Diskuze

Zkrat spustil antitemelínskou vlnu

Páteční zkrat na druhém bloku Temelína odstartoval v Rakousku novou vlnu kampaně proti elektrárně. Její rakouští odpůrci opětovně požadují odstavení Temelína. Závadu bylo podle sdružení Stop Temelín možné předvídat a jedinou alternativou je teď jednat o zastavení provozu v elektrárně. K aktivistům se přidal i rakouský ministr životního prostředí Wilhelm Molterer.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Cool

1. 8. 2002 9:53
Ekologie
Jestli se nepletu tak jsme se ve skole ucili neco jako ze ekologie je nauka o vztahu mezi organismy a prostredim. A nechci bagatelizovat praci ekologu, ale vztahy ve vetsine ekosistemu lze popsat velice jednoduse ve srovnani se vztah cloveka k okolnimu prostredi, to uz tak lehke neni. A ja bych se chtel zeptat: Cernobyl - radiace - lidem to vadi a proto kolem cernobylu nikdo nebydli, ale jak to vapada s tamnim ekosystemem? Slysel jsem neco v tom smyslu ze vice nez nasledky havarie ho poznamenal odchod cloveka z te oblasti a ze ekosystem se tam vraci k normalnimu clovekem nerusenemu chodu. Celkem by meto zajimalo a rozhodne tim nechci bagatelizovat ucinky vsudypritomne radiace, ktera je tam somozrejme dost zvysena.
0 0
možnosti

ledig

9. 7. 2002 15:33
Diskuse
Všichni kdo si chtějí o atom zadiskutovat doporučuji CHAT na idnes : jaderná energetika, Temelín
0 0
možnosti

Flamengo

9. 7. 2002 13:13
Všem těm vlastní pýchou dávícím se blbům, kteří vyskakují, řvou a kopou kolem sebe již při pouhém zaslechnutí slova ekologie
Všem těm vlastní pýchou dávícím se blbům, kteří vyskakují, řvou a kopou kolem sebe již při pouhém zaslechnutí slova ekologie chci říci následující.
Lidstvo je již stovky, možná tisíce let stejné. Blbé a nepoučitelné. Nesouhlasím s názory, že je to dnes s lidmi horší, než dříve. Lidé jsou stejní. Co se ale změnilo, to jsou jejich možnosti. Nevelká síla lidského jedince se násobí využíváním dříve netušených technologií. Zamindrákovaný ubožák může postřílet spoustu lidí, díky zbrani, ikdyž sám sotva stojí na nohou. Může svým vozem pozabíjet v dopravním provozu nevinné, protože se jeho síla zmnohonásobí. Zneužitím, nebo chybným použitím jakékoliv technologie dnes může člověk způsobit zkázu národů i celého lidstva. Problém spočívá v tom, že naše rostoucí síla není provázena rostoucí zodpovědností, morálkou a rozumem.
Nesčíslněkrát v minulosti se lidstvo domnívalo, že ví. A pak se za cenu neúměrně vysokou ukázalo, že neví. Pýcha předchází pád. Jdeme neochvějně kupředu za cenu svého zdraví, životů a dlouhodobých či nevratných poškození životního prostředí. Pro vás, kteří nechápete, co to je životní prostředí, dodávám, že to je to to v čem žijeme, co jíme a pijeme, to co dýcháme. Tady nejde o ochranu nějakých kytiček v národním parku, jak se rádo bagatelizuje. Tady jde o to, abychom jako lidstvo vůbec byli schopni na této planetě existovat. Ikdyž to třeba na první pohled nevidíme, nebo spíš vidět nechceme, naše životní prostředí je na hranici toho, abychom jako lidstvo přežili. Svinstva, která dýcháme, nás pomalu, ale jistě likvidují. Voda, kterou pijeme, je ve velké většině jedovatá. Ne tak, že po napití zemřete. Ale třeba tak, že za pár let „najednou překvapivě“ onemocníte rakovinou zažívacích orgánů. Proč zaujímá ČR první místo na světě v počtu rakovinových nádorů tlustého střeva? Protože naše voda je jedovatá a to obvykle i ta, která teče z kohoutku jako „pitná“. Víte, co jíte? Jak byla pěstována zelenina, kterou koupíte a co jedlo zvíře, z jehož masa si děláte oběd? Tyto látky v potravě zůstávají a přecházejí do vás. Víte, jaké účinky mají tyto látky, ať se jedná o různé chemikálie, těžké kovy nebo hormony? Proč se dnes rodí tolik dětí, které mají od nejútlejšího věku nějaké trvalé zdravotní potíže, často alergického charakteru? Jak asi bude vypadat generace dětí těchto dětí? A narodí se ještě vůbec někdo, půjde-li to takto dál?
Je jednoduché říkat si, že mě se to netýká, nebo že na něco umřít musím, blbě se při tom usmívat a dělat, že se nic neděje. Děje a dojde na mnohé z vás. Ale až budete za pár let chcípat na rakovinu nebo rozpad plic, bude pozdě. Až tehdy pochopíte, že je to vše neuvěřitelně osobně týká i vás.
Ještě si dobře pamatuji na dobu, kdy mi naskakovala kopřivka, kdykoliv se mluvilo o ekologii. Co blbnou, vždyť je to všechno OK, na takové věci není čas, jen to zdržuje a otravuje život. Pak to se mnou jednoho dne seklo. Téměř doslova. Záhada. Mladý, do té doby zdravý člověk, se skvělými předpoklady do budoucna a najednou se tu hraje o život. Přežil jsem. Za cenu trvale poškozeného zdraví a doživotních handicapů. Místo kariéry ve vědě nebo v bussinesu jsem dnes rád, že jsem jakž takž nezávislý na pomoci druhých. Ptal jsem se mnoha lékařů, čím to celé bylo způsobeno. Odpovědi byly vzácně podobné – přesně to nikdo neví, ale jedno je jisté, je to z toho, co jíme, pijeme, dýcháme. A také jsem se často dozvěděl, že mnohonásobný nárůst takových problémů nastal v průběhu několika let po Černobilu.
To vše píšu proto, že stačí jen málo, aby se i sebelépe zabezpečená jaderná elektrárna stala zdrojem ohrožení. Chyba v obsluze, nepředpokládaná závada, úmyslný zásah obsluhy nebo někoho, kdo se do elektrárny jakýmkoliv způsobem dostane, poškození zařízení vystřelenou raketou či navedeným letadlem, nebo jen neschopnost zneškodnit vyhořelé palivo a rizika následného zacházení s ním. Tato rizika jsou velmi reálná. Kdo z vás by ještě loni 11. září v poledne věřil, že je možné to, co se za pár hodin stalo skutečností? Považovali bychom to za fantasmagorii.
Všem neohroženým bojovníkům proti ekologii přeji jedné. Aby pochopili, oč jde. A nechtějí-li to pochopit, bylo by spravedlností osudu, kdyby to byli právě oni, kteří na svou přezíravou hloupost doplatí nejvíce. Aby právě oni pomalu a mučivě umírali někde v eldéence za závěsem na některé z těch svinstev, která si sami způsobujeme. Nebo aby se museli dívat, jak jejich děti bojují o život, tak jako se na mě musela dívat moje máma. Třeba by pochopili alespoň potom.
0 0
možnosti
zavřít

barbudo

9. 7. 2002 14:07
Re: Všem těm vlastní pýchou dávícím se blbům, kteří vyskakují, řvou a kopou kolem sebe již při pouhém zaslechnutí slova ekologie
Samozřejmě, že máte v mnohém pravdu. Jde, jako vždy "jen" o to, najít řešení a potom ho prosadit. Výroba energie spalováním fosilních paliv způsobuje potvrzené problémy s oteplováním. Vodní elektrárny nelze stavět všude, přinášejí lokální klimatické změny, mnohé z nich "vyrábějí" kvanta skleníkových plynů - je v nich "živá voda". Větrné elektrárny většinou vyrábějí málo a jen za vhodných podmínek, svým hlukem vyhánějí zvěř na desítky kilometrů daleko, nelze je stavět "na doslech" od obcí (prokazatelně stoupá výskyt sebevražd v důsledku šířeného infrazvuku). Výroba energie štěpením uranu má také prokazatelná rizika. Tato rizika lze technicky omezit, proto je to asi opravdu nejrozumnější způsob ("Černobylský" typ reaktoru je opravdu nebezpečný a mám pocit, že nebyl primárně zvolen jako zdroj energie, nýbrž pro vojenské účely). Přirozená plodnost polí se zvyšuje umělým hnojením. Tím se někdy zvyšuje i hladina těžkých kovů a jiných škodlivin. Je možné nehnojit. Potom ale bude potřeba obdělávat více půdy, znamená to víc traktorů a víc najezdit. A nelikvidovat zemědělskou půdu, tedy "stavět vyšší paneláky". Je možné chránit plodiny proti škůdcům chemicky (časem se opravdu mnohdy ukáže škodlivost použitých látek), nebo je možné postřik geneticky "vestavět" přímo do plodiny (ovšem i "vestavěný" selektivní jed se může časem ukázat jako jed i pro člověka) nebo část úrody nechat škůdcům a opět více polí a více traktorů. Lze nejezdit za prací kouřícími auty, znamená to ale v každé obci zajistit lidem dost pracovních příležitostí (nejlépe pomocí Státní plánovací komise). Svět opravdu není jednoduchý a ekologie je jako komplexní věda velice náročná. Vykřikování hesel nic neřeší, ať jsou ta hesla zelená, rudá či modrá, pro či proti.
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

Jarda Kopeček

8. 7. 2002 19:53
Jako s autama
Kdyby šlo postavit Temelín stejně jako se vyvíjí nový model auta. Přehodit plachtu, maskovat jako zahradní domek a až by to bylo hotový, tak strhnout plachtu před davem a jen poslouchat "Ó,to je krása,ty linie a ušlechtilost materiálu..." To by potom nikdo nekecal.
0 0
možnosti

Dr. Halíř

9. 7. 2002 11:40
Re: Jako s autama
Pod tou plachtou to měli patnáct let. Ale to přirovnání k autu není úplně od věci. Temelín se v této zemi stal něčím jako věcí slepé prestiže. Přesně podle naší národní povahy. Je jedno, že na to auto nemáme, že ho dokonce ani nepotřebujeme, nemáme s ním kam jezdit. Bude nás zbytečně rujnovat a co si s ním v budoucnu počneme nevíme, protože je už dnes neprodejné. Ale hlavně když tím autem naštveme souseda.
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

8. 7. 2002 16:07
Taky proti
Plně souhlasím s názorem v předchozím příspěvku. Dále jen snad, že v souvislosti s Temelínem je dost dobře spochybnitelná nejen ekologie celého projektu, ale i ekonomie - JET měla "jet" zhruba před rokem, ale od té doby má neustále problémy a stejně nevydělává. Ba naopak - kolik jenom stojí daňového poplatníka platy zaměstnanců JETu, který "přechodně" nefunguje (do kdy?). Náklady na opravu asi také nebudou z nejnižších, nemluvě o nákladech spojených s likvidací jaderného odpadu, se kterými JET ale vůbec nepočítá! A proto tak, jako byl celý tento projekt započat v době komunismu, tak se i doposud tak profiluje - hezké, státní podnik v tržní ekonomice, dokdy ještě?!
0 0
možnosti

Jeny

8. 7. 2002 16:35
Re: Taky proti
Mozna pripomenu trochu zname histrorie. Temelin mel jit do provozu v letech 1992-94 o celkovem vykonu 4x1000 MW. Antijaderna lobby oddalila jeho spusteni a podarilo se zredukovat vykon na polovinu. Teprve v roce 1999 bylo rozhodnuto o dokonceni Temelina. Cela causa tak diky tomu ziskala jakysi demonicky rozmer, ktery byl zpusoben prave tlakem medii a ekologistickych skupin. Jde tu podle meho nazoru o bitvu, v niz je eletrarna pouzita spis jako zbran, nez predmet sporu. Na pozadi "bitvy o Temelin" se tak podarilo zviditelnit se mnohym tzv. aktivistum at s te ci one strany barikady. I tato diskuse je vlastne o tomtez. Nechme odborniky v klidu vyrabet energii a pojdme se venovat skutecnym problemum - treba jak usmirit nase politiky, srovnat parlament a vratit nasi republiku tam, kam patri - do Evropy.
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

Kasi

8. 7. 2002 13:29
Proti
Pokud se nepletu, tak jaderná elektrárna se (zjednodušeně) skládá ze tří částí, reaktor, turbína a generátor. Na turbíně prního bloku byla celá řada drobných závad, a po spuštění druhého bloku zase závada na generátoru (a zkrat ve vinutí by se z funkčního hlediska dal nazvat závadou vážnou). Demagogicky by se nabízela otázka, kde bude asi další závada. A na obavy rakušáků je většinou odpovědí (a to i zde) jen nadávání a výsměch. Aby měl člověk strach z poněkud unikátního monstra postaveného kousek za hranicemi, ve státě který se jinak jeví (jim) jen jako prodejna trpaslíků, sexu s nevzhlednými kurvami a všudepřítomné korupce, nemusí být odborníkem na jadernou bezpečnost. Reakce našich politiků, odborníků typu Drábková a i propagandou ovlivněné veřejnosti jsou pro odpůrce Temelína spíše potvrzením svých obav o jeho bezpečnost (nebo i jen funkčnost).
0 0
možnosti

Jeny

8. 7. 2002 15:03
Re: Proti
Vcelku logicky a rozumný příspěvek chci jen v rámci objektivity doplnit o fakt, že rakusanum bylo (a ne jednou!) umozneno ucastnit se diskusi o Temelinu primo v Rakousku. Na strane "protemelinske" sedeli nasi predni odbornici. Jenze na druhe strane jaksi chybela ochota prijit a poslouchat argumenty a diskutovat. Mam-li z neceho obavu, jdu se na to podivat a probrat si to v klidu s vlastnikem (provozovatelem nebo jinym opravnenym subjektem). Ale nevidim nic plodneho na hluchoslepem revu "Stop Temelin". Ti protestujici na hranicich a jinde mi spis pripominaji jednani trileteho rozmazleneho fracka, který lezi na zadech, kope nozickama a rve "Ja to chci, ja to chci, ja to chci!" a není ochoten nechat si vysvetlit, proc tu hracku (pamlsek, ci jinou věc) nemuze dostat. A at se na nas divaji protektorsky jak chteji (ten sex a trpaslici jsou presne - ale mame taky treba Magdalenu Kozenou nebo houslisty Zenateho a Sveceneho, vynikajici destibojare a pres posledni dva kixy i dobre hokejisty) porad nas maji respektovat jako suverenni sousedsky stat.
0 0
možnosti

mates

8. 7. 2002 11:12
Ekolog a "ekolog"
Na úvod chci napsat, že jednoznačně podporuji provoz JE Temelín. Dále chci ovšem požádat, aby se slovo ekolog nepoužívalo ve spojitosti s ekologickým aktivistou. Ekolog je profese (moje profese), stejně jako třeba architekt nebo elektrotechnik. Zatímco ekologický aktivista je jenom aktivista.
0 0
možnosti

Jeny

8. 7. 2002 12:22
Re: Ekolog a
No slava, konecne to nekdo vyslovil. Ano, ekologie je dost sofistikovany vedni obor, ktery musi akceptovat VSECHNY vlivy na ZP a optimalizovat je. Takovy clovek musi videt fakta a strizlive je zhodnotit. Pak vyjde jednoducha rovnice, ze chceme-li v budoucnu fungovat s rozvojem nejenom ekonomiky, ale i zivotni urovne, bez jaderek se proste neobejdeme. Ekologicky aktivista (neboli ekologista) je laik, ne-li diletant, ktery je radikalniho zalozeni, pouziva pouze lacine a "dobre znejici" senzacechtive argumenty. Odborne diskusi se brani (neb se ji nedokaze zucastnit) se slovy "Ono to stejne bouchne" a s oduvodnenim, ze tam byl zkrat, vypadlo cerpadlo nebo se porouchalo auto firmy Zeman & Zeman, ktere veze salat ke svacine. U reaktoru typu PWR proste k explozi dojit nemuze, to je jako chtit explozi po hydroelektrarne.
0 0
možnosti

gogo

8. 7. 2002 10:32
Otevri oci ty antiTemelinskej antiglobalisto
Tak to mám rád, takovýhle argumenty. Elektrinu z Temelina budes potrebovat i ty. Abys napriklad mohl psat takovyhle blaboly na svem pocitaci. Protoze na baterku asi nejedes vid? A pokud jo tak co potom s tou baterkou udelas ty ekologu. A nebo ze by se ti nad hlavou tocila vetrna elektrarna? Budou-li politici rozumny, tak zastavej to smradlavy a radioaktivni spalovani uhli a postavej jeste jednu atomku. Jenze kdovi jak to dopadne. Novy ministr ž. p. udela ted CHKO z cely Cesky republiky. A vsichni pak budem sedet v panelacich na zadku, protoze se nebude smet slapnout ani na travnik pred svym domem. Ochranare mam fakt rad. Egoisty. Kazou slovo bozi a doma si nezhasnou aby videli jaky to je bez proudu. Ted zajem neni. Ale az bude, tak si budem liscim ohonem cistit ebonitovy tyce ne?
0 0
možnosti

barbudo

8. 7. 2002 13:35
Re: Otevri oci ty antiTemelinskej antiglobalisto
Nebudou ani ebonitové tyče ani liščí ohony. Lišky budou chráněné, aby udržováním přirozené úrovně vztekliny udržovaly i přirozenou koncentraci obyvatelstva. Ebonit je guma s vysokým obsahem síry. Síra nebude, protože ji spálíme v tepelných elektrárnách a kamnech (většina našeho uhlí je spíš surovina k výrobě síry než k topení).
0 0
možnosti

Jan Novák

8. 7. 2002 9:33
Slovo do diskuse
Kdybyste věděli, co nás ještě čeká v souvislosti se zasraným Temelínem... Kvůli Dukovanům v Jeseníkách uřízli kopec, vylili ho asfaltem a udělali přečerpávací elektrárnu kvůli UMOŘENÍ elektřiny! Jak se bude umořovat elektřina z Temelína, kterou už teď nikdo nepotřebuje? Kolik CHKO bude zničeno, zalito smradlavým asfaltem, "přetvořeno" na krajinu ze sci-fi filmu?
Pořád ještě bude vyhráno, pokud Temelín zastaví!!!
0 0
možnosti

Vladimír Němec

9. 7. 2002 12:03
Re: Slovo do diskuse
Z vašeho příspěvku plyne, že o fungovaní elektrizační soustavy nevíte prakticky nic.A o funkcích jednotlivých typů elektráren už vůbec NIC.Než začnete psát podobné bláboly,nastudujte si něco o tématu.Přečerpávací elektrárna slouží jako záloha, s téměř okamžitým najetím při výpadku nějakého stabilního zdroje (tepelná/jaderná elektrárna).Slouží k tomu, aby vám svítila žárovka i přesto, že vypadne nějaká elektrárna a nemusel jste čekat několik minut než naběhnou vodní či několik hodin než se 'zatopí pod kotlem' v tepelné elektrárně.Vl.
0 0
možnosti

Oswald

8. 7. 2002 8:36
Podoba?
Tak se mi zdá, že jsme si s těmi Rakušany nějak moc podobní. ONI řeší problém globální atomové bezpečnosti a ekologie, MY zase globálně poučujeme kdekoho a bojujeme (teoreticky) proti všem. Kolik jen je u nás "expertů" na terorismus, Palestinu, boj proti mafii, rasové otázky apod.? Kdy konečně lidé pochopí, že důležité je starat se o otázky, které se jich přímo dotýkají? Jednodušší je kritizovat něco, o čem máme jen zlomek informací vytržený ze souvislostí. V tom jsme MY Češi i ONI Rakušané stejní.
0 0
možnosti