Miroslav Grossmann
23. 4. 2002 14:48
Rychlodráha je lepším řešením
Mám stejný názor, jako dobryclovek, co se týče užití tratě pro budoucí spojení s Kladnem. Metro se dá natáhnout s vypětím všech sil a výpadkem mozku až na letiště, ale dál už ne. Konec. Žádný další rozvoj, využití. Co se týče přestupů, metro i rychlodráhu budou cestující používat s tím, že budou ještě někde přestupovat na cestě domů, do hotelu, do práce. Tady bych na straně rychlodráhy rohzhodně výhodu neviděl.
Hlavní argumenty pro rychlodráhu vidím dva. Za prvé, metro je stavba drahá a město bude muset upřednostnit zavedení metra C na sever a stavbu trasy D do míst, kde dnes nejezdí ani tramvaje (narozdíl od Prahy 6), před prodloužením málem do polí. Znamená to, že na áčko by mohla přijít řada někdy 2010, 2015.
Za druhé, pokud se podíváte na mapu železničních tratí, zjistíte, že v rádiu Beroun - Kralupy není jediná kapacitní elektrizovaná železniční trať. Tak jako tak je třeba modernizovat tu stávající. Pokud dojde k elektrizaci, zahloubení trati a použití moderního pružného uložení kolejnic do pražců zároveň s použitím nové vozové techniky, rozhodně nedojde ke zhoršení životního prostředí na šestce. Bude tomu právě naopak. Rychlodráhu vidím jako možnost úspory velkého množství peněz z různých částí veřejných rozpočtů. Dráhy, Správa letišť, Praha a Kladno se tak mohou na stavbu nebo alespoň na část na Ruzyň složit. Úsek na letiště by měl stát 13 mld., což není málo, ale pokud postavíme metro, musíme ještě počítat s dalšími výdaji, kterými někdo bude muset zaplatit modernizaci trati.
Ale není to tak jednoduché. Rozhodně se mi nelíbí, že by na trati mělo být tak málo zastávek a že by jízdné mělo být příliš vysoké. Nikdo by vlakem do cetra totiž nejezdil. Dráha by měla fungovat v tomto případě poprvé na území Prahy jako prostředek MHD, podobně jako v jiných evropských městech. Proto je třeba začlenit minimálně její část do PID. Ale letiště by už možná mohlo být v dalším pásmu, nebo by mohlo fungovat speciální jízdné, aby se stavba alespoň trochu rentovala. Na druhou stranu, stavba metra by byla ještě dražší a pokud by se v něm jezdilo na jízdenky MHD, město by to stálo strašné peníze.
Takže chci také rychlodráhu, ale musí to něco přinést lidem i dopravě v Praze 6. Věřím, že radnice šestky pak už takovou stavbu nebude zdržovat. Neměla by - pokud splní stavebník zákonné požadavky, má právní nárok na stavební povolení!!!