Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V mapách jsou i rizikové stezky

Cyklisté by se neměli spoléhat na to, že je cyklistické mapy povedou jenom po bezpečných stezkách. "Vím nejméně o dvou smrtelných zraněních cyklistů, která měla na svědomí špatná mapa," říká předseda rady značení Klubu českých turistů Karel Markvart. Obě nehody se podle něj staly na cestě nad Štěchovickou přehradou na Vltavě u známé trampské osady Ztracenka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zdeněk Horák

Pravidla silničního provozu...
V pravidlech silničního provozu je jedna taková krásná větička: "Řidič je povinnen přizpůsobit styl a rychlost jízdy stavu a povaze vozovky." Myslím, že to docela vystihuje. Ačkoliv jsem členem KČT, tak promiňte, pane Markvarte, ale něco takového se podle mého skromného názoru nedělá. S pozdravem Zdeněk Horák, Zlín.
0/0
1.5.2002 14:11

Zdeněk

Ztracenka - Kdo chce kam, pomozme mu tam
Cestu znám, vydávám se na ni tak jedenkrát do roka a to napodzim ve všední den. Souhlasím, že je (na kole) náročná a krásná (v mapě Shocart to je), ale každý, kdo neumí včas zastavit a slézt z kola by neměl jet ani do parku (nebo může, ale riskuje minimálně ostudu). Nicméně s obecným nárůstem cyklistiky jako způsobu rekreace si budeme muset zvykat na větší počty obětí i v tomto sportu (a to nejen pod koly aut). A opravdu poslední, kdo za to může je vydavatel mapy. V tomto směru mne postoj KČT velice překvapuje. Jsem zvědavý, kdy vyjde v MF Dnes článek o pěším turistovi, jak zažaloval KČT, že v lese zabloudil díky špatnému značení a nestihl důležitou schůzku, nedejbože ho v lese kvůli tomu trefil šlak. Doporučuji všem sledovat měsíčník VELO, kde se za poslední rok věnují otázkám konfliktů cyklistů s ostatním světem, včetně této kauzy (5/02) a k mému překvapení si drží velice věcná stanoviska. Hlavně pozor na stále se více vkrádajícímu názoru pěšák = slušný člověk, biker = blázen, hlupák a sebevrah. Bohužel inkriminovaný článek v MF Dnes tomu (opět) přispěl.
0/0
29.4.2002 11:04

Aleš Pokorný

Značení KČT, Shocart
Po přečtení článku jsem nabyl dojmu, že si KČT dělá reklamu tím, že pomlouvá Shocart...na každýho to udělá asi jinej dojem...
Jeden postřeh: stezka je nebezpečná a Shocart může za to, že se tam utrhla s dvěma cyklistama - ale proč je teda značena od KČT - když pan Markvart ví že je tak moc nebezpečná?
Jel jsem na kole zmiňovanou stezkou a jel jsem i posázavskou stezkou (tou víckrát) Pochopitelně, že na obou jsem místama kolo vedl. Takže si myslím, že na mapách tyto dvě cesty neměly být vypuštěny - jsou krásné. A lidi si snad dovedou přečíst upozornění v přiložené brožuře a podle toho se zařídit.
0/0
26.4.2002 13:09

Iva

Re: Značení KČT, Shocart
Cesty doporučené pro cyklisty někdy nejsou schůdné pěšky, natož sjízdné. Záleží na aktuálním stavu cesty a hlavně na cyklistovi. Pokud si nejsem 100% jistá, tak radši kolo vedu. Nedovedu si představit, že bych skončila někde uprostřed lesů, byť jenom s rozbitým kolem. Mapy a průvodce používám spíš jako inspiraci.
0/0
2.5.2002 8:00

SHOCart

Návod na vraždění lidí podle pana Markvarta???
V Reflexu vyšel článek (http://www.reflex.cz/Clanek6663.htm), který doporučuje zmiňovaný výlet. Je Reflex vrahem ??? Nebo snad autor Andrej Halada ???
0/0
27.3.2002 7:40

SHOCart

Fakta od vydavatelství SHOCart
Jelikož mnozí čtenáři nevědí o čem je řeč, rozhodli jsme se uvést fakta. V článku je řeč o doporučené trase č. 6 z cykloturistické mapy Povltaví, Praha-Slapy č. 9 od vydavatelství SHOCart. Mapa vyšla v r. 1997. V mapě (http://www.shocart.cz/docs/o_nas/pics/mapa.jpg) je zakreslena symbolem pro doporučenou trasu (fialová tečkovaná) a popsána v přiložené brožuře (http://www.shocart.cz/docs/o_nas/pics/popis.jpg) jako technicky náročná MTB trasa nevhodná pro nezkušené jezdce. Hodnocení ponecháváme na laskavém čtenáři :-) Chcete-li nám cokoliv na toto téma sdělit, pište na anketa@shocart.cz.
0/0
25.3.2002 14:06

Aleš Linhart

Vydavatel na nebezpečí upozornil !!!
U této doporučené trasy je text: "50km, stř. těžká a místy technicky náročná, MTB (především úseky Štěchovice - Slapská př., Kam. Přívoz - Pikovice nevhodné pro nezkušené jezdce)." Za to, že někdo není schopen správně odhadnout své schopnosti nenese vinu vydavatel mapy a následky jsou bohužel tragické. Analogií jsou tragédie ve vysokých horách, ke kterým většinou dojde z důvodu nesprávného chování, nikoliv z důvodu špatné mapy. Výsledkem pak je, že jinak velmi atraktivní trasa se zavře, protože lidé nejsou soudní.
0/0
25.3.2002 10:36

mandy

zatracenka
musim říct že tato trasa mi připadá jako jedna z nejlepších bikovejch tras kolem prahy.to že je trochu mín bezpečná je o něčem jinym.kolo se podle mě dá i vést,je pravda že jsou tam místy dřevěmé můstky,které jsou sesunuté do vody a pod. mimochodem mám pocit,ale nevim to jistě, že u mapy shocart je v příloze,kde jsou trasy popsané, napsáno i to že je nebezpečná a náročná.ale nevím to jistě,nemám přílohu teď po ruce.
0/0
22.3.2002 21:52

Aleš Linhart

Re: zatracenka
Ano je to tam. U této doporučené trasy je text: "50km, stř. těžká a místy technicky náročná, MTB (především úseky Štěchovice - Slapská př., Kam. Přívoz - Pikovice nevhodné pro nezkušené jezdce)." Za to, že někdo není schopen správně odhadnout své schopnosti nenese vinu vydavatel mapy a následky jsou bohužel tragické. Analogií jsou tragédie ve vysokých horách, ke kterým většinou dojde z důvodu nesprávného chování, nikoliv z důvodu špatné mapy. Výsledkem pak je, že jinak velmi atraktivní trasa se zavře, protože lidé nejsou soudní.
0/0
25.3.2002 10:33

Lukas

Štěchovická stezka
Při mapovani cyklotras je nutné brát ohled i nato kudy vedou. Stezka je nebezbečná sama o sobě, zvlástě pak pro letce, ale je nutné si uvědomit, že vede hlubokým udolím, kde není silnice, vrtulník nepřistane a navic tam není vodní záchraná služba, takže pokud se někomu něco stane, je odkázán na chataře nebo náhodné chodce, kteří obyčejně nenosí zachranářské vybavení. Když odmyslím nebezpečí, tak to pro cyklisty stejne nema cenu, protože na takové cestě stejně jen musejí koukat pod kolo a ze svého okolí nic nemají.
 
0/0
22.3.2002 16:31

Laďa

Ztracenka
Kdo zkouší trial na cestě do Ztracenky tak snad počítá i s tím, že může hupsnout do vody, nebo je snad nutno na obtížnějších stezkách psát "nebezpečí smrti" ?
0/0
22.3.2002 13:33

Karel Kršák

Pozor na praktiky ze strany KČT
Na úvod se sluší říci, že jsem spolumajitelem firmy SHOCart. Vnímavý čtenář originálního článku "Cyklisté jezdí i po nebezpečných cestách" ihned pozná, že pointou článku není vliv obsahu mapy na zranění, či úmrtí jejího uživatele. To už v daném článku z obecného a nezávislého pohledu zcela jasně vyvrací právnický názor pana Černého. Pointa článku je ve skryté reklamě KČT, kdy chce formou POMLUVY konkurenčních map vyzvednout mapy své. Velmi nás mrzí, že pan Markvart, kterého si vážíme a delší dobu jsme bez problémů spolupracovali, propůjčuje své jméno a snižuje se k takovýmto praktikám ze strany KČT.
0/0
22.3.2002 12:12

Jiri.uk

Re: Pozor na praktiky ze strany KČT
Pane Kršáku, nevím jak to myslíte s těmi vnímavými čtenáři, ale každopádně kdyby jste byl fér chlap, tak alespoň přiznáte svojí vinu a nebudete to házet na KČT...to je od vás velmi ubohé. Žádné pomluvy to rozhodně nejsou, je to jen pravda......kterou bylo zapotřebí uvěřejnit, aby jste se nad sebou jako vydavatelé map "trošku" zamysleli. Nevím proč si myslíte, že vaše mapy jsou pro KČT nějakou konkurencí.....Mapy KČT jsou zaměřeny především pro turisty a nikoli pro cyklisty. Pana Markvarta osobně znám a je to velmi dobrý člověk, který se nebojí říct pravdu. Tak se nebojte i vy a řekně pravdu. "Udělali jsme chybu, budeme se jí snažit napravit......" a ne se jen vymlouvat na druhé.....to umí každý......
                                              
0/0
24.3.2002 20:57

Karel Kršák

Re: Re: Pozor na praktiky ze strany KČT
Vážený pane Jiří, pokud jste článek opravdu pozorně četl, pak tam náš zástupce Šumbera uvádí, že jsme o nevhodnosti uváděné stezky pro kola byli informováni a v dalších vydáních této mapy jsme ji zrušili. Nevím, jestli je to pro vás důkaz uznání chyby nebo ne, nicméně jsme zareagovali velmi pružně a věcně. Selský rozum i právnický rozbor ale jasně říkají (a platí to pro jakoukoliv mapu!), že mapa není, nemůže být a nikdy nebude zodpovědná za zranění a smrt jejího uživatele!, ať je to vodák, protože ve vodácké mapě nebyl velký kámen nebo byla velká voda, ať je to lyžař, protože v lyžařské mapě nejsou zakresleny stromy ve sjezdovce, ať je to cyklista, protože je cesta úzká nebo je na ní závora, ani turista, který přecení své síly při tůrách a upadne na namrzlém kameni. Žádná turistická mapa KČT neříká, zda tato trasa je vhodná pro vycházkovou obuv, tenisky, tato už pro pohorky, zda cesta je vhodná pro rekreační turisty, pro rodiny s dětmi, nebo pouze pro zdatné vysokohorské turisty atd. Kolik turistů se ročně zraní, ba dokonce zemře na turistických trasách? NIKDY!!! by nás nenapadlo napadnout KČT za to, že tyto trasy, kde umírají lidé, uvádějí do svých map. Proto je tento článek pouze podpásový útokem a pomluvou naší firmy. Pan Markvart nechce vést obecnou polemiku o vhodnosti informací v mapách, pan Markvart demagogicky zjednodušeně říká "že smrtelná zranění způsobují pouze mapy SHOCartu"! Pana Markvarta znám (několik let jsme spolupracovali) a protože tento cílený útok není pravděpodobně z jeho hlavy, o to více mne to mrzí. Zda naše mapy jsou nebo nejsou konkurencí KČT, byste musel konzultovat s jejich vydavateli... Několik let jsme nabízeli jejich spoluvydávání... Jinak bych Vás rád zasvětil, že KČT nevydává pouze turistické mapy, ale od loňska i cykloturistické mapy a od této doby se hledají cesty, jak SHOCart poškodit ... Hezký den přeje Karel Kršák
0/0
25.3.2002 12:41

Jiri.uk

Re: Re: Re: Pozor na praktiky ze strany KČT
Vážený pane Kršáku,
děkuji Vám za vaší reakci na můj příspěvek - předem chci říct, že jsem moc rád, že žijeme v době, kdy každý má právo na svůj názor.
Především Vám musím sdělit, že váš příspěvek jsem četl pozorně, takže o to obavy mít nemusíte - a stejně tak dobře jsem četl   i ten hlavní - původní příspěvek - zprávu, která byla napsaná ve zpravodajství IDNES. A hned Vám musím oponovat. Pokud by jste četl tu zprávu pozorně, nikde by jste tam nenašel nic o tom, že pan Markvart řekl, že "smrtelná zranění způsobují pouze mapy SHOCartu"! Nic takového tam není. Je tam zmíněný výraz "někteří vydavatelé", kterého použil pan Markvart - což samo o sobě není žádný přímý útok na vaše vydavatelství. To, že jméno vaší firmy se objevilo v příspěvku, není zásluhou pana Markvarta, ale autora toho článku.
A hlavně je si potřeba uvědomit,že pan Markvart zmínil, určitý počet cyklistů, za jejichž smrt měla zodpovědnost mapa. Samozřejmě, že každoročně umírá spousta turistů, cyklistů, vodáků i lyžařů.....o tom ale ve zmíňce vůbec nešlo. Nešlo tady o úmrtí - o počty zemřelých - při provozování výše zmíněných sportů. Pan Markvart se zmínil, že ví minimálně o 2 lidech, kteří se smrtelně zranili - tím, že místo na mapě vyznačené cyklotrasy na ně čekala jen úzká a nebezpečná pěšina. Tímto nebylo vůbec myšleno zmínit nebezpečnost cykllistického sportu, statistiky zemřelých při cyklistickém sportu. Šlo tady o nevhodnosti zakreslení úzké a nebezpečné pěšiny jako cyklotrasu. Když   někdo mapuje nějakou trasu a uvádí jí na své mapě jako cyklotrasu, musí si jí samozřejmě někdy projít a posoudit vhodnost takového doporučení pro cyklisty.
Pokud je cesta zjevně nevhodná - tak jsou tady minimálně 2 možnosti - nedoporučit tuto trasu na své mapě jako doporučenou trasu pro cyklisty   a nebo pokud je to možné - cestu upravit, více zabezpečit - nemyslím vás jako vydavatele map - vždy znáte lidi, na které se můžete s tímto obrátit. V tomto mi   musíte dát za pravdu.
Tohle platí pro všechny vydavatele map. Nejen pro tu vaší. Když zemře nějaký cyklista nebo turista díky svému selhání - je to jeho vina - ne mapy, podle které šel. Pokud cyklista nebo turista zemře v přímém důsledku selhání mapy - a ne jiných neovlitelných faktorů, pak je samozřejmě za to zodpovědný ten kdo doporučil tuto trasu jako vhodnou. Nemyslím tu zodpovědnost trestní - ale tu morální. Samozřejmě nikdo nikdy nedokáže a je to nesmyslné dokazovat nějakou trestní odpovědnost, že oklamal uživatele mapy......je to pouze věcí svědomí. Někdy není dobré   za každou cenu mít v mapě zakreslenou každou trasu.
Píšu to proto, protože patřím k lidem, kteří značí turistické cesty i tvoří mapy - o tom, pro koho - tady vůbec nerozhoduje - můj názor je všeobecný a nezaujatý pro nebo proti nějaké specifické firmě.
**********
Na závěr, ale chci napsat, že zase na druhou stranu rozumím vašemu postavení, vaším "limitovaným" možnostem jako vydavetelům map. Myslím to upřímně v dobrém smyslu. Myslím si, že do budoucna by velmi pomohlo   větší přímá spolupráce s uživateli map. Dát jim najevo, že i jako uživatelé mohou hodně ovlivnit - pomoci vylepšit kvalitu map - hlavně co se týče zakreslených tras. Podle mne je hlavně důležitá dobrá spolupráce především s těmi, pro které je mapa tvořena - tedy ať už cyklisty nebo turisty. V tom vidím alespoň trošku možnost zkvalitnění.
Myslím si, že by měla fungovat hodně dobrá spolupráce 1) uživatelů map - 2) těch co tvoří starají se nebo upravují cesty - 3) a těch co mapy tvoří Uživatelé by měli být dobře informováni na koho se v případě nějakého problému s vyznačenou trasou obrátit. Na základě informací, by se dala buď ta trasa opravit nebo v krajním a nevyhnutelném případě změnit v zákrese do mapy. Úplně na závěr bych vám rád ještě jednou řekl, že to, co jsem napsal je pouze můj názor, nečekám že s ním nějak budete souhlasit.........jsem pouze rád, že se mohu jako svobodný člověk k tomuto vyjádřit.  
0/0
25.3.2002 13:26

Karel Kršák

Re: Re: Re: Re: Pozor na praktiky ze strany KČT
Vážený pane Jiří, nebudu se již vyjadřovat k Vašemu dopisu, pouze doložím pár faktů: 1) V doprovodné brožuře k dané mapě je výslovně uvedeno: "50km, stř. těžká a místy technicky náročná, MTB (především úseky Štěchovice - Slapská př., Kam. Přívoz - Pikovice nevhodné pro nezkušené jezdce)." 2) Mapa vznikla v roce 1997, všechny trasy byly navrženy a fyzicky projety(!) vášnivým cyklistou a turistou. Když se na této trase stal úraz spojovaný s návrhem trasy, byl to pro autora trasy šok a ihned v dalším vydání byly provedeny změny v této trase. V tomto kontextu mi určitě dáte za pravdu, že celá kauza byla již zbytečná a nepřiměřená (a dle mého názoru za cíleně směřovaná proti naší firmě, s čímž už souhlasit nemusíte). I když se zastáváte pana Markvarta, že naši firmu v článku nejmenoval, přiznejte si, že toto zastání je pouze falešným alibismem, protože tato trasa v žádné jiné cykloturistické mapě jiného vydavatelství není... Děkuji za výměnu názorů a jsem s pozdravem Karel Kršák P.S. jakoukoliv plodnou a oboustranně výhodnou spolupráci vždy vítáme.
0/0
25.3.2002 15:01

Jiri.uk

Re: Re: Re: Pozor na praktiky ze strany KČT
Vážený pane Kršáku,
děkuji Vám za vaší reakci na můj příspěvek - předem chci říct, že jsem moc rád, že žijeme v době, kdy každý má právo na svůj názor.
Především Vám musím sdělit, že váš příspěvek jsem četl pozorně, takže o to obavy mít nemusíte - a stejně tak dobře jsem četl   i ten hlavní - původní příspěvek - zprávu, která byla napsaná ve zpravodajství IDNES. A hned Vám musím oponovat. Pokud by jste četl tu zprávu pozorně, nikde by jste tam nenašel nic o tom, že pan Markvart řekl, že "smrtelná zranění způsobují pouze mapy SHOCartu"! Nic takového tam není. Je tam zmíněný výraz "někteří vydavatelé", kterého použil pan Markvart - což samo o sobě není žádný přímý útok na vaše vydavatelství. To, že jméno vaší firmy se objevilo v příspěvku, není zásluhou pana Markvarta, ale autora toho článku.
A hlavně je si potřeba uvědomit,že pan Markvart zmínil, určitý počet cyklistů, za jejichž smrt měla zodpovědnost mapa. Samozřejmě, že každoročně umírá spousta turistů, cyklistů, vodáků i lyžařů.....o tom ale ve zmíňce vůbec nešlo. Nešlo tady o úmrtí - o počty zemřelých - při provozování výše zmíněných sportů. Pan Markvart se zmínil, že ví minimálně o 2 lidech, kteří se smrtelně zranili - tím, že místo na mapě vyznačené cyklotrasy na ně čekala jen úzká a nebezpečná pěšina. Tímto nebylo vůbec myšleno zmínit nebezpečnost cykllistického sportu, statistiky zemřelých při cyklistickém sportu. Šlo tady o nevhodnosti zakreslení úzké a nebezpečné pěšiny jako cyklotrasu. Když   někdo mapuje nějakou trasu a uvádí jí na své mapě jako cyklotrasu, musí si jí samozřejmě někdy projít a posoudit vhodnost takového doporučení pro cyklisty.
Pokud je cesta zjevně nevhodná - tak jsou tady minimálně 2 možnosti - nedoporučit tuto trasu na své mapě jako doporučenou trasu pro cyklisty   a nebo pokud je to možné - cestu upravit, více zabezpečit - nemyslím vás jako vydavatele map - vždy znáte lidi, na které se můžete s tímto obrátit. V tomto mi   musíte dát za pravdu.
Tohle platí pro všechny vydavatele map. Nejen pro tu vaší. Když zemře nějaký cyklista nebo turista díky svému selhání - je to jeho vina - ne mapy, podle které šel. Pokud cyklista nebo turista zemře v přímém důsledku selhání mapy - a ne jiných neovlitelných faktorů, pak je samozřejmě za to zodpovědný ten kdo doporučil tuto trasu jako vhodnou. Nemyslím tu zodpovědnost trestní - ale tu morální. Samozřejmě nikdo nikdy nedokáže a je to nesmyslné dokazovat nějakou trestní odpovědnost, že oklamal uživatele mapy......je to pouze věcí svědomí. Někdy není dobré   za každou cenu mít v mapě zakreslenou každou trasu.
Píšu to proto, protože patřím k lidem, kteří značí turistické cesty i tvoří mapy - o tom, pro koho - tady vůbec nerozhoduje - můj názor je všeobecný a nezaujatý pro nebo proti nějaké specifické firmě.
**********
Na závěr, ale chci napsat, že zase na druhou stranu rozumím vašemu postavení, vaším "limitovaným" možnostem jako vydavetelům map. Myslím to upřímně v dobrém smyslu. Myslím si, že do budoucna by velmi pomohlo   větší přímá spolupráce s uživateli map. Dát jim najevo, že i jako uživatelé mohou hodně ovlivnit - pomoci vylepšit kvalitu map - hlavně co se týče zakreslených tras. Podle mne je hlavně důležitá dobrá spolupráce především s těmi, pro které je mapa tvořena - tedy ať už cyklisty nebo turisty. V tom vidím alespoň trošku možnost zkvalitnění.
Myslím si, že by měla fungovat hodně dobrá spolupráce 1) uživatelů map - 2) těch co tvoří starají se nebo upravují cesty - 3) a těch co mapy tvoří Uživatelé by měli být dobře informováni na koho se v případě nějakého problému s vyznačenou trasou obrátit. Na základě informací, by se dala buď ta trasa opravit nebo v krajním a nevyhnutelném případě změnit v zákrese do mapy. Úplně na závěr bych vám rád ještě jednou řekl, že to, co jsem napsal je pouze můj názor, nečekám že s ním nějak budete souhlasit.........jsem pouze rád, že se mohu jako svobodný člověk k tomuto vyjádřit.  
0/0
25.3.2002 13:27

Hyny

Re: Pozor na praktiky ze strany KČT... :-)
...Myslím, že nejlepší mapy (=nejudržovanější mapový podklad, kompletní pokrytí republiky + blízkého okolí, přehledné číslování, úplná škála měřítek, úplný a hlavně strohý obraz terénu, prostý balastních informací...) vydává a prodává ve svých vlastních prodejnách ČUZK (Český úřad zeměměřičský a katastrální). Kdo potřebuje mít v mapě vypuntíkovanou silnici, aby věděl, že se po ní dá jet na kole, nebo barevně proužkovanou cestu, aby věděl, že se po ní dá jít pěšky, ... , no tak ten ať se nezlobí, když se puntíkovači a proužkovači občas utnou... Ne? AŤ KAŽDÝ HLEDÁ CHYBY NEJPRVE U SEBE, TEPRV POTOM U OSTATNÍCH. Na závěr uvádím, že nejsem majitelem, spolumajitelem ani žádným jiným spiklencem vůbec žádné firmy, která se zabývá vydáváním map. Hyny
0/0
22.4.2002 9:22

Karel Kršák

Re: Re: Pozor na praktiky ze strany KČT... :-)
Vážený pane "HYNY", mám pocit, že vůbec nechápete podstatu problému. V základním článku vůbec nejde o kvality mapy, kdo, co a jak zobrazuje. Jde o neetické chování ze strany KČT. Představte si, že napíšete např. průvodce po rozhlednách a nějaký turista z rozhledny spadne. Podle demagogie článku, je za smrt turisty zodpovědný vydavatel průvodce, protože "naváděl" turistu k návštěvě této rozhledny. A protože jste konkurent KČT, tak tuto tezi dá jakoby nic do novin. Zajisté uznáte, že takovéto články ať už jsou směřované PROTI KOMUKOLIV jsou nepřípustné. Praktiky KČT zavání metodama ze starého režimu a tomu se všichni musíme bránit. Využívání map ČUZK Vám přeji, nic proti nim nemám. Je dobře, že existuje konkurence, ať se každý prosadí jak umí a najde si své zákazníky. ALE ČESTNĚ. S pozdravem Karel Kršák.
0/0
22.4.2002 9:45

Martin

pohoda
Po té cestě zmíněné v článku jsem také jel na kole. Mohu potvrdit, že je to cesta přímo vražedná. Popsal bych ji asi takto: Vlevo kolmá skála, pak 50 cm cesta, vpravo kolmá propast. Velkým problémem je, že ta cesta je tak úzká, že zde kolo nejde vést, takže se musí pořád jet. Slabší povahy by to asi nevydržely. Ale na druhou stranu je to cesta skutečně překrásná se skvělými výhledy na Vltavu, a proto ji všem cyklistům vřele doporučuji. p.s. jet se tam dá.
0/0
22.3.2002 11:58

petr

Re: pohoda
jet se dá všude,jenom ne všude to přežiješ.
0/0
22.3.2002 12:11

Luděk

Závory a tak vůbec
Nevím, z některých názorů tady jsem rozpačitý. Třeba závory podle mě do do cyklomap ani moc nepatří - to by tam pak bylo nutné kreslit každý kořen a výmol. Kdo za zatáčku pod kopcem dá (ještě k tomu bez varování) závoru, je blbec. Ale kdo jede tak, že se o ní přizabije, je ještě větší. A mapař za to fakt nemůže, to je nesmysl. I kdybych se o tom v té mapě dočetl, stejně si to nebudu celý den pamatovat, kde všude mi co hrozí.
Vedle toho souhlasím, že označení "vhodné pro MTB" je na většině map (vydavatele nevím, ale obávám se, že to je jedno) úplně bezcenná a že je to vždycky loterie. Za mapaře se musím přimluvit, že prostě když člověk jede mimo silnici, musí počítat s tím, že třeba bude muset někde slézt. (Mapy málokdy nepravdivě slibují asfalt - spíš opačně.)
Co je podstatné pro "cyklotrasu", aby si člověk nenaplánoval trasu tak, že mu pak nezbývá nic jiného než přetrpět 5 km neustálé takové nějaké šílenosti. O to myslím jde, a jestli se někde někdo přerazí o kořen, sorry, ale to je jeho nešikovnost. Ještě jsem se nesetkal s vysloveně nebezpečnou stezkou, vždycky se po ní dalo jedině nebezpečně jet.
 
 
0/0
22.3.2002 11:10

Hoblík

Vlastní zodpovědnost
Pro cyklisty platí to samé co pro všechny - jedu tak, abych mohl zastavit, jedu tam, kde to zvládnu. Závora z ničeho nic na silnici nevyroste, pominu-li to, že existují překážky, které se do map prostě označit nedají. Například protijedoucí automobil nebo třeba jenom chodec. Když jde rodina s dětmi do kopce po lesní cestě a zpoza zatáčky se šedesátkou vyřítí dva adrenalinem napumpovaní dravci, je to silný zážitek.
Existuje bohužel velká skupina cykloturistů, kteří krajinu považují za jakýsi tankodrom, určený jenom jim. Tak to není a pokud si to neuvědomí, začne přibývat obětí, a to bohužel nejen mezi "jezdci".
0/0
22.3.2002 10:18

Dan Tencl

trasovani cyklotras neni jednoduche.
Pri trasovani cyklocest mate moznost bud cestu vest co nejbezpecnejsimi misty, ale tezko dostanete dotaci na povrchy, a ze sveho na to nemate, nebo vedete cestu po silnicich a pak nutne neni bezpecnost nejdulezitejsi parametr. Cyklostezky totiz musi byt oproti cyklocestam zpevnene, tak bud jedete dle normy a hledate nejblizsi asfalt ci panel, nebo se na normu vykaslete a vedete co nejvice lesni cestou s rizikem, ze za mokra to bude oraniste. Trasovat neni jednoduche, je kolem toho spousta dohadu se vsemi zucastnenymi a staci jediny nesouhlas, aby trasa musela vest jinudy, i kdyz je zvykove vyjezdena. Delam cyklocesty Pojizeri, usek od hranic Prahy do Mukarova u Mnichova Hradiste vcetne odbocek tak o tom neco vim.
Jo a KCT se fakt snazi udrzet rad v cyklotrasach.
Posledni namet, aby mapy obsahovaly informace o povrsich, narocnosti a zaludnostech tras je zajimava. vyjadrit se vsak musi nakladatele. Nicmene se muze vzdy stat, ze se vam podari trasu presunout na lepsi variantu a hned mapa nebude odpovidat. V lese se bude tezit a mate bahniste, cestu vam rozkopou plynari a nauvedou do puvodniho stavu. Trasa nez se "usadi" trva dost dlouho a to usadi je nejen o trasovani, ale i o urazech a zmizelych znackach apod. A taky o zpetne vazbe od cyklistu k tomu, kdo cestu vytycil. Ostatne na silnicich to je stejne, svodidla a jine bezpecnostni prvky se davaji na nebezpecna mista stavajicich silnic  az po tezkych nehodach.
0/0
22.3.2002 9:52

Zdeněk Bartoš

Nekalý konkurenční boj & matení pojmů
Je jasné, že žádná mapa a její vydavatel  nemůže  za to, že se někdo na tůře (pěší, vysokohorské, horolezecké, cykloturistické, MTBturistické) zabije, byť  by byla vyznačena na mapě jako značená nebo neznačená (doporučená).
Vzhledem k tomu, že inkriminovanou mapu vydal Shocart a zaujatě to komentuje zástupce konkurenčního vydavatele KČT, jde o skrytou reklamu na mapy KČT, které vedou jen po zpevněných površích, kde se skutečně těžko  může např. utrhnout podemletý břeh. Zato vás však velice snadno přejede auto a budete mít rakovinu plic z intenzivní inhalace výfukových plynů.
Je jasné, že by věci pomohlo, kdyby na mapách či na zadní straně map (v přiloženém průvodci) byla vyznačena obtížnost jednotlivých úseků a bylo tam uvedeno, pro jaký typ kol a jezdců je úsek sjízdný. Jako typický vysokohorský MTBturista dokonce připouštím, že trasa může obsahovat v omezené míře chodecké pasáže. Jak by systém map reflektující potřeby MTBturistů mohl vypadat si můžete prohlednout na  http://sweb.cz/pangeawww .
Je tedy nutné, už konečně upustit o zavádějícího pojmu cykloturistická trasa a cykloturista, poučit se u KČT (turista/vysokorský turista) a vyčlenit trasy v obtížnějších nezpevněných terénech např. pod pojmem MTBturistická trasa.
Vzhledem k tomu, že patřím k několika málo lidem, kteří se snaží o osvětu v tomto směru a o vznik organizace MTBturistů, rád na svém mailu přivítam další příznivce .
Pokud jde o dosavadní reakce, nemohu jako lesák nereagovat na problematiku závor na lesních cestách na mapách.  Vzhledem k průběžnému instalování závor, není možné, aby na starších mapách byl aktuální stav. Ostatní je otázka dohody vydavatele, majitele/správce lesní cesty a garanta značené cyklo/MTBtrasy.
S pozdravem Ing. Zdeněk Bartoš, Hutařova 10a, 612 00 Brno, http://zbartos.tripod.com/horkol.htm
0/0
22.3.2002 9:41

Jiří Šumbera

Vzkaz pro Karla Markvarta
To jsi mě asi nepochopil. Ty sis celý problém zjednodušil na to, jak popsat co ostatní dělají špatně, zatímco Ty jako zástupce KČT to děláš dobře. Ale tak to přece není. Jirka
0/0
22.3.2002 9:01

Jiří Šumbera

Vzkaz pro Karla Markvarta
Karle, myslím že sis ten problém trochu zjednodušil, ale i tak Ti děkujeme za lacinou reklamu. Jirka
0/0
22.3.2002 8:41

es

Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
Jirko, tobě zase asi poděkují ti pozůstalí. Opravdu "laciná reklama"???
0/0
22.3.2002 8:48

Zodiax

Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
Kdyz uz nekam jedu a tu mapu mam, tak si ji napred prohlidnu. Kdyz vidim vrstevnice huste u sebe a znacku kolmo k nim, zacnu premyslet, jestli to ma vubec cenu. A normalni clovek a turista zvlast se neridi jen mapou, ale obvykle si zjistuje i nejake informace kolem. A kdyz vim, ze je tam hodne skal, tak asi muzu predpokladat, ze tenhle usek nebude zrovna pro me.
Stejne jako kdybych na horach byl prekvapeny, ze jsou tam prudke kopce
Osobne si myslim, ze to byla vina obou dotycnych, nicmene na 100% to tvrdit nemohu, protoze chybi podstatne detaily.
0/0
22.3.2002 9:43

jarmila

Re: Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
No, předpokládala bych, že cyklomapy jsou PRÁVĚ pro ty lidi, kteří nad trasou nehodlají sami nijak zvlášť bádat (ať už proto, že se jim nechce, nebo proto, že se v tom sami nevyznají), ale chtějí jet cestou, kterou už někdo prověřil. Když si sednu nad podrobnou mapu a do detailů nastuduju cesty a vrstevnice, nepotřebuju cyklomapy. Naivně jsem se domnívala, že cyklomapa je dobrá právě k tomu, že to je mapa "předžvejkaná" pro cyklisty.
0/0
22.3.2002 10:17

Zodiax

Re: Re: Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
pak uz to nema daleko k organizovane zabave o cemz cykloturistika dle meho nazoru neni.
0/0
22.3.2002 10:32

barbudo

Re: Re: Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
Svatá pravda, leč je asi přehnaným optimismem domnívat se, že lze situaci předem nastudovat z jakékoli mapy. Alespoň já neznám žádný věrohodný zdroj informací např. o polních a lesních cestách. K územím, po kterých jezdím častěji (okolo bydliště a chalupy) mám mnoho různých map a shoda v této oblasti není velká.
0/0
22.3.2002 11:07

KOKES

Re: Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
Jestli se nepletu, tak ShoCart se od KCT lisi prave tim, ze v priloze ma trasy popsane. Takze kdyz uz tam nejakou trasu nacpou, tak by si ji meli i projet. A nemyslim ze ja jako jejick zakaznik bych mel jeste premyslet jestli se nahodou na jimi oznacene cyklotrase nezabiju. Na druhou stranu ja mam stejne radsi KCT (pokud mozno 1:25 000) protoze cyklotrasy jsou zhusta po silnicich a to opravdu nemusim.  
0/0
22.3.2002 16:24

mol

Re: Re: Vzkaz pro Karla Markvarta
do vztahu mezi firmou Shocart a KČT (resp. p. Markvartem)nevidíte. tak bych Vám rozhodně nedoporučovala na tento příspevěk reagovat. není to objektivní.
0/0
22.3.2002 9:48

Firless

Značení & cesty
Nemám v zásadě nic proti tomu, že cyklostezky značené v mapách by měly být nějakým způsobem označeny podle náročnosti. Možná by i stačilo upozornění na nebezpečí. Apriori bych je však nevynechával.
Konkrétně cesta kolem Štěchovické přehrady je opravdu překrásná. Problémem však je, že není určena všem lidem s koly. Rádoby cyklisté na trekingových kolech a vracích z Tesca za 8000,- by na tuhle cestu měli rovnou zapomenout. Je pro ně opravdu nebezpečná! Stejně tak i lidé, kteří jsou zvyklí jezdit jen po silnicích nebo polních cestách. Tahle cesta již vyžaduje značné zkušenosti s jízdou v terénu.
Že by nad Štěchovickou přehradou zahynulo několik lidí vinou utržení cesty je nesmysl Muselo se jednat o nezvládnutí terénu a vyjetí z cesty nebo  ztrátu rovnováhy. Ale nijak mě to nepřekvapuje. Když vidím, co lidé předvádějí na kolech a na čem jezdí, je spíš zázrak, že jsou to tak ojedinělé případy.
0/0
22.3.2002 8:34

Michal

Cyklotrasy v Jizerských horách
Mám velice špatnou zkušenost s mapou cyklotras jizerských hor. Jelikož jde o chráněnou krajinnou oblast jsou trasy opravdu pečlivě vybírány a převážně mají zpevněný povrch... ale to, že se mi stalo, že jedu s kopce 50km/hod po krásné asfaltové stezce a pod kopcem ihned za zatáčkou jsem nucen vlítnou do lesa, pokud si ovšem nechci popovídat se závorou, mě dost šokovalo... na mapách by na takovéto překážky mělo být upozorněno, chápu že nechtějí aby tam jezdila auta, ale tohle je o život a označit pár závor do mapy by nikoho nezabilo...
Jen tak mimochodem: když máte kolo na hadry tak je to dost krušná cesta domů, zvláště pokud nemáte v pořádku ani tělesnou schránku...
0/0
22.3.2002 7:53

Josef2

Re: Cyklotrasy v Jizerských horách
Když neumíš brzdit tak jezdi 20.
0/0
22.3.2002 8:08

Lukáš

Re: Re: Cyklotrasy v Jizerských horách
To bylo slovo do pranice... Souhlasím s oběma, tzn. kde to neznám, nejezdím na kole 50 a pakliže závora je na trase umístěna trvale, určitě ji do mapy uvést mohli (zvlášť, když takhle končí asfaltka a je to z kopce).
0/0
22.3.2002 8:11

Radek Jež

Re: Cyklotrasy v Jizerských horách
Myslím si, že v tomto případě by bylo též vhodné označit překážku přímo na místě cedulí s nápisem "Pozor závora" 100 metrů před závorou. Jinak souhlasím s tím, že by to mělo být i v mapách.
0/0
22.3.2002 8:44

Petr

Re: Cyklotrasy v Jizerských horách
Zavory rostou vsude tak rychle, ze by se mapy musely aktualizovat kazdy mesic.  Kdyz nevis co je za zatackou tak jezdi  pomalu, nebo klidne rychle, ale pak si nemas proc stezovat.  Zazil jsem predloni na trase Prazske padesatky zavrenou  rezavou starou zavoru primo pod kopcem - tohle byla  vina poradatelu jednoznacne !
0/0
22.3.2002 9:28

kolombo

Re: závory v Jizerských horách
Umístění závor mají na svědomí Lesy ČR, asfaltky v JH jsou totiž jejich účelové komunikace. Cyklisté jsou na nich jen trpěná přítěž. Sám jsem viděl zraněnou cyklistku na Nové Louce, přehlédla zavřenou závoru. Možná by stálo za úvahu povinné umístění značky POZOR ZÁVORA.
0/0
26.3.2002 20:43

SHOCart

Re: Re: závory v Jizerských horách
To jo, ale to by musela být záležitost značkařů (KČT) a ne kartografického vyavatelství. Nejspíš by si to ale měly pohlídat obce či mikroregiony, na jejichž území takové rizikové místa jsou. Cyklisti jsou pro ně poměrně zajímaví. Sám jsem vyslechl na Smědavě rozhovor mezi majitelem kiosku a parkoviště, že už se těší na léto, protože cyklisti jsou pro ně zajímavější než lyžaři!!! A to je v Jizerkách co říct.
0/0
27.3.2002 7:32

Tomáš Rojík

VKÚ je asi nejlepší
A proto používejte mapy které vydává VOJENSKÝ KARTOGRAFICKÝ ÚSTAV. Jsou tam značeny jako cyklotrasy jen ty které vytyčil KČT.
0/0
22.3.2002 7:49

Hyny

Re: VKÚ je asi nejlepší
Jsem rád, že to tak vidíš. Dovolil bych si ale nabídnout ještě mapy ČUZK (českého úřadu zeměměřičského a katastrálního.) Mají pestřejší škálu měřítek. Hyny
 
 
0/0
22.4.2002 9:46

Josef Bruza

Geodezie Ceska Lipa
Souhlasim s autorem clanku,ze si nejspise nekteri vydavatele map cyklotrasy vylozene vymysleji!
Mam velmi spatnou zkusenost s cykomapou z Geodezie Ceska Lipa,kdy jsem se take podle mapy vydal na malebne vypadajici cyklotrasu,prave podle Stechovicke prehrady.Zajimave,ze pred znacenou turist.stezkou,prave podle teto prehrady,byla tabule,popisujici tuto stezku a na ni vyrazne tucnym pismem:Neni vhodne pro cyklisty - v poslednich letech jich zde jiz nekolik zahynulo!
Tato zprava byla celkem zarazejici a take nam nakonec dala za pravdu,kdyz jsme s brasnami tahali kola po skalach nahoru a dolu!
Bohuzel i dale jsme se snazili teto mapy drzet  a protoze jsou cyklotrasy znaceny prave jen na mape,nikoliv jiz v terenu, take jsme zkoncili po jedne lesni ceste na zacatku pole,bez moznosti pokracovat.
Po techto zkusenostech,jsme se radeji jiz drzeli silnice a po dovolene,jsem tyto zkusenosti popsal prave zminene Geodezii,avsak do dnes (po 7-mi mesicich) mi neprisla zadna odpoved .....
..doufam,ze zadny z pracovniku nezahynul na jedne z cyklostezek,sel-li je opravdu proverovat!
Hodne stesti
Josef Bruza ml.
0/0
22.3.2002 5:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.