Diskuze

Rajlich: Tmavomodrý svět je instantní polévka

"Výuka dějepisu na našich školách je tristní," říká historik Jiří Rajlich. "Nezájem o historii však chápu, neboť lidstvo spíše hledí kupředu. Proto opakuje chyby z minulosti," dodává odborník z Historického ústavu armády České republiky, který se specializuje na dějiny československého letectva a vojenských leteckých operací v Evropě. V pátek byl od půl jedné hostem on-line rozhovoru v redakci iDNES. Jeho odpovědi čtěte ZDE.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Mikásek

11. 3. 2002 13:34
Možnost najít pravdu
Škoda že jsem nestihl on-line. Ale také by mně zajímalo, jestli se chystá nějaký ucelený soubor, nebo kniha ... vše co by osvětlilo životní osudy mnohých letců, kteří nesmí být zapomenuti. Nic neidealizovat, nebo pomlouvat. Historie není od toho, abychom ji obdivovali, ale abychom se z ní poučili. Zrovna osudy Josefa Františka (který létal za 303 polskou stíhací), Otto Smika (ten myslím létal za 127 stíhací a byl sestřelen u Zwolle a pak zaměněn za Henryho Thaimansse), Valentu (palubní střelec 311 bombardovací co dokázal létat s jednou nohou), Kutelvasera, zajaté letce ze Stalag Luft (hlavně III.), atd. Prakticky neznámé jsou osudy našich letců v Polsku a hlavně ve Francii (letka Čápů). Prakticky neznámá je část "letecké historie Čechoslováků" na středním východě a cesta 1. leteckého stíhacího pluku (SNP). Pokud se otevřeli sejfy, je tu jedinečná možnost popsat životní osudy lidí, kterým patří čest a sláva vyjádřená slovy W. Churchila: "Nikdy v životě nepatřil tak velký dík tak malé skupince lidí". (omlouvám se, pokud citace není přesná). Přivítal bych jakoukoli informaci.
0 0
možnosti

X-ray

9. 3. 2002 8:40
kde jsou masiny
Zajimalo by mne, kde jsou masiny na kterych priletli zpet do Prahy. Vim od par pilotu co se pravidelne schazeli, ze nekteri kdyz videli do ceho vlezli, tak do toho zase chteli sednout a vzit to zpatky do Britanie. Ja bych jim dal plnou nadrz a taky plny magazin.
0 0
možnosti

hartie hartmann

9. 3. 2002 9:38
Re: kde jsou masiny
Docela dost mašin, hlavně Spitfirů šlo po válce do Izraele
0 0
možnosti

Bubák

8. 3. 2002 16:56
Rád bych se zeptal.
Pilot jménem Albín Naswetr z Dolan u Olomouce, pokud je známo kde padl,celkem by mně to zajímalo.
0 0
možnosti

Bubák

8. 3. 2002 13:47
To iDNES
Vezměte si mapu, podívejte se kde leží Brest, je to na západě  Bretaně. Severozápadně od Brestu leží Anglie. Tudíž byli sestřeleni nad kanálem La Manche ne nad Biskajským zálivem, jak po celý týden píšete, ten leží asi 500 km na jih od Brestu ne-li dál.
0 0
možnosti

Michal Hanák

8. 3. 2002 14:29
Re: To iDNES
Vzali jsme si mapu a chybu opravili. Omlouváme se.
0 0
možnosti

Bubák

8. 3. 2002 13:38
Tupost redaktorů MfD.
"Skupina messerschmittů skoncovala například 21. srpna 1943 nad Biskajským zálivem se čtyřmotorovým liberatorem z 311. československé bombardovací perutě, jejž pilotoval její velitel Jindřich Breitcetl. Podle německých záznamů odpočívají jeho muži na mořském dně asi 220 kilometrů severozápadně od francouzského Brestu." . Původně jsem se domníval, že Biskajský záliv leží u břehů Baskicka (odtud jeho název) a ne u břehů Anglie.
Jak pracuje MfD s ostatními informacemi, když dokáže překroutit i zeměpisné údaje ?
0 0
možnosti

Michal Hanák

8. 3. 2002 14:40
Re: Tupost redaktorů MfD.
Za chybu se omlouváme. Je už opravená.
0 0
možnosti

Petr

8. 3. 2002 13:27
Specialy a experimentalni letadla
Chystate nejakou knihu o specialnich a experimentalnich letadlech z obdobi 2. sv. valky?
0 0
možnosti

la

8. 3. 2002 13:22
Proč USA zveřejnily dokumenty až po 50 l.?
0 0
možnosti

černá vdova

8. 3. 2002 13:14
fighters
Co srovnání FW-190 vs. Spitfire?
0 0
možnosti

Lub

8. 3. 2002 13:09
Vaše nejoblíbenější letadlo 2. svět.války ?
Dobrý den, zajímalo by mě jaké letadlo z těch, které se podílely na bojích ve 2.světové válce osobně nejvíce obdivujete (upřednostňujete), a proč ? Díky za Vaši odpověď.
0 0
možnosti