/0
3.7.2002 7:52

Pepča

Re: 90vteřin
No jestli to tak je,že páni dispečeři řeší situaci padesát sekund před srážkou tak všem, kdo často létáme pomáhej Bůh...To je neuvěřitelné a šokující! Je ale fakt, že letadlo uletí za 50 sek. asi 11 km...a to je podle nich bezpečná vzdálenost letadel, až se zmenší tak začnou něco řešit...a to bylo i v tomto případě...
0/0
3.7.2002 8:22

off

Re: Re: 90vteřin
Jestli příkaz ke klesání přišel až padesát sekund před kolizí, je to  velký problém pro Švýcary. Pokud pak dispečer něco vyhrknul, mohl mu docela dobře pilot i nerozumět, a nebo prostě se nejdřív v rozespalosti líně protáhl, zapsal si novou hladinu do poznámek, natáhl ruku po ovládání autopilota... to je akorát tak ta minuta... Těžko ale říct proč nebyl dispečer varován daleko dřív - moderní radarové systémy vyhodnocují kolizní kurzy a varují obsluhu dost včas (a pochybuji že by v Curychu nešli s dobou), navíc vedle dispečera je tam ještě jeho pomocník a dál šéf směny, ti všichni by měli mít možnost zareagovat. Možná Boeing (startující ve skutečnosti z Itálie) do konfliktní hladiny teprve dostoupal těsně před kolizí a selhala koordinace mezi dispečery... Jsem si jist že už teď je přesně jasné co se stalo, a podle toho jak Švýcaři mlží bych řekl že namají tak úplně čisté svědomí...
0/0
3.7.2002 9:15

bjska

Re: Re: Re: 90vteřin
Podle ARD nebyl dispecer varovan systemem vcas kvuli tomu, ze alarmsystem proti kolizim byl zrovna kvuli udrzbe mimo provoz:-(((( a pomocnik mel zrovna pauzu. To je nejakej Murphyho zakon, ne? Cokoli se muze posrat se posere tak, aby vysledek byl co nejhorsi...
0/0
3.7.2002 10:35

Belzebub

Kdo je vinny ??
To ukaze teprve vysetrovani ale domnivam se osobne ze znacnou cast vinny maj Svycari. Na kontrole nekdo chrapal, Meli je na radru uz 15 minut a varovani o koliznim kursu prislo teprve 50 sekund pred kolizi. To je zatracene knap.
0/0
3.7.2002 5:54

Pilot

Další aerolinie...
Tak jsem si přečetl článek opravdu záhadné kolize, na kterou zatím nechci reagovat a poté příspěvky; koukám že je mezi vámi tolik odborníků, že by to stačilo na založení nových aerolinií! :-) Nebudu hodnotit jednotlivé přispěvatele, to mne ani nenapadne, jen bych doporučil důvěřivcům, aby se zkusili poopřít také o nějakou literaturu! Už se těším na další pilotku, bohužel jako copilot jí poznám až bude kapitánem nebo já, to je úžasné kolik žen se zajímá o letectví...
Letu zdar a srážkám zmar!
0/0
3.7.2002 1:20

Flying Dick

Re: Další aerolinie...
Co to tady meleš o literatuře?? A jestli ty jsi pilot tak já jsem prezident Ugandy.
0/0
3.7.2002 2:04

Jenik

Singapore Airlines
Ve vyctu havarii chybi lonska B747 Singapore Airlines, na Tchajwanu behem startu ( ~90 mrtvych ).
0/0
2.7.2002 15:03

Jenik

Re: Singapore Airlines
Sorry, presneji Singapore Airlines 006, 31/10/2000 83 mrtvych.
0/0
2.7.2002 15:09

bb

Dispeceri
Ze by nova forma protestu evropskych dispeceru? Mam pocit, ze pri stavce tvrdili, ze jakmile bude dispecink centralizovany, muze dochazet ke kolizim letadel.
0/0
2.7.2002 14:35

Franta

Aktualne z Nemecka
Podle nemecke televize a Radia Köln, hrozi znecisteni vody v Bodamskem jezere, ktere je zdrojem pitne vody pro celou oblast. Proto zachranari intenzivne prohledavaji okoli, aby presne vedeli, co spadlo na pevninu a co do jezera.  
0/0
2.7.2002 13:41

Villy

Laik
Jsem v tomto laik, ale protoze vidim, ze se zde vyskytuji i odbornici (myslim to fakt, ne ironicky), muze mi nekdo zodpovedet laickou otazku, ze kdyz uz obe letadla zacala klesat na stejnou letovou hladinu, proc alespon "neuhnuli" smerove. Predpokladam, ze to byl celni naraz, takze kdyby oba uhnuli napr. kazdy vpravo, tak i ve stejne letove vysce meli sanci se minout. Nebo se mylim?
0/0
2.7.2002 13:24

KarelS

Re: Laik
není tomu tak, neletěli proti sobě, nejednalo se o čelní náraz. Z mé hypotézy (založené na publikovaných letových trasách) a z údajů o origin a destination letištích obou letů mi vychází, že úhel mezi TU-154 (RA-85816, viz http://www.airdisaster.com) a DHL byl z pohledu tucka 144 stupnu vlevo, neboli někde kousek za 10 hodinami. V tomto úhlu už asi nebylo možno mnoho dělat. Uvědomme si, že tam nahoře se věci odehrávají sakra rychle. Karel
0/0
2.7.2002 13:38

ks

Re: Re: Laik
Bylo to spis 90-100 stupnu vlevo jak je videt na obrazku
Jinak hodne informaci je na
vcetne videozaznamu nejvetsich letteckych katastrof.
 
0/0
2.7.2002 15:35

Villy

Re: Re: Re: Laik
Dik, panove za vysvetleni i zajimave linky.
0/0
2.7.2002 16:38

Hans

zachranari?
Nechci aby to vyznelo cynicky, ale tak trochu nevim koho ze to zachranuji zachranari na zemi.
0/0
2.7.2002 13:04

Emil

Aktuelni informace k tragicke srazce letadel
Jak prave oznamilo svycarske radio -  ridici letoveho provozu Skyguide videl obe letadla jiz 15 min. pred srazkou. Varovani TU 154 nasledovalo teprve 1,5 min. pred kolizi. Bohuzel reagoval pilot se zpozdenim a soucasne zahajil take automaticky varovny system 2. letadla pokles na nizsi hladinu. Mnoho otazek je pochopitelne jeste otevrenych - proc nebylo vcas varovano nakladni letadlo, nebo proc neoznamil jeho pilot, ze letadlo snizuje vysku. Jeste poznamka k nekterym prispevkum k teto katastrofe. Tem, kteri zde sugeruji neschopnost ruskych pilotu, jejich technickou zaostalost a pod. Dotycni by si meli zapsat za usi, ze na Zapade se jim podobni na Cechy nekoukaji o nic lepe nez na Rusy. Rozdil je jen v tom, ze se o Cechy vzhledem jejich zanedbatelnemu poctu v podstate nikdo nezajima.
 
0/0
2.7.2002 13:02

Petra

Piloti Aeroflotu
Trošku bych reagovala na článek Aleše z Brna. Pracuji dlouhou dobu v letecké dopravě, a proto jsem měla možnost být za přistání v Singapore v pilotní kabině a tudíž jsem byla svědkem přistání ruského letadla společnosti Aeroflot.Piloti přistávajícího  letounu se nazájem hádali rusky, jak  se  řekne anglicky číslovka,  kterou měli oznámit řídící věži. Jelikož jsem se při tom  rozesmála, piloti se mě ptali, co se děje a já jim příběh po přistání povyprávěla. Tak¨, tady je názorný příklad, že někteří Ivani  opravdu jen Rusky umí. 
0/0
2.7.2002 12:55

off.

Re: Piloti Aeroflotu
No pravda je, že piloti z bývalého SSSR mají s komunikací dost často potíže. Nalítali tisíce hodin, ale doma, a když mají vytáhnout patky ven, dochází k nedodrozuměním - hlavně když se děje něco neočekávaného. Viz třeba http://www.volny.cz/satcocz/nehody/ch7.htm
0/0
2.7.2002 12:59

KarelS

Re: Piloti Aeroflotu
Milá Petro, to co říkáš není problém jenom ruských pilotů. V letecké dopravě nepracuji (bohužel) a z mých pobytů v pilotní kabině (a z poslechu leteckých frekvencí) vím, že s tím mají problém třeba i ve Španělsku, kde si piloti s řídícími povídají na domestic letech španělsky. Podobně to funguje ve Francii. Jsou i případy, kdy řídící na APP na Heathrow doporučil pilotovi UAL, aby vyndal brambor z pusy a mluvil anglicky :-) Samozřejmě, že to jejich AIPy nezakazují, řídící s pilotem komunikuje buď anglicky nebo jazykem, kterým se mu ohlásí. Problém je ale u ostatních letadel na frekvenci, kteří neumí konkrétní jazyk a létají si spokojeně IFR se svojí angličtinou. Jak potom chudák cizoletec zjistí, že nějaká Iberia dostala povolení klesat na jinou hladinu? BTW pod FL100 bývá u většiny aerolinek vyhlášen tzv. sterile cockpit conditions. Neboli, nikdo, kromě PF a PNF, už nemá vydávat žádné zvuky :-) Chtěl bych číst transkript z CVR v případě, že byste měli (nedej bože) nějaké problémy při přiblížení nebo přistání - "1236: 22.85 CAM3 sound of laughing", "1236:24.05 sound of impact" :-D Karel
0/0
2.7.2002 13:28

Aleš z Brna

Re: Piloti Aeroflotu
Petro, to si z nás snad děláte srandu! Pokud bych připustil, že piloti Aeroflotu neznají angličtinu jako rodilý Angličan (Američan,Kanaďan,Australan...)to, že by neznali anglické číslovky, považuji za nejapný žert typu jedna paní povídala.
0/0
3.7.2002 7:00

osa

Re: Piloti Aeroflotu
Mila Petro...... ( nesnizim se na Vas uroven damo a nereknu Vam "Marena co umi jen CESKY" ) .... tenhle bohuzel uz nezijici pilot ruskeho letadla umel anglicky....a pokud ctete prispevky, pak jiste vite, ze letadlo prekrocilo hranice jinych zemi a pilot se domlouval s dispecery jinych statu krasne anglicky....Mela by jste mit uctu k tem co neziji a k tem co zustali a truchli......A mila Petro.....pan Gross se jmenovval Alexandr...NE Ivan!!!! Hezky den....od jedne rusky....
0/0
8.7.2002 8:11

Aleš z Brna

Téměř všechny níže uvedené články mají něco do sebe. Myslím tím články týkající se technického vybavení letadel, kontrol letového provozu či technické vyspělosti jednotlivých posádek. Ale stejně... jak můžete vědět co se vlastně stalo pár hodin po havárii. To doopravdy vyřeší jen "černé skříňky". Ale ještě k těm ukrajinským (ruským, běloruským atp.)pilotům. Nemyslím, že by jejich profesionalita byla odlišná od jejich kolegů ze Západu (a to nejsem žádný rusofil) a už vůbec si nemyslím, že by jejich angličtina nebyla na úrovni. Nebo si myslítě, že by za knipl posadili kdejakého Ivana, kterého našli v parku když chlastal vodku? Nebo že VŠE z Ruska či bývalého svazu je 100 let za opicema?
0/0
2.7.2002 12:31

plha

Re:
VŠE opravdu sto let za opicema je, ale né vše z Ruska, ale VŠE z Prahy Šiškova...
0/0
2.7.2002 12:36

ks

Re:
Souhlasim, konecne neco rozumneho.
Mimochodem, ruske sdelovaci prostredky maji uplne jinou verzi toho co se stalo. Je tam hodne spekulaci o tom, ze to byla chyba svycarskeho dispecera, ktery navedl Boeing dolu potom co nedostal zadnou odpoved od ruskeho letadla. V tomto okamziku ruske letadlo zacalo konecne reagovat na jeho prikaz a slo dolu taky. Otazkou zustava proc rusky pilot nereagoval hned. Ale to zrejme budeme brzo vedet.
A to, ze ruske letci jsou debilove a tupci, to z 99% neni pravda, zvlast pokud se jedna o mezinarodni spoje.
 
0/0
2.7.2002 16:02

howgh

odpověď monty
nepodceňuj ruské stroje. trosky tupolevů dopadají mnohem dál než trosky nekvalitních kapitalistických letadel.
0/0
2.7.2002 12:19

DDT

Dovolte mi báseň
Letadlo lejtlo, a trochu slejtlo, ua ua ua, ua ua ua.
No nic hezkeho to neni, kdyz se takhle zeni na zemi, ua ua ua, ua ua ua, uuuuuuuu.
 
 
 
0/0
2.7.2002 12:01

Villy

Ze nerozumel ten Rus,
to bych jeste chapal, ale ze nereagoval ten Amik/Anglan mi neni jasne...
0/0
2.7.2002 11:31

Jakub Obligace (též zvaný James Bond)

Zajímalo by mne
zda a jak se na katastrofě podílelo zužení letových hladin na 80 m, což vystoupá (natožpak klesne) letadlo v řádu desítek vteřin). TU 154 musel mít TCAS, bez něj by ho do Evropy nepustili, zajímavý bude bleck box - co mu TCAS říkal. Podle mého názoru jsou sice Rusové TCAS vybaveni ale o nějakém zaškolení se asi nedá mluvit
0/0
2.7.2002 11:24

Pipla Durmanová

Re: Zajímalo by mne
Bonde, ty mudrlnte, ty tomu sice trochu jakoby rozumíš, ale vlastne o tom víš kulový. ACAS, jak ty teda píšeš TCAS, určitě Rusové měli, jinak by nesměl tam, kde byl. Otázku zaškolení neřeš, určitě věděli, jak s tim nakládat. Před časem se v Asii o 100stop (30m) minuli 747 a DC-10, (ani jeden nebyl ruskej:-), protože posádka (tušimže toho Douglasu) se rozhodla ACAS ignorovat, "vždyť se přece viděj", jenže ono v tý výšce to trochu klame. A kde jsi přišel na 80m mezi hladinama? Určitě byli v horním vzdušném prostoru kde je, s výjimkou prostorů RVSM, mezi hladinama 2000stop, tj. 600m. V RVSM prostorech (severní Atlantik a Evropa) je to snížené na 1000stop, tj 300m. Poznámka nakonec. 80m letadlo neprostoupá za nekolik desítek vteřin, ale za několik vteřin, když za to při té rychlosti pilot trochu vezme. Nedělejte z rusů automaticky blbce, i když tady za to možná mohli.
Máúcta   
pilotka Pipla Durmanová, Krysí Hůrka 16, Hrabillon
0/0
2.7.2002 12:39

Jakub Obligace (též zvaný James Bond)

Re: Re: Zajímalo by mne
no pokud to vyznelo, ze z Rusu delam blbce, tak to v zadenm pripade - sam jsem napul Rus. Ale bordelari jsme (jsou) prvotridni. Ale ad TCAS - ono to zahusteni letovych hladin ma jednu pikanterii, o ktere se moc nepise a ktera mi vrta hlavou. Frakvencni rozsahy vsech modernich zarizeni na palube jsou v radech od OMEGA na 10 kHz pres VOR na 118 MHZ a TCAS 1030-1090 MHZ, GPS 1575 az po MLS a radar na 5GHz. Do toho krasne zapada frekvencni rozsah GSM a pokud bude nahoda dostatecny blbec, muze se stat ze v ten okamzik vypadne nekolik systemu na jednou a pilotum asi bude horko. Děti jsou dost pitomé na to, aby zacaly telefonovat i v těchto nesmyslnych vyskach. Vim ze na techto frekvencich je vsechno totalni ducharina a nahod aje pekny blbec. Pokud se tyce 80 m pak je to hranice za kterou uze je achcic, spocitej povolenou maximalni toleranci vyskomeru plus a minus a ejhle - z 300 metru je 80. a TCAS je holt hardware k ACAS, s tim uz mi hardwaraci s Vama pilotama jako elitou budeme bojovat do nekonecna, kdo je chytrejsi :-). Ale ty telfony mne trapej...
0/0
2.7.2002 13:04

Pipla Durmanová

Re: Re: Re: Zajímalo by mne
Dobře, beru zpět, rozumně jsi mi vysvětlil, jak jsi těch 80m myslel, akorát jsi ten svůj první článek tak nešťastně formuloval, že to vypadalo na nějakýho "odborníka", jakých se v týhle diskuzi objevilo celkem dost. Akorát prosimtě zapomeň na tu "elitu", ne každej pilot za sebou pořád tahá kufřík a chodí v uniformě nakupovat mlíko:-)) Ty telefony mě taky se....u. Ale tady, neboť to bylo v noci, se mohlo stát něco úplně jinýho. Poslechni si někdy po půlnoci oblast, a občas zjistíš, že řídící musí opakovaně nějaký éro volat. Letěj daleko, dohodnou se, že si jeden zdřímne, a ten druhej čumí do budíků, najednou mu začnou po palubní desce běhat takový divný zvířata, po čumáku se prochází bílá paní s koštětem, vedle érá jede nákladní au......chrrrrrrrrr.A už mu visí slina od huby. Jsme lidi.  Ale to je jenom spekulace, nic víc.
0/0
2.7.2002 13:40

Jakub Obligace (též zvaný James Bond)

Re: Re: Re: Re: Zajímalo by mne
no mne trochu děsí to, že letadlo bylo plný dětí zbohatlíků, který má v kapse každý aspoň jeden GSM telefon. Já vím že je to spekulace ale kapitán měl spolu s kabinovým doprovodem na starosti děti potentátů, který si z žádný autority nic nedělaj. Důležitý bude záznam z VCR, co se tam dělo - snad už ho našli. V případě ale že mám pravdu, pak to konečně bude dost silný argument na to , aby při check in hezky každý odevzdal svůj telefon bez keců a kdo se ho bude snažit propašovat v zavazadle tak si pár let nezalítá. Jinak to asi nepude. P.S. Rusové jsou na vnitřních linkách telefonováním přímo posedlí, ale vzhledem k jejich čistě analogovým erům je to wurst. V celém RUsku lítá na vnitřních linkách jen pár nových letadel a z GSm telefonů si tam prozatím nikdo nic nedělá.
0/0
2.7.2002 14:41

KarelS

Re: Zajímalo by mne
Milý bondaři, používání EUR RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) prostoru, resp. materiál k letové způsobilosti, trvalému udržování letové způsobilosti a provozní praxi a postupům pro EUR RVSM je obsažen v Joint Aviation Authorities (JAA) Temporary Guidance Leaflet č. 6, revision 1 a v dokumentu ICAO EUR Regional Supplementary Procedures číslo 7030/4 - EUR. Všechny dokumenty jsou přístupné na internetu. Tam jsou všechny potřebné údaje o povinném vybavení letounu pro RVSM. Dále tam můžeš objevit i fakt, že vertikální rozestup pro RVSM je 1000 stop pro IFR, tedy těsně necelých 300m a nikoliv 80m. Dále podotýkám, že DHL letěl s největší pravděpodobností (ta pravděpodobnost platí i pro TU154, nemám k dispozici flight plany) po UN851, kde pro danou část letěl kurzem 354 na intersection KUDES (tedy na sudé hladině) a po KUDES točil (nebo měl točit) doprava na 041 stupňů, čímž by měl klesat/stoupat na lichou hladinu. Bohužel právě za KUDES se mění charakter UN851, která se spojuje s UN861 a létá se na SUDÉ hladině i v rozmezí 000-179 stupňů. DHL tedy nemusel měnit letovou hladinu se sudé na lichou. Bohužel 15 mil za KUDES je křížení (intersection AKABI) s UL856, po které pravděpodobně letěl ruský letoun v kurzu 268 (tedy také na sudé hladině). V tuto chvíli máme na sudé hladině dva letouny. Což celkem nevadí do chvíle, kdy se jedná o hladinu stejnou a letouny neletí za sebou stejnou rychlostí. Potom už zbývá pouze horizontální separace, a o to se, podle všech dosavadních informací, pokoušeli řídící na ACC Zurich. Podotýkám, že toto je hypotéza, kterou jsem vydedukoval z mapy a ostatních informací z tisku. Nijak si nedělám nárok na její pravdivost. Karel Semerák
0/0
2.7.2002 12:54

Monty

Monty
Ještě k té výšce. Je přece jasné, že když se letadla srazí ve 1200m, tak nemohou trosky spadnout v okruhu 30km čtverečních. Takže to muselo být ve 12 000m.
0/0
2.7.2002 11:23

Pavel

Šetřil palivo?
Po jednom pádu letadla v Rusku jsem se dočetl, že ruští piloti mají přísné normy na spotřebu paliva, a pokud je překročí, tak rozdíl platí ze svého. Proto taky tenkrát to letadlo spadlo - pilot ušetřil jeden oblet letiště a pak se netrefil na přistávací dráhu. Možná ten ruský pilot nechtěl sestoupit, aby ušetřil palivo.
0/0
2.7.2002 11:09

osa

Re: Šetřil palivo?
Pavle...prosim Vas...neverte vsemu co se pise v novinach....aby se prodavali da se tam napsat uplne cokoliv....Jsem ruska...a casto tady se mne lide ptaji na uplne "kraviny" prominte mi ten vyraz.....treba take na to jestli je pravda, ze v rusku zeny neznai co je to spodni pradlo......vzdy odpovidam...."jasne....slezla jsem ze stromu a prijela do vasi civilizovane zeme".....Co jineho se  na to da povedet?????
0/0
8.7.2002 8:18

Pravice

No a co
Rusů je tolik že takováhle srážka jedině prospěje.
0/0
2.7.2002 10:56

prd

Re: No a co
Seš pěknej debil
0/0
2.7.2002 11:44

pavel

Rusů je dost!
0/0
2.7.2002 10:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.