nebezpečné látky
Možné chyby v legislativě, ke které jsme mezinárodními smlouvami přistoupili v oblasti přepravy nebezpečného zboží například u silniční dopravy (ADR) již v roce 1987 a železniční dopravy (RID) v roce 85, jsou jedna strana mince. Druhou je nedodržování alespoň toho elementárního co je psáno. A nedodržuje se mnoho ustanovení, protože nikdo dosud nekontroloval. Jak jsme mohli zaznamenat výmluvy státních orgánů, tak na straně českého území jsme nebyli schopni identifikovat úkapy z cisteren na Cínovci, přestože němečtí policisté toho byli schopni. Nebude to o tom, že mají lepší zrak, ale spíše o tom, že vědí. Chyby začínají povětšinou již u výrobců chemických produktů nebo původců chemických odpadů, když nepoužívají správně obaly, například nečiníce rozdílu mezi obaly pro pevné a kapalné látky, jak jsou specifikovány v předpisech pro přepravní řetězce. Dále aby ušetřili, ne vždy přepravují i nebezpečné látky po silnici v souladu s předpisy. Látku deklarují jinak, aby nemuseli najímat vozidla ve speciálních upravách podle ADR, tato vozidla jsou uravena a označena oranžovými tabulkami s čísly, s kvalifikovanými, protože školenými řidiči. Také se tak vyhýbají povinosti stanovené v zákonech, totiž hlásit přepravní trasy, kterými bude takový nebezpečný materiál přepravován. Někteří zástupci státu, zejména starostové obcí, ani netuší, že takové ohlášení je ze zákona povinností a potom v televizi říkají přinejmenším nepravdy. Pořádek nenastane do té doby, dokud policie nebude standardně provádět na silnicích kontroly zaměřené tímto směrem. Českým drahám budiž ke cti, že skutečně této oblasti věnují pozornost od jakživa. Špičkou jsou z tohoto pohledu aerolinie, řídící se předisy IATA pro přepravu nebezpečného zboží a námořní doprava (IMDG-code), kde se pracovníci například námořní policie se znalostí věci před vyplutím lodi nerozpakují vyloučit vadně deklarované, nebo zabalené, zboží vyloučit z přepravy. Všechny tyto předpisy jsou zastřešeny stále aktualizovaným dokumentem zvaným slangově Orange book. Jedná se o specifikace, převzaté do předpisů všech přepravních řetězců. Je to dokument vydávaný Komisí OSN pro přepravu nebezpečného zboží, jehož název je Recomandation for transport dangerous gods (RTDG). Obaly určené pro přepravu nebezpečného zboží musí nést na sobě kód s mnoha informacemi o něm. Obvykle tyto kód obsahují symboly UN nebo RID nebo ADR. Ze zákona je další povinností naplněný obal označit tak, aby bylo zřejmé jaká látka je přepravována. S tím souvisí další zákoná povinost vybavit náklad bezpečnostními listy a další dokumentací, která je potřebná k eliminování škod v případě možných havárií.Mnoho firem, které mají povinnosti svoje chemické látky správně zatřídit, správně přiřadit obalovou skupinu obalu a správně dopravit do místa určení, však ani netuší o existenci takových předpisů. Není kontrola, není motivace. Popularizaci, jako ochraně obyvatel před stávající "cochcárnou" se bohužel nevěnují ani zodpovědná ministerstva dopravy a vnitra. Je to škoda, poněvadž právní vědomí v oblasti přepravy nebezpečného zboží je v této zemi díky tomu velmi malé. Přestože se jedná o ochranu ekologie, majetků a zdraví osob. Je to smutná písnička.