Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Zemanova ostuda

Jen skončil Temelín, je tu nový, vlastně starý problém: Benešovy dekrety. Jdeme z bláta do louže jen proto, že český politik nedokáže o ožehavých věcech ani mluvit slušně, ani mlčet. Neomalená a silácká prohlášení českého premiéra Miloše Zemana na adresu sudetských Němců otevřela rány, které se měly potichu a v klidu zacelovat.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J@n

3. 2. 2002 21:19
Dekrety prezidenta republiky
Je třeba si položit otázku: v jaké míře a v jakém smyslu odpovídají za plynové komory, koncentrační tábory, masové vyhlazování, ponižování, ubíjení a odlidštění milionů jen představitelé nacistického hnutí, nebo jsou za tyto jevy spoluodpovědni i všichni ti, kteří z těchto hnutí mlčky profitovali, plnili jeho příkazy a nekladli jim odpor. Černobílé schéma výlučné odpovědnosti představitelů nacismu a nedostatku odpovědnosti všech ostatních sotva existuje. Za vývoj nacismu odpovídá v prvé řadě sám německý národ, byť i v jeho řadách se našlo nemálo těch, kteří aktivně a statečně proti němu vystoupili Byla to totiž podstatná část německého národa, která v mnoha směrech bezprostředně a vědomě participovala na vytváření mocenských struktur v nacistickém Německu, na expanzi nacistického Německa vůči Československu a všeobecně na nacistických záměrech a aktech, vedoucích k tomu, že v sázce byl osud celého světa. Ani život v politické temnotě nelegitimuje totiž k naprosté sociální rezignaci a apatii: jestliže nějaká společnost je ovládána tyranem, bývá to nejčastěji proto, že nemá odvahu ani schopnost se spravovat sama. Lidský svět může být zachován jen tehdy, jestliže v něm každý ponese svůj díl odpovědnosti, díl, který za něj nikdo nemůže převzít. V třicátých, pro Československou republiku osudových, létech mohlo či spíše mělo být každému jejímu občanu zjevno, že zde pod rouškou propagandy a lží ze strany nacistického Německa dochází k jednomu z historicky významných střetů mezi demokracií a totalitarismem, ke střetu, v němž každý spoluodpovídá za to, jakou pozici zaujme a jakou sociální a politickou roli převezme, totiž roli obránce demokracie či aktéra její destrukce. Jak případně poznamenal již Emerson, "... člověk by sice slunečním žárem pravdy byl zcela oslněn, ba oslepen, nicméně nemůže se vyhýbat jejímu světlu natolik, aby již raději vůbec neviděl". To platí i o německých občanech v předválečném Československu, a zejména o nich, neboť požár, který rozpoutal nacismus, byl dílem valné části jejich národa a jeho vůdců. Tím spíše měli projevit svou věrnost vůči Československé republice, jejímiž byli občany, věrnost vůči, snad poslednímu, demokratickému systému ve střední Evropě a tuto věrnost povýšit na základní politický princip.
Československá republika byla i v tomto kritickém období státem, o jehož demokratických základech nemohlo být pochyb. Jakkoliv mnohým našim občanům německé národnosti se mohla i v tomto období stále jevit jako cizí prvek, poskytovala jim strukturou svého politického systému dostatečný a účinný ústavní prostor pro to, aby své vůdce odmítli a zřetelně vyjádřili od jejich stanovisek odlišné stanovisko, totiž, že nechtějí do Německé říše a nepřejí si být k ní přičleněni právě pro její, v této době již zjevný, násilím a brutalitou se vyznačující totalitní charakter. Vývoj po roce 1938 však šel jiným směrem. Zatímco v někdejších pohraničních oblastech projevilo tamní německé obyvatelstvo naprostou loajalitu vůči nacistickému Německu, v Protektorátu Čechy a Morava zavládly persekuce a teror, k nimž nemalou měrou přispěl K. H. Frank, oceněný dokonce i funkcí státního ministra pro celé okupované území. S jeho jménem je také spojena tragedie Lidic a Ležáků a represálie následující po atentátu na Heydricha.  Etablování totalitního systému představuje vždy masivní útok na lidstvo i samu historii. Ve zkoumané věci tímto útočníkem bylo Německo a převážná část jeho lidu; bez široké podpory převážné části německého lidu, jaké se mu dostalo, by Hitler i se svou nacistickou stranou zůstal pouhým okrajovým jevem. V této jeho mimořádně nebezpečné povaze, v tom, že se stává sociálním jevem ohrožujícím "osud veškerého života na zemi" (preambule k Listině základních práv a svobod), tkví také důvod, proč úsilí o likvidaci všech zdrojů totalitarismu si vyžaduje i mimořádných legislativních opatření. Jinými slovy, v takových situacích jde následně vždy i o odstranění příčin vzniku totalitarismu, o odstranění jeho ohnisek, jež by mohla vést k recidivě se všemi jeho hrůznými znaky. Tato mimořádná legislativní opatření musí přirozeně rozlišovat mezi "vinou" a "odpovědností"; tak se v československém zákonodárství také stalo rozlišením retribučních dekretů, vyžadujících důkaz individuální viny a konfiskačních dekretů, spočívajících, pokud jde o fyzické osoby, na vyvratitelné domněnce individuální odpovědnosti. To, že dekrety prezidenta republiky vychází z presumpce odpovědnosti osob německé národnosti, nemá tedy, vzhledem k uvedeným skutečnostem, diskriminační povahu, nepředstavuje nějakou nacionální pomstu, ale je pouhou adekvátní reakcí na agresi nacistického Německa, reakcí, jež si kladla za cíl politicky i ekonomicky alespoň zmírnit následky okupace, předejít možným novým nástupům totalitarismu a posílit společenské a mravní vědomí dotvrzením toho, že s porušením jakékoliv odpovědnosti má být vždy spojena sankce. Používájí-li dekrety prezidenta republiky vůbec pojmu německá národnost, je nutno tuto skutečnost vztáhnout také k poválečným poměrům, kdy poražené Německo bylo pod správou vítězných mocností a později rozděleno do zón, a kdy tedy užívání pojmu německé občanství za situace, kdy německý stát neexistoval, bylo problematické. Posun k pojmu "německá národnost" nebyl tedy v dekretu nějakým "genetickým" odsudkem, nýbrž reakcí na poválečné poměry, zejména na problematičnost německého občanství. Právě z tohoto důvodu nelze na dekret pohlížet jako na jakousi genocidní normu, neboť byl namířen proti těm, kteří svým chováním, ať již mělo jakékoliv formy, podporovali nacistický stát. Tímto posunem z roviny národnostní do roviny státoobčanské mizí, pokud jde o presumpci odpovědnosti osob německé národnosti, i zdánlivá nerovnost mezi "Čechy" a "Němci". Jako podstatné zůstává to, že Němcům vyplývala jejich povinnost napomáhat intencím totalitního státu již z jejich státního občanství, jež takové loajá
0 0
možnosti

J@n

3. 2. 2002 21:33
Re: Dekrety prezidenta republiky - pokračování
Jako podstatné zůstává to, že Němcům vyplývala jejich povinnost napomáhat intencím totalitního státu již z jejich státního občanství, jež takové loajální chování vůči Německé říši nepodmíněně vyžadovalo, zatímco Češi a příslušníci jiných národností, ústavně vázáni věrností demokracii, museli jednat proti československé státnosti a demokracii o své vlastní vůli. Tato vyvratitelná domněnka odpovědnosti není ostatně v právu cizím prvkem, neboť ji lze zaznamenat i v jiných oblastech, s politickou oblastí jistě stěží srovnatelných, podržujících si však určitý společný rys v tom, že v nich vzniká zdroj určitého druhu zvláště kvalifikovaného nebezpečí (vyvratitelná domněnka odpovědnosti se vyskytuje v mezinárodním i vnitrostátním právu, např. v oblasti úpravy zvláštního druhu odpovědnosti za škody). Existuje-li presumpce odpovědnosti i v takových oblastech, tím spíše je na místě tam, kde je ve hře, sociálně a historicky, osud lidstva. Jakkoli jde tedy o oblasti stěží srovnatelné, nelze pochybovat o tom, že právo v sobě tendenci k presumpci odpovědnosti v takových mimořádných případech obsahuje. S kategorií odpovědnosti bývá spojena sankce, jež je základní podmínkou toho, aby tato kategorie mohla plnit svou sociální funkci. Odpovědnost bez sankce by se promítla v existenci společenského vědomí natolik negativně, že by patrně znamenala, alespoň v určitých oblastech, jeho destrukci. Dekrety prezidenta republiky takovými sankcemi nepochybně jsou.
0 0
možnosti

jenda venda

2. 2. 2002 23:01
no, diplomatické to určitě nebylo, ale
vím z vyprávění, jak moje matka s malou sestrou prchali z Hojné Vody po previdelném kamenování českých domů....a vím z dokumetace, že Henlainovci byli tvrdší než sami říští.....a tak víceméně se jim stalo, co sami dělali....Že to nebylo spravedlivé? A co tehdy bylo spravedlivé? A co je spravedlivé dnes? Jistě - krutosti a ponížení páchané při divokém odsunu ´jsou srovnatelné s krutostmi a ponížením páchaným pár let před tím ... a víceméně i s krutostí dnešního světa....Je-li třeba se za ty lidi omluvit, budiž, učiním to, i když nevím kromě slušnosti nevím, proč já...ˇAmnestie byla viceméně jediným řešením, protože určitě v té době nebyla ani vůle ani možnost to postihnout ... jako pár let před tím, a pár desítek let před tím ....a víceméně i jako dnes. Ale ruku na srdce - ze všech stran z toho čouhá, že jde (jako obvykle) o něco jiného, než o čem se mluví. Mnozí lidského vzezření cítí, že bu tu šlo něco na někom trhnout, a nejde jenom o majetek....Takže až doopravdy půjde o to, jaká že to jsme byli kdysi na světě sběř, a že teď už budeme jiní, lepší, hodnější....pak už o to nepůjde, že?
0 0
možnosti

Rucksack

2. 2. 2002 22:59
Souhlas
"Je to historické břemeno, na jehož překonání budou Češi potřebovat čas a ochotu poctivě si přiznat i trpké pravdy o vlastní minulosti - třeba tu, že pro lidi, kteří museli (podobně jako za války Židé) povinně nosit na rukávech nášivky s písmenem N, je těžké vnímat dny po 9. květnu 1945 v lepším světle než éru nacismu. Upřímné zamyšlení nad tíhou vlastní minulosti by bylo jistě rozumnější než halasný pokřik o tom, kdo všechno nás kdy zradil, a kdo by si tedy vlastně zasloužil provaz." S tim se da jenom souhlasit.- Rucksack
0 0
možnosti

Rucksack

2. 2. 2002 22:35
velmi slozite
Dekrety presidenta Benese tykajici se ceskych Nemcu nemaji co delat v pravnim systemu demokratickeho statu. Ceska politika  se nachazi ve slepe ulicce, nevi jak se dekretu zbavit aniz by byla zatizena statni pokladna. Ale aspon jeden dekret existuje, kterezto odstraneni by zase tak moc nestalo - Dekret o amnestovani zlocinu (spravedliva odplata), proti nemeckemu civilnimu obyvatelstvu. A tady by mohl pan Zeman misto napadani sudetskych Nemcu, neco udelat i sam.
0 0
možnosti

1. 2. 2002 22:38
Lžete pane Emile
Lhal a překrucoval jste v mnoha svých svých příspěvcích, ten ze dne 30.1. je mistrovským pokusem za který by se nemusel stydět ani Herr Göbles. Jste dobrým žákem. Níže je kopie překladu článku XIII Postupimské dohody kde si můžete přečíst, že se tam hovoří o odsunech Němců a to ne pouze z Československa. ----------------------------------------------------------- XIII. SPOŘÁDANÝ ODSUN NĚMECKÉHO OBYVATELSTVA Konference dospěla k této dohod o odsunu Němců z Polska, Československa a Maďarska: Tři vlády prozkoumaly tuto otázku po všech stránkách a uznaly, že německé obyvatelstvo nebo jeho složky, které zůstávají v Polsku, Československu a v Maďarsku, bude třeba odsunout do Německa. Jsou zajedno v tom, že jakýkoli odsun musí byt prováděn spořádaně a lidsky. Poněvadž by příliv velkého počtu Němců do Německa zvětšil břemeno, které již doléhá na okupační úřady, soudí, že tento problém by měla zkoumat především Kontrolní rada a přihlížet při tom zvláště k tomu, aby tito Němci byli spravedlivě rozděleni mezi jednotlivá okupační pásma. Dávají proto svým zástupcům v Kontrolní radě příkaz, aby co nejdříve svým vládám oznámili, kolik takových osob už přišlo do Německa z Polska, Československa a Maďarska, a aby podali odhad, v jaké době a jak rychle by mohly byt provedeny další odsuny vzhledem k nynější situaci v Německu. O tom se současně uvědomují československá vláda, polská prozatímní vláda a kontrolní komise v Maďarsku se žádostí, aby zatím zastavily další vyhošťování, dokud zúčastněné vlády neprozkoumají zprávy svých zástupců v Kontrolní radě.
0 0
možnosti

Cizinec

1. 2. 2002 10:41
To jsou zase hlouposti
Tak mam pocit, ze nekteri obcane definitivne zbli. S premierem Zemanem v tomto pripade vrele souhlasim. Pokud si dobre vzpominam, kdyz proti Haiderovi a jeho stylu protestovali jini- tak to bylo vporadku, to byl fasista. Z mnoha zemi padaly na Rakousko velice tvrde vyroky, podstatne tvrdsi nez bylo vyjadreni Zemanovo. Ted ovsem si Rakusane mysli, ze si mohou vice dovolovat, nebot CESKA REPUBLIKA nepredstavuje takouvou politickou a ekonomickou silu, ktera vy mohla Rakousko ohrozit. To je asi tak vse. Jen mi pripada ponekud priblble si od nejakych troubu nechat podkopavat nase spolecne-narodni zajmy. Vsichni se muzeme podivat jak tvrde sve narodni zajmy haji ty nejvyspelajsi zeme sveta- vcetne USA. V tomto svete plati - co si neuhajime to nebudeme mit a ja bych se nerad dozil toho jak budeme neci "nezavislou kolonii". Toho uz bylo pod nadvladou SSSR dost. Ted si nasi obcane proste musi zvyknout, ze si nas stat musi prosadit vlastni zajmy na mezinarodni scene a ze to bude obcas tvrde jednani. Pokud to nekdo dela , mel by byt spise vlastnimi obcany podporovan. Je to i v nasem zajmu. To ze je Zeman z RAKOUSKE strany kritizovan je spise znamkou toho ze to dela dobre. Vzhledem k tomu ze se v poslednich letech vyskytuji prevazne mimo Evropu v rozvinutych trznich ekonomikach a demokracich mam moznost na vlastni kuzi posoudit jak se lide zijici v techto statech stavi za sve predstavitele v dobe kdy se jedna o prosazeni jejich zajmu vuci zahranici. Je to velice odlisne od toho jak se k takovym problemum stavi Cesi, ceska media- tam v techto okamzicich i policti nepratele a rivalove obvykle tahnou za jeden provaz. Te to totiz i v jejich zajmu.
0 0
možnosti

Jiří H

31. 1. 2002 14:56
Emile máte odvahu odpovědět?
Pane Emil, máte vůbec odvahu věcně diskutovat? Pokud ano, pak odpovězte na můj diskusní příspěvek ze dne 29.1.2002 v němž jsem se dost kategoricky vyjádřil k některým Vaším výpadům na pana Jindru z téhož dne. Nebo to necháte bez odezvy a v duchu Göblese budete stokrát opakovat lež až se nakonec stane pravdou? To jsme již tady měli. Zesměšňovat někoho kvůli gramatickým překlepům, jak jste mimo jiné předvedl je rovněž metoda jak někomu doporučit aby sklapl. Jiří H.
0 0
možnosti

Helmut

30. 1. 2002 14:33
No tak !
Buďte hodní na svého nácka!
0 0
možnosti

nojo

29. 1. 2002 21:50
jak se na nás Němci chystají:
Jak se na nás Němci chystají (podstatný výtah z článků Bernd Queiser (28.12.2001 - 09:28) http://www.info-serve2.de/foren/mess.php3?Fname=Mitteleuropa&thread=1009528113&parent=1009528113&view=: ) OPATŘENÍ PRO AKTIVNÍ VÝCHODNÍ POLITIKU. -------------- Prosazení německých požadavků vůči Rusku, Polsku a Česku vojenskými prostředky není možné a ani žádoucí. Takže zbývají pouze hospodářské, diplomatické a ovlivňovací metody....V první linii by mohlo být využito hospodářské mizerie v dotyčných zemích a očekávané ohrožení ze strany Ruska v dotyčných zemích, k poskytnutí hospodářské pomoci a bezpečnosti, za politické ústupky. Vedlejší opatření odstraní odpor proti německým snahám a politicky dokončí, co bude hospodářsky a finančně už připraveno. Cílem je vrácení německých svrchovaných práv jakož i prosazení nároků na vlast a majetek vyhnaných Němců a jejich potomků...1. Německé hospodářství se musí v zemích bývalého východního bloku snažit dosáhnout co největšího vlivu... je třeba myslet na význam věty :" Po obchodu následuje vlajka"...-2. Přání východních zemí smějí být plněna jen při poskytnutí protislužby ve prospěch německých zájmů. Bez odpovídající vstřícnosti nesmí německá politika problémy těchto států zprovodit ze světa, nýbrž má využít jejich těžkostí k prosazení vlastních cílů...3. Finanční závislost Polska, Česka a Ruska na Německu, tedy jejich zadlužení, je nutno mít v úmyslu jen za těch podmínek, když nebude žádného odpuštění dluhů bez odpovídající protislužby....4. Velmocenské hospodářské postavení Německa v celé Evropě je nutno ... rozšiřovat,...5. V německých (bývalých) východních oblastech je nutno skoupit vše, co se jen dá, případně přes nějaký fond,...6. Německé firmy, založené ve východních oblastech, by měly za sebou přitáhnout především německé dělníky a rodiny...7. Politické požadavky na tyto tři slovanské země musejí být bez přerušení doplňovány civilně právními požadavky vyhnanců a jejich dědiců....8. V rámci evropské integrace se musí německá politika ve východních oblastech snažit o právní jistotu, která zabrání útokům Čechů a Poláků proti německým investicím...9. Prostřednictvím médií by se měla vyvozovat snaha o ovlivnění především Poláků a Čechů, kteří mají v úmyslu zabránit aktivní německé východní politice. Obzvláště je nutno jim předvádět před očima nezákonnost a zločiny jejich národů na Němcích při a po konci války, aby se morálními argumenty ulehčilo akceptování celoněmeckých opatření. ...10. Německá kultura a řeč by měly být ve východních oblastech co nejvíce rozšiřovány a mely by podporovat prosazení německých požadavků....11. Německá zahraniční politika by měla vidět jako jednu ze svých hlavních úloh odstranění odporu proti aktivní východní německé politice v jiných zemích, protivníky neutralizovat a získávat spojence...12. Za daných podmínek by se měla Spolková republika snažit o koupi dříve německy osídlenýchoblastí. Tomu je nutno přinést oběti. Pro Slovany s tím spojený zisk by mohl být větší než vlastnictví sešlých teritorií a rozpadlých obcí. Taková opatření je třeba propagandisticky připravit a ospravedlnit...13. Zařazení Poláků a Čechů do nadnárodních grémií by mělo být z německé strany podporováno jen za cenu politických ústupků.---------To je od nich hezké, co?
0 0
možnosti

Rucksack

2. 2. 2002 22:54
Re: jak se na nás Němci chystají:
Nojo, neni hezke ze tady uverejnujes uvahy a plany z ultrapravicovych pramenu. tyto uvahy nikdy nebyly soucasti uvah nemeckych demokratickych sil, ktere v poslednich 50 - letech se podilely na politicke moci ve spolkovem Nemecku.
0 0
možnosti

nojo

29. 1. 2002 20:56
Emilova drzost
Emile, - ano, vyhnání či odsun byly též výsledkem 2. světové války, ale spíše byl jejím pokračováním! Pokračováním toho, co tady Němci řadu let prováděli, a dohnali tím oběti k tomu, že jim část křivd vrátily. ------- To, že si Němci na svoje loupežné vraždění navlíkli docela vzhledné uniformy a "legalizovali" je tisícem zákonů a válečným stavem, nic nemění na tom, že to bylo sprosté dobývaní, loupež a vraždění civilistů. Válečný stav, jako organizované násilí, byl pro civilní oběti mnohem větším bezprávím a utrpením, než nepříjemnosti jiných civilních obětí (kterých bylo daleko míň) mimo válečný stav. Ty druhé se ovšem zasloužily o obojí.------------- Ano, i rok 1948, Horáková, a celá komunistická éra byly výsledkem války, německé dobyvačnosti. - Nebýt války, nebylo by ani vyhnání, ani komunizmu v Čechách! (ani v NDR). - Německá válka podpořila komunistickou propagandu, že válka je důsledkem kapitalizmu a je třeba volit komunizmus! ------- A argumentace, že největší škody na našem území způsobily osvobozovací boje, je vrchol drzosti! Stejně drzý jako výtka rakouského politika o pomalém vyřizování restitucí válečných obětí v Česku (židů). Je to výtka agresora, který má veškeré vzniklé problémy na svědomí (m.j. vymlátil 80.000 Židů, takže se vůbec těžko shánějí pozůstalí), a ještě má tu drzost vytýkat obětem, že nestačily najít pozůstalé které nestačil vyvraždit.--------------
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...