Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stroj se rozlomil už za letu

Letadlo tchajwanské společnosti China Airlines s 225 lidmi na palubě, které v sobotu spadlo do moře, se rozlomilo už za letu. Oznámil to tchajwanský úřad pro civilní letectví. "Jsme si naprosto jisti, že Boeing 747-200 společnosti CAL se za letu ve výši asi 9100 metrů rozlomil na čtyři velké kusy," sdělil úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

:-|

Neni to trochu podobne na TWA800?
Vybuch a rozlomeni 747 za letu uz tady jednou byl. Ja bych se urcite zacal ptat u Boeingu.
0/0
26.5.2002 15:13

Pilot

Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Je to dost podobné TWA 800, skutečně došlo k výbuchu ve vzduchu. Odmysleme si úmyslný čin a soustřeďme se na palivové nádrže, nehoda není náhoda, ale je dost nepravděpodobné, že by se to samé stalo i u tohoto letounu. Je tady ovšem paraela s TWA: Oba to byly Boeingy 747-200, které sloužily mnoho let a stále ne všechny aerolinky svoje stroje neinovovaly tzn. výměna kabelů, utěsnění kapalin, revize nádrží protože si řekly "nám se to nestane", ovšem v jistém dokumentu na téma Zřícení TWA 800 se odborníci nechali slyšet že by se podobná katastrofa MOHLA OPAKOVAT. Zřejmě se opakovala a v tomto případě skutečně posádka nemohla říci nic, i kdyby v ulomené přední části přežili, přijdou o zdroj a o antény, nouzový hlásič nestačí vyslat signál, protože je poškozeno jeho vedení, nebo i on sám!
Někdo tady řekl- Výbuch ve vzduchu, bylo to tak a já se omlouvám za zpochybnění této teorie, přesto je mi divné že časopisy nalezené civilisty nebyly ohořelé! Nebo byly a noviny to nepíšou...
0/0
26.5.2002 16:06

***

Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
 
nezajimam se o to, takze to nevim jiste, ale ...
..neni mozne, ze z nedostatku kysliku v teto vysce je horeni mensi a nebo se rychleji utlumi a proto nemusi byt tolik ohorelych veci ?
 Takze se to letadlo vybuchem spis roztrha a rozleti, ale nehori ...???
 
0/0
26.5.2002 16:36

Pilot

Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Palivo pro dopravní letouny (Jet-A) je vlastně petrolej jen trochu upravený. Jeho schopnost vznítit se je horší než u běžného benzínu, výpary jsou téměř nehořlavé a v normálních podmínkách jsou neschopny vznícení (téměř). Hořet začnou až ve spalovacím prostoru v motoru, konkrétně za kompresorem, který dodává potřebný tlak. Jiná situace nastává při vzletu, kdy je speciálními štěrbinami na křídlech odsáván vzduch (vlivem podtlaku kolem letounu) z palivových nádrží. V nádrži tak zůstává jen palivo a jeho výpary, které při zažehnutí byť sebemenší jiskrou při potřebné teplotě explodují a doslova roztrhají letadlo. Ve výšce 10 000 metrů jsou podmínky jiné ale přesto je palivo schopno napáchat velké škody! O tohle téma se moc nezajímám takže to nechci rozpitvávat- začal bych třeba kecat a to nechci... Příčinou roztržení letounu ale nemusel být jen výbuch, je možné že došlo např. k rozlomení středového nosníku, který mj. drží i křídla (u typu B 747), stačí malá turbulence, něco rupne a je to tady. Došlo třeba i k poškození tlakového systému a v takovéto výšce byť i malá štěrbina zaručí zpravidla roztržení plátu, podtlak a následné možné poškození nosných částí které jsou u 22 let starého letounu silně opotřebené. Jednou větou- byly zde podmínky k naprostému zničení letadla i bez výbuchu. Sice jen polemizuji ale i tohle se mohlo přihodit. Je také možné, že svou roli tady sehrála "mezikrystalová" koroze která není vidět a je velmi nebezpečná, napadený plech se stává velmi křehkým a nakonec se rozpadá. Trpí tím také staré mosty a před 22 lety ještě moc konzervovat neuměli ani výrobci letounů! Nevidím do údržby jejich letadlové flotily, ale ruku na srdce, kdo by se páral s letounem který má zakrátko odejít do šrotu a když díly na tento typ jsou včetně servisu tak drahé...
Pro někoho, komu by vrtalo hlavou, kde jsem sebral vysokou teplotu nádrží v 10 000 metrech: Pod středovou nádrží je umístěna klimatizační jednotka která je schopna rozehřát se až na 100 stupňů. Je tam proto, že JET-A má schopnost pohlcovat teplo aniž by se vznítilo! ...Ovšem když vznikne jiskra na rozehřáté palivo v poloprázdné nádrži (1/2 hod. letu)...
0/0
26.5.2002 20:49

Cpt. Stuart

Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
My na Concordech to vidime trosku jinak.
0/0
27.5.2002 6:03

Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
No bodejť když máte jiná okna v kokpitu...  A jakpak to tedy vidíte kapitáne Stuarte? Prosím odborné vyjádření, alespoň se poučím v leteckých znalostech, to se v práci hodí!
0/0
27.5.2002 17:55

Cpt. Stuart

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Tady s mym co-pilotem Smithem z British Airways (volacka Speed Bird 0017) se domnivame, ze na palube muselo dojit k vybuchu, protoze takove letadlo se nerozpadne jen tak. Ja na Concordu litam uz 20 let a jeste mi neupad ani nejt. A to to tam nahore kalime Mach 2.
0/0
29.5.2002 2:55

Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
To je jen potvrzení spekulací ostatních členů diskuse! Teď si to rozdáme spolu jo kolego? Sice jak koukám, jste znalec Machova čísla, ovšem nechce se mi stále věřit, že jste pilot Concordu a válel takhle Češtinu. Tak jo cpt. Stuarte, jak byste vysvětlill výhodu používání M oproti IAS ve vzduchu i u dopravních letounů. A nakonec která FL umožňuje IFR aniž by bylo používáno VOR? P.S. Není mi jasné, k čemu slouží přístroj nalevo od pravého Gyro a kde se tedy nachází Variometr?  Mám tady přesnou fotografii kokpitu supersoniku, ale jsem líný vytahovat lupu ze šuplíku, tak mi to prosím popište pane kolego. Oskar-Kilo, konec, odpovězte Speed Bird 17!
0/0
29.5.2002 11:28

Cpt. Stuart

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Pane kolego, nam se take nechce verit, ze jste profesionalni pilot. Na to mate az moc casu. A jak tady nekdo naznacil, jeste jsem neslysel nikoho z pilotu rikat, ze "ridi" letadlo. V moji rodne reci taky rikame "I fly/I flew/I have flown" a ne "I drive/I drove/I have driven". Ted jsme prave na trase JFK - Heathrow a tak mam cas odepsat ze sveho notebooku. Sice nam BA zakazali pouzivat mobilni telefony v kokpitu, ale co, stejne je tady vsechno analogove. Teda krome toho Garmina GPS handheldu pro kontrolu. Ten ma ale ted v ruce Jim a dava bacha. Jeste, ze nam tak vysoko nehrozi zadne turbulence. Momentalne jsme mimo dosah ridiciho, takze se tady tak trochu kopeme do zadku. Asi brzo cinknu na letusku at nam prinese kafe a at se alespon podivame na neco hezkeho. Chudak Jim prodelal v mladi osklive nestovice a tak se radeji koukam ven nez na neho.
Pokud jste pilot, tak nechapu ty otazky, ale budu se snazit odpovedet. Mach pouzivame, protoze letime nad rychlosti zvuku a je to relativne verny udaj o skutecne rychlosti (IAS - indikovana rychlost je dobra v malych vyskach a rychlostech, kdy je zkresleni pitot-trubici velmi male a v podstate je temer rovno skutecne rychlosti). Vy ale take pouzivate machmetr, protoze se k rychlosti zvuku blizite, ze? Jim kdysi letal na B727, pak na A320, ale prave si vzpomnel, ze mu nekdo rikal o B737 a Mach 0.74 na FL330-350. Ale neni si jisty. Ja toho na podzvuku moc nenaletal, protoze jsem z RAF presel rovnou na Concordy. Zpatky k tomu Mach - neni to ukazatel rychlosti, ale ukazatel zavislosti na rychlosti zvuku. A pouzivame to, protoze rychlost zvuku neni stale stejna, ale zavisi na vysce a teplote vzduchu. To uz samo vypovida o jeho vyhode, ne? IFR - Mam takovy pocit, ze nejsou povolena VFR nad vyskou 18,000 stop. Alespon tedy my v Anglii a v USA toto povazujeme za tranzitni vysku, kde nastavujeme standardni baro. tlak na 1013 milibaru na vyskomeru a pak uz se bavime o FL. S Jimem ted tady dumame, co je to za IFR bez VOR navigace. Co tedy potom pouzivate k navigaci? My tady mame starou INS jednotku a radionavigaci napouzivame moc casto, protoze jsme vetsinu casu nad atlantikem. Tohle byste nam mohl pro zmenu vysvetlit Vy. A k tem pristrojum - prave na to koukam a ten pristroj nalevo od gyrometru je CoG = Center of Gravity. U Concordu je velice dulezita distribuce paliva, cili vyvazeni letounu. Jsou tam dve hranice - FWD a AFT. Samozrejme se snazime drzet teziste letounu co nejblize stredu, ale jsou manevry, kdy je dulezite teziste posunout vzad ci vpred, jako treba take-off, kdy precerpavame palivo dozadu. Variometr je hned nalevo od zalozniho umeleho horizontu. A co je to za manyry pri radiokorespondenci?? Prvni se uvadi volacka volaneho, potom zprava a nakonec volacka volajiciho. Cestinu ovladam dobre, protoze jsem u vas studoval a dokonce jsem si tam delal CPL + IFR dolozku. Mate tam skvele piloty! S CSA letam do Prahy na vylety. No, musim koncit, Helen uz nam nese kafe. Doufam, ze na me nebonzne ten mobil sefpilotovi kvuli vyssim premiim. Vcera jsem delal jedno go-around na JFK, takze ted nesmim mit zadny pruser. Good day.
0/0
30.5.2002 4:46

Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Ty moje otázky byly jen chytáky pro amatéry!!!! Za 1 vím ne čem je M závislé, za 2 jsem pilot už skoro 3 roky a za 3 je mi z toho zle!!! Nevím co si o tom mám myslet, jestli jste pilot nebo vtipálek DOST DOBŘE znalý letadel nebudu zkoumat, jisté je že se Vám daří vytáčet mne víc než ty vaše Olympusy!!!
0/0
30.5.2002 14:03

Cpt. Stuart

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neni to trochu podobne na TWA800?
Vubec jsem netusil, ze se Vas to takhle dotkne. Samozrejme jsem si to vsechno vymyslel, to uz Vam muselo byt jasne po prvnim prispevku. Sance, ze bude clovek letat na Concordu je asi jako sance byt prezidentem Spojenych statu americkych  O Concordech toho vim docela dost, protoze jsem do nich velkej fanda a podle meho nazoru to jsou nejkrasnejsi letadla na svete. Ikdyz, za ten B737 bych byl taky stastnej jako blecha
Jinak, osobne nejsem pilot, nemam ani PP na vetrone, natoz PPL a uz vubec ne CPL, nebo nedej boze ATPL  Moc rad bych se stal dopravnim pilotem, ale bohuzel jsem hlubsi zajem o letani ziskal teprve pred rokem a uz je mi 27 let, coz je znacny handicap  Na vycvik nemam dostatecne prostredky (tusim, ze CPL se pohybuje kolem 700 tisic Kc) a az je budu mit, tak uz budu chodit o holich.
Osobne ale jsem velmi neduverivy k lidem, co prohlasuji, ze jsou piloti. Je sice pravda, ze ten rozbor paliva a konstrukce B747-200 je zasveceny, ale ostatni veci mi vubec nesedi. (Neni problem tyto znalosti ziskat ctenim odborne literatury, tak jako to delam ja). Tak treba proc vystupujete pod prezdivkou "Pilot" a nepouzivate sve obcanske jmeno. Tim branite lidem aby si z ruznych zdroju overili Vasi duveryhodnost. Osobne zadny zdroj nemam, ale tusim, ze existuje neco jako databaze dopravnich pilotu, respektive drzitelu CPL/ATPL. A pak mi vubec nesedi ten argument "pilotovat = workoholik" - vubec nechapu proc.
Pokud opravdu jste dopravni pilot, tak se moc omlouvam za tu maskaradu a doufam, ze jste na me nezanevrel, a ze me nekdy pozvete na jumpseat
Pokud byste mel zajem v nasi diskuzi pokracovat, ozvete se mi, prosim, na e-mail flow@mbox.vol.cz
P.S.: Co jste myslel tim "Olympusy"?
0/0
31.5.2002 3:09

hello kitty

taiwan
Myslim ,ze zrovna dobra pulka tech Penghu ostrovu je zabrana armadou,kde spadlo to letadlo.Tak,ze bych se nedivil,ze pri cviceni omylem sestrelily letadlo.
0/0
26.5.2002 11:02

David

Re: taiwan
Ve vysce 10 km?
0/0
26.5.2002 18:01

0/0
26.5.2002 10:49

Pilot

Vysvětlím to:
Začnu těmi přístroji: Sice selhat můžou, ale většinou neselžou všechny a najednou, spousta systémů je několikrát zálohována takže vždy je možno informaci a stav nalézt! Rádio sice odejít může a dost snadno, ale zase je zálohované a když už, letoun umí automaticky vyslat SOS věži. Posdádka se v případě takovýchto obtíží snaží dostat letoun pod kontrolu, někdy na hlášení věži nezbyde čas, věřte tomu... Jinak B 747-200 je už nevyráběný typ 747, který má v mnoha případech za sebou přes 20 let služby a je to stroj jako každý jiný! (až na tu velikost) :-)
Na další příspěvek mám jiné vysvětlení: Třeba opravdu došlo k výbuchu, ale to by byly např. nalezené časopisy ohořelé, alespoň nepatrně, ale byly by. Všichni víme, jak je konstruovaný drak letounu, není tak moc bytelný jak se zdá, vždyť by se nezvedl, při dopadu na zem, ale i na hladinu se okamžitě rozbije na kusy, pád na vodu je přirovnávaný k nárazu do stromu (u aut), ale tady to platí taky! No, a když se to letadlo rozbije, z jeho vnitřku vypadají předměty a protože vesty plavou, ukážou se na hladině, vetšinou i s jinými předměty!
No a teď něco o mně abyste mi věřili: Moje povolání je 2. pilot dopravních letounů (konkrétně B 737) u jedné letecké společnosti,jsem jeden z nejmladších pilotů. Boeing 747 jsem mimochodem nikdy neřídil- jasně!
0/0
25.5.2002 22:56

rukavprdeli

Re: Vysvětlím to:
A ja litam na Concordu a jsem jeden z nejstarsich pilotu.
0/0
26.5.2002 1:49

V1kt0r

Re: Re: Vysvětlím to:
...a v hlave mas houbovou omacku. Mimochodem, 19.5.2002 jsem s Chinba Airlines letel ... oops. To byl ovsem Airbus.
0/0
26.5.2002 11:10

Michal

Re: Vysvětlím to:
Dobrý den, rád bych se vás na pár věcí zaptal. Je-li to možné, ozvěte se na m.horak@centrum.cz.  Dík a nashle.
Michal
0/0
26.5.2002 2:38

keram

Re: Vysvětlím to:
Nechci nic rikat, ale myslim si, ze nejste pilot - rekl byste nepilotoval:)
0/0
26.5.2002 21:48

Pilot

Re: Re: Vysvětlím to:
Šťouro... A co říká odborná terminologie? Pilot- ŘIDIČ letadel! Kdybych napsal "nepilotoval" zase byste mě nazval workholikem. A já myslel že puntičkáři jsou jen v SRN a oni i češi v USA! Nic neříkáte, vždyť jste to napsal...
0/0
26.5.2002 22:41

Fire

Amaterismus na druhou!!
Temer bez vyjimky, kdykoli spadne letadlo, tak pouzije amatersky redaktor iDnes fotku bud' jineho typu letadla nebo spravny typ, ale jine spolecnosti, nebo nejlepe jiny typ jine spolecnosti. Tentokrat si redaktor-amater vybral jumbo spolecnosti ANA (All Nippon Airways, Japonsko), i kdyz spadlo jumbo patrici China Airlines. Pral bych vasemu polobulvarnimu platku, aby vas Japonci z ANA zazalovali o par mil. dolaru za pospineni dobreho jmena!
0/0
25.5.2002 20:45

j.s.

Urcite se stalo neco ve vzduchu, posadka nehlasila potize.
Letadla typu 747 nepadaji z nebe jen tak pro nic za nic. Je to pouha uvaha, ale kdyby meli potize s letem, a protoze leteli ve vysce pres 10 km, urcite by posadka vezi neco stacila pred dopadem do more nahlasit. Takze snad vybuch ve vzduchu? Nebo okamzite a totalni selhani funkce vsech pristroju, vcetne radia?
0/0
25.5.2002 15:02

***

Bum
 
 aby byly zachranne vesty na vode, muselo se rozlomit ....nebo roztristit ...jak jinak by se mohly dostat ven z letadla ?
 Nebo ma nekdo jine vysvetleni ?
0/0
25.5.2002 14:49

jf

Re: Bum
Pry to bouchlo uz ve vzduchu
0/0
25.5.2002 14:51

jf

ci&tw
dekuji za zmenu. Oni to Tajwanci nemaji moc radi kdyz je nekdo nazyva Cinany....
0/0
25.5.2002 14:18

Goldie

Re: ci&tw
Tajwan je jednou z provincii Ciny. Tajwanci JSOU Cinane. (btw. Tajwanci mluvi Cinsky ne Tajwansky :-))
0/0
25.5.2002 16:27

Hasic

Re: Re: ci&tw
Ano mluvi cinsky, ale kde je sidlo jejich vlady, v Beijingu=hl.m.Ciny anebo v Taipei=hl.m. Taiwanu?
Z hlediska Ciny je Taiwan provincii, z hlediska obcanu Taiwanu je to samostatny stat protoze oni odmitli komunismus.  Neuznavaji vladu Ciny jako svoji dokud tam budou u moci komuniste.
0/0
25.5.2002 16:40

Goldie

Re: Re: Re: ci&tw
Je to trochu nepresne. V Beijingu je sidlo centralni vlady. Kazda provincie ma hlavni mesto a v nem vladu pro provincii. Nejen z pohledu Ciny ale i z pohledu mezinarodniho prava je Tajwan jednou z provincii Ciny. Ceska republika, tak jako prakticky vsechny zeme neuznava samostatnost Tajwanu.
0/0
25.5.2002 18:26

jf

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Vazeni,
vzhledem k tomu, ze mam dost blizke kontaktky na Taiwan, tak vam muzu docela zarucit, ze pokud tajwanci reknete ze je cinskou provincii, tak vam da do drzky. Cina tvrdi, ze je to provincie. Ano. Ale Taiwan funguje z jakehokoliv hlediska jako samostatna zeme a taky takovou zemi je.
0/0
25.5.2002 23:08

Jarek

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Goldie, bereš na v
0/0
26.5.2002 1:55

Jarek

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Goldie, bereš na vědomí? Taiwancům je jedno, kolik zemí neuznává jejich samostatnost, hlavně kdyz nejsou  pod komunistickou vládou.
 
0/0
26.5.2002 2:08

jf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
A abych jeste dodal, tak spousta zemi by Taiwan strasne rado uznavalo, jen maji strach, ze Cina s nimi rozvaze vztahy. K tomu ve vetsine demokratickych zemi je jakasi "ekonomicka a kulturni kancelar Taipei", ktera prebira vsechny ukoly normalni ambasady -akorat se to holt trosku jinak jmenuje.
0/0
26.5.2002 12:34

PC

Re: Re: ci&tw
Na Tajwanu se mluvi nekolika jazyky
0/0
26.5.2002 8:47

V1kt0r

Re: Re: ci&tw
Taiwan neni provincii Ciny. Taiwanci nejsou Cinani a maji i vlastni jazyk. Pouzivaji vsak cinske znaky, ano. Cinsky mluvi, ale take napr. kantonsky. Na Taiwanu je vsak spousta cinanu - vetsinou pristehovalcu z dob cinske okupace. Hlavnim vztahem Taiwanu a ciny je typ "Velky Bratr". To je take duvod, proc Taiwan (oficialni nazev Republic of Cina), neni vetsinou zemi uznan - jedine, ktere jej uznaly a z ciny si nic nedelaly, jsou takove zeme, o kterych vetsina lidi v zivote nic neslysela. Myslim, ze bys, Goldie, moc klidne neprijala konstatovani, ze Cesi jsou Rusove, pac CSSR je ruskou provincii a vsichni se stejne rusky uci...
0/0
26.5.2002 11:16

jf

Re: Re: Re: ci&tw
Naprosto. Asi by se Cechum taky nelibilo, kdyby Slovensko Cechy prohlasilo za provincii. Na zaklade ceho? Stejne tak Cina nema zadny vlastnicky prava na Taiwan a nezapomenme kolikrat se Cina na Taiwan vykaslala, treba kdyz je ve valce s Japonskem predali Japonsku......
23mil. Taiwancu ziju svuj zivot a komunismus nechtej. Kdo ma pravo nad nimi rozhodovat? Lide maji svobodne volby a ty vyhrala Pokrokova Demokraticka Strana, ktera se kloni k samostatnosti.
Pokud je porad nekdo tak zaryty komunista, ze si mysli, ze Taiwan nema pravo na samostatnou existenci bez Ciny, at mi napise na jfrater@centrum.cz  a ja budu chtit slyset duvod proc by tomu tak melo byt.
0/0
26.5.2002 12:39

Goldie

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Presne na zaklade ceho by Slovensko vyhlasilo Cesko za provincii. NAROZDIL od toho Tajwan vzdy byl soucasti = provincii Ciny a to je presne ten duvod proc ji porad je!
0/0
27.5.2002 15:37

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Specialne pro Goldie, a.k.a."Fuck Off", tady jsou stranky ministerstva zahranicnich veci R.O.C. (a.k.a. Taiwan) _zde_, na kterych se lze docist, jak ze je to s oficialnim taiwanskym nazorem na "cinskou provincii". Hned prvni radek se domniva, ze "Taiwan, the Republic of China, is a sovereign state with a defined territory consisting of the islands of Taiwan, Penghu, Kinmen, Matsu, and several islets."
0/0
27.5.2002 16:35

Fuck Off

Re: Re: Re: ci&tw
Tajwanci jsou Cinane a nemaji zadny svuj jazyk mluvi a pisou Cinsky! Kantonstina je pouze jeden z dialektu Cinstiny. Uredni rec je (Pekingska) Cinstina. Neni zadnu duvod rikat ze Cesi jsou Rusove, Cesko patrilo do sfery Ruskeho vlivu, nikdy jsme na rozdil od Tajwanu ktery byl vzdy soucasti Ciny nebyli soucasti Ruska.
 
0/0
27.5.2002 15:27

Goldie

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Omlouvam se za to "Jmeno" ma tam bejt Goldie. Nejak to zustalo v prohlizeci od jineho komentare.
0/0
27.5.2002 15:30

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Kouzlo nechteneho?
0/0
27.5.2002 15:46

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Neni pravda, ze by Taiwan vzdy byl soucasti ciny. Je sice fakt, ze si samostatnosti moc neuzil, ze byl vzdycky v necim podruci - naposledy pred Cinou patril Japoncum. Ale fakt je, ze se Taiwanci cinany neciti a do ciny nechteji. Takze si s pankom bozkom muze kdokoliv prohlasovat co chce, hlavni pravo na sebeurceni by meli mit vzdy lide, kterych se to tyka. Naposledy jsem videl plne Taipei demonstrantu za zmenu nazvu na "Taiwan" - zda se, ze to pomerne dobre vypovida o tom, jak je to s "cinskosti" taiwancu.
0/0
27.5.2002 15:44

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Kdo chce, muze kouknout treba sem, nebo podrobneji jinde Doufam, ze se tady HTML interpretuje, ne filtruje. :-)
0/0
27.5.2002 15:58

Jarek

Re: Re: Re: Re: ci&tw
Co je "Pekingská čínstina"? Slyšel jsi nekdy slovo"mandarinská"? Zapoměl jsi 17 stol, kdy Taiwan patřil Holandsku a 1894-1945, kdy patřil pod Japonsko.
0/0
27.5.2002 19:28

jf

Re: Re: Re: Re: ci&tw
1. Taiwansky jazyk existuje, ale neni jazykem urednim, protoze ho ovlada pouze puvodni obyvatelstvo
2. Taiwan nebyl vzdy provincii Ciny, ale byl k Cine prirazen pred nekolika sty lety. Mezitim byl semtam postoupen Japonsu, pod evropskou kolonializaci atd.
3. Taiwan ma vlasnti parlament, vlastniho prezidenta, svobodne demokraticke volby, vlastni armadu, vlastni hlavni mesto, vlastni ekonomii a vlastni zahranicni politiku. 23mil lidi nema chut byt cinskou provincii. Porad tu je nejaky komunista, ktery proste rika, ze TAiwan = Cina, jen protoze cinske vlada by to tak chtela?
4. Uredni jazyk je mandarin (cinstina), ale to neni zadny duvod rikat, ze Taiwan patri Cine. Rakousko taky mluvi nemcinou a nepatri Nemecku, atd.
 
0/0
27.5.2002 22:18

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Sorry, ale nemohu si nerypnout.
Vlastni ekonomii ma asi kdekdo, napriklad spousta nasich podnikatelu. Vetsina suverennich statu ma vsak vlastni ekonomiku. :-))
V.
0/0
28.5.2002 20:08

JF

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Nojo nojo "rypale" :)
Vis jinak ale co myslim - maji proste vlastni danovy system, vlastni rozpocet, vlastni zakony, atd. Cina ac zacina byt mezinarodne podnikava, tak tam jeste porad trochu strasi pri podnikani komunismus, u kdyz tusim ze nejvetsi McDonalds je tusim zrovna v Cine nekde....
0/0
29.5.2002 7:27

hello kitty

Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
Ja si musim rypnou taky.Taiwanci jsi jen hrajou jaci jsou"Patrioti" .Vzdyt jsou v Cine investorem cislo 1!!!! Takhle si sami utahujou opratku,az vetsina fabrik bude presunuta v Cine ,tak po nich ani pes nestekne.
0/0
29.5.2002 7:50

V1kt0r

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ci&tw
:-) Myslim, ze Ti neni zcela jasny princip investic. To, ze nekde investuji, neni jenom ze tam poslu prachy, ale ze mi tam potom taky neco patri... A vlastnictvi znamena moc (jako MOCNY, ne HODNE)... Nicmene do vyse taiwanskych investic v cine nevidim, takze dal diskutovat nemuzu.
0/0
29.5.2002 17:51

Oswald

Re: ci&tw
Taiwanci i Číňané shodně uznávají, že existuje pouze jedna Čína. Zatímco ČLR považuje Taiwan za neposlušnou provincii, Taiwanci prohlašují, že většina území Číny je "dočasně" obsazena komunisty.
0/0
27.5.2002 13:56

V1kt0r

Re: Re: ci&tw
To by mne zajimalo, od ktereho Taiwance jsi slysel toto... Co jsem slysel ja, je, ze se neciti patrit k Cine. A to o obsazeni komunisty, to je podle mne nazoru Taiwanske vlady - ta sama sebe vidi jako "cinskou exilovou".
0/0
27.5.2002 15:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.