Ing.Radovan Burkovič
8. 1. 2002 18:23
Práce bude vždycky "o hubu", v dolech to platí stonásob
Stejně jako v západní Evropě, vedené nyní povětšinou bývalými i současnými levičáky s touhou nařizovat a regulovat občana všude, i u nás je vždy odpovědí na každý průšvih zpřísnění předpisů a vydání kupy dalších, mnohdy nesmyslných a protiřečících si navzájem. Místo nalezení viníka a jeho potrestání dle práva. Jestliže se našly v místě nehody zapalovače, pak se některý ze zachráněných či mrtvých dopustil trestného činu obecného ohrožení a jestli roura byla 10 nebo 30 metrů od čelby s tím nemá nic společného.
Vím o čem mluvím, rok jsem fáral 600 metrů pod zem na Ostravsku a jako brigádník vymetl veškeré podzemní provozy od přesypů, přes elektrikáře, pomocníka střelmistra, požární hlídku až po likvidaci starých štol kde jsem měl fakt už dost strach. Dodnes se pyšním v životopise kvalifikací horník-dělník, mám na to i papír. Kdo nezažil, neuvěří.
Neukázněnost na dole byla i tehdy velká, chlapi riskovali kde co, ale sami za sebe. Kdyby někdo v dole vytáhnul zapalovač, ostatní by ho umlátili na místě. IQ nebylo v takových provozech nikdy předností, tam rozhoduje hrubá síla a prostě by jen jednali v pudu sebezáchovy. Podobný případ se skutečně kdysi stal, když nějaký nováček dones pod zem novinku-digitálky. I malá jiskra tady dokáže zázraky, viděl jsem to na vlastní oči ve zkušební štole výzkumného ústavu v Ostravě Radvanicích.
Žádný předpis není lékem na lidskou blbost a nezodpovědnost. Technická a další opatření mohou sice pomoci, ale lidský faktor si s nimi poradí. Např. lokomotivy v dole byly naftové, výpary z nich rychle zabíjely. Nesměly proto stát třeba v oblastech takzvaných větrných dveří. Ale když tady se tak dobře zašívalo! Tak se prostě dveře zablokovaly, vznikl průvan a mašinista s pomocníkem si mohli dát v klidu šlofíka. Dokud někdo nešel kolem a dle něj pokažené dveře obratem opravil - no a ti dva už spali navěky. Jaké přijmete bezpečnostní opatření ????