Štetiar L. Ing, Ostrava
29. 11. 2001 14:55
Nebo tak by to mohlo také být
Přijíždím svým automobilem na záchytné parkoviště v Malé Morávce. V informacích se dovídám, že na Ovčárně je jasno a slabý vítr. Kupuji si tedy celodenní permanentku za 50 eur a s údivem zjišťuji, že v ceně je celodenní parkovné a doprava elektrobusem až na točnu u Ovčárny. K permanentce jsem dostal i informační materiál o tom, že sjezdovky jsou v rezervaci, a návštěvní řád. Usadil jsem se na lavičku před čekárnou, protože mi odjel spoj. Příjemná uklidňující hudba mně skoro uspala a tak jsem po 20 minutách taktak chytil další spoj.
Zbylo na mně poslední místo. Pohodlně jsem se usadil v polstrovaném sedadle začal pozorovat stylová stavení ve vesnici a později nádherný prales, který ubíhal za oknem. Tady snad už 10 let nikdo netěžil. Sníh začíná už v půlce cesty. Je bílý stejně tak, jako u nás v Ostravě. Kolem točny je 2m vysoká bariéra. Jdu společně s ostatními nahoru k prvnímu vleku. Obouvám si boty, nasazuji lyže a stavím do fronty. Jsem asi šestý. Čtu si informační tabuli, která mi sděluje: Jste v rezervaci, dodržujte návštěvní řád a to, že lyžuji na vleku spol. Ekofigura a.s. přispívám na ekologické programy v Jeseníkách, např. : -umělý odchov tetřeva hlušce
- rozmnožování a výsadba chráněných rostlin na původní i nové lokality
- množení a výsadba vysokohorské formy smrku po celých hřebenech Jeseníků
- ekologickou úpravu vodních toků (dle zákonitostí přírody)
Mám dobrý pocit, že se dostávám do jinak zapovězených míst a ještě přispívám na ochranu přírody. Obsluha vleku je dobře naladěna a s úsměvem mě upozorňuje na to, že za opuštění sjezdovky je příspěvek na ochranu přírody 500 eur. Ačkoliv nejsou všude bariéry, jak tomu bylo ještě před 10 lety, tak se lyžaři pečlivě drží v prostoru sjezdovky. Vyjíždím na konec vleku,který je už zase na hřebeni . Díky kamenné zídce, pečlivě začleněné do terénu se zde drží dostatek sněhu. Na kytičky se budu muset přijet podívat v létě, ale i teď si můžu přečíst- zde roste jesenický zvonek. Pohled na Petráky a Vysílač je perfektní. Trochu ho kazí chlap, který postává na kraji sjezdovky. Když přijedu blíž, zjišťuji, že nejde o člena horské služby, ale o příslušníka SOJKA SECURITAS-ekoochranky, ve kterou se transformovalo sdružení Sojka. Tento perfektně vycvičený ochranář však nevypadá vůbec nebezpečně a ochotně mi vysvětluje, že lyžaři a sjezdovky jsou pro hory prospěšní a že na sjezdovkách roste nejvíce druhů rostlin, převážně chráněných. Taky na dotaz, proč nepřibyly další hotely a vleky říká, že byl vydán zákaz další výstavby. V poledne se jdu občerstvit do bufetu a, kde jsem obsloužen ochotným personálem. Zjišťuji, že v permanentce je zdarma čaj nebo káva. Po lyžování se rozhoduji, že využiji lyžařské cesty, která vede kolem příjezdové cesty. Tam kde končí sníh sundávám lyže čekám na elektrobus, který přibírá cestou dolů lyžaře v místě ukončení skicesty. Dole spokojeně usedám do svého auta a říkám si, že budu doma v Ostravě už za 80 min. a ne jak ti chudáci co byli v Alpách a pojedou 6-8 hodin.